{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.268 visninger | Oprettet:

Valg af hund - hjælp! {{forumTopicSubject}}

Kære Hundegalleri!

Jeg har bestemt mig for, at jeg indenfor de næste to år, vil anskaffe mig en hund. Jeg går med mange overvejelser om, hvilken det skal være - men nu tænkte jeg at jeg vil høre det fra nogle personligt, som måske har stået i samme situation.

I får lige lidt om mig, og så kan i måske give nogle bud på, hvilken hund i tror passer mig bedst.

Jeg er 21 år gammel og læser til dyrlæge i København.
Jeg har aldrig selv haft hund - men har haft hund tæt i livet, det meste af mit liv (bedsteforældre, kæreste osv.). Jeg har været til foredrag hos adfærdsekspert Irene Jarnved (i forbindelse med min uddannelse) og har været på klikkertræningskursus, så jeg ved en del om adfærd og helt basal opdragelse (men mangler selvfølgelig erfaring i den forstand at jeg kun har testet det på andre menneskers hunde - dog med fin succes).
Jeg bor i en 2-værelses lejlighed i Valby, med en lille have, men med god adgang til parker.
Jeg ønsker mig en mellemstor til stor hund, som er robust, og som kan tilpasse sig livet i en lydt lejlighed (dvs. ikke sensitiv grundet de mange lyde fra oppe og nede). En hund som har interesse/lyst til nosework eller agility, da vi har en aktiv livsstil, som jeg forestiller mig at jeg vil tilpasse min hund.
Den skal helst have let til social omgang.

Mit studie tillader mig, at tage hunden med til mange ting - men det skal stadig være en hund som kan lære at være alene hjemme.
Og så må racen ikke have tendens til at gø (grundet lejlighedslivet) - så altså ikke en islandsk fårehund eller andet i den "dur" :o)

Selvfølgelig er jeg klar over at mange af de ting jeg lister op skal trænes til, men der er jo racer som egner sig bedre til det ene end det andet.

Pelspleje betyder ikke så meget, og hvis der er en lille hund som passer på det jeg har beskrevet, så sig frem!

Mvh smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hund - hjælp!
  • #2   6. feb 2019 Golden af jagtlinjer:)

  • #4   6. feb 2019 Golden eller labrador af jagtlinjer eller en pudel er det første, jeg kommer til at tænke på smiley

  • #5   6. feb 2019 Jeg tænker også at en golden, labrador eller flatcoated retriever ville passe godt ind i det, som du beskriver smiley

  • #6   6. feb 2019 Chodsky pes...? smiley

  • #9   6. feb 2019 Tak for svar alle sammen!

    Ja, du har selvfølgelig ret, Emma. Jeg hælder til pleaser-typerne og er egentligt helt ligeglad med om den har lang eller kort pels. Om det er hyrdehund, jagthund osv. er mig egentligt også lidt ligemeget - men synes hyrderacerne tiltaler mig mest udseendemæssigt.


  • #10   6. feb 2019 Du skal da have en cockerspaniel smiley

  • #11   6. feb 2019 Er der nogle racer, du selv har tænkt på, Helene? smiley

  • #12   6. feb 2019 Ja, en del faktisk. Blandt andet mudi, breton, de forskellige retrievers og basenji (selvom det er en lille hund).
    Jeg har dog været i tvivl om deres egenthed til at bo i lejlighed, så nu ville jeg lige høre hvad der sprang jer i hovedet smiley


  • #13   6. feb 2019 Ja, ud fra dem kender jeg så kun retrieverne smiley Men jeg kan da fortælle, at jeg har haft en labrador i lejlighed uden problemer.

  • #15   6. feb 2019 Basenji er en meget særpræget hund smiley

  • #16   6. feb 2019 Jeg tror også jeg hælder mest til en lidt "sporty" golden efter mange overvejelser. smiley

    Ja, har hørt basenjien er speciel, næsten katteagtig.


  • #19   6. feb 2019 Ved ikke så meget om shapendoes. Jeg har undersøgt tolleren, men hvad jeg var kunnet forstå på de fleste med erfaringer, så er det en noget sensitiv hund, og trods min uddannelse og kurser, vil jeg gerne at det er en robust hund af sind (for jeg jo egentligt er "ny-begynder"). smiley

    Har du selv erfaring med Kelpien? Er den lidt ligesom schæferen? - det har jeg set et par stykker skrive rundt omkring.


