Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.
  • Tage ned en lampe i taget 335 kr.
  • Havemand til ukrudsrydning i indkørsel 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Snik snak tråd nr. 2. :)
  • #1   17. jan Bette Sam smiley

profilbillede
  • #2   17. jan lækre basser ...

jeg kan godt forstå alm mennesker ikke gider lade være at flyve på deres årlige ferie som de måske har spinket og sparet for at komme på, hvorfor skulle de det når Musk og Bezzos fyrer co2 svinske raketter af bare fordi de kan, og Musk eksploderede endda kort efter ... miljøsvineri, og efter journalistisk indslag ikke i forskningens navn men for at få førerposition i verdenshandel og rumfartsturisme ... hold kæft hvor er det unødvendigt og noget forbandet svineri ...

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 18 Svar: 75
    #3   17. jan Nu er der snart gået den første uge med brækket fus smiley
    Han nyder det lidt for meget med opmærksomhed og omsorg!

Jeg skal selv opereres mandag, så vi kan være sofa liggende et par dage smiley

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.765
    #4   17. jan Sikke en smuk sort hundebamse smiley

En sover og øjnene siger alt - jeg sover! :)))

profilbillede
  • #5   17. jan Skye udnytter at der er bedre adgang til mavenussen i en periode (uge 2 efter TPLO-operation). Nogle goder skal der jo være smiley

profilbillede
  • #6   17. jan åh elsker hundemavser ...

• #7   17. jan Dorske Ellie har fået sin eftersøgningsvest smiley

Den søde dame som lavede den, var MEGET i tvivl om hun kunne stole på de mål jeg gav, for schæfere plejer at fylde lidt mere. Men jeg fik hende overbevist, og i dag kom den her med posten, og den sidder perfekt smiley

Ellie er typen som bare smadrer igennem, og som ikke vender før jeg beder hende om det. Så når vi træner i offentlige skove, er det rart at hun har en vest på, dels så jeg kan se hende, dels så folk kan se at hun ikke er en bortløben hund smiley

Og ja, hun sidder så og holder vagt ved mikroen, fordi hendes mor var ved at varme et stykke pizza, og dét ville hun faktisk gerne smage smiley

profilbillede
  • #8   17. jan Jeg har været ude at spise med nogle gamle kollegaer og er lige kommet hjem. Åh lille fyr der bare siger “nu skal du også med i seng” smiley

profilbillede
  • #9   18. jan Jeg er heller ikke meget for Chihuahuaèr, men Lens hun ser sød ud smiley
    Jeg prøvede at købe hende her:
    https://www.subito.it/animali/maltese-chihuahua-roma-585890922.htm
    Men damen ville ikke sælge, da jeg tog den med til Danmark smiley
    Så prøvede jeg på internatet, men da jeg ikke har fast adresse her, så gik den heller ikke.

• #10   18. jan Så jeg endte med krøltoppen her smiley

profilbillede
  • #11   18. jan Ej men hun er så nuttet, Inge smiley Hvor gammel er det hun er?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#12   18. jan Krøllen er fantastisk - puddel er min yndlings race faktisk og min veninde har to toy. De er mega glade for at arbejde og træne - også de små

Jeg opdaterer lidt om Perle her løbende - så kan jeg selv se fremskridtene senere hvis jeg får en dag hvor jeg ser sort på det og gå tilbage og læse og se hvor slemt det var og finde motivationen igen

Så bær over med rotte spam smiley

hun kan nu gå en almindelig tur og gøre sig ren uden for uden problemer. I dag skal hun med mig i skoven og det bliver spændende at se hvad hun siger. Jeg tror hun elsker det. Klikker træning og mentale opgaver er favoritter - hun har virkelig godt af bare at blive behandlet som en hund.

Gåture på ca 20-30 min ser ud til at være Max pt. Så er hun træt smiley

I dag starter sammenføring med katten.

Hun har fået en soveplads og bruger den. I sengen vogter hun over os på skift ellers og den rolle skal hun ikke have og så må man jo sove i egen seng smiley

Hun skifter mellem af synes jeg er fantastisk og en idiot men jeg ved at hun på sigt vil opleve at det at være hund ikke er så dårligt et liv endda - men jeg er sgu da også irriterende når jeg ikke behandler hende som et barn og siger at maden står på gulvet og ikke bringes til hende osv smiley

Jeg har sagt at jeg har det fint med at være en idiot smiley

profilbillede
  • #13   18. jan Tak smiley hun er 3 måneder

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#14   18. jan Hun er bedårende:)))

• #15   18. jan Tak smiley
    Hun ser større ud på billedet, så her kan man bedre se størrelsen smiley

profilbillede
  • #16   18. jan Tillykke Lens!
    Jeg er som flere heller ikke til Chi'er, men jeg er heller ikke til Schæfer og mange andre elskede racer, da udseendet ikke appellerer til mig. Der er heldigvis racer til os alle <3.
    Nå det så er sagt, så er en Chi der er opdraget som en hund og ikke misforstået, en ualmindelig lækker lille sag. Jeg har gennem årene haft fornøjelsen af flere i salonen. Det er selvsikre, sjove og kærlige små hunde. Jeg kan sørme godt forstå, at du har taget Perle under vingerne. Glæder mig meget til at følge jeres videre færd sammen . Endnu engang tillykke til både jer og Perle smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 119 Emner: 31 Svar: 3.786
    #17   18. jan Jamen altså hvor er hun lækker og kær, Inge smiley smiley smiley

• #18   18. jan Tak Isabelle smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#19   18. jan Tak Louise:) ja hun fortjener det

Hun er begyndt at lege nu

Så nu ødelægger jeg alt det gode humør ved at præsentere hende for en kat... det er sgu da heller ikke let med mig smiley

I skal lige se Mette - hun er sendt i pleje fordi hun var så bange på internatet og nu ligger hun og ser tegnefilm smiley se lige der ansigt

Hun har gået ude i et år som vild så TV er nok lidt spændende

profilbillede
  • #20   18. jan vi har jo gang i snakken og fremtidsfuldmagt herhjemme ..
    Forleden var der et indslag i Go´Morn DK om det ... fx at man ikke må sætte GPS på ældre demente borgere uden det er skrevet i en sådan da det er indgreb i den personlige frihed .. ..I lyset af at 3 så vidt jeg husker en før jul og 2 her lige efter, ældre mænd er fundet døde efter flere dage at have været væk, 1 i Kbh og en her få km fra hvor jeg bor i Brabrand så vil jeg nærmere kalde det for nemt for samfundet, jeg vil være så grov at kalde de assisteret selvmord ... det er ikke ok når en borger ikke længere er istand til at tage vare på sig selv at samfundet ikke vil i frihedens navn stille op og gøre hvad der er bedst muligt for at passe på vedkommende og hjælpe familien .. skal sådan noget gennem familieretshuset tager det ofte op til eller over 1 år .. men så sparer man jo belejligt en gps eller en plejehjemsplads ... hvis ikke det er uværdigt så ved jeg ikke hvad det er .. mon ikke den stakkel i sin forvirring har været både angst og utryg mens vedkommende har gået rundt og ikke har kunnet finde hjem ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#21   18. jan Det forstår jeg simpelthen ikke, Hanne - altså at man ikke må sætte GPS på demente:

https://otiom.com/da/hjaelpemidler/maa-man-overvaage-demensramte-med-gps/

Jeg er med på, at ovenstående er en reklame, men der står intet om, at man skal sikre samtykke i en fremtidsfuldmagt.
    På plejehjemmet, hvor jeg var en periode, har jeg aldrig hørt tale om, at der krævedes samtykke for at give demente (især dørsøgende) GPS på.
    MEN - hvis den demente nægter at få GPS'en på, skal der en særligt tilladelse til at bruge den alligevel:

"Ifølge Serviceloven kan en personbåren GPS anvendes, medmindre den pågældende modsætter sig dette." (altså decideret tilladelse er ikke påkrævet, som jeg læser det)

"Hvis personen modsætter sig, kan kommunen træffe afgørelse om, at GPS må anvendes alligevel. Det forudsætter, at der er risiko for, at personen ved at forlade bo- eller dagtilbuddet udsætter sig selv (eller andre) for fare."

Indimellem går der EB i TV2 smiley Sådan a la "Det er en SKANDALE" - og så er skandalen en halv vind, der løjede af for flere uger siden smiley

• #22   18. jan Man må gerne sætte GPS på demente, det skal bare registreres som en magtanvendelse, og betingelserne for magtanvendelse skal være opfyldt. Problemet er, at de demente piller GPS’erne af igen, og så er man jo lige vidt.

Man må - med samtykke - sætte bevægelsessensorer og døralarmer på, så man ved hvis den gamle er ved at smutte. Men det kræver at der er personale til at reagere, når alarmen går.

Når min generation bliver demente, bliver det nok lidt nemmere, for vi har indpodet, at vi altid skal have vores telefon med. Og det bliver givetvis dét der kan spore bortløbne demente til den tid.

Min mor havde både en GPS til at hænge om halsen, en lille brik der lå i hendes mest brugte jakke og en GPS i et armbåndsur, men hun formåede mange gange at stikke af efter at have afmonteret alle GPS’er smiley

• #23   18. jan Jeg elsker den her hund smiley

profilbillede
  • #24   18. jan jeg ved kun hvad de sagde, en var familie og den anden var vist fra familieretshuset .. og hun sagde at ville den demente ikke give samtykke så kan familie søge om at gøre det via familieretshuset og der fik man sjældent lov hvis ikke det var nedskrevet .. det var hvad de sagde ..

ved ikke om der er forskel hvis den demente er på pl.hjem hhv eget hjem

• #25   18. jan kan læse at vil den demente ikke medvirke kan man gå via kommunen, men det er så her der kan komme en lang sagsbehandlingstid ..

faglige seniorer skriver bl.a :
    ”Brug af GPS bør altid være en vurdering af den enkelte demente, som i videst mulige omfang skal være med til at træffe beslutningen så tidlig som muligt og gerne i en fremtidsfuldmagt”, anbefaler Carsten Elert konsulent hos Faglige Seniorer og tilføjer:

• #26   18. jan Men Hanne, hvad er straffen for at bruge en GPS uden samtykke?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#27   18. jan ”Brug af GPS bør altid være en vurdering af den enkelte demente, som i videst mulige omfang skal være med til at træffe beslutningen så tidlig som muligt og gerne i en fremtidsfuldmagt"

"vurdering af den enkelte" - og "i videst mulige omfang" smiley

Jeg har været ude at lede efter demente, der var gået en tur for sig selv, et par gange. Jeg var virkelig glad for, at GPS'en viste mig, hvor jeg skulle køre hen smiley

• #28   18. jan Min far havde ingen gps. Ham har de godt nok ledt efter mange gange.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#29   18. jan Hvorfor havde han ingen GPS, Susanne?

• #30   18. jan Jeg har fået en ny ven/bekendtskab. Hun reagerede på et opslag jeg havde lavet hvor jeg søgte faste hundevenner til min hvalp. . Sjovt nok har hun både hvalp og barn på præcis samme aldre som min hvalp og mit barn. Og vi har mange af de samme ting i bagagen.
    Nogle gange møder man bare nogle mennesker man føler man har kendt længere. Okay lidt akavet hvis ikke hun har det på samme måde smiley

• #31   18. jan Hanne, de ting du beskriver der, er en af mine største begrundelse for, at jeg ikke ønsker at arbejde i sundhedssektoren mere. Jeg er sundhedsfagligt uddannet, men følte jeg konstant skulle gå på kompromis med det sundhedsfaglige, fordi næsten alt fokus var på, at man ikke måtte overskride deres ret til frihed, deres ret til at sige fra osv osv. Det er selvfølgelig overordnet og rent teoretisk super godt! Men i praksis duer det simpelthen bare ikke altid. Når mennesker ikke er i stand til at tage vare på sig selv, og ikke har en ide om, hvad de rent faktisk gør eller sige nej til. Når de ikke ved, hvor farligt eller skadeligt noget er for dem, så er vi nødt til at hjælpe dem. Jeg synes der bliver begået så meget omsorgssvigt i sundhedssektoren på daglig basis, fordi der er så meget fokus på retten til selv at bestemme. Det er misforstået omsorg. I mit hovede.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#32   18. jan Det er SÅ hårdt at min veninde er indlagt med tvang smiley

Hun skriver dagligt om at hun vil hentes

Hun har det simpelthen så dårligt og er det rette sted men jeg føler mig alligevel som verdens værste ven smiley

Nogle dage svarer jeg slet ikke fordi det er så langt fra virkeligheden at jeg ikke kan rumme det

Plus jeg er nødt til at tænke på mig selv

Men smiley

• #33   18. jan MC helt enig, jeg er så kynisk at jeg ikke tror det er misforstået omsorg jeg tænker det er det billigste og økonomisk tænkning i manglende omsorg, og det er mangel på empatisk tænkning fra politisk side .. kan godt forstå det ikke er et rart regelsæt at arbejde ud fra..

de burde få den indsigt der er i noget af det sidste der siges i en af mine yndlingsfilm da det går op for en soldat hvad han her gjort galt ved at følge den diktatoriske leder :
    " We were supposed til take care of those who can not take care of themselves " det er imo også en del af det vores politikkere er valgt til men det er gået fløjten de senere mange år..

• #34   18. jan @ Lens ... selvfølgelig er det rædselsfuldt, men hvad er alternativet ... min venindes mand som er dement og kommer på plejehjem for ca 4 måneder siden ringer til hende op mod 30 gange om dagen ...han vl jo ikke noget .. og hun kunne ikke have ham hjemme mere .. men igen alternativerne er oftest værre

• #35   18. jan Isabelle, jeg aner det ikke. Plejehjemmet fandt det ikke nødvendigt at informere os når min bror havde overtaget styringen. Men han kom vidt omkring.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#36   18. jan Hanne

Ja alternativet var sikkert værre. Det nåede vi desværre at se men det er stadig hårdt

Min veninde er ikke dement

Hun er 'sindssyg eller i en tilstand tæt på' som de har skrevet i hendes tvangspapirer på psyk

Jeg savner hende rigtig meget og jeg ville ønske jeg kunne hjælpe hende men det kan jeg ikke. Jeg frygter hun aldrig kommer tilbage denne gang smiley

Jeg kunne godt bruge nogle professionelle at snakke med om det efterhånden. Jeg synes det er en svær rolle at stå med alene

Jeg håber familien får hjælp. De må føle det 1000 gange værre

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#37   18. jan Kaos!

smiley

Så dejligt hun leger nu

profilbillede
  • #38   18. jan Jeg er så heldig, at begge de to drenge træner LP lørdag formiddag. JohnJohn er på hold med sin kuldbror Obi, og Nimbus er på hold med søde Saga, der er halvsøster til de to førstenævnte.
    I dag holdt vi lille photoshoot med Nimbus og Saga efter endt træning. De er da bare ikke til at stå for smiley

profilbillede
  • #39   18. jan Vi mødte en Yorkie i dag på 1.7 kg smiley shit han var lille med kæmpe selvtillid. Sjovt at se hvor meget respekt min 5 Kgs hvalp udviste.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#40   18. jan I næste uge skal Perle til tjek og vaccination

Jeg er spændt på om jeg har anskaffet mig en stor udgift... hun har et lille underbid men resten må vi se hvad hun siger til... og så håber jeg virkelig dyrlægen kan sige hvad der skal gøres ved de panda øjne for jeg kan godt leve med det men jeg har svært ved at tro at det ikke genere... årsagerne kan være flere ved jeg

Tårekanaler, allergi, foder, øjenlåg, vipper... men jeg vidste det da jeg tog hende.

