{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

Emmelie  S
Emmelie S
Tilmeldt:
9. dec 2016
Følger: 7 Emner: 1 Svar: 5

Første hund?? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg står i det dilemme, at min mor har givet mig lov til at få en hundehvalp - men da det er første gang vi skal havde hun vil hun gerne have en "okay" rolig hund og selvfølgelig en der også er let.

Jeg har ikke selv forstand på hvilken race der vil være den bedste, og tænkte at nogle af jer måske kunne komme med nogle input? Jeg havde selv tænkt på en mops eller golden retriever? - men er ikke 100p sikker endnu.

Vi bor ikke i lejlighed, men i hus - huset er ikke lille men heller ikke stort.

Håber i kan hjælpe lidt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første hund??
  • #1   9. dec 2016 Der er STOR forskel på Mops og Golden.
    Hvad kan I tilbyde hunden i hverdagen?


  • #2   9. dec 2016 Jeg har endnu ikke mødt nogen der synes en hundehvalp var " let" smiley
    Men jeg forstår hvad du mener....nogle er mere udfordrende end andre.
    (Det kan dog også være på individ plan og ikke racespecifikt)

    Har I overvejet hvor meget I vil træne hunden?
    Hvor meget den skal være alene?


  • #3   9. dec 2016 Mops og Golden ligger i hver sin boldgade smiley

    Hvilken race der passer bedst til dig og din familie kommer an på hvor meget tid og kræfter, I har til hunden hver dag smiley

    Læs godt op om den enkelte race og bliv klog på den, inden I tager valget. smiley


  • #4   9. dec 2016 Hvad kan i tilbyde en hund ift. motion og træning? Hvor meget skal den være alene? Hvor meget pelspleje gider i?

    I øvrigt, så lav ordenligt research med mht. arvelige sygdomme, opdrætter osv. Og lad endelig værd med at købe en hvalpe bare fordi den er billig.


  • #5   9. dec 2016 Jeg er enig med de andre. Hvordan ser en normal hverdag ud? Hvor lang tid vil i bruge på gåture, mental aktivering, vil i gerne have en pleasende race eller en der er mere selvstændig? Hvad med pelspleje? Osv osv smiley

    (PS: haha, vi skrev vist på samme tid Anne Julie, ja mit svar er vel bare en gentagelse af jer andres)


  • Emmelie  S
    Emmelie S Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 5
    #7   9. dec 2016 //Bjoerk & Saga// - Jeg har tænkt på, at jeg gerne vil gå til hundetræning med den og jeg regner stærkt med, at hvis vi finder den rigtige hvalp vil vi få det til at passe med at få den hjem i sommerferien (hvor vi er hjemme hverdag) og så begynde laaaaaaangsomt at vende den til at være alene. Men den skal kunne være alene fra 08-15.

    //Zenta og Laikas moar// - Ja, der er meget forskel på det to. (forstår ikke 100p dit spørgsmål?)


  • #8   9. dec 2016 De andre har uddybet.
    Hvor meget tid vil I bruge på hunden om dagen? Hvor meget pelspleje? Hvor meget skal den være alene hjemme?


  • #9   9. dec 2016 Prøv at beskriv hvordan jeres hverdag ser ud. Om morgenen, om eftermiddagen, om aftenen, hvad har i tid til af gåture, hvor meget tid vil i bruge på mental aktivering, pelspleje osv

    Okay jeg er åbenbart mester i at skrive på samme tid som andre!


  • #10   9. dec 2016 Der menes hvilken aktivering I kan give hunden, hvor lang tid dagligt I vil bruge på hunden, hvordan I har det ift. pelsen, energiniveau, alenetid og sådanne ting. (Var vi flere der skrev på samme tid)

    Når du tænker på to så vidt forskellige racer, så ville det måske være en ide at komme ud og kigge på forskellige hunderacer og se hvad der tiltaler Jer, og få en snak om hvad de enkelte kræver? Udstilling eller en hundeklub vil være gode steder smiley


  • #11   9. dec 2016 Jeg har haft mine egne hunde siden 1980 (altså cirka fra stenalderen) og jeg bander mig selv langt væk, hver gang jeg har købt en hvalp. Det er tisse hårdt og jeg er ved at DØ af træthed den første måned, mindst. Sammen med sårpleje (hvalpe bider og de kan bide hårdt) og luftning af hvalpen Og hvis man ikke gør sig det 100% klart fra begyndelsen, så er MIT råd at gå i BR og købe en tøjhund istedet. Og det skriver jeg ikke for at være grov. Det skriver jeg fordi jeg ser alle de annoncer hvor hvalpe/unge hunde sælges, fordi "alle mulige undskyldninger" som reelt bunder i at man ikke har sat sig ind i hvor stort et arbejde det er at have hvalp/hund.

