2.807 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

2 hanhunde sammen.. = magtkamp 2 hanhunde sammen.. = magtkamp

Opretter en tråd for at høre om jeres erfaring med 2 hanhunde sammen?
Bliver de nogensinde uvenner? Hvis ja, hvor slemt?

Vores hunde kan ikke være i rum sammen når der er mad i nærheden af dem.. fint nok, den har vi løst ved at dele dem op når de spiser.
Nu er det kommet dertil hvor den ene farer i hovedet på den anden og knurrer voldsomt hvis han f.eks ligger med en lille gren ude fra haven af.. (fordi den anden tror det er mad).
Eller også bliver de uvenner hvis der dufter af noget spiseligt i hundesengen, og den ene står og snuser, og den anden kommer hen og snuser med...

Synes det er modbydeligt, og bliver værre og værre..
Hvor normalt er dette?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 hanhunde sammen.. = magtkamp
  • #1   5. mar 2010 hvor gamle er hundene... og ja det kan sagtens være normalt..

• #2   5. mar 2010 Jeg vil mene det er meget normalt så snart begge hunde er kønsmodne..

• #3   5. mar 2010 1 og 2 år.. Ham på 2 år, er ham der begynder med at knurre osv..

• #4   5. mar 2010 Hvor gamle er de?

ressource-forsvar har ikke nødvendigvis noget at gøre med magtkampe eller at det er to hanner.

Men magtkampe mellem 2 hunde af same køn er ikke ualmindeligt, slet ikke hvis de ligger tæt aldermæssigt

• #5   5. mar 2010 Jeg finder det bare møg ubehageligt at de kan blive uvenner, fordi de lige kan lugte der har været noget spiseligt på gulvet eller i sengen...
    Kunne forstå hvis der stadig lå noget, andet end en duft.

• #6   5. mar 2010 Har haft to franske bulldog hanner sammen og har nu en fransk - og en engelsk bulldog, og der har aldrig været nogle problemer. Jo, selvfølgelig tager de da deres turer ind imellem, men det sker nu meget sjældent.

Den ældste er meget tålmodig i forhold til den yngste, men man har da godt kunne mærke, at den yngste nu er ved at blive kønsmoden og han skal prøve grænser af, og så bliver han nogle gange lige sat på plads - men det er slet ikke noget, som påvirker hverdagen.

De skændes aldrig over mad og bliver fodret samtidigt, når der er ballade er der typisk legetøj involveret eller en anden hund (når vi er ude er den ældste meget frembrusende og er ikke så glad for andre hanhunde, og når han skaber sig, så skælder den yngste ham ud :)).

• #7   5. mar 2010 Jeg har hft 3 hanhunde. Jeg havde ingen problemer. MED mindre det var over en pind eller andet "spiseligt". Den mellemste blandede sig uden om, men den mindste og den ældste tog en tur ind imellem:-(

De to tøser jeg har nu, har INGEN problemer med noget som helst. De deles om alt!!

• #8   5. mar 2010 Mine to tager en kamp i ny og næ, hvor banehalvdelene lige skal kridtes af...

Det er "bare" lidt tandvisning, knurren, gøen, brummen, løbe rundt.. Det tager en 5 min. Og så går der lige 5 min mere, hvor de ikke kigger på hinanden og så er de gode igen....

Der er ingen madkampe. De kan faktisk stå og spise af samme skål.

• #9   5. mar 2010 Det må være dejligt når hundene kan deles om alt.. Jeg synes virkeligt det tager meget glæde væk, når man konstant skal være opmærksom på om de er ved at fare i hovederne på hinanden.

• #10   5. mar 2010 Nå ja........ Når mine daværende hanner havde været oppe at slås, måtte vi skille dem ad. Og så snart vi havde gjort det, kunne de sagtens sidde sammen beg i bilen og de var inde hos dyrlægen sammen for at blive lappet sammen:-)

• #11   5. mar 2010 Det er skøøøøøøøønt, når man VED at tøserne kan rende og lege sammen med en pind. Eller når man bare kan smide okseknogler i haven og vide at de ikke kunne drømme om at æde hinanden, men istedet finder den knogle de vil ha`og så lægger sig ved siden af hinanden og spiser:-))

• #12   5. mar 2010 Ressource-forsvar er noget man kan træne. Reiki var osse noget af en bisse når det kom til mad og legetøj da jeg fik Gaia.
    Jeg besluttede fra den dag Gaia kom ind af døren at det skulle kunne lade sig gøre at have legetøj o.l. liggende fremme. Og det kan det nu, men det tog en del træning.
    Det er jo så en han og en tæve, så problemet har altså ikke nødvendigvis noget med køn at gøre.
    Jeg ville stadig ikke efterlade dem alene med rigtig lækre ben e.l. men de kan fint enes om alm tyggeting, kluve med fyld osv og de kan spise i samme rum (omend med nogen meters mellemrum).

