1.290 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Kritik af Dyrenes beskyttelse Kritik af Dyrenes beskyttelse

Jeg synes det er helt utroligt så negativ omtale DB får sig på fb. Det sidste stykker tid har der været to sager, begge med katte. Den ene var en kat der var øremærket, og denne sag er endt i noget mudderkastning. DB aflivede katten og kom med påskud om at den var syg, og at de ikke kunne læse det, men to dagen forinden havde missen været ved dyrlæge, hvor det ikke var noget problem at aflæse det. Lige ledes var det eneste katten fejlede noget med nogle tandsten, men intet alvorligt.

Nå, men nu kan man så læse inde på deres side om denne hændelse med DB http://defemibyen.blogspot.dk/2014/08/dyrenes-beskyttelse-personligt.html

Synes det er under alt kritik sådan som han handler i situationen. Der skrives også i debatten inde på fb, at den frivillige har skudt katten, men hvorfor og om det passer vides der ikke endnu.

Men jeg synes bare det virker utrolig useriøst, at en så stor organisation som ovenikøbet er statsfinansieret ikke tager deres opgave mere alvorligt, og gør langt mere for at finde ejerne hvis de er mærket.

Den anden sag med katten de aflivede trods den havde en ejer, og var mærket kan læses her https://www.facebook.com/groups/686429811429317/?fref=ts

Det sørgelige i denne historie er hvordan DB forsøger at fralægge sig ethvert ansvar.

Ved sgu ikke helt hvad jeg vil med dette indlæg, udover at komme af med lidt undren og lidt galde over DB håndtering i disse sager.

Én ting er dog helt sikkert, står jeg og mangler hjælp til et dyr, så er det ikke dem jeg ringer efter.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kritik af Dyrenes beskyttelse
  • #1   4. aug 2014 DB gider stort set kun at røre ting der har mediernes og de kendtes opmærksomhed smiley

• #2   4. aug 2014 Mette kan du fortælle mig hvorfor medierne ikke dækker disse sager? Det er jo ikke fordi der ikke er "kød" på. Synes det er ærgerligt at man ikke høre mere om den kritik DB får, og hvordan de handler i sager, specielt med katte.

• #3   4. aug 2014 Jeg har for nylig meldt mig ud af DB, efter i flere omgange at blive nægter hjælp i åbentlyse sager om dyr i nød. Jeg har hjulpet dem ad flere omgange i dyreværnssager og har altid støttet dem.
    Men det er slut.
    Så bidrager jeg gerne til enkeltsager i stedet hvor der ingen hjælp er andetsteds.

• #5   4. aug 2014 Som JEG ser det er medierne, på en eller anden måde, i lommen på DB. Jeg kan bare ikke greje hvorfor og hvordan. DB glider jo af som vand på en gås hver gang der kommer kritik.

• #6   4. aug 2014 Det er jo netop det jeg ikke kan forstå? Det burde da være GUF for medierne? At en organisation der skulle hjælpe dyr i nød, fucker det fuldstændigt op, og når de endda er statsfinansieret burde det da være en forside der var nem at sælge. Synes det er sådan en skam, at der ikke er flere der kender til deres "fejl", eller hvad silvan man skal kalde det de laver.

MLA: Hvad var deres begrundelse for ikke at ville hjælpe i den givende sag?

• #7   4. aug 2014 Synes det er fedt at folk går amok på deres fb væg og forlanger en forklaring, dog tvivler jeg på at de får nogen. Men man kan da håbe på, at der er en masse mennesker der kommer ind forbi og læser med. Måske nogen får øjnene op....

• #9   4. aug 2014 Der har før været problematiske historier med DB. Jeg husker bl.a. æslet Mathilde som en kredsformand havde groft vanrøgtet, og alligevel fik manden lov at fortsætte som kredsformand.

Hvorvidt de vil gøre noget (uden særlig mediedækning) tror jeg dog afhænger meget af hvor man bor (og dermed hvilke kredsformænd der er i området).

Jeg har lige for ganske nyligt snakket med en i vores område om at tage på besøg et sted der har nogen dyr der ikke har optimale forhold.
    jeg hars elv snakket med ejerne adskillige gange gennem længere tid, der ER sket markante forbedringer, men det halter altså stadig. Jeg ved self endnu ikke om der rent faktisk sker noget i sagen, men ham jeg snakkede med lød særdeles fornuftig, og udtrykte i øvrigt at det var rart til en forandring at få en henvendelse fra en der havde forsøgt at tale med folk først og i øvrigt ikke bare råbte efter død og ødelæggelse...
    Så måske det osse gør en forskel hvordan man selv griber det an.

