{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.086 visninger | Oprettet:

Sygemeldt kollega {{forumTopicSubject}}

Jeg er i et dilemma.

Jeg har en kollega, der blev sygemeldt for knap 3 uger siden. Og gav så i sidste uge besked om årsagen.

Hun var gravid, der kom blødning, lægen var usikker på om det var en abort. Efter 14 dage tjekker de ved en scanning. Det var det, og kroppen har ikke gjort det færdigt. Så 14 dage senere igen skal hun så have en udskrabning og være sygemeldt i 14 dage mere herefter.

I dag ser jeg så, at hun har lagt billede op fra en IKEA tur.

Jeg synes det hele lugter lidt. For mig giver det ikke mening at det tager så længe, og at hun kan klare sådan en tur men ikke arbejde indimellem og de ting. Måske så bare være deltidssygemeldt.

Kan ikke finde ud af om jeg skal konfrontere hende med det, sige det til chefen eller bare ignorere det. Vi er en meget lille personalegruppe og hendes sygdom har medført at jeg har været nødt til at tage en del ekstra timer før at få det til at hænge sammen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sygemeldt kollega
  • #1   6. aug 2018 Jeg synes at du skal blande dig udenom....

    Jeg er sygemeldt (har været det i flere år). Nogle dage kan jeg klare en masse. Andre dage foregår under dynen, grædende....


  • #2   6. aug 2018 Jeg synes nemlig den er svær.

    For det kan jo sagtens være, at det tager hårdt på hende mentalt. Og fuldt forståeligt. Og så tager det tid.

    Jeg synes bare nogle ting i forklaringen ikke hænger sammen i mit hoved og kombineret med markant flere sygedage end resten inden dette, så kan jeg ikke lade være med at tænke.


  • #3   6. aug 2018 Jeg synes at du skal nøjes med at tænke smiley

  • #6   6. aug 2018 Har selv haft mit at slås med tidligere, og kender det med, at de få gode dage nemt får folk til at tro at alt altid kører på skinner. Selvom det er langt fra.

    Men hælder også mest til, bare at holde det for mig selv, og se hvad det hele ender med.

    Jeg går heldigvis på ferie i morgen, og 10 dage frem, så der er det heldigvis ikke min hovedpine.


  • #7   6. aug 2018 Jeg har siddet i situationen. Sygemeldt og trænede. Min chef fik besked.
    Han stolede på mig og min læges ord.
    Men den kollega der har sagt det, ville jeg ønske havde holdt sin kæft eller spurgt mig indtil sygemelding, min situation osv.!

    Der er simpelthen for mange i denne verden, der er mistroiske.


  • #8   6. aug 2018 Det er ikke noget du skal blande dig i, hun har en sygemelding som er aftalt med arbejdsgiver, og hun har sikkert diskuteret det med afdelingen, hvor hun fik lavet aborten.

    Når man får et foster fjernet, så kan man få en psykisk efterreaktion, så jeg synes det er fair, at hun lige kommer sig ovenpå sådan en omgang - og man kommer sig ikke psykisk ved at sidde der hjemme og græde, måske har hun brug for at komme ud og se andre mennesker, opdage at livet går videre eller noget helt tredie - du kan ikke vide, hvad der er godt for hende.


  • #10   6. aug 2018 Det kan godt være at det ikke hænger sammen i dit hoved, men du står jo heller ikke i hendes situation - du ser det hele udefra og kan umuligt have bare i nærheden af al information om situationen.

    Så ja, lige her bør du bare blande dig helt udenom smiley


  • #11   6. aug 2018 Os kollegaer spiller med åbne kort overfor hinanden, og hun gav selv besked omkring årsagen til sygemeldingen.

    Men da jeg undrede mig over forløbet og så det her, synes jeg det måske det kunne lugte af en anden årsag, netop måske noget stress relateret. Og hun er jo på ingen måde forpligtet til at fortælle os alt.

    Og i min trætte hjerne bliver jeg sgu lidt irriteret over det, selvom jeg jo sagtens kan se at det skal jeg egentlig ikke blande mig i.


  • #12   6. aug 2018 Det kunne være at den IKEA tur, var lige det der kunne give hende bare en lille glæde i en ellers trist situation.

