{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænk jer om
  • #1   17. maj 2012 Er det den fra England?

  • #2   17. maj 2012 Mie, der er nok 30 tråde herinde om den film. Læs et par stykker og så vil du forstå hvorforden ikke har meget at gøre med FCI/DKK :o)

  • #3   17. maj 2012 Hvis du gider søge i forum har der været et hav af tråde om denne video, som forøvrigt tager udgangspunkt i UK smiley

  • #4   17. maj 2012 Har du nogensinde set hunde i DK som dem i videoen??

  • #5   17. maj 2012 Kan godt være, I siger FCI/DKK ikke har noget med UK at gøre, men har set rigtig mange hunde i DK som har nøjagtig de samme problemer, især schæfere og mops

  • #6   17. maj 2012 Så læs lige denne også, Mie. Så har man det med fra begge sider:

    http://hundenyheder.dk/sundheden-paa-crufts-2012/


  • #7   17. maj 2012 Selvfølgelig har du det, Mie... og derfor er det da langt bedre at avle tavleløst for så har man jo in´gen sundhedsproblemer længere!

  • #8   17. maj 2012 Ja okay, jeg kan ikke se meningen i det med de lave bagben på schæferhunde, mest af alt fordi det er grimt og sikkert ikke særlig rart for hunden, men det betyder jo ikke at man skal være imod stamtavle avl. Det er jeg i hvert fald ikke.

    Jeg kunne aldrig finde på at købe en hund uden tavle. Jeg vil sg* vide hvad der ligger bag min hund, hvilke sygdomme der evt. har været, hvordan hofte og albue status er, osv.


  • #9   17. maj 2012 + at man er sikker på at der ikke bliver avlet på hunde med allergi eller lignende.

    Min dele-hund (blandingshund) har både HD og allergi.


  • #11   17. maj 2012 Fætter:
    Hvad er din pointe i at smide den video op... har ikke set den og vil ikke bruge 12 minutter på den lige nu..?


  • #12   17. maj 2012 Sunde og raske hunde fra England i show sidste år.

  • #13   17. maj 2012 Mie, har du forstand på racen schæfer?

  • #14   17. maj 2012 Tak fætter... har gemt den i foretrukne og vil se den senere smiley

  • #18   17. maj 2012 *SUK*

  • #20   17. maj 2012 Der er ved Gud meget at kritiserer schæferavlen for når det angår sundhed, men hvor ville det være fantastisk om man satte sig bare marginalt ind i det inden man udtalte sig....



  • #22   17. maj 2012 Så vidt jeg kan se på de sparsomme oplysninger du har på din profil, så er din hund ihvertfald delvis af brugslinjer... Men nej, det sikrer altså ikke det mindste mod hverken HD, AD eller nogle af de andre arvelige tilstande, som er i racen.

    Lad nu være med at fokusere sådan på den rygstilling - de fleste, der ikke har med schæfere at gøre kan ikke se sig ud af, at de er stillet op og det ikke er deres naturlige måde at stå på......

    Brug nu noget tid på det istedet for at sprede nogle dogmer rundt, som er dybt forfejlede...


  • #24   17. maj 2012 er der så ikke et sted på nettet hvor man kan læse om hvordan det er med schæferen ben?


  • #25   17. maj 2012 GS, som jeg forstår det er det primært udstillings hundene som skal have lave bagben, hvor brugshunde har forholdsvis lige ben.

  • #26   17. maj 2012 CH : Hvad er så meningen med at avle schæferen ryg så skrå?
    Jeg sys det ser forfærdeligt og underligt ud, også når de kommer gående almindeligt..det ser slet ikke naturligt ud, den måde ryggen er på.. Kunne emget bedre lide udseendet før i tiden, der så det mere normalt ud.


  • #28   17. maj 2012 Domino, at give skylden på efterspørgslen er lidt for nemt mener jeg. Det er rigtigt at efterspørgslen har en stor indflydelse men hvis alle avlere nægtede at lave ekstreme og sundheds"farlige" modeller så ville efterspørgslen ændre sig.
    Jeg mener ansvaret ligger hos dommerene hvis de ikke belønnede disse ekstreme varianter så ville de efterhånden forsvinde fordi ingen ville se dem og dermed ville efterspørgslen forsvinde.
    Hvis Hr og Fru hundekøber ikke så Schæfere med lavt kryds eller FB med så korte stop at de knapt kan trække vejret ( kun eksempler) så ville de ikke have syntes at de var søde eller flotte eller hvilke kriterier de nu køber hund udfra.
    Jeg har hørt at man vil sende dommere på kursus for at lære dem at følge racestandarden bedre, ved ikke om det stemmer men syntes det er god ide. Man kunne måske også tydeliggøre racestandarden bedre for at undgå disse ekstreme varianter ?
    At en race udvikler eller forandre sig ser jeg ikke nødvendigvis noget dårligt i så længe den gør det i den "rigtige" retning og hvorfor Schæferen skal have så lavt kryds forstår jeg ikke formålet med, det er ikke kønt og de ser ud som om de har er syge i mine øjne men måske er der nogen herinde der kan forklare hvorfor mange Schæfere ser sådan ud, for der må da have været en mening eller????