Du kan overveje om det er noget du vil kontakte en dygtig træner/adfærdsbehandler og få hjælp til.

Men magtkampe hanner imellem, er ikke usædvanlige og det er nok noget der er "en del af pakken" når man vælger at have to hanner.
    Men er det noget der sker dagligt, ville jeg da absolut overveje om det er en god idé at have dem sammen.

• #13   5. mar 2010 Mette:

Ja, det er fedt at man kan smide dem i haven og så render de rundt og hygger sig.
    Mickey og Laddie render rundt i haven med et piveæg og så er der bare leg.. Det er så skønt smiley Der bliver leget fangeleg og sådan smiley

• #14   5. mar 2010 Michelle, hvordan kan man træne sådan noget? Uden at risikere de bider hovederne af hinanden smiley

De kan sagtens dele legetøj uden at blive uvenner.. - Dog vil de gerne hver især have det legetøj den anden ligger med..

Det er ikke tit de knurrer osv, men jeg får dårlige nerver af at opleve når det sker.. Og så pga en lugt efter et kødben som ER blevet fjernet. - det synes jeg er utroligt.

Den ældste har udvist denne form for "markering/advarsel" lige fra Sammy var helt lille og kom lidt for tæt på noget spiseligt.
    (F.eks nedgravede kødben som vi ikke lige kendte noget til, i haven).

• #15   5. mar 2010 Det lyder meget voldsomt, og de stiller sig helt tæt på hinanden og hopper en smule rundt, og lyder ekstremt tossede, med bisserne fremme.. Ingen af dem ser ud til at have i sinde at gå væk, og vi har ikke nerver til IKKE at stoppe det.
    Tør slet ikke tænke på hvad det kan ende ud i.

• #16   5. mar 2010 Jeg har to meget madglade tæver der kan ligge i samme kurv og spise hvert sit kødben. Det er så lækkert at det kan lade sig gøre! Lyder som om mine hunde har det som Mettes - de nyder og trives i hinanden selskab. Mine er samme køn og også kun 1 års forskel.

• #17   5. mar 2010 Jeg kan skrive hvad jeg har gjort -det er ikke sikkert det er den rette fremgangsmåde for dine hunde. Så igen ville jeg måske overveje at vende den med nogen der har set dine hunde.

Hos mig er det altid reiki der er først færdig med at spise (både "rigtig" mad og snacks, ben osv). Når han var færdig drønede han over til Gaia og ville snuppe hendes, og det ville jo så ende i ballade hvis ikke han fik det. Han kunne osse finde på at efterlade sit eget mad og gå over og tage hendes, og på den måde samle "bunker" til sig selv.
    Reiki bider ikke... faktisk vil jeg næsten gå så langt som at sige aldrig, uanset situationen. Men han bliver meget voldsom, lægger tænderne omkring den anden hund og knurrer, og angriber men som sagt uden at bruge tænder.

Dag 1 blev de fodret i hver deres rum, men med døren imellem dem åben. Jeg selv placerede mig mellem hundene, tættest på reiki.
    Når han ville forlade sin skål og gå ud til Gaia, blev han sendt tilbage i "sit" rum.
    Når han var færdig med maden, havde jeg fundet lækre snacks, legetøj osv frem. Mens Gaia spiste færdig, blev reiki forkælet med kæl, leg og lækre guffer.
    På den måde er det indøvet at det er MEGET sjovere at gå hen til mig efter spisning, end det er at overfalde Gaia for at få det hun har.
    I hele træningen er det MEGET vigtigt at den anden hund (Gaia) ikke oplever at blive trynet, for så står man ret hurtigt med to hunde der har problemer istedet for kun en.
    (for mig lyder det til at det er din ene hund der skaber problemerne, selvom den anden ikke er villig til at give sig -det er ikke dem begge der som sådan er mad-agressive?)

Med tiden har jeg så rykket spisepladserne tættere på hinanden, og jeg står ikke længere imellem dem når de spiser.
    De spiser med et par meters mellemrum, og det første Reiki gør når han er færdig, er at drøne hen til mig for at få at vide at han er dygtig;o)
    -og her bliver jeg ved med at bekræfte ham i at han ER dygtig. Det er ikke længere med verden bedste godbidder osv, men "bare" med en kæletyr og måske en kiks hvis jeg har en.
    Men det er vigtigt at han fortsat belønnes for sin adfærd, så han ikke får trang til at falde tilbage i den gamle rytme.

Da det fungerede omkring spisetid, begyndte jeg at tage fat på træningen med tyggeting o.l.

