{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.580 visninger | Oprettet:

trives han ikke ? eller skal jeg vende mig til en anderledes race? {{forumTopicSubject}}

Sagen er den, at vi flyttede til Jylland fra Sjælland i maj. min kæreste er her fra og har altid gået på jagt imens han har boet herover. Han ønskede sig en jagthund nu vi skulle flytte herover, vi ønskede begge en hund mere og en legekammerat til Mesh (den hvide).
vi har fået ham til venstre som er Golden retriever af jagtlinje. Min kæreste har haft Labrador da han boede hjemme, jeg har haft 2 goldens med mine forældre.
Planen var jo selvfølgelig at kæresten skulle på jagt med ham og det skulle være hans hund... men det er ikke blevet til noget. ikke engang træning. Atlas (Golden) er jo en aktiv og klog hund, ikke mindst en kæmpe pleaser, og han vil jo rigtig gerne lære og har været super lærenem. vi har absolut ingen problemer med ham, han er nem og Mesh har accepteret ham så fint, de tonser altid rundt og hygger sig. MEN hold kæft han er en damp hund..... de kan tonse rundt i haven i timer, vi går samlet set ture 2 timer om dagen, ofte nye steder. Så er der dagligdags træning i hjemmet og søgeopgaver i haven. dette har altid fungeret fint for den store og han trives. jeg kan dog være i tvivl med den lille, da han er så damp som han er. det viser sig ved, at han er over det hele, jeg kan ikke røre mig uden han står ved siden af mig. Han slikker sygt meget, er altid klar som om han havde sovet i 100 tlmer, kanøfler den store døgnet rundt (og bliver aldrig sat på plads af den store ??). jeg er godt klar over at han kun er 1 år og dermed har krudt i røven, jeg synes bare kontrasten er stor imellem de to, og bliver i tvivl om vi gør det godt nok.
Det ideelle ville være at starte til træning med ham, det er jeg klar over. Men trives han mon nu uden eller skal vi tage os sammen?
jeg synes jo de har et godt hundeliv, hele min hverdag drejer sig om dem når ikke jeg er på arbejde... og jeg er en rigtig pyller mor.. sagen er desværre sådan, at min kæreste er væk i 6 dage af gangen og hjemme en uge pga. arbejde. så jeg er meget alene med dem...

håber i vil komme med jeres besyv, jeg er i bund og grund nok bare lidt frustreret ????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  trives han ikke ? eller skal jeg vende mig til en anderledes race?
  • #1   1. okt 2018 lyder som om at lidt træning kunne gøre underværker. fx et godt hold en gang i ugen og så noget derhjemme

    alderen spiller klart ind også.

    en arbejdsmodel er også altid klar. det er en af de ting der kan overrumple folk. de bliver ikke trætte af at arbejde som sådan men kan naturligvis stimuleres men dele af det må dunok vænne dig til. hvis hunden ellers får hvad han skal deler han de evner med en del hunde.

    de ser ellers skønne ud smiley


  • #3   1. okt 2018 Mangler han ikke bare noget at bruge hovedet til?

  • #4   1. okt 2018 Selvfølgelig er han klar, hvornår det skulle være - jeg tror ikke du skal regne med at det er noget, der går over smiley

    Men jeg ville da helt klart også starte til noget træning, selvom jeg ikke helt ved hvad du præcis mener med "dagligdagstræning i hjemmet og søgeopgaver".

    Én ting er selvfølgelig at han er 1 år og teenager. Noget andet er at han er en jagthund af brugslinjer, og for mig lyder det altså ikke helt ved siden af med en hund, som altid er klar...


  • #5   1. okt 2018 enig funke han lyder normal smiley

  • #6   1. okt 2018 Det korte svar - I skal tage jer sammen smiley

    Hunden skal lave noget, det er den skabt til og det trives den med.
    Alternativt synes jeg I skal finde et hjem, hvor den kommer til at lave noget smiley


  • #8   1. okt 2018 Jeg kunne tænke mig at høre hvor du har ham fra ?

