{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.632 visninger | Oprettet:

Høns i haven {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne læse i tråden om andre dyr i hjemmet at flere af jer har eller har haft høns.
Vi overvejer et mindre hønsehold her på matriklen. ( med andre ord jeg har fået lov af damen, selvom hun er bange for fugle -
Formålet er hygge og æg.

Må jeg ikke høre lidt om jeres erfaringer.
Hvad i har haft af hus til dem. Plads til friløb osv.

Der vi er lige pt så bliver det nok et købe-hus samlesæt inkl en mindre gård, til hvis vi er på ferie og de skal passes. Og så friløb i baghaven i hverdagen. Vi har overtaget lidt udstyr fra en nabo til at sætte ind i selve buret - foder og vandautomat osv.
Vi er ikke håndværkstyper og selv ikeamøbler er en udfordring -så byg selv fra bunden har vi slet ikke modet på.

Og så har vi været over først om det skulle være 3-4 rescue isa Brown. Men jeg lander nok på at det vi har plads til er dværghøns (samme antal) og så er vi ude i at kigge racer.
Der tiltaler sådan noget som dværg wyandotter, sebright og fodbefjerede dværg os og ja også dansk landrace.
Er der nogen af jer der kende de racer? Og ved om de trives i en lille haveflok?

Ellers hvad har i af gode råd og tanker vi skal huske at overveje.

Må jeg ikke se billeder af jeres hus og gård?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Høns i haven
  • #1   17. jul 2019 Køb noget brugt, eller byg selv. Har til gode, at se færdig købt hus være stort nok.

    Kig dværgbrahma.


  • #4   17. jul 2019 Ja, hvis man ikke er obs på foderopbevaringen.

  • #5   17. jul 2019 John - det er jeg ikke nervøs for.
    Det gør naboens svinefarm, og den anden nabos hønsegård såmen også.
    Men vi har endnu tilgode at se rotter her ude. Tilgengæld har vi båre halsbåndsmus, markmus og skovmus i skovstykket og på markerne bag os.
    Vi har nemlig en kat der fanger 1-3 dagligt smiley hun er billig i foder.


  • #6   17. jul 2019 Har i oplevet problemer med rovfugle?
    Haven er godt nok ikke vildt åben men de flyver da over matriklen.
    Jeg tænker når hønsene går ude en Arbejdsdag feks.


  • #7   17. jul 2019 3-4 Dværgwyandotter kan godt bo i et af de 'færdighuse' man kan købe. Dværgwyandotter er en rigtig god 'begynderhøne': De har et roligt temperament, bliver nemt tamme og er flittige æglæggere. Landhøns er ret tæt på alle hønseracers vilde ophav; de er temmelig 'flyvske' og lidt 'smånervøse' typer og ikke supernemme at få rigtig tamme. Med racer med fjer på fødderne skal man lige overveje om de kommer til at gå meget i mudder om vinteren for så er de ikke så ideelle. Sussex er også en god begynderhøne, men altså ikke en dværg.
    Jeg har haft flere forskellige racer. Når jeg en dag skal have høns igen så bliver det Dværgwyandotterne. Jeg elskede mine Store Orpingtoner højt pga deres virkelig skønne temperament; man kunne vist ikke rigtigt skræmme dem og de var nærmest tamme det øjeblik de var klækket. Men for pokker hvor var det en upraktisk race smiley


  • #8   17. jul 2019 Rovfugle kan blive et problem hvis man har kyllinger, men de tager ikke en voksen høne. Sørg for at der er budskads hvor de kan søge dækning. Det er mere Mikkel Ræv, der er en trussel mod høns og er der rævehvalpe så genere de sig ikke for at rydde en hønsegård i fuldt dagslys smiley

  • #9   17. jul 2019 Noget Ala den der på billedet og så med friløb. Evt tilkøb af ekstra gård.
    Vi kommer ikke til at bygge selv.
    Det kan jeg simpelthen ikke. Og jeg har ikke værktøjet heller.


    profilbillede
  • #10   17. jul 2019 Tak Mette
    Så tror jeg vi stryger i hvert fald landhønen. De er ellers super smukke! Det skal helst være en rimelig rolig race af hensyn til kæresten. men den må også gerne være aktiv nok til at være spændende at følge og måske træne med osv. For min skyld måtte de gerne flyve op og hygge i træerne og vildnisset i skovstykket.


