{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.035 visninger | Oprettet:

DKK og bedømmelse af hofter og albuer {{forumTopicSubject}}

Min veninde skal have fotograferet sin hund lige om lidt, og fortæller opdrætter om den forestående undersøgelse. Opdrætter råder hende til at droppe det, fordi der angiveligt er noget under opsejling. Opdrætter fortæller, at hunde der bedømmes med fx C-hofter i DKK, får bedømt samme billede til A i Tyskland. Det samme med albuer. Ifølge opdrætter, skal der “snart” være et stort møde, hvor en masse opdrættere vil have DKK til at ændre kurs.

Er der nogen der har hørt om det? Har det noget på sig? Og hvordan fa’en kan det så lade sig gøre, at så mange hunde får gode bedømmelser i DKK, hvis de åbenbart er så hårde?

Venindes hund bliver fotograferet - på trods af opdrætters holdning smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK og bedømmelse af hofter og albuer
  • #2   11. aug 2022 Så vidt jeg ved, er det jo DKK’s bedømmelsesudvalg, der bedømmer (altså ikke én dyrlæge), og man kan påklage bedømmelsen og få en ny vurdering. Det er andre dyrlæger der står for genvurderingen.



  • #3   11. aug 2022 Det er fuldstændig korrekt. Det er gået helt galt i DKK og SKK. Efter ignede fordi måleudstyr er meget bedre. DKK har lige holdt konference for alle læsere i FCI med udgangspunkt i problematikken. Der vil stå mere på FCI's hjemmeside og IHUNDENS augustnummer. Jeg kender ikke så få der for bedømt sydpå eller OFA. I DKK dømmes en subluxation som HD. Ergo er hunden løs, så får man en dårlig status. I OFA får man en beskrivelse af hvad læserne ser. Er det ujævnhed på femurhovedet, subluxation osv.
    Jeg har rene A-hunde (ikke danske hunde) og når jeg så fotograferer bliver de B/C. Afkom efter disse bliver A i udlandet. Jeg har kigget alle fotograferede Airedales de seneste 10 år. Maja og Monty (som Runa er parret med) fik A i 2017.før 2017 var der en del A og B. Så kom der nyt læseudstyr og så er det bare gået nedad bakke for racen. De fleste er C. Jamen er det så ikke vores skyld? Joh måske. Vi gør alt det "rigtige" i form af foder (protein, Calcium og fosfor), ingen overdreven motion osv. Vi parrer kun med A-hunde (altså i stamtavlen, fotograferet i udlandet).
    Ét eller andet er der galt. Det er super godt at der sættes fokus for det. Det kan ikke været rigtigt at derbedømmes forskelligt fra land til land. Det gør det virkelig svært at bruge røntgen som værktøj. Desværre kan man ikke få en om fotografering med bedømmelse i udlandet. Det skal ske i samme land som første fotografering.
    Vi får at vide, at der intet dysplasi sker at se på billederne, men femurhovedet dækkes ikke helt 50%. Det er meget muligt pga løshed. Jeg vil pve at træne op og så omfotografere senere.
    Jeg forstår til fulde opdrætter r, og jeg vil også anbefale at vente til vi ligesom ved hvad der skal ske med hele systemet.


  • #4   11. aug 2022 Håber da det passer, dkk er håbløst bagud på det punkt, og er helt enig i at dkk så godt som altid vurdere dårligere resultater end andre lande.

  • #6   11. aug 2022 Linda det er jeg faktisk i tvivl om, for bliver vores hunde vurderet korrekt?
    Eller det de andre der ikke gør?
    Jeg vil vente og se hvad de på konferencen/seminaret er kommet frem til.
    Men i Danmark bliver en B/C til C. I England vil samme hun blive en B. Så de dømmer op og DK ned. Men dømmes hundene på korrekt grundlag?
    En A2 i Tyskland er en flot B i Danmark. Det er forvirrende og burde være ens indenfor FCI.


  • #8   11. aug 2022 Men som jeg forstår det, kan man jo vælge enten at få lavet en pennhip samtidig (hvis det er ved en af de dyrlæger, som klan lave sådan en), eller sende billederne til OFA (ud over til DKK).

    Jeg er enig i at man burde have samme graduering i hele FCI (men hvad så med OFA?), men jeg har det nu bedst med at hunden registreres med laveste status, altså at B/C bliver C. Det ville da være lort at lave en A/D, som registreres med A, som parres med en hund med tilsvarende dårlig status smiley


  • #9   12. aug 2022 Anne det med laveste status er jeg helt enig i. Det andet giver et helt forkert billede.
    Jo man kan da sagtens få lavet Pennhip og det er der sikkert også mnge der gør.
    Jeg ved ikke med Pennhip, men OFA's bedømmelser accepteres ikke af DKK. Det der tiltaler mig ved OFA er den beskrivelse man får. Hos DKK og uden tvivl også sydpå, der får man bare et bogstav. Hos OFA får man en beskrivelse (ikke ved fri) af, om det skyldes løshed, dysplasi (misdannelse) eller hvad der ses. Det mener jeg er et bedre værktøj.


  • #11   12. aug 2022 Man kan altid få taget nye billeder og ny vurdering, men der skal gå 6 mdr minimum.

    https://ofa.org/


  • #13   12. aug 2022 Nej det tror jeg ikke. Så skal mn appellere til nordisk appelinstans. Det er læsere for de nordiske lande. De kender ikke første status, og sko vurdere billederne uafhængigt af hinanden.

  • #15   12. aug 2022 Ja det havde været rart med 2nd opinion. Det kan jeg sagtens følge dig i. Du skal jo også betale tilbage med en A3. Ret skal være ret, men man ønsker jo heller ikke at tilbagebetale uberettiget.

  • #18   12. aug 2022 Isabelle ja det lyder underligt at han ikke halter med en AD3..

  • #19   14. aug 2022 Man skal passe på med at klage. Billederne bliver helt korrekt sendt til et nordisk land for en bedømmelse, men så ligger den fast og man kan ikke få omfotograferer. Det kan derfor bedre betale sig at omfotografere. Det er KU som vurdere billederne og man kan ansøge om at spørge dyrlægen ind til hvorfor den har fået den vurdering. Som oftest vil styrketræning klare løsheden med op til en grad bedre, men hvis knoglerne er fucked, så er der ingen grund til at kaste flere penge i det hul.
    Det vil altid være det nyeste billede som kommer til at fremstå på Hundeweb. Alle tidligere resultater vil forsvinde, så man kan ikke tabe ved en omfotografering


  • #20   14. aug 2022 Kennel High... Hvad vil du anbefale som styrketræning?

  • #21   14. aug 2022 Core træning eller for brugshunde, så tag billeder som sæsonen er slut. Det gjorde vi med den ene hønsehund og han var snorlige efter endt sæson og fik væsentlig bedre billeder bagefter

  • #22   15. aug 2022 Tak det vil jeg prøve. Derudover osteopat. Hun er en anelse skæv i hoften.

  • #23   15. aug 2022 Venindens hund fik A - 0 - OCD ikke påvist. Gad vide hvordan det var blevet bedømt i udlandet? Med kryds og slange? smiley

  • #25   15. aug 2022 Hahaha, præcis smiley

Kommentér på:
DKK og bedømmelse af hofter og albuer

Annonce