  • #22   6. feb 2019 Ved ikke om en toller er for sensitiv til mig, det er bare det jeg har læst rundt omkring fra andre med toller. Håber jeg kan komme ud og møde nogle af de forskellige jeg har i overvejelserne, så jeg lige kan se et par individer an smiley

  • #23   6. feb 2019 Mudi er ret gøende. Så det tror jeg ikke går i en lejlighed.
    Hvad med tysk pincher eller Lagotto? Toller, Golden eller lab vil også være fine.


  • #24   7. feb 2019 Jeg vil som Emma sige at langt de fleste racer vil kunne passe ind i det du nævner. Både min Toller og min Border Collie ville passe fint ind i det.

    At Tolleren skulle være sensitiv er ikke min oplevelse. Jeg tænker det er forskelligt alt efter hvilke linier man kigger på. Jeg har boet i en 2-værelses på 1. sal med min, et stenkast fra Jomfru Ane Gade. Han tilpassede sig fint. Gøede lidt den første uge eller to af alle de mærkelige lyde der kunne komme, men det forsvandt helt af sig selv. Han er bundsolid på alt der eller lyde. Han kan være med hos mekanikeren, på havnen og få is, faktisk er han stort set til at have med over alt.
    Jeg vil dog sige, at en understimuleret Toller bliver ganske rastløs og kan derigennem måske virke lidt sensitiv, men det er ikke min oplevelse at de er det.

    Så, find en race der tiltaler dig og passer til de aktiviteter du gerne vil lave med den smiley


  • #25   7. feb 2019 retriever har den fordel at de er gode til gentagelser og gør rigtig meget for mad og alt arbejde du tilbyder synes de er det sjoveste smiley Ziva er den mest gøende af de tre jeg har haft og sker max 1 gang om måneden og er 100% af gangene tricket af manden der kommer hjem om natten men hvis han er for langsom til at fortælle hende at det bare er ham, skal hun nok vække og advare mig. de to andre tror jeg aldrig opdagede at de kunne gø. Ziva kan også snakke og skal nok fortælle mig hvis hun er utilfreds og har både lært gø, knurre, hyl og pive smiley

    De er gode i lejlighed, gode til at tilpasse sig, nemme at have med forskellige steder.

    ulemper... de fælder 1 gang om året a 365 dage af gangen. nogen synes de er klistrende - jeg synes de er kærlige, men når hun smider sig oven på min brystkasse og hals mens jeg ser film har jeg en fornemmelse af hvad andre mener smiley hvis mangel på stimulans og generelt mens hormonerne driller deres hjerne i teenageårene kan de finde på mange kunstner... æde døre, vægge, trapper, sofaer og dit tøj.

    Jeg elsker hvor nemme de er at lære nye kommandoer og hvor nemt det er for dem at genkende om jeg tager løbetøj, varmt tøj eller jagttøj på og så ved hun hvad der er forventet af hende.

    der skal kigges lidt efter seriøst avl og ikke bare 'årh min hund er så sød! den får de bedste hvalpe' -avl.

    årh ja - hvis ikke man er hurtig til at passe på med hvordan de hilser begejstret på andre, kan de fremstå vilde, hurtige til at lære at hoppe op og nogle er bange for dem.


  • #27   7. feb 2019 Tusind tak for svar allesammen. Jeg ville bare høre de bedste bud på lejlighedshunde, men som jeg fornemmer handler det nok også meget om træning og den enkelte hund - og så at undgå de alt for gøende racer.

    Retrieverne, kelpien og den hvide schweiziske hyrdehund er dem, som jeg jonglerer lidt med.

    Har i gode råd til avlere? Hvad skal man være opmærksom på, når man er ude og se, og hvad skal man lægge mest vægt på? smiley

    Igen, tak for hjælpen.


  • #30   7. feb 2019 denhvidehund, det var et skønt svar! Må indrømme, at denne race også tiltaler mig. Hvad hedder den opdrætter, som du har anskaffet din skønhed hos? Ej, hvor er han/hun dejlig!!