  • #29   17. maj 2012 Ja det kan man , men design hunde har nødvendigvis ikke sundhedsproblemer og design hunde er idag et vidt begreb og bruges i flæng af til alle blandinger , både dem der mere eller mindre velovervejet avl og ups kuld.Og jo selvfølgelig avler de hunde som er efterspurgt .Det gør vel alle og det er ok med mig så længe man ikke går på kompromis med sundheden.
    Forskellen jeg ser er at disse ekstreme varianter godkendes /præmieres af en kennelklub som står eller gerne vil stå som garant for seriøs hundeopdræt og altid er først med argumenter om sundhed når der diskuteres tavle avl fremfor blandinger og ikke tavler.


  • #30   17. maj 2012 For lige at være tydelig så mener jeg selvfølgelig heller ikke at alle tavle hunde har sundhedsproblemer, det kunne måske forstås forkert som jeg skrev det :-)))

  • #31   17. maj 2012 Det handler om baghåndvinkler, om afskydende og lange kryds - det der med "skrå ryg og skæve ben"

    Man bliver altså nødt til at bruge termerne - i det mindste kende dem og også kende konsekvenserne af dem.

    Afskydende kryds og overvinklet baghånd giver ikke HD. Der er er noget der tyder på (helt uvidenskabeligt, forstås) at der er en øget repræsentation af Cauda Equina hos hunde med overvinklet baghånd og det, der med sikkerhed er, er manglende stabilitet i bagparten. Stadig har det intet med HD at gøre...

    Både hunde af brugslinjer og udstillingslinjer får både HD, AD og Cauda Equina. Der er multiple faktorer, der spiller ind ved disse tilstande, så jeg bliver TRÆT i ansigtet af at høre at en schæfers skrå ryg og skæve ben giver dem HD...
    Gid man dog ville undersøge det lidt inden sådanne udtalelser...

    Hvis den sammenhæng var så åbenbar, så kunne det jo undre at racer så firkantede som Rottweiler, Golden retriever, Sct. Bernhard, Newfoundlænder - og en god del andre - lider endnu mere af HD end schæferen gør.

    Det er bare ikke så enkelt - så lad nu være med at have de der skyklapper på.

    Lær i det mindste først at se forskel på, når en hund står opstillet og når den ikke gør.

    G.S - der står ganske enkelt ordet Jabina i hundens profil. Og Kennel Jabina er en af de største brugskenneler herhjemme....


  • #33   17. maj 2012 Jamen så er hun et mix af udstillingslinjer og brugslinjer...

  • #34   17. maj 2012 CH, Ved du hvorfor man vælger at "ændre" Schæferens så den får et afskydende og langt kryds ( undskyld jeg brugte ordet lavt kryds, det var vist heste sprog :-)) ??
    Jeg så en fin lille Schæfer vaps på 10-12 uger forleden og bagfra gik den vaklende og bagbenene nærmest krydsede hinanden, det giver vel en slidtage eller ??


  • #35   17. maj 2012 Men ikke stambogsført....

  • #36   17. maj 2012 Faderen har lavet et J-kuld 29/8-2005.

  • #38   17. maj 2012 Moderen er født 6/6-04

  • #39   17. maj 2012 Mamma, det er en årrække, hvor man har præmieret overvinkling - dog ikke noget der minder om det man ser i den film. Hunde så langt ude bliver aflivet i DK og kommer ikke i en udstilingsring.

    Det handler i sagens oprindelse om racens evne til at trave - og hvis der er noget de kan de der, så er det at trave. Desværre har det kostet på andre områder - noget der i øvrigt er stærk opmærksomhed på i racen pt.

    Det bedre sig.

    Eftersom at travet mere eller mindre er underordnet hos brugslinjerne, koncentrerer man sig her om at holde hunden til standarden, men uden fokus på eksteriør ud over det.
    De ligner så til gengæld også noget der er løgn når de skal løbe i ring.