Jeg gik på rov i den lokale dyreforretning, og har købt 2-3 indkøbsposer fyldt med tyggeting af forskellig art.
    Først fik hundene mad så de ikke var sultne, og reiki derfor ikke kunne bruge sult som "undskyldning" for at tryne Gaia
    Herefter blev samtlige tyggeting hældt på gulvet på en gang og fordelt lidt rundt i lejligheden.
    Og JA de åd sig halvt fordærvet i første omgang *G*

Min tanke omkring dette var, at sålænge der var NOK at tygge i, ja så kunne Reiki jo ikke å at samle det hele, og i øvrigt virkede han heller ikke til at føle behov herfor. Han samlede en mindre bunke, og så var han alt for travl med at æde, til at han havde tid til at tage sig af Gaia:o)

Dette gjorde jeg hver eneste dag i ca 14 dage. De havde tingene 1-2 timer om dagen i den tid, hvorefter det blev fjernet. (det må IKKE have det liggende når du ikke er der -enhver mulighed for kampe skal jo udelukkes, så du er nødt til at være "på" når du har tyggetingene fremme, så du kan nå at gribe ind, inden der opstår problemer).

Efter denne periode, begyndte de at have mindre lækre ting liggende hele tiden. F.eks. politistave o.l. Og stadigvæk så mange af dem, så der ikke var grund til at passe på det man har eller at "samle til dårlige tider".

Og med tiden er det self blevet trappet ned så de ikke længere har 200 ting liggende. Men de har ALTID mere end bare 1 til hver, hvis det er ting der ikke er spist med det samme.
    Jeg ved ikke om det reelt er nødvendigt endnu, men for at være på den sikre side, gør jeg det stadig sådan.
    I dag kan de have både marvben, klove o.l. liggende.

Rå ben o.l. får de dog kun når jeg selv er til stede.

• #18   5. mar 2010 Puha det blev langt -men håber det kunne bruges :o)

• #19   5. mar 2010 Må hellere lige tilføje -har jeg fremmede hunde på besøg, så fjerner jeg alt spiseligt. Jeg stoler ikke 100% på at reiki ikke kunen finde på at gøre det ved fremmede hunde på "hans" område...

Så igen -være et skridt foran, og sørg for at undgå at hundene overhovedet får muligheden for eller grund til at udvise den uønskede adfærd

• #20   5. mar 2010 Okay.. Har overvejet den slags, men ved ikke om jeg tør..
    De har begge den der "det den anden ligger med, skal jeg have, selvom jeg har mit eget lige foran mig). Ingen af dem kan dy sig.. Og her snakker vi bare legetøj - dog bliver de ikke uvenner over legetøjet.. De "provokerer" bare hinanden, og går hen og snupper tingen. Og sådan fortsætter det så skiftevis.

Jeps, den ældste er "synderen".. Den yngste reagerer bare igen, på den voldsomme reaktion. Men jeg er bange for han bliver lige sådan, som du også skriver, eftersom den ældste har været meget agressiv overfor ham mht mad, og faret i hovedet på ham, fra han var få mdr gammel.
    Hver gang den ældste tror den anden har noget spiseligt, eller kan lugte noget, så lægger han op til slåskamp.. - Han tager også nogle gange fejl og tror at den yngste har noget spiseligt, hvor det så bare er en lille gren han ligger med.. Så selv den slags kan de blive grueligt uvenner over.

Han er en god hund, men jeg frygter at han en dag skal bide Sammy.. Sammy er en golden retriever, og den ældste hund er en amstaff.

• #21   5. mar 2010 anne, den ældste har fra start udvist denne adfærd.. Selv da Sammy var helt lille, blev han "trynet", hvis han sad lidt for tæt på et kødben, som han ikke engang selv havde bemærket.

• #22   5. mar 2010 hmm bliver noget indviklet noget at sidde og sige "den ældste og den yngste" hele tiden.. Gg.
    Den ældste hedder enzo, og det er kærestens hund smiley
    Sammy er yngst, og han er min.

• #23   5. mar 2010 Må indrømme at jeg ikek forstår at man tør anskaffe en hund mere af samme køn og så tæt på aldersmæssigt når den første man har er en amstaff. Ikke fordi jeg har noget imod amstaffs men fordi de jo ofte ikke er så gode til andre af samme køn.

Men med det sagt så må du dælme da sørge for at den yngste ikke lider overlast. Dvs at du HVER ENESTE gang den store er på vej hen for at snuppe noget fra den yngre, må stoppe ham.
    Det dur ikke at den yngste hele tiden og igen, bliver "angrebet". For ja, du ender altså med to hunde med problemer istedet for bare en

• #24   5. mar 2010 Michelle, vi havde aldrig troet der ville blive et prob ud af det.. Jeg havde en anden hund før sammy, og der var det ham der var den "store" af ham og Enzo.. Lige sådan inden vi flyttede sammen, da kæresten boede hos hans mor i en periode.. Der var hendes hund den "store", og ikke enzo..
    Men han fik så åbenbart den store magtrolle, da jeg anskaffede mig Sammy.

