{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sverige: Ung mand bidt ihjel af hund
  • #1   27. jul 2018 Det er jo sygt smiley

Håber lortet er aflivet på stedet.
    Stakkels mand smiley

• #2   27. jul 2018 Det er trist. Hvorvidt hunden bør aflives eller ej, vil jeg ikke udtale om, uden at kende flere detaljer i historien. Men uanset hvad der er sket, så er det frygteligt at en ung mand har mistet livet på den måde smiley

• #3   27. jul 2018 Ja ganske frygteligt! smiley

• #5   27. jul 2018 Linda: Det afhænger vel af hvad der er sket ?

• #6   27. jul 2018 Enig Linda.
    Det er slet slet slet ikke til debat i min verden.
    Den har ikke "bare" truet, bidt, eller skambidt, den har slået en mand ihjel.
    Bye bye Fido.

• #8   27. jul 2018 Politiets talsmand siger det er uklart hvad der er sket...

Hvad skal vi bruge det til når nu HG's dommerpanel har talt..?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 673 Svar: 5.720
    #9   27. jul 2018 Ja det er vildt... blev lige selv skin-angrebet af en hund før. Gik ud med skrald, da en ejer kommer forbi. Den var heldigvis i snor. De går normalt aldrig med den... hvilket de nok bare skal blive ved med ikke at gøre....

• #10   27. jul 2018 Men nu ved vi jo ikke hvad der er sket ?
    Hvad nu hvis hunden er blevet voldsomt mishandlet af den unge mand ? Eller den forsvarede en ejer, som var blevet voldsomt mishandlet af den unge mand ?
    I min verden findes der situationer, hvor jeg godt kan acceptere, at en hund slår ihjel/skader andre.

Når det så er sagt, så er historien jo nok, at hunden har haft et lorteliv, hos en lorteejer, og den derfor ender med at gå amok smiley
    Og er det tilfældet, så er jeg enig i, at hunden bør aflives.

• #11   27. jul 2018 Hvad der er sket? Den slog en mand ihjel.
    End of story. For hunden.

• #13   27. jul 2018 Jeg kan godt se idéen og fornuften i ikke at ville dømme - men når den ligefrem slår et menneske ihjel (teenager, ikke bare et mindre barn), så er løbet vist kørt.
    Skal ejer beholde den? Skal en anden have en "morderhund" mellem hænderne?
    Man bliver jo lidt isoleret med sådan en hund smiley Det er urealistisk at holde sådan et kræ i live.

• #14   27. jul 2018 Måske den unde mand var igang med at mishandle hunden, tævede løs på den, havde stukket den med en kniv..

Måske den bare gik til angreb...

Vi ved det ikke men det er da ganske interessant at vide ind man skriger: Afliv lortet!

• #15   27. jul 2018 smiley smiley

• #16   27. jul 2018 Afliv lortet.

• #17   27. jul 2018 Ja, det budskab tror jeg vi har forstået, Zenta og Laikas mor smiley

• #18   27. jul 2018 Naaaah, bare så alle er med.

• #20   27. jul 2018 Jeg foretrækker også at få hele historien, inden man dømmer hunden til aflivning.

Det er vel de færreste hundeejere, som ville aflive hunden, hvis den forsvarede sin ejer mod at blive overfaldet af et par hjemmerøvere eller lign. ?

• #21   27. jul 2018 Der ER bare nogen hunde, der er problematiske, og her mener jeg ikke racerelateret.
    En hund der slår et menneske ihjel kan ikke bare rehabiliteres, eller hvad man nu vil. Det er urealistisk høje krav til folk og hunden - for man aner jo tilsyneladende ikke hvad der fremprovokerede adfærden hos hunden, så den ligefrem kunne slå et mere eller mindre voksent menneske ihjel. Ved godt der er tale om en teenager, men de har jo alligevel en forholdsvis stor krop ift. lign. sager med mindre børn (som må være det ultimativt mest sørgelige i verden).

• #22   27. jul 2018 Men Christina, nu kender vi jo ikke detaljerne i denne historie. Ingen ved, om hunden “blot” har forsvaret sin ejer, og har fået bidt så uheldigt, at pulsåren blev flået op, og drengen forblødte ?

Er helt enig i, at hunden bør aflives, hvis den er gået amok, uden nogen særlig grund.

• #23   27. jul 2018 Der står jo i artiklen, at det umiddelbart er et uheld og at det netop ikke ser ud til hunden har fungeret som våben (tilsigtet eller utilsigtet, tænker jeg).
    Der var intet der indikerede slåskamp, mishandling eller lign., og så ville det muligvis have stået der - sikkert med stor sandsynlighed. Sverige har jo netop ikke nogen forbudsliste - det tager jeg som en generelt positiv indstilling til de forskellige racer.

• #25   27. jul 2018 Jeg mangler detaljerne i historien.
    Det er jo desværre nok, en frygteligt misforstået/syg hund, som er gået amok, og derfor har bedst af at blive aflivet. Men der er ikke nok info i artiklen, til at jeg vil afgive den dom.

• #26   27. jul 2018 Linda: var der flere detaljer om hvad der er sket, på Aftonbladet ?

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #29   27. jul 2018 Ann-marie: Hvad er det der gør, at du ikke kan udtale dig om, hvorvidt hunden bør aflives, efter at den har dræbt et menneske på stedet?

Og hvordan kan du vurdere at det er tragisk for manden, selvom at du mangler detaljer, men ikke kan vurdere om hunden burde aflives, fordi at der mangler detaljer?

(bare nogle undrende spørgsmål)

• #30   27. jul 2018 Tak, Linda smiley

Gad godt vide hvad der er gået forud for det angreb ?
    Men uanset hvad der er foregået, så er det en frygtelig historie smiley

• #31   27. jul 2018 AT: Fordi der ikke er nok baggrundsinfo eller detaljer om hvad der præcist er sket.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#32   27. jul 2018 Ann-Marie: Så du syntes ikke, at begrundelsen. "Har dræbt et menneske", er argument nok?

• #34   27. jul 2018 AT: Kort og godt: Nej.
    Uheld sker, og jeg ved ikke nok i denne sag om, hvad der helt præcist skete.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#35   28. jul 2018 Ann-marie: Okay. Hvordan ville du have det med at bo ved siden af en hund der havde slået et menneske ihjel på stedet? Et menneske, som ikke engang er et barn, men et større menneske?

• #37   28. jul 2018 AT: Afhængigt af hvorfor og hvordan hunden havde slået ihjel, så ville jeg have det ok med at være nabo til sådan en hund. Hvis det altså var et uheld, eller hunden havde forsvaret sig selv/ejer i en voldsom situation.
    Det er jo ikke anderledes end hvis en hest, en tyr eller lign. får slået et menneske ihjel, ved et uheld. Det er “bare” et dyr.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#38   28. jul 2018 Ann-marie: Du sammenlignede ikke lige et menneske-drab af en hund, med et menneske-drab af en hest eller en tyr?

Du ved godt at der er en forholdsvis stor forskel på de dyr ikke?

En hest kan sparke ud efter en anden hest, og UHELDIGVIS står et menneske det forkerte sted, på det forkerte tidspunkt, og hesten rammer med hoven lige i hovedet.

Et drab af en hund, kan ALDRIG være et uheld.

• #39   28. jul 2018 AT: Selvfølgelig kan en hund få dræbt et menneske, ved et uheld.
    Det er højst sandsynligt ikke tilfældet i denne sag, men igen, der er ikke nok detaljer, til at jeg tør gætte på, hvad der helt præcist gik galt.
    Ergo kan jeg heller ikke dømme hunden til aflivning, endnu.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#41   28. jul 2018 Ann-marie: Et angreb fra en hund er aldrig et uheld.
    Som et spark fra en hest kan være.

• #42   28. jul 2018 AT: En hund behøver ikke at angribe, for at slå ihjel, det kan også ske i leg. Eller den kan få trukket sin ejer ud foran en bil eller lign.
    Hvis det er et decideret angreb, er det selvfølgelig ikke et uheld.
    Men igen, jeg mangler detaljer i denne sag.

At hunden har haft godt fat i den unge mand, i halsregionen, er der ingen tvivl om. Jeg mangler bare at få forhistorien. Inden jeg dømmer hunde til at være en total psykopathund, som bare skal af med knoppen smiley

Nå, jeg er på job, og må ud og lave lidt.
    God aften til alle smiley

• #43   28. jul 2018 Personligt sys jeg også man bør vente på detaljerne før man dømmer situationen..

• #44   28. jul 2018 Sådan rent undrende, hvad ville så være et bud på et acceptabelt scenarie, hvor en hund bider et menneske i halsen, så mennesket dør?

Hvis det bare var leg ville hunden vel stoppe, inden det nåede så vidt - tænker jeg.

• #45   28. jul 2018 I nogle af de andre indlæg i tråden nævnes feks bud som; hunden gik amok, hunden beskyttede sig selv eller ejeren..

Og selvom der godt nok står de ikk mener det er det kan der jo i andre situationer også være tale om at hunden "pudses" på en person af ejeren/bruges som våben..

