{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.605 visninger | Oprettet:

kamilla k
kamilla k
Tilmeldt:
23. maj 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

Er pludselig ikke god til at være alene hjemme mere {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg har en hund på snart 1 år som altid mere eller mindre har været god til at være alene hjemme, ift at han ikke har lavet noget indenfor eller ødelagt ting i hjemmet, og det har været når han har været alene i alt fra 2 timer - 8 timer.
Dog er han det sidste stykke tid begyndt at ødelægge ting når han er alene, såsom vores puf, sofapuder som vi så fjernede inden vi gik hjemmefra, men så gik han da bare videre til sofaen, og det er altså også uanset om det er 3 eller 6 timer han er alene.
Han får altid kastet godbidder ud på gulvet, og får sin bold med godbidder i, og de gange hvor han har skullet været alene hjemme i længere tid som 6-8 timer, er jeg begyndt at give ham køkkenrulle (pappet) med godbidder i, så han skal bruge lidt tid på den også, og så kan han ødelægge den bagefter i stedet for møblerne, men det hjælper ikke rigtig altid, dog hverken tisser han eller skider inde.
Han blev kemisk kastreret her for 2 måneder siden, kan det være årsag til dette?
Om ikke andet er der så nogen der har nogen gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er pludselig ikke god til at være alene hjemme mere
  • #1   12. nov 2018 Han blev kemisk kastreret her for 2 måneder siden, kan det være årsag til dette?

    Jeps, det kan det godt. Usikkerhed forværres efter kastration.


  • #2   13. nov 2018 Det er ikke til at sige om det er den medicinske behandling eller om det naturligt ville være en del af hans udvikling under alle omstændigheder.
    Men hvorfor filan piller man ved hormonerne på en hund midt i den vigtige kønsmodningen.?
    Men helt bestemt det kan sagtens være medvirkende årsag.

    Du skal træningsmæssig gå tilbage til start og genindlære at være alene.


  • #3   13. nov 2018 Jeg er enig med de andre. Der ud over kan det være han har brug for at bruge sit hoved noget mere.

  • #4   13. nov 2018 Det er normalt i denne alder. mere aktivering mentalt og fysisk plejer at kunne gøre det

    film ham så i kan se hvad han gør og hvorfor


  • #5   13. nov 2018 Det er fuldstændigt normalt med tilbageskridt i den alder. Der sker voldsomt mange ting inde i hovedet på en etårig hund.
    Det er et enormt dårligt tidspunkt at pille ved kønshormonerne på!

    Sæt ind med mere solid mental stimulering om morgenen, og så 20 min ro før I forlader ham.

    Jeg ville erstatte godbidder med frossen kong. Slikken og tyggen udløser beroligende hormoner hos hunden. At fare rundt efter godbidder og bolde gør det stik modsatte.


  • #6   13. nov 2018 Det kan også sagtens "bare" være alderen. Jeg har kun læst det første svar, så ved ikke, om dette er nævnt.

    Men jeg ville mindske hans alene-hjemme plads. Mange gange hjælper det, at de ikke har hele huset. Quila har gang og badeværelse og det kommer hun til at fortsætte med frem til jeg kan se, at hun er stoppet med ballade smiley


