{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.581 visninger | Oprettet:

Vold i skolen (lærer mod elev..) {{forumTopicSubject}}

de seneste tider synes jeg man hører mere og mere om at en lærer slog en elev, eller nu som denne
http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014-10-14-laerer-tog-kvaelertag-paa-elev
En lærer som tog kvælertag.

Er "overgreb" mindre accepteret idag end i gamle dage? Eller er det mere udbredt end man hører om?
Hvor går grænsen?
Er en lussing vold? Er et kvælertag?
Hvor ville jeres grænse gå?
Har i oplevet det? smiley

Kom med jeres besyv.

Jeg tænker tilbage på min egen skole tid. Som kun er hvad? 7-10 år siden.

Selv husker jeg tydeligt 2 episoder. Det ene var en fysik time hvor en elev efter gentagende provokationer blev for meget for vores fysik lærer som bankede ham op ad væggen og holdt armen over hans hals.Der efter blev han hevet uden for døren og fik afvide at han skulle gå på kontoret.
Der blev efterfølgende ikke gjort noget ud af det. Kan dog lige forstille mig forsiderne idag.
En anden episode var jeg selv ude for. Jeg havde en dreng i min paralle klasse som jeg ikke kunne med. Fortalte min lærer at jeg gerne ville deltage i idræt men at han ikke burde sætte os på samme hold, da vi simpelthen ikke kunne udstå hinanden. Alligevel ender vi på samme hold. (Tænk på at jeg er en 14-15årig humør bombe!) Nå men vi kom på samme hold og jeg vælger at udgå fra idræt. Min lærer følger efter mig og beder mig om at komme tilbage. Jeg nægter. Jeg går ud på pigernes omklædningsrum, hvor efter han vælger at følge efter mig. Jeg sætter i løb, og løber frem og tilbage, totalt hysterisk. Var sur og ked af at han ikke lyttede til den eneste lille bøn jeg havde. (Også var han i virkeligheden min "hade" lærer). Løber frem og tilbage på gangen, griner af hans skæld ud. Det var mit forsvar, at grine af skældud. Det ender med mit grinen af ham og at jeg ikke lyttede var for meget for ham og han tager fat i begge mine overarme og banker mig op ad væggen adskillige gange. Begge mine overarme var dækket af blå mærker og jeg havde en bule i mig baghoved. Da han endelig forskrækket slipper mig stikker jeg af, uden sko, uden tøj i frostvejr. Havde shorts og en Tshirt på. En anden lærer opdager mig og får overtalt mig til at få tøj på. Han følger mig op til kontoret hvor jeg viser min arme og lader lederen føle min bule. Det skete intet yderligere andet end at jeg får afvide at jeg nok havde overreageret på hans irrettelsættelse. På trods af at der var 3 som havde overværet episoden.

Det skal lige siges at idag bærer jeg ikke nag eller noget smiley Jeg har helt sikkert været hysterisk.

Men er vi blive mindre tolerante? Er ungdommen blevet for hysteriske?

Håber nogen vil være med i debatten smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vold i skolen (lærer mod elev..)
  • #1   14. okt 2014 Ved ikke om vi er blevet mindre tolerante men jeg ville ikke acceptere noget af overstående, ville til nøds kunne acceptere at barnet blev holdt fast hvis der var risiko for at det skadede omgivelsene eller sig selv .

    Men at bruge lussinger /kvælertag /banke elever ind i væggen, der er for mig fuldstændigt uacceptabelt, og ville betegne det som overgreb, hvilket det vel også er i lovens forstand ?
    Jeg må i hvertfald ikke stikke min egen unge en lussing( ikke at jeg kunne komme i tanken om det), og selvfølgelig skal andre heller ikke gøre det.

    Synes faktisk det er en gevaligt falliterklæring når lærer /pædagoger og andre der har med børn at gøre i dagligdagen griber til den slags, de burde have ordet i deres magt, og bruge ord ikke vold/magt.



  • Natchan
    Natchan Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Svar: 36
    #2   14. okt 2014 Er en lussing vold? JA Er et kvælertag? JA

    Er "overgreb" mindre accepteret i dag end i gamle dage? Ja da, heldigvis smiley

    I 1967 blev sådan nogle ting jo forbudt i skolerne og i 1994(Deromkring???) blev det forbudt i det private hjem........


  • Natchan
    Natchan Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Svar: 36
    #3   14. okt 2014 Googlede mig lige til at det var i 1997 at det blev helt forbudt at slå børn smiley

  • #5   14. okt 2014 Det kan sagtens være at man er hysterisk som 14-15 årig, men at en lære tager fat en en elev og banker dem op af væggen, er på ingen måde i orden, underordnet grunden.