    Når jeg går på gaden ser jeg heller ikke syg ud, men faktum er at min krop gør ondt 24/7, at min immunforsvar og min lever spasser total ud, og jeg er på renden til depression, det ved folk der så mig i H&M i dag heller ikke, men det gav mig en glæde at kunne købe noget nyt tøj, som ikke sidder som en spændetrøje på min ballonkrop smiley



  • #13   6. aug 2018 Men hvor er jeg egentlig glad for, at i kan overbevise min trætte feriehungrende hjerne om bare at lade det passere.


  • #14   6. aug 2018 Det eneste du har set er en smule information om en enkelt IKEA-tur. Hvordan kan det give spekulationer til så meget?? Hun skal vel ikke ligge immobil og fængslet derhjemme i en måned smiley

  • #15   6. aug 2018 Jeg har også et arbejde, hvor vi får vildt meget mere at lave, når en kollega er syg - men det er ikke den syge kollegas skyld - det er arbejdsgiver der skal løse det dilemma. Det kan eller gør de så ikke altid særlig godt.


  • #17   6. aug 2018 Funke

    Hun har haft markant flere sygedage, og har også før hørt hende udtale, at hvis hun havde syg barn, meldte hun sig selv syg i stedet, for så fik hun for alle timer i vagten. Det synes jeg lugter lidt at fusk. Men ja, det er jo egentlig ikke min hovedpine


  • #19   6. aug 2018 Ingen vil være på en arbejdsplads hvor kollegerne synes de har ret til at stille spørgsmålstegn ved en sygemeldings berettigelse.
    Det er en sag mellem den ansatte, dennes læge og arbejdsgiver og INGEN andre. Uanset hvor man har set vedkommende lave hvad.


  • #20   6. aug 2018 Men er det muligt at fake en abort og lægeerklæring? Jeg tænker der er så ringe sandsynlig for det, at mistroen og "sladderen" er langt værre end den reelle risiko for at der er noget fusk

  • #21   7. aug 2018 Funke
    Næ, men det gav bare ikke mening for mig.


    Selvom jeg hurtigt kunne mærke en irritation over det, følte jeg også at jeg ikke havde lyst til at snakke med chefen om det. For det vil være give unødig drama og dårlig stemning.
    Og det ønsker jeg ikke, fordi jeg egentlig nyder at vi spiller med åbne kort internt.

    Men kunne ikke fornemme om jeg så skulle tage kontakt. Om ikke andet, så høre hvordan hun havde det. Men så meget snakker vi heller ikke sammen, så det synes jeg måske også kunne være at overskride en grænse


  • #22   7. aug 2018 Er det en meget lille arbejdsplads, eller er I bare få medarbejdere i dit team?

    Tænker ligesom de andre, at du må gå til chefen, hvis din arbejdsbyrde er for stor og så ellers lade din kollega komme til hægterne smiley Det lyder som et voldsomt og utrolig trist forløb, hun er igennem!


  • #23   7. aug 2018 Linda

    Meget lille arbejdsplads.

    Øver mig også i at sige nej til flere opgaver. Det er jo heller ikke sundt i længden.

    Men kan godt se, at jeg i min træthed fik kørt det op til meget mere end det er, uden at huske alle nuancerne.

    Er bare glad for, at jeg godt kan li at få flere vinkler på en sag, hvis jeg har en tvivl om hvordan jeg skal handle, så jeg kan blive skubbet i den mest hensigtsmæssige retning


  • #24   7. aug 2018 Det er også helt ok at undres smiley

    Men tro på din kollegas forklaring og send hende evt en buket blomster smiley Det vil sikkert glæde hende at vide, at hendes kolleger tænker på hende i denne svære tid smiley


  • #25   7. aug 2018 Linda

    Jeg tror egentlig på, at overordnet set er det godt at undre sig. Men man behøver ikke altid handle på det smiley

    Det var faktisk en rigtig fin idé. Det havde jeg slet ikke overvejet.


  • #26   7. aug 2018 Det kan være hun var i ikea for at afleverer babyudstyr tilbage..

