3.708 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
47 Svar
Luksusfælden Luksusfælden
Nogle gange når jeg ser Luksusfælden (ser det ikke så ofte mere), så sidder jeg bare og tænker at på en eller anden måde så virker de som hundehadere, det virker bare som om det er et princip for dem at folk ikke skal have kæledyr ....
3 synes godt om
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.005
MEN når man skylder jeg ved ikke hvor mange penge væk og man samtidig går ud og bruger 22.000 på at købe hund, samtidig med at man ønsker hjælp, så tror jeg ikke at du skal regne med at det ikke bliver kommenteret. Så ikke programmet men læste omtalen af det.
aug 2008
Følgere: 1087 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.741
Når det er sagt, så skulle jeg nok finde en måde at beholde min hund på, hvis det stod slemt til. Men når man deltager i det program, skriver man jo under på at folkene kan gøre hvad de vil, så der bør man være indforstået med, at man kan miste sine dyr.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.962
Selvfølgelig er der dem der vil beholde alle goder og ikke ofre meget selv, men stadig, ja så synes jeg aldrig de forsøger at finde vej hvis dyret nu virkelig betyder meget ... man kunne jo ligge lidt til side i budgettet til at hvis det så går galt og dyret bliver syg, ja så har man i det mindste til en aflivning, hvis ikke andre kan/vil overtage det..
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.215
Dog ville jeg selv hellere leve af havregrød end at skille mig af med min hund.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 431
Når det så er sagt, så tænker jeg nogle gange, når jeg ser de der klip, at de da aldrig nogensinde ville bede folk om, at skille sig af, med deres børn, så hvorfor skal de af med hundene, når nu de er der? Hvis de kan tage højde for børn, i budgettet, så burde de da også kunne tage højde for hund (eller andre smådyr, for den sags skyld).
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.215
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.254
Derudover synes jeg faktisk de er ret fair og er ret gode til at fortælle hvorfor og sige at det jo ikke er fordi de ikke forstår det, men at økonomien bare ikke er der.
Sidst jeg så noget, er for et par uger siden hvor de havde 3 labrador lign hunde, som de ikke havde råd til. De beholdte en, tiltrods for at de var frarådet det på det yderste. De fortalte så at de havde fundet i budgettet (ejerne ikke dem fra luksusfælden) til at lægge 100 kr til side i måneden til den hund (til dyrlæge, går ud fra at mad osv. var ved siden af) Min første indskydelse var at det er 1 regning og så er hele budgettet væltet.
Det er ikke fordi jeg ikke forstår at man elsker sin hund osv, og det gør jeg også selv, men så har man altså også et ansvar om at have styr på økonomien. Dem i Luksusfælden er jo netop allerede derude hvor de ikke kan bunde, og så kan det altså være nødvendigt hvis de skal hjælpes, for ofte har de jo vitterligt ikke råd, de skulle ikke have haft dyret til at starte med.
Hvis de så selv kan finde penge i budgettet til det så er det såmænd fint med mig, men det er altså deres egen skyld at de er havnet hvor de er, så jeg har altså ikke ondt af dem.
Luksusfælden kommer for at hjælpe, og når de står og skal forhandle, er dem de skal forhandle med altså pisse ligeglade med om du har en hund, de vil bare have deres penge.
Så sorry men vil man have hund, må man altså også kunne tage ansvaret og sørge for en økonomi hvor man kan have hunden.
Det er noget af det jeg synes der altid bliver lagt sindsygt meget vægt på her på HG, når nogen (specielt unge mennesker) spørger ind til det at få hund, at man skal have en god økonomi. Hvorfor gælder det ikke for mennesker i luksusfælden? er det fordi det er åh og ih så synd for dem at de har et kæmpe overforbrug?
Jeg får ofte mindre udbetalt end de betaler i husleje, og alligevel bærer jeg mig ad med at have 2 hunde og stort set ingen gæld (har indskudslån hos min mor og så afbetaler jeg på en mobil og det er så det)
Så hvis det virkelig var så vigtigt for dem med en hund og den var alt, mon så ikke de også kunne finde pengene hvis de virkelig ville?
Derudover er det jo ikke noget luksusfælden bestemmer, de kan jo kun råde ud fra økonomien og vise hvordan du kommer ud af den lorte situation man selv har sat sig i.