    Men ja, der er gang i den, i jagtliniemodellen smiley



  • #9   1. okt 2018 Tak for jeres alle sammens svar. ?? Selvfølgelig skal han ikke til et andet hjem. det er da hul i hovedet at sige. worst case scenario så keder han sig jo nok bare ind imellem. havde det været helt galt med os som hundeejere, så havde det nok vist sig anderledes smiley jeg er selvfølgelig ikke dum eller uerfaren. Men tak alligevel.

  • #10   1. okt 2018 #8 Bella han er fra Kennel Bockgold i Holbæk smiley

  • #12   1. okt 2018 ift. træning og den bette. hvordan træner man bedst med sådan en hund, med det gear? jeg synes han er forfærdelig at træne lydighed med, fordi han hopper og springer som om der er ild i røven på ham... ???? overvejer noget agillity

  • #14   1. okt 2018 #13 det kan være du mener det, men nu er det skrevet billedligt så man kan få en idé om det. den store får selvfølgelig også ro fra ham smiley

  • #15   1. okt 2018 I min optik fortjener en jagthund at blive brugt aktivt til et eller andet, så jeg synes da, at I skal finde et sted at gå til træning med ham en eller to gange i ugen. Det giver også mere inspiration til hvad I kan lave derhjemme med ham i hverdagen.

    Derudover har I også alderen imod jer. Min jagtmodels golden er 2,5 år, og han er ved at falde en smule mere til ro nu, men kun hvis han har fået brugt hovedet. Han hedder også Atlas :b

    Får den store ikke ro, og kan den ikke selv sætte ham på plads, så ville jeg fjerne den lille. Ingen grund til at presse den store, så det ender i en dum situation.


  • #17   1. okt 2018 #15 vi blander os også så snart vi kan se, at den store ikke synes det er sjovt, men som regel er det tydeligt at han nyder det smiley

  • #18   1. okt 2018 #16 hvorfor kan jeg ikke det ? han kan alle basale kommandoer og mere til. det jo ikke fordi han ikke er blevet trænet med. hvad mener du han skal kunne, for at gå til agillity?

    det ikke sikkert vi ligger det samme i at Kanøfle, når nu du tager det så tungt.


  • #21   1. okt 2018 er ked af du føler dig så trådt på Sofia . jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om, at man ikke skal omplacere sin hund, hvis ikke man kan tilbyde den hvad den har brug for, den er jeg helt enig i. nu skriver jeg jo sådan set for at være nysgerrig på om min hund evt. har brug for mere end vi gør, eller om den agere som en helt normalt hund af den race med det drive.

  • #22   1. okt 2018 og det lyder som om, at han godt kunne bruge noget mere hjerne aktivitet. Men bestemt også som om, at han er en ganske almindelig glad unghund med krudt i røven. men tak for at stemple mig med det samme ! (Y)

  • #23   1. okt 2018 Og så er der jo også dem, der i stedet for at omplacere, gør en indsats for at ændre lidt på hverdagen, og det lyder det da som om ts er indstillet på.

    Hvad med at træne noget spor, måske noget nosework eller lign. hvor han skal bruge indersiden af hovedet. Hvis I går med ham et par timer om dagen, og han ellers spæner rundt i haven og leger med den anden hund, så er det formentlig ikke mere fysisk udfoldelse han trænger til, selv om han gerne vil, men noget hvor han skal bruge hovedet.


  • #24   1. okt 2018 Tak Lene smiley og lige præcis.

    ja det kan godt være det er sådan noget vi er ude i. vi gør det et par gange i ugen, men mest i haven og nok ikke udfordrende nok!


  • #26   1. okt 2018 Når alt koges ned og essensen er tilbage, så står en god og ansvarlig hundeejer med to muligheder - det kan du så ryge i forsvar over, hvis du har lyst, TS - enten skaber man et liv for hunden, hvor de grundlæggende behov opfyldes eller også lader man andre gøre det.