  • #11   17. jul 2019 Synes det ser meget lillet ud smiley

  • #12   17. jul 2019 jeg har haft flere forskellige racer men dværg silkehønsene har erobret mit hjerte, får vi høns igen bliver det sådan nogle igen. kan ikke finde billeder men på Mulles profil er der nogle.

  • #13   17. jul 2019 Det der "købe-skrammel" er for småt til høns, efter min mening, med mindre det kun er til at sove/lægge æg i. Så en god STOR indhegning til dem er nødvendigt. Hvordan svært wyandotter er til at flyve ved jeg ikke, men jeg ved at de store dotter kan holdes bag hegn på bare 60 cm. De flyver/hopper ikke. Skøn skøn race, de wyandotter smiley

  • #14   17. jul 2019 Elsker høns, ville gerne have nogen selv.

    profilbillede
  • #16   17. jul 2019 Det er da også det hun mener? smiley



  • #18   17. jul 2019 Det kan jeg godt se nu. Jeg ville nok foretrække en stor indhegning, så de kan gå frit, selvom man ikke er hjemme

  • #19   17. jul 2019 Jeg mener at der SKAL en stor indhegning til hvis man køber et af de færdige huse med hønsegård til. Det er simpelthen for småt ellers. Så køb huset, med gård til og brug det til at sove/lægge æg/fodre i og lav en indhegning som de har fri adgang til. Helst med både buske, græs og jord.

  • #20   17. jul 2019 De små købehuse bliver du ked af. De er af temmelig ringe kvalitet og holder kun et par år. Vil du kun have et lille hus, så vil jeg anbefale et trælegehus fra byggemarkederne. De er af bedre kvalitet.
    Vi har i haven en stor voliere, hvor halvdelen er overdækket. Der står sådan en hundehus iglo. Det er kun mod vinden. Det er Brahma, så de foretrækker at være i det fri.
    Vi har også et stort hønsehus i et muret udhus. Det skal vi have lavet om, så der er en voliere indendørs og så en stor hønsegård udenfor. Den skal være overdækket og der skal graves Rio et ned udenfor.
    Vi har boet her i 16 år og hønsene har gået frit (der hvor hundene ikke kommer) i alle år, men sidste år fik det en ende. Vi mistede 30 høns i løbet af meget kort tid. Røgen havde bidt hovederne af og resten af hønseligene lå og flød som på en slagmark. Det var skrækkeligt. Alle mine fine Brahmadamer, Creme Legbar, islandske Landnamshøns, Kobbermaran og Barnevelder. Øv øv øv. Pt har vi 7 Brahma og 1 Isa samt en Brahmahane.
    Vi skal have flere Brahmaer når hønsehuset er ordnet.

    Vil du have dværge, vil jeg klart anbefale dværg Wyandotter. De har dog som mange andre en tendens til at skrukker, men de er super herlige og du får ikke bedre æg i de små. Blommen er nemlig på størrelse med blommerne hos store høns.
    Tillige findes dotterne i mange smukke farvevarianter.
    Derudover holder jeg meget af dværgkochin også. Små søde fjerbolde der triller rundt på græsset.
    Rotter har vi haft 3 gange på 16 år og den ene gang kun en strejfer.
    Rovfugle har vi her men hønsene gik under vores frugttræer og det var ikke oplagt for rovfuglene at dykke efter hønsene. Brahmaerne ligner dog selv rovfugle i hovedet og de store vejer gerne 4-6 kg, så dem flyver de ikke lige afsted med.


  • #22   17. jul 2019 #21 Jo jo det kan SAGTENS være haven da. Jeg går bare ud fra at der skal være et hegn så de ikke løber over til naboen. Og så kan det være rart nok at kunne begrænse dem lidt, da de jo sk*der over alt og det er IKKE hyggeligt når hunden kommer ind med sådan noget i pelsen fordi den har siddet på en hønselort ??

