Om at springe op - og skældud fra anden hundejer Om at springe op - og skældud fra anden hundejer
Jeg havde en oplevelse i går, som jeg havde svært ved at forholde mig til og som jeg stadig tygger lidt på. Jeg er stadig ret vred, så måske er det bare afløb, jeg har brug for...
Forhistorien:
Bodhi er nu 6 måneder og efterhånden blevet bedre til ikke at springe op på folk. Det vil sige, han springer først op, når han bliver virkelig begejstret. Herhjemme skal han mindes om det et par gange om dagen; Når vi står op om morgenen og når vi hver især har været væk og kommer hjem. Mine unger og jeg kører fælles front, så når han prøver, vender vi ryggen til og krydser armene. Så planter han fint poterne på gulvet og venter på at få opmærksomhed igen.
Når vi er ude er det egentlig samme situation. Han bliver altid meget begejstret for børn, så når et barn spørger om de må ae ham, beder jeg ham lægge sig og sætter mig på hug ved siden af ham, med helt kort snor, så han ikke hopper op. Det fungerer.
Med voksne er det en lidt sværere sag. Fordi her bliver han ikke nær så begejstret med det samme, med mindre han bliver pisket op af den han møder. Rolige fremmede springer han ikke op af. Jeg fortæller folk, at han godt kan finde på at springe op og jeg er over ham, klar til at hive ham tilbage, hvis begejstringen stiger.
Situationen i går morges:
Jeg stod og trænede med Bodhi, da en anden hundeejer kom forbi. Hun nærmede sig og spurgte om han "gjorde noget". Jeg forklarede, som sædvanligt, "Nej, men han kan godt finde på at springe op, så jeg skal lige være lidt over ham". Hun gik helt hen og hilste på ham, nussede ham og roste ham. Så han sprang op og jeg hev ham lidt tilbage, så han ikke fik held til at ramme hende. Hun gik tættere på ham og blev ved med at rose og nusse ham. Det lærte han jo så ikke en skid af, men dette er mit ansvar.
Jeg kaldte ham til mig og hun og jeg stod og snakkede lidt om lydighedstræning og et hold, jeg var ude og se på i mandags. Hun gik så frem mod Bodhi igen og roste ham ivrigt - han sprang op på hende med det samme. Jeg nåede ikke at trække ham tilbage, før hun tog fat omkring mulen på ham og skreg høj, skinger stemme "Neeej!!" lige i fjæset på ham, så han sprang tilbage.
Jeg var helt paf. Vidste ikke hvordan jeg skulle forholde mig til det. Fordi, på den ene side, så er det jo ok, at folk markerer deres grænser overfor fremmede hunde. Det er mit ansvar, at han ikke springer op på folk og jeg var ikke super skarp lige der. Omvendt, så har jeg også gjort klart overfor hende, hvad der kunne komme til at ske - og hun har selv sendt et signal første gang til ham om, at det var en god ting.
Jeg har det lidt, som om hun lokkede ham i en fælde, kun for at hun denne gang kunne demonstrere, hvordan hun mente, han skulle opdrages. Fordi vi lige havde snakket om lydighedstræning. Samtidig, så mener jeg ikke, hendes reaktion overhovedet stod mål med handlingen.
Jeg ved godt, det er en meget, meget lang forklaring på en meget lille ting, som jeg nok har tænkt for længe over. Og han rystede det heldigvis af sig med det samme (helt bogstaveligt). Jeg har bare aldrig oplevet noget lignende.
Jeg synes det er en lidt kompleks situation. Hvor jeg ved, jeg har ansvaret for, hvordan min hund opfører sig - og han er ved at lære det. Men samtidig er jeg også vred, fordi jeg mener, hun overskred en grænse. Jeg kunne forstå, hvis hun bare kom gående forbi og han sprang op af hende helt umotiveret. Men han blev inviteret til at hilse, blev pisket op, forsøgte at springe op, blev rost for det. Blev inviteret, pisket op igen - sprang op og fik en større skideballe end jeg nogensinde selv har givet ham.
Drama i andedammen, I know. Men Øv!
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg bliver skidesur over det - vedkommende ER informeret, der BLIVER taget hånd om det.
De skal ikke opsøge situationen og de skal ved gud slet ikke begynde at straffe hunden for en adfærd, de selv fremprovokerer...
jan 2017
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 236
jan 2010
Følger: 16 Følgere: 35 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 717
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.803
Springer min hund op af nogen, så er folk velkomne til at sige det ikke er okay til den.
MEN jeg indbyder ikke til det, og folk finder ud af jeg ikke altid er rar, hvis de provokere min hund.
aug 2006
Jeg har nogle gange prøvet at folk har reageret ved at give min hund et drag, så den røg hen af gulvet. Og helt ærligt - det bliver jeg også skidesur over.
Ja, jeg skal sørge for at min hund ikke er til gene.
Men andre skal ikke påføre den ubehag i arrigskab.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.498
Det lyder også for mig, som om hun bevidst fremprovokerede situationen for at kunne demonstrere sine evner som hundeopdrager og det er slet ikke i orden. Folk skal ikke opdrage på mine hunde.
Hvis du ikke først havde advaret hende og forklaret om situationen, eller du bare lod ham opsøge tilfældige mennesker på din vej og springe op af dem, så havde det været noget andet, så havde du selv udsat din hund fra det, Men i den her situation havde vedkommende fået et møgfald.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 8.043
Mine hunde springer op, det må de gerne, jeg gør absolut intet for at pille det af dem, men jeg informerer folk på forhånd, hvis de spørger om de må hilse.
