{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
901 visninger | Oprettet:

Tisser mens vi er hjemme :0 {{forumTopicSubject}}

Ja, Lucky er rigtig bange for fyrværkeri, men plejer kun at tisse når han er alene hjemme. I dag tissede han så mens vi var hjemme, to gange! Det er virkelig irretirrende for os alle, fordi han tisser på vores tøj, sko osv. Er der noget vi kan gøre? Vi giver han kalm tabletter.
P.s. han er ikke en hvalp, han er tre år gammel
Håber der er nogle kloge hoveder derude der har nogle gode råd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af Vedde skab fra Jysk. 500 kr.
  • Samling af sofaer 300 kr.
  • Sanitets/vådrumsfuge i bruseniche 1.150 kr.
  • Samle jysk tøjskab 900 kr.
  • Varmelegeme skift 950 kr.
  • Etabler strøm i loftsroset 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tisser mens vi er hjemme :0
  • #1   29. dec 2014 Hvad gør i, når han tisser? Jeg kan se at du skriver, at "det er irriterende for os alle" - bliver i irriteret på ham? smiley

• #2   29. dec 2014 Altså vi gør ikke så meget ud af det, fortæller ham bare at han har gjort noget forkert og viser ham det smiley

• #3   29. dec 2014 Nu er det lidt svært at vide, men jeg regner da med at han tisser fordi han er bange, idet du skriver at han er meget bange for fyrværkeri (regner med at han tisser pga. fyrværkeriet) - hvis han i så fald tisser, fordi han er bange for fyrværkeriet, skal i IKKE skælde ham ud. Han er bare bange.

Hvordan fortæller i ham, at han har gjort noget forkert? Hvis han også tisser, når han er alene hjemme, ved han altså højst sandsynligvis ikke, at det han gør er forkert - han er bare super bange. Så endelig lad være med at skælde ud/fortælle at det er forkert! smiley

• #4   29. dec 2014 Lad ham være... han er bange og hvis I gør et stort nummer ud af det kan det gå to veje, som jeg ser det: det bliver mere interessant at tisse inde, eller det forværrer hans iboende frygt.
    Jeg ville ALDRIG gøre en hund opmærksom på, at den gjorde noget forkert ifb. renlighed. Den eneste grund til at mennesket kan lure, at det er forkert at tisse inde er fordi det er en norm i vores samfund, den tankegang har hunden ikke, så det vil tage den noget tid at komme frem til at det er tisseriet (og ikke det at sidde på jeres sko, eller kigge til højre mens man tisser) der er jeres grund til at irettesætte ham. Og på den tid det tager for ham, at kode den af, risikerer man at have gjort tingene meget værre end hvis man bare ignorerede det.

Vi har lige fået nyt tæppe og Bodil er ikke vant til tæpper. Hun begyndte derfor at tisse i dem. Så måtte 'renlighedstræningen' lige nogle skridt tilbage. Vi sørger simpelthen for, at det ikke var muligt for hende at komme til at tisse i tæppet ved at lufte hende meget oftere end ellers. Måske det samme hjælper med jeres hund (aner det ikke), eliminer muligheden for, at han tisser uønskede steder, ved at 'tømme' ham lidt mere smiley Og når så fyrværkeriperioden er slut, er han sikkert nem at få tilbage i det mønster I havde før. Det samme når Bodil i noget tid har opdaget at tæppet er her, men at man ikke tisser i det, så tror jeg på et tidspunkt at det også er blevet 'tisse-fri-zone', som resten af lejligheden er.

• #5   29. dec 2014 Enig med No'Vi'Ki - og vil lige tilføje, som hun sikkert er enig i, at man selvfølgelig finder grunden til, at hunden tisser før man bare "tømmer den" og dermed undgår risikoen for tisseri; for grunden til tisseriet er der jo stadig, selvom hunden måske ikke gør det. Men hvis det i dette tilfælde er pga. angst, så tror jeg ikke rigtig der er andet for end bare at tørre op. IKKE at irettesætte ham, da det for det første ikke nytter noget, og for det andet også kan gøre ham endnu mere utryg smiley

• #6   29. dec 2014 Fünke: HELT enig, hvis hunden sjatpisser hvert 4. minut i en sko, skal den nok liiige sige hej til en dyrlæge... smiley men her lader det jo til, som du selv nævner, at grunden er påpeget og derfor ville jeg bare sørge for at det ikke skete.