    Jeg synes det er rigtig godt, du har bestemt dig for, at ignorere den umiddelbare trang til selv at definere, hvad andre har af behov under sygdom.
    Kollegaer med din første indstilling er nemlig ikke med til at gøre arbejdsglæden større hos dem der måske lige mangler den gnist i tilværelsen.
    Prøv i stedet arbejd på at skabe en god arbejdsplads, med tillid og hvor man kæres om hinanden. smiley


  • #27   7. aug 2018 Jeg synes nu ikke min første indstilling er så slem som du kan få det til at virke. Jeg undrer mig, fordi jeg føler nogle ting ikke passer sammen, gør mig nogle tænker, og overvejer hvilke muligheder der er. Både i forhold til at handle og lade være.

    Og jeg synes jeg gør masser for at skabe et godt miljø, jeg sætter og hjælper, og tager en ekstra tørn når det er nødvendigt uden at give udtryk for at jeg synes det er træls med alt det sygdom. For det er da træls når det giver en masse ekstra opgaver.


  • #28   7. aug 2018 Ikea er et ganske udemærket sted at indkøbe til børneværelset..


  • #29   7. aug 2018 Og hg er et udmærket sted at få flere vinkler på en sag når man er i tvivl..

  • #31   7. aug 2018 Jeg ligger ikke noget negativt i det at undre sig.

    Det er da vel meget godt at undre sig over, fx hvorfor ens hund reagerer eller handler på en måde, undre sig over om den opgave man udfører kan gøres mere effektivt osv.



  • #32   7. aug 2018 Og egentlig undrer det mig, at der bliver lagt størst vægt på den ene af de tre muligheder jeg så.
    For jeg var mindst lige så tilbøjelig til at lade det passere. Og nøjes med at undre mig.


  • #33   7. aug 2018 Nu er de jo også en psykisk det af det at få en abort, som kan være virkelig 'tung' at bære. Jeg synes ganske enkelt ikke du kan være bekendt overfor din kollega at drage hendes sygemelding i tvivl. Jeg har selv en nær kollega, der lige har været det igennem med et barn hun virkelig glædede sig til. Det er sg* ikke let for hende. Vi er et lille team på tre, der pt har megatravlt pga opstart af 5 store kliniske forsøg samtidig i et højtprofileret program. Vi gav vores kollega den tid hun skulle bruge - og nej, hun lå altså ikke hjemme i sin seng under forløbet og det var alle indforståede med. Os to der var tilbage i teamet tog den tredie kollegas opgaver og ja, det gav nogle ekstra rejser med kort varsel og vi var nødt til at tage vores aftener i brug og have nogle lange dage. Vores kollega var væk i 8 uger pga den psykiske del, men nu er hun tilbage og vi er bare glade for at have fået hende tilbage i 'et stykke'.

  • #34   7. aug 2018 Det kedelige er, Karina, at du i det hele taget blev mistroisk og at det forekom som noget du havde ret til at blande dig i.

    At du også overvejede at lade det passere betyder ikke det store. De første tanker kan være toxiske på en arbejdsplads


  • #37   7. aug 2018 Som taget lige ud af munden på Ilse Jacobsen..

    Danskerne er nogle dovne og snydende hunde..


  • #38   7. aug 2018 "Danskerne er nogle dovne og snydende hunde.."
    Måske, men de fremmede er værre
    Lad mig i den forbindelse definere fremmede. Det er folk, der er født syd for Limfjorden


  • #39   7. aug 2018 Ja måske er det ærgerligt jeg overhovedet fik mistanken, om at der kunne være noget mere bag. Men ja, det beror på nogle andre ting jeg også har nævnt lidt af.

    Jeg vil altså ikke have dårlig samvittighed over, at jeg kom til at tænke situationen igennem. Det er jeg ikke herre over, og jeg ser mig ikke som hverken en mistroisk eller dårlig kollega.

    Jeg vælger jo at stoppe op og prøve at finde den gode vej i det her, når man jo bliver ramt af en undren. Er det nu så skidt?


  • #40   7. aug 2018 #39
    Jeg er enig med resten i at der ikke i sig selv er noget galt i at man kan være sygemeldt uden at skulle ligge med snuden i vejret under dynen, men selvfølgelig skal du ikke have dårlig samvittighed over at du går og tænker dit om en kollega som ingen af os her i debatten ved noget som helst om og derfor ikke kan bedømme.

    Det er jo faktisk ikke helt ukendt at der ER nogle "kollegaer" som har ret let ved at lade andre gøre deres arbejde.

