{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.647 visninger | Oprettet:

Går du ind for dødsstraf? {{forumTopicSubject}}

Ja, apropos de emner der har været om både morfaren der dræbte advokaten, og manden der ikke angrer at have misbrugt et barn... så kommer der en artikel op på facebook om en far, der myrdede manden som voldtog hans datter... og det fik mig til at tænke.

Folk skriver i kommentarerne at det er SÅ sejt af ham faderen, han skulle på ingen måde straffes men faktisk have en medalje for at myrde et andet menneske (ja det er faktisk dommerne der burde straffes for at få ham dømt!) KÆMPE respekt til ham og folk ville selv have gjort det samme uden at blinke.

Jeg er jo, som det nok fornemmes, af en helt anden mening. Jeg kan slet slet ikke forstå man er fortaler for dødsstraf, og ja folk kan sige så meget, men nonetheless er det hvad de skriver. Mord, vold osv er det værste i verden og der burde være højere straffe, men ikke når man selv gør det åbenbart. Så er det okay.

Hvad mener i... er i fortalere for dødsstraf? Hvorfor??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Går du ind for dødsstraf?
  • #2   19. nov 2016 Jeg er ikke imod dødsstraf - altså den type der er dømt af en dommer og ikke det der med selvtægt.

    MEN, jeg ser hellere en livstid, hvor man har masser af tid til at sidde og tænke over hvad man har gjort.
    Jeg ved godt at det er at miste livet, men jeg synes en dødsstraf er lidt for "billigt" sluppet - det hjælper så på det, at de oftest sidder en del år på dødsgangen først.


  • #4   19. nov 2016 Hævnen, som i min verden er hvad dødsstraf er, tror jeg ikke er vejen frem. Jeg kan forstå, at nogle synes dødsstraf er det rigtige ved drabssager og andre ekstreme gerninger.. tror bare ikke på det.

    USA viser tydeligt problematikken, og det får ikke kriminaliteten til at blive mindre.


  • #5   19. nov 2016 Det er en menneskelig ting at ønske hævn. Det skal et samfund ikke. Det skal straffe og forberede den straffede til at vende tilbage til samfundet. Nogle ganske få bliver aldrig egnede til at genindtræde i fællesskabet, og disse få må så forblive i fængsel eller under behandling. Dødsstraf er aldrig i orden - vi er vel civiliserede smiley

  • #6   19. nov 2016 Nej, det gør jeg ikke.
    Risikoen for at slå en uskyldig ihjel, de mén som de udførende får og så videre er alt for dårlige vilkår imo.


  • #8   19. nov 2016 Njaaa .. Nej det er jeg vel egentlig ikke.
    Det er for nemt sluppet.
    Jeg ser hellere en laaaaaang årrække i et "rigtigt" fængsel, sådan ala thailand.
    De indsatte i vore fængsler lider vist ingen nød, ud over at blive fjernet fra hverdagen.



  • #10   19. nov 2016 Nu er der ret groteske fængsler verdenen over... Jeg tror ikke de gør noget godt for nogen... igen en form for hævn. Hvis personen skal ud i samfundet igen, så bør man kigge på andre muligheder.

    Hårde straffe... igen hvis personen aldrig skal ud i virkeligheden igen, så er det måske en effektiv straf, men det gør intet godt for at få denne person på rette spor... og spørgsmålet er om alle kan rettes op.


  • #11   19. nov 2016 Jeg er ikke for dødsstraf, men jeg syntes de straffe der bliver givet i dagens Danmark er til grin.

  • #13   19. nov 2016 Tak for jeres svar smiley Jeg står og skal til at afsted så vil gerne deltage i debatten, men det bliver lige senere.

  • #16   19. nov 2016 Nej jeg går ikke ind for den der primitive øje for øje tanke -det er jo så skruen uden ende egentlig.

    Jeg tror på at enten så kan en kriminel rehabiliteres, og i de tilfælde hvor dette er en ren umulighed, må det være samfundets opgave at tage sig af dets syge...


  • #18   19. nov 2016 Nej, jeg syntes faktisk det er at slippe let at blive "aflivet"

    så hellere en livstid som ER livstid.


  • #23   19. nov 2016 ved livstid kan fejlen rettes, man kan ikke vække de døde til live

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #24   19. nov 2016 Bumbum, jeg er altså lidt både og.

    Fordi, der er nogle som der er håb forude for. Nogen som skal hjælpes tilbage til livet, og selvfølgelig skal de have en chance.

    Men så er der nogen, som hverken fortryder eller der er håb for - og dér kan jeg et eller andet sted blive firkantet træt af, at der skal bruges ressourcer på at de skal sidde og have det godt. Den klassiske at trække frem er vel Lundin, - som kan blive gift og få børn og hvad ved jeg, mens hans afsoner og forhåbentligt aldrig kommer ud igen.
    - Hvor mange ressourcer bliver der ikke brugt på ham? Af hvad jeg har forstået, er han ikke en der på nogen måde vil egne sig til at komme ud igen.

    Jeg siger ikke at de skal sidde under umenneskelige vilkår, eller at vi skal "hævne" os, jeg tror det bliver lidt firkantet praktisk beskuet for mig - altså hvorfor skal vi bruge så mange ressourcer på noget, der aldrig kommer nogen til gavn?