TS: Du kan også bare flytte skoene og gøre det lidt mere bekvemt for alle, det bør jo kun være en lille periode - hvis det bliver ved efter fyrværkerisæsonen er stoppet, ville jeg tage ham til dyrlæge... smiley

Og så som tilføjelse: grunden til at han NETOP tisser i jeres ting, er at det er en tryg lugt, som er rar for ham, når han er bange. Det er også en af indikatorerne på, at det 'blot' er angsten for forværkeriet og ikke noget fysisk (jeg er self. ikke dyrlæge, så jeg kan ikke 100% love dig det smiley !)

• #7   30. dec 2014 Altså han tisser også når han er alene hjemme og der ikke er fyrværkeri smiley

• #8   30. dec 2014 Okay, så både

1) når I er der, med OG uden der er fyrværkeri
    2) når han er alene, med OG uden fyrværkeri (hvordan ved I at der ikke er fyrværkeri, når I ikke er der?)

Jeg ville vente med at bekymre mig til hele fyrværkerisæsonen er slut... han kan godt gå rundt i konstant frygt/stress/bekymring, selvom det er noget tid siden de har skudt og derfor måske være mere tilbøjelig til at 'glemme' hvor man tisser... Måske er det også fordi han faktisk ikke TØR tisse ude - det er jo der de skyder? smiley Måske prøver han at undgå at komme ud, ved at tisse inde (ved ikke om de kan tænke så langt?)

• #9   30. dec 2014 Hvis i er helt sikre på at hunden ikke gør det pga. angst eller sygdom, så har i fejlet i renlighedstræningen så forfra med det. Og igen skæld ud!

• #10   30. dec 2014 Enig med Anne Julie. I må sætte ALT op i en højde så hunden ikke kan komme til at tisse på det "ligesom når man har små børn" også sørge for at5 den kommer ud ligesom en ny hvalp, dvs. så snart den har sovet, spist, drukket el.leget. Jeg VED godt at det lyder som en "hård omgang" men det er nødvendigt hvis hunden skal lære at den KUN må tisse udendørs, desuden vil det være smart at lære den ordet "TIS" det siger du hver gang hunden tisser når i er ude, så lærer den det ret hurtigt. og det gør at man kan gå udenfor og bare sige tis så ved hunden hvorfor den er ude.
    Dog duer disse ting kun "som de andre også nævner" hvis hunden ikke har problemer med urinvejene, den kan have sukkersyge som gør at den drikker alt for meget el. den kan bare drikke alt for meget i al almindelighed, det kan kun en gennemgang af Dr.dyr afgøre. men at skælde ud og vise den hen hvor den har tisset, hjælper ikke en pind, det er en oldnordisk opdragelsesmetode som slet ikke virker el.hjælper hunden, den virker kun på personen som på den måde får afløb for sin afmagt.

• #12   30. dec 2014 Hahaha. Ida. DEN havde jeg overset. Self. INGEN skældud. smiley

• #13   30. dec 2014 Jamen det er jo angst, han er bange for at han bliver efterladt, og vi har ikke trænet renlighed med ham da han var hvalp, fordi han har været udehund det første halvandet år af sit liv smiley

• #14   30. dec 2014 Så skal i starte forfra med renlighedstræningen. Udover at man ikke skal skælde ud når han tisser inde uanset hvad, så kan i jo ikke rigtig skælde ham ud for noget, han ikke aner er forkert! smiley Hvis i slet ikke har lært ham, at han skal tisse udenfor, hvorfor søren skælder i ham så ud, når han gør det indenfor? Forfra med træningen!

Kan man antage, at det derfor også kniber med alenehjemme-træningen? I så fald skal i igang med at træne renlighed og alenehjemme helt forfra. I kan jo ikke regne med, at han stopper med at tisse indenfor - og slet ikke, når i skælder ham ud - når han slet ikke har lært, at det skal gøres udenfor smiley

• #15   30. dec 2014 Hvordan træner man alene hjemme? smiley

• #16   30. dec 2014 Du er et barn med en angst og urenlig hund. Hvor er dine forældre i det her?

