Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  avlsgodkendelse rottweiler
  • #1   17. jun 2011 ja.. og reglerne for mentalbeskrivelse.. så vidt jeg læser bliver kun hunde godkendt til avl om de er testet inden 24 mdr, dvs ingen udenlandske voksne hunde kan komme i avle mere

• #2   17. jun 2011 Je kan frygte at avlen bliver ensidig fremover.. kun suppleret af få alvkombinationer med GK/EZA hunde fra tyskland.. det skal siges at kunh ca 30 hunde stiller til GK/AK hvert år i tyskland, det både hanner og tæver så det er begrænset hvor mange der kan bruges.. GK og EZA er avlskåringer hvor hunden primært testes på brugsarbejde (IPO)

• #3   17. jun 2011 Der står da : <i>Der kan søges om dispensation for en udenlandsk mentalbeskrivelse, hvilket skal ske i god tid inden den planlagte parring. Ansøgningen indsendes til DKK.</i>

- så voksne udenlandske hunde kan åbenbart godt komme i avlen stadigvæk .. og

<i>OBS: Bestyrelsen har besluttet at dispensere fra alderskravet på hunde der er ældre end 24 mdr. indtil 1. januar 2014.</i>

- der er noget tid til, så tingene kan nå at ændre sig inden.

Tror ikke der er grund til at frygte ensidig avl sådan lige med det først.

• #4   17. jun 2011 Malle-fan problemet er at som opdrætter vil det med disse regler være umuligt at bruge f.eks. en italiensk eller anden europæisk hund, fordi der ikke er nogen annerkendt mentaltest i deres land, og ydermere kan man ikke med ovenstående regler importere avlsdyr der allerede har fået titler ( over 2 år ) fordi de simpelthen ikke kan avlsgodkendes herhjemme.. selv de svenske mentaltest skal med ovenstående regler søges dispensation til.. dvs 750 kr ekstra ved hver parring, det samme med ZTP ( tysk avlsgodkendelse med så godt som samme kriterier som GK) som alle hunde i tyskland skal bestå som avlsgodkendelse..

• #5   17. jun 2011 De er fuldstændig ude i hampen de nye regler, dette bliver racen ødelagt af, desværre. Hvis man skal søge dispensation til parring med f.eks ZTP kåret hund i GOD tid, tja hvad så hvis man har aftalt at komme ned og parre med en bestemt, der så 3 dage før planlagt parring skriver at hunden er optaget til anden side, jamen så skal man jo vælge en dansk hund eller vente til næste løbetid, for man kan jo ikke nå at få en ny dispensation. Dertil kommer at disse dispensationer bliver det vel avlsrådet, der skal afgøre, det går slet ikke, så VED jeg at der kommer personfnidder så man ikke kan få lov til at parre osv.

Nej det er simpelthen at ødelægge racen, at reglen med mentaltetst gælder for de udenlandske hunde også. Det er fint nok at de danske skal mentalttestes, synes at det er grovt og en voldsom nedskæring i muligt avlsmateriale med denne regel. I sverige kan de jo godt parre med en udenlandsk hund uden mentaltest, og få deres hvalpe registreret.
    De er som i det mindste nød til at åbne for ZTP kårede hunde i Tyskland, og tror nu heller ikke at det er urealistisk at det bliver gjort, det kræver bare en ansøgning, for DKK kender jo godt til ZTP fra schæferen.

• #6   17. jun 2011 Ja, der er lagt op til at vi skal parre med naboens hund, så længe den bare en mentaltestet, så skidt med at der går så mange fine rottweilere i Tyskland, der trods alt gennemgår deres avlsgodkendelse(ZTP) og har et velfungerende system dernede. Synes at det er grotesk at mange af de hunde de har i TYskland som jo er oprindelses landet for rottweileren, nu bliver udelukket fordi de ikke er gode nok pga en latterlig regel i lille DK. Det ville jeg som opdrætter i ADRK tage som en fornærmelse....

• #7   17. jun 2011 Tror der er sket en misforståelse, selvfølgelig skal vi kunne bruge hunde med den tyske ZTP den gælder jo nu til vores AK og bliver reg. på hvalpenes stamtavle. Som der står på rottweilerklubbbens hjemmeside gælder vores AK jo stadig og dermed kan hunde over 24 mdr jo Alvsgodkendes, hvis vi køber en hund fra udlandet med henblik på avl.

• #8   17. jun 2011 Karin: som jeg forstår det, bliver der lavet dispensation til at hunde over 24 mdr kan uhm testes inden avl indtil 2014, for AK synes jeg ikke at man kan pådutte folk, så længe der er det pointsystem, så spiller alle jo ikke på samme vilkår. Men ja, herefter er det jo det de skal have. Dog vl jeg sige at pointsystemet bør afskaffes inden da.

• #9   17. jun 2011 Jo det point systemt kan måske diskuteres, men på den anden side er alle jo i samme båd. Køber du en hund efter ikke AK eller tysk ZTP hunde ved du jo det er en satsning med henblik på en AK. Jeg synes det er i orden, at de hvalpe vi laver eller køber er efter mentaltestede hunde - danske som udenlandske. Køber jeg en hund i Portugal ved jeg jo på forhånd hvordan den vil blive stillet til en AK af avlsrådet så det er jo folks eget valg hvad de vil satse på. En hund hvor man ikke kender ret meget til stamtavlen med henblik på HD og AD skal da ikke ligestilles med en hund hvor man har alle informationer og som er efter mentalt testede forældre. Det mener jeg da bestemt heller ikke er korrekt. Der er hunde fra Serbien hvor man ikke kender måske 7 eller 9 af hundenes HD og AD resultat på stamtavlen, synes du de skal ligestilles med dem
    hvor alle oplysninger er i orden ??