• #46   28. jul 2018 Pernille: Jeg kan se, at jeg var kommet til at slette et ord smiley

Mit egentlige spørgsmål er, hvornår det er "acceptabelt", at en hund slår et menneske ihjel.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#48   28. jul 2018 Kris: Det er det aldrig. en hund eller andre mennesker skal ikke være herre over et menneskes liv.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
    #49   28. jul 2018 For nu at citere den uforlignelige Dirty Harry: "Meninger er som røvhuller; Alle har dem og de fleste stinker". Den sætning blev brugt i en situation hvor meningen blev fremsat af en person som ikke rigtig havde grundlaget i orden for at have den.

I situationer som denne, er det da heldigt at myndighederne ser lidt mere nuanceret på sagen og undersøger omstændighederne i stedet for at læne sig op ad den letteste løsning.

Jeg er også en af dem som venter med at have en klar mening om ting, til jeg har et rimeligt grundlag for den. Det er selvfølgelig lidt mere besværligt...

• #52   28. jul 2018 Har ekstrabladet lukket ned for kommentarer i 'nationen'?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#53   28. jul 2018 uheld... sjovt ord.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#54   28. jul 2018 #52
    Nej, men der er ikke mulighed for at kommentere på den aktuelle artikel.

• #56   28. jul 2018 Det er så nemt at bare råbe "aflivning" - jeg tror jeg vil gøre som Kim J og vente og se hvad der kommer frem af oplysninger inden jeg dømmer.

• #57   28. jul 2018 Vi har været vidne til endnu et pletskud fra Dorit smiley

• #58   28. jul 2018 Når der nu snakkes uheld, og hvor hurtigt det kan gå helt galt, så kan jeg ikke lade være med at tænke på den episode med en Briard for mange år siden.

Der er sikkert en del af jer, der kender til episoden, men det var en briard, der bed ejerens datters legekammerat. Et enkelt bid, der ikke virkede særlig voldsom, kun få ydre skrammer men ramt så uheldigt ved halsregionen, at barnet meget hurtigt døde af indre blødninger. Alt tydede på, at hunden "bare" advarede barnet om at lade den være i fred, altså ikke et bid for virkelig at skade. Det var før loven om skambidning, men hunde ejeren valgte selv at lade den aflive. Inden den episode var det en helt almindelig familiehund, der aldrig havde gjort nogen noget.

Jeg har ingen grund til at tro, at det er sådan noget, der er sket her, men bare lige for at gøre opmærksom på, at jo uheld kan ske også uden at hunden normalt er farlig eller et aggressivt bæst.

• #60   28. jul 2018 #58

Det var vist også i respekt for forældrene at hunden blev aflivet den gang, var det ikke ?

• #62   28. jul 2018 Martine, jo, og det forstår jeg godt.

• #63   28. jul 2018 Maj-Britt, det er muligt. Og under alle omstændigheder kræver det nok også mere at dræbe en ung mand end en lille pige.

Men politiet har beslaglagt hunden, hvorfor ikke give dem tid og mulighed for at undersøge sagen til bunds, før en beslutning træffes ?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#64   28. jul 2018 skyld er for mig et begreb der knytter sig til mennesker. med vilje og ved uheld det samme. Det indikerer en moral

• #65   28. jul 2018 #62

Helt enig, det havde jeg også gjort.

• #66   28. jul 2018 Men politiet har beslaglagt hunden, hvorfor ikke give dem tid og mulighed for at undersøge sagen til bunds, før en beslutning træffes ?

Hvad snakker du om ?????

Når vi har alle hg-eksperterne med deres nuancerede tilgang til alt, der kan komme op i fart uden ilt-tilskud ?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#67   28. jul 2018 solstik... hahaha

• #68   28. jul 2018 #66: Jeg ved det. Det må være gået galt for mig. smiley

• #70   28. jul 2018 Søren, hvorfor blande Dorit ind i det? smiley

profilbillede
  • #71   28. jul 2018 A
    Det der med at se uskyldig ud - den køber jeg ikke smiley

• #73   28. jul 2018 Jeg har brudt min hjerne og jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om et eneste scenarie hvor den hund ikke skal aflives. Selv hvis manden havde været i gang med at tæve den ihjel med et metalrør og det var i selvforsvar den slog ham ihjel, så skal den aflives i min bog... Det kan tænkes, jeg egentlig synes han fortjente at blive bidt ihjel, men hunden skal stadig aflives.

Ja, den er et dyr og den agerede som et dyr, men derfor skal den stadig aflives.

• #74   28. jul 2018 Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på alle de hunde der aflives for langt mindre.
    Der er hunde der aflives fordi de er i vejen og ingen gider have dem. Der er hunde der aflives efter bid og skambid.
    Hunde der aflives fordi de har sagt fra overfor familiens snotunger.
    Så klinger det satme hult at en hund der har slået en voksen mand ihjel, ikke skal aflives.

• #76   28. jul 2018 Selv hvis manden havde været i gang med at tæve den ihjel med et metalrør og det var i selvforsvar den slog ham ihjel, så skal den aflives i min bog... Det kan tænkes, jeg egentlig synes han fortjente at blive bidt ihjel, men hunden skal stadig aflives.

Hvorfor ?

Hvad nu hvis scenen er en anden - en pige der bliver overfaldet og hendes hund forsvarer hende. Desværre bider hunden så "uheldigt", at overfaldsmanden dør. Skal hunden så også aflives ?

Jeg mindes for noget tid siden, at der netop var en hund, der havde bidt sin ejers overfaldsmand og den blev da hyldet så det bragede.

Men det er kun OK at den forsvarer ejeren, indtil at overfaldsmanden dør ? Hvad hvis han bliver invalideret .. skal hunden så af med pelsen ?

• #77   28. jul 2018 Men Isabelle, jeg tænker at alle her i tråden er klar over at det ikke er op til mig at beslutte hvad der skal ske.
    Derfor satser jeg også på at folk er klar over at det er min egen mening jeg giver udtryk for.

• #78   28. jul 2018 Hvis jeg havde en hund, der tumlede i sjov med min ven og ved et uheld kom til at slå min ven ihjel, så ville jeg aflive min hund.

Forfærdelig historie.
    Mine tanker går til de efterladte

• #79   28. jul 2018 #76 ja. som sagt, jeg kan ikke finde et eneste scenarie hvor jeg mener en hund der har slået et menneske ihjel ikke skal aflives. Fuldstændigt ligegyldigt om det menneske har fortjent det eller ej.

Det er måske firkantet. Men jeg satser på, at jeg aldrig nogensinde kommer i en situation hvor mine knæhøje køtere slår nogen ihjel, så jeg behøver at teste min egen holdning.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #81   28. jul 2018 For mig er det bestemt ikke ligegyldigt hvilken omstændigheder det sker under. Hund dræber indbrudstyv.

Uheldigt,men ikke noget jeg ville aflive hunden for.

• #83   28. jul 2018 Seriøst Maj-britt??? smiley

• #86   28. jul 2018 De skulle kraftedme have en røvfuld de sent ville glemme.

• #87   28. jul 2018 De unge mennesker har vel en forsikring? Det er desværre en del af at være voksen, at man både skal forholde sig til indbrud og forsikringer.

• #88   28. jul 2018 Jeg kan slet ikke følge, at uanset hvad forhold hunden bliver udsat for, så må den bare ikke slå folk ihjel.
    Der er stor forskel på omstændighederne - og ligesom der er noget der hedder "uagtsom manddrab" (de fleste kan vel huske fyren, der slog en anden ihel ved at slå ham i ansigtet så den anden faldt om, men desværre knaldede nakken ned i en kantsten og døde på stedet) - så er der dæleme forskel på en hund, der fuldstændig uprovokeret bider en person ihjel og en, der forsvarer sin fører / sig selv, og gør det lidt for ihærdigt.

Der er en malle i den amerikanske hær, der har dræbt 6 jihad soldater i Syrien .. skal den så også aflives ??

• #90   28. jul 2018 En hund der forsvarer sin ejer mod en reel trussel, altså en voldsmand, et indbrud eller sådan, det er fair i mine øjne.
    Vælger du at tæve andre mennesker, så må du også være klar på at du kan risikere at få en røvfuld igen, og bryder du ind i et hus, ja så må du tage konsekvensen af det, hvis Fido pelser dig.

Men det er jo heller ikke tilfældet i omtalte sag, for så havde overskriften været en ganske anden.

• #91   28. jul 2018 Og indbrud er da altid ubehageligt, uanset forsikring.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#92   28. jul 2018 Martine cool hund. Den skal have en medalje

• #93   28. jul 2018 Hvis man bliver bange for at bo i et hus der ligger isoleret, fordi der har været indbrud, skal man flytte NU! Så skal man slet ikke bo isoleret. Alarm og overvågning har aldrig hjulpet på hjemmerøvere, voldtægtsmænd og pyskopater. Og hvis man har en frygt for at sådan nogle grimme mænd kommer, så hører man til i en lejlighed i byen.

