{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.254 visninger | Oprettet:

Tid til farvel {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er i 7 sind. Har min gamle drenge basse der snart bliver 13 år. Hans krop er ved at være træt. Hans sind og appetit fejler ikke noget. Han prøver ind imellem og lege som det store legebarn han er, men hans bagben vil ikke det samme som han vil og smutter under ham ??
Gå turer er No go, det kan han ikke holde til mere. Men vi har en stor have han er glad for at tuller rundt i.
Nogle dage er det hårdere for ham at rejse sig end andre.
Vi har talt med dyrlæge, som har foreslået gigtmedicin/evt. smertestillende. Umiddelbart har jeg sagt nej til at han skulle fyldes med alt muligt, og aftalt tid d. 16/1 til en aflivning.
Men nøj, hvor jeg ikke har lyst. Måske han skulle have noget medicin, og vi kunne få lidt længere tid sammen. Jeg har så svært ved at overskue ikke at have ham mere, har haft ham siden han var 8 uger.
Han virker ikke træt, kun hans krop. Ville ønske han selv kunne fortælle hvad han ville.
Jer, der har måtte sige farvel til jeres bedste ven pga. alderdom, hvordan har i taget stilling, at nu er det nu?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tid til farvel
  • #1   7. jan 2019 Det ved kun du.
    Men JEG havde prøvet smertestillende. Feks. Previcox i 14 dage.
    Men det er jo forskelligt hvad folk er til.


  • #2   7. jan 2019 Når benene ikke længere kan bære, er der her hos os kun én vej.
    Et hundeliv skal være aktivt og værdigt.
    Det gør mig ondt for dig.


  • #3   7. jan 2019 Den dag mine hunde ikke kan holde til at gå tur mere, så er det farvel. For mig er det ikke et godt hundeliv, hvis de ikke engang kan holde til en tur i stille og roligt tempo.

    Var jeg i din situation havde jeg helt sikkert sagt farvel, han har jo haft et langt og godt liv, og jeg ville ikke udsætte ham for mere ubehag og forsøg.


  • #5   7. jan 2019 Jeg er enig med Malene, selvom Anton næppe kan betegnes som en slædehund. smiley

    Men kunne Anton ikke længere komme ud på sine ture og generelt være en glad og aktiv hund, ville jeg sige farvel, mens han har værdigheden og glæden i behold. Han skal ikke "forlænges" på denne jord kun til glæde for mig, men kun til glæde for ham selv. smiley

    I din situation havde jeg fulgt min mavefornemmelse (tiden til aflivning er jo bestilt), han har levet et godt og langt liv, og kan stadig tage herfra med værdigheden i behold. smiley


  • #6   7. jan 2019 Vores ene hund er forresten på fast smertestillende pga for løs skulder og medfødt deffekt i lænden, MEN han kan stadig løbe, hoppe, lege, gå lange ture osv. Den dag vi begynder at kunne se det går den forkerte vej, den dag får han fred. Jeg vil simpelthen ikke udsætte ham for en masse forskellige forsøg , og vi er f.eks HELT enige om at han ikke skal opereres, for det syntes vi ikke er fair overfor en ellers aktiv hund, han ville overhovedet ikke trives med at skulle holdes i ro så lang tid, og så lang en periode med ro og genoptræning, vil vi simpelthen ikke byde en ældre hund, var det en yngre valgte vi måske anderledes.

    Jeg syntes ikke at man skal holde dyr i live for enhver pris og afprøve alt man overhovedet kan, hvis man ligesom ved at det altså ikke bliver bedre, eller at det ikke vil være i hundens bedste. Den vigtigste opgave for mig som hundeejer, er at sige stop i tide og ikke trække den for langt, selvom det altid gør hamrende ondt at sige farvel smiley


  • #7   7. jan 2019 Jeg har ikke sagt farvel til mange hunde i mit liv.
    Men min erfaring siger mig at når man selv når til sådan rigtig at tænke, det nok snart er tid. Så var det faktisk tid i går eller forgårs..

