{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

At kunne lide forskellige egenskaber? {{forumTopicSubject}}

Som baggrundsinfo: Jeg har i flere år været vild med sheltien og overbevist om, at min næste hund bliver af den race. Det er jeg stadig.
I mellemtiden er jeg så blevet totalt skudt i den italienske mynde smiley De har en perfekt størrelse ift. offentlig transport/cykel, de er så slanke, hurtige og vanvittigt elegante, de er på den ene side super aktive og kan holde til gode lange traveture, men vil samtidig gerne putte og varme sig hos ejer.
Men en hyrdehund og en mynde?! De står jo nærmest i total kontrast til hinanden smiley Og alligevel er det egenskaber, udseende og temperament jeg godt kan lide; spredt ud på to racer..

Jeg ved, at nogen slet slet ikke forstår det (og det er jo også noget andet, hvis man som total uerfaren står og vil vælge mellem en coton eller rottweiler). Men jeg synes dog det er helt forståeligt at kunne lide nogle forskellige egenskaber, som én bestemt race ikke nødvendigvis opfylder.

Har i nogle racer, der egentlig ikke egenskabsmæssigt går hånd i hånd, men som i stadig realistisk set godt kunne se bo hos jer? Eller ejer i racer, der i sig selv er meget forskellige? Hvordan kan det være?
Jeg er nysgerrig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At kunne lide forskellige egenskaber?
  • #2   10. dec 2016 Jeg har fransk bulldog...drømmer om bull-terrier...elsker alt der hedder molosser og deres væremåde smiley

    ......og så engang imellem...så tænker jeg at en Chodský Pes også sagtens kunne bo her smiley -det kunne også være rart at have en hund der rent faktisk adlød engang imellem smiley smiley


  • #3   10. dec 2016 Jeg drømmer om en golden retriver af jagtlinjer selv om jeg elsker molosserne, og selv har to engelske bulldogs. smiley

  • #4   10. dec 2016 Jada - Har bc'er og elsker bc'en.
    Bruger dem aktivt som hyrdehunde - Og elsker det meste ved racen.

    Samtidig har jeg en cavalier blanding, som vel nok er noget af det fjerneste fra en bc smiley
    Elsker min tæppetisser og vil ikke undvære en, de har en anden form for "humor" og livsglæde, anden type at træne med, men stadig super sjove og hurtige - Og så fylder de knap så meget under dynen smiley


  • #7   10. dec 2016 Jeg har en forkærlighed for pudler...

    Men det pudsige er, at det, jeg rigtig godt kan lide dem for, er det, de har til fælles med schæferen smiley



  • #8   10. dec 2016 Molosserne er altid i mit hjerte, men der er masser af racer, som jeg er helt vild med;
    - Doberman
    - Whippet
    - Irsk Terrier
    - Bull Terrier
    - Weimaraner
    - og mange mange flere smiley

    - Og hvis det skal være en blanding, skal det være Salik! smiley


  • #11   10. dec 2016 Hvor dejligt at høre, at jeg ikke er helt skør smiley Der er jo også forskel på at kunne lide forskellige racer (så har jeg i hvert fald de første 20!) og så at eje dem, men for mig er der simpelthen så mange egenskaber jeg godt kan lide, at det vist umuligt kan samles i én hund/race smiley

  • #13   10. dec 2016 Jeg har border Border Collie, men vi har også haft Coton de Tulear samtidig med BC - planen er også at vi skal have Coton igen.