    At du tænker over det, og vælger at se tiden an, til du enten er sikker på det ene eller det andet, er i min optik yderst fornuftigt. Husk bare at man skal være HELT sikker i sin sag, hvis man vælger at konfrontere kollegaen.


  • #41   7. aug 2018 Som en hel del andre skriver, så skal du lade være med, at blande dig. Du ser jo ikke hvordan hun har det hjemme.
    - Jeg er sygemeldt og har været det 2 år, jeg kæmper sådan for, at se "Normal" ud, når jeg er ude, jeg tager også på ture engang imellem. Men jeg får så også straffen bagefter hvor jeg ligger i sengen.

    Så her må du nøjes med, at tænke det.


  • #43   7. aug 2018 Radar

    Ja måske må jeg egentlig også lige sende lønnen for de ekstra timer jeg har haft, pga hendes sygedage til hende.. bare som et Player på såret


  • #45   7. aug 2018 Du skal passe din egen kage!

    For mig, ville det ødelægge glæden ved mit job, hvis jeg fandt ud af, at mine kollegaer holdt øje med mig, og gik til chefen!


  • #46   7. aug 2018 Krøllet

    Jamen jeg har ikke nogen kage Hvad gør jeg så?


  • #48   7. aug 2018 Jamen så er jeg smålig.

    Men kan da heldigvis godt sove om natten alligevel


  • #50   7. aug 2018 Nu synes jeg du tolker lige rigeligt.

    Jeg betvivler ikke den spontane abort, men mere om der var anden årsag til det at det skulle være halvanden måneds sygemelding.



  • #51   7. aug 2018 Hvad hvis der er anden årsag?
    Det har vel intet som helst med dig at gøre?


  • #52   7. aug 2018 Hvis der er en anden grund, er det jo også helt fint, og det behøver jeg jo ikke vide.

    Der er sikkert nogle tilfælde hvor det kunne være rart, så man kunne vide hvordan man kunne hjælpe, med at komme godt tilbage og i gang igen. Men det må tiden vise


  • #53   7. aug 2018 #51
    Hvis man er den der skal lave hendes arbejde, er det vel ikke helt urimeligt at man har en holdning til det? Det er nok lidt lettere at være overbærende når man er i en position hvor det ikke kan påvirke en selv.

    Jeg arbejder på en stor arbejdsplads, og har fungeret som tillidsmand. Jeg kan fortælle, at ganske som der er mennesker som har ægte brug for hjælp, og selvfølgelig skal have den, er der desværre også mennesker som misbruger den tillid vi som kollegaer viser ved at tage en ekstra tørn på deres vegne.

    Uden at kende de involverede er det ærlig talt lige så intolerant at komme med de besynderlige beskyldninger mod TS, som man beskylder hende for at være fra start.


  • #54   7. aug 2018 Det er da underordnet hvilke arbejdsopgaver man har.
    Sygemelding er ingen andres sag end den ansattes egen, arbejdsgiveren og lægens.
    At kende årsagen til sygemeldingen forandrer ikke på arbejdsopgaverne overhovedet.
    Men nogle kan føle sig berettiget til at irritere sig opgaverne, hvis de ikke finder den sygemeldte syg nok i deres egen optik.

    Det er virkelig et skråplan.





  • #55   7. aug 2018 som hende der står sygemeldt i 2 måneder indtil videre med en depression.
    så er jeg rigtig glad for du selv godt kan se, at det ikke er dit bord.
    kan godt forstå det er surt, at andres sygdomme jo går udover jer og at I må arbejdere hårdere og længere.

    nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg har haft vanvittig dårlig samvittighed. Jeg ved godt at mine kollegaer måtte løbe hurtigere.
    Det ved din kollega helt sikkert også, men lige nu har hun helt sikkert en masse i hovedet.
    Jeg har ingen idé om hvordan en abort kan forløbe, men tænker virkelig at din chef har bedt om lægeerklæring. derudover kan det jo også være, at selvom hun har åbnet op, så holder hun måske noget for sig selv.

    Jeg er selv meget påpasselig med hvad jeg ligger op for tiden, jeg vil så nødig at folk får den mistanke, som du gjorde.
    men dermed ikke sagt at jeg ikke handler, spiser ude eller er sammen med en veninde. Det er jeg da.
    men hvad et billede ikke viser, er at jeg måske har brugt dagen i sengen eller på sofaen inden, og at jeg måske ikke fik det jeg kom efter, fordi jeg ikke kan huske min næse til min mund. eller at jeg sov i 2 timer efter jeg kom hjem. alt det ligger man jo ikke op.


