{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.095 visninger | Oprettet:

Hvorfor går du til konkurrence med din hund? {{forumTopicSubject}}

Jeg har de seneste år tænkt hvorfor jeg går til konkurrencer. Jeg har samtidigt gået til ret få konkurrencer og kun haft enkelte målsætninger, dem har jeg dog så nået, så det er godt smiley

Engang gik jeg næsten til konkurrence hver 2. Weekend.

Jeg vil gerne høre hvorfor I gør? Eller hvorfor I måske ikke gør det så meget nu som I engang gjorde?

Kommentarer på:  Hvorfor går du til konkurrence med din hund?
  • #1   23. jan Fordi jeg synes det er fedt når det går godt, når man kan se det man har arbejdet med, lykkes.

• #2   23. jan Jeg går til konkurrencer mestendels for at konkurrere med mig selv. For at få et tydeligt og konkret blik på vores fremskridt (og mangler) og for at kunne mærke min egen anerkendelse af "gud, det GÅR sgu da fremad!"
    Det kan nogle gange være svært at opleve på egen lille, beskedne og solitære træningsplads smiley

Derudover elsker jeg det adrenalinrush jeg får, når vi har gennemført en rallybane - næsten hvadend det er gået godt eller skidt. Det har været et utroligt vigtigt redskab for mig i at udfordre min angstdiagnose og jeg får den største succesfølelse, hver gang vi gennemfører smiley Jeg sørger altid for at filme vores banegennemgang og jeg har hver gang kunnet se, at Mason ELSKER at være på banen. Han fører sig simpelthen frem smiley Så jeg gør det også, fordi han nyder det.

Sidst men ikke mindst er det mig en kæmpe hjælp i min daglige træning at have noget specifikt at træne hen imod.

Og nåh ja, så synes jeg da også det er ret hyggeligt at vinde rosetter smiley

• #3   23. jan Jeg har gået til konkurrencer i alle de sportsgrene jeg har dyrket hele mit liv, så da jeg begyndte til rally virkede det naturligt.

Men jeg er enormt kompetitiv, og Coco er ikke specielt højtkørende.. Hvilket er en dårlig kombi.
    Så det er nemmere og bedre for vores fælles forhold at jeg har lagt det bag os.

Men hvis jeg fik en hund med bedre anlæg for sporten ville jeg gerne gøre det igen:)

Udstilling ved jeg ikke om tæller for konkurrence, men det gjorde jeg også med Coco, men synes det er et virkeligt giftigt miljø, så det gør jeg næppe igen.

• #4   23. jan Her er det pga tid, jeg er blevet mor til to krudt ugler og har fuldtids job, træner det jeg kan her hjemme. Og vil heller have hundene med på oplevelser med ungerne, camping osv end konkurrencer. Men konkurrence har været mere for sammenholde og hyggen. Har løbet agility og udstiller stadigvæk lidt, men ikke med mine egen smiley

• #5   23. jan Jeg går til konkurrencer for at prøve mig selv, hunden og vores samarbejde af.

• #6   23. jan Jeg har altid konkurreret i min “sport” inden jeg kom ind i hundeverdenen, og det var bestemt ikke derfor jeg begyndte at gå til hund. Men da det pludselig begyndte at virke, det vi lavede, skulle jeg da prøve. Jeg elsker at få pokaler og jeg elsker at stå på skamlen smiley

Med Bella havde jeg mål. Nogle lykkedes vi med, andre gjorde vi ikke. Og det var hyggeligt og sjovt. Med Dorit var det for at hygge os, og dét gjorde hun (jeg hyggede mig nok lidt mindre end hun gjorde smiley )

Med Ellie har jeg justeret lidt. Jeg søger nok mere kvaliteten i vores arbejde, og når den er der, skal vi ud og starte i DcH. Jeg har et mål om, at vi ikke bare skal igennem med røven i vandskorpen, men at jeg vil ligge i de høje point. Og have en glad og frejdig hund imens.

Jeg starter hende ikke før hun er klar, og vi kommer ikke til at starte rigtige konkurrencer for at teste vores niveau eller samarbejde. Vores samarbejde er jeg slet ikke i tvivl om, så det behøver jeg ikke teste smiley

Det er også planen at hun skal kåres i PH, og måske skal vi også prøve det konkurrenceprogram af. Jeg er lige dele pirret og skræmt ved tanken om hvor få forsøg man kan få om året i de program.