Se hun smiler når hun sover smiley

Og gør i søvne og vækker sig selv og gør af det... :))))

profilbillede
  • #41   19. jan Lens, nu ved jeg ikke hvad hun har været fodret med. Men det kan være at det går mere væk efter et stykke tid ved dig.
    Hvorfor skulle hun omplaceres?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#42   19. jan #38
    SKØNT billede af to meget smukke hunde smiley smiley smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#43   19. jan I dag kommer Kenia hjem - formodentlig kun på besøg, men ÅHHHH hvor jeg glæder mig til at se hende smiley smiley smiley
    Tænk, hvis mine to igen kunne blive de bedste anemone-venner smiley smiley
    - Og ja, jeg ved godt, at den drøm er noget i nærheden af umulig smiley

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#44   19. jan Bare-mig

Menneske mad mest - så det kan kun blive bedre ja enig... jeg vender hende dog lige ved dyrlægen. Det gør jeg altid når jeg tager en ind. Problemer kan jo skyldes noget fysisk. Det ser umiddelbart ikke ud til at hun har ondt men tjekkes skal det.

En chi skal helst behandles som en rigtig stor hund trods sin størrelse ( som du ved da du har en mindre hund også ) ellers kan de være meget svære at bo med og hende her er en rigtig energisk og bestemt lille diva, og de kunne ikke honorere hendes behov. Og så fandt hun ud af at gå gennem livet selv på sin måde og så kan sådan en lille størrelse godt gå hen og blive lidt af en udfordring at dele hjem med smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#45   19. jan Isabelle

Er der sket noget mellem dine hunde?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#46   19. jan Ja desværre, Lens. Kenia har været voldsom overfor Vilma flere gange på lufteture, men jeg har, med stemmen, fået hende til at standse. Kort efter nytår overfaldt hun hende meget voldsomt, og jeg havde problemer med at få hende til at slippe Vilma - der lå skrigende på skovstien smiley

• #47   19. jan Min hvalp er begyndt at blive semi-kønsmoden.. Vi må lukke døren ind til børneværelset fordi Bodil Kjær er udsat for hans.. afprøvninger.

profilbillede
  • #48   19. jan Lens, der er en svensk sweissdommer som har et par chier. Han går sweiss med dem, dog ikke konkurrencer. De er rigtig gode til det. smiley

• #49   19. jan apropos demens ... det er ikke ok for omgivelserne, men det er heller ikke værdigt for personen ..:

https://www.tvsyd.dk/vejle/naboen-stjaeler-alt-fra-vasketoej-til-lamper-og-ingen-standser-det

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#50   19. jan Øv Isabelle:( det sker desværre nogle gange mellem tæver. Det er jeg ked af at høre

Annie- jeg kan godt se hun begynder at blive glad for at bruge næsen. Jeg har tænkt på lidt spor også

• #51   19. jan Lens jeg tror også på foder, men hav i baghovedet, at tænder og løbeøjne ikke sjældent har en sammenhæng.
    Når dét er sagt, så har nogle racer jo større tendens til øget tåreflåd. Det er oftest svamp der farver, da tåreflåd er gennemsigtigt. Nogle giver en omgang antibiotika, men det er alt andet "sjovere" at finde en årsag.

• #52   19. jan Min tidligere Bella var den fødte model, og var altid smuk på billeder. Ellie derimod…. smiley

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#53   19. jan Louise ja jeg får hende tjekket meget grundigt i næste uge. Luise dyrlæge har lovet at fortælle mig hvor stor en udgift jeg har anskaffet mig smiley

Vi er ved at lære katten at kende. Sele og snor på ved nødbrems, og gitter når jeg skal lave andre ting end holde en snor

Hun tror gitteret er for at beskytte katten så det siger vi det er.... :)))

Det smarte er at jeg træner adskillelse og dermed alene hjemme samtidig med sammenføring på denne måde. Det er dejligt nemt for jeg kan se at de har lært hende at være lukket væk bag gitter

Men hun ligner en kriminel der er sat bag tremmer smiley

profilbillede
  • #54   19. jan Lens alle regioners psykiatri har pårørende samtaler/cafeer osv. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#55   19. jan Nu er Kenia her hos mig igen smiley
    Det er gået super fint med hende og Vilma - med MEGET obs på dem i op til mange timer.

Vilma har været/er sååååååååååååå glad for at se Kenia - slikket og nusset hende i lange baner. Kenia har været lidt forbeholden, men sød og rolig og pletvist lidt kærlig sågar.
    Vilma ER nok irriterende - som et overgearet barn kan være (min umiddelbart mest rammende sammenligning). Hun møfler og slikker og møfler og og og - jeg tager hende lidt væk. Hun er så glad og fjollet en "lille" hund. Kenia er anderledes "alvorlig" - men så kærlig og klog en hund smiley Hun har ageret roligt og overbærende overfor Vilmas vilde kærlighedserklæringer smiley

Nu er begge her på Mælkevejen hos mig. Hvo intet vover ............... og Kenias andet yndlingsmenneske står klar til at hente hende, hvis det ikke går smiley

profilbillede
  • #56   19. jan @Anne ... hun er da fotoklar Say Cheeeeese smiley

@ Isabelle, godt begyndt er halv fuldendt, og det der er gået godt kommer jo ikke skidt tilbage ..

det er jo da også bare så svært at tøjle sig hvis man har savnet savnet og så endelig kommer ens store helt ...

• #57   19. jan Har købt ny brugt bil i dag. Jeg sværger til Mondeo .. Men denne gang blev det en Passat.

profilbillede
  • #58   19. jan smiley

profilbillede
  • #59   19. jan smiley

profilbillede
  • #60   19. jan Det lyder da fantastisk Isabelle, jeg krydser alt for at det holder smiley

Tillykke med den nye bil Zenta smiley

• #61   19. jan den der da fin ud den bil ... Passat er da en god bil ..

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#62   19. jan Lens alle regioners psykiatri har pårørende samtaler/cafeer osv. smiley

Åh tak - det vil vi gøre brug af. De har taget hendes telefon nu smiley og ingen besøg

Der er utrolig svært at være i synes jeg

Perle har diarre - spørgsmålet er om det er stress, hun har ædt noget ude eller om det er fordi jeg ikke giver menneske mad men hundemad ....hun får skåne kost og dia paste nu

Virker ok ellers men et jo svær at læse da vi ikke 100 procent kender hende men leger så tænker jeg ser det an til i morgen. Når sådan en ting på 2 ish kg mister væske bliver jeg altid ekstra obs - hun drikker dog fint

• #63   19. jan Lens, min hunkilling på 5 måneder vejer 3 kg. smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#64   20. jan
    Ja og vores kat 4,5 smiley Fie set pludselig stor ud - smiley

• #65   20. jan @57: En passat er en dejlig bil smiley Min gemals har rundet 11 år og har snart kørt 400.000 kilometer. Det kører stadig fint og har været billig i reperationer gennem tiden.

• #66   20. jan Jeg håber jeg bliver glad for den. Det var det store gode bagagerum der vandt denne gang.
    Men det er lidt svært når man er vant til Mondeo igennem så mange år. smiley

Hvad er bedst, vetbed tæpper eller? Til hundene altså. Overvejede nemlig også nogle billige dyner og nogle billige dynebetræk, men det bliver også hurtigt beskidt jo.

• #67   20. jan Min drengs og hundens navn ligger tæt op ad hinanden. Vi tænkte om vi skulle skifte navn på hunden. Den ville jo nok være ligeglad. Men han er en Konrad smiley

profilbillede
  • #68   20. jan Jeg købte sådan et sæt skåle på træstativ til kittekatten i Rema. Fine keramikskåle med en diameter på 13 cm. Som så lige er lidt større end de gamle skåle. Jeg havde glemt konceptet med, at katte ikke KAN spise mad, når den kan se bunden af skålen smiley

Så nu må jeg overveje at gå tilbage til de gamle skåle, for hvis katten fortsætter med at være lige så dramatisk over at kunne se bunden på skålen, så er jeg ikke sikker på at jeg orker kampen smiley

• #69   20. jan @jannie, vi har bare altid brugt de billige hundetæpper og lagt udover gulvet i bagagerummet ... WV er et bedre mærke end Ford, en gang var de måske mere lige men ikke de senere år, min datter har en lille Polo den er 13 år og har heller ikke været dyr i drift, er lige synet for under 5000 ... og kan så køre 2 år mere, det er endda en diesel hun købte da hun pendlede Aarhus Viborg en tid, nu kører den mest små ture ..

Men jeg kender det, vi har kørt Peugeot siden 1995 og har elsker vores 406´er, specielt vores 407 som jeg var helt vild med .. men da Peugeot har været nogle røvhuller mht vores 308 som havde en konstateret problematisk motor skiftede vi sidste gang,
    Endda til en, brugt Mercedes og automat gear, men den ligger slet ikke til mig på samme måde ,... jeg har nærmest haft dårlig samvittighed når vi skiftede de gamle biler, den her er "bare" en bil for mig ... men mandens drøm ..

@ Bare-mig ... Oda fik pludse meget tynd mave i november, havde ikke skiftet fodermærke men variant, det viste sig der var væsentlig mere fedt i den det var det der slog maven itu ..

• #70   20. jan Zenta - Tillykke med køretøjet smiley

Jeg foretrækker vetbed, de er bedre end dyner til at absorbere fugt, uden at det virker vådt.
    Skal jeg på en længere køreture med bare et par af hundene, så smider jeg en donut kurv ind til dem hver også, så kan de ligge blødt og mere behageligt, men til de daglige kortere køreture fungerer vetbed smiley

• #71   20. jan Det var nemlig for at gøre det til et rigtigt hyggerum. (Alle 3 elsker bilen). Men for første gang er der jo virkelig plads til dem. Bestiller nogle vetbed så. smiley

• #72   20. jan Wetbed liger godt fast hvis det er klippet i den rigtig størrelse og er efter min mening ideelt til bilen.

• #73   20. jan Det bliver vetbed så. smiley Og så overvejer jeg nogle donut. Er sikker på de 2 små DSG vil elske det.

• #74   20. jan Jeg ville nok lægge noget vandtæt i bunden og så vetbeds henover. Jeg har godt nok mine hunde i bure når jeg kører med dem. Men der er lagt et tyk stykke gummi i bunden af hele lastrummet (gulvvinyl kunne sikkert også gøre det). Så er et lettere at gøre bilen ren efter spilt vandt eller en gang opkast eller sådan noget op - det kan jo ske smiley

• #75   20. jan Var til dyrlæge med hele banden i morges: Begge hunde og Kitty. Penny og Kitty skulle vaccineres og Clinton har fået en vortedims på den ene kugle som jeg gerne ville have checket. Sikke et cirkusshow jeg havde med. Kom ind af døren med to hunde i den ene hånd og kattekassen i den anden. Penny gearede noget op over en bullmastiff der sad med en pote i forbinden i venteværelset. Fik dog hurtigt ro på finken. Inde i konsultationen var Penny var all-over i sin begejstring. Hun vimsede vildt logrende rundt og nåede at hoppe op og ned af konsultationsbordet mange gange inden dyrlægen var klar med sprøjterne (hun er jo blevet belønnet for at hoppe derop smiley ). Da det blev alvor stod hun dog pænt stille. Måtte lige sende Clinton ned fra bordet en enkelt gang - det er ikke din tur endnu smiley Da Penny kom ned fortsatte hun så med at vimse. Hun måtte have en dækkommando, men hun så nærmest ud somom hun var elektrisk da hun lå der smiley Clinton fik taget et par små prøver af vorten - det blev han pænt sur over. Meeeen ikke værre end at han kunne stå stille med en godbid i næsen. Kitty var supereksemplarisk og fandt sig pænt i undersøgelse, vejning og at dyrlægen tjekkede tænder. Det viser sig sørme at Kitty har to ekstra premolarer smiley Nå, hun er 3 år og det er først nu, da klinikken har fået en dyrlæge med speciale i tænder at det bliver opdaget. Så vi lader dem sidde så længde de ikke genere hende. Prikket i nakken sagde hun heller ikke noget til og hun gik pænt ind i sin transportkasse igen.
    Det er altså rart at have dyr med til dyrlægen der ikke føler at deres verden er ved at gå under af den grund smiley
    ... også selvom den ene er liiidt meget i sin 'det er SÅÅÅÅÅ fedt at komme herind'.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#76   20. jan Jeg var til dyrlæge med perle pga diarre og hun har fået gastro med hjem som hun spiser og nu har vi ikke set noget siden i morges så vi krydser fingre

Hun gjorde sin entré (pinligt hehehe) og dyrlægen måtte stille diagnosen fra afstand så rasende var hun

Vi har valgt at vente end vaccine og så bliver hun nok iført mundkurv og bedøvet så vi kan få svar om tænder øjne og led

Altså... men hun gik ind selv og halen oppe og klarede det undtagen berøring så nu ser vi på den positive side - men ingen dehydrering heldigvis

Dyrlægen siger at menenskemad kan give de der røde øjne fordi det er fejlfodring men de vil godt lige tjekke helt

Hun tænker en let bedøvelse er bedst så Perle får den bedste oplevelse

Perle dit lille møgøre smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#77   20. jan Mette: griner af vores beskrivelser smiley

Hvis nogen herinde spørger hvad socialisering er så viser vi dem de to svar :))

• #78   20. jan Zenta - Mine elsker deres donuts, det gælder både hvalpe og voksne. Jeg har dem på 80 cm.
    I den størrelse kan de være i vaskemaskinen med fyld, så de er nemme at holde rene selv om de er "langpelsede".