  • #24   17. jul 2019 Dværgkochin smiley

  • #25   17. jul 2019 Jeg er ikke nervøs for naboen smiley Vi har et super godt naboskab i byen. Og vi har jo hegnet grunden i forvejen for hundene..

    De kan ikke komme ind til dem på den ene side pga hegn og hæk - jo så skal de flyve over 180. Og de er ellers flinke - de kæler og hygger om vores ene kat i forvejen smiley Hende der tar mus er de rigtig glade for. De har tidligere haft silkehøns.

    Til den anden side har vi svinebonden - og de er lige så flinke og rare som de andre. De har sagt vi bare skal sige til hvis vi skal bruge halm og korn. De Har selv fritstående høns - og bor i øvrigt 250 meter væk. Deres halmlager og maskinhus ligger bag skovstykket. Jeg kan ikke forestille mig hønsene skulle først forcere hegn på 80 cm, vandre igennem skovstykket, over fælles grusvejen og forbi både halmlager og maskinhus - for at komme ind til naboen smiley

    Vi er trods alt vandt til at holde 4 hunde inde på grunden. Mon ikke vi kan håndtere 3 høns..


  • #26   17. jul 2019 Men Hvor meget mener i 3-4 dværghøns sviner med lort?
    Jeg tvivler på vores hunde ville sætte sig i det.. De ville nok nærmere tænke “snack”.. smiley

    Louise - Jeg har kigget lidt efter legehus. For det kunne også være en løsning. Der skal jeg så selv lave overdækket løbegård til. Og noget løsning til ofte åbne vinduer (så ræven ikke kan komme ind) Og det tror jeg simpelthen ikke jeg kan finde ud af.

    Det er første gang vi skal have høns - og ærligt, hvis det viser sig vi bliver helt hooked og vil have kyllinger og en masse, så må man jo investerer mere i det. Feks en del af stalden. smiley viser det sig det slet ikke er os, så er Det rart vi ikke har bygget det hele om efter det smiley


  • #27   17. jul 2019 Jeg er helt vild med antwerpener skæghøns. Vi havde nogle, da vores drenge var små. Vi har så prøvet forskellige racer, idet skæghønsene ikke var til at få fat i, men jeg har virkelig savnet dem. Sidste sommer fik jeg så endelig fingrene i nogle, og jeg skyndte mig at få ruget nogle æg ud. I år har nogle af de unge høner så selv ruget kyllinger ud, så vores hønsehold tæller lige nu 1 hane, 5 gamle høner, 4 unge høner og 11 kyllinger.

    Antwerpener skæghøns er meget små, men de er sjove, livlige, mega tamme, og de lægger mange æg - som selvfølgelig ikke er så store. De flyver gerne, men vi har ikke problemer med at de går udenfor haven, selvom de færdes frit i haven hele dagen, og kun er lukket inde om natten. Dvs om aftenen skal jeg lige tælle, om hele banden er gået på pind, og hvis bagdøren har stået åben pga hundene, så finder jeg måske en høne i vasken og en i vasketøjskurven smiley

    Vi har en overdækket voliere på ca 10 m2, hvor kyllingerne går mens de er helt små. Når de er 1- 2 uger gamle, er de i haven om dagen og i volieren om natten. De voksne høns har et lille hønsehus og en helt overdækket og inddækket gård, hvor de opholder sig om natten. Teoretisk kan de også være der om dagen, men så brokker de sig, og påstår at de ikke er burhøns smiley


  • #28   17. jul 2019 Dværgkochin kender jeg ikke - den vil jeg læse lidt op på smiley

  • #29   17. jul 2019 Ginne: her tror jeg at hundene æder 70% pisse dyrt hundefoder - og 30% hønselort smiley
    Ja, det er mig med malteserne.


  • #30   17. jul 2019 Og jeres smukke hus vil bare blive endnu smukkere med en flok dejlige høns i haven (behøver jeg at sige at jeg er VILD med jeres hus??).

  • #31   17. jul 2019 Hvis du kigger på fx guloggratis, er der mange, der fabrikerer hønsehuse. Nogle leverer og samler husene smiley

  • #32   17. jul 2019 Tak mette smiley

  • #33   17. jul 2019 Tro mig! Høns er som chips. Man vil bare have flere og flere......