    Fremfor at bruge de ressourcer på fx nogle der så har en fremtid, udenfor murene.

    Men, sådan som dødsstraf fungerer i USA, kan folk jo sidde længe før der sker noget - og selvfølgelig skal man være sikker før man udfører sådan en handling! Så jeg ved ikke hvad de får ud af det, andet end 'hævn'?

    Så grundlæggende er jeg nok ikke, mest af alt fordi man kan ikke se så firkantet på det. Men enig i at de danske straffe ikke er retfærdige.

    Men alligevel, kunne jeg fuldt ud forstå en jeg endte i klasse med engang, der havde slået sin stedfar ihjel. Så måske for så vidt også den far, der har dræbt den pædofile. Den smerte, der kan påføres, ikke at den skal "retfærdiggøres" med mord men det er fanme heller ikke rart at vide at der aldrig er "konsekvens", og man kan se personen gå og leve 'et normalt liv', når man selv må kæmpe med ar fra det.

    Hvad skal man stille op med dem, der gør den slags, dem der ikke evner at begå sig i "et almindeligt samfund" uden at gøre skade på andre?


  • #25   19. nov 2016 Nej, det gør jeg ikke.

  • #27   19. nov 2016 Jeg er i høj grad i mod dødsstraf.

    Synes det at slå et menneske ihjel er den største forbrydelse uanset om det er samfundet, der er den udøvende part eller et enkelt individ.

    Jeg finder det ekstremt primitivt og et udtryk for det mest uciviliserede ved mennesket.


  • #28   19. nov 2016 ja det er jeg.

  • #29   19. nov 2016 Jeg er meget imod dødsstraf. I USA har der været alt for mange sager om uskyldigt dømt, især blandt sorte. Jeg synes det er skrækkeligt. Selvfølgelig er det også slemt, at man stjæler en uskyldigs liv, ved at lade dem sidde i fængsel, men der har man da i det mindste en mulighed for at rode bod på fejlen.

    Jeg synes også, at dødsstraf er en alt for nem måde at slippe på. De skal sidde i fængslet og indse deres fejl, hvis det er muligt.

    Men jeg er også enig med de andre, som mener, at straffene i Danmark er for latterlige. At faren allerede er ude igen er jo en hån imod Zandra og hendes søster.


  • #31   19. nov 2016 Jeg har aldrig blokeret nogen eller truet med dette hvis tråden tager en lidt anden drejning, men Peter, jeg sætter dig altså på filter hvis du drejer dette emne over på raceforbuddet igen. Hold det venligst i din egen tråd.

  • #34   19. nov 2016 Jeg er heller ikke for dødsstraf, både fordi man netop en del gange er kommet til at "aflive" den forkerte, og man kan ligesom ikke vække de døde til live igen.

    Dernæst syntes jeg egentlig heller ikke det er nogen straf, ja man mister livet og det er de fleste sikkert kede af osv, men det er da meget mere straf at være spærret inde resten af livet , og hele tiden blive mindet om hvad man har gjort og hvor man har sat sig selv.

    Det er også ret dobbeltmoralsk at man ikke må slå ihjel , men hvis nu du har slået en ihjel så er det pludselig okay at jeg slår dig ihjel, det giver slet ingen mening i mit hoved.


  • #36   19. nov 2016 Tja... Jeg er vel et eller andet sted for dødsstraf.. Dog mener jeg ikke at det er en dom, som kan gives med det samme..
    Men set samfundsmæssigt synes jeg ikke det er den dårlig idé.. Folk i de danske fængsler koster samfundet en masse penge og der sidder f.eks folk som Peter Lundin, som vi med sikkerhed ved at vi aldrig kan lukke ud igen.. Hvorfor ikke bare få det overstået og så spare de penge?

    Moralsk set kan jeg godt se at det er forkert at slå ham ihjel, som selv har gjort det samme, for så er vi vel ikke bedre? men jeg vil nu alligevel vægte flertallets bedre end vedkommende som er spærret ind og som man med sikkerhed ved aldrig kan lukkes ud igen.


  • #41   19. nov 2016 Ja.

  • #45   19. nov 2016 Jeg er imod.
    Man straffer jo sådanset ikke forbryderen, for når vedkommende er død, så er det jo overstået.

    Dem som bliver straffet ved dødsstraf er jo forbryderens efterladte.
    Det er dem, som skal leve videre og savne et elsket familiemedlem Og de allerfleste forbrydere har en mor, far eller andre familiemedlemmer eller venner som elsker forbryderen.


  • #46   19. nov 2016 Jeg har det ok med aflivning af mennesker i nogle bestemte sager. Altså virkelig slemme sager, og hvor der er tydelige beviser. Som eksempelvis med Peter Scully, der filmede de ting han gjorde mod et barn, og lagde det på nettet. Jeg ville ønske jeg aldrig havde hørt om den sag, for den holder mig godt nok vågen om natten.

    Jeg synes de inhumane fængsler, der findes i en del lande, er langt værre og de burde ikke være tilladte. Generelt tror jeg ikke på straf, men på recovery, at man skal sætte ind på at hjælpe folk til at bryde mønstrene og blive bedre borgere.
    Og i nogle få langt ude tilfælde, hvor der ingen mulighed er for at genudsætte personen i samfundet nogensinde, der er en aflivning rimelig.