Og der er jo ingen der har sagt at man ikke må ændre budgettet, hvis man føler de sætter madbudgettet 2000 kr for højt, så kan man jo bare bruge de 2000 kr på noget andet.
aug 2008
feb 2011
nov 2012
nov 2012
Men hvis nu folk var ansvarlige til at starte med, var der jo ingen grund til at de skulle af med deres hunde, og så ville eksperterne ikke have grund til at være de onde dååmme bussemænd.
De er rådgivere, de rådgiver ud fra hvad de mener er realistisk og sjældent er det realistisk med en hund. Det er jo ikke foder osv. der koster, det er dyrlæge regningerne. Og når man ser et afsnit, tror faktisk endda det var i sidste uge måske, hvor de så lægger 100 kr i måneden til side til hunden, viser det jo bare at de reelt ikke har råd, og eksperterne har ret. Måske har de bare virkelig billig dyrlæge, men jeg kommer godt nok ikke langt for 1200 kr i året hvis min hund bliver syg. Bare fra juni-september har jeg brugt over 3500 kr på hundene ved dyrlæge, og de har ikke været syge. Lucky havde lidt ondt i ryggen = til kiropraktor, 900 kr plus dyrlæge på 500 kr, fordi jeg skulle være sikker på om det var noget, det var så ikke noget han fejlede, det var bare som når vi andre har ondt i musklerne, men det skulle da ordnes.
Lucky skulle have en tandrensning, 900 kr. Rosa skulle have hvalpe tænder ud, det blev lige 2000 kr.
Det er da langt fra hele tiden eller hvert år jeg skal bruge så store beløb på dyrlæge, men det skal der da være råd til, for man ved jo aldrig. Og er ens økonomi på røven som det jo er i luksusfælden, er det måske ikke skide smart at have en så ukendt faktor når man for det første ikke kan lægge noget til side, og for det andet at den kan vælte hele budgettet ved en enkelt dyrlægeregning.
Så uanset hvor længe vi diskutere hvorvidt de er følelsesløse og onde, så kan vi vel godt blive enige om, at selvom det selvfølgelig gør ondt på ejeren, at eksperterne altså oftest har ret set med økonomiske øjne? Og at ejerne er uansvarlige, at anskaffe sig dyr, når de ikke har råd til det.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 530
dec 2010
Følger: 88 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 916
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Jeg er måske mere kynisk anlagt og tænker ofte at man altså ikke kommer til at sætte sig i SÅ stor en gæld fordi "man er uheldig" eller lignende, og det er jo ret logisk at sidder man i rigtig stor gæld så går man ikke ud og anskaffer sig flere udgifter - også selvom man ææælsker hunde. Bad luck, så skulle man have tænkt sig om noget tidligere. Nu tager man konsekvensen for ens handling, ligesom alle os andre
Men jeg har jo heller ikke set luksusfælden i lang tid så kan ikke kommentere på deres syn på dyr.
Jeg synes også der er forskel på hvornår man har anskaffet sig hunden/dyret, som i snakker om (før man satte sig i stor gæld, eller mens man udmærket var klar over at man med vilje pålagde sig selv flere og flere udgifter og så tillader sig at pive over sin gæld)
dec 2010
feb 2011
Ja de fleste har været blåøjede i deres økonomiske dispositioner, men der er nogle der er endt i det uden megen egen skyld.. mener også at kunne huske en udsendelse hvor en ung mand af sit gode hjerte sikkert var kommet til at love forældrene at betale til deres gård, og de var bare ikke villige til at lade ham slippe så nemt da han ligesom gerne ville noget andet i sit liv ...
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.315
Det gjorde hun jo selvf. ikke :o) Og hun har i dag et prægtigt lille opdræt :o)
Rigtig rigtig rigtig mange, af de par fra Luksusfælden, holder ikke ret længe efter programmet har været sendt. Det er simpelthen for hårdt for mange af dem.
Derfor vil det fx. at gå af med ens hund, fordi man er sammen med en person, som har en forfærdelig økonomi med ind i forholdet, være ret så hæsligt, når man derefter står alene tilbage bagefter ...
Jan blev, efter 1. gang han havde rådet til at deltagere, i programmet, gik af med hunden, ret overrasket, næste gang han blev konfronteret med ejerne fra den store hundeverden. De var såå vrede på ham, og totalt uforstående overfor hans "manglende empati". Han blev ret så paf og havde slet ikke forventet den reaktion :o)
Men han er der ikke for at være empatisk. Han er der for at hjælpe familiens økonomi på fode igen. Og man kan ikke betale ens regninger med empati og tårer.
