2.600 visninger
|
Oprettet:
Første hund + i lejlighed {{forumTopicSubject}}
Hej!
Mig og min kæreste flytter ud om et års tid efter en tur asien rundt.
Vi kommer til at bo i en lejlighed på omkring 60-70 km2 i Aalborg Centrum, tæt på parker, havn osv.
Min kæreste er helt forelsket i Chow Chow'en, men har hørt den har aggresive og ikke-kælne tendenser.
Drømmehunden er en Chow Chow, Akita Inu eller Grand danois, sådan i de baner.
Jeg vil super gerne have en hund, jeg kan gå til agility med.
Er der nogle foreslag mht. racer? Helst ikke mindre end en Chow Chow.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
Det er meget svært at foreslå racer uden at kende til den hverdag i kan tilbyde
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.364
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.453
(Og lidt mindre end chow chow, ihvertfald vægtmæssigt).
Jeg har haft et par eurasiere på agilityhold for nogle år siden, de gad godt løbe agility, men de var ikke specielt hurtige. Men det kunne også være en mulighed.
Der er også dansk spids, vil tro den også kan gøre det godt i agility, men den kommer nok i stor klasse og der er mange lette border collier at konkurrere med.
I kan også kigge på islandsk fårehund eller norsk buhund, de vil også kunne løbe agility.
Det kommer an på hvor vigtigt agilityen er for dig, hvilken race i skal vælge, men som Fünke skriver, så er de tunge racer ikke så egnede til agility.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.110
Hvad kan I tilbyde i dagligdagen af gåture, træning og mental stimulering?
I skal også overveje størrelsen på hunden, hvis I ikke bor i stueetagen, den skal nemlig bæres op og ned det første år.. Dét er tungt med en grand danois
mar 2017
Følger: 2 Hunde: 2 Emner: 14 Svar: 51
Angående agillitien ville jeg self ikke dyrke det hvis vi fik en grand danois, men temperament mæssigt lyder den bare virkelig skøn.
Jeg har overvejet både islandsk fårhund og japansk spids faktisk, men vi vil gerne ha en større hund end den japanske spids. Fårehunden er helt klart en at have med i tankerne, men har hørt det er en meget intelligent hund, der nemt bliver ked af det hvis den ikke får rigtig meget motion.
Nu er jeg meget specifik, men det skyldes at jeg ikke kender så mange racer, så vil bare høre om sådanne hunde findes
Det strider måske lidt mod hinanden, men jeg er nysgerrig!
mar 2017
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.756
Så jeg tror, det er vigtigt, at finde ud af, hvor meget tid og energi, I har lyst til at bruge med hunden i det daglige, når man lige fraregner en mulig ugentlig træning i agility?
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.453
De racer der har været brugt til at hyrde med fx finsk hyrdehund og finsk lapphund er nok lidt lettere at overtale til agility end dem der har været brugt til jagt på egen hånd eller træk.
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 101 Hunde: 11 Emner: 140 Svar: 2.992
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.756
mar 2017
Jeg er faktisk slet ikke en idé om hvor lange og hvor mange ture de store hunde kræver, alt er det 40-60 min 2-3 gange om dagen + små lufteture?
jun 2014
Kommer du til at træne med hunden dagligt? Det behøver ikke være længe, men små sessioner á 5-10 minutter, et par gange om dagen - eller er du mere til at bare gå på et hold en gang om ugen eller to, og så er det det?
Hvad med pelspleje? Savl? Fældning?
Hvor lange ture hunden kræver, synes jeg i høj grad afhænger af, hvad man ellers laver med den.. Nu har vi schæfer af brugslinjer, og vi var til konkurrence både lørdag og søndag i weekenden og i går var vi hos mine forældre på "legedate", så i dag, får hun (vi
Så vi kombinerer rigtig meget træning og gåtur, så derfor er der sjældent VILDT meget af det ene, en dag, det er mere en kombination.. En dag hvor vi ikke laver så meget, der kan jeg så også finde på at gemme hendes aftensmad rundt omkring i lejligheden, så hun skal snuse efter det, så hun også får lidt aktivering den vej igennem
aug 2008
Følgere: 1103 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.759
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 55 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.729
Tror ikke en akita opdrætter vil sælge hund til så lille en lejlighed og de store racer skal oftes løftes op og ned af trapperne til de er 1 1/2 som minium pga hofterne og albuerne
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.071
Men jeg synes også det er svært, at komme med nogle rigtig gode inputs til, hvilke racer der vil passe rigtig godt til jer før i har gjort jer nogle tanker om, hvad jeres krav præcis er til en fremtidig hund, og hvad i selv kan tilbyde? Hvordan vil en hverdag se ud hos jer?
mar 2017
Jeg vil helst undgå hunde der savler. Jeg er vant til en Border Collie blanding, herhjemme hos mine forældre, som fælder helt ekstremt, så så længe det ikke lige er den race der fælder aller mest i hele verden tror jeg det går. Jeg vil ikke have noget imod en hund som jeg også kan børste nogle gange om ugen.