    Jeg kan slet ikke sætte mig ind i den tankegang, hvor man ønsker personen straffet for sin handling.


  • #47   19. nov 2016 Kort og godt: NEJ!

  • #48   19. nov 2016 Æh både ja og nej ..
    Det kommer nok lidt an på situationen.


  • #50   19. nov 2016 I Danmark er jeg imod dødstraf, fordi vi behandler personer i forvarring for livstid under tålelige forhold.
    Men I lande, hvor man holder dem i små bure eller celler for livstid, der kan man stille spørgsmålstegn ved om human aflivning ikke er værd ar overveje


  • #56   19. nov 2016 Så er jeg endelig på computeren og har fået læst jeres svar ordentligt.

    Jeg er jo som sagt enig med en stor del af jer, og ser faktisk en direkte sammenligning med de områder hvor straffen for at en kvinde er blevet voldtaget - er voldtægt (selvom jeg godt er klar over, at det er en meget anden situation). Jeg ser bare ikke meningen med at ville straffe et drab med et drab; hvorfor er det pludselig i orden at dræbe bare fordi det er staten? Men som sagt gentager jeg jo bare det, flere af jer har skrevet.

    Jeg kan ikke se at man skulle være bedre end den kriminelle ved at udføre samme handling. Hvem kommer så efter dig, når du har begået samme forbrydelse? Og hvem kommer efter denne? Og den næste igen?
    Jeg kan godt forstå hvorfor man er åben over for det i specielle meget grelle tilfælde, men jeg kan bare grundlæggende ikke se, hvordan der skulle kunne argumenteres for sådan en handling, og jeg ville under ingen omstændigheder synke ned på samme niveau som den dømte, ved at dræbe et andet menneske smiley


  • #58   19. nov 2016 Har i forresten set de dokumentarer om de uskyldige på dødsgangen? Den var ret væmmelig, men mest fordi man fik kendskab til nogle virkelig virkelig inhumane dødsstraffe, hvor vedkommende fik en sprøjte men lå og gispede efter vejret med krampetrækninger i en hel time mens pårørende bare kunne sidde og se på... nogen der ved, om der egentlig stadig er samme problematikker?

  • #59   19. nov 2016 Da det generelt er en uskik, at mennesker slår hinanden ihjel, så der findes ingen "pæne" udtryk for det at dræbe et andet menneske. Lige så snart vi har et "spiseligt" udtryk, lige så snart er handlingen lettere at foretage. Ord har betydning. De færrest ville spise makuleret oksestrube, men hedder det en macburger, så er det pludselig en delikatesse smiley

  • #62   19. nov 2016 I USA går det helt op i hat og briller.
    Det er ret simpelt at bedøve et menneske og derefter slå det ihjel.
    Problemet er at læger ikke må medvirke, og det betyder at det er svært/umuligt at få lovligt adgang til de medikamenter der skal bruges, for at ligge en person i koma. Også bliver de nødt til at bruge andre alternative medikamenter, og her har bl.a. Lunbeck holdt deres epilepsi medicin tilbage


  • Den grå bandit :O)
    Den grå bandit :O) Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Svar: 10
    #63   20. nov 2016 Jeg går ikke ind for dødsstraf.
    Det hører middelalderen til, og ikke et modernet samfund.
    Men da jeg så det dokumentar program DR2 havde lavet om den bestialske voldtægt af en kvinde i en bus i Indien, så tænkte jeg, at disse fuldstændige afstumpede personer burde fjernes fra verden....føj for pokker hvad de ikke havde udsat den stakkels kvinde for.
    Tror aldrig jeg glemmer den udsendelse!


  • Den grå bandit :O)
    Den grå bandit :O) Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Svar: 10
    #65   20. nov 2016 Lenschow - Tror kun det var den ene der begik selvmord. De andre er vist (desværre) i live. Det var så forfærdeligt, og det virkede som om de slet ikke angrede.
    Advokaten der forsvarede dem, var da lige så syg i potten som hans klienter!!


  • Den grå bandit :O)
    Den grå bandit :O) Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Svar: 10
    #68   20. nov 2016 Ja det var advokaten.
    Håber så meget at forhold for kvinder i Indien snart bliver bedre.


  • #69   20. nov 2016 Jeg er for, spritbillister tager en chance og må straffes derefter, flugtbillister må ses som noget uagtsomt, alle kan jo være en potentiel flugtbillist, det er ikke noget man beslutter inden man kører hjemmefra, spritbillister har taget beslutningen inden de kører.
    Mordere som Peter Lundin og Jønke, de skulle bare have knoppen raget af, PUNKTUM!
    Gælder alle der har begået overlagt mord. Affekt er noget andet.


  • #70   20. nov 2016 Jeg er blevet smadret af en spritbilist. Det har kostet dyrt på alle parametre - og han fik nok en straf de fleste ville kalde latterlig lille.

    Men jeg kan garantere at jeg hellere vil have det sådan fremfor at påføre ham de samme skader og de samme følger.
    Jeg ville finde det modbydeligt og give mig dårlig samvittighed.

    Jeg ser ikke hvad det skulle nytte - at to liv bliver smadret - synes faktisk det er rigeligt med et.

