{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.852 visninger | Oprettet:

Hund, der skal lånes ud som avlshund {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Har meget brug for jeres hjælp. Jeg er skal muligvis have en Bichon Haveneser på 1,5 år, der er en omplaceringshund, da den først har været ved opdrætter og så ved en dame og nu tilbage til opdrætter.
En del af kontrakten er at han skal lånes ud til avl 2-3 gange om året på opdrætters egne hunde og i 4 år. Derefter er det udelukkende vores hund. Den er så iøvrig gratis.
Er der nogle der har erfaringer med sådan en måde at holde hund på sådan en måde/købe/få hund på den måde?
Og hvilke ting skal jeg være opmærksom på når/hvis jeg får hund på denne måde?
Hvad skal jeg sikre mig ift kontrakt mm.

Håbe virkelig i vil hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund, der skal lånes ud som avlshund
  • #1   14. feb 2018 Den kontrakt du beskriver ville jeg aldrig nogensinde gå med til, den er alt for vidtrækkende.

    Vores tæve var udstationeret og opdrætter fik et kuld på hende. Nu er hun vores.

    Hun var her hos os under drægtighed og med hvalpe.


  • #3   14. feb 2018 Metoden kaldes udstationering.
    Jeg synes det lyder vildt at en avler vil benytte samme hanhund til så mange kuld. Det lyder voldsomt useriøst.
    Jeg ville max gå med til to parringer pr år i to-tre år. Det er rigeligt for opdrætter til at have tjent sine penge ind, og er rigeligt kuld at være far til for en hanhund. Man må tænke på det etiske.
    Er racen lille, skal parringerne tilpasses antallet, så samme hanhund ikke dominerer.


  • #4   14. feb 2018 *CH*


    Det er vel anderledes når det er en hanhund og ikke en tæve smiley


  • #5   14. feb 2018 Vi har også en udstationeret hanhund.

    Selvom der er en kontrakt, så drøft sådan noget som huld, foder, motion, træning, mm. så I er sikre på at være enige i hvad der sker med hunden udover det der står i kontrakten.
    Synes 2-3 gange om året er meget på egne tæver - er du sikker på, at det kun er egne tæver?


  • #6   14. feb 2018 Fredfyldt, bestemt.

    Men det er stadig et voldsomt omfang, de vil bruge hunden.

    Jeg ville ikke skrive under.


  • #8   14. feb 2018 Jeg har en udstationering og deri står blandt andet :
    - jeg betaler for det årlige tjek hos dyrlægen inkl vaccinationer
    - forsikring i mit navn, men regning eftersendes til udstationeringsvært
    - Jeg henter hunden når den skal parre (tror der står ca 2 gange om året), resten arrangeres med værten
    - jeg har krav på 2 fremvisninger om året og det skal planlægges i samarbejde med værten. Dem betaler jeg for og jeg henter og bringer hunden.
    - ved dokumenteret mistrivsel, kan jeg hente hunden (jeg betaler for dokumentation og nægter værten, så betragtes det som kontraktbrud)
    - vært har forkøbsret på x antal tusinde kroner, der bortfalder ved mistrivsel.
    - træning er således at hunden til hver en tid kan bruges til fremvisning og avl (dvs ingen hård fysisk træning, IPO, etc)

    skrevet på smart jura sprog ??


  • #10   14. feb 2018 Tak for jeres svar. Det er forresten en hanhund. Jeg læser og lytter til jeres råd, tak for dem.
    Jeg vil forhøre mig nærmere hos opdrætter smiley

    Og så er det ikke kun på opdrætters egne hunde , fandt jeg ud af .


  • #11   14. feb 2018 Er hunden fundet egnet til avl?
    Udstilling, sundhedskrav, mentaltest, etc? Hvis ikke, så kan det jo også betyde at du får en hund gratis fordi den alligevel ikke er god nok, og hvad så?


  • #13   14. feb 2018 Jeg ved ikke så meget endnu, jeg ville lige hører råd og erfaring inden så jeg ved hvad jeg skal være Obs på.

    Ja jeg syntes egentlig også det er mange gange at han skal parres.

    Hvad er normalen for en han hund brugt til avl?


  • #14   14. feb 2018 Det afhænger af race. Der er jo en naturlig grænse for danske hunde i DKK i form af matadoravlsgrænse, men tag f.eks labrador der har en grænse på 550 hvalpe. Og det er på danske tæver, den kan jo også bruges på udenlandske tæver

  • #15   14. feb 2018 Men hvis den så er med til fx 8 kuld hvalpe så er det vel ikke mange eller? smiley

  • #16   14. feb 2018 Der er også det helt praktiske i at skulle stille med sin hund på andres befaling så mange gange om året.

    Det ville jeg blive hamrende træt af.


  • #18   14. feb 2018 Fik lige uddybet det mere, det er max 1 kuld om året med hunden. Så det er ikke 2-3 kuld, blot at hun kan bruge ham 2-3 i forsøg på at få hvalpe. Så det giver mere mening for mig at det er sådan. Jeg havde misforstået det!! smiley

  • #19   14. feb 2018 Jeg fik også Reiki som udstationeringshund i sin tid. Her var aftalten at opdrætter havde ret til to kuld og herefter var han min. Det gik så desværre sådan, at de tæver opdrætter havde tænkt at bruge ham på, ikke udviklede sig som håbet. Så han solgte den ene parring til en anden opdrætter, og Reiki blev så min uden at parring nummer to blev brugt.
    Parring foregik hos mig, og dermed var det også mig (med opdrætters hjælp og vejledning) der havde "alt bøvlet" med højløbsk tæve i huset, parringer og hvad der nu følger med i de 3 dage der blev parret.
    Det kræver så også, at man er indstillet på at gøre de ting der nu skal til, for at hunden bliver avlsgodkendt, hvadend det så er udstilling, sundhedsundersøgelser eller noget helt 3.