  • #12   9. dec 2016 Emmelie

    Det er rigtig godt at du spørger herinde inden anskaffelse smiley

    Noget jeg tror er vigtigt at være klar over, er, at hunden skal trænes hver dag - ikke blot på et kursus af 8 gange.
    Jeg ved ikke om du har tænkt over det, men det gælder for alle hunde, at man sætter tid af til det. (Igen, nogle mere end andre)

    Hvis du ikke vil meget med træning og gåture, kunne en mindre hund måske være aktuel, som ikke har stort aktivitetsbehov.
    Jeg kender til Lhasa apsoer, cavalier King Charles, bomuldshunde, snauzer, westier etc som trives godt som "familiehunde"
    (Med fare for at få hug af de herinde der kender racen bedre).

    Derfor: sæt dig grundigt ind i nogle racer du har i tankerne - kontakt derefter flere forskellige opdrætter og fortæl dem hvad du søger og kan tilbyde - og hør dem ad hvad de mener racen kræver.

    Vær Obs på at mange selskabshunde har problemer med at være alene hjemme


  • #13   9. dec 2016 Man bliver jo ikke klogere, hvis ikke man spørger, og man er jo ikke født med kendskab til de forskellige racer, så det er jeg helt enig med dig i Bjoerk smiley

    Der er også lige dét med om det er TS' hund ("min mor har givet mig lov til at få en hundehvalp") eller fælles? Der skal jo nogle overvejelser ind over ift. at du flytter hjemmefra på et tidspunkt, Emmelie, om du så skal have hunden med, eller om din mor beholder hunden og skal være en lige så stor (hvis ikke større) del af det her? Hvis hun ender op med hunden i sidste ende er det jo ret vigtigt, at det også er en hund der passer til hende alene


  • #14   10. dec 2016 Du må have forestillet dig , hvad du vil med en hund. Vil du have en der er blød at nusse med ? Eller en du kan løbetræne med ? Er du naturmenneske og vil have en følgesvend ? Drømmer du om agility ? Find ud af hvorfor du vil have hund , før kan du ikke finde racen der passer til dig.

  • #15   10. dec 2016 bare pels pleje er ret forskelligt. golden er mere aktiv end mops.

    mops grynter tit pga den flade næse


  • Emmelie  S
    Emmelie S Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 5
    #16   10. dec 2016 // Zenta og Laikas moar // - Jeg har masser af tid efter kl. 15 til at passe hunden, og den skal kunne være alene hjemme fra kl. 08-15.

    // Fünke // - Altså jeg går i skole fra 08-15. Og nogle gange går jeg tur med to hunde, men ellers laver jeg ikke andet efter skole end lektier ud over selvfølgelig at passe min hest. Så der er meget tid til at gåture og lege med den. - Jeg ved ikke helt med pelsplejning.

    //Kaskov // - Mange tak for forslaget;)

    //Bjoerk & Saga // - Jeg vil rigtig gerne træne med den (også hverdag) og da jeg selv meget gerne går ture alene – ville det bestemt ikke gøre noget med lidt selvskab;) Det vil jeg prøve, mange tak for hjælpen.


  • #17   10. dec 2016 De andre Har nævnt det vigtigste, men du skal huske på, at hvis du er i skole fra 8-15, så skal hunden vel være alene længere, for du skal også frem og tilbage fra skolen smiley
    Hvis du har nogle bestemte spørgsmål til Golden retrieveren som race, så må du sige til.


  • Emmelie  S
    Emmelie S Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 5
    #18   10. dec 2016 //Amalie&Atlas // Har 5 minutter i bil til og fra skolen;) - Skriver lige en pb smiley

  • #19   10. dec 2016 Men er det din hund eller en fælles? Skal du have hunden med når du flytter eller ender din mor med hunden? Det er ret vigtigt at tage stilling til, så hun ikke ender op med en hund hun ikke gider.

    Står hesten hjemme hos jer selv?
    Ja, jeg ved godt at jeg stiller mange spørgsmål men du skriver meget vagt om jeres hverdag og det kan være svært som udefrakommende at vurdere, hvad i har overskud til smiley

    Hvem står op om morgenen og tager hunden ud? Realistisk set, hvor meget tid kommer du så til at bruge på at gå tur eftermiddag/aften, og hvor meget tid vil du sætte af til at aktivere hunden mentalt?
    Det er bare så vi kan pejle os ind på, hvad i realistisk set vil ofre af tid i hverdagen. Hunderacer kan være meget forskellige og kræver forskellige ting; nogle er fx. avlet til selskab mens andre kræver at du bruger dem aktivt hver dag smiley


  • Emmelie  S
    Emmelie S Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 5
    #20   10. dec 2016 // Fünke// - Det er en fælles hund, men det er mig der skal gå ture med den da min mor arbejder til sent. - Hesten står en god gå tur fra os, men vi arbejder på at flytte hen på en gård;).
    Jeg vil stå op om morgenen og gå en tur og da jeg allerede går en tur på 1 t med en andens hunde nogle gange - så vil det være det sammen jeg ville bruge på min hund.