Altså jeg er studerende når vi skal have hund, på en uddannelse, hvor størstedelen er selv studie, så jeg regner med at have god tid til hunden, både til gåturer og træning. Den vil generelt ikke komme til at være meget alene hjemme.
Jeg er klar over det med at hunde ikke må gå på trapper før de når en vis alder, men når vi ikke kommer til at bo højere end 1. sal tænker jeg ikke det bliver alt for hårdt at bære hunden. Jeg er lagerarbejder i øjeblikket, så tænker ikke det blir meget værre end det
Passer det?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1330 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.772
mar 2017
okt 2010
apr 2008
Prøv evt. at beskrive hvordan en hverdag vil se ud hos jer
Og så er det også værd at tage med i overvejelserne, at hunden måske lever i 15 år. Ikke at man skal have tingene planlagt så mange år i forvejen, men bare så man tænker ud over studie-situationen
mar 2017
Det er lidt svært at fastsætte en hverdag i øjeblikket, da det jo er om lang tid. Men mit gæt er at da det bliver selv studie for mit vedkommende, vil jeg snildt kunne gå et par ture om dagen på 45-90 min + de små lufteture. Og imellem læsning, spil og madlavning vil der så også være rigeligt med tid til træning.
Derudover vil jeg gerne gå til hundetræning + agillity, hvilket selvfølgelig ikke bliver hver dag.
Der imellem er min kæreste jo selvfølgelig også del af hjemmet, dog med fuldtidsarbejde, så det bliver lidt mere begrænset fra hans side.
(Sådan forestiller jeg mig det når den er voksen i hvert fald)
mar 2017
Igen jeg er ikke så erfaren, så tænkte andre måske kendte en sådan magisk race haha
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
Det er heller ikke ligefrem nogen hurtig race, jeg får nærmest stress over hvor langsom min mosters hund er, men nu har jeg også selv en helt anden type hunde, og dem ville min moster få stress af
Der er desuden også rigtig meget sygdom i racen. Min moster har flere skavanker, og det på trods af de virkelig gjorde et kæmpe arbejde med at undersøge linjer, opdrættere osv inden de købte hund.
aug 2013
apr 2008
Altså især når vi snakker chow chow og akita inu (som ikke er en hund for alle), så har vi jo den der.. fuck-dig-mentalitet.. som ikke altid harmonerer vanvittigt godt med "agility- og lydighedsegnet".
Ikke fordi, at det ikke KAN lade sig gøre.. det er bare ikke dem du primært skal kigge efter hvis du vil have en lydighedsegnet hund.
Så måske er planen i første omgang at møde nogle forskellige hunde og finde ud af, hvad der er vigtigst: vil i gerne have det sind fra spidserne og den der typiske "stædige" det-pis-får-jeg-ikke-noget-ud-af attitude, eller vil i gerne have noget der er lige til højrebenet når vi snakker agility og LP?
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 84
Angående racevalg til Jeres ønsker, så er det ikke ligefrem de tre du nævner, som vil være blandt mine bud på en passende race, nok nærmere nogle af de sidste faktisk. Måske en mulighed for Jer kunne være at tage på besøg i de forskellige klubber der har agility og tage en snak med de der dyrker sporten og se, hvad for nogle hunde de har. Jeg ved at både DcH Aalborg og DcH Dronninglund har agility i klubberne
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
Tænker at Eurasier er mere jer
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
Islandsk fårehund LARMER. Det kan gå hen og blive temmelig problematisk i en opgang.
Og så kommer I til at have hunden i mange, mange år ud over din studietid, så overvej, hvor mange kræfter I er villige til at lægge i hunden, når den står på 37 timer plus transport pr uge for jer begge.
mar 2017
Angående agility er det ikke et must at det skal være på konkurrence plan, men det kunne være sjovt, så hvis den vi ender med kan det, er det super fedt
Tusind tak for at nævne klubberne, vil helt klart kigge nærmere på DcH Aalborg!
