{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
545 visninger | Oprettet:

Gør af store hunde - træning {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg har en Chihuahua på 6 år, der desværre har tendens til at gø af store hunde, når vi går forbi dem på tur. Det er godt nok ikke af alle, det kommer meget an på hvor vi er, og hvordan den anden hund opfører sig (når vi ikke er i vores eget område og den store hund er rolig, så er der ikke et så stort problem). Jeg ønsker ikke, at Viktor skal have lyst til at hilse på samtlige store hunde, blot at han er en smule stille, når vi går forbi dem.

Kan jeg afhjælpe dette, vha. klikkertræning, eller er der en bedre metode? Vi er lige p.t 3, normalt 4 personer, der på skift går med ham. Hvor vigtigt er det, at vi alle træner dette, når vi går med ham? Skal vi ikke alle være meget konsekvente omkring træningen?

Jeg vil gerne have jeres råd til, hvordan det skal gøres, i stedet for bare at kaste mig ud i noget, der ingen effekt har. Jeg vil gerne fremlægge et reelt forslag for mine forældre, da jeg ellers ikke ved, om de vil være med til at udføre det…

Tager imod alle råd ?
- Anna & Viktor

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle seng 500 kr.
  • Opsætning af lamper, el og opvaskemaskine 3.000 kr.
  • Samle møbler sofa/seng efter vejledning 1.000 kr.
  • Nedtagning af eternitplader 3.000 kr.
  • Handyman 1.100 kr.
  • Rengøring 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gør af store hunde - træning
  • #1   8. apr 2013 jeg følger lige med her smiley

• #2   8. apr 2013 Har du forsøgt at aflede hans opmærksomhed med godbidder/legetøj når du kan se der kommer en stor hund gående? Det har hjulpet på Cody, han elsker f.eks bolde og godbidder, så når jeg ser en stor hund, så fik jeg ham til at sætte sig og afleder opmærksomheden, nu kan han gå forbi uden problemer. smiley

• #3   8. apr 2013 Kun enkelte gange, det er aldrig blevet konsekvent gjort, til han har lært det, desværre. Men jeg tænker, at kylling kunne være en god afleder, men er det en god ide at have klikkeren med, så jeg kan klikke, hvis han holder 100 % fokus på mig, og ikke på hunden?

• #5   8. apr 2013 Ja, klikkeren er en rigtig god til hvis man bruger den korrekt smiley det vigtigt at i alle laver disse øvelser.. Han skal holde kontakten og SÅ kan han blive belønnet.. Det kræver tid og tålmodighed men det bare om at finde noget som hunden elsker, hvis han kan lide kylling så er det en smart idé at gå igang med smiley

• #6   8. apr 2013 Hvis du bruger klikkeren skal du være 100% sikker på at de andre som også går tur med ham har helt styr på hvordan den skal bruges, ellers skader det mere end det gavner smiley

• Mona Ø
    Mona Ø Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 2 Emner: 8 Svar: 101
    #7   8. apr 2013 Vore bailey, også chihuahua på 7, gør også af ALLE store hunde vi passerer.
    Men det skyldes desværre en dårlig episode han en gang fik.

• #8   8. apr 2013 alexandra W - Ja, det er netop det. Men jeg skal lige hører... Hvad skal man obbevarer noget som kylling på tur? smiley

Christina - Kan det have lige så stor effekt ikke at bruge klikkeren? Det er kun mig der har trænet Viktor med klikker, så er bange for, det går galt netop der.

Mona - Øv øv, det er ærgligt når sådan noget sker. Viktor er heldigvis ikke bange for ALLE, så længe han får tid, til at lære dem at kende.

• #9   8. apr 2013 Kender I ikke en der har en stor rolig hund, I kan bruge til at træne det med?

Jeg har flere gange gået tur med en herindefra. Hun har en DSG og en dværgpinscher, som gør og gør udfald mod store sorte hunde. Så jeg tilbød at vi kunne gå nogle ture sammen. Mine tøser er så i snor og hendes er i længere line, så han kan kontakte mine tøser når han er tryg nok. Indtil da ignorerer de ham totalt, når han forsøger at skælde ud eller når han gør udfald.

• #10   8. apr 2013 Mette - Vi kender desværre ingen lige i området. Her er mange hunde, men rolige ville jeg ikke sige de er. I hvert fald ikke rolige nok.
    Han har på et tidspunkt været på et pasningssted, da vi var i Vietnam. Der var kun få hunde, og her fik han en meget rolig labrador som ven, som han legede med (under opsyn). Så han KAN godt være sammen med dem, hvis bare han lærer dem at kende.

• #11   8. apr 2013 Hvor bor I?

• #12   8. apr 2013 Vi bor i Nordsjælland i Kokkedal smiley

• #13   8. apr 2013 Ja, det er så liiiige langt nok herfra smiley Ellers stillede tøserne sig gerne til rådighed smiley

• #14   8. apr 2013 TS
    Ja er sikker på det nok skal virke ligeså godt uden klikkeren smiley
    Men ja det bedre at lade være når i er flere om gåturen ..