    At en schæfer på den alder slingrer noget bag til må man ikke lægge alt for meget i.
    Gør den det som voksen er der noget helt galt.


  • #40   17. maj 2012 Nu tager jeg kun udgangspunkt i TS startindlæg, men hvad mener du sund og god avl er? Når nu avl med stamtavler er roden til alt ondt....

  • #41   17. maj 2012 Det er nok et eksempel på, at man laver et mix, som en opdrætter ikke kan stå inde for.
    Men hvis hundene havde været godkendt til avl på det givne tidspunkt, så var de blevet stambogsført....

    Hvem købte du hunden af?


  • #42   17. maj 2012 En sjov ting - når vi nu lige har et eksempel på en hund, så slog jeg den op på schæferdatabasen og her kan man så se dens linjer tilbage i tiden.

    Folk siger, at de bedre kunne lide schæferens udseende før i tiden - så fortæl mig, kære venner, hvilken forskel er det, I ser?

    http://www.pedigreedatabase.com/german_shepherd_dog/dog.html?id=395454


  • #44   17. maj 2012 CH tak, syntes nemlig at Schæferen kan være den smukkeste hund men disse med afskydende kryds ser forfærdelige , nærmest syge ud men smag og behag er jo forskellligt :-)))

  • #46   17. maj 2012 G.S - nu ved jeg ikke hvem der er ejer til moderen - men den er aldrig blevet godkendt til avl.
    Så det er næppe Jabina, der har haft den i stald.

    Var det mig, der var dem, så ville jeg heller ikke så gerne lægge navn til - og da slet ikke når der ingen dokumentation er for kuldet.


  • #48   17. maj 2012 CH øh ser ingen forskel :-)) men jeg ser heller ikke dem du viser som ekstreme, jeg har set mange med mere afskydende kryds.

  • #49   17. maj 2012 *men ikke fået stambog med fordi moren ikke var kåret endnu, og jeg fik navn og nr med til kennel, så jeg kunne bede dem sende stambog til mig da jeg nu havde hunden.*

    Når den ene forældre ikke er avlskåret, kan hvalpene ikke få tavle. Ergo har din hund ikke tavle. Ret enkelt egentlig:-)


  • #52   17. maj 2012 Nej, men jeg fortæller dig det også bare smiley

  • #53   17. maj 2012 Jeg holder bestemt ikke hånden over nogen - og er heller ikke en del af noget som helst.

    Jeg siger egentlig bare min mening om det - og jeg ville ikke lægge navn til, hvis det var mig.
    Jeg aner ikke hvem der ejede tæven da den blev drægtig. Men fakta er, at den ikke var avlsgodkendt og aldrig er blevet det. Den er ikke udstillet i DKK og den har aldrig taget en prøve.
    Der er ingen kuld registreret efter den overhovedet.

    Der for temmelig ulig Jabina - og var jeg ham, ville jeg sørme også tage afstand fra det, så længe der ingen dokumentation forelå.


  • #55   17. maj 2012 Det vigtigste er jo, at du er glad for din hund, og at hun er sund og rask.

    Men NÆSTE gang - så ville jeg være mere på stikkerne, du kunne have været kommet helt tosset afsted :o)


  • #58   17. maj 2012 C.H. Jeg har ikke det store kendskab til shæfere, men kendte engang den skønneste schæfer han, af den oprindelige race, med normale bagben og ryg. Den dyrlæge der tog imod dens mages hvalpe, sagde selv at tæven ville blive syg før hanhunden, pga hendes lave ben, som også forhindrede hende i at føde selv, for vi måtte hjælpe med at få hvalpene ud.

    Hanhunden var stadig sund og rask i ryg og ben som 16 årig og blev omkring 18 inden den døde naturligt, tæven måtte aflives et par år senere pga smerter i ryg og bagben


  • #59   17. maj 2012 Nu har jeg set hele dokumentaren, jeg syns den var spændende og samtidig frastødende.

    Jeg ved ikke noget om vores klubber herhjemme, jeg har aldrig gået op i det. Men jeg nægter at tro på det er så ekstremt herhjemme.

    Englændere kan jo være enormt ekstreme med mange ting, og med deres hunde kan man se. Men jeg tror simpelthen ikke på at f.eks DKK er ligeså ekstrem.


  • #60   17. maj 2012 Natascha:Jeg kan varmt anbefale at tage på en udstilling og se det med egne øjne. DKK holder holder løbende udstillinger.
    Da jeg var på udstilling i Roskilde for et par uger siden så jeg ingen hunde der ikke kunne stå, gå eller trække vejret.