• #17   30. dec 2014 I har ikke renlighedstrænet hunden - men har i heller ikke lært Lucky at være alene hjemme? Hvad har i gjort, når dine forældre har været på arbejde og du i skole? En hund er ikke forprogrammeret til at være alene hjemme - den skal fra hvalp langsomt lære hvad det vil sige.

Jeg vil anbefale, at i får fat på en adfærdsbehandler, der kan hjælpe jer videre. Hvis dine forældre ikke engang har lært hunden at være alene hjemme, og heller ikke har renlighedstrænet den, men alligevel tror at det hjælper at skælde hunden ud når den så tisser indenfor, så tyder det på, at de slet ikke har styr på det. Træner i med ham i en klub? Jeg synes du skal få dine forældre til at kontakte en adfærdsbehandler smiley

- og så vil jeg lige tilføje, at jeg igen kraftigt vil fraråde at skælde ham ud (eller vise at det er forkert), når han tisser indenfor; især fordi det rent faktisk er dine forældres egen skyld, at han gør det smiley (nok ikke lige mht. angsten, men når han ellers tisser indenfor)

• #18   30. dec 2014 Jeg sætter ikke pris på at i giver mine forældre skylden. Lucky kom til Danmark for et år siden hvor min mor arbejdede hjemme. Så fik hun pludselig et fuldtidsarbejde, hvor Lucky skulle være alene hjemme. Og han er renlig bortset fra når han er bange smiley

• #19   30. dec 2014 ja INGEN skældud. smiley

• #20   30. dec 2014 Jeg ved godt, at det er træls at høre, men det er altså dine forældres skyld, at Lucky har alenehjemme-problemer smiley Du skrev, at han plejede at tisse når han er alene hjemme - er i sikker på, at det er fordi han er bange dér? Det er nok mere sandsynligt, at han tisser når han er alene hjemme, fordi han 1) ikke har lært at være alene hjemme og 2) ikke er blevet renlighedstrænet og derfor ikke ved, at han ikke skal tisse indenfor.

Hvordan gjorde i, da din mor fik fuldtidsarbejde? Hvordan vænnede i ham til at være alene hjemme? En hund, uanset om den er hvalp eller ej, kan ikke vænnes til at være alene hjemme på et par dage smiley

• #21   30. dec 2014 Han ved godt at han ikke skal tisse indenfor, og normalt kommer jeg altid hjem fra skole i tolvpausen for at tjekke til ham smiley

• #22   30. dec 2014 Nu er jeg forvirret, først skriver du at han også tisser når han ikke er bange, så skriver du at han kun gør det når han er bange.
    Det er altså svært at komme med råd når du roder rundt i det.

Men altså det er jo ikke hundens skyld at den tisser inde.

• #23   30. dec 2014 Hvordan ved han, at han ikke skal tisse indenfor, når i ikke har trænet renlighed med ham, da han var hvalp? smiley
    Du siger, at han tisser når han er alene hjemme, når der ikke er fyrværkeri. Og du siger, at han tisser når han er bange. Jeg tror altså, at jeres hund tisser når den er alene, fordi den hverken har lært at være alene hjemme, eller lært at tisseri kun skal foregå udenfor smiley

• #24   30. dec 2014 Du skriver herinde med et (jeg vil sige flere) problemer. Hvilket svar forventer du? Du er et barn, du bør ikke skulle stå til ansvar for dine forældres dumheder. Ja, det ER en dumhed at tage alverdens gadehunde og tro man kan gøre dem til familiehunde med et knips med fingrene. Vil man hverken træne eller gøre noget arbejde med hunden, så er de bedre tjent med at blive i deres hjemland.

Man må altså kunne tænke bare en smule. Selvfølgelig efterlader man da ikke en hund der er angst! Nu må I enten komme ind i kampen eller også så skil jer da af med hunden, så den kan komme til et sted, hvor folk forstår den.
    Man anskaffer sig altså en hund for livet - ikke bare til den situation man står i lige nu og her. Din mor havde vel ikke planer om at gå hjemme resten af livet, så de kunne have trænet hunden.

Ovenstående er rettet til dine forældre. Jeg gentager - du er et BARN, og børn skal ikke stå med det ansvar!

Kommentér på:
Tisser mens vi er hjemme :0

Annonce