Martine, hvordan fa’en træner man en hund til at dræbe mennesker smiley (Overvejer naturligvis at træne Dræber-Dorit til at ryge i struben på folk smiley )

• #94   28. jul 2018 De der militær / antiterrorkorps maller er IKKE legetøj .. har set lidt af den træning de laver her i DK med AKS (her er det også kun maller man bruger) og den er meget anderledes end det, den venlige politischæferhund vi ser herhjemme, gennemgår smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#95   28. jul 2018 Jeg kan da forestille mig adskillige scenarier hvor det ikke automatisk vil være retfærdigt at ejeren skal tvinges til at aflive hunden.

Mennesker, og herunder ikke mindst meget unge mennesker kan være utroligt tankeløse (og ind imellem direkte grusomme), og hele ideen om at en hund skal finde sig i at lade sig mishandle uden at måtte forsvare sig, er i mine øjne så langt ude, at konsekvensen burde være at vi så slet ikke holdt hunde (eller andre kæledyr) i fangenskab.

Det er jo også let nok at mene at at hunde som har slået et menneske ihjel, automatisk skal dø, når man selv er ejer af en pjevset tæppetisser, som simpelthen ikke KAN komme galt afsted på den konto.

Det er jo også et spørgsmål om retfærdighed og retsfølelse. MIN retsfølelse ville være alvorligt krænket hvis jeg skulle aflive min hund for at have forsvaret mig, min familie eller sig selv, og ligeledes hvis der er tale om et uheld.

• #96   28. jul 2018 Ja for at mene at omtalte hund skal aflives, er jo klart det samme som at hunde skal finde sig i alt. Det er klart.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#97   28. jul 2018 #96
    Du er med på, at du ikke er den eneste i debatten der giver sin mening til kende?

• #98   28. jul 2018 #97
    Thumbs up wanted - anyone smiley

• #100   28. jul 2018 Også skægt at det vigtige i det her er om stakkels Fido skal aflives.
    Tænker lidt at det burde være det mindste.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#101   28. jul 2018 #99
    Er du sikker på at du helt har gennemtænkt de sammenligninger du kommer med der?

Der er vist noget med noget lovgivning der placerer dine eksempler lidt væk fra det aktuelle emne.

Hvis det var så firkantet som i din verden, ville der med ret stor sikkerhed være lovgivet også på dette område.

Hvad var det nu lige du selv synes du skulle ud med i dit første indlæg? Der er vel heller ikke så meget andet at diskutere, da det er det eneste i sagen der kan variere herfra?

• #103   28. jul 2018 Og at ejer og dræbte kendte hinanden og at hunden ikke skulle være opdraget til kamp.

• #104   28. jul 2018 At sammenligne med dræbte jihadsoldater i Syrien er men OK - en god og retfærdig (de dumme jihadsvin) historie dog

Lad være med at tage mig til indtægt for motiver, du selv er i besiddelse af !!!

Der var en, der skrev, at uanset hvad, så skulle en hund aflives, hvis den dræbte et menneske.
    Hvis du har problemer med at følge med i indlæggene, så find en, der kan hjælpe med at klappe ordene for dig !

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#105   28. jul 2018 #102
    Jeg taler helt generelt, som svar til de indlæg der, lige så generelt mener at der ikke er nogen grund til at tænke over noget som helst, når en hund har bidt et menneske ihjel.

Den aktuelle situation er der i min verden ikke belæg for at komme med en intelligent bedømmelse af, med de mangelfulde oplysninger der er givet.

• #106   28. jul 2018 Her Isabelle

ja. som sagt, jeg kan ikke finde et eneste scenarie hvor jeg mener en hund der har slået et menneske ihjel ikke skal aflives. Fuldstændigt ligegyldigt om det menneske har fortjent det eller ej.

Prøv at læse ALLE indlæggene, så bliver det nemmere at følge med.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#108   28. jul 2018 #107
    Der er ingen lov som, uden undtagelser, forbyder at en hund bider et menneske, heller ikke selv om det er så uheldigt at det medfører døden for den pågældende.

Det kræver vist ikke den store begavelse at forstå? Skulle jeg være forkert underrettet, ser jeg selvfølgelig gerne noget dokumentation for det. Eller stopper vores meningsudveksling nok her.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#110   28. jul 2018 #109
    Så du kunne altså ikke finde noget lovgivning, og må hoppe tilbage til at komme med ubegavede meningstilkendegivelser? Det med den slags meninger er jo dækket højere oppe i tråden.
    Jeg er bange for at du er lidt for ubegavet til at jeg gider at bruge mere tid på dig.

• #115   28. jul 2018 #113

Det synes jeg godt man kan, når der bliver skrevet :

ja. som sagt, jeg kan ikke finde et eneste scenarie hvor jeg mener en hund der har slået et menneske ihjel ikke skal aflives. Fuldstændigt ligegyldigt om det menneske har fortjent det eller ej.

.... " .. et eneste scenarie ..." ..

Derfor min inddragelse af proffernes hunde.

• #116   28. jul 2018 Jeg synes så heller ikke at man burde træne hunde til at slå ihjel generelt. Men proffesionelle hundeførere i en krigssituation er ikke sammenligneligt med en privat persons hund der slår et andet menneske ihjel, ligegyldigt årsag.

Så jo, du har ret, der var et scenarie (omend jeg dog stadig er uenig i at det burde gøres). At en trænet hund slår et menneske ihjel i en krigssituation, som den er trænet til er vel ok - hvis det er dens reelle job. Men hvis selvsamme hund slagter en civil i en fredssituation, så skal den stadig lade livet i min optik.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#117   28. jul 2018 #111
    Potentiale? Det er nok svært at undgå hunde som ikke potentielt kunne være farlige, hvis man ikke vil forbyde alle undtagen de allermindste racer. Lovgiverne har jo forsøgt at forbyde de racer der anses for at være de værste, men man skulle måske også have gjort det forbudt for private at opdrage hunde som deciderede angrebshunde?

Jeg tror ikke at "lyst" nogensinde har været påvist som grund til et hundeangreb. Forkert træning, angst, smerter og i sjældne tilfælde anfald af det man vil kalde sindsforvirring, er nok det mest almindelige.

I mine (og tilsyneladende også lovens) øjne må den vigtigste del af overvejelserne omkring en evt. aflivning p.g.a. overfald vel i øvrigt være, om der er risiko for gentagelser? At begynde at bruge aflivningen som en "straf" i en situation hvor "forbryderen" ikke har den ringeste chance for at vurdere sine egne handlinger, giver jo ingen mening, udover at ofret får en tilfredsstillende følelse af hævn.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#120   28. jul 2018 #118
    Jeg har nok misforstået betydningen af denne sætning: "At man har en hund med potentiale og evt lyst til at slå egn menneske ihjel- det kan jeg sådan set sagtens leve med." Det beklager jeg. Jeg kan godt se at du skriver at du accepterer at man har dem, men pointen i mit indlæg er egentlig også bare, at det ikke giver mening at have en opdeling mellem hunde som har eller ikke har dette potentiale, da det omfatter så stor en del af vores hunde, som det gør.

• #122   28. jul 2018 Hvis en hund bider i struben under leg med et menneske, så burde man måske træne hunden til at lade være, hvis den ikke kan styre det og risikerer at blive for voldsom.

Hunde, som er trænet til at angribe, fx ifm. krig, er selvfølgelig undtaget, men hvis vi taler om civile hundeejeres ganske civile hunde, så burde det ikke være nødvendigt, at hunden bider så skarpt fra sig, at den dræber nogen.

Jeg ønsker heller ikke indbrudstyve og overfaldsmænd dræbt

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#123   28. jul 2018 #116
    Hvorfor synes du egentlig at hunden automatisk skal aflives for at gøre noget den er bevidst og lovlig trænet til af en offentlig organisation?

Man kan jo lige så godt kræve en bil destrueret, hvis den har været involveret i en dødsulykke?

Ansvaret ligger hos dem der helt bevidst har optrænet hunden som et våben, og derefter ikke opbevaret det sikkert, og en aflivning af den uheldige hund, betyder såmænd bare at en ny bliver trænet til at gøre nøjagtigt det samme, med mindre man beslutter sig til at hunde som våben ikke længere er en del af arsenalet (det sker næppe, da de er lettere at erstatte end menneskelige soldater som ellers skulle udføre jobbet).

• #124   28. jul 2018 #123
    Derfor jeg mener at man slet ikke bør træne hunden til det i første omgang.

Bil og hund kan så ikke sammenlignes, da en hund trods alt har egen fri vilje i et vist omfang - det har en bil ikke

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#125   28. jul 2018 #123
    Det er da en logisk holdning, som man kan være enig i eller ej. Jeg er faktisk ikke sikker på hvad jeg selv mener om sagen, da der er gode argumenter på begge sider.

En hund har da ikke noget "valg" i forhold til at gøre hvad den er trænet til. Den har heller ikke en indbygget "moral" der kan fortælle den hvad der i menneskelig forstand er rigtigt eller forkert.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#126   28. jul 2018 Isabelle. Nu var det mere i forhold til,at man ikke kunne finde nogen grunde til ikke at aflive, i sådanne tilfælde. Her nævner jeg bare et af flere tilfælde hvor jeg aldrig ville aflive min hund.