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#79   20. jan Besties

profilbillede
  • #80   20. jan Ellie har været til sin halvårlige kiropraktortid, og som han siger “hun er jo helt perfekt” smiley Muskuløs, smidig, stærk, lækker pels og sød smiley Men hun er jo ikke schæfer for ingenting, så hun havde meget at sige undervejs smiley

Der var lidt at rette hist og pist, særligt i nakke, kæber og lænd, men andet ville også være underligt. Han lavede lige et hurtigt tjek af hendes tand, nu vi alligevel var der, og alt er godt, set med det blotte øje, og hun kan fortsætte med at lave bidearbejde og kan afvente vanlig kontrol af tanden til sommer smiley

Ooooooog så fik jeg bestilt ham til at komme ned i klubben og holde et (gratis) foredrag for medlemmerne smiley

• #81   20. jan Kattene kan vist mærke, at jeg er ret off i dag, de skal alle kravle rundt på mig. smiley

Og Balder skal helt tæt på mit ansigt. Han lægger sig også på gulvet ved mig, det plejer han ikke. smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#82   20. jan Går og observer gamle katten... synes hun sover meget og putter meget... det er ikke hunden for det startede så småt før hun kom

Hun er jo 16 snart så jeg bliver lidt urolig for om hun synger på sidste vers smiley

Jeg tager hende til dyrlægen hvis det fortsætter

Alle de minder

Jeg kan næsten ikke bære tanken men hun er her aldrig for min skyld

profilbillede
  • #83   20. jan Jeg kan så konstatere, at “Ellie i ro” åbenbart også kan omfatte gigantisk spring ned i bækken, op ad bækken på den anden side, dræbe kæmperotte, ned i bækken og stolt op til mor og vise bytte frem smiley

Jeg var lige uopmærksom i et splitsekund, fordi jeg skulle finde en kiks til Dorit, og dét udnyttede Ellie til at lave løjer.

• #84   20. jan Dyyyygtiiig Ellie smiley

• #85   20. jan Èn af mine træningskammerater skulle beskrive Ellie, og gjorde det med verdens bedste Friends-reference:

“Like Santa Claus… On prozac….. In Disneyland……. Gettin’ laid…..” smiley

• #86   20. jan Anne, er det Jacob, hunde-kiropraktoren du går ved? smiley

• #87   20. jan Ja, Pernille, det er ham smiley Elsker ALT ved ham - og ikke mindst hvad han kan gøre for mine hunde smiley

• #88   20. jan Jeg har aldrig oplevet en større mad-glæde end den min hvalp har. Han er i perfekt foderstand og maven fungerer godt. Men han opfører sig som om han sulter og vi træner at skulle tage mad fra hånden uden at der ryger fingre smiley

Ja jeg var ved Jacob med en tidligere hund. Kæft han var dygtig og sød. Han kommer vidst og ''besøger'' stedet hvor jeg pt. går til træning. Overvejer at give Konrad en gennemgang

• #89   21. jan Jeg havde fællestræning med min dygtige LP-instruktør i går aftes, så vi trænede hund(e) til kl. 21.30, kun afbrudt af en sandwich-pause.
    BEDST tænkelige begyndelse på ugen - så kan resten bare komme an smiley

• #90   21. jan Jeg var til rally igår med Penny og endelig lykkedes øvelsen 'stop (sit), stå, gå rundt' på højre side - YEAH. Det med at blive stående og jeg går rundt om hende er vores allersværeste øvelse smiley Penny vil rigtig gerne dreje med rundt.
    Nå, nu skal vi så bare have det til at lykkedes med hunden på venstre side også smiley
    Og så skal vi have nørdet hendes 'yo-yo' tendenser ud af de øvelser, hvor man tager et eller flere skridt frem og tilbage og hunden skal tage forskellige positioner (stå, sit, dæk). Hold kæ** hun kan nå at rykke mange meget små skridt frem og tilbage undervejs. Især når vi bakker smiley Altsammen fordi 'jamen er det så HER jeg skal være eller er det HER'. Og hun bevæger sig lynhurtigt. Så RO på i de øvelser lille Penne smiley Jeg elsker altså at arbejde sammen med hende smiley

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#91   21. jan Ny gips idag, alt godt. Vi tager først billeder i næste uge tror jeg. Heldigvis kan vi det selv smiley
    Så vi hygger på sofaen idag, den unge er på kennel. Jeg blev opereret i går, så kan ikke lige tåle blive rykket for meget i. Men alt godt!

profilbillede
  • #92   21. jan Når hundepigen skal holdes “i ro”, og man haster hjem fra job for at skynde sig ned på markerne til gå og spor. Og har glemt en pandelampe smiley

Fik gået tur på markerne, og hundene fik dræbt en muselandsby smiley Smed dem i bilen og lagde spor til Ellie. Små 600 meter, startende med 150 meter på skrå af sårækkerne og i sidevind, spids ned i medvind og så en masse knæk resten af vejen. Det var ret mørkt da vi gik sporet, så jeg måtte forlade mig på hundesnuden 10 meter foran mig. Det gør ikke nødvendigvis noget skidt for hende, at jeg ikke kan blande mig, kan jeg konstatere smiley

Dorit tullede med lidt ad vejen, men fandt en ny muserede, og så var hun underholdt smiley

Bagefter gik vi i hallen og jagede flere mus, trænede “slip” med stille stemme og døde lidt af skræk over en ugle, der åbenbart holder til i hallen smiley Retfærdigvis var det kun mig der døde af skræk. Jeg tror ikke at hundene opdagede uglen smiley

• #93   21. jan Virkelig meget i sidste øjeblik, men på tysk zooplus er der 10& rabat med koden “sale” indtil midnat. Jeg ved ikke om det også gælder andre lande smiley

• #94   22. jan Min fede hund. smiley

profilbillede
  • #95   22. jan Susanne.. bare nysgerrig- hvad vil du med det opslag? Mener du oprigtigt at du ikke synes din hund er fed?

• #96   22. jan Min hund er ikke fed. smiley

Han ligget meget fint indenfor normal vægt for racen.

• #97   22. jan Billedet snyder rigtig meget hvis den hund ikke er fed smiley

• #98   22. jan Han ser fed ud på samme måde som Dorit - hvis man ser ham oppefra, har han talje, men set fra siden er han tyk på maven og pølset og blød oppe på bagdelen (over hoftebenene). Han er meget (!!!!) muskelfattig på baglårene smiley

• #99   22. jan Han har hverken en tyk mave eller er pølset. Hans baglår er kun muskler.. Han er heller ikke blød på bagdelen. Jeg beklager. Og fra siden går han pænt ind i taljen, og ribben kan anes med det blotte øje. Jeg er ked af at måtte skuffe jer. Meget.

• #100   22. jan Mig på arbejde: "Alltsååååååå øhhhhhh, der står jo i en bestemmelse, at hvis man oversender en sag til en anden kommune, så skal man sende relevante akter med, så hvis det hele er relevant, skal man ikke bede om samtykke. Jeg kan ikke huske hvilken § det er i barnets lov, men cirka omkring § 132, stk. 2".

Kollega: "Tjekker lige....... Det er § 132, stk. 2. Fuck, du er en nørd!"

Mig: "........... smiley I'm a geek, I'm a super geek smiley "

Jeg har stadig ikke lært helt at omfavne, at jeg er sådan en slags hypernørd, når jeg er på arbejde. Nogle gange synes jeg at det er fedt, for jeg kan egentlig ret godt lide nørder, men nogle gange får jeg sådan en følelse af "wtf, så jeg er bare en nørd" smiley

• #101   22. jan Gå med det, Susanne. Det er din hund smiley

Han ser tyk og muskelfattig ud, men hvis du siger han er perfekt, så er han perfekt for dig.

• #102   22. jan Du skuffer nu ikke mig. Det er dig der står med hunden og kan mærke og se den smiley Men ja, jeg synes også han ser tyk ud.

• #103   22. jan Han har de muskler, man kan have, når man går i snor altid. Så kan han selvfølgelig ikke få muskler som an Amstaff. Og så det faktum at han faktisk bliver 8 år lige om lidt. Ja, han kunne nok godt tabe sig lidt, men fed er han næppe. Han er fast overale på kroppen og har ingen pølser.

Hvor meget forventer i da, at en hund på godt 59 cm højde og 70 cm længde fra halsbånd til hale må veje da?

• #104   22. jan Det kommer jo helt an på, om det er fedt eller muskler. Men jeg ville sige 26-28kg, hvis der er fuld muskelmasse?

• #105   22. jan Han ligger omkring 29. Og ifølge DKK ligger vægten for Collie op til 34. Det har han aldrig vejet.

Han er min absolut længste Collie. Vores første vejede 31 kg og var 61 cm høj, men han var bestemt ikke så lang.

• #106   22. jan Er det ikke for standard-collien? Så vidt jeg kan se er max.-vægten for de korthårede noget lavere smiley

• #107   22. jan 20-34 kg for korthårede. Faktisk er vægten den samme.

• #108   22. jan

profilbillede
  • #109   22. jan Okay - underligt at det ikke stemmer overens med racestandard-dokumentet smiley

profilbillede
  • #110   22. jan Jeg har egentlig aldrig forstået det der blindhed over for egne hunde, jeg har også en hund som er for tyk lige nu;) efter standart ligger racen mellem 5 og 8 kilo, min vejer 6 1/2 kilo,men hun er for tyk smiley standarten kan du ikke bruge det er øjnene du skal bruge;)

• #111   22. jan Vægt og højde skal jo passe sammen og så vejer muskler mere end fedt.

For whippet ligger vægten på mellem 9 og 18 kg selv om køb hund siger 12,5-13,5 kg. ;-),
    12,5 vejer min Daisy som er en moderat stor tæve på 46 cm., den "officielle" max. højde for tæver er 47 cm., hun ville være smælderfed, hvis hun vejede et kilo mere og var i dårlig kondition.

En hanhund på max højde 51 ligger typisk på 15-16 kg.

• #112   22. jan Jeg er bestemt ikke blind. Ja, han har indimellem været "fed", da vejede han noget mere. Og jeg siger jo ikke, at han ikke kunne tabe sig lidt. Jeg siger blot, at han ikke er fed.

Bodil, jeg vil gerne se en i din race på 70 cm længde og 59 høj. smiley

• #113   22. jan Enig Bodil.

For mit eget vedkommende finder jeg det ekstra vigtigt, at holde de ældre hunde i top kondition, jeg kan bedre se gennem fingre med at en yngre hund har fået lidt ekstra på sidebenene, det er nemmere at regulere vægten ned på en yngre aktiv mere hund, der skal ikke skrues ret meget på enten motion eller foder, før alt passer sammen igen.

Det er straks en del sværere på en ældre hund, hvor aktivitetsniveauet er mindre, det tager også længere tid, at opbygge muskler, jo ældre hunden er.

En ældre hund i top kondition har alt andet lige også mindre risiko for at få lidelser i bevægeapparat og organer.

• #114   22. jan Enig Kirsten - jeg er også ekstra hys omkring vægten på Sheena, der udover at nærme sig de 10 år også er steriliseret.
    Men på den anden side, så er drengene vel at betegne som "topatleter", så det ville bestemt heller ikke være hensigtsmæssigt, hvis de vejede for meget. smiley

• #115   22. jan Han er nem at regulere med foder, og pt er vægten faktisk for nedadgående. Men han taber sig også voldsomt, når der er en tæve i løb, eller maden ikke lige passer herren. Så sulter han gerne i to-tre dage, spiser lidt, og sulter igen. smiley
    Og ja, han har også været for tynd en overgang.

• C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

#116   22. jan Jeg fatter simpelthen ikke, at man som ejer til hunden accepterer den yo-yo vægt... Det er på ingen måde sundt for hunden(!). En hund skal ikke være fed og derefter være 'udsultet'...

Og ja der kommer 17 gode undskyldninger nu, og jeg er bedøvendes ligeglad - det er fandme SYND at man accepterer det og dertil praler med det.

• #117   22. jan Hans vægt svinger meget ja. For han sulter sig on/off. Jeg er altså ikke begyndt at tvinge mad i ham endnu. Pt er han på kur sådan helt bevidst, da han vist har været lidt for meget i kattenes godbidder. smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 96 Svar: 341
    #118   22. jan Jeg har taget fri i dag smiley
    Tog ud til havet med hundene og gik derud langs kanalen
    Det var så dejligt og hundene nød det.
    Vi gik i 4 timer. Er træt men også glad for at mit knæ er med på sådan en tur smiley
    Synes det er en dejlig måde at bruge sin fridags på smiley

profilbillede
  • #120   22. jan Han får 3 daglige gåture i forskelligt terræn. Men som sagt altid i snor, da han ellers jagter alt med en puls. Underlag er alt fra fortov og asfalt til græs.og skovbund. Stranden er desværre.lidt for langt væl til, at man bare kan gå derhen. Han har iøvrigt 8 meter line, så snart de når væk fra fortovet.

• #122   22. jan Her er seriøst ikke mange bakker. Min mand går mindst en længere tur med ham om dagen. Lige pt døjer han dog med nyrerne, så det bliver derefter. Det er dog blevet bedre, da han er medicineret. Og ja, vi er klar over, at vi ikke skal have hund igen efter Balder.

Balder er god til at spurte rundt, så lamgt 8 meter line tillader. Så han får brændt energi af. Vi leger også med ham indendørs flere gange om dagen. Han elsker at hoppe op og gribe legetøjet. Det er han ret god til.

• #123   22. jan I kunne jo køre til en af de hundeskove eller indhegninger hvor man kan leje sig ind for en time og lade hunden løbe løs der smiley

• #124   22. jan Jeg aner ikke, om vi har sådan en. Balder er heller ikke ret vant til at køre bil. I handicapbussen var der ikke rigtplads til et bur. Sidste gang hoppede han ud af bilen, så snart min mand ville lukke for ham.. smiley

Vi øver.

• #125   22. jan #124

Sia har sele på i bilen, jeg har derfor aldrig problemer med at hunden prøver på at hoppe ud. Her bestemmer jeg, hvornår hunden forlader bilen smiley

• #126   22. jan Jeg har fået mit print hjem smiley Elsker det så meget smiley

profilbillede
  • #127   22. jan Her er min hund, som ifølge dyrlægen gerne må tabe 2-3 kg. smiley

profilbillede
  • #128   22. jan Tak for i dag smiley

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#129   22. jan Her er min

Som jeg fik at vide var for tynd men som jeg synes er ok dog muskelfattig hvilket vi arbejder på nu

Jeg synes slet ikke hun skal tage et gram på måske endda tabe 200 gram og skifte det med muskler

Hun kom med hvalpe foder men jeg er ved at skifte hende - det er jo som at skifte en kat. Mad driften er dog stor heldigvis for i min verden skal hunde ville æde uanset størrelse og det vil hun. Hun er labrador omkring mad

2,5 kg smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#130   22. jan Når hundene tumler glade rundt i stuen, er det ufattelig svært for mig at tænke, at de to ikke kan være sammen smiley

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#131   22. jan Jeg vil gerne slå et slag for American primeval på Netflix

Jeg er ved at dø og må se den i etaper pga volden men den er virkelig god!