    Det gør mig ondt du står i den situation, men du gør uden tvivl det rigtige for dig og din hund. Uanset om du siger farvel eller prøver medicin.


  • #8   7. jan 2019 Jeg ville nok have startet på smertestillende for længe siden. Jeg fatter ikke, at folk er så bange for at give en gammel hund noget til at hjælpe den på dens gamle dage.

    Hvis benene ikke kan mere, jamen så er det farvel. Jeg sagde farvel til Celtia af den grund i efteråret. Og det var hårdt men det rigtige at gøre på det tidspunkt. Celtia havde været på fast smertestillende i et års tid, og var glad, stadig legesyg og interesseret i alt, hvad der foregik omkring hende, men da bagbenene et par gange var forsvundet under hende, når hun forsøgte at speede op, sagde jeg stop.

    Hvis det er smerter, der gør at han nogen dage har svært ved at rejse sig og hindrer ham i at gå ture m.m., så kan smertestillende være en god hjælp. Det er man jo så nødt til at prøve af, før man ved det. Er det mangel på muskler, er der næppe meget at gøre.


  • #9   7. jan 2019 Meget enig Lene.
    Og selvfølgelig skal benene ikke forsvinde under hunden, det er vi helt enige i!
    Men herhjemme hos mig må hundene altså gerne få lov at blive gamle og de må gerne få lov at drosle ned.
    Herhjemme er det ikke længden på gåturen der er afgørende for om hunden skal leve eller ej, eller om det er værdigt eller ej.
    Gamle mennesker kan heller ikke holde til det samme som de unge kan.
    Jeg forstår heller ikke den der angst for smertestillende og medicin. Laika var på fast smertestillende i 7!! år og det er ved gud ikke dem der er skyld i at hun ikke er her mere. Til gengæld er de skyld i at hun blev 13 år og 7 måneder.
    Zenta er 12 år og der er fuld knald på stadigvæk, men selvfølgelig slæber jeg hende ikke længere med ud på 10 km gåtur om dagen. Noget hun snildt har kunne klare indtil for nylig.
    Mindre kan altså også gøre det og det betyder ikke at hunden ikke har et godt liv.
    Det betyder bare at jeg tilpasser mig det stadie hvor hunden er nu.
    Jeg havde prøvet smertestillende i 14 dage. Ændre det intet og forsvinder benene stadig, jamen så fair nok.


  • #10   7. jan 2019 Som udgangspunkt skal man jo kigge på hunden, og dens behov. Jeg er ikke bleg for at give fast medicin, Anton får Prednisolon dagligt og skal have det resten af livet. Men HAN ville ikke kunne nøjes med haven og ellers at lave stort set ingenting, han har enormt brug for sine (ikke nødvendigvis lange) snuseture i både by og natur, og kan han ikke det, ville han formentlig ikke fungere optimalt.

    Så TS, du kender din hund bedst, og din mavefornemmelse.


  • #11   7. jan 2019 Der er da heller ikke nogen her i tråden der siger at hunde ikke må få lov at blive gamle, og få et lidt andet aktivitetesniveau, men i min optik er der kæmpe forskel på om hunden kan gå en tur i stille og roligt tempo, eller slet ikke kan gå tur. TS skriver jo at hendes hund ikke kan gå tur længere, og så er det for mig tid til at sige farvel.

    Syntes ikke rigtig man kan sammenligne mennesker og hunde på den måde, for en del gamle mennesker som f.eks ikke kan gå mere og bare ligger i sengen og glor, ellersidder i kørestolen og glor, det er i min optik heller ikke noget værdigt liv, men med hundene har man bare det privilegie at vi kan sige stop i tide, så de ikke skal lide og have en uværdig sidste tid, som en del mennesker altså har.