  • #34   17. jul 2019 https://rosenbud.dk/

    Rosenbud har fine ting og små vedligeholdelsesfrie huse samt en fin hønsegård.


  • #37   17. jul 2019 Har ikke lige orket at læse hele tråden. Men ved vi kommer fra samme område Ginne. Det vi har gjort er at købe et færdigt billigt hønsehus i land og fritid ved Grønnemose. Der er minimal gård til, og ville aldrig bruge det, hvis ikke vores gik frit, men det fungerer super fint som soveplads og til de lægger æg. Vi har 9 stk kedelige røde høns, købt ved kratholt fjerkræ. De lægger alle æg hver dag og så er de mega sociale og hyggelige - de følger med overalt hvor jeg går. Flere af vores venner har også høns fra kratholt og det er alle det samme - søde, sjove og sociale høns der lægger æg hver dag.

  • #38   17. jul 2019 Nå kan se vores er ISA smiley

  • #40   18. jul 2019 Jeg kan mærke at jeg er ret afklaret om det skal være dværghøns. De kræver bare lige det mindre i plads. Og Det betyder mere for os at hønsene er hyggelige, håndterbare og søde at se på end at der er æg i kassen smiley
    Det er mere lige hvilken det så skal være.


  • #42   18. jul 2019 Dværge er ofte lidt mere livlige og flyvske end de store. Så du skal nok stække hvis ikke de skal lette.
    Derfor har vi stor Brahma. De er simpelthen de mest godmodige og rolige kæmper.
    Du kan dog også gå over og vælge silkehøns. De flyver ingen steder og kan blive meget tamme. Det er faktisk en rigtig god "begynderne" og så er de drøn charmerende.


  • #43   18. jul 2019 jamen Louise og bolognese det er jo også det jeg siger, silkedværgene har taget mit hjerte smiley

  • #45   18. jul 2019 Ja, paduanere er mega søde og sjove, men man ser dem ikke så tit smiley

  • #46   18. jul 2019 Vi har egentlig et udehus/pavillon vi ikke rigtig får brugt. Ind i mellem sidder jeg der ude og maler. Og ellers er det kun hvis der er en hård vinter at vi rykker olieventræerne ind i det.
    Men det er sådan et med træpaneler og lenolium gulv og stikkontakter med strøm og det hele.
    Kan man lave sådan noget til et hønsehus?
    Vi har faktisk snakket om om vi skulle få det taget ned, og istedet have et lille drivhus, men igen vi kan ikke selv og det står jo ok.


  • #49   18. jul 2019 Linoleumgulve udskiller nogle dampe, men om det er et problem for høns, ved jeg ikke. Det frarådes ved gnavere og kaniner. Men hønsene kan jo hoppe op på pinden, så det er sikkert ok


    Pia, åh hvor er de skønne! Får helt lyst til at spørge staldejer, om jeg må holde høns hos dem ! Hvad hedder farven?


  • #51   18. jul 2019 Så smukke! smiley

  • #52   18. jul 2019 Dværgwyandotter flyver ikke ret godt, så de kan nemt holdes inde uden at have bliver Fort Knox smiley
    Min erfaring er at de er roligere - og venligere - de store Wyandotter. Jeg har haft begge dele; de store var nogle 'hyspatroner' sammenlignet med dværgene. Mine store sort/sølvsømmede og sorte var smukke, men de var ikke særligt søde og havde lidt småaggressive tendenser. Det er også den eneste af de racer jeg har haft der har kunnet finde på at hakke hinanden (og mine høns havde altså temmelig meget plads både ude og inde, så det kan ikke være fordi de følte sig trængte).
    Dværgkochin er bare megasøde, men svære at opdrive.
    De små silkehøns er også en mulighed; de er supernemme at gøre tamme og de flyver ikke nogen steder.
    Aaarrggg jeg får helt lyst til at få en lille flok tværstribede 'Dværgdotter' igen. Men jeg må nok hellere vente til laden er bygget og dermed fået ryddet den udbygning, hvor kaniner og høns skal have stald, for alt det der skal flyttes over i laden. Og så skal den udbygning lige renoveres - lige pt mangler halvdelen af taget fx på det rum hvor dyrene skal bo. Så det bliver vist først i løbet af næste år at der kan flytte høns ind.


