{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.424 visninger | Oprettet:

Behandling af hund med diarré. {{forumTopicSubject}}

Synes lige jeg vil dele min dygtige dyrlæges gode råd angående opkast og diarré hos hund. Mest fordi, at når man googler hvad man skal gøre, kommer der helt forkerte råd - blandt andet om skånekost. Min hund får normalt tørfoder til hverdag og da han - for 3.gang i sit liv - fik opkast og diarré, havde jeg læst en masse om skånekost med kogt ris, kogt kylling og kogt fisk.
MEN hvis din hund ikke er vant til at gå ris og kylling - Ja, så starter diarreen forfra igen ??
Følgende er korrekt:
1. Dag: Ingen mad (altså faste, så tarmen kan slappe af og genoprette balance) - dog skal hunden til hver en tid have fri adgang til frisk vand.
2. Dag: ZooLac (håndkøbsmedicin - eller ProKolin) følg anvisningen på tuben, afhængig af hundens vægt. Dette er med til at genoprette fordøjelsen og indeholder mælkesyrebakterier.
3. Dag: ZooLac (gives indtil tuben er tom, for det kan alligevel ikke gemmes). Derudover skal hunden påbegynde sin normale kost. Dvs.hvis hunden er vant til tørfoder, skal dette deles op i meget små portioner fordelt på hele dagen og have stået mindst 1/2 time i lunken vand - for at blødgøre det - før hunden får det. (Det er skånekost). Derefter kan man gradvist gå tilbage til almindelig procedure, når hundens afføring begynder at blive normal igen og kan kapere det.

Obs.: Denne vejledning lykkes i 99 ud af 100 tilfælde - bliver det ikke bedre skal man altid søge dyrlægen - også hvis hunden er meget ung eller gammel (under 1,5 år eller over 8 år).

Jeg håber det kan bruges - jeg kunne ihvertfald godt have brugt dette råd for langt tid siden ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Behandling af hund med diarré.
  • #1   11. maj 2018 Det er det samme vi har fået af vide af vores supergode dyrlæge smiley
    Godt du fortæller om det smiley


  • #2   11. maj 2018 Hos os har skånekost nu altid virket selvom de ikk har fået fisk/kylling dagligt smiley

  • #3   11. maj 2018 De få gange min tøs har haft diarre og opkast, har skånekost med kylling/Vand fra ris nu hjulpet selvom hun ikke har fået det til hverdag. smiley

  • #5   11. maj 2018 De kan desuden nemt få problemer med mavesyre når de bliver fastet og maven er i uorden dvs du kan risikere yderligere opkast af mavesyre.. Maven har bedre af helt små portioner af skånekost givet jævnligt/flere gange dagligt for at belaste maven så lidt som muligt..

  • #8   11. maj 2018 Man kan da godt gemme zoolac. Der står en udløbsdato på sprøjten.
    Min erfaring er man skal holde igen med zoolac. Man kan faktisk give sin hund hård mave med det, så jeg ville bestemt ikke bare hælde på indtil sprøjten er brugt.

    Herhjemme hedder det skånekost (torskerogn eller tun på dåse, hunden spiser ikke ris og ejer koger ikke en kylling pga lidt diarré) og zoolac hvis det ikke hjælper med skånekost. Hvis der ikke er bedring efter maks to dage med zoolac er det dyrlæge.

    Ingen faste her, min hund ville på ingen måde få afslappet tarmene. Hun kaster skum op, hvis hun misser ét måltid. Skulle hun faste i to døgn ville hun da gå til! smiley


  • #10   11. maj 2018 Jeg ville nu hellere ikke faste min hund i to døgn.
    Min dygtige dyrlæge fraråder det også.

    Og om man bare skal fortsætte med at give hunden sin vante mad kommer jo helt an på, hvad hunden fejler.
    Hvis hunden har opkast og diarré fordi den har
    IBD så kan man faktisk gøre det meget værre.


  • #12   11. maj 2018 Vores dyrlæge anbefalede så absolut heller ikke faste. Godt nok var han hvalp, men hun sagde at de generelt var gået væk fra faste..

    Jeg gav torskerogn og opblødt foder, men han ville intet have i starten. Heller ikke væske, hvilket var et problem.
    Dyrlægen sagde at vi skulle købe en ganske alm suppe (hønsekød/oksekød) fra frost og koge den og give ham som væske. Det ville han til gengæld virkelig gerne have.. Ca 1 dl i timen og så håndfodret med lidt lækker kylling eller torskerogn. Så gik det fint.. smiley


  • #13   11. maj 2018 Hvorfor anbefaler man egentlig faste? Det gør man da ikke ved mennesker med Roskildesyge? Altså hvad skal det hjælpe?

  • #14   12. maj 2018 Faste kommer heller aldrig til at ske her. For mig giver det ingen mening at fratage, en i forvejen svækket hund, næring.

  • #15   12. maj 2018 Det eneste det vel kan gøre er at sørge for at systemet bliver tømt, og det stopper jo symptomerne smiley

    Om det så hjælper i længden...?


  • #16   12. maj 2018 Opblødt tørkost er altså ikke skånekost smiley Det er .... opblødt tørkost!

    Jeg faster ALDRIG en hund. Vil den spise, får den lov at spise små portioner. Og små portioner er enten vådfoder med ris og kylling, hjemmelavet skånekost eller et gastro-tørfoder.

    Hvis din hund får dårlig mave af kylling og ris, er det sandsynligvis netop denne hund der har et andet problem, ikke fordi hunde generelt får dårlig mave af kylling og ris. Det sammenholdt med 3 omgange diarré og opkast, så ville jeg nok få hunden grundigt undersøgt, for noget tyder på at den fejler noget i sit tarmsystem.

    En åben zoolac kan holde sig indtil udløbsdatoen (cirka 2 år), bare den ikke er i køleskab.

    Super at lave en tråd om hvor forkerte andres råd er, når man så selv har nogle helt faktuelle fejl smiley


Kommentér på:
Behandling af hund med diarré.

Annonce