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#132   22. jan - Og når de nusser hinanden, slikker hinandens ører, øjne, mundvige mm. fatter jeg heller ikke, hvorfor Kenia skal angribe Vilma på lufteture.

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#133   22. jan Jeg er bare lige nødt til at fortælle at perle har ødelagt en toilet rulle i dag og jeg er så stolt fordi det viser at hun ikke er døden nær af angst mere men tør være hvalp

Også får I lige de tre alpakaer for de er da herlige smiley

Sunny Boy, Heinrich og Conrad

profilbillede
  • #134   22. jan Lens jeg synes alpakaer er det sødeste, lige efter hunde. Ej hvor er de tre skønne smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#135   22. jan De er simpelthen tre skønne drenge de tre smiley

Meget sjovt dyr
    Utrolig sensitive og venlige

• #136   23. jan Jeg forstår ikke behovet for at kommentere andre hundes vægt. Det kan være vildt svært at se udfra et billede. Satte jeg et sidebillede ind af vores 10 år gamle Airedale, ville folk korse sig. hun ligner noget der er løgn. Oppefra er hun flot slank og fit. Men 14 og 12 hvalpe giver bare lidt ekstra til dybden. Vores første Sealy vejede 14,2 kg i topform. han var 20,5 cm høj og standarden siger max 31cm. Han havde virkelig kraftige benstammer. Mange af standarderne er lavet for over 100 år siden. Der er sket rigtig meget siden. Jagthunde blev holdt i slankeste guld. Det vi nu nok ville se som til den noget tynde side. Samtidig under vi kraftige benstammer på vores race. Det kan ikke forenes med lav vægt.
    Mange af mine kunder kommer rigtig betuttede og siger, at deres hund skal tabes sig. Det siger dyrlægen. Jeg spørger så om dyrlægen kigger i et skema over vægt på racer. Det gør de selvfølgelig. Der er ingen forskel om hunden er lille eller stor af sin race. De skal veje noget specifikt. Det er faktisk skræmmende, at dyrlæger ikke kan se på den enkelte hund. Nej man skal ikke kunne se ribbenene på en Westie, men de skal da så absolut kunne mærkes rimelig nemt.
    Mine hunde må gerne have lidt ekstra her om.vinteren, for jeg ved at det ryger med det samme til foråret. Men tykke får de ikke lov at være.
    Jeg ved godt debatten udsprang fra tidligere, men som sagt så er det nu nemmest at vurdere med hænderne på hunden.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#137   23. jan "Jeg forstår ikke behovet for at kommentere andre hundes vægt."

Jeg opfatter Susannes #94 som en opfordring til at kommentere hendes hunds vægt/krop smiley

• #138   23. jan Ja og det udspringer af en tidligere debat.
    Men ingen bliver jo enige, så det er jo bare gisninger og synsninger udfra et billede, der er svært at vurdere udfra. Det var egentlig generelt ment. Jeg bryder mig absolut ikke om at hunde er overvægtige, men det er ikke noget der vedkommer mig.
    Tror det stammer fra da vores ældste søn var lille. Han er født med hjertefejl, og havde virkelig ikke meget på sidebenene de første 7-8 år. Et utal af fremmede mennesker følte sig nødsaget til at kommentere på hans vægt. Vel at mærke i det offentlige rum såsom køen i Netto..Er han ikke lidt tynd? Joh det er han rigtig nok, men han er født med hjertefejl. Det gør ualmindeligt ondt, at andre skal blande sig i noget de intet ved om. Det er sørme heller ikke alle overvægtige der er overvægtige fordi de kun spiser kage..
    En af mine kunder (Malteser-blanding), er simpelthen sygeligt tynd, og ejerne kan ikke få guld på ham. Han er selvfølgelig undersøgt i hoved og r.. Det skal forbipasserende på gaden også altid kommentere. Hvorfor har man de behov? Har man brækket et ben eller har Downs, så stopper folk da ikke op og kommenterer. Men vægt føler vi åbenbart, at vi har lov at have en mening om. Jeg er enig i, at dette billede kan virke som opfordring, men tænker det var for at lukke debatten fra sidst. En debat jeg mener at huske udsprang af, at der blev postet et billede, og der blev kommenteret på vægten. Det er muligt at jeg tager fejl.

• #139   23. jan Du har fuldstændig ret Louise. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#140   23. jan Dit indlæg giver meget mening - og fortæller noget vigtigt om al debat: Vi har hver især vores bias. Noget rammer, fordi vi har været ramt før af noget, der minder om..... Andre kan så mene, at vi er oversensitive, fordi de ikke SELV rammes.

Jeg kan svagt huske den anden debat. Forskellen på den og kommentarerne på vægt i denne tråd er, at Susanne selv lægger op til disse - modsat den anden debat, hvor, såvidt jeg husker, ejeren af hunden, der var postet et billede af, blev ked af kommentarerne om vægten.

PS. Jeg synes i øvrigt ikke, at Susannes hund ser tyk ud på det billede smiley

• #141   23. jan Jeg er træt af at bage for tiden, og gider ikke spise supermarkedsbrød, som mest af alt er pap med kerner. Rigtig mange med cøliaki har skrevet godt om noget der hedder Samsø Brød, så jeg prøvede at bestille 5 forskellige brødblandinger. Den ene er rugbrød, og den er der nok ikke så mange overraskelser i smiley Nu har jeg bagt 2 af bolle-blandingerne, og jeg er sgu ret imponeret. En mørk bolle med en juleagtig smag, og en "lys" bolle, hen ad fuldkornsfoccasia. Virkelig lækkert brød med god krumme og rigtig meget gods i smiley

Det koster 60 kr for en melblanding til 8 boller, og der skal bare hældes vand i. Det virker måske dyrt, men kvaliteten taget i betragtning, så er det billigt ift. andre glutenfri ting. Det kunne godt ende med at blive min nemme løsning fremover smiley

• #142   23. jan Isabelle sådan er det nemlig.
    Er man ikke selv ramt, så tænker man ikke over det. Før man en dag måske selv bliver ramt..

Næh heller ikke jeg!

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#143   23. jan Apropos vægt: Jeg mødte engang en ældre kvinde med en voksen men ikke gammel hund i skoven. Hunden var MEGET overvægtig og luntede afsted bag kvinden. Vi fulgtes lidt, og jeg havde meget lyst til forsigtigt at sige noget om, at det ville være rigtig godt for hunden at tabe sig, men jeg nåede ikke at finde en hensynsfuld formulering, før en mand med schæfer dukkede op. Hundene hilste - og manden sagde bombastisk: "Den hund er ALT for fed, og den dør snart, hvis den ikke taber sig!!!!!"
    Efterfølgende fik jeg faktisk en rigtig god snak med den lettere chokerede ældre kvinde om, hvad hun kunne gøre for at få sin hund ned i vægt smiley

PS. Det er lidt sjovt at skrive "ældre kvinde", når man li'som selv efterhånden må betegnes som en .............. ældre kvinde smiley

• #144   23. jan @ Isabelle ... du må glæde dig over de gode oplevelser de har sammen ..
    Hvordan er det gået på ture de her dage ? og så ja som vi skrev om forleden, få tjekket syn og hørelse, måske hvis noget er det er svækket så kan Kenia håndtere det inde i begrænsede omgivelser mens når hun kommer ud hvor der er større, flere lyde osv så kan der være ting der kommer bag på hende eller hun forveksler ..

det med vægt er vel som med mennesker, samme højde er ikke altid samme drøjde, hvad er muskler, hvad er fedt og hvor mange fødsler har man haft osv ...
    Generaliseringer er simpelthen ikke gode for ret meget ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#145   23. jan DET gør jeg Hanne - glæder mig over de gode oplevelser smiley

Da hundene ikke får lov at være løse samtidig på ture mere, går det fint.

Jeg er ret sikker på, at Kenias hørelse ikke fejler noget. Jeg kan hviske heeeeelt stille, og hun reagerer. Jeg overvejer kraftigt at få hende til en øjendyrlæge indenfor en overskuelig fremtid. Det skal lige aftales med min exmand, som Kenia flytter op til i morgen. Dog tænker jeg lidt, at Kenia vel ville reagere på andre hunde også, hvis der var noget med hendes syn - og det ER kun Vilma, hun er sur på - og det ER kun på ture, hun er sur smiley smiley

• #146   23. jan Var det ikke en idé at få en adfærdsbehandler ud og se dem sammen? Beklager hvis du har haft det. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#147   23. jan Det har jeg haft - og det var omkring 2500 kr. der var fuldstændig spildt desværre smiley
    Vi gik bl.a. en tur i skoven, så hun kunne opleve hundene:
    "Nu kan jeg se, at Kenia går stift. Det betyder, at hun er fokuseret på Vilma"
    Jo ja. Det så jeg også selv - og så gjaldt det om at få Kenia i snor. Dette var så essensen af adfærdsbehandlerens råd - at tage Kenia i snor smiley
    Jeg fik en masse ord om samspil mellem hundene. Ingen af ordene kunne/kan bruges til at løse noget som helst desværre. Men det var en flink dame smiley

• #148   23. jan Nå okay, det har jeg misset. Det er jo nemt nok at kalde sig ekspert, desværre.
    Måske du skal satse på Lise om nogle måneder. smiley

• #149   23. jan Hvis du selv kan se hvornår det er ved at gå galt, hvorfor stopper du så ikke hunden allerede der? Sig bestemt stop det, Kald den ind og beløn den for at komme og giv den så fri igen.
    Hold så øje med den anden hund og se hvad det er den gør som udløser situationen for et eller andet er der, det er jeg sikker på, en ellers venlig hund, angriber ikke bare ud af det blå, der er et eller andet som udløser det.

• #150   23. jan Eller giv hende en mundkurv på. Det ER jo åbenbart kun på tur det sker. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#151   23. jan #148
    Ja - eller måske nej. Lise er faktisk tvivlende overfor, om der kan gøres noget, når det nu ER gået galt.

• #152   23. jan DET er også korrekt. Men når man nu ikke ved hvad det er der udløser det. Det kan Lise jo måske afkode.
    Det sker kun overfor hende og kun på tur. Noget må jo udløse det.
    Tænker også, om det kan være blevet en "dårlig vane" nu.
    Måske det kan trænes, hvis hun har mundkurv på og derfor ikke vil have held med at overfalde.
    Hvis det var mine 2 hunde, så havde jeg forsøgt mig med Lise. Også for at kunne sige at så var alt i den retning, afprøvet.
    Jeg forstår det er en svær situation og måske skal de bare skilles ad.
    Jeg mener bestemt ikke at de skal tvinges til at være sammen hvis ikke det er lykken, men jeg havde prøvet Lise.

• #153   23. jan Hvis du selv kan se hvornår det er ved at gå galt, hvorfor stopper du så ikke hunden allerede der? Sig bestemt stop det, Kald den ind og beløn den for at komme og giv den så fri igen.
    Hold så øje med den anden hund og se hvad det er den gør som udløser situationen for et eller andet er der, det er jeg sikker på, en ellers venlig hund, angriber ikke bare ud af det blå, der er et eller andet som udløser det.

Hvem vil have fornøjelse af det? Isabelle skal gå og være hyper opmærksom konstant, den ene hund risikerer hele tiden at blive kommanderet med og den anden at blive overfaldet. Det kan da kun give endnu mere spænding, hvis Isabelle hele tiden skal forvente det værste. Personligt ville jeg ikke orke det - så ville jeg hellere lufte hunde hver for sig, men det kræver jo at man har tid og overskud.

Jeg forstår ikke at hvorfor der er så stor modstand på at vælge den nemme løsning - omplacering - når det oven i købet er omplacering til tidligere medejer.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#154   23. jan "Hvis du selv kan se hvornår det er ved at gå galt, hvorfor stopper du så ikke hunden allerede der?"

Åh, nu bliver jeg altså lidt ked. TROR du virkelig ikke, at jeg gør dette - stopper hundene i det sekund, Bodil?
    For en måneds tid siden var det nok, at jeg stoppede verbalt. Det er det ikke længere.
    Tror du ikke, jeg har observeret, observeret og observeret for at finde ud af, hvad der tricker Kenia? Selvfølgelig har jeg det.
    Vilma driller - lægger op til leg med at skubbe med snude og bagpart, som hun gør med andre legekammerater. Kenia har ikke reageret på mindste måde - men har angrebet ud af det blå såvel før som efter Vilmas opfordringer til leg.
    Jeg standser Vilmas opfordringer/drillerier nu og har gjort det de seneste uger.

Jeg tror på, at der er en grund til Kenias adfærd. Jeg kan desværre bare ikke finde den - og er det en irritation over tidligere Vilma-adfærd, kan jeg jo ikke fjerne denne.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#155   23. jan Tak Anne smiley

Jeg har overvejet mundkurv, Jannie - og HELT opgivet har jeg ikke endnu. Men her og nu vil det være bedst for både hundene og mig, at Kenia kommer op til min exmand. Vilma påvirkes jo af usikkerheden, og Kenia påvirkes af MIN usikkerhed. Det er ikke en god kombination, som det er nu.

• #156   23. jan Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det, Isabelle. Det virker som om alle har en mening om hvad du skal gøre, og at du fejler uanset hvad. Hvis du giver Kenia mundkurv på, går det måske ikke hul i Vilma, men det er jo stadig et overgreb på Vilma, og Kenia har stadig den reaktion hun har.

At fjerne den ene hund fra ligningen, gør at Kenia slipper for hvad det nu end er, der får hende til at have det på en måde, så hun synes hun skal reagerer så voldsomt. Det fjerner også at Vilma bliver udsat for "angreb". Og ikke mindst slipper du for den konstante bekymring.

Hvis du beholder hundene sammen, og en dag beskriver at der igen er sket en episode, kan du være HELT sikker på at folk straks vil ryge i blækhuset, og beskrive hvor uansvarlig en hundeejer du er, fordi du lader dem gå sammen smiley

Det er KUN dig, der kender hundene og situationen godt nok til at vælge. Og jeg tror at du vælger efter bedste overbevisning, uanset hvad du gør smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#157   23. jan Tak igen.

- Og ja lige præcis sådan har jeg også tænkt mht. mundkurv. Den forhindrer jo ikke Kenia i at gå til angreb på Vilma.

Jeg vælger helt sikkert efter, hvad jeg er overbevist om, er det bedste for hundene smiley

• #158   23. jan jeg ville bestemt udelukke noget fysisk, fx syn før jeg ville kaste flere penge efter en aldrig så dygtig adfærdsbehandler der ovenikøbet på forhånd er skeptisk ..

• #159   23. jan Meningen med mundkurv er jo ikke at der skal være frit spil i at overfalde. Det skal stadig stoppes. Men den forhindre hende i at kunne bide.