  • #56   7. aug 2018 Det syntes jeg egentlig ikke er noget man skal blande sig i ! Hvis du mumvælger at sige det til chefen, vil du så stå ved at det var dig der sagde det overfor din kollega når vedkommende kommer tilbage eller i værste tilfælde mister sit job ?

  • #57   7. aug 2018 Hvis man ikke kan magte det øgede arbejdspres må man fortælle det til chefen og tage det den vej.
    Det er bestemt ikke godt for noget at lade ens irritation veksle til at mistro en kollega, det forandrer intet. Ihvertfald intet konstruktivt.


  • #58   7. aug 2018 Jeg er glad for, at jeg ikke er din kollega...…..

  • #59   7. aug 2018 Jeg tror nu egentlig de er ganske glade for mig.

  • #60   7. aug 2018 @57: Nemlig - det øgede arbejdspres er en sag mellem de tilbageværende kollegaer og chefen.

  • #61   7. aug 2018 I øvrigt - i forhold til hvorfor de måske vælger at køre en hel sygemelding lidt længere fremfor at lægge noget raskmelding ind i mellem eller en deltidsraskmelding - det papirarbejde der følger med ved deltidssygdom er et helvede at manøvre i. Både for ansatte, arbejdsgiver og igennem kommunens system.
    Så jeg kan godt følge hvis alle partere hellere vil lade sygemeldingen køre helt igennem når man nu ved hun skal gå sygemeldt med samme diagnose igen lige om lidt.


  • #62   7. aug 2018 Facebook er altså ikke ret godt for ret meget.

    Jeg må indrømme, at da jeg var p... syg og kæresten var i Tyskland, så jeg havde intet mindre end 4 hunde der skulle luftes .. så satte jeg ikke billeder ind af at de løb rundt på stadion´et, hvor jeg kørte ned og lukkede dem ud.

    Var det tilladt ? Ja !
    Havde jeg kunnet forklare det ? Afgjort !

    Men - nope, man smider ikke billeder ind af aktiviteter på face, når man er sygemeldt.

    Udover det, er jeg enig i, at man skal lade være med at blande sig i andre kollegaers sygedage - og at, når man gør det alligevel, nok oftest er for presset på sin arbejdsplads.


  • #63   7. aug 2018 Karina:

    Jeg kan se at du har været på HG siden 2008!

    Hvordan f.... kan du stadig være naiv nok til at bringe et problem der kræver en mere nuanceret tilgang til tingene, end valget af et nyt halsbånd, op i det åbne forum her? smiley


  • #64   7. aug 2018 Hvis der er med så lidt respekt du tilgår brugeres svar herinde, Kim, så fortryder jeg godt nok al den tid det tog mig at skrive et alenlangt indlæg for at hjælpe dig med din hund.

    Det skal jeg huske ikke at gøre en anden gang.


  • #65   7. aug 2018 Jeg synes nu, at Kim har en pointe. Oftest er hg alt for hurtige til at afsige en dom i en sag, hvor det reelle kendskab til problemet er et sted mellem ringe og ikke-eksisterende.

  • #66   7. aug 2018 #64
    Det er jeg da ked af at høre, for du er da en af dem jeg faktisk ville søge hjælp hos, men via PB.

    Der er masser af gode mennesker på HG som det er værd at søge hunderelateret hjælp hos, men min begrænsede erfaring har allerede gjort det helt klart at der også er en meget stor andel af brugerne som ikke bidrager med andet end at hælde deres galde ud over enhver der ikke lige lever op til deres snævre definition af hvad der godt og skidt.


  • #67   7. aug 2018 I realiteten har INGEN krav på at vide hvad hun er sygemeldt for..... Jeg havde diskussionen utallige gange med min tidligere chef. Han forlangte at få at vide hvad vi fejlede, når vi sygemeldte os...... Jeg fortalte ham at det havde han ikke krav på. Han udtrykte at det var fordi han var bekymret for os. GU var det ej. Det var ren og skær nysgerrighed og fordi han ville kontrollere os........ Han forlangte lige til det sidste (til han fyrede mig) at han skulle have at vide hvad vi fejlede....