    Meget forskellige racer, men det er altså bare yndlings racerne smiley


  • #15   10. dec 2016 Tja, jeg elsker terriers og deres "Fuck dig, jeg kan klare mig selv"-attitude. Samtidig synes jeg det er mega-fedt at have en hund der elsker at samarbejde og at træne. Man kan muligvis få begge dele, men det er ikke helt lykkedes for mig, så jeg har flere hunde smiley


  • #16   10. dec 2016 Jeg har sheltie, men er helt overbevist om, at der en dag kommer til at flytte en chihuahua ind også. smiley smiley

  • #18   10. dec 2016 2 mennesker i huset - forskellige typer hund..
    Ej faktisk er vores to racer nok ikke så forskellige igen. Kun i hvad de kræver i dagligdagen af aktivering, pelspleje, motion og så størrelse.
    Begge er ret førefokuseret, uden det gør dem uselvstændige, og har tilpas frækhed og reservation.
    Jeg er egentlig nok til lidt mere selvstændighed end vi har nu. Jeg kunne sagtens grine til at have gravhund, noget myndeagtigt eller spids. Noget der kræver opdragelse og humoristisk sans mere end træning.
    Bliver det for klisteret som mange selskabshunde, eller som mange hyrdehunde ( de store hvide schweiziske af vores er lige på grænsen til for meget synes jeg) så gider jeg ikke. Og bliver det for kradsbørstigt som terrier eller bulldog så gider jeg heller ikke.
    De store Jagthunde og vogtertyper siger mig intet.


  • #19   10. dec 2016 selvfølgelig smiley

    Jeg har haft en blandet landhandel sideløbende med mine boxere.
    boxer, gravhund, engelsk setter
    boxer, gravhund, tervurnen/newf. og skt Bernhard
    boxer, cairnterrier
    boxer, boxer og cairnterrier
    Boxer, 2 cairnterrier og irsk ulvehund
    og nu bare 2 irske ulvehunde og 2 cairnterrier
    jeg synes det er herligt med forskelligheden, og det har aldrig givet problemer med deres forskellighed.


  • #20   10. dec 2016 Jeg vil meget gerne have (foruden vores schæfer selvfølgelig) langhåret collie, puddel og en berner sennen.. For ikke at tale om de mange skønne hunde, der sidder ude på internaterne, der er også indimellem et par, jeg godt kunne se bo hos mig smiley

  • #21   10. dec 2016 Min kommende hund bliver en korthåret vizsla, jeg er fuldstændig skudt i den race!
    Men på et tidspunkt måtte der også godt flytte en Pharaoh Hound, Rhodesian ridgeback, chesapeake bay retriever og rottweiler ind, dem er jeg også ret vilde med! smiley

    Trods jeg er vokset op med schæferhunde, tror jeg aldrig jeg kommer til at eje en selv, så skulle det kun være vores nuværende schæfer Manto jeg ville overtage. smiley


  • #22   10. dec 2016 Hvis jeg kun måtte vælge én race, så blev det en border collie, så det må være min favorit. Men man bestemmer jo heldigvis selv hvor mange forskellige racer, man vil have (jaja, indenfor en vis grænse). Den næste jeg skal have bliver nok også en border. Men jeg kunne også godt tænke mig en ft. Cocker spaniel! Den ville jeg også træne agility med, og så skulle den jagttrænes.
    Jeg elsker virkelig også whippets! Kunne sagtens forstille mig at have sådan en boende! Min eneste bekymring er at jeg er glad for at have mine hunde løse, og det kan være en udfordring for mynder. Så tænker jeg måske også en whippet ikke passer så godt til min hundesport. Hvorfor ser man egentlig aldrig whippets løbe agility? de er jo super hurtige. Gider de ikke eller hvordan?


  • #23   10. dec 2016 Marie-Louise - Whipperne er super hurtige, men deres springstil ikke særlig effektiv i agility, de har for meget luft under sig i forhold til forhindringerne.
    Samtidig er det en selvstændig race, mange gentagelser gider de ikke.