• #160   23. jan Janni, jeg tror bare at vi skal være enige om at være uenige. Jeg synes mundkurv er en dårlig lappeløsning, som ikke hindrer adfærden eller følelsen i hundene, men kun hindrer at der bides hul.

• #161   23. jan Det må du da hjertens gerne synes.
    Ligesom alt muligt andet vi bruger når vi retter på vores hunde, er mundkurv jo også bare et redskab, der selvfølgelig!! skal bruges korrekt. Her, for at sørge for at ingen hunde kommer til skade, imens man forsøger at rette hundens adfærd op.
    Hvis Isabelle fortsat vil kæmpe, så skal der jo nogle midler til. Og derfor ville jeg også hører Lise.
    MEN der er ingen skam i at erkende at det bare ikke går og hundene skal skilles ad. De skal ikke tvinges til at være sammen, hvis ikke det er lykken.
    Og hvis Isabelle føler mere for at skille hundene ad, så er det det hun gør.

• #162   23. jan Isabelle, du skal også have med i overvejelserne, det her med at skille hundene ad, lade dem mødes igen, skille dem ad, og lade dem mødes igen, OM det kan have modsatte effekt.
    Nu her er de glade når de mødes, men måske en dag de ikke længere er det og det så går galt når de atter mødes.
    Det er KUN tanker, men noget jeg ville have med.
    Synes det er skønt hvis du og din eks kan dele hundene, hvis det ikke kan være anderledes. smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#163   23. jan

Min erfaring er at tæver som disse skal skilles ad hvor den ene flytter væk

Det er ret hårdt kost sagt direkte ud af posen men det er min erfaring

Jeg ville dog blive utrolig glad for at tage fejl

• #164   23. jan Og så ved jeg ikke hvem den er henvendt til, men jeg er sikker på at uanset hvilken beslutning Isabelle går med, så er det den helt rette, for hende og hundene.
    Og at hun ikke skal høre noget for det.
    Jeg ser Isabelle som en ansvarlig hundeejer og jeg er ked af at på hendes vegne.
    Jeg forstår godt at man ikke bare lige har tænkt sig at give op, det havde jeg heller ikke gjort. Og jeg har 3 tæver sammen.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#165   23. jan Tæver det fungerer sammen er fine

Problemet er når de slås så er situationen meget svær, meget meget svær.

Men jeg håber naturligvis at det løser sig her

• #166   23. jan Sjovt nok var der aldrig nogen, der kommenterede vores Maxs vægt ud over dyrlægen. Sølle 14 kilo for en Collie. Han var mager, også selvom han ikke var så høj. Men hans pels dækkede det hele.

• #167   23. jan Isabelle, jeg er sikker på, at du finder den bedste løsning for dine hunde, uanset hvor hård den måtte være.

• #168   23. jan @Isabelle: Jeg kan godt forstå at du indtil videre har valgt omplaceringsløsningen. Kan man ikke finde ud af hvad det er der trigger den ene hund til at ryge på den anden så må jeg tilstå at jeg faktisk synes at det er den bedste løsning. Når man ikke ved hvad det er der er problemet så er det umuligt at løse det tilfredsstillende. Mundkurv er en dårlig løsning; den forhindre huller, men den forhindre jo altså ikke overfaldet og den påvirkning der er på Wilma af det. Hun ved jo ikke at Kenia ikke kan bide hende.
    Jeg synes ikke omplacering er den 'nemme' løsning. Og forøvrigt er det vel heller ikke forbudt at vælge nemme løsninger, hvis de nu virker efter hensigten.
    Jeg har selv haft to tæver der sloges. Det var den ene der havde et virkeligt stort resourceforsvar kombineret med en manglende selvsikkerhed. Det var altid hende der startede. Jeg beholdt dem sammen fordi jeg vidste hvordan det kunne undgås og hvordan jeg stoppede det, hvis det alligevel skete. Men for pokker det var krævende at sørge for at de ikke kom i slåskamp og det krævede en del 'afværgeforanstaltninger'. Det er ikke noget jeg har lyst til at gentage.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#169   23. jan Så var vi en tur i skoven i regn/sludvejret. Jeg besluttede mig for at prøve at have hundene løse - bare FEM minutter. De fem blev til omkring en halv time smiley Det var dejligt at se Kenia og Vilma gå så fint ved siden af hinanden afløst af snuseri mv. Var det så bare lykken? NEJ. Jeg var jo ikke sådan afslappet. Hvert lillebitte tegn blev observeret og "analyseret". Det kan jeg godt leve med, men hundene var ikke afslappede, og ingen af dem tog de drøneture, de plejer. DET vil jeg ikke leve med - dvs. det vil jeg ikke byde DEM at leve med.
    Efter en halv times tid kunne jeg se, at Kenia blev lidt anspændt - sendte Vilma "blikke". Så kom snoren på - først Kenia og siden Vilma.

profilbillede
  • #170   23. jan Omplacering er på ingen måde en nem løsning. Det gør sk... hamrende ondt! Jeg har stået i det 2 gange og håber ALDRIG jeg står i det igen!

• #171   23. jan Det er da rigtig svært med 2 hunde, der ikke helt kan enes.

Jeg har selv prøvet det med Sia (ung og energisk portugisisk vandhund på 1 år) og Emmmily (gammel malteser på 14 år).
    Jeg ved godt, at det er en helt anden situation, end den Isabelle står i.

Inden Sia flyttede ind, var jeg klar over, at det kunne blive en udfordring.
    Hundene havde derfor fra dag 1 hver deres bur, både fordi en portugiser har det med at æde alt, inkl vægge og vindueskarme, og så skulle Emmily selvfølgelig have et fristed, hvor hun ikke blev jordet.

Vi har brugt mange timer med at søge pølser, ost, lækre godbidder etc i haven.
    Vi har haft episoder, hvor Sia ville lege, og Emmily gik i forsvarsposition.

Hundene blev i flere måneder luftet hver for sig.

I dag kan begge hundebure stå åbne uden problemer, men hvis de er alene, er de i hver deres bur.
    Nogle gange bytter de bur, men det får de ikke lov til, når burene lukkes.
    Jeg ved ikke lige hvorfor guleroden i den andens bur smager bedre.

I dag kan vi uden problemer gå tur, typisk med Sia i snor og Emmily løs.
    Hvis Emmily sakker bagud, bliver Sia stående og venter på hende.

Jeg nyder at kunne gå med begge hunde på en gang, og jeg tror faktisk også at Hundene synes det er hyggeligt.

• #172   23. jan Hmm … “lappeløsning” at bruge mundkurv?

Jeg må indrømme, at jeg med MoonxCzhaplin og EshxCzhaplin ville have set en mundkurv som lidt mere end “lappeløsning” … men det er måske bare mig …

profilbillede
  • #173   23. jan

profilbillede
  • #174   23. jan

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#175   23. jan Se hvem der er blevet hvalpet og sidder stolt og har taget denne fra bordet og ødelagt den imens jeg var på toilet :)))

Hele ansigtet stråler bare af

Er jeg ikke dygtig!

:))))

Lille fjols - hun skal nok blive sjov når hun får mere selvtillid

profilbillede
  • #176   23. jan Jeg er med på, at det ikke ændrer noget i hundene, at der bliver sat en mundkurv på - men når man har et håb om at de KAN komme til at gå sammen og derfor ind imellem "tager chancen" er det imo GODT nok at lege med ilden, når man er alene med to, og ikke har mundkur på den "udfarende part".

Når jeg vælger gåture med Tjab og Esh sammen, er det ikke med nogen som helst forventning om, at de bliver venner - det er fordi jeg kender Tjab og ved, at MÅSKE gør han noget .. så er en mundkurv dæleme ikke at sidestille med en "lappeløsning".

At jeg - og nu det blot som JEG ser det - kun benytter mundkurv når jeg er træt og ikke gider den sidste aftentur, og slet ikke to af slagsen - ændrer ikke på, at jeg forlængst har indset at Tjab aldrig kommer til at fungere med en anden hanhund - og at jeg ville omplacere ham i et split, hvis der stod en, som Tjab kunne lide og som ville have ham.

Men "lappeløsning" nej !

Blot en sikkerhedsforanstaltning helt i tråd med en lang snor, når man øver indkald.

• #177   23. jan Mundkurv er for mig ikke en straf men et redskab. Er hunden vænnet til mundkurven, så finder de sig fint i det. Det samme med en skærm. Den kan til gengæld være til gene.

Der findes mange øv-mundkurve, men der findes også mange rigtig fine, og som sidder fornuftigt på hundene.
    I salonen har jeg en rigtig god fr Dogscreek. Den er letvægts med store huller til luft og god mulighed for at drikke, hvis behovet er der.

Helt enig Martine. uff det var en grim omgang smiley
    Hvordan går det med hånd og hunde i dag.ø? Forhåbentlig ikke nogle men.

• #178   23. jan Og Isabelle - jeg er på ingen måde efter dig.

Jeg siger bare - pas nu for fanden på !!!!

At stå alene i en situation med to hunde, som jeg gjorde i Moon vs Tjab, og nå at få tanken "jeg kan ikke få det her til at stoppe", er den værste oplevelse med hunde, jeg nogensinde har haft.

Det ønsker jeg ikke for nogen, at komme ud for .. jo, måske et par stykker, men ikke dig ihvertfald smiley

• #179   23. jan Forhåbentlig ikke nogle men.

Tjab, som er på det første billede, har ar i hele fjæset.
    Moon, som er på det andet, er kommet sig fint.
    Jeg har en skæv finger, som ind imellem gør lidt ondt - men ikke noget, der generer voldsomt.

• #180   23. jan AV Martine. smiley

Jeg ser heller ikke en mundkurv som en lappeløsning. Jeg mener, at det i visse tilfælde er en nødvendighed.

Jeg så en lidt smart "mundkurv" i net, så hunden ikke kan æde alt muligt på turen som snusposer osv.

• #181   23. jan Efter at have set Martines billeder, så vender det sig i mig når jeg læser folk der mener at mundkurv er en dårlig idé.
    I Martines tilfælde havde udfaldet været et helt helt andet.
    En mundkurv er ingen straf, det er er værktøj på lige fod med alt muligt andet vi bruger på vores hunde. Som Martine feks skriver, en lang line ved indkald.
    Den dag det måske går galt, der vil man prise sig lykkelig for at der er en mundkurv indblandet.
    Som allerede skrevet, så skal den bruges korrekt og ikke bruges på den måde at den anden hund bare må angribe som det passer den. DEN adfærd skal stoppes og kan man ikke det, så skal de skilles ad, permanent.
    Mundkurv er et redskab, en sikkerhed.
    Hverken mere eller mindre.

• #182   23. jan Martine det er jeg glad for at høre. Det kunne være gået grueligt galt.

Nej hundeslagsmål er noget at det værste der findes. Tænk folk simpelthen har dyrket det. Det er SÅ afstumpet.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#183   23. jan Advarsel foto af bidsår på finger

Perle Mini-monster får også mundkurv på ved dyrlægen. Alternativet var at dehydrere af diarre og vi var nødt til at undersøge hende og tage blod for hun lavede bedestillingen...

Ja det er en lille mund men hun skal da ikke øve sig på det. Og jeg ved dyrlægen også helst er fri

Der kan jo godt gå infektion i et lille bid også...

Jeg er helt enig med jer I at det er en sikkerhed og et redskab

Her er det en chi der har bidt. Fundet på forum. Det gør sgu da skide nas og kan koste sygedage for en dyrlæge selvom hunden er bette hvis de får rigtig fat.

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#184   23. jan Er glad for at høre at I er sluppet godt igennem det martine

Kan godt huske det

Rigtige slagsmål et helt traumatiserende at stå med siger en af mine venner der har prøvet det

Jeg har aldrig set et ægte slagsmål men et overfald, og jeg forstår den enorme afmagt man kan stå med smiley

• #185   23. jan Vi har kun en gang haft et rigtig hundeslagsmål, da jeg var barn. En Newfoundlænder kom løbende og ville angribe os. Så mine forældres hund angreb Newfoundlænderen. Heldigvis havde de begge ret godt med pels, så det blev ikke så alvorligt, og Newfoundlænderens ejer kom og kaldte sin hund tilbage.Men den bette Collie hoppede ind i kampen uden at blinke. Scenen glemmer jeg dog aldrig.

• #186   23. jan Sia er kommet I løbetid, og ligesom sidste gang, er hun gået i stykker.
    Hun kan næsten ikke lokkes med på tur, og selv en kalkunhals, som plejer at forsvinde i løbet af nul komma fem, har hun brugt flere timer på I dag smiley

• #187   23. jan @Isabelle .. du skriver efter en 1 time ser du/føler du Kenia bliver mere anspændt og sender blikke mod Vilma .... uden du ser nogen oplagt grund ... Kan Kenia være træt, evt få ondt et sted efter en tids motion og ja tænke nu skal hende der ikke komme foran, hun skal stoppes ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#188   23. jan Åh nogle frygtelige billeder, Martine smiley

"Og Isabelle - jeg er på ingen måde efter dig."

Det oplever jeg heller ikke på mindste måde.

"Jeg siger bare - pas nu for fanden på !!!!"

Det synes jeg, at jeg gør. Men jeg har bestemt mundkurv i tankerne. Kan du eller andre anbefale én?
    Når jeg turde lade dem gå lidt løse sammen i dag, er det fordi jeg oplever dem så glade for hinanden hjemme.

"At stå alene i en situation med to hunde, som jeg gjorde i Moon vs Tjab, og nå at få tanken "jeg kan ikke få det her til at stoppe", er den værste oplevelse med hunde, jeg nogensinde har haft."

Min oplevelse med Kenia, der overfaldt Vilma kommer jeg heller aldrig til at glemme - og dette var helt sikkert langt "mildere" end Moon vs Tjab, fordi Vilma ikke kæmpede overhovedet. Jeg havde "kun" Kenia, jeg skulle have til at slippe.

Til Hanne:
    Jeg har tænkt og tænker selvfølgelig på smerter, men Kenia tonser afsted jævnligt og ligner ikke en, der har ondt.

• #189   23. jan men kan hun være, hvad skal man sige være ved at være træt der, og så lige skal sige til den unge hallo... du skal geare ned det er mig der er den voksne ... ej jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det ... at hvis hendes krop/instinkt siger hende hun når en grænse, så er det at revse Vilma en måde at hævde sig på ...

prøver lige på anden måde, hvis i dyreflokke aber, elefanter osv hvor der er en rangorden, vil det så ikke være sådan at hvis alfaen er ved at være gammel og en ung er lidt for frisk, vil den ældste så ikke demonstrere og sætte på plads bare sådan lige for at vise flaget, så længe det altså går til der er en ung der tager kampen op ...

• #190   23. jan Isabelle - godt, for det er bestemt ikke fordømmende på nogen måde, fra min side.