En anden kunne være den hvor hunden blev stjålet i en hundegård. Det er da bare uheldigt og så må man holde sig fra andres hunde. Hunden skal da ikke bøde for at andre er komplet idioter.

I forhold til den konkrete sag,har jeg modsat andre, ikke info nok til at have en mening.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#129   28. jul 2018 Med de oplysninger er sagen jo ret oplagt, og også afsluttet for hundens vedkommende.

Spørgsmålet er så, hvordan det beregnes at bruge en hund som våben? Forhåbentlig mindst på linje med et skydevåben!

• #130   28. jul 2018 Som forudset ikke ret meget at rafle om.

Stakkels mand og hans familie.

• #132   28. jul 2018 Det var det bedste for alle parter.
    Gad vide, hvorfor den bed.

• #133   28. jul 2018 Ja selvfølgelig blev den aflivet, havde da ved gud heller ikke forventet andet efter den episode.

• #135   28. jul 2018 Og en advokat. Til hunden altså.

• #136   28. jul 2018 Hvor er det bare forfærdeligt. Stakkels alle de involverede. Jeg hørte i radioen, at ejeren skulle være en 60-årig kvinde, som var for chokeret til at blive afhørt. Jeg er rigtig dårlig til svensk, så jeg kan ikke helt forstå, om de mener, at hun bevidst brugte hunden som våben og ønskede den unge mands død? Det stemmer i hvert fald ikke helt overens med en meget chokeret ejer.

• #138   28. jul 2018 Om det så var 2 polakker den havde bidt ihjel skulle den aflives.

• #139   28. jul 2018 Tænker at det da nok var fornuftigt nok at hunden blev aflivet - det ville sandsynligvis ende der alligevel.
    Jeg har stor medfølelse med alle i sådan en tragisk sag!

Jeg vil dog stadig holde på at jeg ikke kan vurdere hvad der skal ske i en sag som denne når omstændighederne er totalt ukendte - det var ikke og er ikke meget der er kommer frem, så vidt jeg ved

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#141   28. jul 2018 nu regner det smiley

• #142   28. jul 2018 "Om det så var 2 polakker den havde bidt ihjel skulle den aflives."
    Allan
    Hvad er det for en gang mundlort at lukke ud?

• #143   28. jul 2018 Derfor jeg mener at man slet ikke bør træne hunden til det i første omgang.

Nu skal jeg lige være med her - du mener ikke at militær og antiterrorkorps skal benytte hunde ?

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#144   28. jul 2018 Iflg. artiklen er hunden jo ikke blevet aflivet i den efterfølgende velovervejede/overlagte forstand debatten her har omhandlet.

"Hunden som attackerade pojken avlivades på plats av polispatrull"

Ovenstående er en pæn svensk eufemisme, som på jævnt dansk betyder at politiet pløkkede den ned på stedet. De kunne jo heller ikke have gjort andet i situationen.

• #145   28. jul 2018 #143 til at slå ihjel? nej, det mener jeg ikke. Jeg tænker vi har så mange andre måder at slå hinanden ihjel på, at vi ikke behøver at uddanne vore dyr til det

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#146   28. jul 2018 Anna. Så hvis du blev holdt som gidsel vil du helst ikke redes af en hund. Det er et ? Om liv og død. Jeg har da respekt for både mennesker og dyr der bruger så meget tid og sætter sig selv i fare for at gøre en forskel for andre.

• #147   28. jul 2018 Max, næh jeg håber såmænd at hvis jeg skulle befinde mig i en situation hvor jeg blev holdt som gidsel, at der ville komme et menneske og redde mig eller rettere en hel gruppe mennesker...

Ikke at jeg på nogen måder kan sætte mig i den situation inde i mit hoved, beklager det har jeg simpelthen ikke fantasi til hvordan det skal ske - eller hvorfor.... Men hvis det skete - og jeg går ud fra, at dette foregår i mit eget hjem? - så håber jeg stadig ikke, at mine hunde angriber for at slå ihjel...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#148   28. jul 2018 Der er jo masser af mennesker verden over der har gavn af hunde der er trænet til opgaven. Tror ikke en eneste vil have noget imod at blive redet pga at det er en hund der klarer opgaven.

Men der er selvfølgelig også let at have din holdning når man ikke selv står i situationen. Jeg ville være ked af hvis min hund angreb og dræbte feks en hjemmerøver. Ked af at hunden skulle have den oplevelse.

Aldrig om jeg ville sætte ? Ved om der var noget i vejen med hunden. Altså alene af den grund.

• #149   28. jul 2018 Man træner jo hundene for ikke at risikere menneskeliv, og fordi de er bedre og billigere i visse situationer.

• #152   28. jul 2018 Interessant, at du hellere vil ofre et menneskeliv og ikke anderkender at hundene gør SÅ meget arbejde, som soldaterne hverken kan eller bør risikere.

Jeg må indrømme, at sad jeg i en gidselsituation, ville jeg ikke tænke "fuuuuck, det er dæleme Bingo, der kommer for at redde mig - hvad F laver Henrik" ..

Jeg kan slet ikke følge din tankegang lige her - det er imo en gang romantiseret sødsuppepladder, som jeg slet ikke kan tage seriøst.

Men tak for svaret ihvertfald smiley

• #154   28. jul 2018 Nej, jeg synes bare jeres scenarier er en kende fortænkte... jeg er helt enig i, at hunde gør et stort arbejde og har en berettigelse. Men sødsuppe eller ej, så er jeg ikke tilhænger af at træne en hund i at slå ihjel.

Under alle omstændigheder er vi rimeligt langt fra det oprindelige scenarie, som handlede om en civil hund, der slår en civil ihjel.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#155   28. jul 2018 Anna: Jeg er egentlig enig med dig. At bruge dyr som våben er moralsk forkert et eller andet sted. Men der er mange ting vi gør ved dyr, som falder der ind under...

• #157   29. jul 2018 Nu holdt det op med at regne.

• #158   29. jul 2018 Altså - det er jo ikke sådan at "Godmorgen Bamse, King og Rollo - idag skal I lære at slå mennesker ihjel".

Det er jo bare en .. skal vi sige ... "følgevirkning" af at blive bidt voldsomt, eller det kan det være. Der er jo mange, der bliver bidt uden at dø af det, når man sådan tænker over det. Måske den der malle bare havde fundet sin egen taktik ?

Om vi bevæger os væk fra emnet .. mja, men jeg reagerede som sagt på dit "det er ligemeget hvorfor en hund slår et menneske ihjel, uanset scenarie skal den bare dø" - og derfor tog jeg militærhundene ind i tråden.
    Nuancerne - de der grå zoner - de er så fantastiske at få med og giver så god mening i de fleste af livets forhold smiley

Men fair nok - du synes at det er bedre, at soldaterne risikerer deres liv end at hundene gør. Og at visse opgaver bliver udført ringere og med langt større risiko for tab, end hvis hundene bliver benyttet.

Det er, uanset hvordan jeg vender og drejer det, ikke engang en rar tanke - med mindre naturligvis, at man kan overtale mennesker til at lade være med at slås med hinanden ??

• #159   29. jul 2018 Du er sindssygt firkantet. Selvfølgelig har jeg intet ønske om at opgaver bliver udført ringere eller at flere soldater dør - vor herre til hest. Men derfor kan jeg vel godt synes, at jeg generelt absolut ikke bryder mig om at vi træner dyr til at slå ihjel for os, eller hvad? Du påstår selv der skal være plads til gråzoner, men kun på den side af hegnet du står?

Du har ret i, at mit oprindelige postulat med at der var intet scenarie en hund måtte slå ihjel i ikke holdt ( a pros pos at være firkantet) - den har jeg jo givet dig for ca 3000 indlæg siden... så hvorfor bliver vi ved med at tæske rundt i det?

Debatten gik på at der blev manet til ro og besindelse fordi vi ikke "vidste hvad der var sket" - og derfor om hunde skulle aflives. Og i den debat holder jeg stadig ved at der slet ikke var en debat. En random hund på gaden der kan finde på at slå et menneske ihjel, den har ingen eksistensberettelse.

For jeg går ikke ud fra at den 60 årige kvinde var antiterrorsoldat der havde trænet sin hund til at slå ihjel og at teenageren holdt gidsler da han døde?

over and out

• #160   29. jul 2018 Du er sindssygt firkantet.

Takes one .. smiley

Men derfor kan jeg vel godt synes, at jeg generelt absolut ikke bryder mig om at vi træner dyr til at slå ihjel for os, eller hvad?

... som "vi" jo ikke gør. Hvilket du ville have erfaret, hvis du havde gidet at læse det jeg skrev i sidste indlæg.

Men jo, du har ret til din mening - og jeg har ret til at sige "Tornerose, vågn nu op og smell reality" smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#161   29. jul 2018 batdog ja det er lidt samme argumentation man finder hos folk der mener det...