Jeg synes egentligt at Jan er meget sympatisk, i forhold til hvad deres opgave er :o)
De 2 deltagere i aften var ret håbløse. Jeg ville ikke have haft den tålmodighed som "eksperterne" udviser.
Jeg kan som regel heller ikke så ofte prale af, at have den samme empati over for deltagerne, når de er usamarbejdsvillige hele vejen igennem ...
feb 2011
feb 2011
okt 2007
okt 2007
Det er trods alt "kun" et TV-program :o)
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
"Der var en HG'er med i programmet for et par år siden, og der ville de også have at hun skulle gå af med hendes hunde.
Det gjorde hun jo selvf. ikke :o) Og hun har i dag et prægtigt lille opdræt :o) "
Hende sad jeg også lige og tænkte på. Hun var også med i den opfølgningsudsendelse, som der var. Jeg husker at hun skrev til mig at hun NÆGTEDE at gå af med hundene og når man ser hvordan hun klarer det nu, så var det jo super
feb 2005
At finde plads til hund i budgettet, indebærer jo så også en opsparing til denne, netop til uforudsete ting.
Noget andet er så, at for folk uden børn, der er hunden jo ofte som et barn for dem, og det kan derfor virke lige så urimeligt, at bede dem om, at skille sig af med hunden, som at skille sig af med et barn.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Jeg har set et par programmer hist og her, og kan sådan set godt forstå at eksperterne siger: Ud med hund, smøger, dyre fritidsinteresser, dyrt tøj, elektronik osv. De er der jo for at rydde op i en håbløs økonomi, og har jo selvfølgelig behov for hver en krone, som de kan skaffe i et budget, og bruge til forhandling. Som regel skulle hunden slet ikke have været anskaffet i første omgang, netop pga. den elendige økonomi.
Omvendt så sidder jeg jo også med den der tanke, at jeg skulle fa'me nok få presset udgifterne ind til hunden et eller andet sted, selvom budgettet er stramt. For der var godt nok ingen som skulle fortælle mig, at jeg ikke måtte have hund mere.
feb 2005
Men det er sådan set også ligemeget, jeg ser det ikke, for jeg interesserer mig ikke for det, min tanke ved de klip er bare: "Hvad ville de så have gjort, hvis det var et barn?"
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 5 Svar: 206
Det er jo logisk at, det vil være svære at forhandle med sine kreditorer, hvis man samtidig har dyr, fordi at kæledyr er en stor udgift og en meget usikker udgift, da de kan gå hen og blive voldsomt dyre og derved kan nogle store udgifter opstå.
Økonomer er "ansat" til at få økonomien på rette kurs, og derved er de nødt til at gøre deres arbejde, og kun engagerer sig professionelt i den sammenhæng.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Jeg synes det er lidt urimeligt. Betaler man ikke sine regninger og lever over evne,kan man forhandle et par hundrede tusinde. Det er der sikkert også mange andre der gerne ville,men de får det ikke. Alene fordi at de betaler deres regninger.
dec 2010
folk må bare indser det er forkert og betale så meget på deres dyr, når man har et lån på over to 1 miloo
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.144
det forstår jeg ikke helt, men jeg tror nu også jeg vil melde mig til luksusfælden, så kan de måske lige ringe til min kreditforening og spørge om jeg ikke må betale lidt mindre tilbage end jeg har lånt, det ville da ikke være så ringe endda
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.144
jeg er helt med på at hvis mn anskaffer sig en hund og år efter kommer i en uheldig situation, er det ikke lige det første man skiller sig af med.
feb 2011
sep 2013
#65 Nogle af dem har vist forsikret deres hunde, men så vidt jeg husker, er det ikke noget, der bliver fremhævet i programmerne. Der er jo også selvrisiko, så en dyrlægeregning kan stadig vælte budgettet.
feb 2011
vi har da også hund, men jeg er fx fleksjobber grundet sygdomme der kan udvikle sig, jeg kan da hurtigt ende med ikke at kunne arbejde, sæt så manden også blev syg, eller kom ud for en ulykke samtidigt ... folks situation kan hurtigt ændre sig grundet ting man ikke kunne vide ... så skal man så at sige aldrig i livet skaffe nogle forpligtigelser der ikke kan betales på en førtidspension eller kontanthjælp ...sådan lever man jo ikke livet ...