Nej, ingen anbefaling herfra - den Tjab har er med “gitter”, og han kan sagtens drikke vand med den på, for han dypper bare snuden ned i de dybe vandpytter smiley

Ser lige om jeg kan finde et billede af ham, med den på.

• #191   23. jan Var et her.
    Den er efter min mening meget lang, men den generer ham ikke så det er vel godt nok.

profilbillede
  • #192   23. jan Martine, jeg er lidt i tvivl om du vitterligt tror, at nogen (jeg) sammenligner din situation med Isabelles?

Isabelle har to selskabshunde, som bor inde, bor sammen, går ture sammen uden snor. De skal leve sammen 24/7. Umiddelbart har Isabelle ikke givet udtryk for at have overskud til at lufte hundene hver for sig. Den ene hund kan helt uden problemer omplaceres til eksmanden, som hunden elsker og omvendt.

Din situation er to hardcore brugshunde, som ikke går frit sammen normalt, som du i udgangspunkt lufter hver for sig, men som du af og til lufter sammen - med mundkurv på den ene.

Så nej, i dit tilfælde er det ikke en lappeløsning, men et middel til at opretholde god ro og orden i en kort periode.

At give en selskabshund mundkurv på i mange timer om dagen (vel egentlig konstant, hvis man skal være helt sikker), er for mig noget HELT andet. At nogen ikke kan se forskellen, og det ligefrem “vender sig i maven” er præcis hvad man kan forvente herinde smiley

• #193   23. jan Drama i den lokale fb-gruppe smiley

profilbillede
  • #194   23. jan Så nej, i dit tilfælde er det ikke en lappeløsning, men et middel til at opretholde god ro og orden i en kort periode.

Anne - jeg har misforstået dit skriv med "lappeløsning", det beklager jeg oprigtigt smiley

• #195   23. jan Martine, jeg tænker at du er en meget ansvarlig hundeejer, som altid har dine hundes bedste for øje. Det samme med Isabelle, men på et helt andet plan.

Men jeg bliver bekymret over at så mange herinde vitterligt mener, at mundkurv 24/7 er et “redskab”, når første adfærdsbehandler har hjulpet lige præcis nul. Man skal imo altid tage hundetypen i betragtning, og jeg håber ikke at der findes særlig mange der vil sidestille maller og eurasiere smiley

Men tilsyneladende lever vi i en tid hvor “nej” ødelægger hundes sind, hvor man medicinerer sig ud af usikkerhed og hvor selskabshunde skal iføres mundkurv for at kunne leve sammen. Det er på en måde yt at tænke på hunden først og ejeren bagefter. Jeg kan konstatere, at jeg er meget langt fra den gængse holdning, og på mange måder er jeg ret glad for at jeg er det smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#196   24. jan Hvad har du imod medicin mod alvorlig angst?

• #197   24. jan Mundkurv er jo aldrig 24/7.
    Indendørs er det lettere at adskille dem med gitter. Men nogen læser tekster, som fanden læser biblen.

Nå ja, og jeg medicinerer også mod angst hver nytår. Og lige om snart også en kat, der skal til dyrlægen. Det er jo sikkert for min egen fornøjelses skyld.... NOT.

• #199   24. jan Hvad har du imod medicin mod alvorlig angst?

Jeg skriver:

“hvor man medicinerer sig ud af usikkerhed”

Kan du se forskellen mellem “usikkerhed” og “alvorlig angst”?

• #200   24. jan Det skal også være en fornøjelse at have hund, det er det ikke hvis man konstant skal gå i alarmberedskab.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#201   24. jan Anne
    Jeg troede du hentydede til at jeg havde givet min hund det de første tre dage for jeg har ikke set andre skrive om det end mig

Hvad henviser du så til?

Jeg er jo uenig med dig i givet fald. Hvis tre dage på prægabalin i flydende ordineret af dyrlægen kan hjælpe en hund i et nyt hjem til en frisk start uden bid og andre af de ting der gør at hunden omplaceres så vil jeg til enhver tid gøre det. Så det er ikke fordi jeg ikke kan stå ved mit valg. Jeg undrede mig bare over modstanden mod at hjælpe et angst dyr til den bedste start.

Lige som med mundkurven så er jeg kompromisløs når jeg vælger for mine dyr. Jeg kender dem bedst - folk online har ikke set dem og kender ikke deres historie - og hviler i mine valg men jeg har ikke set andre skrive om angstdæmpende så hvem var den kommentar så møntet på?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#203   24. jan Jamen hvem var det så til?

Jeg er da mig bekendt den eneste der har medicineret min hund herinde for nyligt med mindre jeg har overset noget

• #204   24. jan Lens du har overset noget. Skæld ud tråden smiley

• #205   24. jan Hanne jo vi oplever altid spændinger i flokken, når der er en ældre hund iblandt.
    Et par gange i løbet af årene, har det været lidt voldsomt, ellers typisk noget hvor den ene (oftest den ældste) klasser en yngre tæve.
    En veninde med 3 hunde oplevede det samme. Igennem længere tid billet klippede de 2 yngre hanner hinanden. Heldigvis ikke voldsomt, men slemt nok. Det var i særlige situationer, ligesom vi oplevede. Fodring, når et familiemedlem kom hjem, besøgende kom osv. I situationer hvor hundene havde gejlet hinanden op.
    Da den gamle blev aflivet, faldt der ro på de yngre hanner. Det skete sidste år og der har været ro på siden. Der sker bare mere mellem hundene end vi lige kan fornemme.
    Jeg har faktisk for sjov skyld haft en bekendt (hun er healer) til at tale med mine hunde. Sølvpapirshat-agtogt måske, men ikke desto mindre ramte hun plet med de 3 af mine hunde hun healede. Det var totalt syret. Hun har aldrig set dem før. Det var udfra et billede. Jeg var dybt imponeret. Hun har hjulpet rigtig mange. Blandt andet kunne hun mærke at vores ene var tynget omkring ryggen. Afsted til osteopat, og ja der var noget. Vi kunne intet mærke på hende. Hun fortalte engang, at en hesteejer havde problemer med en hest. Den lavede faktisk rigtig meget ballade. Da hun hesten under "behandling", fortalte hesten, at det var dens staldmakker der var noget galt med. En sød og nem hest. Denne hest havde nogle frygtelige spændinger, som blev løsnet op for. Efter denne behandling, blev den oprindelige "patien" fuldstændig rolig og normal igen. Man skal nok tro på det. Jeg må indrømme, at det gør jeg nu.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#206   24. jan Lens du har overset noget. Skæld ud tråden smiley

Tak - det er jeg glad for.

Jeg beklager min reaktion men undrede mig også for synes ikke det er for meget ved et dyr der ikke tør gå ud og stod helt fastfrosset
    Det har heldigvis givet det skub jeg ønskede og nu leger hun.

Men man er ret sårbar når man står med et angst dyr, og så når man havde forberedt sig mentalt, for det er ret hårdt at gå og se på. Derfor blev jeg lidt ked af den kommentar og er glad for den ikke var til mig

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#207   24. jan Kenia er kun fem et halvt, så jeg tænker ikke, at alderen spiller ind - altså udover måske noget hierarkisk, fordi hun er den ældste og ikke vil acceptere, at Vilma maser sig frem.

"Dog vil jeg sige, at Hannes forslag om at få tjekket Kenia lyder som en god idé, men det er uanset, om hun bor hos Isabelle eller exmanden."

Kenia har fået røntgentjekket hele kroppen for at finde eventuel gigt. Der var ingenting.
    Hun har været hos en osteopat for at finde eventuelle spændinger. Der var kun småtteras.
    Hun har været smertebehandlet i nogle uger for at se, om det ændrede på noget. Det gjorde det ikke.
    Hun får cartrophenindsprøjtninger cirka hver tredje måned - forebyggende, fordi hun VIL få gigt i forbenene iflg. dyrlægen, der opererede hende for AD, da hun var et halvt år.
    Hvis nogle har idéer til andet, jeg kan gøre, må I endelig skrive det smiley

Mht. mundkurv skulle den kun bruges på lufteture, men ja - den ville ikke fjerne spændingerne mellem hundene på disse smiley

Lufte hundene hver for sig kunne jeg godt. Lige her og nu har jeg bare lidt svært ved at overskue at lære dem begge at være helt alene hjemme. Jeg gik i gang med at lære Vilma det, da Kenia var hos min exmand, og DET var hun ikke god til smiley

• #208   24. jan Så mundkurv på tur i en kort periode, imens man forsøger at stoppe en adfærd, det blev pludselig til 24/7.
    Ja det er vel også hvad man kan forvente herinde.

• #209   24. jan Isabelle, du skal gøre præcis hvad du føler er det rigtige. Om det er at forsøge lidt endnu, eller tage en beslutning om at skille hundene permanent ad, så har du min opbakning.
    Og jeg er sikker på, at uanset hvilken beslutning, så har du folks opbakning.

• #211   24. jan Isabelle - Har du overvejet om det er din angst for at Kenia flyver i hovedet på Vilma, som trigger Kenia?

Jeg har Daisy, som er født i 2020 under corona nedlukningen og derfor ikke har været afsted til hvalpetræning mv., som de øvrige har, at hun så yderligere gennem hendes første par leveår er blevet overfaldet af både en engelsk mastiff og en beauceron, har bevirket, at hun absolut ikke er tryg ved fremmede hunde.

Pointen i forhold til dit problem er, at når jeg holder Daisys snor, så laver hun udfald, hvis en fremmed hund kommer for tæt på.
    Er det Thor min søn som holder snoren, så forholder hun sig i ro, hun trækker sig måske baglæns og sender tonsvis af dæmpende signaler afsted, men ingen lyd og ingen udfald.

Jeg er selvfølgelig bange for, at Daisy på et tidspunkt ikke nøjes med at lave udfald, men også bruger tænderne og uanset hvor rolig jeg forsøger at være, så fornemmer Daisy min usikkerhed, Thor har ikke samme frygt og derfor reagerer hun ikke sammen med ham.

• #212   24. jan Se lige en flot basse der har forvildet sig ind, sikkert i jagt på en lille fugl.
    Har åbent døren på vid gab, men den sidder lige og samler kræfter på bordet. smiley

profilbillede
  • #213   24. jan smiley

profilbillede
  • #214   24. jan ret mig hvis jeg tager fejl, men Cartrophen er vel ikke smertestillende med noget genopbyggende .. de sidste par år med Ipsen fik hun Cartrophen og Librella (som er smertestillende) ...
    Mht det med en ældre så mente jeg det også hierakisk ..

Isabelle, hvad med at prøve hende healeren Louise omtaler hvis det er muligt .. og nej egentlig tror man jo ikke på det, på den anden side har vi vel alle, eller de fleste af os oplevet at der er mere mlm himmel og jord ....

• #215   24. jan Så mundkurv på tur i en kort periode, imens man forsøger at stoppe en adfærd, det blev pludselig til 24/7.

Hvis hundene går i konstante spændinger på ture, og Kenia får "frataget" muligheden for at komme af med sine frustrationer på gåturene, så ville JEG forvente, at det ville komme til udtryk på et andet tidspunkt - i bilen, hvor hundene ikke kan deles op, eller i hjemmet, hvor hundene ikke kan deles op. Hvis det var MIN hund, der havde sådan en adfærd, ville jeg ikke turde forlade mig på kun at bruge mundkurv på turene, for jeg ville være dødsens angst for, at det bare ville ske på et andet tidspunkt.

Det er fint, Janni, at du og et par andre synes at det er en skide god ide. Men du skal ikke blive pigefornærmet over at jeg ikke er enig med dig smiley Og at du ligefrem får kvalme over at jeg ikke synes du er brilliant, kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

• #216   24. jan Lens, jeg henviser til forskellige udsagn, ikke kun til dig. Men ja, et af udsagnene er dit fra tråden om usikker unghund, som reagerer på gæster. Her er dit forslag at give hunden beroligende midler.

• #217   24. jan Hanne, jo det er på sin vis smertestillende, for det er jo antiinflammatorisk.

• #218   24. jan Anne, jeg gider ikke bruge mere energi på det, for når forslaget med Lise og mundkurv i en kort periode på tur, brugt som et redskab og en sikkerhed, konsekvent bliver vendt om til mundkurv 24/7, imens man giver den hund der angriber, lov til bare at angribe, ja så kan jeg ikke rigtig gøre mere.
    For at bruge noget i retning af dine egne ord, så er det jo hvad man kan forvente af folk herinde.
    Jeg er hverken pigesur eller andet du vil pådutte mig, jeg finder det bare helt utroligt trættende at ting der bliver skrevet, skal vendes til noget andet, simpelthen for selv at fremstå bedre.

Isabelle skal gøre hvad hun føler for, længere er den egentlig ikke.
    Hun har min opbakning, uanset hvad hun vælger.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#219   24. jan WAUGH Zenta, hvor er den smuk og imponerende smiley

Nej, Cartrophen er ikke decideret smertestillende.

"Isabelle - Har du overvejet om det er din angst for at Kenia flyver i hovedet på Vilma, som trigger Kenia?"

Hmmm - nej ikke sådan rigtigt, for Kenia gør det samme, når hun er hos sit andet yndlingsmenneske, men udelukke det helt kan jeg selvfølgelig ikke.

I næste uge skal hun til en øjendyrlæge, så jeg kan få udelukket øjenproblemer.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#220   24. jan Lens, jeg henviser til forskellige udsagn, ikke kun til dig. Men ja, et af udsagnene er dit fra tråden om usikker unghund, som reagerer på gæster. Her er dit forslag at give hunden beroligende midler.

Det er netop ikke medicin men kosttilskud.
    Er du imod dem?

Jeg skriver direkte

Der er du ikke med din hund...

Hvordan kan du læse det som at jeg skriver at den hund skal medicineres- noget som jeg i øvrigt aldrig kunne vurdere online men ville henvise til en dyrlæge om

Kan vi blive enige om at kosttilskud er gode fordi de netop betyder at man ofte kan undgå medicin? De er håndkøb af en årsag og ofte nok - eller er du imod disse kosttilskud- hvis ja hvorfor dog? Dem jeg henviser til er udvundet af grøn te.... er det fordi du ikke ved nok om dem så forklarer det at du kalder dem beroligende og medicin - de er ingen af delene

Prægabalin er noget andet. Det er det min hund fik i de første par dage efter at jeg havde prøvet det andet og det ikke var nok. Det gives meget kort tid- det andet et kosttilskud som jeg ikke forstår nogle kan have noget imod

Jeg synes de er en enorm hjælp til mange uden at dope og uden bivirkninger

• #221   24. jan Spurvehøgen er her endnu. Kan se på afstand at den sidder lige så fint på bordet, lige foran døren.
    Holder øje, men mon ikke den bare lige har brug for en pause. smiley

• #222   24. jan Ja Isabelle, den er sygt smuk. smiley

• #223   24. jan Isabelle, håber det bedste for dig og hundene. Uanset hvordan det hele ender. smiley smiley

• #224   24. jan Lens, jeg er bare uforstående over for at første tanke fra en adfærdsrådgiver, der rådgiver om en usikker hund, er at hunden skal have beroligende tilskud. Ikke et ord om at adfærden kan ændres ved at menneske eller hund arbejder. Men bare et forslag om beroligende tilskud.

