909 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
Tysk HD-indeks? Tysk HD-indeks?
Sidder lige og kigger på hunde i Tyskland og nu bliver jeg helt i tvivl om hvordan det er med de tyske indeks.
Jeg kan finde indeks både for HD, albuer og cataract, men hvordan er det lige. I Tyskland skal tallene være så lave som muligt, eller hvordan????
0 synes godt om
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Jeg synes bare at de fleste af hundene ligger meget tæt på 100.
Det suverænt laveste jeg har set er 84 og det højeste 109, så jeg synes ikke der er meget variation.
aug 2006
Det er lidt pudsigt - for der ER altså forskel på HD-status i Tyskland i forhold til DK.
Hos schæfere er der langt flere med A hofter i Tyskland end i DK... Lidt pudsigt eftersom det i høj grad er det samme avlsmateriale, der bruges.
Måske forklaringen ligger der - at man er lidt flinkere i vurderingerne i Tyskland og at variationen af den grund er mere begrænset?
jun 2005
Jeg var ved at se på en tysk hanhund med indeks på 96 (altså lidt bedre end gennemsnittet), men da jeg så begyndte at se på hans afstamning og afkomsresultater var jeg nu ikke imponeret, så jeg ved ikke om de tyske goldens evt. har lidt større hofteproblemer end herhjemme?
aug 2006
jun 2005
Men, hvor er det dog svært at finde en ordentlig golden-han. Jeg har kun oplevet ganske få herhjemme som jeg synes er af fornuftig kvalitet og så er de jo brugt til rigtig, rigtig mange tæver og så går det interessante jo lidt af det, der er jo ingen grund til matadoravl.
Og jeg synes mildest talt heller ikke det er nemt at finde nogen i udlandet, når man vil have en hund der skiller sig markant ud på alle sundhedsresultater.
aug 2006
Men har der egentlig ikke helt generelt været problemer med avl hos de gyldne? Både hvad angår temperament og HD?
Har du været i kontakt med specialklubben, eventuelt?
jun 2005
Nu er det heldigvis ikke til mig selv at jeg kigger på hanhund (jeg holder mig jo pænt til de korthårede og jeg er helt fast på hanhunden til Maggie's sidste kuld, som jo bliver den samme som er far til Kasia).
Men min søster har golden og derfor er vi konstant på udkig efter en egnet hanhund, ikke mindst fordi det er ekstremt svært at finde en som opfylder alle vores krav.
Der er selvfølgelig goldens hanhundeliste, men der er godt nok ikke mange som har et super indeks (der er faktisk rigtig, rigtig mange med indeks der ligger nede omkring 85 :-((
Og når så gerne man vil have en hanhund som både har vist en del på udstilling og bare en smule på markprøve, så bliver det rigtig svært.
Men vi må bare lede videre.
aug 2006
Jeg har altid været lidt træt af, at schæferen er blevet sat i hartkorn med HD - men her kan jeg da godt se fordelen ved det. Goldens er langt mere plaget af HD end schæferen er, og måske handler det netop om, at opdrætterne er blevet nødt til at lægge sig i selen på grund af det dårlige ry. Her i modsætning til goldens, hvor ikke mange tænker på, hvor plaget den er.
Tysk HD-indeks?