    De vil have dage, hvor de løber banen perfekt uden fejl, dage hvor de knapt gider flytte en pote og dage hvor de mener, at det baneforløb de selv bestemmer er bedst smiley

    Jeg får nok aldrig anden race, elsker gravhundene og de ft. spaniels jeg har haft, men det er hos whipperne mit hjerte ligger smiley


    profilbillede
  • #24   10. dec 2016 Kirsten godt du kom på banen! Vidste godt de var selvstændige, og det måske var svingende hvor meget de gad på banen, men var ikke klar over det med springteknikken smiley men synes stadig det er en skøn race! Hvem ved, måske kommer det til passe en dag så en whippet kan flytte ind smiley

  • #25   10. dec 2016 Mine to er også komplet modsætninger, men de fungerer skide godt sammen smiley

  • #26   10. dec 2016 Marie-Louise, Du kan tydeligt se det her, de trækker bagbenene ind under sig og det bremser farten. Højden på en whippet er, så de alle skal stille i stor klasse.

    https://www.youtube.com/watch?v=5mJVhyYj6E8


  • #27   10. dec 2016 Boston terrier og en sheltie og elsker dem på hver sin måde pga de forskellige egenskaber smiley

  • #28   10. dec 2016 Vi har en corgi...lang, kluntet, robust og virkelig lavbenet smiley Stod det til mig, måtte der meet gerne flytte en whippet ind på matriklen smiley Nok et umage makkerpar, men hva smiley

    Men de minder måske nok i virkeligheden lidt om hinanden træningsmæssigt...aka skide stædige smiley ...men ligger ret langt fra hinanden i det visuelle udtryk smiley


  • #29   10. dec 2016 Ej hvor er det sjovt at se, Kirsten! Jeg synes jo whipperne er så elegante, men alligevel ikke så meget når de løber agility smiley

  • #30   10. dec 2016 Har haft Bullterrier miniature .. og var det ikke for den ringe sundhed, så ville jeg have en igen.

    Har Labben nu og er i gang med overvejelser til næste hund... pt ligger Viszla nr. 1, men er fristet af mange forskellige racer


  • #31   10. dec 2016 Jeg elsker elsker BC, men jeg vil nok kun have en af gangen.
    Jeg ønsker mig en kromi, men den ligger måske ikke SÅ langt fra en BC som nogle af de andre eksempler.
    Til gengæld vil jeg også meget gerne have en pharaoh.


  • #32   11. dec 2016 Jeg er vild med mange forskellige typer, af forskellige årsager. Og har haft mange forskellige typer, og har lært enormt meget af det.
    Er helt klart mest begejstret for de mere selvstændige typer, som molosser, og mynderne, men mit hjerte smelter også ved synet og følelsen af en lille puttesyg chi smiley Det ene behøver ikke at udelukke det andet smiley


  • #33   11. dec 2016 Jeg er fuldstændig fanget af den irske ulvehund, og jeg regner helt sikkert med at jeg skal have mig sådan en hest engang smiley
    Er dog også meget glad for shih tzuerne, så måske jeg skulle have et mix af de to racer :b
    En 3. race ville være noget agility hyrdevovse af en art :b


  • #34   11. dec 2016 Vi har ikke hund endnu, men forhåbentlig indenfor de næste 6-7 måneder. Ønskehunden er en glathåret kromi som vi muligvis kan få, men ellers er vi også faldet for dansk spids, så det er bestemt også en mulighed smiley
    Og så har både min kæreste og jeg en forkærlighed for aussies, og der kommer da nok sådan en til en dag, men vores liv er bare ikke til det pt smiley Og egentlig er jeg ikke så vild med terriere men jeg er blevet helt skudt i irsk terrier. Nok mest af udseende, for jeg ved ikke rigtigt noget om racen smiley


  • #35   11. dec 2016 Sikke mange whippet fans smiley

    Min mor har whippet og chihuahua sammen smiley Og indtil sidste år havde hun også en jack russel blanding. Folk grinte lidt af den brogede flok nogen gange!

    Mit hjerte ligger selvfølgelig hos mynderne, men jeg er også helt vild med dobermann, border collie, sheltie, collie, malamute, shiba inu, chinese crested, corgi, kromfohrländer. Ih der er mange smukke, dejlige og vidt forskellige hunde som fascinerer mig smiley
    Hos de fleste er det deres udseende jeg er faldet for, de passer ikke rigtigt ind hos mig.