    Jeg er selv blevet slået af en lære da jeg var 13 år, og gik på kostskole, en lære vi havde med på en ferie fik en hjerneblødning over at jeg bad ham lade være med at ligge sit fly sæde helt ned over mine ben..
    Der gik min mor amok... Hun råbte og skreg af manden, men ellers fik det ingen konsekvenser..

    Der var også et par gange hvor at vi havde elever og lærere der var oppe og slås..

    Skete det i dag og det var mine børn så røg der en politi anmeldelse afsked, jeg skal ikke slå mine børn, og må ikke ved lov, og der er heller ikke nogen andre der skal overveje at slå dem!

    Havde de selv slået, spyttet, eller andet i den dur, så må de vokse være udrustet med andre midler en vold til at håndtere dem


  • #6   14. okt 2014 Min søn var 8 år, da en lærer vred begge arme om på ryggen af ham og holdt ham sådan i 20 minutter. Vold? Efter min mening JA.

    Politiet derimod mente, at det var selvforsvar.

    Jeg ville dog til enhver tid anmelde en lignende episode igen.


    Min søn kom hjem hver dag med sorte mærker rundt om begge overarme. Manden der gjorde det, han er i dag dømt for vold mod elever.


  • #8   14. okt 2014 I visse tilfælde finder jeg det ok, at en elev bliver fastholdt i et forsøg på at få denne i ro, men aldrig at slå eller på anden måde fysisk forulempe.

    som Patte skriver ud fra egen erfaring, så er der tilfælde hvor det kan være en sidste udvej, for at forhindre at situationen kammer over til fare for andre.



  • #9   14. okt 2014 Min søn havde ondt i begge skuldre flere måneder efter overgrebet.

  • #11   14. okt 2014 Ved fastholdelse skal der forelægge en fastholdelsesrapport. Ved min søn fandtes der ikke en eneste. Det undlod de slet og ret. For så kunne ingen hænge dem op på, at de fastholdt de stakkels børn hver dag.

    Den ene gang blev min søn fastholdt, fordi han ved et uheld kom til at bakke ind i en lærer, da de spillede i frikvarteret.

    Magt kan også misbruges.


  • #13   14. okt 2014 Med fare for at blive voldsom upopulær tror jeg bestemt også det har en del med den attitude som nogen børn har idag.
    Næsten hver gang jeg er på skolen for at hente eller bringe knægten ser jeg unger hvor jeg tænker, de burde have en bag i og lære at opføre sig ordentligt.
    Dermed ikke sagt at jeg nogensinde ville slå et barn eller tillade vold mod børn, men de kan være voldsomt provokerende.


  • #14   15. okt 2014 Børn har altid været nogle møgunger og tæsk har aldrig hjulpet, så forstår ikke hvorfor man synes folkeskolen er for blødsøden i dag.

    I din, ts, nævnte situation synes jeg ikke du var hysterisk eller noget som helst. En lærer burde respektere at der er nogle man ikke kan med i, stedet for at gennemtrumfe deres egne behov. Børn er mennesker på ligefod med en voksen.
    Det han lavede var da intet mindre end vold og han blev også selv forskrækket over sin egen opførelse.

    At man fastholder børn for at undgå de eller andre kommer til skade, kan da være nødvendigt men man behøver ikke banke nogle af deres kropsdele nogen steder hen.

    Kan man ikke styre sit temperament så er pædagog/lærer nok ikke lige vejen man skal vælge. Der findes mange lærer og pædagoger der sagtens kan holde ro og orden uden råben, skrigen og vold.


  • #15   15. okt 2014 Puha syntes den er svær.
    Jeg syntes jo ikke man skal slå børn. Men syntes godt nok mange børn idag er blevet så grumme og uartige a høre på og deres måde at opføre sig på. Men sørme ikke hvad man skal gøre ved det.
    Men ærligt er der sgu nogle børn jeg personligt har syntes trænger til en røvfuld. Når de i offentlighed står og dissideret provokere læren og prøver at få de andre børn med på den. Kan slet ikke forstille mig den føles de lære må have, og ja ved sgu ikke hvad jeg selv ville gøre.
    Tænk at stå som en voksen og blive mobbet af en flok børn!

    Men ja tror nu at vi i dagens Danmark har fået et andet syn på det med at give børn en lærestreg.

    Syntes faktisk måske lidt at vi er begyndt at pakke børnene lidt for meget ind i vat og giver dem for meget "fri line" på en eller anden måde. Men hvordan man skulle få det til at stoppe ved jeg sgu ikke.


Kommentér på:
Vold i skolen (lærer mod elev..)

Annonce