nov 2012
Jeg er som sagt en af de der får mindst udbetalt (hvis vi ser bort fra det der med forsøgerpligt) som udeboende, nemlig ca. 5000 kr, det er før alt er betalt. Jeg er pisse heldig at have fået en billig lejlighed og så har vi selvfølgelig kærestens indkomst som lyder på det samme, så vi har i alt 10.000 kr til alt om måneden. Det fungere, vi har råd til vores to hunde, og vi behøver ikke optage gæld for det. Så hvis man vil kan man altså godt have hund og leve for lidt, men det kræver jo at man vil spare alle andre steder.
Men når man som i luksusfælden står med en kæmpe gæld, som man ikke betaler af til, ja så er hunden altså en luksus som man desværre må skille sig af med,fordi man har levet med et kæmpe overforbrug, og hvid økonomien skal tilbage på sporet er hunden en faktor som må ryge. Sådan er det.
Så nej den gamle fattige pensionist må have 4 hunde hvis det er det hun vil,så længe hun faktisk betaler den gæld hun skylder, det er jo så op til dem hun skylder penge hvilke aftaler om afdrag de vil indgå.
Så længe man faktisk afholder de aftaler og ellers kan få det til at løbe rundt økonomisk, så er der jo ingen grund til at afskaffe dyret, men i luksusfælden er dette jo ikke tilfældet.
Men igen jeg har set et afsnit hvor damen fik lov til at beholde sin lille hund, fordi hun kunne spare nok andre steder.
feb 2011
nov 2012
Jeg kan da som alle andre komme i en lorte situation, nu kan jeg så ikke se hvordan jeg skulle få mindre penge end jeg har, men ja..
Mange af de ting i luksusfælden, hvis ikke alle, er ting de selv 100% er skyld i, de kunne lade være med at leve for penge de ikke har, for det er luksus de bruger penge på. Det er altså sjældent de der faktisk ikke har penge pga sygdom osv. som er med i det program, men folk der har et kæmpe overforbrug, med kviklån osv. og så er det fandme deres egen skyld og pisse uansvarligt, uanset om det er børn eller hund de har. Børnene kan man ikke bare fjerne, og der skal man også tænke på børnenes tarv, sådan er verden indrettet. Det er mennesket der har følelser for hunden, ikke omvendt. Jeg ved da godt at mine hunde ville fungere fint i en anden familie når de først faldt til.
Hvis deres hunde virkelig er som børn for dem, måtte de jo tage ansvar og lade være med at optage en masse lån, for at leve et luksusliv de ikke har råd til.
nov 2012
man skal altså også tænke på, at selvom nogle af os nok tænker, jamen de kunne også bare spare lidt ekstra der og der, så er det altså ofte sådan at de har haft et kæmpe overforbrug, så selvom tallene virker store for os, er det altså stadig skrabet for dem. Men er da sikker på at hvis man spare et andet sted for at få råd til hunden, er det helt fint for dem.
Der var da i hvert fald ingen ting da de beholdte 1 ud af 3 labrador lign. hunde for et par uger siden, selvom jeg ikke syntes det lød til de på nogen måder havde råd til det, ud fra det de sagde. Men hvis de synes de har og får det til at fungere, jamen så fred være med det. De havde jo fået lagt deres budget osv.
feb 2011
Men ja, jeg synes stadig at nogle gange virker det at have hund bare en "rød" klud på de der værter ....
nov 2012
Så det er jo sådan set ikke deres skyld.
Det er da synd for hende pigen du nævner, men så må man lade være med at stifte gæld sammen. Altså jeg mener virkelig at det er synd for hende, men noget af skylden bære hun selv, og så må hun jo gå videre med det. Jeg ved ikke hvordan systemet fungere, men man må da kunne gå videre med det. Og ellers måtte hun jo finde en løsning og få betalt gælden.