Jeg har SAVNET at træne imod konkurrencer i et program, som jeg rent faktisk kan lide. Det var så op ad bakke at træne rally, for mit hjerte var slet ikke med i det. Så jeg er stadig høj på at have fået en hund, hvor mulighederne er åbne, og hvor jeg kan træne alt det jeg elsker smiley

• #7   23. jan Jeg elsker stemningen, fællesskabet og hyggen ved stævnerne. Især de store agilitystævner hvor man bor på stævnepladsen.
    Hundene trives og elsker at være med, om det er i campingvognen, på hotel eller i telt.
    Stævnerne får mig til at træne mere målrettet og meget effektivt uden at give afkald på at det skal være sjovt.
    Desuden viser stævneresultaterne mig hvad jeg kan forbedre og skal have fokus på.
    Jeg starter ikke så mange stævner pt, dels fordi hundene er ældre og fordi jeg satser på de lidt større som f.eks. DM og NM, så vælger de fleste små konkurrencer fra.
    Nu skal jeg så snart igang med lille Miley, Hendes stævnedebut bliver nok til mindre stævner i nærområdet.

• #8   24. jan Jeg synes generelt, at det er hyggeligt at være ude til konkurrencer - stemningen, fællesskabet, det sociale.
    I sin tid med de første par huskyer, var det til dels også for at vise, at racen faktisk ER trænbar - og så har sådan en underlig følelse af, at når hundene "pludselig" viser sig, at være på konkurrenceniveau, så skal de også have lov, til at komme ud og vise det. smiley

• #9   24. jan Lige nu har jeg ikke en aktiv konkurrence hund, medmindre udstilling tæller smiley
    Luna er ikke gammel nok endnu til at løbe agility stævner, så vi nøjes bare med at træne. Jeg bliver gang på gang overrasket over hende, hvor hurtigt hun opfanger ting og hvordan hun bare giver 100% HVER gang.
    Aslan har aldrig rigtig ville sådan noget og kun gjort det for min skyld.
    Så træner vi op til sirius stjernehvalp og mangler kun en enkelt øvelse nu, igen er hun bare så klar til det og det gør det en del sjovere end med Aslan som virkelig ikke forstår hvad man vil have ham til smiley

• #10   24. jan Da jeg først læste overskriften kom der et "ikke" med, hvor efter jeg så går igang med at skrive et indlæg om hvorfor jeg ikke går til konkurrencer med Skinken. *lol*

Jeg finder selv ud. smiley

• #11   24. jan Fordi jeg synes det er sjovt og jeg kan ikke rigtigt lade være smiley
    Jeg holder meget af konkurrencerne i DcH programmet; en hel dag, der handler om at være sammen med sin hund og lave noget vi begge holder af, stemningen, snakken med klubkammerater og folk fra andre klubber og så spændningen ved at finde ud af om det man har trænet 'holder' når man 'stress-tester' det lidt smiley
    Rally startede jeg på udelukkende for at hygge med Clinton. Men efter noget tid var der nogen der syntes jeg skulle prøve at gå til konkurrence med ham og det gik jo meget godt. Så jeg fik blod på tanden og i år skal vi en hel del ud. Rally konkurrencerne er enormt hyggelige og det virker somom alle kender alle - lidt som dengang jeg løb agility smiley

• #12   24. jan Konkurrencerne er sjove og det er fedt at være afsted til VM.
    Det er for mig vigtigt at have et mål, ellers gider jeg ikke rigtigt træne.

Omvendt .. da jeg vandt DM var det én weekend - så de 51 resterende er dem, jeg lever for. Rejsen til (træningen) ER den, der skal være sjov og den, som jeg gider. Ellers er det det ikke værd.

De stolthed jeg føler overfor min hund, når den har gjort det godt (specielt på sporet, da jeg jo der ikke har ret meget styr på det, og virkelig er afhængig af hunden), er på ingen måde noget jeg oplever i min daglige omgang med mine hunde.

Så ingen træning uden konkurrence - men (især) ingen konkurrence uden træning smiley

• #13   24. jan Jeg kan godt lidt at have et meget håndgribeligt mål med min træning - et defineret slutbillede, som jeg kan arbejde hen imod.
    Konkurrencer er muligheden for at se hvor vi er i forhold til dette slutbillede.

På det helt personlige plan er det jo som regel sk....hyggeligt at være til konkurrence. En meget stor del af mine fb-venner er folk, som jeg har mødt til konkurrencer og/eller træning.