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#162   29. jul 2018 "Debatten gik på at der blev manet til ro og besindelse fordi vi ikke "vidste hvad der var sket" - og derfor om hunde skulle aflives. Og i den debat holder jeg stadig ved at der slet ikke var en debat. En random hund på gaden der kan finde på at slå et menneske ihjel, den har ingen eksistensberettelse. "

Du starter jo så med at gentage at der ikke er nogen form for mulighed for debat, uden at vide noget om omstændighederne, og afslutter med at opstille betingelser alligevel. Alle kan vel være enig i at hunde der går løst rundt og slår tilfældige menesker ihjel uden provokation, skal aflives, men der er jo tusinder af andre muligheder, som ingen fra starten har haft information om.

• #164   29. jul 2018 Hunden er/var en AMBULL udført af Dk pga hundeloven. Den var placeret hos en 60 årig dame

• #165   29. jul 2018 NOOOOO !!?????
    Hvor ved du det fra C ?

• #166   29. jul 2018 Håber jeg satme ikke da!! Fuck hvor pinligt hvis det er en hund herfra.

• #167   29. jul 2018 Det står der på adskillige svenske fb profiler jeg er ven med

• #168   29. jul 2018 Een af dem:

"Så hemskt , enligt en sida var grabben fosterhemsplacerad hos henne som ägde hunden. Hon hade hundar hon räddat från Danmark . Det skulle ha varit en olyckshändelse , så man undrar vad som fick hunden till detta."

• #169   29. jul 2018 Det skulle ikke undre nogen smiley

• #170   29. jul 2018 Medmindre hunden er en af dem der er fjernet fra et internat eller udført af Dk efter en episode/hændelse gør det vel ikke nogen forskel om den stammer fra DK oprindeligt... det gør vel ikke hunden farligere...gør det?

• #171   29. jul 2018 Men det er en fantastisk historie som trunterne står i kø for at blive forargede over smiley

• #172   29. jul 2018 Hvad skriver FD mon om episoden? smiley

• #173   29. jul 2018 At hunden var uskyldig og det var mandens egen skyld vel.
    Han havde nok fortalt den at den var grim. Hvilket den også var smiley

• #175   29. jul 2018 Nej 15 år

• #176   29. jul 2018 Det er en 15-årig, ikke?

• #178   29. jul 2018 Minion, mit svensk er lige så ringe, så jeg opgav. Men jeg tror at det du har fået oversat til toårig, er det svenske ord for teenager smiley

Der står i artiklen: “En tonårig pojke“. Artiklen er her https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1Abjb/pojke-dod-i-hundattack--hundagare-misstankt

FD har sjovt nok ikke skrevet noget om episoden. Hvis det er rigtigt at hunden er formidlet fra DK, er det jo ikke utænkeligt at det er gennem FD, så de har nok travlt med andre ting lige nu.

• #179   29. jul 2018 Minion

Tonårig er det svenske ord for teenager smiley

• #182   29. jul 2018 Kan da sagtens komme i tanke om et uheld hvor en hund slår et menneske ihjel hvor jeg ville overveje om en aflivning var nødvendig.

Eksempel for mange år siden havde vi en ambull blanding, en af mine venner legede med den med et reb og de havde en fest. På et tidspunkt løfter min ven rebet hurtigt op af sammentid med at hunden hopper efter det. Hvilket betyder den ikke får fat i rebet min istedet om hans brystvorte som bliver halvt revet af 100 % ved et uheld. Havde det samme sket omkring hovedet/halsen kunne det da godt have været gået galt.

• #183   29. jul 2018 hmm, jeg har bare svært ved at se den situation for mig ... Min egen leger også indimellem vildt med mig, og indimellem ligner mine arme noget, der er løgn ... men i leg bider han aldrig hårdere fat, end at han straks slipper, hvis jeg kommer "i klemme" ... Så der bliver aldrig dybe huller, selvom han bestemt er i stand til det ... ??

• #184   29. jul 2018 Hunden hoppede ud for at gribe fat i rebet og smækkede kæberne omkring det. Problemet var bare rebet var væk den det blev flyttet hurtige end den kunne nå at reagere. Hunden slap med det samme men to hjørnetænder den smækker om en brystvorte kostede i dette tilfælde 8 sting på skadestuen.

• #185   29. jul 2018 Ja, den situation er jeg med på, men jeg kan bare ikke helt se den skæve vinkel, man skal stå i, før det er halsen, det går ud over smiley

• #186   29. jul 2018 Havde min ven nu sat ned men han legede med den og den havde hoppet i samme højde.

Samme hund legede med en anden hund og havde en fest hvor de skiftedes til at jage hinanden. På et tidspunkt løber vores hund ind i den anden hunds ejer og vælter hende ved et rent uheld. Men kan da sagtens dø ved at falde hvis man er uheldig nok.

Eneste jeg prøver på at sige er at jeg sagtens kan se flere tilfælde hvor en hund slår et menneske ihjel ved et rent uheld.

• #187   29. jul 2018 Jah okay ... jeg ved det ikke, men det kan da godt være smiley

• #189   29. jul 2018 Seriøst Holly? smiley Jeg tænker at du skal skyde terrieren og skifte til hamster i stedet.

Jeg har ikke tal på mine dyrerelaterede skader. Bid i struben, mange tænder igennem fingre, mange huller i hænder, arme og ben, mange (mange mange mange!) rifter og blå mærker over hele kroppen, overrevet ledbånd i en finger (og det var en malle, så jeg var glad for at slippe så billigt) og meget andet. Og det er kun på hunde-siden. Hvis jeg tæller hesterelaterede skader med, bliver jeg aldrig færdig.

Alle skader, hver og en, har enten været min egen skyld, eller er sket i leg/træning. Og ingen af hundene er blevet aflivet pga de ting der skete. Hvis en hund ikke må bide eller kradse i vild leg, skal man nok overveje om man er moden nok til at have et dyr af den karakter smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#190   29. jul 2018 #189
    Enig! Luffe er helt klart også en hund man godt kan "slå sig lidt på" hvis man får gearet ham lidt op. Det er da bare skide skægt, også selv om det ofte giver lidt ridser i lakken. Det gælder bare om ikke at være så pjevset, og acceptere at voldsom leg kan medføre uheld. Det kan jo også gå den anden vej...

• #193   29. jul 2018 Og vi ved jo alle sammen at et ledbånd i tommelfingeren (og en mengrad på 5%) bare lige sker uden nogen særlig kraft. Hvorimod et stykke ligegyldigt kød, som fx en brystvorte, kræver at hunden er vanvittig og agressiv. Igen, hamster! De bider højest et lille bitte hul i fingeren, hvis man glemmer at give dem en rosin.

• #194   29. jul 2018 Hold da op Holly....

Du er godt nok speciel - hunden laver en skade i leg og du vil aflive? Damn..!!

• #196   29. jul 2018 Jeg giver din hund et år, højest. Derefter kan jeg anbefale et hamster. Hvis det går ok, kan du opgradere til et marsvin. Men rovdyr skal du nok holde dig fra.

Og det ville klæde dig at være lidt mere kritisk over for dine egne iagttagelsesevner smiley

• #197   29. jul 2018 Holly
    Jeg går ud fra, at du skelner mellem aggression og så ting, der sker ifm leg. En hund, der er aggressiv ift ejer, ryger ud, men en hund, som leger lidt vildt - ja, den skal vel bare lære at lege lidt mere nænsomt

• #200   29. jul 2018 Nu er der jo forskel på uheld i kådhed og leg og så det at bide en 15 årig dreng i struben så han dør.
    Hunden skulle iøvrigt have bidt en person mere.

• #202   29. jul 2018 Det var det med uheld og aflive grundet uheld

• #207   29. jul 2018 Tror du skal huske at uheld sker i leg. Driller jeg Zenta, så giver hun igen, i starten tøver hun lidt, skal liiiiige være sikker på om vi nu også leger vild brydeleg, men så giver hun den også gas og legen stopper når jeg hyler op fordi hun fik bidt til og så stopper hun og kigger på mig fordi jeg råber op og så er legen slut. Kommer jeg alvorligt til skade i den leg, så ville hun aldrig i livet blev aflivet.
    Jeg startede selv legen og det skete i kådhed.

Det er mere at tingene ikke altid er så sort hvide.

Hun går selvfølgelig ikke efter struben.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#208   29. jul 2018 #199
    Jeg antager at det er mennesket du mener?
    Jeg er helt enig, i langt de fleste tilfælde kan man jo selv nogenlunde styre hvor vildt det skal gå til, men nogle gange løber stemningen jo lidt af med En, og så kan det altså ske at et tandsæt som var tiltænkt en bidepind, lukker sammen om en finger/hånd/noget helt andet, når målet flytter sig. Shit happens! Jeg er jo omvendt også kommet til at lange hunden en på skrinet fordi den har bevæget sig uforudsigeligt.

• #210   29. jul 2018 Zenta bider til, men det er aldrig alvor og hun stopper når enten jeg beder hende om det eller hun får bidt til.