• #10   17. jun 2011 Karin: Ja, det er helt rigtigt at nogle af hundene ikke har helt fuld stamtavle mht HD/AD, men det har jo intet med hundens mentalitet at gøre. Jeg er kraftigt imod pointsystemet, for jeg synes altså stadig ikke at man bør diskriminere på den måde. MAn kan registrere de forskellige oplysninger på hunden f.eks at der mangler HD i anerne, og den oplysning kan man jo så evt give videre ved forspørgsler på hunden. Jeg synes ærligt at det er tåbeligt at hunden kan bestå alle delmomenter men dumpe på point. Jeg har selv haft en hund der har dumpet på point, men hvis hunden fik sin UHM og brugsprøve, var den AK, men jeg kan ikke se at det gør nogen forskel for afkommene(mentalt). altså hvis vi siger at man laver en parring inden hunden fik sin brugsprøve og UHM, og så laver nøjagtig samme parring efter at den har fået UHM og brugsprøve. Hvalpen er da af samme støbning, det er kun på papiret der er forskel.

Men ja, alle har jo lov til at have deres mening.

• #11   17. jun 2011 problemet er at med det nye komme klubbens AK i 2. række, DKK fortalte mig tidligere at den ikke kan stå alene, kun MT gælder, dvs at fra 2014 vil alle hunde over 2 år ikke kunne godkendes til avl.. jeg satser på at AK skal være med i dette game og hyrra for det, men så må reglerne også ændres, for politik må ikke være ensbetydende med valgfrihed af avlspartner, der skal være plads til avl på udseende, brugs eller on kombi og valgfrihed på hvorfra hanner, alternativt tæver kommer fra. en AK hvor man eks strammer kravet til tersten til eks 28 point for bestået i forhold til de 32 i dag, og en godkendelse af eksteriøret med strammere krav dvs en 3 præmiehund skal ikke kunne ak, som den i realiteten kan i dag.. AR skal udtale sig om sundhed sygdom i linier, osv men ingen point det er bestået ikke bestået slut.. evt kan Ak kun beståes med A og B hunde og 0-1 på albuerne, så fremmer vi sundhed og type uden at skele til valgfrihed med linier.

• #12   17. jun 2011 tror ikke helt at der er tænkt over konsekvensen dengang der blev stemt om dette forslag, for godkendt er det jo blevet. Men måske der ikke har været oplyst nok omkring forslaget, for som jeg kan forstå på folk, så var det vist ikke helt det der er vedtaget de reelt har stemt ja til....men hvad ved jeg:-)

• #13   17. jun 2011 Kan fint se det fra den side og det er en af de ting man kan sætte store ??? ved helt sikker. Men det er jo så igen ens for både de danske og udenlandske det med en brugsprøve og UHP De danske kan jo også få 3 på banen og dumpe, men får de prøverne består de. Der er jo altid mange meninger om de forskellige ting. Desværre er det jo ofte de folk der ikke kan leve op til kravene der brokker sig mest. Men kommer det vores race til gavn. ??

• #14   17. jun 2011 nej, lad os da endelig komme i gang med at ødelægge racen......ironi kan forekomme...., har man tænkt på at når kravene bliver så stramme, at måske vil nye opdrættere så synes at det var væsentlig nemmere bare at avle uden tavle, og så er der da ikke styr på NOGET SOM HELST. Det sammen med at det er blevet rigtig dyrt at starte op som opdrætter...tja, for nogen vil dru måske ikke lyse så tosset endda. Tror man skal passe lidt på ikke at få folk i modsatte grøft.

• #15   17. jun 2011 Karin: tja om det er dem der ikke kan leve op til kravene ved jeg såmænd ikke, jeg synes bare at det er latterligt at selvom hunden reelt har bestået sine delmomenter, at så kan den ikke bestå fordi den f.eks har B på hofterne og dermed får et ekstra point f.eks. og f.eks ikke har AK forældre, det ændrer da ikke på den pågældende hund, hvordan den er indrettet, hvis den kan bestå sin mentaltest kan jeg ikke se hvad problemet er????

• #16   17. jun 2011 Lykke enig.. vi skal samle racen i DKK ikke i små underlødige organisationer, hvor der intet er styr på. som jeg husker det på GF var det et spørgsmål om viden om racen der skulle til med MT på alle hunde, men at begrænse det på alder på den måde gør det det rigtig svært for at være opdrætter.. AK skal være for ALLE i rottweilerklubben ikke bare de der altid har brugt systemet som det er nu.. det har været min holdning i mange år.. Jeg har aldrig været fan af østlinier, men jeg vil heller ikke forhindre andre opdrættere i at søge at bruge de linier de syntes er rigtige for racen, med restriktionerne nu bliver det danske hunde enkelte tyske måske og ellers hvis man er i tids nok ude også lidt svenske om man vil betale for dispensationsansøgningen til (dkk 750,- )

• #17   17. jun 2011 Uli: helt enig...ja det begrænser sig rigtig meget. og jeg tror desværre netop at det vil medføre at folk ikke længere laver DKK tavle, for det er jo et eller andet sted "Kun" relevant især hvis man gerne vil lidt uden for grænsen altså både udstille men også sælge ud af landet. Men ja, det bliver rigtig svært at opdrætte...men synes godt nok at det et eller andet sted er de forkerte der bliver straffet for den obsliste, for hvis vi netop kommer i den situation hvor folk begynder i stor stil at avle uden tavle, så vil racen da først blive forbudt, da så er der jo ingen styr på noget som helst....

Kommentér på:
avlsgodkendelse rottweiler

Annonce