  • #68   7. aug 2018 # 59
    Jeg tror nu egentlig de er ganske glade for mig.

    Det er de vel kun ,fordi de ikke ved, hvad du tænker om dem...…...


  • #69   7. aug 2018 Kim, alle, dig inklusive, er et samsurium af erfaringer og holdninger.
    Nogle gange er vi nuancerede, andre gange er vi ikke.
    Din generalisering er næsten karikeret.

    Hvad med at fælde dom fra indlæg til indlæg, fra tråd til tråd, fra bruger til bruger i stedet for at smide galden ud over alt - også det, der rent faktisk er godt?


  • #70   7. aug 2018 Anni

    Nu er det jo kun den ene jeg har haft en undring om

    Tja, de færreste kan vel se sig for gode til at have haft en negativ tanke om en kollega, på et eller andet tidspunkt. Så jeg har fin samvittighed


  • #71   7. aug 2018 Nu har jeg selv lige stået i lignende situation mef graviditet, blødning, abort nr 10, livmoderbetændelse og udskrabning.
    Ingen af mine kolleger eller ledere ville kigge skævt hvis jeg undervejs var i ikea eller hvilket som helst andet sted for den sags skyld, hvis det kunne hjælpe mig til at komme ovenpå.

    Jeg synes faktisk du skulle skamme dig, når du ikke aner hvordan det er at være i lige netop den situation.


  • #72   7. aug 2018 Hvorfor skulle jeg skamme mig?

    Jeg forholder mig til de ting hun har fortalt. Jeg kan ikke læse tænker eller forholde mig til ting jeg ikke aner foregår.


  • #73   7. aug 2018 #67
    Formelt set har du ret. Man har ikke pligt til at oplyse hvad man fejler, når man sygemelder sig. I praksis er det dog lige som at holde på sin ret i trafikken. Det er en god ide lige at overveje om man overlever det sammenstød det resulterer i (som du åbenbart selv har oplevet?).
    Sekundært er der også det i det, at hvis man senere får brug for velvilje fra chef og kollegaer, er det nok en god ide at spille med åbne kort hvis man har rent mel i posen. Erfaringsmæssigt vil de fleste kollegaer strække sig langt for at hjælpe, hvis de får et rimeligt indblik i hvad der foregår, men det er altså ret menneskeligt at folk gør sig nogle tanker omkring den sygemeldte, hvis de selv skal stykke sagen sammen.

    HG er jo et fint eksempel på, at en hel del mennesker gerne konkluderer deres holdning på yderst mangelfulde oplysninger, og det er sjældent noget positivt man når frem til.

    #69
    Uanset at du har helt ret i at der er stor forskel på brugerne, bliver de bedste jo bunket sammen med de værste i det åbne forum.

    Underholdende? You bet! smiley Hvis/når man bare vil have lidt tid til at gå og evt. selv lige har lidt damp man vil af med, er HG det helt rigtige sted at befinde sig, og når det kommer til hyggelige billedtråde og hundehistorier er HG også helt i top.

    Har man imidlertid et problem man gerne vil have en løsning på, måske endda uden først at skulle lægge øre til intetsigende fordømmelser fra Internetkrigere uden nogen form for informationer om sagen først, er det åbne forum i HG det sidste sted man skal forsøge sig.

    Det vil være langt smartere at henvende sig direkte til nogle af dem som er ret lette at spotte i debatterne, som faktisk er interesserede i at hjælpe, og som ligger inde med noget reel viden, og håbe på at de er lige så hjælpsomme uden tilskuere på (hvilket de næsten altid er).


  • #74   7. aug 2018 Jeg kan ikke læse tænker eller forholde mig til ting jeg ikke aner foregår.

    ....Men er det ikke lige præcis hvad du gør?
    Forholder dig til ting du ikke aner foregår...


  • #76   7. aug 2018 Jeg forholder mig til det info jeg får og tilfældigt er faldet over. Og så undrer jeg mig over sammenhængen eller mangel på samme.

    Det jeg ikke aner noget om er de bredere omstændigheder. Og i min naivitet, har jeg måske troet, at med den åbenhed der er internt, ville hun sige hvis det var en særlig hård periode. For det er jo også individuelt.


