{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.728 visninger | Oprettet:

Hjælp til valg af Kamera. Nikon, Canon {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Står og skal træffe en svær beslutning mht. køb af nyt kamera.
Jeg skal have mig et spejlreflex kamera. Det er helt nyt for mig så skal ikke op i den dyre ende.
Jeg har kigget på Nikon 40D, 40DX og Canon EOS D400.
Og det er en af dem jeg skal have.

Jeg har fået forståelsen af at nikon 40D ligger lidt under de to andre. Men er det kun pga den lavere Mpixel? Og er det noget jeg vil kunne mærke når nu jeg er helt ny? Det er jo ikke fordi jeg skal lave plakater...

Jeg har været nede og holde kameraerne og synes egentlig nikon lå best i min hånd.

Men ifølge kamerahuset synes de at Canon var det bedste valg. fordi det tager bedre billeder end nikonD40D. 40DX og EOS d400 koster omkring det samme. Men der er 520kr cash-back på canon. Men er de så lige gode?

Og så er der jo også det med at objektivet, til nikons kunne man kun bruge originale nikon objektiver af en speciel type. Og de er vist ret dyre. Men aner ikke engang om jeg kommer til at købe flere.

Så er mit spørgsmål til jer.
Hvad vil i råde mig til at vælge?

Ved godt det er mange spørgsmål
Men jeg håber der er nogle der kan hjælpe for er vildt i tvivl...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til valg af Kamera. Nikon, Canon
  • #1   29. nov 2007 Jeg har et Nikon D40 og jeg er super glad for det.. MEN som du skriver, så kan man til Nikon D40 og D40X kun bruge specifikke Nikon objektiver, hvis man vil bevare autofokus..

    Så ville nok vælge Canon i det tilfælde (ellers ville jeg tager Nikon D50)


  • #2   29. nov 2007 Kan Nikon d50 stadig købes? hvis ja hvorhenne?

    350 og 400 canon de er i den lidt dyere end ik?


  • #3   29. nov 2007 ahh 350 er så lillebroreren til canon eos d 400...
    Ikke altid lige hurtig smiley


  • #4   29. nov 2007 Hmm det mener jeg da, det kan. Det kunne det da i april, da jeg købte mit D40.

  • #5   29. nov 2007 Synes bare jeg har kigget mange steder kan ikke finde et sted de har dem.

  • #6   29. nov 2007 Da jeg også står og overvejer at købe Canon EOS 400D, kunne jeg godt tænke mig at høre, om du har nogen idé om, hvor længe det vil vare med det cash back? Altså hvornår stopper "tilbuddet"? :o)

    Hvad kan du få det til (billigst) med cash back? :o)


  • #7   29. nov 2007 Rikke: jeg aner ikke hvor lang tid der er cash-back?
    Men hos www.kamerahuset.dk kan det fås til 4100,- når cash-backen er trukket fra. Tror ikke det kan findes meget billigere.
    Rikke du har ik overvejet nikon?


  • #8   29. nov 2007 Torben
    Nu er jeg jo ren amatør og har aldrig rørt sådan et spejlkamera før.
    Hvis vi nu kigger på prisforskellen & ydelse mellem canon 400d og nikon d40. canon minus cash-back ligger på 4100,-
    Og nikon D40 ligger nu på 3300,- hos www.kamerahuset.dk

    Og taget i betragtning at nikon ligger meget bedre i min hånd.

    Er der virkelig så meget forskel på det at jeg vil bemærke det?
    Og det er ikke engang sikkert at jeg vil købe ekstra objektiver.
    Og hvis jeg gør vil der så ikke i fremtiden blive produceret mange flere objektiver som virker på 40D med autofokus?


  • #9   29. nov 2007 Har forhørt mig om dette. Canon skulle der åbenbart ikke være problemer med. Men hvem ved. Og det nikon jeg kigger på er der ikke cash-back tilbud på....

  • #10   29. nov 2007 * Human egoism destroys! *
    Okey ja men hvorfor jeg er så meget i tvivl er fordi:

    Nikon D40 er røvbilligt og tror egentlig det er tilfredsstillene udfra mit behov. Men kan selvfølgelig ikke svare på hvor hooked jeg bliver i fremtiden.

    At mange har sagt at Canons er super. Synes bare ikke det ligger så godt i hånden som nikons.

    Nikons objektiv der er med i kittet er bedre end det der er med i canons kit. Og tvivler på at jeg er en af dem der køber en milliard objektiver. Og måske bare bruger det der var med i kittet & mulighvis et der er bedre i mørket...

    Puhh det er en værre jungle og ik til at finde ud af synes jeg



  • #11   29. nov 2007 Har jeg også hørt. Bare ikke med objektivet der følger med kittet.