  • kamilla k
    kamilla k Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #7   13. nov 2018 Tak for alle jeres svar.
    Den eneste grund til at vi prøvede kemisk kastrering var fordi det var det vi havde fået anbefalet af både hundetræneren og en hunde adfærds konsulent, da han var ekstremt energisk, og havde svært ved at finde ro, samtidig med at det næsten var umuligt for mig, at kunne slappe af derhjemme når jeg var alene med ham, fordi han hele tiden bed i møbler eller bed efter mine fingre osv.
    Vi er førstegangs hundeejere og derfor fulgte vi rådet fra to som vi tænkte måtte have en del forstand på emnet.
    Jeg er “glad” for at i alle skriver at det kan være en del af hans udvikling og at det kan være aldersmæssigt, men jeg er da ked af at vi så har begået den fejl at kemisk kastrere ham, når det så åbenlyst ikke er det bedste for ham.
    Ginne-Bolognese: Når du skriver gå tilbage til start, mener du så hele alene hjemme træningen, start med 5 min kom tilbage og øge tiden gradvist, altså alt det?
    Aslan og Lens: god ide det her med at filme ham, så er det også nemmere at få en ide om hvad det handler om for ham.
    Malene og huskierne: tak for svar, når du skriver frossen kong, mener du så det her udhulet ben? Vi bruger nemlig selv et med leverpostej og så i fryseren.
    Jeanette H: tak for svar, problemet er desværre at vi ikke rigtig har mulighed for at give ham mindre plads at være på, lige nu er han kun i køkken og stue, men vores hus er ikke så stort, så det er ikke voldsom meget plads for ham, men vi har ikke nogen mulighed for yderligere at gøre pladsen mindre, men tak ellers


  • #9   13. nov 2018 Ja nemlig. Tilbage til at være alene få min. Og langsomt træn det op igen.
    At være alenehjemme er jo egentlig en indlært øvelse. Og i den alder han er nu vil rigtig mange ellers velindlærte øvelser kunne glemmes mere eller mindre.
    Når man så går tilbage og træner det op igen fra bunden vil hunden ofte huske det lærte igen. Sådan lidt “Nåe ja”-agtigt.

    Ellers så synes jeg også de andre kommer med gode råd. De er bestemt værd at følge smiley

    Selvfølgelig burde man kunne gå ud fra at den rådgivning man får fra fagfolk bør være lødig.
    Desværre er det sådan nogen gange at man også selv skal genoverveje hvad det faktisk er man gør. Har trænerne ikke forklaret om at unghunden går gennem to kønsmodningefaser.
    En fysisk fra ca. 8-12 måneder og en psykisk fra ca. 17-22 måneder.
    Og i de to perioder vil hunden on OFF være mere teenager og glemme indlærte ting.
    Det er derfor flere her i tråden også siger det er lige midt i kønsmodningen man så vælger at fjerne de hormoner (kemisk kasterering) der naturligt ville modne din hund, og færdiggøre den kropsmæssigt.

    Havde du nu stået med en voksen færdigudviklet hund som var ukontaktbar, bed og var uregerlig så giver det måske mere mening at afprøve den slags. Men med en unghund hvor adfærden er en del af en naturlig process så er det måske lidt uheldigt. I hvert fald hvis man har en lidt naturlig tilgang til hunden som dyr og synes den skal have lov til at udvikle sig naturligt.

    Jeg ved ikke om den slags kan laves om nu. Men om ikke andet har du så lært lidt om det smiley


  • #10   13. nov 2018 alle mine fire hund af forskellige racer og køn har fået tilbagefald omkring 1 års alder. hvorfor ved jeg ikke. om de har døjet med at lære at være alene eller ikke så sker der noget der omkring. jeg har så startet forfra med alene hjemme træning, med hjælp fra mine forældre som kan hente hundene og vi tager det i deres tempo.
    men synes ikke det har været en evighed at lære dem det forfra igen. tror det hormonelt


  • #11   13. nov 2018 Personligt ville jeg give mere aktivitet før jeg lod ham være alene. Lyder for mig som frustration, og måske en blanding af ikke at vide den rigtige opførsel.
    Når hunde er trætte er de mere tilfredse og har mindre behov for at bide i ting og sådan. De hører også bedre efter når de har fået sin energi brugt smiley
    Bare sørg for han har 20-30 min at falde til ro på igen inden i smutter ud. Og evt noget at tygge på.