• #212   29. jul 2018 Altså hun er en Schæfer med et gebis passende til hendes størrelse. Skal prøve om jeg kan filme det en dag. Det er udelukkende leg men hun får taget fat engang imellem.

• #213   29. jul 2018 Chico er som Zenta - under leg kan han sagtens gå til den, men jeg er aldrig i fare for at miste lemmer. Han ville godt kunne bide hul, hvis min hånd pludselig skulle skifte plads med fx en pind - uheld sker!
    Men jeg tror simpelthen aldrig, at min strube ville havne i samme situation ...

• #214   29. jul 2018 Sådan er det også her. Mister ingen lemmer men kan sagtens have en hjørnetand i hånden eller rifter på armene bagefter.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#216   29. jul 2018 #215
    Helt OT; Det billede er da ikk`så ringe...

• #217   29. jul 2018 @Holly prøv at læs hvad der står. Hunden prøvede at bide fat i et stykke legetøj som så blev flyttet uden den kunne nå at reagere. Det kunne have sket for hvilken som helst lidt større hund som smækker kæberne i leg. Er da ikke det mindste i tvivl om det samme kunne ske igen for den hund jeg har nu hvis vi legede vildt og uheldet var ude.

Men at aflive den for leg man selv starter er bare tåbeligt, specielt når hunden ingen gang bider efter mennesket. Men jeg er da glad for at du ikke er kommet til skade uden leg smiley

• #219   29. jul 2018 Sikke en holdning smiley - at ikk tro på uheld kan ske ved jeg virkelig ikk hvad jeg skal sige til..

Selvfølgelig kan en hund i øjeblikket lave sådan en fejl - forstår slet ikk den holdning.. Når mennesker kan lave alvorlige fejl hvorfor skulle hunde så ikk kunne? :s

• #220   29. jul 2018 Ud fra det du skriver tolker jeg det som om at alt større end en cocker spaniel burde være forbudt eller aflivet.

• #221   29. jul 2018 Arh, lige en brystvorte kan jeg godt forstå. Hvis hundens kæber klapper sammen og tyngdekraften trækker hunden ned på jorden midt i et spring. Det giver god mening.

• #224   29. jul 2018 Holly: Hunden bed jo heller ikke ud efter mennesket, men efter noget legetøj?

• #226   29. jul 2018 Nåh, jamen det er jo bare leg - det er jo ikke, fordi hunden bider. Det mister man heldigvis ingen lemmer ved smiley

• #227   29. jul 2018 Når man leger med hundens tænder, så får man skrammer.

• #229   29. jul 2018 Sådan leger vi også - med legetøj. Men vi "pøler" også - slås og kæmper, og hunden elsker det!

• #231   29. jul 2018 Vi leger også med legetøj, trækkelege feks.

• #232   29. jul 2018 Kan kun tro på at Holly er troll

• #233   29. jul 2018 Jeg ved ikke hvad Holly er men hun har ikke meget kendskab til hunde...

• #234   29. jul 2018 Han er ingen troll.

• #235   29. jul 2018 Han er (skræmmende nok) ægte. Og meget nem at finde, hvis man har lidt google-skills. Og lad venligst være med at gøre ham til en kvinde - det er en fornærmelse mod vores køn smiley Undskyld til jer normale mænd herinde smiley

• #237   29. jul 2018 Normale mænd herinde? Hvor? smiley

• #238   29. jul 2018 Janni, antyder du, at Johnny, John og Søren ikke er normale mænd?!

• #239   29. jul 2018 Hahaha... jamen så HAN da... smiley smiley

• #240   29. jul 2018 Hvem gider at være normal ??
    Ja jeg spørger bare

• #242   29. jul 2018 Nu må du beslutte dig smiley er det en hund, der bider lemmer af, eller en hund, der laver blå mærker og småskrammer, som burde aflives?

• #243   29. jul 2018 Holly, ingen skriver at du er et dumt svin, bare at du ikke er særlig begavet i forhold til hunde smiley

• #246   29. jul 2018 Holly: Du skriver, at du ikke vil have en hund, der bider lemmer af, så langt er jeg med. Men du talte også om, at vi andre skriver om ridser og blå mærker - derfor min forrige kommentar smiley

Du er med på, at hunden blot bed efter legetøj og så ramte mennesket uheldigt, det skrev du tidligere. Jeg anfægter blot din mening om, at hunde som den bør aflives.

Din hund, som du kun leger med legetøj med, kan jo også ramme forkert. Det undrer mig, at du vil aflive i sådan et tilfælde

• #248   29. jul 2018 Vil du være sød at forklare dig så?

Du henviser til 191, hvor du netop skriver, at du ville aflive, fordi du mener, at hunden er tosset i hovedet. Og i spøg skriver du i 223, at vi andre gerne må eje skøre køtere, fordi du jo ikke er lovgivende myndighed.

Hvordan hænger ovenstående ikke sammen med mine kommentarer?

• #250   30. jul 2018 Denne her, den kommer til at gøre ondt.

Og så skal Fido aflives !!!!

Eller .. skal fjolserne der træner den måske hellere på et kursus, så de kan lære hvordan man skal gøre, når man træner forsvarsarbejde ????

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#251   30. jul 2018 hahaha fantastisk foto dagens griner

• #254   30. jul 2018 Jeg er glad for at jeg kun har maller - de der eurasier lyder jo direkte vanvittige !!!!!

• #255   30. jul 2018 Ingen af mine bullere har nogensinde sat tænderne i mig. Læser du med Conor?

• #261   30. jul 2018 Jeg er aldrig blevet bidt af nogen af mine hunde når jeg har leget vildt.

Naturligvis får de fat i hånden eller armen i ny og næ, men de når altid at "mærke" det og slipper. Det bliver udelukkende til nogen rifter og en sjælden gang et hjørnetands "hul" fordi min egen hånd/arm også var i bevægelse.

Men jeg har nogen gange slået mig, fordi at de får et flip, og skal lege angreb på "menneske". I mange af de store racers instinkt, er det at de hopper med fuld vægt ind på overkroppen af et menneske, og ja, så falder man altså hvis de lige fanger en på det forkerte ben. smiley

Men jeg har aldrig oplevet at de satte tænderne omkring halsen (altså markering). Der stopper de altid lige inden.

Skulle jeg en dag komme til skade på den leg, så ville jeg naturligvis ikke aflive dem. Jeg har selv gejlet dem op. Men som sagt, det er min erfaring at det kan de hunde jeg har haft fint styre. Det ved godt om det er en snor eller menneske de har fat i.

Skulle det en dag kikse, så ville jeg nok ikke kunne skrive om det, ikke hvis det er det der bid i halsen der kikser... smiley

• #271   30. jul 2018 Hvis hunde, der ramte hud i stedet for legetøj skulle aflives, ville vores hundeholdd meget hurtigt blive meget begrænset.

Min mand bløder på ugentlig basis, har blå mærker i flæsket eller en ødelagt negl jævnligt.

Når hunden går efter en bold i bevægelse går det så hurtigt at den indimellem er offer for et menneske, der flytter sig for langsomt...
    Det er manden, ikke hunden, der fejler. Ham afliver jeg ikke. Men sætter gerne plaster på.

• #272   30. jul 2018 Sjovt at man tror at vilde ruske/brydelege med ejer, giver mindre omgængelige hunde smiley
    Det er jo to vidt forskellige ting.

• #274   30. jul 2018 Chico stopper også, når han bliver bedt om det. Han er noget nær det roligeste væsen i miles omkreds. Men jeg kan sagtens køre ham heeeelt op under taget og på et splitsekund få ham helt stoppet igen. Vi bryder og det er en fornøjelse for os begge smiley
    Og ja, det giver nogle blå mærker, for Chico napper mig i armene under legen, for jeg har lært ham, at alt andet er no go. Det er en meget kontrolleret og alligevel vild og voldsom leg smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#275   30. jul 2018 Mine hunde skal ikke være rolige. De skal have brugt deres energi igennem leg og det kan godt gå lidt vildt for sig. Vil jeg ikke have det ville jeg have valgt en anden race.

• #276   30. jul 2018 Rolige hunde ville kede mig.
    Derfor racevalget og sport.

• #277   30. jul 2018 Jeg forventer nu en (for det meste) rolig hund indendøre - han må gerne initere leg med sig selv eller mig, og han må både ses og høres, og jeg tager gerne en vild jagt gennem huset og en velkontrolleret brydekamp og dertilhørende støj og skrammer smiley

• #282   30. jul 2018 Zenta stopper også enten når jeg hyler op eller når hun bliver bedt om det.
    Alle har brug for at give den gas og Zenta elsker det! Det er 110 procent leg for os begge.
    Mit hjem er et hundehjem og mine hunde må både ses og høres, også indendørs.

• #283   30. jul 2018 Præcis! Der er intet som en lutter tilfreds hund, som ikke er i passiv venteposition!

• #284   30. jul 2018 Mine hunde er ikke gode til der bide-ruskelege.
    De har begge meget bidehæmning, så efter kort tid finder de legetøj i stedet.