Janni, jeg tror ikke at vi reelt er så uenige endda. Jeg tror bare at vi anskuer problematikken fra forskellige vinkler - du ud fra at det alene er på gåture, der skal anvendes mundkurv - jeg ud fra, at det vil være påkrævet i døgndrift i en periode, for at undgå flere episoder.

• #225   24. jan SÅ er den fløjet. smiley

• #226   24. jan Det har du ret i, Anne.
    Jeg ser det som et problem der KUN er på gåturene, udfra hvad Isabelle beskriver. Mundkurv døgnet rundt? Nej, aldrig. Heller ikke bare for en kort periode.
    Jeg er opmærksom på at tingene kan eskalerer, det er også derfor jeg skriver at jeg ville være OBS på det med at skille hundene og lade dem mødes igen, om det reelt har modsatte effekt. At begge hunde måske lige når ned i gear, og får en hverdag hver for sig, for så at blive sat sammen igen.
    Jeg er sikker på at alle ønsker det bedste for Isabelle og hundene. smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#227   24. jan Lens, jeg er bare uforstående over for at første tanke fra en adfærdsrådgiver, der rådgiver om en usikker hund, er at hunden skal have beroligende tilskud. Ikke et ord om at adfærden kan ændres ved at menneske eller hund arbejder. Men bare et forslag om beroligende tilskud.

Det var egentlig tænkt som et supplement til dit forslag så de to ting sammen kunne hjælpe

Nogle gange kan to uger på calm gøre at hunden modtager træningen bedre fordi stress ikke blokere læringen

Jeg synes du havde skrevet fint omkring træning så jeg ville blot tilføje den mulighed. Tilskudene står aldrig alene.

• #228   24. jan Lens, kosttilskud er nu hellere ikke noget man skal spise som om det er lørdagsslik, selv om det er noget man kan købe i håndkøb.
    Panodil mm kan også købes i håndkøb, men derfor bliver de ikke mere ufarlige.
    Blandt andet overdosering kan være farlig og gøre en syg, det gælder både kosttilskud og håndkøbsmedicin.
    Hvis man er på medicin, skal man også passe på, for det kan nedsætte virkningen af medicinen.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#229   24. jan Anni Naturligvis ikke og det skal ikke stå alene som jeg skrev

Men de to tilskud her er meget sikre at bruge.

• #230   24. jan Sorry Lens, jeg læser det som et indlæg der står alene. Det havde også været rart hvis TS vendte tilbage i tråden. Det bliver lidt svært at skrive noget, når hun ikke kommer ind og præciserer.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#231   24. jan Jeg har præciseret at det skal læses som supplement.

Ja der er godt nok tavst...

• #232   24. jan For helvede!! Har fået en akut dyrlæge/kiropraktortid til Ellie. Hun var fuld smadder i morges, og tog nogle gevadige spurteture, hoppede og sprang. Daskede rundt herhjemme, og alt var godt. Og pludselig rejser hun sig omkring middagstid, og er stokhalt på højre bagben.

Så vi har fået en akut tid ved dyrlægen her om en halv time smiley

• #233   24. jan Krydser fingre for Ellie smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#234   24. jan Jeg krydser også fingre for, at det er en lille ubetydelighed, der går over af sig selv smiley

Nu er Kenia flyttet til Melby smiley Jeg er ked af det, men jeg er også glad for det - på hundenes vegne. Jeg pakkede en taske med lækkerier til min sødeste Kenia smiley

På vej hjem kørte Vilma og jeg forbi stranden, hvor vi mødte bl.a. Benny - skøn dansk spids. Det VAR dejligt bare at lade de to lege, uden at Kenia stod i snor og var trist over, at hun ikke kunne være med - alternativt stod og var anspændt over, at hun ikke kunne standse det der vilde irriterende noget.

profilbillede
  • #236   24. jan Jeg kan godt følge dig Isabelle, det må være hårdt, men også det helt rigtige er jeg sikker på ??

Anne, Håber Ellie er ok ??

• #237   24. jan Skønt billede Isabelle smiley

Respekt for at I har truffet denne svære, men nok nødvendige beslutning.

• #238   24. jan Jeg håber, at alt er gået godt hos dyrlægen, og at Ellie snart er "fit for fight" igen smiley

• #239   24. jan Isabelle, jeg håber at du kan nyde at Vilma får lov at leve sit vilde og frie liv, uden at du skal have dårlig samvittighed over at Kenia skal bo hos eksen. Du kan jo heldigvis stadig være i Kenias liv smiley

Du er nødt til at give dig selv lov til at være glad på begge hundes vegne smiley

• #240   24. jan Der er ikke noget alvorligt med Ellie - ikke noget korsbånd, ikke en rygskade, ingen brækkede tæer. Sandsynligvis har hun forstrukket en muskel i lænden og måske lysken.

Hun kan fuld ud støtte på benet, men er meget halt. Ingen smerte i knæet og nedefter, men hun sagde av da der blev lavet stræk i hoften. Hun er tydeligt øm i højre hofte/lænd, og gav sig også ved stræk i lysken, men hun havde svært ved at vurdere om det reelt kom fra lænden.

Så ro og smertestillende i en uge, og så har vi en ny tid om 10 dage smiley

Hun er heldigvis helt ligeglad med at have dækken på, så nu har hun BOT netdækken på et par timer, og så får hun lige regndækken på når vi skal på aftentur,

Jeg tror det passer Dorit glimrende, at vi kun tager korte ture, nu hvor vejret er træls smiley

Og så har jeg jo lige pludselig fri en fredag aften, skal bare lige i klubben og have hold i halvanden time i morgen og så fri hele søndag. Så jeg har besluttet at forsøge at få indrettet bilen med reoler, og så trænger den vist også til en rengøring, inden den skal til mekaniker om en uge smiley

• #241   24. jan Det var da dejligt, at det ikke var alvorligt med Ellie.

Jeg må indrømme, at jeg var tæt på at ringe til dyrlægen I går, da Sia var totalt slatten.
    Men så kom jeg til at tænke på, at det var nøjagtig det samme sidste sommer, da Sia var i løbetid.
    Så i stedet for at ringe til dyrlægen, tog jeg en fugtig vatrondel, og tjekkede Sia, og bingo smiley

Nu er Sia ekstrem god til at holde sig ren, og i og med at jeg forventede en løbetid her omkring, har vi ikke været i hundeskoven et stykke tid.
    Vi har fundet en øde tur på 5 - 7 km, som vi har gået.
    Sia, som normalt tisser en enkelt gang på en lang tur, har også tisset adskillige gange på turene de sidste dage, men det har så også været det eneste varsel.

• #242   24. jan Hmm overvejer også om jeg skal afsted til dr. dyr eller anden. Konrad har i lang tid været stort set renlig og har sagt til ved havedøren. Men lige i dag har han tisset indenfor en del gange. Han virker ikke stresset eller noget og han har ikke drukket mere end han plejer. smiley

• #243   24. jan Hvor er jeg træt af at de forskellige firmaer/selskaber bliver solgt af andre større firmaer. smiley
    Jeg har jo valgt dem jeg bedst kan lide, og ikke dem der overtager. smiley
    Og med det tempo de større firmaer overtager de andre er der snart ikke rigtig noget at melde imellem. smiley

For ikke ret lang tid siden blev min tv og internet udbryder overtaget af Nordlys smiley
    Og der gik kun ganske få måneder, så fjernede de 4 tv programmer og radioprogrammet, men prisen blev ikke reduceret. smiley

For kort tid siden blev min teleudbyder desværre også solgt, desværre også til Nordlys. smiley

Og nu er mit forsikringsselskabt også solgt til If. smiley

Ih guder hvor jeg synes at det er træls. Jeg var rigtig godt tilfreds med de selskaber jeg havde, og er meget meget utilfreds med at jeg er bliver påduttet Nordlys smiley
    Ved godt at jeg bare kan vælge Nordlys fra, men der er lige som ikke ret meget andet at vælge for mig.

• #244   24. jan jeg forstår dig fuldstændig Anni ...

• #245   24. jan Bare-mig jeg tror du skal overveje om han har fået tiltaget sig en blærebetændelse.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#246   24. jan Så fik jeg forsikret Perlen smiley

Jeg er begyndt at træne hende og det er hun god til. Hun er vild med trækkelege også

profilbillede
  • #247   24. jan Jeg KAN seriøst ikke holde den hund i ro smiley Vi har ret god ro og orden når vi skal have grej på og ud ad døren. Men derfra er det kaos! Hun kan jo springe halvanden meter lige op i luften uden forvarsel. Når hun bevæger sig fremad, trækker hun (og belaster bagparten). Det mest positive er, at hun eeeeeelsker at få dækken på, så lige det med at holde hende varm og tær, er heldigvis ikke så svært smiley

(Sure, gamle damer behøver ikke belære mig om at jeg er en håbløs hundeejer - hun er ikke ved at blive lam, så det er næppe en katastrofe at hun ikke holder sig HELT i ro )

• #248   24. jan Anne, måske er det et dumt spørgsmål, men har du overvejet en "snudesele"?

Jeg giver Sia snudesele på, når vi går tur, og hvis hun trækker, sætter jeg snoren i snudeselen.
    Det er en fantastisk lettelse for min meget dårlige ryg - og skadede ribben.
    Dvs snudeselen bruges fx når vi går gennem skolens område (for at komme over på stierne), eller hvis der sker noget, hvor jeg forventer at hun trækker.

• #249   24. jan Uha, jeg ville personligt hellere sætte tre pig-halsbånd på min hund, end de der forfærdelige snudeseler smiley

• #250   24. jan Nej, snudesele kommer aldrig på tale. Hun trækker fordi hun plejer at rende fri 90% af tiden, og det kan hun ikke nu. Og jeg kan ikke give hende lange ture i stedet. Vi må gå en masse spor, og få brugt krudtet bedst vi kan på anden vis smiley

• #251   24. jan Når mine skal være i ro, fodrer jeg dem på græsset - og holder øje med når de er færdige smiley - så de ikke spæner afsted igen - så går der lidt tid med det.

• #252   24. jan Jeps, vi tager afsted i morgen hvis ikke det er bedre der

• #253   24. jan Jeg tror bare at jeg kommer til at gå spor med hende, for hendes måltider. Så får vi også trænet det smiley

Jeg fandt en sporvideo fra starten af sommeren sidste år, som jeg formoder at jeg har filmet, fordi jeg syntes hun gik godt. Og jeg kan se en ret stor udvikling fra da til nu smiley Det er virkelig dejligt at se, at vi faktisk flytter os. Hun kommer aldrig til at gå IGP-spor til 100 p, men jeg kan se at vores træning henimod nogle af de momenter der ønskes i IGP, har givet pote på hendes generelle sporforståelse. Så meget desto mere grund til bare at gå en masse spor den næste uge smiley

• #254   25. jan Jeg var nede for at have hold, og Ellie blev selvfølgelig hjemme og havde sit netdækken på. Da jeg kom hjem tog jeg det af hende og smed det over ryggen på en stol. 10 minutters tid senere ville jeg lige rette på benstropperne på dækkenet, og tog det frem og rystede det. Ellie kom susende, og forsøgte at stikke hovedet ind i halsåbningen på dækkenet. Jeg grinede og fjernede det fra hende, og hun blev ret insisterende.

Enten synes hun bare at det er dejligt at have på, og ellers kan hun faktisk mærke at det gør godt smiley Men hun må lige vente med at få det på igen, til vi HAR været at gå smiley

• #255   25. jan Vi havde en lege aftale med en bomulds-hund han på 1 år. Mega fedt, og alt inklusiv hunde skulle vaskes bagefter

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#256   25. jan Perles mave er normal. Jubiiii. Det var en hård start med to dyrlæge besøg og blodprøver som endte med at sige det måtte være stress - hvilket gav mening men jeg turde sgu ikke andet end teste da hun indtog den d'er bedestilling som de gør ved betændelse i bugspytkirtlen. Heldigvis var prøverne rene og så har jeg ellers tørret så meget diarre op at ingen kan forestille sig det- for hun kunne bare ikke nå ud hver gang smiley stakkels hund - men nu kører maven igen

Endnu et skridt i den rigtige retning- plus hun spiser rigtig godt nu af sin hundemad.

Perle har så været i skov for første gang i sit liv og det kunne hun godt lide smiley

Vi er helt langt væk på eventyr (for hende er det langt væk målt i hendes højde :))) Det er ikke så dårligt at være rigtig hund selvom man fik et tæppe på bagefter i bilen. Det har jeg fortalt hende at det gør mange store hunde også...

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#257   25. jan #255
    Uhhhh, jeg gyser ved tanken om, at jeg skulle vaske mine hunde, hver gang de havde leget, været i skoven eller blevet beskidte på anden vis. Det ville være daglig og lidt af et helvede. Heldigvis er hundenes pels selvrensende - og gulve mv. kan støvsuges smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#258   25. jan Selvrensende pels er det bedste smiley Aslan var i bad en gang de år jeg havde ham - det var den gang han rullede i en frisk kolort :)))

Han var helt grøn hahaha

Han lever jo stadig den skøre kugle. Han var til tandrensning på klinikken og de havde nær aldrig fået ham bedøvet så meget kørte han op... han var og er bare en lille ødelagt hund mht stress men han fungere og det er det vigtigste

Jeg listede ind og rørte hans ører imens han sov. De var lige så bløde som jeg husker dem. Jeg har ikke behov for at besøge ham mere - han har verdens bedste liv smiley

Over 12 år nu. Gamle dreng smiley
    Han lærte mig meget om mig selv

Den dag han dør græder jeg en hel dag

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#259   25. jan Skal vi lige have et frisk foto af den gamle

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#260   25. jan Og hans smukke søn der bor ved mine venner og faktisk er en utrolig flot fyr synes jeg

Han er kæmpe sammenlignet med far men med dkk tavle så den er god nok

Den slags sker nok når man genskaber en race smiley
    Jeg tænker altid hvid schæfer mix når jeg ser hans søn men... ja det fremgår ikke af tavlerne smiley

Men se han lige - han ligner da lidt sådan en i mini smiley

profilbillede
  • #261   25. jan Jeg tror også hans pels er selvrensende.. men vi har gulvtæpper og jeg følte bare lige at en vask var bedst. Han kan vaskes i håndvasken smiley

• #262   25. jan Vuf skal være længere alene i morgen end han plejer. Det er jeg lidt nervøs for men jeg tænker et par lækre sager så går det fint

• #263   25. jan Jeg har ikke behov for at besøge ham mere - han har verdens bedste liv

Sådan har jeg det også med Gaddafi
    Jeg har set ham en gang efter han flyttede til sin nye familie og det var nok for mig.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#265   25. jan Jeg kender til julefluer, men hvad faen laver en myg i min stue i januar? smiley

• #266   25. jan Hvor har man da meget tid, når man ikke træner hund smiley

Jeg har fået gjort rent i huset, sorteret affald og dermed ryddet op på kattens værelse, været afsted med pant, vasket bil, poleret forlygter og skiftet sengetøj smiley

I morgen skal bilen gøres ren inden i, og så skal jeg have sat den nye reol i bilen og forhåbentlig skabe lidt orden i kaosset smiley

• #267   25. jan Isabelle det samme tænkte jeg, da jeg stod og lavede mad. En myg i køkkenet i januar..

