{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
590 visninger | Oprettet:

Træning af "angst" problem? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Har en labrador retriever på 14 måneder som er blevet bange for tung trafik. Altså lastbiler især og trafik der minder om.

Min hypotese er at angsten er kommet efter en episode vi havde for et par måneder siden. Der skete det at samtidig med at der kørte en kæmpe lastbil forbi os, fik casey trådt over i "min" gåbane, og derfor fik jeg trådt på hendes pote, hvor hun gav udtryk med et hyl at det gjorde ondt.
Nu tror jeg hun har forbundet smerten med tung trafik.

Mit problem er nu, hvordan får jeg trænet det?

Nogen med erfaring omkring dette ? Jeg kan ikke distrahere hende med godbidder, og jeg har hørt at hvis jeg bruger godbidder og jeg får ros på forkert tidspunkt, så kan jeg "fodre" angsten? Nogen med gode ideer ?

Det jeg gør lige pt. er at jeg går langt ind i rabatten og sætter hende med front mod trafikken, så hun får set hvad der kommer, men det er ikke selve lastbilen hun reagerer på, men selve lyden lastbilen lavet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af "angst" problem?
  • #1   11. dec 2017 Når du ikke kan distrahere hende med godbidder, hvor tæt er du så på trafikken? Mit gæt er at du er FOR tæt på - start ud længere væk. Når hun allerede er distraheret og stresset kan du ikke arbejde med det. Hvis du er i rabatten så træk væk til vejen før, eller hvordan det passer på ruten, hvor hun ikke reagerer endnu.

  • #2   11. dec 2017 Fünke: Jeg går så langt væk som jeg kan. Problemet er at jeg ikke helt kan finde en sammenhæng i hvad hun er bange for helt præcis. Jeg fornemmer at det er lyden der kommer fra tung trafik, men nogen gange kan det også være alm. biler der lige siger anderledes. Jeg bor desværre i et område med meget tung trafik, så vi møder det hver gang vi er på tur. Men jeg er med på det med at gå væk. Det har også været fremgangsmåden indtil nu. Vi går lidt væk og sætter os og kigger på trafikken.

  • #3   11. dec 2017 Ja det er svært, hvis ikke det kan undgåes, for jeg ville umiddelbart starte ud dér hvor hun ikke reagerer og så arbejde videre derfra, og altså ikke bare i rabatten.

  • #4   11. dec 2017 Jeg ville ikke være bange for at fodre angsten. Hvis du kan få hende til at spise, så vil hun ikke lære, at være ængstelig for at få godbidder, i stedet vil hun måske lære at forbinde lyden med noget positivt.
    Jeg har set en video, med en hund, som blev aggressiv, når den blev pustet i hovedet, men efter at have fået godbid imens den blev pustet i hovedet, lærte den at slappe helt af og slet ikke reagere på det. Skal se om jeg kan finde den video igen.

    Jeg ville, som Fünke, også forsøge at skabe mere afstand til trafikken, hvis det er muligt, der hvor I går, så hun slet ikke når at blive bange. Det kan være svært, ar finde ud af, hvor hendes grænse går, især hvis du har svært ved at finde et system i hendes frygt.


  • #5   11. dec 2017 Du kan ikke fodre angsten! Angst er en følelse og den kan man ikke belønne. Man kan belønne bevægelser og øvelser.

    Det er lidt svært at vurdere hvor slemt det er ud fra hvad du skriver. Hvis det er meget slemt, ville jeg få noget hjælp fra en dygtig træner eller adfærdsbehandler.

    Hvis du vil prøve at træne det selv ville jeg prøve
    1) at undgå tung trafik (er det muligt?)
    2) Arbejde med engage-disengage (se billede), look at that-game eller kindeægøvelsen (tre varianter af samme øvelse)
    Det handler om at når hunden opdager bilen belønnes hun heftigt. Hvis hun ikke kan høre dit klik/dygtig eller hvad du nu bruger er du for tæt på trafikken.
    3) hvis det ikke hjælper ret hurtigt ville jegenten få noget angstdæmpende hos dyrlægen(start evt med et af de mange natur produkter med forskellige aminosyrer som Kalm, zylkene eller lign.) og/eller få hjælp fra en dygtig træner.


    profilbillede
  • #6   11. dec 2017 Desensibilisering, desensibilisering, desensibilisering smiley

  • #7   11. dec 2017 Jeg vil sige modbeting, modbetingning, modbetingning og måske med en knivspids desensibilisering smiley

  • #9   11. dec 2017 Tak for alle jeres svar!

    Min løsning må være at jeg i en periode prøver at gå en lille omvej, hvor trafikken ikke er så slem, og træne det stille og roligt, og så må jeg se om det hjælper.

    Glad for alle jeres svar, og har taget hvert svar til mig.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #10   11. dec 2017 Jeg ville ikke gøre et stort problem ud af det. Gå videre og ros hunden når den ikke reagere. Giv din egen ro videre til hunden,så den fornemmer, at der ikke er noget at være bange for.

Kommentér på:
Træning af "angst" problem?

Annonce