  • #21   10. dec 2016 Så skal du også lige overveje ekstra alene-tid for hunden når du er ude hos hesten, hvis ikke du tager vaps med. Og så løber det lige pludselig op i mange timer alene dagligt smiley Det er ikke fordi, at det ikke kan lade sig gøre, og jeg kender da flere med hund og hest, det er bare en ting der også skal med i overvejelserne

  • #22   10. dec 2016 Og hvor længe vil din mor blive ved med at arbejde til sent? Det lyder som om hun arbejder på en måde der ikke gør hende i stand til at kunne tage vare på hunden alene?

    Hvad gør i så, hvis hunden bliver hos hende når du flytter?

    Jeg håber ikke alle mine spørgsmål virker for pessimistiske, det er bare så vigtigt også at tænke nogle år ud i fremtiden - jeres hund kommer jo forhåbentlig til at leve i 10-15 år! smiley


  • #23   10. dec 2016 Ja okay, det var jo ikke så slemt så. Jeg har selv 40 minutter hver vej og ved, at mange ikke tænker over transport.
    Jeg svarer lige på din besked en gang i aften smiley
    Og ellers så virkelig tænk over de ting, som Fünke spørger til, for det er virkelig vigtigt at have alt afklaret!


  • #24   10. dec 2016 Har i overvejet et kursus hos dansk kennel klub der hedder før du køber hund.
    Der gennemgået en masse praktiske ting omkring det at være hundeejer for første gang. Love og regler, hunderacer og typer, træningsprincipper gode råd og hvad man skal undgå.

    Ellers hvis det ikke er en mulighed, så kunne det måske være i kender nogen der allerede har hund, som vil snakke med jer om hvad det indebærer og som måske kan hjælpe jer i valg af race?

    Det er vigtigt at tænke på hunde oprindeligt er lavet til forskellige typer af arbejde. Nogle skulle hyrde andre dyr, nogle skulle vogte over gården, nogle skulle fange mus og rotter, nogle hente nedskudt vildt, finde vildt, trække slæder, og så selvfølgelig selskabshundene som bare er lavet til selskab.
    Disse Jobs kræver forskellige egenskaber, nogle hunde skal samarbejde meget med mennesker, nogle skal være mere selvstændige, nogle skal være meget aktive, andre mindre osv. Og disse egenskaber ligger stadig i de forskellige hunderacer i dag. Dvs. Man skal ud fra ens eget temperament og ens families hverdag finde ud af hvilke egenskaber der vil fungere godt hos jer og hvilke der måske slet slet ikke fungerer! For så ud fra dette at vælge de racer ud der passer til jer. Som i så kan vælge mellem.

    Det kan være rigtig svært hvis man ikke ved at en Golden retriever faktisk er lavet til at hente f.eks en skudt and i en sø. Lavet til at bevæge sig, være glad og aktiv. Eller hvis man ikke ved at mops er en selskabshund som gerne vil være meget tæt på ejeren, men man har en holdning om at hunden skal sove alene i gangen, eller man ikke gider have en hund der vil være med en over alt - også på toilettet...

    Så derfor prøv at beskriv jeres hverdag, hvad i vil med hunden, hvad i gerne vil have den skal og hvad den ikke må indeholde. Så kan det være der er nogen der har bud på gode hunderacer.
    Og ellers igen overvej et kursus eller at få hjælp fra nogen der har hund allerede smiley

    Prøv at læs lidt herinde eller ring til dem om en hundesnak.
    http://koebhund.dk


  • #26   10. dec 2016 Og en anden ting jeg lige vil tilføje, der er nogle år hvor hunden jo stadig er hvalp/ unghund. Man har en forestilling om at det og det vil jeg med min hund. Men der går længe før man når der til, og inden skal man igennem stadier hvor en hvalp er lige så hjælpeløs som en baby. Den kan holde sig 2-3 timer maks. Skal spise 3 gange om dagen, og prutter 6 gange. Den bider måske i hænderne, har ikke lært hvad nej betyder. Den trækker i snoren, er måske bange for biler, bliver køresyg og kaster op, nogle racer skifter fra hvalpenes til voksen, hvor pelsen filtre helt enormt og skal børstes dagligt.

    Man forestiller sig den tid hvor man glædeligt har fået styr på alle disse ting. Og det skal man også. Men det er hårdt arbejde at nå der til smiley det skal man vide og have lyst til!


  • Emmelie  S
    Emmelie S Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 5
    #27   10. dec 2016 Fünke // - jeg regner ikke med at flytte hjemmefra - da jeg studerer smiley

  • #28   10. dec 2016 Du er 18, ikke? Du regner altså ikke med at flytte hjemmefra inden for de næste 10-15 år? smiley

    Det jeg mener er, at det lyder til at du tager gåturene fordi din mor ikke kan? Hvis du på et tidspunkt flytter, og ikke tager hunden med, så er det din mor, der ender med hunden. Og der skal hun jo gerne have tid til at kunne klare det alene.
    Det er bare hele det dér med at man også er nødt til at tænke lidt langsigtet, så din mor ikke står om 3 år med en hund hun ikke har tiden til fordi du er flyttet smiley


Kommentér på:
Første hund??

Annonce