    Øje-for-øje er heldigvis noget vi som civiliseret samfund har lagt bag os for lang tid siden, ligesom dødsstraf er det alt for primitivt til at være foreneligt med et samfund som vores


  • #72   20. nov 2016 Så længere straffe kun på baggrund af retfærdighedsfølelsen... selvom man ved at længere straffe ikke ændre disse mennesker til noget bedre?

    Min retfærdighedsfølelse er klaret ret hurtigt, og mit håb er mere, at disse mennesker kan hjælpes, så vi med tiden får dem bedre intregreret i samfundet, og at de bliver "bedre" mennesker.

    Ja jeg kan have dage, hvor jeg tænker, at ingen fængselsstraf er lang nok.. specielt i slemme sager... jeg tvivler bare på, at det er vejen frem.. og ja jeg synes også det er primitivt.


  • #73   20. nov 2016 Men det er jo bare ikke altid er straffene rent faktisk er gode nok eller lange nok.
    Det er da ikke sjældent at der skrives om at en person har fået en latterlig lille straf for et eller andet.
    Og ja ja, hvad er en lille straf?
    Men jeg tror godt det kan forstås hvad jeg mener.


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #75   20. nov 2016 Ja jeg går ind for dødsstraf, i extreme tilfælde.

    Fx. Peter Lundin.


  • #77   20. nov 2016 Så så kære John, nu skal du ikke undervurdere os smiley
    Man kan hvad man vil, ikke sandt?


  • #79   20. nov 2016 Ja, jeg går ind for dødstraf.
    Der er ind imellem mennesker, som er så afstumpede, afvigende, så de aldrig skal have chancen for at komme tilbage i vores samfund, hvis de først er kommet under forvaring.
    At holde dem i live, resten af deres liv, i en lukket institution er der imo ingen grund til.
    Ikke så meget pga penge - dem bruger vi til så mange andre åndssvage ting - men ganske enkelt fordi at det er ligegyldigt.
    H*n har på fineste vis demonstreret at h*n ikke har noget at gøre her på jorden - så h*n skal bare eksepederes herfra hurtigst muligt.

    Det har i grunden ikke noget med hævn at gøre - det er bare - "dur ikke, væk".

    Jeg tænker derimod ikke som nogle andre måske gør - at vedkommende skal pines og plages ... nej, det er der ingen grund til.
    Det er bare adios makker - du har vist hvad du indeholdt, så go tur !


  • #80   20. nov 2016 Sådan en som Peter Lundin er jo et fint eksempel på en person der faktisk bare burde tage billetten.
    Han har slået 4 andre mennesker ihjel og jeg mener ikke at han nogensinde bør komme ud igen, eller nogensinde gør det.


  • #81   20. nov 2016 Næh nej John, sådan leger vi altså ikke smiley

  • #83   20. nov 2016 Jeg synes det er latterligt at bruge tid, energi og penge på en mand som Lundin.

  • #84   20. nov 2016 Uanset hvor afstumpede, så har vi IKKE ret til at gøre os til herre over for andres liv...

  • #85   20. nov 2016 Men, den der med at man skulle have skudt knoppen af og det "gælder alle der har begået overlagt mord"....

    Gælder det så også - nu når du skriver ALLE - hvis en person er dømt til dødsstraf og man tager livet af denne? Det er jo, uanset hvad man kalder det, at dræbe en anden person.

    Må jeg ikke spørge - HVORFOR er gerningen i orden når det er staten, der udfører det?
    Hvordan retfærdiggør man handlingen? Hvordan differentierer man mellem drab på den forkerte og rigtige måde?

    Jeg prøver bare at finde ud af, hvordan man kan synes at ALLE der tager livet af en anden person skulle have skudt knoppen af, og synes det er den værste forbrydelse nogensinde, og alligevel... synes man det er helt i orden og fortjent for nogle? Det giver ikke mening for mig smiley Enten må man vel synes det ER det værste man kan begå som menneske, eller også bløder man op for handlingen?


  • #86   20. nov 2016 Jeg så gerne en seriøs straf for skattesvindel og lignende økonomiske fiflerier. Disse ting ødelægger ikke kun enkelte familier, men undergraver hele vores samfund. Gad vide hvor meget Stein Bagger har tjent pr. måned, han har spjældet den. Han skulle have siddet inde, indtil at han fuldt havde redegjort for, hvor hver en krone var/er.

  • #88   20. nov 2016 John, hvis du kigger godt efter der du, at det også er flest kvinder, der er i mod dødsstraf i tråden.
    Mon ikke det handler om, at der er temmelig mange flere kvinder end mænd på stedet smiley smiley


  • #89   20. nov 2016 John netop... og hvem er mest afstumpet, hvis man går ind for dødsstraf til mennesker som tydeligt er syge... nogle endda ødelagt af afstumpede forældre.

  • #90   20. nov 2016 Ja John, men hvorfor bruge tid, energi og penge på ham, når der er andre ting der samtidig halter og hvor der burde rækkes fokus mod i stedet for?


  • #91   20. nov 2016 Et velfærdssamfund er ikke kun en overskudsforretning. Skal der tænkes rationel økonomi ind i alle beslutninger, så var der måske også andre befolkningsgrupper, der ikke er rentable.
    Vi er ikke huleboere længere


  • #93   20. nov 2016 En mand der har slået 4 andre mennesker ihjel, hvorfor skal han beskyttes?
    Det er jo ikke en fejl og et sygt øjeblik, når man faktisk slår ihjel af to omgange.
    Den eneste grund jeg kan se til ikke at give Lundin dødssprøjten, det er da at det simpelthen ville være for nem en straf at give ham.

