3.250 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Om katte (kattegrus) Om katte (kattegrus)

Hejsa, da jeg ved der er flere herinde der har katte, vil jeg lige høre jer ang. kattegrus.
(har samme indlæg på kattegalleri, men vil gerne have så mange svar som muligt)

Mig og min kæreste går i overvejelser om at få en killing, da vores chihuahua hvalp savner selskab, og han elsker katte. Vi kan af flere grunde ikke få en hund til. Jeg vil gerne hjælpe en kat/killing fra et internat, hvor der jo er overflåd pt.
Men vi vil jo sikre os at vi har 100% råd inden vi anskaffer os en lille mis.

Foder vil den få fra zooplus ligesom vores hund gør, så det kan vi sagtens finde en ca. pris på.
Dyrlæge regninger har vi en god opsparing stående til, så det er heller ikke et problem.

Men da katten skal være indekat, kommer vi jo til at skulle bruge en del kattegrus, men hvor meget bruger man om måneden? Ved det er meget forskelligt og meget afhængigt af mærket.
Så hvor meget kattegrus bruger i om måneden, til hvor mange katte, hvilket mærke og hvor mange penge bruger i ca. på det i måneden?
I må også gerne sige hvor meget i ialt bruger på jeres kat(te)

På forhånd tak for hjælpen smiley

En bizar politihændelse i Lubbock, Texas: To mænd blev standset af ridende betjente, da en af betjentene formentlig for sjov bemærkede, at hans hest kunne lugte narkotika. Øjeblikkeligt satte den ene mistænkte i løb.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af opvaskemaskine 450 kr.
  • Utæt afløb ved køkkenvask 1.000 kr.
  • Opsætning af håndvask på badeværelse 2.000 kr.
  • Vinduespolering for 6 vinduer 600 kr.
  • Ikea skab 680 kr.
  • Tørretumbleren tørre ikke tøjet optimalt. 560 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Om katte (kattegrus)
  • #1   19. jun 2013 Husk vådfoder også, som den gerne skulle have mindst 1 gang dagligt smiley

• #2   19. jun 2013 Ved desuden ikke hvor meget grus indekatte bruger, bare husk at rens ud hvergang katten har besørget da det jo er et meget renligt dyr smiley

• #3   19. jun 2013 tak for påmindelsen.. det bliver lige skrevet på listen smiley

• #4   19. jun 2013 Jeg bruger kattegrus/perler fra rema 1000 en pose koster 39 kr. og er super godt og lugter ikke, fjerner bare afføring og tømmer den helt når perlerne ikke kan suge mere (der kan det godt lugte en smule når den blir tømt helt) bruger ca. 1-2 poser om mdr. pr. kat.. det er det bedste og billigeste jeg har brugt indtil nu.
    kvickly og netto har dem også, der er de bare en smule dyrere

• #5   19. jun 2013 tak for svarende.

Natasja vil katte godt bruge det? Og hvor kan man købe det henne?

Men det lyder til jeg godt kan regne med 40-80 kr om måneden ?

Hvor meget vil i sige man ca skal have om måneden til kat i alt?

Den skal selvfølgelig have noget ordentligt foder.

• #6   19. jun 2013 Og hvad er der incl I de 300. Kattegrus kattemad, andet ?

Jeg regner med at give lidt forskelligt tørkost for at variere som du siger. Men min svigermor har også katte så der kunne det jo Gøres lidt billigere ved at bestille sammen eller bytte lidt med hinanden. Og så give lidt forskelligt vådfoder. smiley

• #7   19. jun 2013 Nej det er de godt nok ikke. Troede det var meget dyrere, mest pga kattegrus. Men hunde har jo også forsikringer osv. Så det kommer nok lidt ud på et. I hvert fald med så lille en hund jeg har smiley

• #8   19. jun 2013 Jeg bruger trægruset cats Best øko plus fra zooplus. Vi bruger to store sække årligt til en indekat. De har det på zooplus.de

• #9   19. jun 2013 Af kattegrus bruger vi Miaw fra Netto. Det er klumpende kattegrus. En pose strækker til ca to uger hos os. Det er små poser, som koster 15,- kr.
    Om vinteren bruger vi lidt mere grus, fordi katten ikke går så meget ud i haven.

Vi bruger ca for 300,- kr foder om måneden. Tørfoder står til fri afbenyttelse, og så får hun vådfoder to gange om dagen.