Altså Grand Danoisen er kæmpe stor, men alligevel virker dem jeg har mødt så kærlige, blide og rolige, og som fan af store hunde, blir det nærmest ikke mere perfekt! (måske udover helbredet, øv)
Og hvad angår chow chow og akita så ved jeg det ikke helt, det kan godt være det bare er udseendet og så alle de succes-historier jeg har hørt rundt omkring. De er fremmede for mig og super spændende.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.822
Hverken Akita, eurasier, GD eller andre store racer hører til i lejlighed pga trapper.
Pelsracer kræver en have. De vil være kede af andet.
Du ønsker at træne, men er samtidigt vild med selvstændigheden? Det konflikter altså. Jeg tænker du er fascineret af et bestemt udseende frem for hundens egenskaber. Det er et problem, der er ofte set blandt slædehundene fx.
I skal ud og møde nogle hunde. Tag på udstilling og til andre arrangementer. Mød hundene der og hos opdrætterne. Seriøse opdrættere skal nok kunne pejle jer i den rigtige retning.
okt 2010
mar 2017
Hvad mener du med pelsracer? Skal det være en korthåret som f.eks. fransk bulldog eller mops hvis man bor i lejlighed?
Frk. Jensen, jo, men fik jeg en GD skulle den heller ikke gå til agility. Jeg kan bare godt li kontrasten mellem det store lidt voldsomme udseende, og det milde sind.
aug 2008
Jeg har haft Schæfer i lejlighed.
Nu skal man også lige passe på med ikke at gøre tingene til en større videnskab end det i virkeligheden er
jun 2014
aug 2013
Men en japansk spids, schæfer, diverse små racer med lang pels osv, kan da sagtens bo i en lejlighed.
jun 2014
Varmen er sikkert også en god grund, men f.eks. mine forældres have kan godt være varmere om sommeren, end selve huset..
aug 2013
aug 2008
Sorry to say.
Der er sku også opdrættere der ikke sælger Schæfer til lejlighed, men det betyder ikke at Zenta led nogen last i de to år vi boede i lejlighed.
Eller at de opdrættere der ikke sælger til lejlighed sidder med den endegyldige sandhed om racen.
Og det siger jeg trods det at jeg selv har en aktiv race med fuld speed på som elsker at være ude.
De eneste racer jeg ikke mener hører hjemme i en lejlighed på 3 sal uden have, det er slædehundene, altså Husky og sådan.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.822
Bare fordi nogle få kan få en hund til at trives i lejlighed, med eller uden pels, betyder det bestemt ikke at de fleste kan, eller at det kan anbefales at investere i en brugshund uden at ane hvad man går ind til.
Rigtigt mange omplaceringer sker pga forkert racevalg og forkerte omgivelser for hunden. Man kan lige så godt sætte sig selv op til succes fra starten.
sep 2009
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 98
Jeg kunne ikke være mere tilfreds med mit valg fordi de vigtigste egenskaber var: ikke-gøende af hensyn til naboer, selskabelig, selvstændig og en ikke hverken høj eller lav aktiv hund, og kort pels. Jeg endte med valget mellem miniature bullterrier og italiensk mynde.
Jeg ville anbefale dig at gå mere i racens egenskaber end udseende. Jeg endte med hvad jeg egentlig til start mente var verdens grimmeste race, men det passede godt til min hverdag og mit temperament.
Udstillinger er super godt i forhold til du ofte kan få en hurtig sludder og møde en masse erfarne ejere og forskellige racer.
Når du skal købe ejerlejlighed i Aalborg, vil jeg lige slå et slag for vestbyen hvor jeg boede i to år, det er et lækkert sted at have hund fordi der er nogle naturskønne områder.
Hvis jeg skulle give et bud der passer bare lidt til dine ønsker kunne det evt være en Vestgöta spids. Det er ikke en alle har og den ligner en skrumpet stor hund, har agilitypotentiale og er størrelsesmæssigt "bærevenlig". Ved ikke hvor meget de gør, har ikke indtryk af det er den hverken mest eller mindst gøende race. Fik snakket med en opdrætter engang på udstilling som ligeledes gav udtryk for racen også er sund.
jun 2014
mar 2017
jun 2011
Følger: 20 Følgere: 106 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 588
Jeg følger emnet spændt. Jeg regner selv med at skulle have en lille spidshund med masser af fluffy pels, da jeg er kommet til den realisation at jeg, i en lejlighed, ikke vil kunne give det en husky vil skulle have. Men jeg har selvfølgelig heller ikke en velfungerende krop til at gå ture med hunden i flere timer, desværre.