Mette, jeg kommer over og dømmer hos jer i april.
    Får jeg glæden af at se jer på banen? smiley

• #14   26. jan "Mette, jeg kommer over og dømmer hos jer i april.
    Får jeg glæden af at se jer på banen?" Jamen så ses vi jo nok 'live' i april smiley Altid sjovt at møde folk in person smiley

• #15   27. jan Jeg har desværre ikke en aktiv konkurrence hund pt. og kan da sagtens fortælle hvorfor. Teemo er reaktiv overfor andre hunde, så på trods af at jeg står med en hund der virkelig har potentialet til at nå langt på alle andre punkter, så duer han ikke i det miljø smiley Lucky er lige blevet 10 år og gider ikke den slags. Nåede kun en enkelt prøve inden med Rosa inden jeg mistede hende, hun var ellers min lille stjerne, og jeg havde sådan glædet mig til at vi skulle ud og erobre verden sammen.

Men grunden til jeg gerne vil ud til konkurrencer og prøver, er fordi jeg godt kan lide at have noget at arbejde hen imod, at der er noget mere på spil når jeg træner. Jeg elsker også vores "bare fordi" træning, for det skal være sjovt og hyggeligt hver gang, men det er bare ikke heeelt det samme.
    Så er det en god udfordring, og vildt hyggeligt og sjovt at dele det med andre og se hvad andre kan.
    Med Rosa var det også fordi det var fedt at vise folk hvor sej hun var, hvor meget man kan med en chihuahua selvom de er størrelse lille bitte.<3

• #16   27. jan My little, hvilken disciplin er det? Det er jo ret normalt med reaktive hunde, særligt de mere driftige af slagsen, og de kan sagtens konkurrere - man står jo ikke på nakken af hinanden.

• #18   27. jan Nu har jeg dog ikke en vinder hund (det er mere for sjov og hygge) og for mig er det bare vigtigt, som Anne so pænt putter det, at vi kommer igennem programmet med røven i vandskorpen

Man sætter jo sine egne mål. Jeg havde ikke lige regnet med, at nogen kunne føle sig stødt over at JEG har andre mål smiley

• #19   27. jan Vi går primært til udstillinger konkurrencemæssigt. Jeg ville egentlig også gerne Rally med Sally. Det tror jeg godt vi kunne uden at være helt til grin..
    Men der har ikke være luft i overskuddet til det det sidste år. Og så må man vælge hvad man helst vil..
    Vi forsøger desuden at dække ind racemæssigt så man altid kan se en bolognese på hundeudstillingerne - i hvert fald i klub regi. Til hvis nogen kommer og kigger. Så derfor er det nogen gange opprioteret.

• #21   27. jan Anne - det kommer jo lidt an på, hvorfor hunden er reaktiv smiley Med de mere driftige racer, kan jeg forestille mig, at det ret sjældent skyldes angst/usikkerhed, og så er det ikke helt håbløst at stille til konkurrence.

Men hvis det er angst/usikkerhed overfor andre hunde, så ville jeg personligt være utroligt varsmom med at udsætte min hund for et konkurrencemiljø. Jeg ved, at nogle har succes med at stille til fx NW-konkurrencer alligevel, men det er ikke lige "min" disciplin smiley

• #22   27. jan Karina, det er også derfor jeg spørger til disciplinen, netop fordi en del sagtens kan gennemføres, selvom hunden er reaktiv (som følge af usikkerhed over for andre hunde).

• #23   27. jan Jeg havde en ide om at det ville være fedt at gå til konkurrencer, jeg var rimelig seriøs med træningen, brugte meget tid på det.
    Men det var lige som om at det faldt fra hinanden da vi startede konkurrencer, det var da fedt at vinde/blive placeret og vi mødte mange rigtig søde mennesker, men vi mistede glæden og det blev bare sværere og sværere at være i, så selv det at komme på træningspladsen blev stressfyldt.
    Ærgerligt for havde mit netværk i den verden, men vi trives begge to meget bedre nu med ro og hygge hjemme på gården.
    Men det gibber altid lidt i mig når jeg høre om andres træning, deres mål og konkurrencer.

• #24   28. jan Anne vi træner flere ting. Er lige startet til nosework. Men Teemo er så reaktiv at han ikke kan være på et normalt træningshold hvor der altså kun er maks 5 andre hunde, på trods af at de holder sig fint på afstand. Så han ville slet ikke kunne fungere til en konkurrence, medmindre altså at de ligesom til nosework træning bliver i bilen langt væk fra Teemo imens han er på smiley

Så både for Teemos, min og alle andres skyld bliver han pænt hjemme og nøjes med titler han kan tage uden at være nær andre hunde.

Kommentér på:
Hvorfor går du til konkurrence med din hund?

Annonce