  • #53   18. jul 2019 Kan man købe f.eks. En høne hos en opdrætter og sætte sammen med en høne fra en anden osv? Eller skal de komme fra en flok sammen?

  • #54   18. jul 2019 Jeg ved godt man ikke køber een høne og sætter ind i en stor flok. Men jeg tænker mere i opstart - om man kan købe de 3 høns ved forskellige opdrættere og der sætte dem sammen hjemme.
    For så kunne man jo faktisk have 3 forskellige racer..


  • #55   18. jul 2019 Det kan man godt. Der vil selvfølgelig være lidt 'tumult' i starten, men så snart de har fundet en 'hakkeorden' (det ekstistere jo hos høns smiley ) så fungere flokken fint igen. En hane er som regel god til at holde styr på tropperne.

  • #56   18. jul 2019 Ja men hane er no go. Kæresten sover dårligt nok i forvejen smiley
    Jeg har dog læst at med de helt små flokke burde det ikke være nødvendigt.


  • #58   18. jul 2019 Hvis du vil have hønsene fra forskellige steder, vil det være en god ide at hente dem hjem samtidigt. Så er der ikke nogen af dem, der mener at det er deres hjem, som de andre vil flytte ind i smiley

  • #59   18. jul 2019 Helt klart Lise-Lotte.
    Jeg håber lidt på jeg kan få indkøbt og gjort hus og diverse klar i ferien i august, og så må det tage den tid dette at finde de rigtige høns smiley
    Men alt skal være klart inden.


  • #60   18. jul 2019 Vi havde 4 og senere kom der så 5 mere til - der har ingen problemer været med sammenførsel

  • #61   18. jul 2019 Sæt dem gerne sammen om aftenen når det er mørkt. Høns er ikke de kvikkeste og når de vågner op ved siden af hinanden, så glider indkøringen oftest bedre.

  • #62   18. jul 2019 Mette vi har også både haft store og små dotter og de store var også de sømmede. Vores var bestemt mægtig rolige og søde. Så som med hunde, så gælder det nok også for høns hvilken opdrætter/linjer de kommer fra.

  • #63   19. jul 2019 Ja, der er sikkert også forskel i temperament fra forskellige linier. Jeg havde mine store Wyandotter fra 3 forskellige avlere - og avlede så selv lidt videre på dem.
    Indtil jeg fik nok af hidsigpropperne og skiftede dem ud med Stor Orpington smiley For pokker de var søde. De var megarolige og blev aldrig skræmte over noget. De var SÅ lette at gøre meget tamme. De var 'krammehøns', der intet havde imod at blive båret og meget kælne. De lagde fint med æg. Men altså den fluffede fjerdragt var enormt upraktisk i regn og mudder og de var lidt bøvlede at avle fordi de ikke selv kunne finde ud af at ruge kyllinger ud, men istedet lå på æggene et par dage, tabte interessen og trådte æggene istykker. Så man var nødt til at bruge rugemaskine. Jeg foretrækker at lade hønsene selv klare den opgave og klare kyllingepasningen. Jeg er sikker på at ham der lavede 'Flugten fra hønsegården' må have brugt orper som inspiration til nogle af figurene smiley
    Men ja, tricket med at sætte nye høns ind om natten plejer at virke rigtig godt. For nej, de er ikke de hurtigste servere i kælderen smiley


  • #64   19. jul 2019 Vi havde vores fra Maja på Lolland. De var søde nok, men jeg er også mere til kæmperne. Jeg vil næsten kalde dem koldblods haha.
    Brahmaerne ruger fint og er gode kyllingeførere, men som orperne så er de også en kende kluntede og der ryger et æg i ny og næ.


  • #65   19. jul 2019 Ja, temperamentsmæssigt må orperne bestemt også siges at være 'koldblods' smiley
    Når man sådan sidder og skriver om høns så kommer jeg virkelig til at savne mine Dværgwyandotter; de var bare så søde, nemme og flittige til både at luge og lægge æg smiley


  • #66   19. jul 2019 Man kan ikke kønsbestemme efter benenes farver, vel? Sidder i hønsegården, og har bemærket at, nogen har gule ben, og andre en anden farve

  • #67   19. jul 2019 Luge?
    Måske svaret på mine mange mareridts tanker om indkørslen... mobilthegn op ud til vejen og så bare i gang de damer ggg


  • #69   19. jul 2019 Salla Wyandotter har altid gule ben. Man kan ikke kønsbestemme udfra benfarven.
    Smid et billede ind af kræene, så skal jeg prøve at hjælpe.