• #268   25. jan Jeg får et myggestik hos mine forældre... hver jul!

Haha Anne jeg undrer mig altid hvordan faen i andre har tid til at gøre det dagligt i det omfang...

• #269   25. jan Obster, måske er det meget sundt med en skadespause af og til smiley

Dorit mener at vi skal gå i seng, og jeg er tilbøjelig til at give hende ret. Jeg har jo en travl dag i morgen smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#270   25. jan Sådan har jeg det også med Gaddafi
    Jeg har set ham en gang efter han flyttede til sin nye familie og det var nok for mig.

Jeg har det på helt samme måde:)

Perle har været med til NA møde ud fra tesen we are all broken here :)) og det gik fantastisk. Jeg sad lidt på afstand og hun slappede af og lå ned og fik godbidder undervejs. Hun knurrede kun tre gange og gøede slet ikke af folk og det var endda to som hun opsøgte selv og ville snakke med.

Jubiii!

Hun tager nogle store skridt i dag, i morgen får hun en mere rolig dag. Man behøver ikke face sin frygt hver dag.

( Det er i øvrigt et dap halsbånd hvis nogle undrer sig over hvorfor hun altid har det elendige halsbånd på smiley )

profilbillede
  • #271   26. jan Jeg har lige læst Niklas Vega omtalt som “adfærdsbimsen” - dét passer jo perfekt smiley

• #272   26. jan En har gået spor i dag, og er helt glad smiley

Jeg er ret meget en idiot til at gå lige ud. Og så skulle man jo egentlig tro at jeg så ville være god til at gå buer. Men det kan jeg heller ikke finde ud af smiley

profilbillede
  • #273   26. jan Vi skulle til barnedåb i dag og hundepasser meldte fra i sidste øjeblik. Nå men vi valgte at så måtte vuf være alene noget længere tid end han plejer. Og ingen problemer har der været smiley

At vuf så selvfølgelig var topfyldt med energi er en anden snak

profilbillede
  • #274   26. jan Det var en i dag der sagde “han er rigtig fin men han ser også lidt mærkelig ud”. Nå men okay? smiley han gik inden jeg fik spurgt hvad han mente

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

Følgere: 6 Emner: 8 Svar: 160
    #275   26. jan Jeg er egentlig rigtig god til at rydde op, og ud i ting og sager. Men af en eller anden årsag har jeg meget svært ved at rydde ud i Linus' ting, især hans legetøj - også selvom det meste af det er gået i stykker smiley smiley

Men jeg tænker at det SKAL ske, og så kan jeg erstatte det med noget nyt og federe legetøj!

profilbillede
  • #276   26. jan https://www.hike.dk/HIKE-Energiopbyggende-Pate-22-stk.-22x150-g

Nogen, der kender det her og har prøvet det ?

• #277   26. jan Jeg har haft besøg af mine børnebørn i dag, og hundene var i køkkenet, mens jeg tjekkede stuen for små stykker legetøj.
    Da jeg ville lukke hundene ind i stuen, lå de og hyggede sammen på deres memory-pude smiley

Det er bare så fedt, at de har fundet ud af det sammen, både inde og ude, men det har så også taget omkring et år at nå hertil smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#278   26. jan I dag har perle været under en halv meter fra Fie katten ( som er total ligeglad med den hund:)) og hun gøede ikke! Jubiii... og vi gik i skoven og igen renlig hele dagen. Jubiii jubiii - jeg var ked af de dage jeg havde som de der ejere af små hunde der tisser på pads indendørs altid smiley men nu er det heldigvis gået over igen. Det var sgu nok al den diarre...

Og så har vi været på køretur og siddet i bil og set bylivet i sikkerhed og varme og det gik rigtig godt. Hun knurrede kun to gange og nu kan vi bare sige ah ah og så stopper hun. Det er ikke frygt men vogten - og vi er ved at lære at især barnet godt kan passe på sig selv - hun har enorm værdi for den lille hund og Perle får mere og mere røv i bukserne hvilket jo er godt meeeeen ... nix knurrer af alle der går forbi for det gad vi jo heller ikke en rottweiler gjorde.

Det røde er blevet lidt mindre ved øjnene - skal stadig tjekkes ved dr dyr men mon stress forværre det? Og så får hun jo hundemad nu...

Så alt i alt en rigtig god dag med betterøv - dem begge to :)))

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#279   26. jan Skal vi lige have hende her også:)

Hun er sgu så dejlig at være sammen med i disse dage. Rolig harmonisk og spindende - ja hende går vi ind og tager en pause sammen med på skift i stuen for pludselig ser man hvor velfungerende nem ens kat er smiley

Desværre er hun lidt skitmås. Jeg snakker med dyrlægen om en tid i morgen - hun har haft lidt opkast og virker gammel gammel - det er kommet snigende og hun har jo lidt med de nyrer så vi holder vejret

Hun bliver 16 år og er vores bedste ven - og lur mig om den lille hund ikke også er blevet vores bedste ven

Det værste ved få et dyr er at de en dag skal herfra

Men ikke i dag søde Fie smiley

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#280   26. jan Marine kan du se den her :)))

Spot on!

https://www.instagram.com/reel/DFQMct1voM8/?igsh=MWZ4N3czc2FzeGh2MA==

• #281   26. jan Skal man se Dexter, eller skal man bare holde sig til at skifte imellem Friends og Big Bang?

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
    #282   26. jan Martine - Jeg brugte pateen fra Hike som belønning til Ingle på spor og til frit søg, og han var lige så vild med det som med kattemad, så jeg antager, at det var toplækkert smiley

• #283   26. jan hygge krimi Sommerdahl ..

• #284   26. jan Er der nogen der har prøvet sådan noget afdøde kontakt?

• #285   26. jan Eva

Jeg var mere interesseret i at høre om det virker - altså om du oplevede mere energi måske?

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
    #286   26. jan Martine - Det ved jeg ærligt talt ikke. Det havde nok krævet lidt mere konstant fodring at kunne bedømme effekten.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#287   26. jan Hold nu op jeg synes Mick Øgendahl er for sjov smiley

• #288   27. jan Vi tester lige noget nyt foder. Balder er vild med vådfoderet.

Og kattene er vilde med tøffoderet af samme mærke bare til katte.

Så indtil videre tumbs up.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#289   27. jan Hyggeligt at du og Linus er tilbage, Indica smiley

• #290   27. jan Staff - Ikke til mennesker, men har prøvet til min første kat, hun kunne forklare hm, som om han var der..

Hun kunne endda fortælle hans navn..

Han var en ret speciel (/dum) kat, og hans navn var Rottweiler.

Hun kendte mig ikke, så er slet ikke i tvivl om det var ham der var igennem, især fordi han ikke havde et "normalt" kattenavn.

• #291   27. jan Lens - Sig mig, har du slet ikke tilføjet nogle gener i dit barns genpulje? smiley Hun ligner sin far helt vildt meget smiley

• #292   27. jan Nu var jeg jo en af dem der synes at mundkurv var en dårlig løsning. Her var det sådan set Isabelles situation jeg havde i tankerne. Her findes jo faktisk et altenativt hjem til den ene hund og en løsning som Isabelle kan leve med. Og uanset at det ikke føles særlig fedt så forekommer det mig at være en bedre løsning end at forsøge at beholde dem i samme hjem.
    Med en hund som Matines Tjab, der nok ikke er omplaceringsmateriale, synes jeg det er lidt noget andet. Jeg har jo selv haft en hund der fik mundkurv på i de situationer hvor jeg vidste at det alt for nemt kunne gå galt. Min var ikke en 'abe' jeg ville sende videre. Kunne jeg ikke have hende så var det en aflivning.

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#293   27. jan Tak Isabelle smiley

• #294   27. jan Vi har lavet en hyggelig aftale med min mor. Hver 2. Mandag aften kommer min mor og hygger med vuf mens knægten og jeg tager i klub. Så hygger vi og spiser med andre børnefamilier. Vuf kunne sagtens være alene men så går de en tur og spiser en rugbrød sammen smiley

• #295   27. jan Mit arbejde er helt gakket i dag smiley

Og når jeg er stresset, skal jeg helst have noget praktisk at lave. Så det er heldigt at jeg arbejder hjemme, og lige havde én pose brødblanding tilbage. Så nu har jeg bagt kerneboller smiley

Jeg har dyppet dem i chiafrø, og det fungerer ret godt. Bortset fra.... Er der nogen der ved om chia kan blive harske, ligesom hørfrø kan? Der er hørfrø i bollerne, så det kan sagtens være hørfrøene der er synderen. Det er ellers en ret lækker bolle, fuld af kerner og med god smag, men den her pludselige harske smag fra et frø, kan ødelægge hele mundfulden smiley

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#296   27. jan Chia kan sagtens blive harske - da jeg spiste frø opbevarede jeg dem altid i køleskab eller fryser (især dem jeg ikke brugte så ofte), det forlænger holdbarheden. Det gør det i øvrigt også med nødder.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#297   27. jan Perle er med på job for kan ikke være alene som i overhovedet ikke men vi træner smiley

Hun kvitterede for muligheden ved at gø af alle lyder fra kl 8-10

Og så fik jeg det da endelig stoppet

Meget chihuahua af hende :)))

Fredag skal hun til vac.

Den gode nyhed ud af er at hun kan stå ved siden af fremmede mennesker nu uden at knurre af dem - det er fremad hver dag smiley

Nu er hun træt

profilbillede
  • #298   27. jan Jeg burde snart få et klippekort til dyrlægen smiley

Før jul var jeg afsted med Dorit 2 gange (den ene var nu bare almindelig vaccine). I sidste uge var Ellie afsted mandag og fredag, i denne uge skal Dorit starte på cartrophen og librela torsdag, næste uge skal Ellie afsted tirsdag og så skal Dorit jo så afsted en gang om ugen de første 4 uger, og derefter en gang om måneden.

Retfærdigvis betaler jeg ikke konsultation ved cartrophen, og betaler kun halv konsultation for librela.

Mest elsker jeg, at når jeg ringer for at bestille tid, spørger de selv ind til, om det er en af de konsultationer hvor jeg helst vil ind til en af mine favoritdyrlæger smiley

• #299   27. jan Argh!!!! Ellie er ved at koge over i hjernen af at blive holdt i ro, så da vi havde gået “kort tur i snor”, gik jeg op på sportspladsen og lagde et spor til hende. For første gang prøvede jeg at krydse eget spor.

Hentede hunden, satte hende på sporet og hun oksede afsted. Vi måtte lige snakke om tempoet, blev nogenlunde enige, nåede til kryds af eget spor, og hunden fattede ikke en skid. Hjalp hende over og så begyndte der at være lidt koncentration. Jeg gik og nød at hun er begyndt at lave den slag knæk, hvor snuden følger knækket rundt og hun ligesom knækker i kroppen for at få bagenden med rundt smiley Vi kom til 2. kryds af spor, og hun tog det helt perfekt smiley Vi nåede enden på sporet, hyggede med hendes pivebold og gik hjemad, og jeg får sat benet forkert. Mit lorteknæ gjorde vanvittig ondt og var låst i bøjet stilling. Ellie kom styrtende og var lidt usikker på hvad der foregik, for det så jo sjovt nok ud, men jeg lød ikke særlig sjov smiley

Fik pustet lidt, strukket knæet ud imens det gav den mest ækle smut-fornemmelse i benet smiley Humpede de sidste 100 meter hjem, bukser af, kompression og is på. Har nu et hævet knæ, som føles som et kugleled.

Så status er at 3 ud af 4 herhjemme er halte. Katten er den eneste der ikke fejler noget (ud over orm, men det er da til at komme over) smiley

• #300   27. jan Så er Datteren tilmeldt efterskole igen til når hun skal i 10. klasse efter sommerferien.

Denne gang en hvor hun kan vælge en kreativ linje. Og så er ser fokuseret på musik.

Jeg er lidt ambivalent med det... Frygter hun går kold i det sociale igen, men håber på hun får et bedre skoleophold denne gang.

• #301   27. jan 4 butikker og 800 kroner fattigere for ET toiletsæde. smiley

Godt at jeg fik penge fra skat.

• #302   28. jan i dag med sår i hovedbund, på langmand og på storetåknoglen ... vi har en trappen op til 1. sal, der er et stk trappe og så et repos og så drejer man halvt og så op af et stk trappe igen ..
    i går røg jeg på røv og albuer fra oven og ned af det første stk trappe og knaldede hovedet ind i væggen ... det er faktisk først i dag det gør ondt ...

• #303   28. jan God bedring Hanne.

• #304   28. jan Shit Hanne, men godt du ikke brækkede noget.
    Ønsker dig god bedring

• #305   28. jan Susanne, jeg kan hellere ikke forstå at et toiletbrædt skal være så dyr.
    Lidl har tit på tilbud til lidt over 100 kr, og så plejer jeg at købe et så jeg altid har et til reserve.
    Jeg er simpelthen for nærig til at give 800 kr for et toiletbrædt

• #306   28. jan Hvad laver I med Jeres toiletbrætter smiley ... siden I ligefrem skal købe flere når de er på tilbud .... og have dem liggende i reserve ??? smiley smiley . .... smiley smiley smiley

• #307   28. jan Jeg har ondt i maven. Min svigermor har slået vores hund. Ja han er fræk og bider men hun valgte at give ham et ordentlig smæk oven i hovedet (nåede at se det) fordi han blev ved med at bide (hun skubbede ham væk flere gange, hvilket klart ophildner hunden). Jeg var et stykke væk, ellers havde jeg naturligvis promte stoppet det. Det er mit/min mands ansvar at opdrage vores hund. Og den skal behandles ordentlig. Åh jeg synes det er en dum situation. Hun ville også have ham til at sitte senere og pressede ham ned på bagpartiet.

Kommentér på:
Snik snak tråd nr. 2. :)

Annonce