  • kamilla k
    kamilla k Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #12   14. nov 2018 Maj-Britt DKK snob: jeg er helt enig i at en hund og især en på kun 1 år skal have meget energi, men når den næsten er umulig at gøre træt eller rettere sagt, bare lade vær med at bide i møbler eller bide i mine fingre, så jeg kan sidde med mine opgaver fra studiet, selv efter jeg har gået en times tur med ham, inkluderet søge øvelser osv, og så komme hjem og lege lidt med ham, for at distrahere ham fra at bide i ting. Så er det frusterende at han så ikke kan lade “mig/møbler” være så jeg kan sidde med en opgave eller lign.
    Ginne - Bolognese: okay jeg vil prøve at gå tilbage i træningen og håbe at det virker.
    Og jo vi havde godt læst det her med faserne, men ikke noget om at det skidt for hunden at kemisk kastrere den i den periode. Men “heldigvis” skulle den “kun” virke i 6 måneder, så nu ved jeg så at vi ikke skal forlænge den igen efter de 6 måneder :).

    Men dejligt at høre fra jer andre, at det ikke kun er vores det er sådan for.


  • #13   14. nov 2018 Det er faktisk rigtig rigtig mange hunde, hvor en gåtur er nærmest ingenting, og energien er måske faldet med 2% efter. Hvilken race har du? Lyder som en energisk hund for mig, der har behov for at lege noget hvor han kan bruge lidt flere kræfter.
    Har du prøvet at træne ham at lege frisbee? Eller bare normalt fetch med legetøj? Det kan tage tid at lære hunde at komme tilbage med legetøjet, men det er en måde man kan hjælpe dem med at brænde deres krudt af på.
    Og mange hunde har seriøst brug for at få brændt det af.


  • kamilla k
    kamilla k Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #15   14. nov 2018 Solva L:
    Det er en blanding mellem fransk bulldog og Beagle, så det er helt klart også beaglen i ham der har brug for “ekstra” mental stimulering, derfor bruger vi også meget søg på gå turene, både på græs og på lavthængende grene, op på sten osv.
    Frisbee har jeg ikke prøvet før, men når vi leger er det enten tov trækning eller fetch med bolde og reb osv smiley


  • #16   14. nov 2018 Fetch kan være godt, og det kan være rigtig, rigtig skidt. En hund der kører op og bider i finger og møbler bagefter, ville jeg umiddelbart tænke rigtig, rigtig skidt smiley

    Hvad er det for søgeøvelser du laver, og hvor længe tager de?

    Det er ikke helt ved siden af, når man siger at en hund i de første par år kræver ca. 2 timer om dagen. De kræver altså andet og mere end bare at løbe.

    Jeg ville nok holde mig til den times gåtur (som er fri eller i flexiline), indlægge et leverpostejstræ og så give en tyggedims eller en frossen Kong når I er hjemme igen. Al fodring foregår som aktivitet, enten under træning (som godbidder for øvelser, på spor eller andet) eller som fodersøg/i aktivitetsbolde. Og så droppe at kaste med ting.


  • #17   14. nov 2018 En fransk bulldog er da bestemt heller ikke bare en puttehund som ikke rigtig kræver mental stimulering. Nærmere tværtimod.

    Beaglen er en aktiv hund men det er FB'en dælme også hvis den er, som den skal være - det er alt i din hund, der skriger på aktivering og mentale opgaver.
    Så selvfølgelig er han ekstremt energisk. Det er sådan en blanding du har købt.

    Nu er de andre kommet med forskellige råd og forslag til aktiviteter, og jeg ville som dem også lægge mere mentale opgaver, søg/spor osv ind; jeg ved ikke, hvordan du gør det nu, men mere avancerede end at lægge godbidder på en sten osv.


  • #18   14. nov 2018 Jeg synes det kunne være interessant at høre lidt om hvilke tanker du gjorde dig inden anskaffelse af en blandingshund af så forskellige, og egentlig ret udfordrende racer?