Derudover er der udgifter til chipning eller tatovering, sterilisation (det fik vi til halv pris, ved Inges Kattehjem), vaccination, og sygeforsikring hvis man ønsker det.

Husk at købe et kradsebræt, så det ikke går for hårdt ud over dørkarme og møbler, når katten hvæsser kløer.

Vi har en kat, som er 17 år gammel, og stammer fra Inges Kattehjem, hvor vi hentede hende som killing. En kat kan blive temmelig gammel.
    Vores Minnie holder sig fint

profilbillede
  • #10   19. jun 2013 Vi bruger AK kattegrus fra Agrosam, og selvom vi bruger det med babypudder, så lugter det ikke rigtig af noget.

Vi har så en del katte, så præcist hvor meget vi bruger, kan jeg ikke lige sige. Vi fylder min. 10 cm. grus i bakken, og så fisker vi klumper ud hver dag. Der bliver så kun fyldt efter med grus, og når bakken/gruset er ulækkert, så bliver det hele skiftet.

Selvom vi har 8-10 katte inde i huset, så bruger vi ikke meget mere end 2-4 poser om måneden.

• #11   19. jun 2013 Angående foder så bruger vi ca. 20 kg. om måneden til 13 katte. smiley

Vi har tørfoder stående til fri afbenyttelse både voksen og killingefoder.

Desuden får de vådfoder morgen og aften. Og vi varierer både deres tør- og vådfoder, så undgår vi sarte maver.

• #12   19. jun 2013 Bruger også AK kattegrus, det er det bedste jeg nogensinde har brugt, fylder også kun efter, dog ca. 1 gang om året skifter jeg det hele.
    Synes det er genialt.
    Lugter ikke og meget nemt at have med at gøre.
    Tror faktisk det er billigere i længden end det "billige" grus.

PS. min kattebakke stod før i tiden i sovevær. så det var ret vigtigt at det ikke lugtede.

• #13   19. jun 2013 Hvis du alligevel køber foder fra zooplus så anbefaler jeg at du køber EC (Extreme classic) kattegrus. Der er 15kg (Så vidt jeg husker) for 100 kr, og det holder meget meget lang tid, specielt hvis det kun er til 1 kat.

Vil iøvrigt lige sige at det ikke er alle katte der gider bruge træpiller.

• #14   19. jun 2013 Jeg vil også anbefale ak med babypudder.

Mine katte har altid foretrukket parfumeret grus!
    Ak er meget drøjt i drift og holder lææænge!

Jeg vender altid tilbage til ak, og min mor er også skiftet til det smiley

• #15   19. jun 2013 Nu har jeg Maine Coons, en på 9,5 kg og en på 11 kg, så der ryger mere ind og der kommer også mere ud. smiley

Men jeg bruger klumpende kattegrus fra Oliver's i 10 kg sække. Købte 600 kg. engang de havde et helt fantastisk tilbud, hvor prisen kom helt ned på 39 kr/sæk. Har ikke helt styr på hvor meget de bruger, men jeg vil skyde på en sæk pr. måned. Har man kun en enkelt huskat og en enkelt alm. kattebakke, så tror jeg sagtens sådan en sæk kan vare 6-8 uger.

Hvor meget jeg bruger i alt... aner jeg virkelig ikke, for jeg køber tit stort ind, så det svinger rigtig meget. Som sagt var sidste kattegrus indkøb på 600 kg. Det var i december 2011 så vidt jeg husker. Så fik jeg et godt tilbud på Iams og købte 60 kg foder der (Iams er det eneste alle mine katte trives på). Jeg fodrer på i alt 5 katte. 3 udekatte og så de to store herinde.

Men et slag på tasken, så tror jeg sagtens at du kan holde alm huskat med kvalitetsfoder og grus til en 200 kr/måned, selvom du vælger de dyreste mærker af begge dele. Så skal du lægge evt. forsikringer, vaccinationer, ormekure, guffer, legetøj osv. oveni.

• #16   19. jun 2013 Extreme Classic støver og stinker. Mine katte nægter at bruge det, og det kan jeg godt forstå smiley

• #17   19. jun 2013 Susanne - Så kunne man jo købe den variant uden babypudder hvis man ikke ønsker denne lugt.

• #18   19. jun 2013 Extreme Classic støver også som en gal.

Natasja, AK lugter ikke.

• #19   19. jun 2013 Ak lugter ikke smiley har haft kat i 15 år og ak ER det bedste grus. Det støver også kun meget lidt.