Lige i mit tilfælde er jeg egentligt ikke ude efter hårde straffe mm, men håber blot at det måske tages mere seriøst når samtalen kommer fra DB fremfor mig... for de sidste mangler der er på stedet er sådan set alvorlige nok, men opfattes af ejerne bare ikke som sådan.
    -jeg venter nu spændt på at se om henvendelsen hjalp smiley

• #10   4. aug 2014 Hov -og en af grundene til at jeg valgte at ringe til DB fremfor andre muligheder er faktisk at jeg ikke gide medvirke til udhængning på FB.
    Jeg overvejde alternativer, fordi jeg egentligt generelt ikke er så begejstret for DB's arbejde. Men de muligheder jeg kan komme på her i området, VED jeg vil betyde at de mennesker det handler om, vil finde sig selv nævnt med navn og med letgenkendelige billeder og til tider overdrevne beskrivelser af forholdene på FB
    Det er jeg ikke interesseret i, og det har jeg trods alt ikke oplevet ved DB...

Det kan andre org. så måske overveje, for det vil i hvert fald få mig til IKKE at melde sager til dem medmindre alle andre muligheder er udtømte

• #11   4. aug 2014 For en måneds tid siden stod vi med en tilskadekommen ugle (påkørt). Ringede til DB, og de kom pænt og hentede den og kørte den til en vildtplejer i Silkeborg (et pænt stykke herfra). Vi fik en super behandling og fik også update på uglen, der desværre aldrig ville kunne klare sig i naturen igen, da den havde brækket samtlige knogler i vingen.
    Det fik ingen medieomtale, og jeg er ikke kendt *GGG* Så det er ikke noget skidt alt sammen.

• #12   4. aug 2014 Bente - de gør selvfølgelig også gode ting smiley Dog halter det en del når det kommer til katte, det virker ikke til at de har lyst til at bruge ret mange ressourcer på dem. Og det er vist lige meget om katten de får ind er mærket eller ej.

• #13   4. aug 2014 Tjæz -og det ved du er en generelt ting, eller skulle der måske bare have stået at DET sted hvor DEN kat blev indleveret, lader til at være ligeglade smiley

Vi har slet ingen internater i mit område, hverken DB eller andre, så hvordan de kører aner jeg ikke. Men jeg ved en af de gamle kredsformænd herude i hvert fald var ganske glad for katte og mon ikke der findes en hel del af DB's folk der osse er det.

• #14   4. aug 2014 Inden for de sidste par uger har der nu været to sager, omkring katte der er mærket, hvor de ikke er kommet hjem til ejerne. Den ene aflivet, den anden siges det også at være aflivet af den frivillige der hentede katten (skulle have skudt den mens den var i transport kassen) hvorvidt dette er korrekt, venter jeg spændt på at finde ud af. Håber DB vil besvare de spørgsmål, der er kommet i løbet af dagen på deres væg.

• #15   5. aug 2014 Dyrenes Beskyttelse gør en stor indsats for landbrugsdyr og andre dyr, bare ikke katte, og sådan har det været i mange år.

Økonomisk klarer de sig ganske udmærket via medlemskontingenter, donationer og arv fra private. Desuden er de den eneste dyreværnsorganisation, der får årlig statsstøtte, og størstedelen af deres personale er frivillig arbejdskraft.

Og i sager, der "kikser", bruges netop den frivillige arbejdskraft som undskyldning.

Jeg kunne for øvrigt godt ønske, at det een gang for alle blev manet i jorden, at man betragtes som ejer af en vild kat, hvis man har givet den mad.

Dette er KUN DBs holdning (ingen andres, heller ikke lovens).

• #17   5. aug 2014 TjæZ; detvhar været i kattesager, som for et par år siden ville være en klar sag for DB, men ikke mere..
    Samtidig pralede de med hvor gode de var til at videreformidle kattene, sidste år hentede vores lokale internat en ordentlig stak katte ovrefra et af de andre internater, måske det ville klæde dem at tage sig af vore egne i stedet.
    Vi har så mange halvvilde, syge og sølle katte, og en stor andel med leukæmi mv
    der er al grund til at sætte ind

Jeg har 3 gange i år selv måtte tage affære, indfange, dyrlægebehandle og i et tilfælde finde pleje til en tydelig udsat ung radmager højdrægtig hunkat, der var så desperat og sulten at hun gik på hundene her mens de lå med ben!
    Tævede to af mine egne kastrater og lå på lur når vi spiste ude.