Men det er da ikke fordi sådan en pige ikke måtte have en hund for min skyld, og det er da frygteligt hvis hun skulle af med den pga ex'en som jo så er jordens største nar, men hvis pengene ikke er der, er de der jo ikke, uanset grunden
Det er derfor det er så skide vigtigt at huske på at man kan gå fra hinanden og have styr på det hele. Ikke fordi man ikke skal stole på hinanden, men fordi man skal sikre hinanden.
feb 2011
Jeg er helt med på at I meget taler ud fra de der overforbruger, køber løs selv når gælden er stor osv ...
jeg taler nok mere om folk der er endt i gæld af andre årsager ....
nov 2012
Og mon ikke man har en chance for at finde en midlertidig løsning, til huset er solgt eller lign, hvis det går helt ad H til.
jeg kender f.eks. en der mistede sit job, hun ejer hus, hun gik fra dagpenge ned på KH, som hun jo sådan set ikke kunne få, fordi hun havde for meget værdi, men kom så ind i en af de der nye hjælp der kom, for dem der røg ud af systemet.
På mirakuløst vis, har hun faktisk klaret sig igennem, har nu et job og ejer stadig sit hus.
Det er ikke fordi jeg ikke har forståelse for at der kan ske ting i livet, som gør at økonomien ændre sig drastisk, men hvad vil du have at jeg skal sige? økonomien skal jo være der til at have hund uanset, og selvom jeg da gerne ville sige at man da bare kan trylle penge frem til en hund, når man ikke synes det er fair, så kan man ikke, og det er jo altså desværre ens for alle, uanset om man sidder i situationen fordi man bliver syg eller fordi man er uansvarlig.
Den ansvarlige vil så kæmpe med næb og klør for at finde en løsning, og derfor sætte sig i så lidt gæld som muligt for at få det til at løbe rundt, ind til at der igen er styr på det, eller man får solgt hus osv osv.
Den uansvarlige som jo tit er dem i luksusfælden, vil bare blive ved med at lave overforbrug.
Men ved at man har en rigtig god sygeforsikring til sin hund, og en god opsparing til den, fordi man netop er ansvarlig og har en god økonomi, sikre man sig bedre, hvis der en dag skulle ske noget uventet. Man skal stadig finde penge til det hele, for det koster at have hund, men hvis du sikre dig bedst muligt imens økonomien er god, er det også lettere at få det til at fungere når man kommer ind i en periode hvor det ikke går godt.
Jeg har meget svært ved at forklare det, men jeg håber det er forståeligt og man kan fange pointen alligevel.
aug 2008
MEN når man køber to hunde til 22.000 MENS man skylder penge til højre og venstre, ja så beder man sku selv om det. Det er IKKE en nødvendighed at gå ud og fyrer 22.000 kr. af efter to hunde når man er på skideren.
feb 2011
sep 2013
En skrev (som jeg forstod) at man hellere skulle beholde hunden end at forsøge at omplacere den, og kom der så en dyrlæge regning man ikke kunne betale, måtte man aflive hunden i stedet for. Så kan man jo risikere at skulle aflive hunden uden grund. Min hund var til dyrlægen sidste uge pga dårlig mave, hun er fuldstændig frisk igen. Tænk hvis jeg skulle aflive hende for sådan en bagatel, fordi jeg ikke havde til dyrlæge regningen. Jeg synes man er en uansvarlig hundeejer, hvis man ikke har råd til dyrlægeregninger.... altså til en hvis grænse. Skal man af med +15.000 kr så lyder det alvorligt, og så kan jeg godt forstå hvis nogen vælger at aflive.
dec 2010
Men de episoder af Luksusfælden, som jeg har set. Der har folk et langt stykke hen ad vejen selv skabt deres problemer, ved at overforbruge vildt og voldsomt, optage det ene dyre kviklån efter det andet, og samtidigt lukket øjnene for deres voksende gæld. De fleste af deltagerne er kun 1 mdr. eller 2 fra at ryge i fogedretten/Ribers. Og så er det sgu dybt uansvarligt at de også anskaffer sig dyr, vel vidende at de ikke kan skaffe penge til dyrlægeregninger. I de tilfælde er det da langt det bedste for dyret at blive omplaceret.
dec 2010
Kommer til at tænke på en episode for lang tid siden, med et par fra Jylland som havde stor gård, galop-heste, hunde og absolut ingen penge, da begge havde valgt at tage uddannelse. De ville hverken droppe uddannelse eller sælge hestene, og eksperterne måtte give op. Gad godt vide hvordan det gik de 2 ?
Luksusfælden