• #285   30. jul 2018 @CH.
    Hvad er bide-ruskeleg for dig?

Jeg troede at det altid var med legetøj eller som min nu engang kun gider et stykke træ.

• #286   30. jul 2018 Vores første schæfer legede vi altid brydelege med. Det var vildt sjovt og det gav lidt skrammer på huden.
    Han hapsede velvilligt i hænder og arme.
    Ham trænede vi ikke med.

Ingen af vores IPO-hunde har været fornøjede ved de brydelege. Det bliver hurtigt for vildt og de er for bidehæmmede til at legen ikke konflikter i deres hoveder. Derfor får vi aldrig skrammer af den type leg.
    Men boldleg - det koster huller smiley

• #287   30. jul 2018 Ham her er ansvarlig for sin del af skader på min mands arme korpus (og et par andres, herunder en mentaltester, der var for langsom).
    I virkeligheden løber han på væggen, jeg har bare tiltet billedet smiley

profilbillede
  • #289   30. jul 2018 Nej, Pia - nuancer er vi ikke så gode til! Men du må heldigvis selv bestemme, om du vil eje en "skør køter", som giver småskrammer og blå mærker ...

Jeg har valgt at eje sådan en, det kan bestemt anbefales!

• #291   30. jul 2018 Hvad hvis leg i kådhed eller træning medfører en tur på skadestuen?
    Er jeres grænser da anderledes?
    Bør hunden så aflives?

• #292   30. jul 2018 Glemte jeg også at skrive dét? smiley

CH: Hvis det er leg, så ser jeg det som et hændeligt uheld smiley skadestuen eller lægen kan jo let blive nødvendigt, hvis tænderne havner et uheldigt sted eller man lige skal have genopfrisket sin stivkrampevaccine

• #294   30. jul 2018 Det var jo også det jeg skrev længere oppe.
    Der er ved gud forskel på skrammer i leg og så et reelt angreb som det i Sverige.

Min går ikke efter struben og det er leg for os begge.

De er i øvrigt ikke mindre omgængelige af den grund.

• #295   30. jul 2018 Jeg har haft to maller, der "svarede igen" - så jeg vil give jer 50% ret i at hvis Fido bider så skal den vækn ... for den ene er aflivet smiley

Den anden lever i bedste velgående, og kors hvor jeg er vild med, at han ikke bare finder sig i alt hvad han bliver budt.
    Ja, det koster lidt her og der, men jeg er blevet en langt bedre hundefører af at gå med ham smiley

• #296   30. jul 2018 @Zenta.
    Du har også Schæfer. Det ville være usædvanligt hvis en Schæfer "angreb" på den måde (af hvad jeg ved).

Det er typisk Mastiffen (og lignende) der gør det.

• #297   30. jul 2018 Men jeg synes stadig, at der bør skelnes mellem skader efter angreb og skader efter leg. Hvis min hund angriber, så bliver den aflivet. Altså medmindre vi er ude i "tegnestifter i hovedet"-historier (i så fald er skylden min for ikke at have beskyttet ham godt nok).

• #298   30. jul 2018 Hvad med frustrations- og afreaktionsbid?

• #299   30. jul 2018 I hvilken situation tænker du, CH? smiley

• #301   30. jul 2018 Den der malle der rykkede et ledbånd over i min finger, lever stadig i bedste velgående. Retfærdigvis tog jeg heller ikke på skadestuen, men ventede en 7-8 uger med det pjat. Man skal jo ikke forhaste sig.

En hund der snapper i frustration eller afreaktion (her tænker jeg i forbindelse med træning og drift), kan man give en røffel for at være åndssvag, men aflive, nix!

Nu har jeg en lavbenet hyrdelort, som hapser haser når hun er ophidset. Det har givet mig mange huller i læggene. Hun får et dask over øret når hun gør det, men jeg har givet for mange penge for hende til at aflive hende for så lidt smiley Hun elsker i øvrigt vild ruskeleg, hvor vi kæmper om et stykke legetøj, og hvor jeg klapper/skubber hende på brystet imens. Så knalder hun helt af og lyder som en vild løve, og det sker da at hun hakker tænderne i mig, også så der går hul.

Jeg venter stadig på at hun overfalder mig og bider min strube op om natten smiley

Schæferen bryder sig ikke om at tumle og bryde, men det der med en bold i en snor, giver virkelig mange huller og skrammer.

Vi leger i øvrigt vildt både inde og ude, og mine hunde er egentlig ret rolige og omgængelige - når de har fået lov at gasse af smiley

• #302   30. jul 2018 Temmelig meget apropos ... Jeg legede lige vildt med Chico, og han ved godt, at han ikke må bide rigtigt, så han fandt sit tov ... alligevel kom jeg galt af sted (køteren er temmelig klodset og kom til at jokke på mig!)

profilbillede
  • #303   30. jul 2018 Martin sidder du helt seriøst og siger at det er typisk for mastiffer (molosserne? ) at gå efter struben i leg?

Eller misforstår jeg bare et eller andet?

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#304   30. jul 2018 Luffe er en af de hunde man godt kan "slå sig på" under vild leg, men det er sjældent direkte bidskader man får. Mest almindeligt er det at en hjørnetand kommer for tæt på, og giver et hak eller en rift, en pote som trækker et spor eller knubs fra sammenstød.

Det med at løbe efter folk der fkygter i leg præsterer han ofte. Han bider dog ikke så direkte men brug mere at skubbe med åben mund. Ofret vælter uden undtagelse (det er som regel børn) og morskaben er udbredt, undtagen hos den det går ud over. Det er dog gået galt en enkelt gang, hvor en tand hang fast i en baglomme og Luffe fik trukket bukserne ned på den noget rystede legekammerat smiley
    Når vi ikke leger, er Luffe faktisk meget rolig, men aftrækkeren er meget let...

• #305   30. jul 2018 @Dorthe H.
    Nej for pokker. Jeg skriver at hvis du pisker dem helt op, så kan du opleve at de leger menneske “angreb”. Det gælder sådan set alle de helt tunge racer.

Altså går efter at vælte dig med deres kropsvægt.

Men jeg har ikke oplevet at de satte tænderne om halsen.

• #306   30. jul 2018 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnBye0/pojke-blev-ihjalbiten-av-en-hund-kommunen-anmaler-sig-sjalv

Teenageren der blev bidt ihjel, var tilsyneladende placeret på en institution i området. Gad vide hvad han så lavede hos den 60 årige kvinde ?
    Håber at der kommer flere detaljer frem. Er nysgerrig efter at finde ud af, helt præcist hvad der skete ?

• #307   30. jul 2018 Mille er slem til at nippe/bide i leg så jeg får tit blå mærker (får så tilgengæld også meget let blå mærker pga jeg har haft blodkræft).. Hun kunne i en lang periode pga giardia ikk ha legetøj, så hun vil lege med mig som hun gør med andre hunde - ved at daske/kradse med poterne og nippe/bide i armene og brydeleg.. dog er der aldrig gået hul, men ondt gør det..

Har virkelig kæmpet for at få hende til at forstå når det gør ondt (hele hendes liv) men når hun er oppe at køre er hun ikk så god til det desværre.. Tænker det bliver bedre med alderen når dampen går lidt af også med mere træning selvfølgelig..

Men om jeg ville aflive for et uheld..

Holly - i ramme alvor, vil du så ikk prøve at forklare mig hvorfor du ikk mener at hunden kunne få fat i brystvorten fremfor legetøjet ved et uheld? Og hvorfor du mener uheld ikke kan ske men at enhver hund der kommer til at lave en bidskade bare er tosset/skør? Vil virkelig gerne prøve at forstå hvad du mener, forstår det på ingen måde udfra hvad du skriver nemlig - så venligst prøv på en anden måde smiley

• #308   30. jul 2018 Giv Holly en hurtig hund og en bold, så lærer han det smiley smiley

• #310   30. jul 2018 Én af mine veninder har pt. en krum og ubrugelig pegefinger, fordi den røg ind i munden på en ulvehund, som løb og legede med en anden hund.
    Burde hunden have været aflivet ?

Ps. Ironi kan forekomme smiley

• #313   31. jul 2018 Men Holly, det var jo netop menneskets fejl?
    Hunden bed jo ikke ud efter mennesket, men efter legetøjet.
    Jeg tror, at det er dét, der forarger. At du vil aflive hunden på baggrund af noget, mennesket gør forkert.
    Uheld sker. Hvis du leger vildt med din hund, fx med et trækketov, og hunden bider ud efter tovet, men rammer dine fingre - så ville du vel heller ikke aflive?

• #315   31. jul 2018 Det var faktisk ikk helt det du skrev før nej smiley Kan godt være det var det du mente men det var ikk det du skrev smiley

Jamen du må da kunne indse at ligegyldigt hvordan man leger med hunden kommer den jo "op at køre" og der kan ske UHELD hvis den tager forkert af legetøj hånd? - ville du virkelig aflive selv hvis det 110% var et uheld? (Fordi selvom man har været heldig nok til at aldrig opleve dette, så sker det jo altså.. De laver også fejl..) - Og JA! Jeg forstår godt nu din mening er at sådanne uheld ikke sker på den måde DU leger/opdrager.. Men hvis det gjorde.. (Dog er jeg hamrende uenig og mener at uheld kan ske i næsten alle situationer, de bruger jo trods alt munden til at lege med legetøj og vores hud går der nemt hul på, og kan derfor kræve sting og stivkrampe)..