    Det har intet med stempler at gøre, det er bare sådan det er.

    Og du sagde det selv - skal vi tage os sammen? Ja, det skal I.


  • #29   1. okt 2018 Jeg kan slet ikke, som i overhovedet, få øje på hvor nogen stempler dig med det samme.

    Du skriver selv, at du i tvivl om I gør det godt nok, og spørger direkte om "trives han mon nu uden eller skal vi tage os sammen?"

    Så læg lige det dér forsvar væk - ingen siger du er dum eller uerfaren eller noget andet smiley

    Agility ville da sikkert være fint, ja, men lydigheden skal som sagt være på plads. Det er den for mig at se ikke, hvis hunden hopper og springer og har ild i røven konstant, så den hverken kan dækkes af eller stoppes.

    Hunden skal jo altså ikke bare blæse over femten spring og så var det dén træning; synes du han er forfærdelig at træne lydighed med pga. ovennævnte, så vil en ret stor del af agility også være forfærdeligt.

    Hvis du er frustreret over træningsdelen så ville jeg da især opsøge et godt hold så du kan få nogle redskaber til at arbejde med ham.


  • #30   1. okt 2018 det var dog en utrolig reaktion på folks hjælp ts.

    jeg sidder og tænker hvor kom den fra

    men jeg håber du læser indlæggene positivt for det er de smiley


  • #32   1. okt 2018 Krysteren, har du haft hund af jagt- eller brugslinjer?

  • #34   1. okt 2018 må være ærlig og sige, at jeg synes i er lidt hårde. jeg søger hjælp, men bliver mødt af at jeg burde omplacere min hund. det er i hvertfald sådan jeg læser det. det er nok et lidt ømt emne for mig, fordi det skulle være min kærestes ansvar og det har han ikke levet op til. så nu står jeg med lorten, og en ja pisse irriterende ung hund. jeg er selvfølgelig klar på at yde mere, hvis ikke han trives.
    jeg kan rigtig godt relatere til hvad Krysteren skriver ift. at slappe af. for det kan han ikke.


  • #35   1. okt 2018 Krysteren, har de været ft-linjer?

  • #36   1. okt 2018 energi skal ud før ro kan komme ind. det andet kan man ikke kræve

    en hund som denne vil i øvrigt altid være på og klar. det kan du ikke aktivere væk. det er hans design


  • #37   1. okt 2018 men så handler det vel i bund og grund også om, at jeg skal acceptere det er sådan han er. og ja! helt klart noget træning.

    selv en dag hvor han har været i gang i 5 timer med udflugt og besøg, så er han jo stadig på....


  • #38   1. okt 2018 ja præcis og lad være med at møde det med dårlig samvittighed for det slider dig op. han er på selvom han er aktiveret. du vil kunne se en forskel naturligvis med mere træning men faktisk er han jo en gave fordi selvom du har arbejdet med ham vil han gerne igen. mange ville dø for at eje en hund med bare lidt af det

    forskellen er at en velaktiveret aktiv hund gerne vil men også finder en ro. du skal øve dig i at se forskel på stress og intensitet eller motivation

    det sidste vil sådan en hund altid have


  • #39   1. okt 2018 Forskellen på brugs-og jagtlinjer og andre linjer er netop at de ALTID er klar og motiverede for aktivitet (medmindre man har undertrykt den egenskab og erstattet med passivitet).

    De kan sagtens slappe af, når de er stimuleret på en for dem meningsfuld måde, men de er stadig klar til en ny omgang - også selvom det er 5 minutter siden sidst...

    Det gode ved denne type hund er, at de i højere grad end andre stiller krav til deres mennesker om at få deres behov opfyldt og der går længere inden de opgiver.

    Hunde af arbejdslinjer skal arbejde. Det er et minimumskrav.
    Og før de gør det, er det drønunfair at forvente at de holder ro.