    Og det kan da godt være at man ikke er et godt menneske hvis man går efter hævn, men det er nu engang noget vi alle har i os, i en eller anden form.
    Nogen mere end andre.


  • #94   20. nov 2016 Det er dobbeltmoral i yderste konsekvens.
    Du må ikke slå ihjel, men vi som samfund må gerne.
    Livet er kun ukrænkeligt hvis et givet samfund synes det er det.

    For mig at se et ganske alvorligt skråplan.

    Alt handler ikke om økonomi. (Selvom det efterhånden er nærliggende at komme i tvivl).


  • #95   20. nov 2016 Men hvad hvis drabsmand er ødelagt gennem opvækst feks.. banket 24/7 af faderen.. barn bliver drabsmand.. nå ja.. vi gider altså ikke bruge penge på dig, så kan du lige så godt dø.

    Godt vi ikke har dødsstraf smiley


  • #96   20. nov 2016 Så hvis man som forældre oplever sin datter blive voldtaget og slået ihjel, så er man et skidt menneske hvis man ønsker hævn?

    Synes da det er vildt at der her er en hel tråd med folk der besidder denne selvkontrol og som på ingen måde ønsker hævn, uanset episoden.




  • #97   20. nov 2016 Men at barnet er banket af faderen, retfærdiggør jo ikke at barnet senere bliver drabsmand.
    Hvad med den familie der mister deres familiemedlem, de må så bare lære at leve med det.


  • #99   20. nov 2016 Drabamænd får jo straf.. jeg mener blot ikke man skal aflive mennesker.

    Hævn er en naturlig følelse, men håber da ikke at hævn=slå ihjel da man så ikke er meget bedre selv.


  • #100   20. nov 2016 Hævn er nemlig en naturlig reaktion og jeg tror faktisk at en del vil ændre mening hvis de en dag selv står i det.

    Det er nemt nok at sidde nu og sige at man er et ordentligt menneske og at man ikke ønsker hævn, men hvis man en dag selv står i det, så tror jeg faktisk at man i nogle tilfælde ændre mening.

    Havde jeg slået et andet menneske ihjel, så ville jeg faktisk forvente en form for forsøg på hævntogt fra familien af.
    Hævn har jo mange måder at vise sit ansigt på.


  • #101   20. nov 2016 Uanset hvad er jeg ikke Pro dødsstraf....

  • #102   20. nov 2016 Jeg ville ønske at komme videre i livet... hævn får ikke den døde tilbage, og jeg tror ikke man får det bedre af hævn... det tror man blot.

  • #103   20. nov 2016 Det lader til, at det er svært at adskille egne motiver fra, hvad et samfund BØR gøre. smiley

  • #104   20. nov 2016 Jeg er på ingenmåde enig og jeg er da realistisk og ærlig nok til at indrømme det. Altså for eget vedkommende.

  • #105   20. nov 2016 Hvem skriver noget som helst om at være et ordentligt menneske??

    I forhold til det der med at have prøvet det selv - så synes faktisk jeg har netop det.
    Blevet smadret til ukendelighed og med livslange følger på grund af et andet menneskes valg. (Han havde i øvrigt gjort det før også med en kvindes massive skader til følge).

    Jeg har ikke så meget som et minut haft tanke om hævn.
    Jeg har talt familiemedlemmer til ro, da deres reaktion netop var at opsøge og smadre ham.

    Jeg måtte forklare at det altså ikke ændrede på min situation, tværtimod ville mit ubehag blive større.

    Jeg forbeholder mig retten til at have en fornemmelse af min egen reaktion her.

    Selvtægt kommer jeg aldrig til at støtte.


  • #106   20. nov 2016 John -

    Det er et ret hypotetisk spørgsmål, som jeg finder enormt irrelevant hvad mit svar vil være til ... jeg mener, det er jo jo hypotetisk og jeg kan kun gætte på, om jeg ville være i stand til at selv at udføre handlingen, eller ej.



  • #107   20. nov 2016 og jeg tror ikke man får det bedre af hævn... det tror man blot.

    Fuldstændig korrekt - også derfor at min pro-dødstraf på ingen måde er baseret på hævnmotiver.


  • #108   20. nov 2016 Det lyser da langt væk af her i tråden at man så ikke er et godt menneske.
    Det er da tydeligt.
    At man mere er et godt menneske hvis man evner at tøjle sig selv fremfor at gå på hævntogt.
    Vi må bare være uenige.


  • #109   20. nov 2016 Det er satme svært at debattere med dig for tiden Zenta og dette er et godt eksempel. .

    Du læser alt muligt ind i hvad folk skriver og tillægger andre alt muligt lort og debatterer ud fra det du tror de tænker.

    Sorry for at blive lidt personlig her, men jeg begynder at bekymre mig for om du ikke er helt på toppen.
    Du virker ekstremt vred - en egenskab jeg synes er ret ny for dig ihvertfald i dette omfang.




  • #110   20. nov 2016 Godt eller ikke godt... det er jo en subjektiv vurdering her.

    Men jo hvis man tror bedste løsning er øje for øje, så er jeg helt klart uenig.