Hun skulle da bare jages væk, hun fandt jo nok mad andre steder... Og killingerne gik jo sine egne veje, når de blev større.. Jeg måtte jo gerne få hende aflivet hvis hun generede os.. FLOT melding fra DB

Hun blev indfanget da hun havde født og vi havde lokaliserer de små, dog fik en genbo kvast de to, da hun havde lagt dem i hans garage uden han vidste det.
    Mor og smålingerne er nu i pleje hos en bekendts vens datter smiley

profilbillede
  • #18   5. aug 2014 Hvor er de dog kære smiley men godt nok en mærkeligbholdning DB har når vi snakker kat. Hvad pokker skulle det dog hjælpe at jage den væk? smiley

Trist at der var to der mistede livet, men heldigt at resten kom ud til nogle der vil tage sig af dem smiley

Nogen der ved hvorfor der hersker sådan en "holdning" omkring katte generelt inde ved DB?

• #19   5. aug 2014 Fandt den her i en gruppe omkring DB, ved dog ikke om det er sandt, men hvis det er.... Så er det godt nok skræmmende smiley

Vedkommende har politianmeldt sagen. Håber DB i løbet af dagen vil svare på kritikken.

profilbillede
  • #20   5. aug 2014 Jeg er godt klar over at alle de herreløse, dumpede overskudskatte vi har i dk er et stort resurse krævende problem. Og så længe folk ikke tager ansvar og som det mindste får deres dyr neutraliseret, så vil der altid være problemer.
    Ikke for at lyde kynisk, men det ville trods alt være bedre at få aflivet en stor del af dem der ikke kan spores til ejer via mærkning.

Men at skyde en mærket kat på den måde - DET gør man ikke!

• #21   5. aug 2014 Nej, jeg er helt enige MLA, hvad fanden ligner det? smiley

• #24   5. aug 2014 DB interesserer sig åbenbart mere for vilde dyr så...

I lørdags kontaktede jeg DB vedr. et stillads net, der var sat op omkring en bygning og mange frustrerede svaler der enten ikke kunne komme ind til rederne eller ikke kunne finde ud gennem nettet.
    max 30 min senere stod der en fra DB og senere samme dag blev nettet fjernet igen.
    Det tog de meget seriøst

• #28   5. aug 2014 Uhh Ida, det lyder som vores Tutte, som DB heller ikke ville røre
    . Uhyggeligt at stå med en så udmagret kat. Tutte kunne dårligt styre bagbenene, trode også hun var killing. Vi valgte så at beholde prinsessen, eller det var nok min kastrat der bestemte det smiley

• #30   5. aug 2014 Men så kommer måske et dumt spørgsmål: hvis ikke DB, hvem vælger i så?

For jeg synes faktisk det er svært. Vi har bl.a. i mit område en der arbejder ganske meget for dyr der har det skidt, både hunde, heste og diverse mindre dyr.
    Hun arbejdede sidst jeg tjekkede, på at få noget ala Nordjysk dyreredning op at køre her i området.
    Og det lyder jo fint og godt. Men det kunne ikke falde mig ind at melde noget til hende. Jeg VED at hun tager ALLE anmeldelser seriøst og tjekker op på dem.
    Men jeg ved osse at det første der sker, er at der kommer en update på FB ala

"har lige være ude på (indsæt adresse) hos (indsæt navn), hvor en hund/hest/kat gik under frygtelige forhold (indsæt billeder af ejendommen + dyrene).
    Herefter så en forklaring og indgående beskrivelse af alle de ting der menes at være galt.
    Og ja, nogengange ER det frygtelige forhold, andre gange snakker vi måske "bare" at hesten ikke har adgang til stråfoder eller måske ikke har smed helt tit nok osv... ikke ok, men altså heller ikke noget jeg mener man skal hænge folk ud på den måde for.

Sådanne opdateringer deles jo flittigt, og det kan gå temmeligt hårdt udover de mennesker der er involveret -og det er altså sjældent en konstruktiv måde at tackle sådanne sager på. Jeg har i hvert fald mere end en gang set ejere gå helt i baglås og lukke fuldstændigt af for rådgivning mm efter den behandling.

Så hvad gør man så, når man ikke er tilfreds med DB, men alternativerne er som jeg beskriver?

• #31   5. aug 2014 Det er pest eller kolera. Jeg ved faktisk ikke hvad jeg ville gøre smiley

• #32   5. aug 2014 Mette -.det er jo netop det. Jeg synes det er svært, og foretrækker altså DB fremfor alternativet. I hvert fald så længe alternativet ikke er åben for at gå lidt mere stille og roligt tilværks.
    Hvis jeg melder noget, er det jo sjældent for at få hævn eller død og ødelæggelse over de involverede, men simpelthen fordi dyrene skal have hjælp... Og det får de da i hvert fald ikke, hvis det er sådan det foregår. Så ser jeg trods alt chancen for at dyrene hjælpes som lidt større hvis jeg ringer til DB

Kommentér på:
Kritik af Dyrenes beskyttelse

Annonce