{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
736 visninger | Oprettet:

Coolp
Coolp
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 13

Lineføring - venstre hånds placering {{forumTopicSubject}}

Pt. Dukker der rigtig mange lineføringsvideoer op i mit feed.. og jeg undrer mig, for rigtig, rigtig mange går med venstre hånd på ydersiden af hunden - nærmest som en skyklap.

Warum?! Jeg forstår det ikke smiley

Kommentarer på:  Lineføring - venstre hånds placering
  • #1   25. jul Hvor vil du placere den, hvis du har en stor hund? Går man med hånden normalt ind til siden rammer man jo hunden i hovedet.

I nogen programmer er det tilladt at have venstre hånd på maven, men helt ærligt synes jeg det ser lidt træls ud (og grænsende til lokning) og ikke alle programmer tillader det.

• #2   25. jul Det kan jo også være - i nogle tilfælde, hvor det er meget udtalt - at det du ser er et kind-target

• #3   25. jul Det er så man lige kan vippe hunden et par på skrinet, hvis den viger fra sin position smiley

• #4   25. jul Funke - så kigger hunden da den gale vej hvis den skal lave target på hånden. Skulle jeg bruge kindtarget til fvf, skulle det da være target mod hofte/lår

• #5   25. jul Michelle: ja, men jeg har alt andet lige set mange på Instagram bruge den form for håndtarget, der egentlig - for mine øjne - minder meget om et kind-target på flad hånd smiley

(måske lidt ala et par af positionerne i denne video https://youtu.be/DaGMAkrAozA )

• Coolp
    Coolp Tilmeldt:
    okt 2017

#6   25. jul Ja, som illustreret i videoen - men ofte bare meget mere ekstremt!

Jeg overvejede om robotarm var blevet krav i nogle konkurrencer smiley

#3 Se, mu giver det mening! Det ligner faktisk også, at man er klar til at give hunden en lussing smiley

• Coolp
    Coolp Tilmeldt:
    okt 2017

• #8   25. jul Funke - kan godt se, hvad ideen er det giver bare det ikke mening for mig, at man vil have hunden til at følge hånden i stedet for benet.
    Hvis jeg ville bruge target til fvf, ville det give langt mere mening for mig at indlære en skuldertarget mod benet. Eller hvis det SKAL være kindtarget, så kind mod lår, som nævnt. Jeg ønsker jo at hunden følger benet, ikke hånden. Nå, men det er nok bare ikke alt, jeg skal forstå.

Cool - er ret sikker på, det var en joke fra A's side. Og det du viser er for mig at se blot en noget mere stiv udgave, af det man ser ved IGP o.l. hvor det netop er krav om at armen hænger ned langs siden (og altså ikke med hånd på maven, som man set rigtig meget i amerikansk LP og også mere og mere herhjemme). Fordi hundene har den størrelse de har, må arm/hånden nødvendigvis være ud fra kroppen, ellers er der ikke plads til hunden.
    Den video du linker til er så blot temmelig stiv og akavet.

En noget mere naturlig bevægelse og holdning, kan man se her - bemærk hånden stadig er på ydersiden af hunden, men modsat dit link, så bevæger den sig naturligt, blot lidt væk fra kroppen, men der er altså en del, der ikke helt formår den der "naturlig bevægelse" samtidig med de holder den så hunden ikke daskes i hovedet
    https://youtu.be/ODqm5CIfFDg

• #9   25. jul I den her video er den der venstre arm der stikker ud også temmeligt tydelig, men med en meget mere naturlig bevægelse https://youtu.be/KcmMCN7bFfM

• #10   25. jul Michelle: jamen jeg skal være dig svar skyldig, det er jo ikke noget jeg selv bruger, det var bare et input til hvad TS kunne have set smiley

• #11   25. jul Funke - det er jeg med på, jeg synes bare det er virkelig underligt og er overrasket over nogen bruger det, er ikke stødt på det før - altså, div varianter af target mod ben mm er jeg, men aldrig mod hånden til fvf smiley

• #12   25. jul Kender flere der har brugt håndtarget ved FVF indlæring. Det er for at undgå hunden læner hovedet ind mod førerens ben.

• Coolp
    Coolp Tilmeldt:
    okt 2017

#13   25. jul #8 Jeg fangede godt, at det var en joke smiley

• #14   25. jul AG - men er det så ikke næsetarget i den position man ønsker hovedet? Altså som hvis man lokkede med godbidder?
    Og så ret hurtigt fadet væk igen

• #15   25. jul "Håndtarget" ?
    Hvad er det, og hvordan fungerer det ?

• #16   25. jul Håndtaget = næse mod hånd + følger hånd.
    Jeg har ikke indlært fri ved fod sådan (tænker hvis hunden skal følge hånden, så var det nemmere med godbidder lige til det her - også selvom jeg gerne indlæres alt muligt med targets).

Har forsøgt mig med en lille hurtig video - hvis du lige ser bort fra, at der slet ikke er tænkt præcision eller noget, udelukkende for at vise princippet, som jeg vil antage, det bruges til indlæring af fvf.
    https://youtu.be/MLP5lKlTQiw

Man kan jo lære hunden at røre target med hvilken som helst del af kroppen, så det kunne også være kind mod hånd som Funke nævner længere oppe og linker til video af.

• #17   25. jul Tusind tak for video og forklaring smiley

• #18   25. jul Michelle
    Nej, det er ikke godbid på næsen jeg tænker på.
    Men håndtarget hvor hunden holder siden af hovedet langs hånden. Hånden holdes i fast position ud for hoften. Så hunden går med hovedet imellem hofte og hånd.
    Jeg har ikke selv benyttet metoden, men set andre træne FVF sådan

• #19   25. jul AG - OK. Altså som funke beskriver længere oppe. Det er derfor jeg foretrækker at kalde det næsetarget, hagetarget, kindtarget osv... for håndtarget siger jo så intet om, hvilken kropsdel rører hånden - men det plejer at være næse mod hånd der menes smiley

Men nå, det giver stadig overhovedet ikke mening for mig, må jeg indrømme. Altså jeg forstår godt, hvad det er man gør, jeg forstår bare ikke hvorfor - hvis man alligevel bruger kindtarget hvorfor så hænge den op på hånden og ikke på hoften (eller hvor det nu passer med hundens størrelse) ? Hvorfor først lære hunden "plads betyder følg den her hånd" for derefter at sige "ignorer hånden, følg benet"... I don't get it

• #20   26. jul Mon ikke det er for at undgå hunden presser føren?
    Hvis man indlærer FVF med target på hoften risikere man vel at hunden læner sig. Og det er jo ikke nemt at fjerne hoften?!
    Men man kan sætte en 5-10 cm klods med en target på hoften som man med tiden kan fjerne.
    Man skal vel blot gøre det der virker for en selv og hunden.

• #21   26. jul AG - selvfølgelig skal man gøre det der virker. Jeg undrer mig blot fordi jeg ikke helt forstår det smiley

• #22   26. jul #20 - det er vel et spørgsmål om at være knivskarp i sine kriterier og sin belønning, så man kun belønner et "blødt" target mod læg, knæ, lår eller hofte alt efter hundens størrelse, og ikke får belønnet hverken pres eller at den læner sig? smiley

Kommentér på:
Lineføring - venstre hånds placering

x