    Ja der er bare 1300,- forskel på de to. Men selvfølgelig får man 10Mpixel istedet for 6Mpixel og den tager og det er vist lidt hurtigere. er der egentlig mere forskel på den alm og x'eren?

    Og er 6Mpixel ikke nok? eller vil man kunne se forskel på de 4 ekstra man får?


  • #12   30. nov 2007 Det kunne godt ende med at jeg fandt den store pengepung frem selvom den er så svær at finde. Og Købte lidt lux lux...
    Pengene er vel godt givet ud.

    Jeg må sige der ER forskel på de 2 cams. Er lidt hooked på x'eren
    Det hjalp ;-).


  • #13   30. nov 2007 Ja jeg tror du har helt ret... I den her sammenhæng er 1300,- jo heller ik så meget. Og ja man bliver nok gladere i længden istedet for at sidde og ærge sig over man ikke tog den der var lidt bedre fra starten af.
    Hvis man skal gøre noget skal man gøre det ordenligt smiley

    Ja men jeg snupper D40X... det gør jeg... jeg gør det sku smiley
    Tak for god support og vejledning. Det var yderst venligt af dig.


  • #14   30. nov 2007 Torben
    For pokker nu er jeg da i tvivl IGEN...

    Helt ærligt så var jeg lige ved at købe canon. Men blev i tvivl fordi jeg holder bedre på nikons pga. det er større greb.
    Og igår var jeg fast besluttet på at købe Nikon.

    Det er ikke nemt at være nybegynder i fototjunglen :-S

    Betyder det ikke meget hvordan man holder på det?
    Eller vænner jeg mig simpelthen til det?

    Men jeg kan selvfølgelig godt se det smarte i at Canon er x-tra ting billigere.

    Skal jeg virkelig prøve at glemme det med at jeg holder bedst på nikon og håbe på jeg vænner mig til canons fordi det tager lidt bedre billeder og er billigere i objektiver og alt det der. Og faktisk er 500kr billigere pga cash-back tilbuddet???

    Det skal være spejlreflex jeg skal have. Det står jeg fast på og ændrer ikke min mening.


  • #15   30. nov 2007 Jeg vil sige det på den måde, at jeg er absolut amatør, og jeg ville bare tage nogle gode billeder af min familie og ikke mindst mine hunde ;o) Men jeg blev 'lokket'/rådet til at købe et Canon Eos 400 D. Det har jeg ikke et øjeblik fortrudt. Behovet for nyt tilbehør er kommet lige så langsomt, som jeg har fået lyst til at prøve mere, og jeg er rigtig glad for, at jeg valgte Canon, så jeg nu kunne købe et billigere objektiv til (Sigma, mener det er 70-300). Nu har jeg også fået lyst til at få en ekstern blitz til, som jeg ønsker mig i julegave. Havde jeg startet med Nikon, så ville jeg nok have ærgret mig i dag, fordi jeg har fået mere lyst til at 'lege' med billeder efterhånden, som jeg ser de forskellige muligheder og afprøver forskellige funktioner. Bare et lille råd, så du kan blive endnu mere forvirret ;o)

  • #16   30. nov 2007 Annette: man kan jo sagtens købe objektiverne til Nikon D40 og D40X, de er "bare" lidt dyrere fordi de skal være originale Nikon:-)

    Men jeg ville nu også vælge EOS400 ud af de 3 du har skrevet her..


  • #17   30. nov 2007 Ja, det er rigtigt, Jeanette, men så bliver kameraet jo i sidste ende dyrere end Canon - eller? Samtidig synes jeg, at kvaliteten er god. Jeg bliver af og til glædeligt overrasket over nogle af billederne.

  • #18   30. nov 2007 Ja det gør det:-) Men kvaliteten er da også god på nikon'en

    Jeg har som sagt selv D40 og det er et kanon kamera, men ja.. det vil blive dyrere.

    Men man køber vel heller ikke alle objektiverne på en gang?

    Hvis det kun er prisen det kommer an på, ja så er Canon billigst i længden:-)


  • #19   30. nov 2007 Jeg kender slet ikke Nikon. Jeg havde et almindeligt digitalt Olympus, inden jeg købte Canon. Jeg har ikke fortrudt ;o)

  • #20   30. nov 2007 Jeg ville bestemt vælge et Canon og som Torben siger så kan man købe et batterigreb til det og jeg er også en af dem der har det på mit kamera.
    Jeg er glade for begge mine Canon EOS 400D og EOS 20D og jeg er stadg mest glad for mit EOS 20D


  • #21   30. nov 2007 Jeg vil sige tusind tak til alle som har hjulpet mig.
    Det sætter jeg pris på. Det er alle tiders at der er så mange foto"nørder" man kan spørge til råds.

