{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.339 visninger | Oprettet:

Man sælger da ikke ting man har lånt - eller gør man?? {{forumTopicSubject}}

Luft...luft...luft...


For noget tid siden tilbød vi at min svigerinde (+ mand og 2 små børn) kunne låne vores opvaskemaskine for at se om det var noget de selv skulle investere i i fremtiden (= når de købte hus).
Vi havde på daværende tidspunkt ikke selv plads til den i vores bolig, men nu er vi flyttet og har plads.

Forleden var vi så hjemme hos dem og hjælpe med at slæbe ned fra loftet, da de har solgt lejligheden pr. 1. nov. og købt hus i stedet.

Der udbryder hun, lettere henslængt:
"Nåh ja, jeg har i øvrigt solgt jeres opvaskemaskine sammen med lejligheden".

Øh....Waht...?!?! smiley

Så hun har uden at spørge sagt ok til køber om at den kan følge med lejligheden.
Havde hun spurgt havde hun nok fået et ja, men at sælge folks ting uden tilsagn, det er mig en kende groft. smiley

Det var en ret dyr maskine min mand og jeg havde fået i gave af hans farfar og (nyligt afdøde) farmor og den havde været brugt i under 1 år da vi tilbød at de kunne låne den.

De har i dag tilbudt at købe en ny til os og det kommer de til, men alligevel..

Jaja, det er bare en opvaskemaskine, men jeg er stadig lidt harm over at hun bare sælger vores ting uden at spørge.

Har I hørt noget lignende?! smiley

.....Nå, så fik jeg luft og tak for det! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Man sælger da ikke ting man har lånt - eller gør man??
  • #2   18. okt 2015 Det gør man bare ikke smiley smiley

  • #3   18. okt 2015 Maj-Britt, ej hvor var jeg blevet gal hvis jeg var dig! Og skuffet. smiley



  • #4   18. okt 2015 Nej det gør man altså IKKE. Det er bare ikke OK.

  • #5   18. okt 2015 nej hvor bliver jeg harm over sådan en mangel på pli.
    ALTSÅ man låner for at slippe at købe det selv, så når det ikke bruges mere gives det retur, det er da noget alle ved (børn skal måske vide det først) men det er da at misligholde venskabet at gøre det.


  • #6   18. okt 2015 nej selvfølgelig gør man ikke det ... som du skriver de kunne have spurgt først .... men trods alt godt de tilbyder jer en anden ...

  • #7   18. okt 2015 Hold nu op hvor er det respektløst! Jeg havde nok bedt om at få penge for min opvaskemaskine. Og så ville jeg nok overveje det venskab ret kraftigt.... smiley

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #8   18. okt 2015 Man sælger da ikke andres ting, hverken opvasker eller bøger eller deslige - det er LÅNT, det er da mere end uhøfligt.

    Uanset hvad man selv tænker ifht. "følelser" i det lånte, så er det som låner ikke ens beføjelse at bestemme over de ting man har lånt - det siger da sig selv. De burde virkelig skamme sig.


  • #9   18. okt 2015 Hold da kææft smiley smiley Godt at de selv kan se, at de lige erstatter den opvaskemaskine!
    Og nøøøj jeg var også blevet sur i dit tilfælde Maj-Britt, jeg er HELDIGVIS ikke stødt på sådanne folk som i nævner, der åbenbart har et totalt fordrejet syn på hvad det vil sige at låne en genstand smiley Jeg havde også krævet alle bøgerne erstattet. Hvad gjorde hun efterfølgende?


  • #11   18. okt 2015 Det er fandme ikke i orden!!! smiley

  • #12   18. okt 2015 Principielt sælger man ikke lånte ting, men når det så er sagt, så er en opvaskemaskine let at erstatte. Miele laver ganske fremragende modeller. Det er da langt værre, når der er tale om bøger. Disse er oftest strengt personlige i sammensætning og erstattes ikke let. Med mindre, der var tale om pixies samlede værker smiley

  • #14   18. okt 2015 En god historie: min veninde lånte en bog af mig fordi jeg havde anbefalet den (jeg er ellers ikke så meget for at låne ting ud, især ikke mine kære bøger, men jeg havde den jo lige liggende), og det var fint. Der gik noget tid og jeg tænkte at jeg nok også snart skulle have den bog tilbage.

    En dag tilstår hun så - den dag i skolen, hvor hun spildte kaffe ned i sin taske, havde hun haft bogen med til mig!
    Nu havde hun altså købt en ny bog til mig, MEN den havde et andet cover og hun havde det så frygteligt og havde ikke turde fortælle mig om det den dag med kaffen.
    Hun havde været SÅ bange for at fortælle mig det, fordi det var et andet cover. Det var ikke en bog hvor udgaven var vigtig, men åh, hun var bare så ked af at have ødelagt (spildt et par små pletter kaffe på) min bog smiley


  • #16   18. okt 2015 Helt vildt, hun havde bare SÅ dårlig samvittighed over at have købt en bog til mig der ikke var præcis samme udgave smiley smiley

  • #17   18. okt 2015 Fünke - Og det ER bare næsten umuligt, at blive sur på sådan en veninde, der så tydeligt er tynget af det! :o)

  • #18   18. okt 2015 Uden at have læst alle svar. Jeg var fxcket skråt!!

    Hvis jeg nu tænker på denne samme historie hos min hest.

    Jeg låner pt en sadel til staldejer, jeg rider i en anden og den omtalte sadel ligger ikke godt på min hest. Hvis hun var kommet og havde indskudt en sætning om at hun forresten havde solgt min sadel med til hendes hest, så var jeg først blevet paf for derefter at læse hende teksten!!!


    Man sælger kræft edermig ikke ting man IKKE ejer!! Basta!!!

    Helt på sin plads at i får en ny maskine og derefter så ville jeg sætte mig ned og tale med hende. Hun vidste at den kun var til låns, så hvordan kunne de finde på at sælge den med lejligheden? Hvad om i havde lånt en dyr ting af dem og så lige havde solgt den...

    Alt efter svaret, så kunne jeg fremover godt undvære den veninde...


  • #19   18. okt 2015 Ikke en lånt ting, men da vi for nogle år siden skulle have anden bil, så bad en veninde om hun ikke måtte købe den gamle bil. Ok, 8.000 blev vi enige om ville være en fair pris, men så gjorde jeg fejlen - sagde ja til en afdragsordning, hun var jo min veninde og havde på det tidspunkt lidt økonomiske problemer, men jeg stolede på hende.
    Her 3 år efter har jeg stadig ikke set en krone trods gentagne at have spurgt først pænt siden mere utålmodigt til dem, og samtidig ved jeg, at hun for et par år siden solgte bilen til en anden for 3000.
    Hvad pokker man stiller op, det ved jeg ikke - men det er ihvertfald et venskab, der er røget i vasken.


  • #21   18. okt 2015 Hvis man VED det ikke er ens egen når man sælger det, så er det hæleri..

    Jeg kunne dog finde på at gøre det ved et uheld, da jeg godt kan glemme om det er noget jeg har lånt fra en eller anden, eller om det nu er min egen..

    Men her taler vi om små ting, og slet slet ikke i opvaskemaskine størrelse..


  • #22   18. okt 2015 Salla - Men det er jo en svigerinde, ikke en veninde. Så ikke én, man bare lige kan skrive ud af sit liv. :o)

  • #23   18. okt 2015 Edb
    Ok, så pixi uden 'e'


    profilbillede
  • #26   18. okt 2015 Jeg sælger af princip ikke mine pixibøger, før de bliver filmatiserede. Gerne af en polsk kultfilmsinstruktør eller i anden avantgardistisk produktionsform.
    Indtil videre er samlingen intakt. Åbenbart ikke lige hvad Berlin, Cannes eller Hollywood efterspørger for tiden. smiley


  • #27   18. okt 2015 Ingen perfekt for andre folks ting. Føj, jeg var blevet tosset!

  • #28   18. okt 2015 Åh ja det komplicerer tingene lidt

    Men ændrer ikke fakta.
    Man sælger ikke ting man ikke retmæssigt ejer.

    Ville stadig tague en snak med vedkommende. Troede de evt at man egentlig ikke skulle bruge maskinen? Ikke at det retfærdiggør et salg, men kommunikation er en svær ting smiley


  • #30   19. okt 2015 Tak for alle jeres inputs.

    Nu kom det for mig ikke an på om det var en bog, en bil eller en opvaskemaskine (nu var det bare en "opper" i dette tilfælde), det er mere princippet i det.

    Trine G, dét er immervæk også dårlig stil! smiley


  • #31   19. okt 2015 Har ikke selv oplevet det som sådan, men for pokker det gør man altså bare ikke smiley
    Det tætteste jeg har været på den slags, var da vi boede til leje nede på lolland, og ejer skulle sætte huset til salg.
    Jeg stor oppe i køkkenet og kunne sagtens høre hvad de sagde i kælderen, og der sagde ejer at vaskemaskine fulgte med i handlen, kunne jeg så lige måske komme ned til dem i kælderen i en vis fart, og gøre ejer og ejendomsmægler opmærksom på at vaskemaskinen var MIN egen, og det vidste ejer udemærket godt !! smiley
    Ejers vaskemaskine stod ovre i laden for den virkede ikke da vi flyttede ind, og efter aftale med ham blev den sat derover, og vi købte selv en ny vaskemaskine, som vi så ville tage med os når vi flyttede smiley
    Ejendomsmægler slettede vaskemaskinen igen fra listen af smiley


  • #32   19. okt 2015 Jeg har så tilgengæld oplevet noget mere bizart, jeg havde solgt en hest, og da køber ikke have alle pengene aftalte vi at en western sadel hun havde kunne være en del af prisen.
    sadlen viste sig så at ikke kunne passe til min hest, og jeg gjorde det helt naturlige, nemlig at sætte den famøse sadel til salg, og kors hvor blev hende jeg havde fået sadlen fra sur smiley
    Nu havde hun jo givet mig sadlen osv osv.... Ja tak, det har du, som en del af den pris du skulle betale for hesten smiley
    Og hvad skal jeg have et stort monstrom af en western sadel liggende til ingen verdens nytte for, når man ikke kan bruge den så må den vidre til en der kan bruge den smiley
    Tænk hun mente at jeg ikke kunne tillade mig at forlange penge for den smiley


Kommentér på:
Man sælger da ikke ting man har lånt - eller gør man??

Annonce