Hvad er dine ønsker for din hund, og hvad kan du give den? Jeg tror det er derud man skal lede for at finde hunderacen der passer til. Det er (desværre) også derfor jeg har opdaget at jeg simpelthen ikke kan holde husky, ihvertfald ikke nu. (:
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.394
jun 2011
Tak for svar! Så må det være fordi jeg er opvokset med anderledes!
Jeg har bare været opdraget med at "store hunde" (altså labrador størrelse og over selvom, som du selv siger, det ikke er en stor hund) hører til på landet, og små hunde i lejlighed.
Og hvis du spørger min far, så hører en hund slet ikke til i en lejlighed! Så det bliver sjovt at se hans reaktion den dag jeg får købt hund.. i lejlighed
jun 2011
Haha ja!
jun 2009
jun 2011
jun 2009
MEN hun er jo bare knap 5 mdr. gammel.....
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.730
... altså prøv at bære noget der svarer til 80% af udvokset vægt (dette er typisk vægten på en 1 årig hund) at de tre racer i overvejer op til første sal og ned igen. Jeg har en Dobermann som udvokset vejer hun ca 33kg. Da hun var 1 år gammel vejede hun noget der lignede 27-28 kg. Hende kan jeg altså ikke bære ret langt (og jeg er altså ikke helt slatten, men vant til at tage fat
Ingen af de tre hunderacer du overvejer vil være særlig sjove at løbe agility med - heller ikke på hyggeplan. FX har en chow-chow så rette bagbensvinkler at jeg ville fraråde at lade den springe på en agilitybane: Rette bagbendvinkler + spring = stor risiko for overrevet korsbånd. Konkurrencer ville den aldrig komme i, da den er i stor klasse og det ikke ville være forsvarligt lade den springe en del bane med forhindringer på 55-60 cm.
GD er desuden en temmelig dyr race at have (megadyr i foder, forsikringer og desværre ofte også i dyrlæge); harmonere ikke særlig godt med at være studerende. Chow-chow er også en race med nogle gevaldige helbredsissues.
De hunde der gør det rimeligt i agility er forholdsvis lette racer og adrætte racer - og det er der en grund til.
Hvis du er vild med en lidt selvstændig hund og samtidig gerne vil træne agility - og måske konkurrere lidt - så tænker jeg at du måske ivirkeligheden burde kigge lidt i terriergruppen.
Mht GD som du har oplevet som en venlig og rolig kæmpe. Så ja, den slags kender jeg også. MEN som unghunde er de altså ikke specielt rolige og de er temmelig voldsomme.
Jeg tænker også at i som ungt par måske skulle få styr på hverdagen og rutinerne inden i anskaffer en hund og så gå efter en lidt mindre og mere træningsegnet model
mar 2017
Som sagt var meningen med opslaget lidt at høre om en sådan magisk blanding af de nævnte racer fandtes
Selv hvis vi anskaffede os en af de tre, ville agility blive på et minimum, men det kunne da være fedt, hvis drømmeracen fandtes, og jeg bare ikke kendte til den
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Og så kan jeg ikke lade være at tænke på, hvordan mine hunde ser ud i disse dage med regn og mudder en mas.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
aug 2008
Jeg kan sagtens mene at man ikke skal have Schæfer uden at dyrke hardcore træning med den, men er det så den endegyldige sandhed om racen?
Eller mene at man ikke bør have en Labrador hvis ikke man vil gå på jagt. Men er det så sandheden om racen?
Andre mener at man ikke må bo i lejlighed eller have fuldtidsjob hvis man vil have hund, men er det så sandheden?
Der vil altid være delte meninger om alt og man skal sku passe på med ikke at gøre sin egen personlige mening til den endegyldige sandhed.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.730
Og TS siger jo selv at hun gerne vil have alternative forslag for hvad nu hvis der er en anden race der kunne passe rigtig godt på det hun vil. Jeg foreslog at kigge lidt i terriergruppen hvor man finder mindre hunde (passer fint med lejlighed og offentlig transport) med selvstændighed men samtidig en ret stor arbejdsvilje; de skal bare motiveres rigtigt. Det er ikke den store videnskab at opdrage dem og de er megasjove at arbejde med og agility passe sådan set ret godt til dem. De er sjældent særlig dyre i foder og dyrlæge, hvilket er godt når man er studerende
aug 2008
Det er mere det der med at man gør sin egen mening til den endegyldige sandhed. Det skal man lade være med, for ingen af os sidder med en endegyldige sandhed om noget som helst alligevel.
aug 2016
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 244
aug 2016
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 244
Første hund + i lejlighed