    Kommer nok aldrig til at have andre racer end whippet - måske en lille italiener en dag, selvom rygtet siger at der er noget mere knald på smiley Jeg er dog ret lun på kromfohrländeren og det er en af de eneste racer jeg realistisk set godt kunne se flytte ind en dag.


  • #36   11. dec 2016 Jeg gik fra grand danois, til puddel smiley det er lidt af et hop, skal jeg hilse at sige smiley

    Jeg har en meget stor kærlighed, til de store molosser!
    Men pudlen ligger mig også meget nært... jeg drømmer om en whippet en dag, og en schæfer måtte også gerne flytte ind, hvis overskudet blev til det smiley


  • #37   11. dec 2016 Jeg er fuldstændig vild med Podengoen og kunne ikke forstille mig ikke at have den race, men der er jo så heldigvis også mange varianter at vælge i mellem så en dag flytter der helt klart en spansk Podenco variant ind her.

    Men hvis jeg en dag får en landejendom skal der også bo en af de store mastiff racer.


  • #38   11. dec 2016 Der er mange forskellige typer racer, jeg synes er lækre f.eks. Border collie, Whippet, Puddel, Golden, en del spidsracer, en del af mynderne og en del andre. Nogen af dem kunne jeg også godt tænke at eje, men jeg kommer næppe til det i hvert fald de første mange år. Jeg har problemer nok med ikke at få for mange Pyreneere. Det ville være vanvittigt at skaffe andre racer også.

    Sjovt nok har jeg ingen ønsker om nogen af de andre store vogterhunde. Hvis det ikke skal være Pyreneer, bliver det i en helt anden retning.


  • #39   11. dec 2016 Åh det kender jeg kun alt for godt. Jeg er på ingen måde en af dem der tror at der kun er en race der passer til mig og det er bestemt heller ikke sådan jeg kun vil have en eller to racer. Her er listen over de racer jeg overvejer og elsker:
    Border collie
    Aussie
    Irsk ulvehund
    Weimaraner
    Amerikansk cocker spaniel
    Samojed
    Malteser
    Staffordshire bull terrier
    Grand danois
    Og der er bestemt flere men.mon ikke det giver sig selv at jeg bestemt ikke er racist og er i den heldige situation at jeg elsker hende med vidt forskellige egenskaber. Lige nu er jeg så heldig at dele hjem med bl.a. 22cm høje lille ekstremt roligt Cleo og Turbosalik og det fungerer upåklageligt smiley


    profilbillede
  • #40   12. dec 2016 Jeg startede mit voksenliv med en husky og en schæfer.
    På et tidspunkt havde jeg husky, beagle og hyrdehunde-blanding på én gang..
    Min lille Lanka er nærmest diamentral modsætning til huskyerne. Hun har absolut intet jagtinstinkt, kan gå løs alle vegne, er meget vagtsom - og er samarbejdende og kontaktsøgende.

    Så jo jo, kontraster er godt. Så har man også altid lige en hund, der kan bruges til en hvilken som helst sport, man får lyst til at afprøve smiley

    Næste gang jeg skal have en hund, der ikke er en husky, bliver det en mynde (formentlig whippet eller podengo smiley )


  • #41   12. dec 2016 Malinois er den race, der for alvor har slået benene væk under mig, men ... ja, jeg er altså helt vild med en golden retriever. IKKE de store hvide udstillingshunde, men de rigtige goldens. Middelstore hunde med moderat pels og mørke farver.
    En cane corso kunne også komme på tale.
    Og så er der Kleiner Münsterlænder - de er altså også bare rigtigt lækre.

    Joo .. man kan vel sige, at jeg har en OK bred smag smiley


Kommentér på:
At kunne lide forskellige egenskaber?

Annonce