Jeg siger, måske, de springer op og kan du ikke acceptere det, skal du ikke tage kontakt.
Nogle vælger så at holde sig væk og nøjes med at kigge, mens andre ikke lader sig afskrække. De voksne whipper springer ikke op af børn og mennesker de vurderer står usikkert, men de unge har ikke den samme fornemmelse.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.404
Hvis man VED det er en hund der springer om, tager man som klapper sine egne forholdsregler, man invitere ikke til at hoppe op
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Så jeg oplever aldrig problemer med fremmede der irettesætter mine hunde.
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Du reagerede fuldstændig korrekt og havde fortalt det til damen. Hun kunne have ladet din hund være i fred.
Jeg sidder faktisk og bliver pisse sur på dine vegne !
jul 2011
Det trick har jeg alle dage brugt, for så kan de ikke komme så tæt på som de gerne vil, da mit knæ jo stopper dem.
Tilføjet: Jeg bruger også mine hænder, til at lave et skjold/mur. For mig har det virket.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Øv, en træls oplevelse. Hun havde jo fået det at vide i forvejen, og du havde også reageret, da han var ved at hoppe op. Jeg synes hendes reaktion er totalt uacceptabel og frastødende.
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
jul 2011
Jeg gider ikke hunde der hopper op, så får jeg af vide den hopper op, så holder jeg mig seriøst væk. Topper har heldigvis ikke brugt det der med at hoppe op, men Musashi gjorde det. Ikke ved mig, men ved fremmede, og der fik folk af vide at gjorde han det skulle de gøre et eller andet for at vise det ikke var okay.
Om de vendte ryggen til, eller brugte mit trick med knæet måtte de selv om.
aug 2008
Følgere: 1087 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.741
Tager jeg kontakt til en anden hund (efter at have fået lov) så gør jeg det velvidende at man kan blive savlet på, få pels på tøjet, få beskidte poter på sig eller en hund der hopper op i hovedet på en.
Min egen kan godt finde på at hoppe op - det må han gerne ved mig. Ved andre siger jeg nej og så stopper han, men jeg ville bestemt ikke finde mig i at andre opdragede på ham uden jeg gav lov.
aug 2006
Mine hunde skal ikke have dit (eller andres) knæ i brystkassen.
jul 2011
jan 2017
Jeg bliver helt varm om hjertet
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.315
Behøver jeg sige at min storebrors kæreste ikke har været velkommen i mit hjem siden?
Skal Kias grænser af en eller anden grund overskrides, så er det MIG der gør det. Hun skal ikke lære at mennesker bringer ubehag, medmindre det ikke kan undgås (fx. ved dyrlæge etc.).
Jeg var flejnet totalt, hvis jeg havde oplevet hvad du oplevede TS. Min vov er 99% stemme"styret". Der bruges ikke fysisk magt i relationen til hende. Det er helt unødvendigt. Hun hopper ALDRIG op, udenfor hjemmet. Mennesker interesserer hende slet slet ikke, udenfor hjemmet.
Men hjemme har vi nogle andre og mere frie regler.
jan 2017
Den tråd har jeg ikke set.
Mit problem (meget generelt) er, at jeg starter med at tænke, om hun kunne have haft en god grund til at reagere som hun gjorde. Jeg er nødt til at tænke alle aspekter igennem for at finde ud af, hvor kæden hoppede af sporet og om det var min fejl.
Først lang tid efter når jeg til en konklusion, men så er det for sent til en reaktion.
Jeg ser hende tit, så nu har jeg egentlig bare besluttet, at hun ikke skal have lov at komme i nærheden af ham igen. Og hvis hun undrer sig, så vil jeg hellere end gerne fortælle hende, hvorfor.
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
jan 2017
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/695237-at_opdrage_paa_andres_hunde_
jan 2017
Kan se, at det er noget, man skal være forberedt på som hundeejer.
Jeg troede, det var slemt nok, når andre prøvede at "opdrage" ens børn i ens eget hjem. Men det her er næsten værre. Forstået på den måde, at man kan perspektivere en dårlig oplevelse for et barn. Det kan man bare ikke med en hund.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Jeg håber ikke din hund lod sig påvirke.
jan 2017
Vi har hilst på flere søde og rolige voksne siden, hvilket han reagerede helt forudsigeligt på, så umiddelbart er der ingen skade sket.
Men det kunne hverken koen eller jeg jo vide, da hun lavede det nummer.
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.498
Der er heller ingen, der skal tage fat i mine hunde på den måde.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.315
Vi kommer slet slet ikke ud af det med hinanden, og der er desværre intet der tyder på, at vi nogensinde vil komme til det. Det er selvf. ikke udelukkende på baggrund af den episode, men mange forskellige, og så det, at vores personligheder og værdier støder sammen.
Der er nu ikke nogen, udover min bror, der synes specielt godt om hende, i min familie ... men hun er hans valg, så det skal selvf. respekteres, hun skal bare ikke være alene med vores dyr (mine forældre har kat, og den er hun heldigvis allergisk overfor, så den holder hun sig fra
Jeg var i chok. Kia udviste udelukkende venlige og dæmpende signaler, hun var ekstatisk glad, fordi min bror var på besøg, og så straffes hun ellers med voldsom grænseoverskridende adfærd, i hendes eget hjem.
Hvis jeg ved der kommer nogen, som er utrygge ved hunde, ikke kan lide dem etc. så lukker jeg Kia væk. Men jeg troede jo, at når pigen selv havde hund, og gav udtryk for at elske hunde, så ville hun da ikke være ond ved min hund. Der tog jeg så fejl.
Om at springe op - og skældud fra anden hundejer