    Disse syge mennesker bliver straffet hele livet... de har det da ikke godt, når de gør som de gør.

    Fremover skal vi så ud i præventiv aflivning... simpelthen folk som er så tosset, at de får behandlingsdom og er indespærret... og for at spare penge og mulige farlige gerninger, så afliver vi da bare?


  • #111   20. nov 2016 Aj lad os nu prøve at holde os til emnet og nøjes med at kalde folk (hvis de altså SKAL kaldes noget), der ikke er enig med en selv for "folk med en anden holdning" smiley

  • #112   20. nov 2016 Ja, sorry, gider ikke at have tonedebat..

    Back on track.


  • #113   20. nov 2016 Jeg skrev jo også at vi bare måtte være uenige, vi behøves jo ikke være enige i alt.


  • #114   20. nov 2016 Louise - definer "godt" .. det er ikke alle, der udfører gerninger som er (imo ihvertfald) så afstumpede, at de efter, igen min mening, ikke har nogen berettigelse til et fortsat liv her på jorden, der har det skidt.

    Onde mennesker findes - eller "ond" ... men ihvertfald folk, der ikke har hverken de store skrubler eller et generelt dårligt liv, som man kan bruge til forklaring på deres syge gerninger.


  • #115   20. nov 2016 Martine
    Det hedder 'folk af anden et(n)isk holdning - end min' smiley


  • #116   20. nov 2016 Ja der findes onde mennesker, men hvem skulle dog vurdere dette... HOV vi tog fejl.. nå ja han var alligevel dyr for samfundet.

    Igen jeg synes ikke dødsstraf er vejen frem uanset onde mennesker OG gerninger.

    Bedre psykiatri med mulighed for større/hurtigere indgreb. Bedre mulighed for behandling.

    Mulighed for hårdere fængselsstraffe i ekstreme tilfælde, men ikke bare som udgangspunkt.


  • #118   20. nov 2016 Der er altid en grund til at folk handler som de gør, om den så er forståeligt for andre eller social acceptabel eller ej.

    Jeg er enig så langt at der er mennesker, der har gjort så meget skade at de ikke fortjener deres liv og at de udelukkende er en byrde for samfundet.

    Men det berettiger for mig ikke samfundet til at tage deres liv trods fordelen i en cost benifit analyse.

    Det gør samfundet skyldig i præcis det samme.


  • #119   20. nov 2016 Louise, jeg husker en sag fra min egen by.
    En 12 pige forsvinder en sommeraften fra legepladsen.
    Hun bliver fundet dræbt, voldtaget og gravet ned.

    Efter 9 år er er snak om at drabsmanden skal lukkes ud i samfundet igen.
    Der er han 31 år og har stadig et langt langt liv foran sig.

    For det første tænker jeg, er 9 år i et fængsel i Danmark, overhovedet straf nok for sådan en mand?

    Ville du slet ikke kunne sætte dig ind i forældrenes indædte ønske om hævn for deres datter, når de en dag møder ham nede i Netto, hvor han er glad, smilende og i fuld gang med at leve sit liv videre, mens hendes forældre hver evig eneste dag kæmper en kamp for at komme videre?

    En ting er selvfølgelig tanken om hævn, en anden ting er at gøre det.
    Det er jeg klar over.

    Jeg går ikke som sådan en for dødsstraf, men i en sag som den med Lundin, der ville jeg ikke have et problem med det.
    Og nej det skal ikke handle om penge og det gør det heller ikke udelukkende, men jeg har bare svært ved at se det fornuftige og positive i at man i 50 år betaler og bruger tid og energi på en mand som ham der ender med at dø i spjældet.
    Og igen, jeg er klar over at der er forskel på det folk sidder inde for.
    Men her snakker vi en 4dobbelt morder, hvoraf de to af dem var børn.



  • #120   20. nov 2016 #116

    Så let går det nu heller ikke smiley

    Jeg synes i grunden ikke at det er så svært at vurdere ud fra de handlinger, som folk begår.
    En person kommer i slagsmål med en anden, slår vedkommende så hårdt at denne falder ned og slår hovedet uheldigt i kantstenen og dør.
    En person kidnapper små børn, voldtager dem, torturerer dem, fjerner organer på dem uden de er bedøvede.

    Jeg synes der er en vis forskel - og synes iøvrigt ikke at fyren i første eksempel fortjener dødstraf.

    Og ja, det er da mest rart at tænke, at der altid er en grund til folks ugerninger .. men engang imellem er den altså bare ... fordi de kan.


  • #121   20. nov 2016 Men jeg synes debatten er umulig hvis vi går ind i enkelte sager... for jeg mener stadig ikke dødsstraf er vejen frem.

    Alt det der hævn æder en op, og du får ALDRIG barnet tilbage... jeg håber forældrene kommer videre i livet... tror ikke hævn gør livet lettere.


  • #122   20. nov 2016 Og hvis man er imod dødsstraf fordi man er bange for at fejle, altså bange for at svinge øksen over en person, for bagefter at finde ud af at manden var uskyldig, er det så, sådan helt seriøst, bedre at personen der blev uskyldigt dømt, i stedet for har siddet i fængsel, måske på livstid?
    På sin vis er den ene ting jo ikke værre eller bedre end den anden.