  • #19   14. nov 2018 enig med A. mere hjerne arbejde

  • #20   14. nov 2018 Det kan være svært at vurdere uden at kende hunden hvad den præcis har brug for til at give stimulering nok til at den bliver rolig. Tror også det er noget du må forsøge dig frem til du finder løsningen der giver din hund det den har brug for.
    Må sige jeg har haft hunde af begge slags. Den ene havde utrolig meget energi, altså top klasse energihund. Og hvis hun ikke fik løbet noget af det ud blev hun ikke træt, så kunne hun lave opgaver fra nu og til i morgen uden pause, men fik hun en løbetur så var hun stille resten af dagen smiley
    Andre hunde, og de fleste af dem jeg har haft er det nok med en smule stimulering. Men det er utrolig forskelligt fra hund til hund og den energi de har.
    Det skifter også fra race til race. Nogle racer er blevet avlet igennem mange mange år til at have energi til at løbe/trække/jage, og kan have svært ved at skulle "kun" gå, mennesker går meget langsommere end hunde og det kan være meget ustimulerende for mange hunde.
    Med den race du har er det nok sansynligt at det er mental stimulering der skal til, men det beste er vel at lære sin hund godt nok at kende til at man ved hvad den har brug for og hvor meget af hvad smiley
    Hvis det var mig ville jeg eksperimentere og bruge tid på at lære hunden bedre at kende.


  • #21   14. nov 2018 Solva, hvordan eksperimentere og lære hunden bedre at kende? Det forstår jeg ikke. Man kan vel for pokker konstatere at det der sker nu, ikke virker. Og så er det med at skrue op for aktiviteten - og måske skrue ned for de aktiviteter der får små hjerner til at koge over (kaste-hente-lege).

    TS, går du til træning med hunden?


  • #22   14. nov 2018 A - jeg er overhovedet ikke enig i at leg og fysisk aktivitet koger hjernen over smiley Overhovedet. Kontroleret leg synes jeg er noget af det bedste man kan tilbyde og lære en hund. Faktisk er der en del hunde der ikke er i stand til at koncentere sig om større opgaver og mental stimulering før de har fået brugt deres fysiske energi.
    Man lærer sin hund at kende ved af afprøve forskellige ting og se hvad hunden reagerer bedst på. Særlig i denne periode af hundens liv synes jeg man kommer tættest ind på dem, hunde er lige så individuelle som mennesker er, og har lige så forskellige lyster og behov som mennesker. Hvad der virker for den ene, virker ikke nødvendigvis for den anden.
    Desuden synes jeg eksperimentering og udforskning af forskellige metoder er sundt, man finder de metoder man går mere ind for og dem man overhovedet ikke er til. Selvom flest trænere mener deres vej er den rigtige, har mennesker utrolig forskellige holdninger til hvad der er den rigtige metode at have hund på.
    Skrue op for mental stimulering i al evighed hvis hunden egentlig har behov for at komme af med krudt kan også brænde hjernen af, og du kan ende med en hund der piver og skriger hver gang du tager end godbid frem, det kan også blive til stress. Det gælder om at finde balancen mellem de to og hvor -din- hund trives bedst.


  • #23   14. nov 2018 Så når TS skriver at hun går tur i en time, kaster bold/reb med hunden bagefter og hunden så går ind og tygger i mennesker og ting, så tænker du ikke at der er noget galt i det setup?

    Jeg kender ikke hunden, men alligevel er det et bud at kasteleg ikke er verdens bedste aktivitet - når den åbenbart er helt kørt op bagefter.

    Og en hund KAN godt brænde krudt af, uden at der er kasteleg involveret....

    Og så synes jeg at din sætning om at “eksperimentere” er meget fluffy. Giv TS nogle konkrete råd. At “eksperimentere” kan være alt fra at smide den i bur til at cykle 20 km. Ingen af delene er særlig fede for hunden.