  • #41   1. okt 2018 haha ja det rigtigt. Men som jeg skriver, så er det også en stor kontrast ift. min hvide. han elsker at være på og træne, men er så god til at slappe af når ikke der sker noget- hvilket jeg synes er super dejligt

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #42   1. okt 2018 Selvfølgelig skal en hund også være i ro. Kan den ikke det må man hjælpe den.

    Hvorfor ikke tage en halv time af jeres gåture og træne med hunden i stedet. Det lyder jo til at du bruger tid nok,men at der er behov for at lave noget andet.


  • #43   1. okt 2018 ja byt lidt rundt på aktiviteterne som max skriver

  • #44   1. okt 2018 Meningsfuldhed er essentielt.
    Meningsfuldhed for hunden vel at mærke.


  • #45   1. okt 2018 Det lyder da møg belastende at det skulle være kærestens hund, som han skulle på jagt med, og nu træner han ikke engang med den. Og jeg kan godt forstå din følelse af at "stå med lorten" og en pisse irriterende unghund, men det er da så meget desto mere grund til at overveje, om det er en omplacering, der er vejen at gå.

    Det betyder ikke, at I skal omplacere jeres hund fordi I er dårlige hundeejere eller hvad søren man nu kunne udlede fra det. Men det er vel værd at overveje hvis man pludselig står alene med et ansvar man ikke havde regnet med.

    Jeg tror bestemt ikke omplacering nævnes som en resolut løsning eller for at være hårde, men for at få dig til at reflektere over at I skal, som du selv siger, "tage jer sammen"


  • #46   1. okt 2018 enig

    jeg har fx en hund som kan tilfredsstilles med klikkertræning hvor han skal tænke selv. andet virker ikke bortset fra to min.

    jeg tager en genstand og du kan gøre det på tur med genstande også, ligger den og siger hvad kan du finde på. så klikker jeg og giver godbid for alt hunden gør. i starten at se på genstanden. gradvis øger jeg kravene. to min med det så emmer han af tilfredshed

    men tager jeg snor eller klikker er han klar igen. og der handler det om at forstå at det ikke skyldes mistrivsel men et design

    min bliver først rigtig mættet at at hyrde. men det kan vi ikke hver dag. måske du skulle apportere med din? eller lade ham svømme? nogle retrieverting


  • #49   1. okt 2018 den store har også rigtig god gavn af klikker træning. men det er som om den lille ikke rigtig fatter det, selvom jeg starter fra scratch, og det virker som om det netop er fordi han har så meget krudt. at svømme og apportere elsker han, men ja han er klar igen bagefter om det så er 30 min han har kørt fuld knald på. tror faktisk det handler om, at jeg skal vænne mig til netop dén type hund
    det er dog også som om, at det er noget der er kommet over de sidste par mdr. jeg synes han har været mere rolig... og der er intet ændret i rutinerne.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #50   1. okt 2018 Jeg mener ikke at man skal kigge på hvor lang tid man bruger på det ene eller det andet. Det vigtigste er at man laver noget og det skal ikke være en sur pligt.



  • #51   1. okt 2018 Jeg synes nu egentlig det lyder lidt atypisk. En Golden, især en golden af jagtlinjer, burde have en ualmindelig god tænd/sluk knap. Den burde ikke være "på" 24/7, som du beskriver..

    Jeg vil foreslå dig at kontakte jeres opdrætter. Forklare i detalje hvordan jeres hverdag ser ud, og så forhøre vedkommende om, hvad der kan gøres.
    Måske det simpelthen kan løses med noget retrievertræning en gang om ugen:)

    Jeg synes umiddelbart det lyder mere som en ung golden af udstillingslinjer, som til tider kan mangle den der tænd/sluk, og dermed kammer over i den her unghundeperiode.

