Lov er lov eller ? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Der er en ting der har undret mig over et stykke tid nu. Man se ofte folk der skriver, at de ikke bryder sig om den nye hundelov, men lov er lov og så skal man følge den. Det der undrer mig / skræmmer mig er om folk til fulde vil følge loven uanset hvad, der bliver ved taget. Jeg mener selvfølgelig ikke, at vi alle bare skal gå rundt og følge de love, der nu engang passer os. Men at man kan skrive at når nu loven er vedtaget skal den bare følges og sådan er det – det skræmmer mig i den grad. Har folk ikke en grænse for hvor langt de vil følge loven? Lad os eks. forstille os at Pia K kommer til magten ved næste valg. Lad os sige at hun fik flertal for en lav, der sagde at man skal spytte efter folk med anden etnisk herkomst, når man går forbi dem på gaden. Ville du følge loven? Her er det selvfølgelig meningen, at I skal sige nej. Men hvor går jeres grænse? For den kan jo ikke gå der hvor i mener at loven ikke giver mening, for det er jo som sagt det mange skriver – jeg bryder mig ikke om loven, og jeg mener ikke den løser problemet, men lov er lov og love følger man.
Dette er ikke en debat om hundeloven, men mere om hvor langt man vil gå for at følge loven. Håber I forstår også selv om der er en ast på mit profilbillede:)
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 344
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 1.951
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.323
Jeg synes at vi har mange latterlige love, men som udgangspunkt følger jeg dem, og dem jeg selv har et mere afslappet forhold til kunne jeg aldrig nogensinde finde på at fortælle folk om i offentligt forum, og da slet ikke opfordre andre til at gøre det samme.
jan 2007
aug 2006
Men er der slet ingen grænse for hvad der skal følges. Skal man bare sige lov er lov og så følger man den. Er vil ikke selvstændige mennesker og er det ikke vores pligt at bedømme vores handlinger ud fra rigtigt og forkert og ikke ud fra lovligt/ulovligt?
jan 2007
mar 2006
aug 2006
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.971
mar 2006
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 875
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.112
Heldigvis er min verden ikke så sort/hvid.
sep 2005
Dvs. fuld skrue frem, og se at komme frem. Nazist eller ej.
aug 2006
Det er lige præcis det min verden heller ikke er, altså sort/hvid. Når jeg ikke køre for stærkt på motorvejen, er det ikke fordi jeg frygter en straf, men fordi jeg ikke ønsker at udsætte mig selv og andre for fare. Jeg har ikke skrevet, at det er dumt at følge loven, men hvis man blindt følget love uden at tage stilling selv, så er man efter min mening til fare for demokratiet. Jeg har heller ikke skrevet at der er nogen konkrete eksisterende love man ikke bør følge. Jeg tænker blot på hvad, der kan ske i fremtiden hvis man ikke stiller sig kritisk over for vedtaget love.
sep 2005
Derfor skal de følges.
mar 2006
Hånden på hjertet har jeg masser af brændte DVD'er - med min egen eller open source data på eller som backup af musik og spil som er betalt (hvilket er lovligt til eget forbrug). CD'er køber jeg slet ikke - og absolut ikke "billigere" - da jeg kan få gratis lovlige mp3'ere via biblioteket eller streame fra f.eks grooveshark.
Og som jeg allerede har skrevet, så ville jeg ikke hverken reklamere med det eller opfodre andre til at gøre det hvis det forholdte sig anderledes.
mar 2006
Man kan ellers sagtens være kritisk over for lovene selvom man overholder dem.
aug 2006
sep 2005
Øh ja, eller prøve et andet land.
aug 2006
mar 2006
Men her snakker vi også om menneskerettigheder, og det hænger ikke sammen med sådan noget som hundelov, færdselslov eller de andre mere hverdagsagtige ting vi skal forholde os til. Der er gerne flere gråzoner når vi snakker om den slags end ved "bør man overholde hastighedsgrænserne/et salgsforbud på hash/kamphunde/håndvåben".
mar 2006
aug 2006
mar 2006
Jeg har ikke det store problem med at de gør det, fordi det er med til at sætte skub i den offentlig diskurs omkring forholdene i mange virksomheder (og private hjem for den sags skyld), men jeg synes da stadig at de skal straffes for at gøre det på den måde. Det er stadig ulovligt, og det bør det blive ved med at være, for man skal jo faktisk ikke have mere end 4 hunde før man officielt er et "erhvervsmæssigt hundehold" - og så kan alle og enhver pludselig dukke op og "dokumentere" ens syrehold.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Dyreværn. Ja, hvad skal folk på privat område. De kan lige som vi andre anmelde stedet til politiet. Det gør andre dyreværnsforeninger. Og hvis de vil ind og se forholdene før en evt anmeldese beder de ejeren om adgang. Får de ikke det er der bestyrtet mistange om at der er noget galt. Og stedet/ejeren anmeldes.
For mig er det største problem med den nye hundelov at der ikke er penge nok til og håndhæve den.
aug 2006
aug 2006
Jeg har prøvet mit bedste på at forklare at det ikke handler om hundeloven, men at jeg nævner den, da sætningen ofte kommer i forbindelse med debatter om hundeloven
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Jeg selv har haft en bekendt der brød ind i folks sommerhuse for og stjæle. Det mente han var helt fint, for når de havde råd til sommerhus havde de mange penge. Og det have han ikke. Så de kunne godt dele med ham.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.164
Du nævner hundeloven og du nævner præsterne som skjulte de udviste flygtninge......
Jeg synes at du i hverdagen ser masser af mennesker som ikke mener en eller anden lov skal overholdes....Det er fra hundelov-til flygtninge,til at køre for stærk til sort arbejde.....
Jeg mener, at det vil kalder civil ulydighed, for det enkelte menneske kan være en løsning eller en måde at sige.DET KAN JEG IKKE GÅ MED TIL ELLER STÅ INDE FOR---
Men det er svært at tro, at du ikke skriver med dine tanker om den mere end verserende hundelov med den race du nu engang har----
Det jeg frygter aller mest er fanatisme, så holder alle love op med at gælde------
mar 2006
Sætte skub i hvilke ting... Mere lovgiving, i dette tilfælde på dyrevelfærdsområdet, ikke sandt? Men hvad skulle det dog nytte hvis vi allesammen er enige i at lovene kan brydes efter forgodtbefindende? Ligesom det er for langsomt/kedeligt at forsøge at skaffe sig dokumentation på lovlig vis sidder der sikker en del minkavlere der synes at dyreværnsloven i forvejen er for stram og, med samme indstilling over for loven som aktivisterne, gør noget som du og jeg ikke synes er OK (altså, misvedligeholder sine mink).
Der skal ikke begyndes at gøre forskel på hvornår det er i orden at bryde loven bare fordi brugerne på HG synes det i tilfælde A men ikke B. Et lovbrud er et lovbrud, og den risiko hæfter man altså selv for når man vælger at løbe den (og de er gerne så smart indrettet at der tages højde for formildende omstændigheder o.l). Ellers kunne det være fløjtende ligegyldigt med at have lovene.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
"Men mere at man bare nogen gange er nød til at bryde loven for at sætte skub i nogen ting."
Med nogle love er det altså langt bedre at følge den til punkt og prikke for at få en chance for at den evt. kan mildnes med tiden.
Lige præcis med f.eks. hundeloven, så er snakken om at den skal forstærkes eller udbygges med f.eks. klippekort og aflivning efter 3 klip hvis hundeejeren ikke overholder loven, netop foranlediget af, at alt for mange hundeejere som hører ind under den lov, IKKE følger loven i protest.
Lov er lov eller ?