  • #24   14. nov 2018 I det første indlæg som jeg svarede på, blev der intet nævnt om at kaste boldt, kun en gåtur på en time. Personligt synes jeg ikke en time med at gå er særlig meget fysisk aktivitet da at gå ikke er særlig fysisk krævende for hunden.
    Og jeg synes kastelege er en utrolig god sport der kan evolvere til utrolig mange tricks og stimulerende tænkning når hunden bliver rutineret i forventningerne til legen.
    Ja en hund -kan- brænde det af på andre måder, de fleste vælger at tage i en hundeskov og tage snoren af, hvilket udgør utrolig lidt stimulation eller læring til hunden, og i meget sjældne tilfælde kan det udvikle sig til noget man kan arbejde på.

    Hvis man vil have noget konkret er der f.eks. mange trænere der fokuserer på positiv forstærkning og udvikling af lege på youtube, hvor man kan finde ud af hvordan man gradvis kommer fra A til Z.

    Eksempler på ting man kan eksperimentere med:
    Forsøg sig frem og se om hvis du er mere fysisk aktiv, (Ikke en cukeltur på 20 km da dette er vanvittigt at starte ud med og jeg ved ikke hvorfor pokker nogen ville gøre det) men noget der involverer løb og fysisk aktivitet, evt. svømning. Og se om hunden er mere afslappet efter.
    Virker hunden ikke mere afslappet, så prøv evt. og lave mere mentalt udfordrende ting for hunden, her er der også rigtig mange gode idéer at hente fra youtube hvis man har brug for inspiration.


  • #25   14. nov 2018 solva hunden viser jo tydeligt at den er stressbar på de aktiviteter der er nu. Den fremstår snarere overstimuleret end som en der mega keder sig.

    overstimulering løses bedst ved at gøre noget andet. at gøre mindre er ikke altid løsningen men nogle gange er det

    endelig ville jeg teste sådan en hund for smerter


  • #26   14. nov 2018 Altså når nu det er en blanding af fransk bulldog, så er det nok en god ide at få den tjekket for smerter. Bulldogs er jo disponeret for alverdens ting, og de forsvinder ikke nødvendigvis fordi man blander med beagle.

  • #27   14. nov 2018 Aslan & Lens - Min erfaring indtil videre med hunde der er overstimulerede er det ofte pga. for meget mental stimulering, har indtil videre ikke prøvet for meget fysisk stimulering. Men det er måske bare specifict for min erfaring. Har kun hørt om folk klage over hunde der er stressede pga. for meget fysisk aktivitet, har aldrig set det selv.

  • kamilla k
    kamilla k Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #28   15. nov 2018 A med bomstærk og tykke: I dag gik jeg en lang eftermiddags tur med ham, ned i et område hvor vi ikke går så tit, dvs der var også nye dufte. På denne tur lavede jeg først den almindelige søg med bare at kaste godbidder ud på jorden, derefter på tre sten som han så hoppede op på og til sidst på et væltet træ, så der var lidt balance i det også. Denne gå tur var også med flexline.
    Da vi kom hjem var han træt, men ville ikke rigtig ligge sig og “overgive” sig, så jeg prøvede først med rolig nusning, men efter et stykke tid begyndte han at bide i stolen, der gav jeg ham så en frossen kong, som han lå med i 1,5 times tid og til sidst faldt i søvn.
    Det er lige som om at han tit ikke vil “overgive” sig til trætheden, jeg ved ikke om det er fordi han ikke vil gå glip af noget, eller hvad det handler om smiley
    Jeg har gået til hundetræning med ham både på hvalpe hold og to unghunde hold, men da jeg havde nogen ubehagelige oplevelser valgte jeg ikke at fortsætte, men leder efter noget hundetræning med mindre hold og mere fokus på hundene.