  • #13   7. jan 2019 Der er også mange der har sagt at jeg kunne prøve det ene og det andet, og det kan jeg jo godt. Men vil det være for min eller hans skyld?
    Jeg har ikke lyst til at sige farvel til ham, så selvfølgelig ville jeg helst gøre alt for at han blev lidt længere, men er jo så inde på at det mest ville være for min skyld. Selvfølgelig hvis det havde været en yngre hund, så havde jeg ikke været i tvivl om at prøve nogle forskellige ting. Men han er lige straks 13 år, er det så fair at afprøve alt muligt.
    Selvom han er et stort legebarn, så er han samtidig også et dovendyr, så han er tilfreds med den store have, og mangler ikke gåturene.
    Det er ikke sådan at han overhovedet ikke kan gå, så havde han fået fred, men han kan ikke gå en tur på f.eks 10-15 min, uden at han synker mere og mere sammen og et bagben nemt kan svigte.
    Går vi rundt ude i haven og han vil løbe/lege, så bliver det problematisk for ham og benene forsvinder ind imellem. Vi har fliser og trægulv i huset, det er glat for ham at rejse sig på. Vi har et tæppe han kan ligge på, men det er ikke altid han gør det.
    Han logre altid med halen, rejser sig for at vil ud, elsker sin mad og drikke. Han trækker sig ikke fra os, så på den måde virker han glad.


  • #14   7. jan 2019 Stort kram til dig Camilla smiley Det er så forbandet, når gamle hunde når til det punkt, hvor man skal til at overveje/tage beslutningen om, at sige farvel smiley

    Hvorvidt du afprøver smertestillende, eller om du vælger at sige stop nu. Kan kun være DIN beslutning. Det er dig der ser på hunden, og dig der kan/skal vurdere hundens livskvalitet.

    Men min erfaring siger mig, at når jeg når til det punkt, hvor du er nu, så er det ved at være på tide, at få sagt farvel.


  • #15   7. jan 2019 Jeg synes ikke at du skal prøve alt muligt.
    Men du har sat en dato til om 9 dage. Hvad har du at tabe ved at prøve smertestillende i de dage? I bedste fald virker de, i værste fald virker de ikke og så er den skid ligesom slået.
    Men det er 110 procent op til dig.


  • #16   7. jan 2019 Jeg har prøvet at give ham glucosamin i en periode, men syntes ikke at jeg har kunne se nogle effekt af det.
    Og ja, kunne selvfølgelig prøve at give ham smertestillende indtil d. 16, og se om der var nogle effekt. Jeg har jo ingen idé om han har ondt. Det er ikke sådan at han trækker sig for sig selv eller noget, han siger heller ikke noget til jeg rører hans ben eller andre steder.
    Hans krop virker bare træt og vil ikke det han tror han kan.


  • #17   7. jan 2019 "Selvfølgelig" har han ondt, når han har svært ved at rejse sig. 13 år er en høj alder, og ligesom ældre mennesker, så får hunde også gigt osv med alderen.

    Det der med at fylde hunden .. tager du ikke selv piller, hvis du har ondt?? Når du er omkring de 80 år, så vil din krop også være slidt, og du vil tage medicin. Det samme gælder hunde, og hvis han først skal herfra d. 16. så ville jeg få nogle smertestillende til de sidste dage... for hans skyld.


  • #18   7. jan 2019 Jeg har en nerveskade i min lænd, har taget masser af smertestillende (morfin), trappede ud af det da jeg skulle have min søn. Fandt ud af det der hvad det gjorde ved min krop. Og har valgt smerter frem for smertestillende, så nej. Men det er ikke valg min hund kan tage, det er noget jeg skal vælge for ham.

  • #19   7. jan 2019 Ok .. jeg døjer med ekstreme rygsmerter og jeg ville aldrig fravælge smertestillende .. heller ikke når det gælder min hund.. hvis de går og har ondt, så kan man lige så godt aflive, hvis man ikke vil smertedække.

  • #20   7. jan 2019 Det er vel også i strid med loven, hvis man lader ens hund gå og have ondt i en lang periode , uden at gøre noget? Eller er jeg forkert på den ?

    Ikke at jeg siger du TS bryder loven, eller har ladet din hund gå med ubehandlede smerter i lang tid.