  • #77   7. aug 2018 Caroline

    Jeg luftede tanken med en buket for en kollega, så i dag modtog hun en fin buket derhjemme f3a os.


  • #78   7. aug 2018 Caro, hvis der er meldt klart ud til arbejdsplads og kolleger, så er der vel intet fordækt i at dele sådan et billede?
    Men okay, tyv tror hver mand stjæler eller hur...?
    Igen, de billeder jeg har lagt op under min sygemelding (gåture med hundene, hestehygge, besøg hos Ivar) har ikke fået en eneste kollega til at løfte øjenbryn, tvært imod.
    Men det kommer måske også an på ens arbejdsplads?


  • #79   7. aug 2018 Yorkie

    Har du rent faktisk spurgt dine kollegaer om de har løftet øjenbryn? Og hvor meget informerede du dem om situationen? Du kan jo faktisk have en kollega der har haft samme indskydelse som mig. Uden reelt at vide det


  • #80   7. aug 2018 Mine kolleger, ledere og jeg taler faktisk om sådanne ting til f.eks. personalemøder og tro mig, der bliver ikke lagt fingre imellem hvis der er nogen der har noget at sige.
    Hos os vil vi allesammen hinanden det bedste og spørger ind til hinanden uanset om det går godt eller skidt.
    Dét er guld værd og gør at man ikke føler sig mistænkeliggjort pga et opslag på fb eller andre steder.


  • #81   7. aug 2018 Yorkie

    Det synes jeg lyder rigtig skønt.


  • #82   7. aug 2018 Det er det bestemt også. Det kan kun anbefales.
    En kollega har lige været sygemeldt med stress og da hun fortalte at hun skulle til revy på Bakken, og efterfølgende lagde et foto op af sig selv storsmilende, var alle enige om, at det var fedt at hun kunne komme lidt ud og få en positiv oplevelse.
    Det var der ikke én der havde ondt i måsen over, tværtimod var vi glade på hendes vegne over at hun var kommet så langt. smiley


  • #83   7. aug 2018 Hvis jeg havde vidst, at det tog hårdere på hende end det indtryk hun havde givet, havde jeg da sikkert tænkt anderledes.

    For det er da vigtigt med gode oplevelser hvor man får tankerne væk hvis man har det svært.

    Det er da ikke hensigtsmæssigt jeg fik de tanker jeg gjorde, men det skete, og jeg prøvede at forholde mig til det og hvad jeg skulle gøre i situationen. Det har jeg heldigvis ingen dårlig samvittighed over. Jeg er ikke hellig, og engang imellem sniger der sig en negativ eller ukonstruktiv tanke ind. Jeg ser det som helt menneskeligt.


  • #84   7. aug 2018 #73.

    Jeg har altid fortalt hvad jeg fejlede..... Men reelt set har han ikke krav på at få noget som helst at vide.... DET var diskussionen mellem os. Og ja, jeg røg ud til sidst....... Det er surt, når man har en i personalegruppen, som ikke sutter r** på bossen..... Så er det heldigt at der kommer en nedskæringsrunde, så man kan komme af med den formastelige....


  • #85   7. aug 2018 #73
    Nåh det der "jeg gider ikke at tage diskussionen, så jeg venter på en god undskyldning til at skaffe mig af med genstridige medarbejdere uden konfrontationer" trick! smiley

    Det er desværre ret almindeligt, og surt for dig at ryge ud på det. Som en trøst kan man jo se på de erfaringer der er samlet i forskellige undersøgelser; Det er netop dem der tager til genmæle og siger fra, der viser sig at være dem der er gode at have ved hånden, når lokummet brænder og firmaet har brug for noget lavpraktisk erfaring, for det typisk de samme som er engagerede i deres job.


  • #86   7. aug 2018 #85.

    Jeg tog rigtig mange af konflikterne og var ved at brække mig over mine kolleger. De tav men gav mig ret bagefter.........


  • #92   7. aug 2018 I nogle jobs er det bare ikke altid så lige til...

  • #97   7. aug 2018 Ida
    Nej men sådan kan det faktisk være af og til. Men når der nu bliver tale om en længere sygemelding, må chefen jo finde en mere varig løsning. Men indtil da, så prøver man da at gøre hvad man kan, for at enderne når, så godt som muligt.