    Det endte med at jeg købte Nikon d40x. Det var det bedste for mig. Det ligger meget bedre i min hånd. Det har jeg prioteret. og designet er også pænere efter min smag.
    Så må objektiverne blive lidt dyrere.
    Men der er også uorginale objektiver som virker på d40 med autofokus. Så det skal nok gå.

    Til gengæld skulle standard objektivet være bedre på nikon's.

    Jeg er sikker på jeg har valgt det rigtige for mig. Kunne ikke bære tanken om at købe et kamera til så mange penge som ikke lå særlig godt i min hånd. Så hellere bruge lidt flere penge.

    Tak for hjælpen gutter & gutinder


  • #22   30. nov 2007 Øh hvad er det for uoriginale objektiver, der skulle kunne virke på Nikon D40 MED autofokus funktion? For så er jeg MEGET interesseret *s*

  • #23   30. nov 2007 Indtil videre har jeg fundet det her fra www.fotostart.dk

    http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=16715&forum=DCForumID201

    Der er sigma smiley


  • #24   30. nov 2007 Det link er hermed gemt:-) Takker:-)

  • #25   30. nov 2007 Velbekomme...
    Og der kommer vel flere i fremtiden smiley


  • #26   30. nov 2007 Det ville da være dejligt:-)

  • #27   30. nov 2007 Så siger jeg tillykke med det nye kamera :o) Glæder mig til at se resultater fra det :o)

    Har haft meget ud af at følge med i din tråd :o)


  • #28   30. nov 2007 Rikke. Så siger jeg mange tak smiley Jeps nu må vi
    Det er da godt... Nej jeg er nok ikke den eneste der har stået med et spørgsmålstegn i panden. Eller stadig gør. Og det hjælper virkelig at snakke med folk omkring det.


  • #29   30. nov 2007 Ja. Godt at vi har den her side :o) Jeg glæder mig til at finde ud af, hvad jeg ender med at købe. Er nok mest varm på Canon 400D, selvom jeg også har haft lidt kig på Olympus E-510 ;o)

    Godt du lige fortalte om det tilbud. Vil kigge lidt nærmere på det :o)


  • #30   30. nov 2007 lige præcis... jah det er lidt spændene... så ender du nok med canon ;-)... Ja det er jo rigtigt billigt.

  • #31   30. nov 2007 Jamen se, så havde jeg jo ret alliveller:-)

  • #32   30. nov 2007 Torben nu fandt jeg lige et af objektiverne fra listen, et sigma. Der er en knap på hvor man kan skifte mellem M og AF betyder det ikke at man kan aktivere autofokus på objektivet.
    se link : http://www.adorama.com/images/large/SG3014NKAF.JPG

    Og tak tror også jeg bliver glad og tilfreds med det.


  • #33   30. nov 2007 Dubi's Far & Mor .

    NEJ !!!!!! .

    Den knap har samtlige objektiver , og betyder kun at du har muligheden for at vælge selv , feks hvis du skal fotografere en fugl mellem en masse grene . Her kan autufocus sommetider blive et problem da det ikke kan fange fuglen men fanger grenene istedet . Det er så her man kan vælge at fokusere manulet ( M ) .

    Det er som Torben nævner , ingen andre objektiver der duer end Nikons egne grundet den specielle fatning.


  • #34   30. nov 2007 Okeey så det vil sige at autofokuSSen smiley ikke kan samarbejde med D40 fordi det ikke er samme system der sidder på objektivet og huset. med andre end de specielle af nikon objektiver.

    Og forresten Susanne behøver du ikke at RÅBE NEJ!!! havde også forstået det hvis det bare var skrevet med småt og uden alle de udråbstegn og havde måske set mere positivt på dit indlæg. Du skal huske på at jeg er jomfru og ikke ved så meget og kun ønsker at blive bedre....


  • #35   30. nov 2007 Dubi's Far & Mor .

    Ja det er korrekt forstået , de 2 Nicon modeller der nævnes her i tråden samarbejder kun med deres egne objektiver smiley

    Og jeg råber ikke , sådan skal de ikke opfattes *S' , jeg vil bare gøre klar at alle har de knapper så i ikke lader jer friste af andre tilbud . Det er vigtigt at forstå at på de 2 kameraer er det ikke andet der pt kan bruges , om det kommer i fremtiden vides selvfølig ikke , men jeg tror det ikke .


  • #36   1. dec 2007 Okey så langt så godt smiley

    Nå det godt. Okey men det er super... Så ved man hvad man skal gå efter.... Tak for hjælpen...


  • #37   8. jun 2008 Jeg har oplevet at niko giver et rigtig grumset resultat under visse belysninger, som mit canon ikke giver.. Derfor foretrækker jeg canon.. Som også er mindre.. (; Man kan få rigtig blillige og gode objektiver til canon, da det jo kan være af mærker som tamron fx..

Kommentér på:
Hjælp til valg af Kamera. Nikon, Canon

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce