{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.994 visninger | Oprettet:

At sælge sin julehjælp videre? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og var mig selv på FB, og surfede lidt i kedsomhed, og faldt over et opslag i en køb og salgsgruppe hvor en pige slår følgende opslag op hvor hun brokker sig over at have set at nogle sælger de gavekort de har fået via julehjælp.

Jeg vidste slet ikke at der var nogle der gjorde dette, men jeg er dybt chokeret over det faktisk. Julehjælp er noget man får gratis, og man kan læse sig til hvad de forskellige organisationer yder i julehjælp, så hvordan kan man få sig selv til at søge noget, få det også SÆLGE det videre? Jeg er faktisk dybt forarget.
- Jeg synes det er ækelt og en hån mod de familier som har fået afslag og kunne have brugt hjælpen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At sælge sin julehjælp videre?
  • #1   19. dec 2015 Det er sku ikke i orden!!!

• #2   19. dec 2015 Det sker desværre, også at folk får skrabt mere end én til sig for så at sælge videre.

Sidste år blev jægernes julehjælp startet. Der er ikke rigtig noget med formelle ansøgninger. Det hele foregår via Facebook. Der blev doneret alt fra duer til krondyr, elg, vildsvin... Temmelig dyrt kød. Det blev solgt videre. Mange af dem der var ude og aflevere blev mødt med "har du ikke andet med?", store biler i indkørslen til deres hus og store juletræer fyldt med gaver under.

Det skabte en del debat. Fordi nogen frivilligt havde leveret tilbehør/vin/gaver til ungerne/juleslik, så blev det pludselig forventningen at alle gjorde sådan. Det bliver jeg harm over. Det har ledt til en del flere regler, men også at der ikke er lige så mange der er villige til at dele ud. Samtidig er der nogle af dem der måske trænger allermest der ikke "tør" ansøge, fordi de ikke vil "mistænkeliggøres". Det er Heller ikke et helt nemt dilemma.

• #3   19. dec 2015 Jeg er helt enig.

Mille - Nej det ikke nemt i dag.

• #5   19. dec 2015 Nogle gjorde, andre fik først reflekteret over det bagefter.

• #6   19. dec 2015 Jeg synes også at det er uforskammet, men det sker hvert år.
    Jeg synes så også at dem som købet disse gavekort til billige penge burde skamme sig..............

• #7   19. dec 2015 Jeg deltog i jægerens julehjælp sidste år, min far og jeg gav vildsvin, og rådyr.

Vi deltager ikke igen, da folk er rådne i deres hoveder.

• #8   19. dec 2015 Hvor er det en ussel ting at udnytte smiley

• #9   19. dec 2015 Jeg har enormt ondt af de mennesker som får afslag og virkelig kunne have brugt hjælpen smiley

• #12   19. dec 2015 Det er da os en fin ordning Bugsy (:

• #14   19. dec 2015 I Kolding har Lions sammen med cityforeningen lavet julehjælp til julegaver til udsatte børn.
    Måden det gøres på synes jeg er rigtig god.

http://ugeavisen.dk/artikel/136519:Kolding--Koldingenserne-giver-gaver-til-byens-udsatte-bOern

• #15   19. dec 2015 I min lille landsby har købmanden sat en vogn op, hvor lokale handlende så kan donere hvad de måtte have lyst til, stort som småt, og dette deles så ud til lokale familier der i år måtte have særligt behov for det -synes det har fungeret fint indtil videre.

Jeg kan slet ikke forstå man kan modtage 7 x julehjælp o.l. Et er at man måske er så heldig at blive godkendt flere steder, noget andet er rent faktisk at tage imod det... havde man blot en smule anstændighed, så meddelte man self de øvrige steder at man var godkendt ved x eller y, og derfor kan de give hjælpen til næste mand på listen.

At begynde at sælge videre osv. ved jeg snart ikke hvad jeg skal sige til -man kunne jo have ønsket at de folk så ikke kunne godkendes i næste omgang...

Og ang jægernes julehjælp -sikke da en super tanke, men ja, tumperne ødelægger det jo for de der rent faktisk har behov for hjælpen.... det er trist...

• #17   19. dec 2015 Vark - 7 gange??!!! o.O

Jeg synes det ville være mega fedt, hvis man lavede en hjemmeside som var delt mellem alle organisationerne, også skulle ALLE søge derinde. Nu er jeg ikke en haj til sådan noget, men jeg tænker bare at hvis der blev lavet en form for fælles system, så kom man da hurtigt udover at NOGLE når flere gange i hvert fald.

• #23   19. dec 2015 Der er vel næppe noget der forbyder en at søge flere steder, og dermed heller ikke at modtage fra mere end et sted.
    Umiddelbart tænker jeg at det da nok er ret almindeligt faktisk, at søge flere steder, fordi man jo ikke er sikret at blive godkendt, og så øger man jo på den måde chancen for at være blandt de heldige.
    -at det er virkelig dårlig stil at rage til sig på den måde, når andre trængende så må undvære, er en anden sag, men som systemet fungerer nu, er der næppe noget at gøre ved det.

Et fælles sted til ansøgning var sikkert ikke en dårlig ide, i hvert fald når det gælder de mere organiserede steder -hvad mindre foreninger, lokale private osv. så gør, må de så selv styre.

• #26   19. dec 2015 Bugsy -jep. Men man kan jo SØGE flere steder. Og de kan vel dårligt tjekke om folk har fået et andet sted fra også. Og i øvrigt ikke gøre så meget ved det hvis de har tænker jeg, udover måske i bedste fald at blackliste dem til næste år. Man kan jo ikke plukke håret af en skaldet, og kurven får de næppe igen...

• #28   19. dec 2015 ok, vidste ikke at det ligefrem kunne være strafbart.

• #30   20. dec 2015 der er altid nogen der er begærlig selv den gang man fik slagter pakke og købmandens vare var der nogle der solgte det

• #32   20. dec 2015 "Hvis man er fattig, men ikke har brug for slik og julemad, så. KUNNE man jo sælge julepakken og købe mindre, men sundt og godt for pengene..."

- Nej så skal man fanme ikke søge JULEhjælp, hvis man ikke er det man vil have.

Ja der er fattige i DK, men det betyder altså ikke man har carte blanc til at udnytte hjælp man får gratis på den måde, HVIS dem der gør det da rent faktisk er fattige.

Mine forældre har selv ingen penge, fordi de er arbejdsløse. I øvrigt synes jeg det uhyrligt at man som en grandvoksen person der har ydet meget til samfundet hvis man ryger på "arbejdsmarkedbidrag" så kun får 7000 kr udbetalt!! Hvem helvede kan leve for det i dag? Medmindre man bor på lolland falster eller i ydreområderne? Mine forældre bor på landet på sjælland og alligevel dækker det knap husleje og forbrug.

• #34   20. dec 2015 Hvis man er fattig, men ikke har brug for slik og julemad, så. KUNNE man jo sælge julepakken og købe mindre, men sundt og godt for pengene..."

Birgitta, der er da godt nok en forkvaklet indstilling du har. Tror du vitterlig på, at dem som sponserer til julehjælpen gør det fordi det skal sælges til billige penge til andre griske personer.
    Jeg kan godt forstå, at der efterhånden er mindre og mindre som vil bidrage til at sponsere julehjælp.
    Synd for dem som virkelig har brug for hjælp, men ikke kan få det på grund af griske mennesker og mennesker med sådan en umoralsk indstilling som du har.

Hvis man ikke har brug for julemad slik mm, så har man hellere ikke brug for julehjælp og så skal man hellere IKKE søge om det. Så kunne en anden, som har brug for julemad m have fået julehjælpen.

Og dem som køber disse julehjælpspakker til halv pris burde skamme sig lige så meget som de der griske mennesker som søger og så sælger. smiley

• #35   20. dec 2015 Vi er ikke på røven herhjemme. Men det er da kun takket være nogle ekstra ressourcer vi fik tilført fordi vi begge var så heldige at få blodpropper i hjertet. Vi har aldrig levet fedt, men jeg er gået 10.000,- netto ned om måneden og det kan mærkes.

Men RIGTIG mange, specielt enlige, har væsentlig større problemer med at få tingene til at hænge sammen end vi har. Jeg har dog også stødt på den med at tingene sælges eller kommer ud til "de forkerte" personer. Så i år har vi, situationen taget i betragtning, valgt at hjælpe en skøn veninde, enlig mor, med at finde et par støvler til hende, som hun manglede OG vi fandt en STOR (omkring 1 meter lang) fjernbetjent racerbil, som vist kun har kørt 1 gang i vores kælder (min mands impulskøb dengang vi havde penge). Kan hun få den til at køre, så er der en kanon julegave til sønnen der. Så på den måde har vi hjulpet.

• #36   20. dec 2015 Tankevækkende at det er en automatisk tanke at man stiller betingelser for brug af en given hjælp - efter den er givet.

• #37   20. dec 2015 den bliver vel givet fordi den er behøvet. Så skal den ikke sælges videre. Så er betingelser ikke opfyldt. Og man skal heller ikke kunne søge julehjælp flere steder.

• #39   21. dec 2015 Birgitta - Sender dig lige en PB

• #40   22. dec 2015 hun kan bruge nettet gratis på biblioteket.

• #42   23. dec 2015 Birgitta
    Hvis det er en stor lejlighed, kunne hun måske leje et værelse ud til et ungt menneske og skaffe sig lidt penge der? Jeg havde en ven, som lejede sig ind hos en ældre, enlig dame, da han studerede og det var hun rigtig glad for - så var der lidt liv omkring hende og en hjælpende hånd, når det var nødvendigt + at det hjalp hendes økonomiske situation. Synes selvfølgelig at det er skrækkeligt og uacceptabelt at nogen er nød til at leve, som du beskriver det i dagens Danmark!

• #49   23. dec 2015 Om det kan betale sig for den ældre at flytte kommer jo an på en masse, hvor meget billigere vil hun komme til at bo - og hvor langtid har hun tilbage i livet, for det kan sagtens komme an på at hun kan spare noget i det lange løb. Jeg kan forstille mig at hvis hun har boet i lejligheden i mange år og derved slidt på boligen + hun ikke har haft råd til at vedligeholde så kommer hun nemt ud af boligen med en gæld til boligselskabet som de gerne vil have tilbage + gæld til indskud og flytteomkostninger. Hvis vi antager at den ældre dame på trods af en lidt billigere bolig ikke har råd til at betale særlig meget af hver måned, så kan der jo godt gå længe før hun sidder billigere i det, dette regnestykke afhænger jo af hvor meget billigere det er realistisk at hun kan få en bolig. Om det er muligt afhænger af om kommunen overhovedet vil lade hende få hjælp til udgifterne i forbindelse med at flytte.

• #50   23. dec 2015 Det må være en MEGET dyr gammel lejlighed , den gamle dame bor i smiley
    En ganske " flad " Folkepension er ................ Kr. 9166,- .... + evt. A.T.P ....
    Så får hun boligydelse .................................... Kr. 3400,- .....
    Så får hun ældrecheck Kr. 10.000 pr år .. = ..Kr. 0835,- om måneden
    Det er sammenlagt .................................. ca .Kr. 13.400 om måneden .... UDBETALT
    Og hun får betalt medicin .

Så hvis hun hverken har råd til varme ...lys ... radio ... tv...computer ... mad ... tøj ... eller noget som helst andet ........ vil det sige at hun sidder med en husleje uden varme /vand/el ... ( i en gammel lejlighed ) på ... Kr. 13.000 om måneden .???

Jeg tror der ligger en regnefejl her .............

Det lyder fuldstændigt vildt , at huslejen alene er så høj ???

Jeg er også på den "flade" Førtidspension og får det samme som ovenstående ... derfor ved jeg hvad man får.

Jeg har en Husleje på ... Kr. 5400,- + EL på Kr. 600,- om måneden .... og kan sagtens få det til at løbe rundt. ...

Jeg har 2 hunde ... 10 fugle ... fastnet tlf. ... mobil tlf ... computer ... tv .... tjaaa ... og hvad man nu ellers har .... F.eks .... 4 børn og 8 børnebørn , der alle får fødselsdags gaver og Julegaver ... jeg har tøj på kroppen ... og får mad hver dag ... smiley

• #53   23. dec 2015 #52 ... Uanset hvor du bor i landet er den " flade " Folkepensionen den samme .... Det er boligydelsen også .... og DET kan kommunerne ikke lave om på ... hvor gerne de end ville ... smiley

De Kr. 9166,- jeg skrev man får ... ER 2015 beløb ... jeg kender ikke beløbet for 2016 endnu ..... så hvorfor de har " hugget " Kr. 65,- fra dig ... ved jeg ikke .

Hvorfor DU ikke får boligydelse ved jeg ikke .... men hvis du ikke har andre indtægter ... eller ejer din bolig , så SKAL du have boligydelse.

Ang. tilskud til medicin ... Så får man 85% dækket hvis det er på recept... når man er på "flad " folkepension . ... ...... og vitaminpiller = Livol + 50 ... der indeholder hvad man har behov for ... koster Kr. 59,- for et glas med 100 stk.

Men OK .... du får da ret ... og jeg hopper af her ... Og håber den gamle dame henvender sig til kommunen og får dem til at hjælpe hende med er billigere lejlighed ... smiley

• #55   23. dec 2015 Personen burde anmeldes til dem de har fået julehjælpen af, så de ALDRIG får julehjælp igen...

Føj

• #57   28. dec 2015 Det kunne måske være en god løsning at få en besøgsven, ofte har disse mennesker stort kendskab til systemet og kender andre i lignende situationer der måske kan råde hende. Desværre er der nok ikke udsigt til forbedrede økonomiske forhold for vore ældre så længe Mellemøsten og Nordafrika har besluttet at eksportere sin befolkning herop....sørgeligt men sandt.....

• #60   28. dec 2015 Det er sku trist at Gutmenchen ikke kan forstå sammenhængen ml. udgifter og indtægter. Flygtninge skal hjælpes tæt på hjemlandet, det er utilstedeligt at en gennemsnitsflygtning bruger flere penge på menneskesmuglere end vore egne pensionister har til rådighed på et år. Hvad med de millioner der ikke har råd til at flygte ?

• #61   28. dec 2015 #59 - Du må lige opgradere din søgemaskine, McDonald's betaler skam den skat de skal og i øvrigt genererer de en masse arbejde til primært unge mennesker over hele landet.

• #64   28. dec 2015 Ida Kristine

- Saudi Arabien lever så fundamentalt anderledes at det ville være svært at omstille sig.

Øhhh mener du dermed at vi her i Europa ikke lever anderledes så de ikke skal omstille sig ??????
    Saudi Arabien minder nok meget mere om deres egen måde at leve på frem for Danmark eller andre europæiske lande.

Og lige til en oplysning, så betaler Mac Donalds altså skat her i landet, plus at de har ansat rigtig mange medarbejdere som også betaler skat her hjemme.

• #67   28. dec 2015 Noget julehjælp handler ikke om penge, men om social status

• #68   28. dec 2015 Saudi Arabien - fundamentalt anderledes end Syrien. Hvordan synes du selv det lyder i forhold til Syrien - Danmark. En flygtning er en person der flygter til et naboland. Bruger man 50.000 kr på at fragte sig 3000 km væk er man ikke mere flygtning, men derimod velfærdsmigrant. Hvad med de millioner af fattige syrere der ikke har råd til at rejse ?

• #71   28. dec 2015 Min kæreste fik det ene år fordi familieafdelingen havde henstillet ham til det. Han bad ikke om det og havde fint penge til det, men boede selv med vores datter

• #75   28. dec 2015 #69 - Jeg har prøvet at svare dig men redaktionen sletter mit svar, beklager....

• #76   29. dec 2015 Jinx -det kan faktisk lade sig gøre at have så lav en indkomst (eller slet ingen indkomst) så der ikke ER nogen penge at spare op af, selvom man ved et år i forvejen at der kommer en jul igen.

Så jeg mener så absolut julehjælpen har sin berettigelse -og jeg kan godt leve med at nogle af dem der får, ikke ville have behovet, hvis de tænkte sig lidt om økonomisk, hvis det betyder at dem der ikke kan ændre på deres situation uanset hvor meget de vender hver 25-øre også får muligheden for julehjælp.

Ang. nytår -hvem siger det bliver fejret stort af de der får julehjælp? At man ikke beder om hjælp, betyder ikke at man har rigeligt i forvejen.

• #85   29. dec 2015 hmm... altså jeg læste også historien om familien med hest... og den havde da intet med julehjælp at gøre (jeg læste den engang i efteråret). Det handlede da vidst om overlevelse på KH og om KH-modtagere fik for meget/for lidt, og synes egentligt ikke der blev klynket eller bedt om mere -det var jo blot en historie hvor de fortalte at de prioriterede at datteren kunne beholde sin hest, og at der så måtte spares andre steder.

• #93   29. dec 2015 Ida; Ikke mange kan holde hest for under 12-1500 kr pr måned. For de fleste er det noget dyrere.

• #97   29. dec 2015 Så er spørgsmålet om børnepenge og børnebidrag er medregnet smiley

• #98   29. dec 2015 ok, beklager -så har der været en lignende artikel på en anden familie, hvor det så blot var KH der var i fokus.

Man skal forvente udgifter for mindst 1500 om måneden når man har hest, men typisk noget mere.
    Men man kan jo godt komme ud for at miste job osv. og derfor op mod jul, uforventet sidde noget strammere i det og derfor søge julehjælp, selvom man har hest... de er altså ikke letomsættelige sådan nogen, og slet ikke den almindelige, middelmådige hest eller den i den billigste ende.
    Vi kan da godt blive enige om at det at have hest er en luksus, men man kan jo ikek altid forudse livets gang.

• #101   29. dec 2015 Lis: Det er jeg ganske klar over.. Som jeg skriver "ikke mange", for det er absolut min opfattelse (ligesom Michelle iøvrigt) at langt hovedparten bruger mere..

• #103   29. dec 2015 En shetlænder havde jeg på et ridecenter for 1500 kr i måneden. Derud over kom foder osv.

Hos en privat bondemand hvor jeg boede og arbejdere på gården var det 5 kr om dagen og der var MED foder smiley

• #104   29. dec 2015 Det gør jeg også. Og jo flere heste du har, privat typisk, desto billigere bliver det - pr hest. Men har du heste på egen jord, fx., så har du en udgift til fodring alene på 500 kr som minimum. Der hvor jeg var tidligere kunne de ikke fodre deres løsdriftsheste på egen jord til under 800 kr. Dertil kommer jordleje/afbetaling på jord, strøm vand mv. Ja, så bliver dyrene syge, skal have vaccinationer, og smeden skal også forbi ca. hver anden måned.

Selvfølgelig KAN man gøre det billigere. Selvfølgelig kan man have en minishet som ikke spiser meget, og så koster det selvfølgelig ikke meget, men det er nu altså de færreste der har sådan en lille størrelse alene. Typisk er det sådan en man vil have som selskab til en anden hest.

Nu er det en 17 årig teenager der er beskrevet i artiklen, og der kun beskrevet at de har en enkelt hest, og at de desuden tidligere har boet i hus. Jeg vil æde min gamle hat på at der er tale om en ridehest af den ene eller anden slags der er opstaldet et sted. Jeg ved ikke hvad opstaldning omkring Skive koster, men det er sikkert nogenlunde det samme som resten af Midtjylland.

• #106   29. dec 2015 Jeg kender folk der har hest for 500 om måneden alt inkl. Det er hvad en af mine hunde spiser for om måneden... Nogle er heldige og kender en med en stald, så opstaldning er gratis. Hvis stedet laver sit eget wrap, bliver foderet billigt... Osv.
    Andre bytter staldhjælp for nedsat staldleje.

Skal folk også skille sig af med familiens hund, før de kan få hjælp?

• #108   29. dec 2015 Og jeg giver blot mit bud på hvad det realistisk koster at have hest - for langt de fleste.

• #109   29. dec 2015 Opstaldning for shetter koster tit og ofte det samme som de større ponyer.

Mange steder er priserne delt ind i pony og heste priser smiley

Smed og dyrlæge koster det samme.

Foder er ikke meget mindre end en fjordhest. Jeg havde både shetter og fjordhest samtidigt på et tidspunkt

• #111   29. dec 2015 Men er det ikke lidt hårdt at dømme en person udfra "langt de fleste", uden at vide om vedkomne er en af "langt de fleste"?

• #112   29. dec 2015 Hvad bygger du "langt de fleste" på?

Jeg oplevede langt de fleste jeg opstaldede sammen med betalte de samme priser som mig. De fleste havde ponyer.

Smed blev bestilt så mange fik ordnet på en gang = billigere.

• #113   29. dec 2015 Beltane, jeg bygger den ikke på noget, det var et citat, deraf gåsetegnene... Ikke min udtalelse, men en udtalelse i #108.

Jeg har faktisk ikke skrevet noget henvendt til dig før nu smiley - Ikke flabet ment. Jeg bør blive bedre til at bruge de der #tal, så der vides hvem der skrives til smiley

• #114   29. dec 2015 Den var heller ikke til dig Einstein smiley

• #116   29. dec 2015 Beltane: Godt så smiley

• #119   29. dec 2015 Jeg har selv heste (islændere) på egen jord og de er altså langt billigere at fodre på end det var at fodre min nuværende himmelhund på 26 kg. Det behøver ikke være dyrere at holde hest end at holde hund. Man kan ikke tillade sig at være mere forarget over at en kontanthjælpsmodtager kan holde en hest end over at de kan holde en hund. Streng taget er begge dele luksus men i sidste ende et spørgsmål om prioritering, som må være op til den enkelte. Jeg ville personligt også heller bo på gaden og leve af mad fra containere end at gå af med mine dyr!

• #123   29. dec 2015 Jinx
    Jeg er i bund og grund enig med dig i det meste af det, men gælder det også folks hund? For jeg skelner godt nok skarpt mellem levende dyr og så døde materielle ting, som kan erstattes.
    I følge dig er man jo selvforskyldt fattig, hvis man ikke skiller sig af med de hunde man har, hvis man kommer i en dum situation og ja - i princippet har du ret, men så vil jeg hellere være fattig. Hus, bil, ferie, slik, frisør, tøj osv kan jeg godt undvære eller udskifte.

• #124   29. dec 2015 En hund kan også være dyr eller billig i drift. Om de bruger 5000 på hesten eller på husleje kan være fløjtende ligegyldigt i forhold til, om de skal have julehjælp. Som kontanthjælpsmodtager har du de penge du har - det er ens for alle - og så skal det ikke være afgørende, hvordan de bruger pengene i forhold til om de er berettiget til julehjælp eller ej.

• #125   29. dec 2015 Jinx -men lad os sige at familien har hest, forældrene (eller en af dem) bliver arbejdsløs i oktober... så er det altså ikke særligt sandsynligt at hesten er solgt i december, hvis den bare er sådan en helt almindelig gennemsnitshest, måske endda en der ikke er helt ung... det vrimler ikke med hestekøbere til sådan nogen.
    Men fair nok, så kan du jo i samme omgang droppe julehjælp til hundeejere m.fl.
    Nu er julehjælp jo langt hen af vejen noget der doneres til, så i sidste ende kan man jo bare lade være at støtte det. Så bliver der mindre at få, og dermed bliver kravene der skal opfyldes for at få det større

AJZ -foder er da det mindste af det at holde hest... vi har heste hjemme (eller hos mine forældre er det jo -de har to, jeg har en). Og udover foder kommer altså smed (en ikke ubetydelig udgift, hvis hovene skal holdes ordentligt, særligt hvis hesten har behov for sko), dyrlæge, vedligehold af hegn/stald/folde osv.
    Min vallak spiser et par håndfulde foder dagligt... mest for at han ikek skal undvære når de andre får. Det er da en ganske ubetydelig udgift. Dertil kommer så hø (som ikke er helt billigt), strøelse, smed osv.... så selvom han er "gratis" opstaldet, så koster han nu stadig over 1000 kr/mdr.

• #126   29. dec 2015 Michelle
    Det koster mine bestemt ikke - der er også mange andre udgifter i forhold til at holde hund end bare lige foder. Sko er dyrt men ofte et valg og noget som godt kan spares væk hvis pengene er små - alternativt er der boots, som holder flere år sammenlignet med jernsko. Det er jo ikke død og pine nødvendigt at ride, så der kan man spare udstyret - eller ride uden sadel f.eks. Min pointe er, at har man råd, kan man jo fint bruge mange penge på sin hest, men er det stramt i en periode, kan man sagtens holde hest billigt ved at ændre måden, man har dem på, uden at det går ud over hestens velfærd. Det er prioritering.

• #127   29. dec 2015 Jinx, at blive boende i et hus til 2 milloner mener du betyder at ens eventuelle fattigdom er selvforskyldt, så vidt jeg kan læse.
    Har du overvejet at et hus ikke er noget man sælger på et par dage?
    Har du overvejet at vi har haft en krise der gør, at rigtig mange er teknisk insolvente?

Du har mange vupti-statements, men glemmer lige de nuancer, der rent faktisk udgør virkeligheden.

Tingene er ikke så enkle når vi taler rigtige mennesker og ikke blot holdninger.

• #130   29. dec 2015 Julehjælp får man een gang på et år - ofte naturalier for 200-500 kr.
    Hvis man er i en situation hvor man vælger huset frem for mad i 11 ud af 12 måneder selvom man har andre muligheder, så tror jeg man er skabt af noget ret specielt.

• #136   29. dec 2015 Hvornår man er så fattig at man er berettiget kan helt sikkert læses i de forskellige organisationers regler.
    Og godt at det er DEM, der vurderer det.

• #137   29. dec 2015 Lad dog dem om at vurdere, der rent faktisk har oplysninger om vedkommende, der søger..
    Det bliver godt nok småligt...

• #139   29. dec 2015 Da min mand og jeg var heldige at få stor hjælp for nogle år tilbage havde vi både hus, bil og hund.
    Jeg er meget taknemmelig for at de meget hjertelige mennesker kunne se hvordan tingene stod til i stedet for at fokusere på at vi nok ikke havde ofret nok til at modtage deres hjælp.

Man er så lille og ydmyg i den situation - men man skal vist helst være klædt helt af.
    Meget i tråd med tidens politiske vinde...

Den hjælp vi fik gjorde at vores liv stadig er genkendeligt og ikke en ruin....

• #140   29. dec 2015 Ida
    Mange dyr kan ikke bare sådan lige omplaceres og så være lige så lykkelige et nyt sted. Dyr kan sagtens savne deres ejere i lang tid - tror mere det er et spørgsmål om mennesker vil erkende, at dyr har de evner og et følelsesliv meget lig vores.

• #143   29. dec 2015 Jinx, den vurdering tager foreningerne efter deres fundats.
    De har de oplysninger de finder relevante og så gør de det, de har bestemt, de vil.

• #146   29. dec 2015 Det er forskelligt hvad de henter af oplysninger. ..

Og det er private initiativer, så det er deres sag.
    Man kan lade være med at støtte hvis man ikke kan lide deres fordeling. ..

• #147   29. dec 2015 Hvor mange penge tror du lige man får i kontanthjælp?

• #148   29. dec 2015 Nej og de skal da heller ikke være herre over, hvordan kontanthjælpen bliver brugt - er jeg mindre fattig hvis jeg A: er på kontanthjælp og vælger at bo til leje på et værelse for at beholde min elskede hest end hvis jeg B: er på kontanthjælp og vælger at bo i en 3 værelses lejlighed men at sælge hesten for at få råd til det? Hvilken kontanthjælpsmodtager er mest fattig? Nogle ville sige A andre B. I virkeligheden er de lige fattige/rige men vælge at bruge deres penge forskelligt. De får jo den samme sum udbetalt, så vidt jeg ved?

• #151   29. dec 2015 Disney er smukt og gør verden til et bedre sted. Det skaber glæde blandt både store og små.
    Godt der er flere og flere der får øjnene op for, at dyr er langt klogere og mere følende, end vi mennesker længe har gået rundt og troet. Det er bare nemmere at blive ved at tro det modsatte, da man ellers skulle kigge sig selv godt efter "i sømmene" i mange sammenhænge.

• #152   29. dec 2015 Man får ikke det samme. Nogle får mindre.

Og man har slet ikke samme udgifter hele livet igennem. Så nej det handler ikke bare om prioritet.

En enlig mor kan ikke bare lade hende og x-antal unger leve af havregrød i en 1 værelses fordi lille Fie vil have sin pony.

For det er ikke optimalt for nogen af dem.

• #153   29. dec 2015 Jinx
    Ja det er rigtigt - det er jeg enig i og der er heller ikke nogen, som dør af ikke at holde jul - meget af alt omkring julen er jo også luksus og kunne undværes og spise skal man jo alligevel - det ER en prioritering, men nu eksisterer de der julehjælpsforeninger nu engang og så må det jo være dem som opstiller, hvilke kriterier du skal opfylde for at kunne komme i betragtning.
    Fx
    Du må ikke eje et dyr - hverken hund, hest, hamster eller fisk
    Eller
    Du må ikke have mere end tre børn smiley (du kunne jo have nøjedes med to så du har råd til dem)

• #154   29. dec 2015 Belthane
    Kan man ikke være lige så god en mor i en 1 værelses som en 3 værelses? Det må vel være op til den enkelte at vurdere, hvad der er vigtigst udfra de midler, de har. Tænker også man får en del tilskud som forældre på kontanthjælp men grundbeløbet er vel det samme? Ergo ens for alle?

• #155   29. dec 2015 Hvis du lever af havregrød så bliver du fejlernæret. Hvis barnet er fejlernæret så vokser det ikke som det skal.

• #156   29. dec 2015 Og nej grundbeløbet er IKKE det samme. Dem uden børn og som ikke fejler noget psykisk får mindre

• #159   29. dec 2015 Jamen hvordan ved man de er i samme situation? Det står der jo ikke noget om

• #160   29. dec 2015 Jeg tror nu nok at hvis valget er ingen mad på bordet eller en pony, så bliver ponyen nu nok solgt før eller siden -hvis den KAN sælges altså.

Helst så nemt er det ikke med huset til 2 millioner -for det kostedet måske nok det da det blev købt, og der er sikkert lån i huset for omkring det beløb... så banken vil jo nok ikke være med til at sælge det alt for billigt, selvom huset i dag ikke længere kan sælges til selv betydeligt mindre.

Jeg synes det der med hvor grænsen går for hvornår man "må" modtage hjælp er svær. Men jeg synes ikke det afgørende er om man har hus, hund eller hest (indenfor rimelighedens grænser -har man hest til 300.000 og bruger 100.000 om året på stævner alene, så har man nok i virkeligheden ikke behov for julehjælp... men tvivler altså på de der søger julehjælp og evt. har en hest hører til i den kategori)... det handler for mig mere om hvilke muligheder man har for at forbedre sin situation -en sygemeldt mor kan jo ikke "bare gå ud og få sig et job", og jeg kan helt ærligt godt unde datteren at beholde hesten, som der sikkert bliver spinket og sparet til alle årets måneder, inkl. december, hvor de så evt, kan være så heldige at få sig en julepakke eller et gavekort.

Jeg er glad for det ikke er mig der skal vurdere hvem der skal have hjælp, men jeg går ud fra at man sikrer sig at de der får det, lever op til reglerne.
    Og findes der "snydere" der, stik imod reglerne" modtager julehjælp adskillige steder fra, jamen så håber jeg ikke de får igen en anden gang.

• #161   29. dec 2015 Beltane -SÅ forskellige muligheder er der altså heller ikke på KH. Der findes jo en ens sats alt efter om du er enlig eller gift/samboende (antaget ægtefællen ikke tjener for meget) og om du har børn eller ej.
    Derudover en anden sats hvis du er under 30 og uddannelsesparat.

Så jo, man kan da vidst godt nogenlunde regne ud om folk er i samme situation i forhold til hvad der udbetales -er der tale om en sygemeldt enlig mor til 2 på KH, så er det jo bare at regne: KH + børnepenge til 2 børn (i en given alder) + boligsikring hvis sådan noget kan opnås hvor man bor.

• #162   29. dec 2015 Det handler ikke om det udbetalte men om rådighedsbeløb.
    Og det er nu en gang forskelligt fra person til person afhængigt af alt muligt...

• #163   29. dec 2015 Gisp hvor kompliceret - fandme ikke noget at sige til at skattetrykket er så højt, for det skal godt nok mange mennesker til at administrere alle de regler. Men stadigvæk mener jeg ikke nogen skal blande sig i hvordan de penge man er godkendt til prioriteres.

• #164   29. dec 2015 Det offentlige bruger begrebet en beskeden levefod til at lave disse vurderinger. Herunder kommer udgifter til en passende bolig, vand og varme og et par andre HELT grundlæggende ting.
    Det er ikke lovligt for det offentlige at blande sig i hvad rådighedsbeløbet når disse ting er trukket fra bliver brugt til.

Og godt for det.

Tænker de fleste organisationer benytter lignende kriterier.

Kommentér på:
At sælge sin julehjælp videre?

Annonce