  • #70   19. jul 2019 Gætter 2 haner

    profilbillede
  • #71   19. jul 2019

    profilbillede
  • #72   19. jul 2019

    profilbillede
  • #73   19. jul 2019 Ja de har spidse halsfjer og får snart spidse sadelfjer også

  • #75   19. jul 2019 Sadelfjer?

  • #76   19. jul 2019 Bagerst på ryggen foran halen.

  • #77   19. jul 2019 #63 -Mette har ret, de store kluntede orpington bliver meget tamme og kælne smiley
    Vi havde nogle gule, som gerne ville ligge i hunde kurven, og hvis man lagde et tæppe i haven, skulle man være hurtig, ellers havde hønsene nappet pladsen smiley


  • #78   19. jul 2019 Jeg er også vild med orpington smiley

  • #79   19. jul 2019 Jeg har et billede af min hane, men kan ikke få lov at poste det. Der står bare at der er opstået en fejl. Så grim er han da heller ikke....

  • #80   19. jul 2019 Nogen der god til hønsesprog?
    Oplevede i dag, at jeg kom til at forstyrre en fru på sine æg. Hun løb ud og begyndte at larme, på en måde ikke har hørt før. Hr hanegal gik så også amok med hans vagt i gevær skrig. Men imens han gjorde det, så tog han den ene vinge lidt ned, og gik sidelæns hen mod en af hønerne?


  • #81   19. jul 2019 Synes det er meget normalt at de larmer (synger æggesang ;-)) når de rejser sig fra reden. Blev hun forskrækket så er der selvfølgelig lidt uro og hanen reagerer med det samme.

  • #83   20. jul 2019 Aldrig set ham gøre sådan før, og har skam observeret hanky panky før, grænsebde til voldtægt smiley

  • #84   21. jul 2019 Sally - Pia har ret, min hane stepper også sidelæns med vingen (vingerne) nede, når han er ude på noget smiley
    Det er helt normal adfærd.


  • #88   21. jul 2019 ja Isabelle selv min lille kinesiske dværgvagtelhane gjorde det i sin tid, skulle fortælle alle at det var HANS høner og kyllinger var virkelig så sød og sjov. smiley

  • #89   14. sep 2019 Bare en lille opfølgning.
    Jeg tog kontakt til den lokal fjerkræklub og de anbefalede at putte vores penge i at ordne stalden fremfor at købe dyrt kinesisk legetøj til haven. Sådan groft sagt. smiley så det fik jeg lov til. Så i dag flyttede 2 dværgdotter ind på 8 kvm hønseværelse med udgang til lille indhegning og derfra haven via et vindue. Næste weekend flytter 2 mere ind. smiley



    profilbillede
  • #90   14. sep 2019 Herlig race. Tillykke smiley

  • #91   15. sep 2019 Tillykke med de fine høner smiley

  • #92   5. okt 2019 jeg syntes bare lige jeg ville smide flere billeder ind af tøserne smiley for de er så hyggelige at vise frem, og mit facebook gløder efterhånden smiley

    profilbillede
  • #93   5. okt 2019 Og her fra haven

    profilbillede
  • #94   5. okt 2019 Man bliver bare så glad for de fjer bolde. Herlige er de smiley

  • #95   5. okt 2019 Louise ja - og det er hammer sjovt så forskellige de er selv om de er samme race.
    Den legbar farvede Yvonne - og det fik jeg også at vide inden køb - er meget mere nervøs og letreagerende. Hun går ikke væk fra flokken! Men er alligevel rimelig høj på strå i flokkens hierarki.
    Mens hende den blå Julianne - hun tar bare alt med ophøjet ro. Lagde æg allerede dagen efter indflytning og ejer skovstykket, skovbedet, græsplænen og trillebøren øvrigt.
    Den guld båndede Esmeralda - er lavest i hierarki, ok nysgerrig og hvilket godt i sig selv. Hun tuller meget rundt sådan lige 1/2 meter fra de andre men er glad og nysgerrig.
    Og så er der PipGok.. jeg tror hun er født foran et kamera - hun søger så meget kontakt og snakker med en og siger god morgen osv. En rigtig kælepot.


    profilbillede
  • #96   5. okt 2019 Jeg kan bruge timer på at studere mine høns. De er nemlig vidt forskellige. Det er også sjovt at se hanens plads i det hele.