    Vi har fået ham tjekket og der er intet galt med ham, hverken tænder eller krop, så det er i hvert fald ikke derfor han bider i diverse ting


  • #29   15. nov 2018 solva overstimulering afhænger sjældent af mængden men snarere af indhold som A skriver. flytter man rundt på aktiviteter og gør noget andet, vil hunden ændre sig normalt

    denne hund kan vi kun gætte om jo før vi kender den ikke men nu kan ejer jo tage det hun kan bruge smiley

    ts kortisol kan holde en hund i gang mod dens vilje. Det stammer fra stress. måske det er årsagen. Hvad der så stresser skal du finde ud af. Det kan være alt fra smerter til forkert stimulering


  • #30   15. nov 2018 Jamen for mig lyder løsningen ret simpel: fortsæt med kong'en og få indarbejdet nogle nye vaner. Du kan ikke kræve, at han af sig selv falder til ro/i søvn, hvis han ikke er i stand til det pt.

    Og så kan jeg kun sige, at når jeg har min lille pasningshund, som også er energisk og klar, så får hun nada ud af at se et par godbidder på en sten og hoppe op og spise dem smiley

    Det er næsen, der for alvor skal i gang - har du kigget på, om der måske er et nosework hold i nærheden af dig?
    Det kan også være små tiltag som at sprede aftensmaden over et større græsareal. Et par godbidder på jorden er meget hurtigt lokaliseret og spist, og ikke altid så effektivt som tiltænkt, fordi man ofte kommer til at lære hunden at bruge synet.


  • #32   15. nov 2018 Lange ture og mental træning og forbud mod ting der kører han bare det mindste op...

    Det har været godt for min franske.. de stresser enormt let. Det gør beagles også... det er desværre ofte et stort problem med blandinger heraf også. Og jeg har endnu at møde en der var nem og "normal".


  • #33   15. nov 2018 Nemlig. man siger... og det passer nok ikke helt men der er en grad af idé i udsagnet... at ti min søge arbejde svarer til at løbe en halv times tid smiley

    tag det som et udsagn som har til formål at vise hvor godt det er for en hund at bruge næsen


  • kamilla k
    kamilla k Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #34   18. nov 2018 Vi må have inkorporeret noget mere søg i hverdagen, nu har jeg også fundet en side med en masse forskellige søge “aktiviteter”, som jeg kan prøve.

    Men noget helt andet, har nogen af jer prøvet at jeres hunde har svært ved at falde til ro hvis i er ude hos andre?
    Vi var hjemme hos min mor i går fra kl. 17.00-23, og han kunne slet ikke finde ro. Vi gik tur med ham kl. 17 og så hjem og lege lidt og i starten gik det fint, men han blev ved at lave ballade, tage ting han ikke måtte og løbe afsted med dem, da klokken var 21 gik vi en tur med ham igen, og lavede så søg med ham da vi kom hjem indenfor i huset, min mor har et stort hus, så det brugte han en del tid på, men han blev ved med at tage ting og det blev en ret frustrerende aften, da jeg hele tiden skulle være over ham.
    Jeg havde købt et marvben med noget oste noget i, men det var han ikke interesseret i, så det hjalp ikke til at give ham noget ro. Jeg prøvede også at tage ham op og nusse ham stille og roligt, men han ville bare ikke “overgive” sig
    Han var virkelig træt til sidst, kunne se på hans øjne at de var helt røde, og tænker at han kørte sig selv op og var så overtræt til sidst, så intet hjalp.
    Da vi kom hjem til os selv igen lagde han sig med det samme og sov.
    Skal man være et bestemt sted en del gange før de “tør/kan” falde til ro eller hvad er jeres erfaringer med det?


  • #35   18. nov 2018 nej... min falder til ro alle steder...

    men er din hund stresset forsvinder det jo ikke af at være et nyt sted. kortisol holder en hund på tåspidserne

    du bør finde årsagen og behandle den. kortisol slider på alt og modvirker læring

    har selv en kronisk stresset hund eller det var han. ds han kom virkede han dum som en dør og i dag er han en Einstein. fordi kortisol ikke er i ham mere. årsagen ved min var et miljø som han levede i og ikke duede i men selvom vi tog ham væk derfra tog det ca 3 mdr at få en normal hund ud af ham


Kommentér på:
Er pludselig ikke god til at være alene hjemme mere

Annonce