    Ikke fedt at blive henrettet for noget man selv ved man er uskyldig i, det må være frygteligt, men fandme da heller ikke fedt at bruge hele sit liv på at sidde i fængsel, hvis man er uskyldig.
    Der skal man nok være lavet af noget ganske særligt, hvis man skal klare det.


  • #124   20. nov 2016 Forsætlighed må være en betingelse for de helt hårde straffe, trods alt..

  • #125   20. nov 2016 Kan ikke se numre på min tlf men tænker 116 er mig.

    Uanset hvad så kan vi ikke gøre til herre over andres liv, når vi dømmer folk som gør det.

    Hvis dødsstraf virkelig gjorde en forskel... stoppede sindssyge gerninger, så ville jeg overveje muligheden .... men onde mennesker slipper vi ikke af med.


  • #126   20. nov 2016 Sry - skal nok skrive Louise fremover smiley

    Jeg tror bare vi må nøjes med at være enige om at være uenige her.


  • #127   20. nov 2016 Uskyldig dømt kan der og bliver der rettet op på flere gange... død er helt død og slut.

    Så ja jeg tror uskyldig dømt foretrækker fængsel og kæmpe sin sag fremfor døden..


  • #128   20. nov 2016 Zenta, der er den store forskel at den ene straf er ganske irreversibel.

    For mig handler det ikke så meget om risikoen for at tage fejl som det dobbelmoralske i, at man forsøger at opdrage borgere til at lade være med at gøre det, samfundet bruger som opdragelsesmiddel...

    Jeg er barn af 70'erne og kan da huske forvirringen over at se voksne slå børn for at lære dem ikke at slå...
    Det hænger ikke sammen.


  • #129   20. nov 2016 Men hvad hvis man først finder ud af, efter personens død, at personen var uskyldig dømt, skulle det så gøre det bedre at personen har siddet i fængsel i 50 år og døde af alderdom?
    Det er jo stadig et spildt liv og en person har har siddet i fængsel hele livet for noget personen ikke har gjort.


  • #130   20. nov 2016 Og hvad hvis man finder ud af det 3 år efter og manden er død?

    Det er dog sket nogle gange at dødsdømte har vist sig at være uskyldige.
    Det er fordelen ved at de i USA har en lang række appelmuligheder.

    I øvrigt pissedyrt... bestemt ikke billigere end fængselsstraf


  • #132   20. nov 2016 Vi må jo bare være enige om at være uenige.
    Det er et stort og bredt emne med mange meninger og holdninger og det gør det ikke nemt at nå til enighed.


  • #133   20. nov 2016 Tak Bodil smiley


    Zenta - enighed er vel næppe et mål i sig selv?


  • #134   20. nov 2016 Næh, men der er vel ingen der gider blive ved, folk er jo tydeligvis uenige. Som det ses. Og uanset hvor lang den her tråd bliver, så kommer vi nok ikke rigtig videre alligevel.

  • #135   20. nov 2016 Enighed er nogle gange et biprodukt af gode argumenter.

    Og så længe der er gode argumenter er der mål for nye tanker eller en fasttømring af de eksisterende.

    At være enige om at være uenige og stoppe der udvikler ikke meget..


  • #136   20. nov 2016 Nej men kan du se at vi når længere end der hvor vi er nu? Jeg kan nemlig ikke

  • #137   20. nov 2016 Det kan du sige, CH - men ... jeg har læst jeres argumenter og finder dem på ingen måde "gode nok" til at rykke mig i min opfattelse.

    Så KAN du argumentere, at jeg er en tykhovedet, stædig halvgammel kælling - og du kan ovenikøbet have ret - men ... ja, jeg synes ikke det I skriver får mig til at tænke "hmm .. sådan har jeg aldrig spekuleret på det før".

    Sålænge der ikke kommer fakta på bordet - så vedbliver jeg at have min overbevisning om, at jeg synes at dødstraf er en god ide i visse, helt ekstreme tilfælde.


  • #138   20. nov 2016 Ingen ved det, men denne dialog er ihvertfald dræbende for en videre debat.

    Det er jo så enkelt - hvis man ikke føler man får mere ud af debatten kan man trække sig.
    Ingen grund til at aflive den for andre.



  • #139   20. nov 2016 Der er da heller ingen krav om at man rykker sig.. jeg har heller ikke hørt noget, der flytter mig, men finder ikke debatten værdiløs, tværtimod.

  • #140   20. nov 2016 Hehehe smiley
    Jeg afliver den sku da ikke for andre, mit svar at vi bare må være enige om at være uenige betyder da ikke at debatten er lukket og slukket.
    Fortsæt da endelig smiley


  • #141   20. nov 2016 Nejnej - jeg er ikke ude på at tråden skal stoppe.

    Jeg forklarer bare hvorfor jeg er sådan ... her har jeg stået masser af gange før .. og ikke føler at jeg kan bidrage med andet end gentagelser fra min side.
    I er allesammen intelligente mennesker, og jeg tænker, at grunden til at I ikke er enige med mig, ikke beror på at jeg ikke har forklaret mig godt nok - blot at I ikke er enige og har en anden overbevisning.

    Derfor ser jeg det formålsløst - og i grunden nok irriterende - hvis jeg bliver ved med at skrive det samme, bare formuleret lidt forskelligt smiley



  • #143   20. nov 2016 Debatten skal da fortsætte - mange ting har ændret sig igennem historien, netop pga folk tog debatterne og udvekslede synspunkter.