Vi stopper Enzo hver gang, og lader ham vide at det er forkert. Men det har åbenbart ikke hjulpet på hans trang til den adfærd.
    Og ja, jeg frygter virkeligt det skal smitte af på Sammy.. Det er det sidste jeg ønsker.

• #25   5. mar 2010 Enzo kan godt tage sine ture med andre hanhunde, men aldrig i samme stil som med Sammy.. De blir begge ved, hvis vi ikke fjerner den ene.
    Synes det er meget mærkeligt at enzo bliver ved, fremfor bare at knurre og fortælle Sammy han skal gå væk..
    Endnu værre synes jeg det er, at han kan finde på at løbe direkte hen til sammy, og tro han har noget spiseligt, når han ligger og passer sig selv med en gren.

• #26   5. mar 2010 Pia -men åbenbart stopper i ham jo ikke tidligt nok, hvis det er lykkedes ham at genere Sammy flere gange;o)

Derudover er det ikke nok bare at sige "det der må du ikke gøre" du er osse nødt til at sige "istedet vil jeg gerne have du gør det her" (håber du forstår hvad jeg mener)

Og ang at Enzo tidl var "den lille" -der var han jo heller ikke ret gammel. Nu er han ved at være voksen...

• #27   5. mar 2010 Sådan en episode som den i dag kom meget uventet..
    Havde aldrig troet at de kunne blive uvenner over at stå og snuse på gulvet...
    Det er jeg stadig ekstremt forbavset over.

Må indrømme jeg med det samme sad og overvejede om det er en god idé at bo sammen, når den ene hund er begyndt at udvikle sig på den måde, for det vil jeg bare ikke byde min hund.
    Jeg har selv haft ekstremme problemer med en hund der blev ustyrlig i temp, og det nægter jeg at stå med en gang mere.. En anden ting er at Sammy er så god af sind, og tillidsfuld overfor dyr og mennesker, og det vil jeg ikke have ødelagt.

• #28   6. mar 2010 Jeg synes som nævnt at det kunne være en rigtig god idé at få en adfærdsbehandler/træner ud at se på jer og hundene.

Mad-agression er noget der kan trænes og er det "kun" det det drejer sig om, ja så er løsningen jo klar: masser af træning.

Men når man ikke har set dine hunde, er det jo svært at vide om der ligger mere bag end bare mad-agression. Og gør der det, ja så er løsningen måske noget helt andet. Måske endda omplacering af en af hundene.
    Jeg håber det self ikke. Men overvej i hvert fald at få nogen ud at se på hundene

• #29   6. mar 2010 Michelle, ja syns også den er svær at bedømme.. Men det er i hvert fald tydeligt at se hvem der gerne vil bestemme.
    Den har sammy slet ikke i sig.. Endnu i hvert fald smiley han er bare nysgerrig og en drillepind engang imellem.

Grunden til jeg fik tanken om at bo hver for sig, er fordi jeg er sikker på kæresten har det ligesom jeg.. Der skal meget meget til, før det ville komme på tale at skaffe sig af med hunden. Og tvivler på nogen af os ville gøre det, fordi 2 hunde fik problemer med hinanden i slemmere og slemmere grad.

• #30   6. mar 2010 Nu må jeg hellere finde sengen.. Tak for jeres svar, og gode råd :O)

• #31   6. mar 2010 Tror det er meget normalt - mine 2 tæver prøver også hinanden af - dog uden det er alvorligt og "sur" knurren mellem dem. Vores har aldrig fået lov til at køre tingene op i en spids, de bliver stoppet straks det bliver lidt "vildt"

• #32   6. mar 2010 Ganske normalt. Derfor anbefales det også at der er 2 år imellen hundene. Lyt til Michelles råd og få hjælp til og arbejde med tingene.

• #33   6. mar 2010 Derudover er der racer som har mere svært ved og være sammen med eget køn end andre

• #34   6. mar 2010 Jeg har 2 hanhunde, den ene er 7 den anden er 1½ - der er ingen problemer.
    Bevares, de kan da godt komme lidt op og toppes hvis de har et ben de begge to vil have, men det er aldrig noget der ikke kan stoppes med et højt "Stop"..

De kan ligge ved siden af hinanden med hver deres ben, og de kan også sagtens tage benene fra hinanden..

Så hanhundeagression er ikke nødvendigvis almindeligt..

• #35   6. mar 2010 Heidi -nu er dine hunde jo ikke voksne;o)

Bortset fra det, så kan hanhundeproblemerne jo sagtens være almindelige, uden at det betyder at ALLE hanhunde har dem;o)

Kommentér på:
2 hanhunde sammen.. = magtkamp

Annonce