    Jeg synes det var en fin aftale, og jeg har ærligt talt ikke mærket ret meget til, at han på papiret ikke var min hund de første par år.
    Jeg kunne muligvis finde på at få hund på den måde igen, det afhænger helt af aftalen og hunden naturligvis.

    4 kuld (hvis det er korrekt forstået, at der er tale om 1 kuld om året i 4 år) er meget, synes jeg. Medmindre det er en antalsmæssigt stor race, der må få mange kuld.
    4 år synes jeg måske også er lang tid, når der ikke er tale om en hvalp. Så er hunden jo knapt 6 år før den rent faktisk er din både i praksis og på papiret - er du indstillet på det?

    Husk også at få aftalt, hvad der skal ske, hvis hunden enten ikke bliver egnet til avl eller opdrætter ikke har passende tæver til den - må opdrætter sælge parringerne til en anden opdrætter?
    Skal parringer foregå hos dig eller hos opdrætter? (og hvis opdrætter sælger parring til en anden, skal du så møde op med hunden i den anden ende af landet?).
    Bliver den din på et tidspunkt, også hvis ikke opdrætter får brugt sine parringer (fastsæt en dato!)?
    Forpligtiger du dig til at udstille eller andet i forbindelse med forberedelse til avl og i så fald, hvem betaler for det?


  • #20   14. feb 2018 Det er vigtigt i aftaler tingene og skriver ned på skrift.
    Feks få en dato på hvor hunden overgår til jer hvis opdrætter ikke får brugt sine parringer. Hvad hvis hunden udvikler sygdom? Hvem betaler kørsel, avlsgodkendelse, prøver m.m. Skal hunden have bestemte forsikringer og hvem betaler disse?
    Hvad med dyrlægeregninger? Og må i tage valg på hundens vegne ?
    Feks hvad gør i hvis i står ved en dyrlæge der siger kastrerer hunden?
    Hvad hvis hunden dør eller får en skade så den ikke kan parre?

    Der er så mange hviser så udstationering kræver både et godt forhold, at man har en ret ens holdning til hund og opdræt, og at man skriver aftaler ned!


  • #21   14. feb 2018 Det er en havaneser - der er masser af dem. Så fire kuld er ok i min optik hvis de spredes ud på forskellige linier og tæver.

  • #22   14. feb 2018 Easy er udstationeret. Vores aftale med opdrætter, fungerer således at hun har 100% avlsretten over ham, hele hans liv, men han er ejerskiftet til mig, og er min hund. Hun afholder udgifter ifbm. avl - dvs. hun betaler HD foto, UHM og 1 udstilling. smiley

    Opdrætter må bruge ham ubegrænset til avl, men er det tæver udefra får vi 50% af prisen fra parringen smiley

    Vi snakker ofte med opdrætter, og aftalen fungerer godt for os.


  • #23   14. feb 2018 Det vigtigste for begge parter i disse her aftaler er at man har en god kemi og tillid.
    Jeg har laver mange forskellige aftaler, og har aldrig haft en situation, hvor det er endt med problemer.
    Men alt skal være på skrift. Ikke fordi det skal holde legalt, men for at der ikke senere opstår ueninghed om, hvad der faktisk er aftalt


  • #24   15. feb 2018 2-3 kuld i 4 år er uanset om det er opdrætters egne tæver eller andre opdrætteres tæver MANGE kuld. Den må da nå matadoravlsgrænsen ? Hunden er kun 1½ år og slet ikke voksen = hun kan da ikke vide om dens sundhedsstatus og mentalitet er god nok til at avle på endnu smiley
    Jeg har selv overtaget en avlshand for nogle år siden. Jeg fik overdraget ejerskabet fuldt og helt, Men opdrætter beholdt avlsretten. Min hund var 3 år da jeg fik ham. Han lavede 4 kuld i alt i sit liv og vores kontrakt lød på at jeg fik parringsgebyret, da jeg jo havde arbejdet med at have tævebesøg mens opdrætter fik gebyret pr hvalp. Jeg fik ham fordi min gamle hanhund (fra samme opdrætter) døde og opdrætter havde ham her gående. Han var en virkelig god hund og det ville være synd ikke at avle på ham, men han passede ikke rigtig ind blandt opdrætters andre hunde. Jeg lovede så at lægge nogle prøver på ham også og udstille ham i DK.


  • #25   15. feb 2018 Mange Tak endnu engang for at dele jeres erfaring. Jeg syntes også det lyder af meget når jeg får tænkt efter og så i 4 år. Jeg har stadig dialog med opdrætte og overvejer meget om jeg skal finde en anden løsning/hund.

  • #26   15. feb 2018 Har du spurgt om om det er til når hannen er 4 eller om det er 4 år fra nu?

  • #27   15. feb 2018 Bumle det er over 3-4 år så altså 4 år ud i fremtiden smiley

  • #28   17. feb 2018 Mange tak igen for alle jeres råd og vejledning. Vi hat valgt ikke at få en udstationeret hund, der var for mange uvisse faktor som vi olle turde løbe an på, samt at det ikke ville gå at have hunhunde til parring herhjemme da vi allerede har en anden hund.
    Vi får istedet en lille ny hvalp til flokken herhjemme.
    Det er dejligt at have nogen som jer herinde der holder den gode tone og komme med reelle råd og vejledning smiley


Kommentér på:
Hund, der skal lånes ud som avlshund

Annonce