    Jeg kan bare ikke bidrage til mere så derfor trækker jeg mig, men jeg vil da læse med stadigvæk smiley


  • #144   20. nov 2016 Martine sagde det.

  • #145   20. nov 2016 Sådan tror jeg vi alle har det, Martine, vi holder nok bare ud længere eller kortere lidt afhængigt af tema og interesser...

    Jeg elsker sproget og holder ofte ud længe fordi jeg ofte synes formulering er sjovt smiley


  • #146   20. nov 2016 Du er også skrap til det smiley

    Jeg vil ud og træne lidt med egen hund, efter en hel dag med andres igår - god søndag allesammen smiley


  • #147   20. nov 2016 Og jeg vil være mindst lige så aktiv og gå ind og tage en lur og pleje min ømme hals smiley smiley

  • #148   20. nov 2016 Glæder mig til at se lidt resultater af dagen i går og jeres kursus, lutter glade mennesker.

    God træning.


  • #150   20. nov 2016 Jeg har trænet Chili hele formiddagen. Vi træner 'bliv hvor du er'. Hun er ret god, men har dog snydt lidt. Mens jeg skrev mit forrige indlæg, rejste hun sig i sofaen, drejede 360°, fik et surt opstød og lagde sig igen. I konkurrence ville det formentlig udløse strafpoint. smiley

  • #151   20. nov 2016 Jeg er helt enig med Louise , og jeg tror også på at hvis vores psykiatri fungerede noget bedre, så kunne vi undgå en del triste hændelser. Både de syge der kommer så langt ud i afmagt at de tager deres eget liv, men også de syge der kommer så langt ud i sygdom at de ender med at slå andre mennesker ihjel.

    Vi bor i en lillebitte flække hvor der for et par år siden var en dreng der slog sin mor ihjel, han er netop psykisk syg, og familien havde råbt på hjælp meget lang tid. Hans familie sidder nu med sorgen over at have mistet deres familiemedlem, og samtidig frustrationen over at deres andet familiemedlem ikke fik den hjælp han havde brug for. Hvis der var dødsstraf for drab, så skulle han jo også dræbes, hvor forfærdeligt ville den familie så ikke lige have det ?

    Nu er jeg ikke blevet fysisk skadet af et andet menneske, men jeg var for en del år siden udsat for et røveriforsøg, og den mand har skadet mig psykisk for resten af mit liv, hver dag lever jeg med konsekvenserne af det han har gjort. Jeg ønsker ham ikke død eller andet grimt, men jeg ville ønske han havde tænkt over konsekvensen af hans handling, og hvor meget han med alle de ting han har lavet, har skadet andre mennesker.


  • #153   20. nov 2016 Jamen den med "hvad med den familie der har fået dræbt deres mor/bror/søster/onkel osv", det holder jo ikke som argument. Der sidder også pårørende til de folk der bliver idømt dødsstraf.

    De argumenter man kommer med for dødsstraf, de kan lige så let pege imod - og det er der, jeg finder det dybt absurd at argumentere for at drab er det værst tænkelige, og at nogen har mistet et familiemedlem, men samtidig selv ønske det samme udført smiley

    Min pointe er, at når man taler imod drab af andre mennesker, at det skal straffes meget hårdt, så taler man vel logisk også imod den handling man selv gerne ser udført = dødsstraf. Måske jeg bare ser det meget sort/hvidt.. måske jeg er forvirret smiley .. men alle de argumenter der bliver bragt op her i tråden omkring pro dødsstraf, de er i mine øjne i lige så høj grad argumenter for, hvorfor det IKKE er en god idé at praktisere det.


  • #155   20. nov 2016 Det er en absurd tanke..

    Det havde givet mere mening at hjælpe ham til at blive ædru.


  • #156   20. nov 2016 Had og hævn er naturligt, men ikke hensigtsmæssig i min verden og det er bestemt heller ikke rationelt...derfor er jeg glad for vi har det retssystem vi har hvor jeg kan være enig i en straf når jeg ikke er under påvirkning. For det er i min verden ikke fair...

  • #158   20. nov 2016 Det var mig der blev spurgt....

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #159   20. nov 2016 Jeg mener det en underlig tanke den med at så er man ikke bedre selv. Gerningsmanden begår en forbrydelse mod uskyldige. Slår man gerningsmanden ihjel,er det ikke en uskyldig det går ud over. Det er en stor forskel.

    Jeg ville ikke få spoleret min søvn over om man dømte de værste til døden. Jeg mener dog at det fungere bedre som det er nu. Der skal bare straffes hårdere,så ofrene får en form for retfærdighed og man har længere tid til at behandle folk i fængslerne.


  • #160   20. nov 2016 Ej jeg synes simpelthen ikke man kan tørre sin handling af på at offeret ikke er uskyldigt. Så kommer vi netop ud på et skråplan hvor det er i orden at stjæle fra dem der stjæler, tæske dem der tæsker osv osv fordi "vedkommende er ikke uskyldig". Det er ansvarsfralæggelse.

  • #161   20. nov 2016 Enig med Max.

    (Det er ved at blive en vane) smiley


Kommentér på:
Går du ind for dødsstraf?

Annonce