    Eller, nåeh nej, jeg er jo en dårlig kollega osv i følge nogen, så sådan tænker jeg jo ikke...


  • #102   7. aug 2018 Ida

    Jeg har haft bøvl i skulderen var skyld i et par sygedage da jeg ikke forsvarligt ville kunne passe mit job.

    Jeg fortalte bare, at jeg havde problemer med skulderen.
    Ingen lægeerklæring nødvendigt.

    Så hvis jeg var taget i en klatrepark, hvad så?


  • #104   7. aug 2018 Caroline: men hvor går grænsen så ?

    - Når en med en depression går på cafe med en veninde?

    - Når en med angst tager ind til byen?

    - Når en med kroniske smerter går en lang tur med hunden?

    - Når en med en tarmsygdom tager et smut over grænsen?

    - Når en med stress tager til spilleaften med vennerne ?

    Det er så nemt at stå udenfor og dømme andre, faktum er bare at selvom man er syg enten fysisk eller noget med psyken, så har man også et liv der fortsætter med at køre fremad, man har også brug for at se andre mennesker, og man har også brug for at opleve nye ting.


  • #109   7. aug 2018 Så hvis man fejler noget usynligt, så er det helt okay at tage ud og opleve noget, men hvis man har et brækket ben, en frossen skulder, eller en tandbyld, så skal man bare sidde derhjemme og glo ind i væggen ?

  • #113   7. aug 2018 Caroline : Jeg svare da udfra hvad du skriver? Du skriver at grænsen går med psykiske/usynlige sygdomme, og derfor spørger jeg om du mener at de er undskyldt, men andre ikke må.

    Indica: Det er netop også min oplevelse, at folk har MEGET større forståelse og respekt omkring sygdomme/skader der kan ses, fremfor det usynlige. Jeg har så også konkluderet at der er ligeså lidt forståelse og respekt ved usynlige fysiske sygdomme, som ved psykisk sygdom. Eller det er i hvert fald min oplevelse.


  • #123   7. aug 2018 Skønt med den store sympati for offeret, men er der kun eet offer? Det er fanme ikke fedt at stå i en produktion og så opleve, at 50% melder sig syge. Produktionens deadline er i øvrigt uændret. Vel burde det være et ledelsesproblem, men det er det bare aldrig på kort sigt. Døgnet har som bekendt 24timer, og du arbejder normalt kun 7½ - problem løst. Jep, hvis "problemløseren" ikke har familie eller dyr. Eller bare et liv

  • #132   8. aug 2018 Da jeg blev uddannet pædagog engang i stenalderen, var vi 2-3 voksne til 20 børn (0-1-2 klasse). Derudover havde vi en fuldtidsansat til at tage sig af køkken og rengøring.

    Da jeg sluttede (ville gerne kunne sige på toppen, men jeg ramte altså bunden), kunne man snildt være alene med 75 børn. Uansvarligt? Ja, men uundgåeligt.

    Når der blev varslet nedskæringer, råbte vi på forældrenes forståelse, men ikke underligt fik vi den ikke i vores institution. Lederen bestemte nemlig at forældrene ALDRIG måtte mærke at vi var skåret ind til benet (og mere til). JEG protesterede (igen igen igen), men ramte muren hver gang.

    Vi SKULLE også på koloni med 100+ børn....... 10 personaler (der iblandt ofte unge mennesker)..... Ekstra betaling? Jo jo, det er klart...... Løn for 8 timer dagligt og et tillæg på 1000,- brutto ialt for alle 5 dage....... For arbejde 24/7 i 5 dage.

    Forældrene måtte jo INTET mærke til nedskæringerne!!


  • #134   8. aug 2018 Stiltiende?? Det kostede mig mit job....... Men jeg stod MEGET alene og nu kan jeg jo se hvorfor....... de andre er stadig ansat. Lederen er gået på pension. TR var i samme lomme som alle de andre!!

  • #141   8. aug 2018 Spørgsmålet er om karakteren af en kollegas sygemelding er de øvrige kollegers sag.
    Hvis ens frustrationer retter sig mod den sygemeldte i stedet for det virkelige problem, planlægning af arbejdet, så giver det et fandens arbejdsklima - a la det, du beskriver, mike.


Kommentér på:
Sygemeldt kollega

Annonce