  • #21   7. jan 2019 Hvis jeg var 100 % sikker på at han havde ondt, så fik han sandelig også, eller dyrlægen blevet bestilt til at komme før.
    Hans adfærd ligner bare ikke den jeg har set hos andre hunde der har ondt. Men hunde er jo heller ikke ens. Men tænker det er bedre han får end ikke, så jeg er helt sikker på at han er smertedækket og så se om der er forskel.
    Jeg ville aldrig fravælge smertestillende til mine dyr, bare fordi jeg selv fravælger det så vidt muligt smiley


  • #23   7. jan 2019 Jeg havde sagt farvel... Jeg håber og tror på, at jeg kan få sendt mine afsted, inden de når der til, hvor de ikke længere kan nyde en gåtur.

    Vi har muligheden for at give dem fred, når de har det for svært. Brug den.


  • #24   7. jan 2019 Nu sammenligner jeg med en schæfertæve jeg havde engang. Hun blev syg og var til dyrlæge x flere med hende. Jeg var ikke i tvivl om at hun havde ondt. Hun ændrede fuldstændig adfærd, og ville ingenting. Trak sig, ville ikke rigtig spise eller noget i det hele taget.
    Da Kenzo var yngre og havde problemer med hans ører, der var jeg heller ikke i tvivl om at han havde ondt, da han ændrede adfærd.
    Man skal ikke sammenligne mennesker og dyr, men vores kroppe bliver også slidte når vi bliver ældre, nogle får ondt, andre gør ikke!


  • #25   7. jan 2019 Beklager... men din hund kan ikke gå ture mere... din hund har problemer med at rejse sig, men ondt har den ikke???

    Hvorfor skal den så aflives???


  • #27   7. jan 2019 Når en hund ikke længere kan gå tur, og benene flere gange er forsvundet under ham, så er det altså ikke fordi han bare er blevet lidt langsom fordi han er gammel, så er vi altså der hvor det i min optik ikke er i orden at trække den længere, så bliver man nødt til at give hunden fred for hundens skyld. Uanset hvor længe man venter, bliver det jo aldrig nemmere som ejer at sige farvel, men til gengæld kan man skåne ens hund for ekstra ubehag og smerte, ved ikke at trække den for langt.

  • #28   8. jan 2019 Jeg tror at man skal se ham for måske at forstå hvad jeg mener, det er jo ikke sådan at han "tilter" rundt hver eneste dag, så havde dyrlægen været der for længst. Nogle dage er der ikke noget at mærke/se udover tingene ikke går så hurtigt, og så er det ingen længere gåturer, for så er det klart man kan se det på ham. Jeg er altså ikke typen der vil spare på dyrlæger til mine dyr, tværtimod ringer jeg hellere en gang for meget end lidt. Og må have fat i dyrlægen endnu engang imorgen tidlig og få noget smertestillende, så jeg er sikker på han er dækket, uanset om der er gode eller dårlige dage for ham.
    Tak for jeres svar.


  • #29   8. jan 2019 At bagbenene forsvinder under en stor gammel hund i forbindelse med leg eller løb er ikke nødvendigvis på grund af smerte, men mere fordi de mangler muskler. Gamle mennesker er også mere tilbøjelig til at falde, og det er heller ikke nødvendigvis på grund af smerte.

    Det gør det dog stadig ikke til et ok liv for en hund. En gammel hund må gerne blive langsommere og gå mindre ture, men den skal kunne rejse sig og benene skal kunne bære den.


  • #30   8. jan 2019 Og, Camilla, så er jeg glad for at læse, at du har taget det til dig, vi har skrevet om smertestillende, og får noget til ham resten af hans liv.

  • #32   8. jan 2019 camilla s


    har faktisk ville undgå at,læse dit indlæg,gjorde det alligevel.

    har selv fået aflivet to hunde,MEN jeg ventede ikke i mange dage,skulle der siges farvel,var det "her og nu",1-2- dages venten,og så farvel på deres bedste sovepladser HJEMME.

    faktisk en smuk død,tryg,blid og stille.

    du gør som du føler er bedst for dig og din hund

    hilsen
    vibeke


Kommentér på:
Tid til farvel

Annonce