• #15   8. apr 2013 Mette - Det var ellers sødt af dig smiley

Men vi har nu snakket om det, og er blevet enige om at træne med kylling, både omkring indkald (med snor på) og når vi går forbi store hunde (uden klikker).
    Så vi vil tage en tur med hunden sammen, så vi alle kan blive helt enige omkring, hvordan vi gør!

I skal have tak for gode råd alle sammen smiley

• #16   8. apr 2013 Har også en lille hund der blev usikker på andre hunde og begyndte at gø af alle hunde og ikke bare lidt men virkelig flippede ud...
    Nu siger hun næsten aldrig noget de eneste undtagelser er vis den anden hund begynder og gø eller knurre meget af hende , at hun er blevet stresset op af noget i løbet af turen eller at den anden hund løber forbi f.eks ved siden af en cykel.

Nu kommer der altså lige en roman, har bare selv brugt så meget tid og energi på det og ved hvor frustrerende det kan være når man har en gø hund.

Jeg er altså overhoved ikke ekspert nu det kun hvad der har virket for min hund og mine tanker om det.
    Begyndte selv på træningen med den indstilling at det handlede om at få hende til at forbinde andre hunde med noget godt og få brudt vanen, kunne jeg ikke selv finde ud af hvad der fungerede måtte jeg finde en adfærdsbehandler men det er gået rigtig godt der er kun små undtagelser og vi arbejder stadig på det men nu er det 99 ud af 100 gange nok med et dygtig også kommer hun hen og for en godbid inden vi går vider.

Men jeg fandt de lækreste godbider ( det kan være man er ude i råt kød eller noget bare det bedste af det bedste) også var det virkelig vigtigt at huske det på hver gå tur, selv de små tisse ture på 10 min! Og også når det begynder og gå godt det kan være man kan skifte til nogle lidt mindre eftertragtet godbider men bare husk dem! (taler af erfaring; ) )

Man kan sikkert også bruge legetøj vis hunden ikke er modtagelig for godbider men vil nu sige godbider er bedst da det har en nedstressende effekt imod sat til legetøj..men det vigtigste er jo bare og finde det der virker smiley

Man skal virkelig være vågen og holde øjnene åbne så man forhåbentlig kan spotte den anden hund inden ens egen gør det så man kan nå og ligge afstand til den anden hund.. så meget som muligt gerne gå over på det modsatte fortog ellers så langt ind til siden som mulig, er der ikke mulighed for at skabe nok afstand ville jeg ligeså stille tage hunden op og give godbider mens den er på armen.
    I starten gik jeg altid så langt væk som mulig stoppede op satte mig på hug (syntes det fungerede bedre med at stoppe op og få ro på i starten i stedet for at prøve og skynde sig forbi den anden hund ) roste og gav godbider i et væk begyndte hun og gø og ikke selv lige stoppede igen gik jeg ind for and hende så hun ikke gik helt i gø trance, det plejer og få hende til at stoppe så snart hun var stille fik hun godbider igen.. i starten gik jeg ikke så meget op i det der med at havde kontakt mere om at hun var stille og hun fik forbundet synet af andre hunde med noget godt det tager lidt tid i starten og der vil helt sikkert være tilbagefald da man tit støder ind i situationer hvor man ikke lige kan nå og gå langt nok væk eller få ro på inden den anden hund kommer men det er bare at blive ved. Til gengæld når man begynder og mærke hunden er mere afslappet ved synet af andre hunde og kigger op efter sin godbid så syntes jeg hurtig man kan begynde og arbejde med at få kontakt, gå vider forbi den anden hund og det bliver mindre nødvendig med så meget afstand smiley

Jeg ville vente med at bruge klikker indtil hunden er noget så langt at den kan holde kontakten så du klikker for kontakten.

Det bliver nok lidt svære når i er flere der går med ham måske det smart du prøver i starten og finde ud af hvad der fungere for Viktor også går en tur hvor du forklare og viser de andre hvad de skal gøre ? smiley

• #17   8. apr 2013 Hvor dejligt at hører, du så godt som har fået brudt din hunds vane. Det giver da et lille håb! Vi har aldrig brugt råt kød til Viktor, så vil han godt kunne tåle det? Han er ret vild med tilberedt kød, især kylling. Ved ikke om det er fordi, han fik dette dengang han var hvalp hos opdrætter. Men kunne da godt tænke mig at prøve noget med råt kød.

Vi spotter for det meste hundene før Viktor, så det håber vi på at fortsætte med smiley
    Men hvor langt væk fra den anden hund bør man være? På hug lyder som en god ide. Det kan være svært at holde hundens opmærksomhed, når man er så langt fra den, som når man står op (nu hvor det er en Chihuahua).

Kan godt se, at det bliver lidt problematisk, når vi er flere der gå med ham. Men hvis jeg begynder før de andre, vil han så ikke blive forvirret? Hvis det i starten kun er på turene med mig, "reglerne" gælder?

Du skal have tak for dit indlæg, altid godt at hører hvordan det er gået med andre, det giver også en masse gode råd!

Kommentér på:
Gør af store hunde - træning

Annonce