• #316   31. jul 2018 Og du er virkelig mester i ikke at svare konkret på spørgsmål ... Du undrer dig over, at dine holdninger gentagende gange resulterer i forargelse og forsøg på at afdække din mening - har du slet ikke overvejet at skue indad?

Jeg går ud fra, at dit ikke-svar er et ja til mig spørgsmål, og normalt afholder jeg mig fra at skrive så kontant som følgende: Det er sgu en vanvittig holdning.

• #317   31. jul 2018 Hov, nu kom Pernille til at stille samme spørgsmål ... av for den.

• #318   31. jul 2018 Holly, virkeligheden er jo bare at uheld sker ligemeget opdragelse/bedste intentioner fra både hund og ejer/ikke overdrevet vild leg..

Er godt nok vildt at hunden skal lade livet for et direkte uheld som formentlig aldrig sker igen da det på ingen måde var intentionen!

• #320   31. jul 2018 Prøv nu at forstå menneske, det kan ske selv ved almindelig leg! En hund HAR altså skarpe tænder...

• #322   31. jul 2018 Det har jo intet med opdragelse eller altid vildskab at gøre - det er uheld, og det kan ske for selv den bedste..

Du tror simpelthen at alvorlige skader (uheld) kan undgås via opdragelse og ingen alt for voldsom leg? :s

• #323   31. jul 2018 Holly, sådan ca det hele? smiley Plus du skriver også nu at hvis det virkelig er 110% et uheld vil du overveje det.. det er da en meget anderledes kommentar fra at du ikk tror at den slags uheld overhovedet kan ske!

Men ihvertfald tak for svaret, jeg forstår da ihvertfald hvad du mener nu (er dog ikk enig men...) smiley

• #326   31. jul 2018 Og du tillægger flere af os nogle meninger, som vi ikke har.
    INGEN har sagt, at de nyder at blive bidt, kradset, ridset eller tildelt blå mærker, men vi er flere, som erkender, at det er en del af at lege med vores store hunde. Nej, Chico skal ikke bide hul i mig, men hvis jeg leger trækkeleg med ham og hans tov, så KAN min søde hunds skarpe tænder pludselig sidde i mine fingre eller håndryg. Det kan ske, og det er da ikke hundens skyld ...

• #327   31. jul 2018 Så du mener at fordi du aldrig har måttet på skadestuen så kan det ALDRIG ske du kommer der pga rent uheld? Hmmmmmmmm... Altså det er da heller aldrig sket for mig, men der er ALTID en risiko ved at ha hund - det gælder altså også for uheld uanset opdragelse osv.. Kan simpelthen ikk se hvordan man kan mene at et levende væsen ikk skal kunne lave fejl - det er jo vanvid..

Det er ligesom at sige noget ikk findes fordi man ikk har set det, det er jo noget pjat smiley Kan du virkelig ikk se det? :s

Fordi du aldrig har været i et bil uheld betyder ikk at det ikk kan ske.. - Alle laver fejl, selv hunde.. og endda velopdragende hunde som ikk leger vildt..

• #328   31. jul 2018 HELT enig med kris i 326# - det kaldes at være realistisk Holly smiley Også selvom man ikk leger voldsomt og hunden har lært bidehæmning osv osv

• #329   31. jul 2018 min hund skal slet ikke lege så vildt med mennesker at den slags skader kan opstå.

What?
    Det lyder som jordens kedeligste hundeliv.
    Der sætter godt nok nogle alvorlige racebegrænsninger...

• #332   31. jul 2018 Måske du kunne nøjes med en omplacering - hunden ville jo helt tydeligt være landet helt forkert hos dig og har masser af mulighed for et godt liv hos andre...

• #333   31. jul 2018 Jeg menet at den har en røvsyg tilværelse, hvis den ikke må lege vildt...

• #336   31. jul 2018 Du blander nogle ting sammen, Holly.

Mine hunde har stærk bidehæmning og slipper lynhurtigt, hvis de har ramt forkert - men det når altså at sige klap.
    De bider hårdt i deres legetøj og det går stærkt. Det er bestemt ikke hundens skyld når de en gang imellem får fat i flæsk.

• #337   31. jul 2018 Noget siger mig at det er højavlsschæfere du er opvokset med smiley

• #338   31. jul 2018 Holly: Du overser, at vi skriver om, hvis hunden bider efter legetøj, men ved et uheld smækker kæberne sammen om en legemsdel i stedet.

• #339   31. jul 2018 CH selv højavls har gejst nok til at lege vildt, hvis de får lov - det er nok snarere der, skoen trykker

• #340   31. jul 2018 Kris, bestemt. Men de er som regel lidt tungere og lidt langsommere og derfor er der lidt mindre risiko for at få lidt klemmelus smiley

• #342   31. jul 2018 Højavlsschæfere = udstillingslinjeschæfere i daglig tale...

Denne leg koster masser af hug, hvis man er lidt sløv i betrækket. Det skal da ikke ligge hunden til last...

https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/36672-boldleg

• #344   31. jul 2018 Det har du helt ret i, CH smiley

• #346   31. jul 2018 Hvad var det så?

• #347   31. jul 2018 Det er simpelthen vanvid.

• #349   31. jul 2018 Der er to muligheder, Holly - brugs- eller udstillingslinjer.
    Jeg tror de fleste vil betragte udstillingslinjer for de "fine".
    Det er dem de fleste betragter som dem med de rigtige farver.
    Gul/ brun med sort saddel..

• #350   31. jul 2018 Til gengæld er brugshundene typisk mere spændende - alt efter, hvad man gerne vil med dem smiley

• #353   31. jul 2018 Stakkels vores hunde efterhånden .. de skal edderdylme helst gå i et med tapetet. Virkelig klogt at vælge en terrier, når man har den indstilling smiley smiley smiley smiley

• #354   31. jul 2018 En ting er, at man ikke vil lege vildt med sin hund selv, men at ville aflive sin hund for at ramme forkert ved et uheld ... det skriger til himlen

• #355   31. jul 2018 Ida, jeg ville ikke selv have hund uden at udnytte at leg knytter bånd mellem hund og menneske som intet andet.
    I, der ikke gasser går glip af meget - og det gør hundene også.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#357   31. jul 2018 Det korte af det lange; Vi har alle en forventning om at vores hunde lever op til de krav vi stiller til dem, og at vi selv sætter grænser for hvor vildt det kommer til at udarte sig, når vi tumler rundt med dem. Hvor denne grænse er, varierer helt åbenlyst, og man må jo håbe at vi har valgt en hund der passer til den.

Så er der bare lige det med om man bare vælger at starte forfra med en ny hund hvis den begår en fejl, eller evt. prøver at ændre på omstændighederne der har ført til fejlen og måske lige kigger lidt på om man nu selv har været så fantastisk en hundetræner som man selv tror?

Hvis jeg i øvrigt lige må komme med et færdigkøbt stykke visdom (oprindelse uklar, men oftest tilskrevet Mark Twain): "Never argue with idiots, They will only bring you down to their level and beat you with experience"

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#358   31. jul 2018 Play Together stay Together:)

• #359   31. jul 2018 måske lige kigger lidt på om man nu selv har været så fantastisk en hundetræner som man selv tror?

Spot on !

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#361   2. aug 2018 Ag hahaha hvad er det for et vattet nap

• #364   2. aug 2018 Jeg ved, hvor jeg skal henvende mig hvis jeg skal have en fig til min hund, der ikke behøver nogen form for sikkerhed.

I er et par skrapsakker at høre på smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#366   2. aug 2018 holly nu skal den ikke aflives mere vel hahaha

• #369   2. aug 2018 Faktisk lidt utroligt som et billede kan give et “forkert” indtryk

Enig. Jeg postede videoen på "bidefiguranter" på facebook og det ser helt enig, ret meget anderledes ud på videoen.
    Men hvad det er de laver på den video ???
    Beats me ....

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#370   2. aug 2018 min venindes hund gjorde det samme. Det fik vi også foto af hahaha

• #371   2. aug 2018 Det er en meget sjov video, men for os IPO'er er der jo bare bunker med sær træning og fejl smiley
    De fleste ville være noget ærgerlige over den pat-napper der, det kan blive mere en dyrt til en prøve.

Den sejeste madamme er hende, der ikke rykker sit hoved en mm selvom hundens åbne gab er lige ud for snudeskaftet.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#372   2. aug 2018 Så vidt jeg kan forstå af de medfølgende kommentarer, er det vist mere en test af figuranternes "sejhed" end hundenes evner?

• #373   2. aug 2018 Damer i bukser er vist temaet...

Og hvilke damer smiley

Kommentér på:
Sverige: Ung mand bidt ihjel af hund

Annonce