  • #98   5. okt 2019 Pipgok smiley


    Må jeg lige dele Klukke i denne tråd


    profilbillede
  • #99   5. okt 2019 Øv Karoline
    Mareks smitter, så håber ikke de andre får det. Hvilken race er det?


  • #101   5. okt 2019 Øv med hønselammelsen. Håber de andre er ok?
    Her er der en - PipGok som heller ikke frivilligt vil sove på pinden. Hun foretrækker vindueskarmen.
    Juliane som lægger æg har valgt ikke at bruge redekasserne - nope hun vil hellere lave rede på en halmballe der står i rummet.
    Jeg vil gerne have PipGok på en af pindene så hende flytter jeg til natten.
    Jeg ved ikke hvor standhaftig jeg skal være om det med redepladsen.


  • #102   5. okt 2019 Caroline er I sikre på at det er Mareks? Der er da altid undtagelser, men mener ikke Sussex er dem der oftest bliver ramt.
    Håber virkelig resten af flokken går fri.


  • #105   5. okt 2019 Hvis kyllinger går med en høne, vil hønen "lære" kyllingerne at gå på pind. Kyllinger der er ruget ud i rugemaskine kan godt have lidt svært ved at finde ud af det. Jeg ville fortsætte med at putte den på pinden om aftenen, men det kan også sagtens komme med tiden, når den ser, at de andre går på pinden om aftenen.

  • #106   6. okt 2019 Jeg vil i hvert fald gerne have hende af vinduet. Det er ok tæt - men det er jo ikke moderne termoruder vi har i stalden. Så tænker det kan blive træls for hende til vinder hvis hun forsætter med at sove der. Plus det er bøvlet at holde rent.
    Navne - ja jeg gjorde jo den fejl at spørge min samlever hvad hun syntes PipGok skulle hedde. Hun kiggede på hønen og sagde PipGok. Ggg så det hang ved.


  • #107   6. okt 2019 Mareks har en inkubationstid på Ca 6 uger kan jeg læse mig til. Men der findes både aggressive og mindre aggressive varianter. Det er en "børnesygdom" hos høns og virus er vist alle steder. Det bryder oftest ud inden æglægning. Lægger de først æg, er man vist så godt som home safe. Jeg tror jeg ville prøve at optimere de andres immunsystem med forskellige tilskud og så ellers aflive hvis der kommer det mindste tegn hos én af de andre.


  • #108   6. okt 2019 Ginne vi har staldvinduer (sådan nogle kittede småruder) i hønsehuset og der sidder gerne høns i karmene. Det gør de hele vinteren og det har vi aldrig haft problemer med. Tror de er tiltrukket af lyset.

  • #110   6. okt 2019 Hmm så kan man måske håbe på at den har haft en blodprop eller virus på balancenerven.
    Åbnede I hende? Mareks giver så vidt jeg husker often tumorer i tarmsystemet.


  • #112   6. okt 2019 Det er det altid synes jeg, selvom jeg har hukket hovedet af mange efterhånden. Den første hver gang er den værste.

  • Lone H
    Lone H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 2
    #113   25. mar 2020 Da vi fik høns for nogle år siden, fandt vi denne side på nettet og her er virkelig mange gode svar at hente https://rosenbud.dk/tips-om-hoens/


  • #114   25. mar 2020 Lone, hvorfor i alverden dukker du op i hønse-tråde på et hundeforum, for at reklamere for verdens dårligste hjemmeside? smiley

    Pudsigt som folk opretter sig, kun for det smiley


  • #115   25. mar 2020 A
    Corona kuller måske


Kommentér på:
Høns i haven

Annonce