Boede du i nærheden gav jeg gerne en prøve..

• #20   19. jun 2013 Og mine katte har aldrig smagt på grus, selvom de æder/åd underlige ting smiley

• #21   19. jun 2013 Er det ikke mest ved meget unge killinger, der er ved at lære at bruge bakken, at man helst skal undgå det klumpende?

Jeg har brugt ler da vores gårdkat fik killinger og jeg blev nødt til at tage dem ind pga. vejret, men det var kun lige for en sikkerheds skyld. Har aldrig haft en voksen kat der har spist grus.

Har selv rigtig dårlig erfaring med alt andet end klumpende grus i god kvalitet. Ved ikke om jeg gør noget forkert, men det kommer hurtigt til at lugte og blive ulækkert - kattene er heller ikke vilde med det.

• #22   19. jun 2013 Lux vådfoderet fra Aldi er rigtig godt, og indeholder alle de gode ting smiley

• #23   19. jun 2013 Hvilke mærker er det Natasja? smiley

• #24   19. jun 2013 Der er nu ikke meget vådfoder, der er billigere end Lux, og som stadig er værd at fodre med.

Applaws er hamrende dyrt. Og det er Feline Porta 21 også.

• #25   19. jun 2013 Mine katte vil ikke spise animonda og får ikke hundemad smiley

• #26   19. jun 2013 Deklaration for Lux (fjerkræ og and bidder i gele):

Kød og animalske biprodukter (mindst 58 %)
    råprotein 9,5g
    råfedt 5,5g
    råaske 2,5 g
    træstof 0,1 g
    vand 81,5 g
    calcium 0,36g
    fosfor 0,31 g

tilsat:
    Vitamin A 2000 lU/kg
    Vitamin D3 200 lU/kg
    Vitamin E 20 mg/kg
    Taurin 220 mg/kg
    Konserveret med EU-tilsætninger

• #27   19. jun 2013 Det skal siges, at mine får pt. 3-4 forskellige slags vådfoder og 4-5 slags tørkost.

Afveksling fryder smiley

Og jeg fodrer OGSÅ med Lux, men køber det i Aldi i Tyskland, hvor det er endnu billigere smiley

• #28   19. jun 2013 Jeg kan så ikke se, at du linker til noget, der koster 2-3 kr. mere pr. dåse, som er rigtig kød.

Jeg giver omkring små 4 kr. pr. ds. Lux.

• #29   19. jun 2013 Jeg bruger ca 7 kg om måneden efter jeg har skiftet til nyt grus, og det er til to katte. Jeg bruger ekstreme classic som jeg køber på zooplus, der er 15 kg i sådan en sæk, og der har jeg så til to måneder i ca. Det koster ikk så meget igen, og det tager lugten godt og kattene er glade for det.
    Står selv i næsten samme situation, bare omvendt, jeg skal have hund til efter/forår.

• #31   19. jun 2013 Som sagt rører mine katte ikke animonda.

Og jeg giver omkring 3 kr. pr. ds. i Aldi Tyskland.

Det er jo ikke deres ALENE foder. De får så meget mere end det smiley

• #32   19. jun 2013 Jeg leger ikke gættelege, og jeg køber IKKE hundemad. Så er den ikke så meget længere.

• #33   19. jun 2013 Troede denne tråd skulle handle om kattegrus og ikk foder???

• #35   19. jun 2013 Mine har spist Lux gennem længere tid, og de spiser det hver gang.

• #36   19. jun 2013 Det handlede tråden også om da jeg startede den, da det er det jeg ikke helt har styr på til hvis vi engang skal have kat.. foder osv, har jeg styr på og kan jo bare sætte mig at læse, men der står aldrig på kattegrus hvor længe det holder smiley hehe..

Men jeg har fået svar på mit spørgsmål, så snak i bare om katte alt hvad i har lyst smiley

Tusind tak for alle de gode svar jeg har fået. Det har givet mig et godt indblik i hvad det koster at have kat. smiley

vi er dog blevet enige om der ikke kommer kat i lejligheden pt. Vi søger efter noget andet at bo i, men der kan gå flere år, men vi håber det går hurtigt. Og hvis vi får en af de lejligheder vi drømmer om, ender det nok med at vi får hund nr 2 i stedet, så passer det jo nogenlunde med alderen på lucky osv. og der er jo ikke den store forskel på hund og kat, hvad økonomi angår smiley

Kommentér på:
Om katte (kattegrus)

Annonce