    Men jeg tror du vil kunne få langt bedre hjælp hos jeres opdrætter, TS, end her smiley


  • #53   1. okt 2018 #51 der er absolut intet udstilling over ham smiley

    #52
    han springer rundt, kan sidde fint og vente på jeg siger noget i 6 sek maks, men kan ikke rigtig samle sig og gør 300 ting ad gangen. han tilbyder adfærd, men virker som om han er snot forvirret. jeg synes jeg er meget rolig og klar i spyttet. skælder ikke ud, starter forfra. jeg er opmærksom på mit kropssprog osv. men han hopper bare rundt og så er det faktisk jeg bliver mega irriteret og det duer jo selvfølgelig ikke. når han så får ros kammer han helt over haha


  • #55   1. okt 2018 Shaping er ikke altid så sundt for denne type hunde.

  • #56   1. okt 2018 leverpostej smurt ud på træer og stakit i havet. godbidder, rester osv smidt i haven ??.
    han kan ikke rigtig finde ud af at beholde den, det virker simpelthen som om han bliver distraheret af den store og hans gøremål ?? men hvis jeg kaster kan han godt komme og sidde og aflevere pænt


  • #58   1. okt 2018 god ide. det vil jeg prøve!
    ja det har han. hvad tænker du?:)


  • #59   1. okt 2018 Jeg tror en god gang spor , til træning eller hvor du selv lægger. Og evt rally for at lave noget sjovt samarbejdende sammen.

  • #61   1. okt 2018 det oplever jeg ikke at vi har problemer med. og har han ikke legetøj tager han bare alt andet... strømper, blade what Ever..men synes ikke det er et problem smiley

  • #62   1. okt 2018 Det var så heller ikke det, jeg sagde, men hvis det var det eneste, du fik ud af min kommentar, hopper jeg bare ud igen;)

  • #63   1. okt 2018 #62 beklager det gik lidt stærkt smiley
    men god ide at snakke med opdrætter, det
    kunne også være lidt spændende at høre om søskende fra samme kuld er lige sådan. og moderen.


  • #64   1. okt 2018 Tja.. det er i hvert fald ikke typisk adfærd...

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #65   1. okt 2018 Hvorfor er det ikke typisk adfærd?. En hund der er avlet til at arbejde vil selv finde på noget hvis den ikke får sine behov opfyldt.





  • #66   1. okt 2018 Naturligvis, derfor mit ovenstående indlæg?

  • #67   2. okt 2018 Du er frustereret? Det er ikke noget i forhold til hvad din hund er. I har valgt at købe en pleasende race. En race, hvis fornemmeste opgave er at gøre noget for jer. Og så får den ikke lov at arbejde "seriøst"? En retriever har en af de meste skarpe næser. Se at komme afsted til noget spor /schweiss/NoseWork med hunden. Lad den ikke i stikken...

  • #68   2. okt 2018 Hvad er atypisk? jeg synes det lyder som en normal sund motiveret hund?

  • #70   2. okt 2018 Han lyder som en helt almindelig 1-årig golden af jagtlinier. Hvad med at finde en afdeling af retrieverklubben og komme igang med noget træning der passer til ham ? Alternativt DcH programmet; jagtmodel retrieverne klarer sig rigtigt godt i det program, Han vil givetvis hurtigt komme til at kede sig bare ved at skulle finde leverpostej, lave en smule apportering, rally og den slags. Det er en hund der er lavet til at bruge både hoved og krop. Man kan blive helt høj, når man opdager HVOR meget det giver hunden at få lov at bruge sine medfødte evner smiley Så se at komme igang smiley

  • #71   2. okt 2018 Lens:
    Det, jeg mener, er, at hvis hunden var velstimuleret, ville de ikke opleve, at de knap kan ændre stilling i sofaen, uden at den står oppe i hovedet på dem klar til "noget". Der burde være en bedre on/off på hunden, især racen taget i betragtning.
    Enten er den ikke racetypisk eller også er der noget i hverdagen, der ikke fungerer. Derfor, synes jeg, de bør tale med opdrætter.


Kommentér på:
trives han ikke ? eller skal jeg vende mig til en anderledes race?

Annonce