  • #33   8. feb 2019 Tusind tak. Det vil jeg helt klart kigge mere på. Mon ikke det er lige racen for mig smiley

  • #35   11. feb 2019 prøv at læse her! www.ratterrier.dk

  • #36   11. feb 2019 Hej Helene.
    Jeg synes, at du skal spørge Irene til råds. Jeg går selv til undervisning hos hende, og hvis du har nogle konkrete forslag, er det sandsynligt, at hun vil hjælpe dig.
    Jeg har selv 3 Sorte spidser, og jeg ved at flere har dem i lejlighed, sådan som du beskriver.
    Du kan læse mere om racen på sortspids.dk og du er velkommen til at komme på besøg og se om det er noget for dig.
    Mvh. Elisabeth Meinild


    profilbillede
  • Camilla L
    Camilla L Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #37   11. feb 2019 Hej Helene.

    Vi har en HSH, hun er lige blevet et år.
    Hun er noget af det skønneste, meget social, de er nogle kvikke hunde. Uanset hvad vi møder tager hun alt i stiv arm. Jeg har endnu ikke oplevet noget hun er blevet forskrækket over. Hun gør aldrig, men er dog snakkesalig. ????
    Vi kan have hende med alle steder.
    Både min mand og jeg har haft andre hunde før, men dette er vores første hund som familie. Vi har 3 børn. Hun passer perfekt ind.
    Jeg vil klart anbefale dig at anskaffe dig en HSH . Du vil ikke fortryde det, held og lykke med dit projekt.


    profilbillede
  • #38   11. feb 2019 Tysk Pincher er også en mulig race der kan passe til dine ønsker. Prøv at læse om den, den er ikke så almindelig. Den er også lidt nemmere at bære op og ned af trapperne det først år end for eksempel en hvid schæfer, selv om jeg ved at Belinda lærte Albert, som er en hvid schæfer, at kravle op på ryggen af dem, når de skulle bære ham op og ned af trapperne til lejligheden det første års tid. En tysk pincher vejer 17-19 kg og ligner EB dobermann i mindre størrelse, uden at være en lille hund. Den gør ikke meget og er ret trænbar, selv om den ikke er pleasende som for eksempel hyrderacerne.

    https://www.dkk.dk/race/tysk-pinscher


  • #39   11. feb 2019 Er på min 3 dobermann, ingen har gøet, men kan nok ikke anbefales som første gangs hund.

  • #40   11. feb 2019 Tusind tak for alle jeres tilbagemeldinger.

    Har også hørt at Dobermann ikke egner sig til førstegangsejere, og trods min uddannelse og diverse kurser, så giver intet den erfaring som det er selv at have hund, så Dobermann og andre racer med tilbøjelighed til at være noget vagtsomme holder jeg mig fra i første omgang smiley

    Camilla L, hvilket opdræt har du fået din skønne hund fra?


  • Camilla L
    Camilla L Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #41   13. feb 2019 Helene, jeg har ikke hentet hos hende fra nogen opdrætter, men hos en ganske almindelig børnefamilie.. det var deres andet kuld hvalpe.
    Hendes mor er en kort håret, og uden tavle hvor hendes far er med tavle. Og lang håret ... der var vist 6 hvalpe. Og hvad jeg har hørt, så er hendes søskende lige som vores.. ?? jeg fortryder ikke spor at hun ikk er fra et anerkendt opdræt. Men du ska være velkommen til at komme og møde hende, ellers vil jeg anbefale dig at besøge andre med HSH.


  • #43   13. feb 2019 Tja Maj-Britt, godt spørgsmål... Havde engang schæfer, og avler var ikke interesseret i at sælge til nogen uden erfaring.

  • #44   13. feb 2019 Og DKK ta'r så 755 kr for at registre en hund med FCI tavle... Synes lidt det er røveri.

  • #46   20. feb 2019 Vil opfordre dig til kigge efter lowchen, god størrelse, fantastisk lærenem, kærlig, vil gerne arbejde, kærlig
    Held og lykke med dit valg ??


Kommentér på:
Valg af hund - hjælp!

Annonce