  • #61   17. maj 2012 Anne Julie F

    Det er nemlig det jeg mener, de er ikke så ekstreme herhjemme, som de er i England. Derfor kan man ikke bare sige at denne dokumentar er fakta, for de danske klubber.


  • #62   17. maj 2012 Mie, hvad er det du mener er oprindeligt for schæferen?

    Hvad mener du med lave ben?

    ALDRIG har jeg hørt før, at deres ben har noget som helst med at gøre, om de kunne føde selv eller ej. Den dyrlæge bør dælme også læse lidt på på racen, sådan noget vrøvl at fyre af.

    At du har oplevet en schæfer der blev 18 er en noget overdreven målestok for dem, der ikke bliver det.
    Og at du har oplevet en schæfertæve med "lave ben" der ikke blev 18 siger altså meget meget lidt om hendes sundhed....


  • #63   17. maj 2012 Jeg vil stadig gerne have svar på mit spørgsmål.....

  • #64   17. maj 2012 Der er en der skriver om sundheden omkring Schæfer her..... hvor vel dokumenteret det er ved jeg ikke:

    http://www.costello.dk/sundhed.php


  • #65   17. maj 2012 Anne Julie F: Jeg mener ikke stamtavle er roden til alt ondt, men da jeg så indlægget fandt jeg det skræmmende, når man nogen gange hører om opdrættere, som får nyt blod hjem fra udlandet...

    Tænk hvis de er genbærere af noget af det som bliver nævnt i klippet...

    Jeg mener ikke blandinger er bedre end racehunde, men heller ikke omvendt... Alle hunde er lige gode i mine øjne


  • #66   17. maj 2012 CH: Det jeg mener er som den så ud førhen i klippet, hvor de viser den gamle schæfer med den man ser herhjemme idag med lavt bagparti.

    Min pointe med den 18 årige schæfer var at den aldrig have haft nogen helbredsmæssige problemer i de 18 år den levede, men at tæven som var af den vi ser idag med lavt bagparti, måtte aflives i en ung alder, selvom hendes forældre var clearet fra dyrlæge og stamtavle


  • #67   17. maj 2012 18 lyder ret vildt for en schæfer smiley kan man læse om det nogle steder ? Vi havde en Schæfer fra Tyskland da jeg var mindre, han blev 9 og fik af vide det var en fin alder for en Schæfer smiley

    18 er jo dobbelt op


  • #68   17. maj 2012 Nogen gange er det lidt smart at finde ud af hvordan virkeligheden ser ud frem for bare at tro på et "dokumentarprogram" af ringe kvalitet.
    Man kunne jo starte med at tage på en udstilling for at se om det vitterligt er sådan det er.


  • #69   18. maj 2012 Nu med chi og staff: Ja det var det også, han blev far i en alder af 16 år, men som sagt, han havde heller ikke det lave bagparti, men så ud som den oprindelige arbejds schæfer de viser billede af i dokumentaren


  • #70   18. maj 2012 AnneJulie, ja det har du ret i , men jeg syntes at det er godt at man er obs på evt uhensigtsmæssige trender fra udlandet så man kan tage stilling til dem, ellers kan man hurtigt blive hægtet af .Så fordi det ikke er sådan i DK idag så kan det blive det hvis man ikke er obs, og jeg har da set Schæfere der har afskydende krys herhjemme, muligvis ikke med tavle det ved jeg ikke men det er også ligegyldigt hvis folk forelsker sig i disse så vil markedet blive oversvømmet med dem og det kan påvirke dem med tavle, så oplysning er altid positivt så længe man læser dem med kritiske øjne.

  • #71   18. maj 2012 De har altså ikke lavt bagparti... De har afskydende kryds og en overdreven baghåndsvinkel.

    Der er masser af schæfere med afskydende kryds - og også massere af schæfere med det stik modsatte. Sådan er der sjældent en hund, der rammer standarden 100%.

    Der er også en ekstrem en gang i mellem, men de ekstremer man ser i udstillingsringen kommer ikke i nærheden af det, man ser i den film der, og schæferfolket er i den grad opmærksom på, at det ikke skal ende sådan.
    Dommerne får ikke lov til at dømme det op - således ser vi lige nu med nogle af de højst præmierede hunde her i landet, at der er obs på deres sundhed netop på grund af måden de bevæger sig på (som STADIG ikke kommer i nærheden af det i filmen).

    Den oprindelige schæfer så sådan ud: (link fjernet)

    Bemærk venligst det faldende kryds. Og mere kantet schæfer findes ikke. Racen SKAL have faldende kryds.


Kommentér på:
Tænk jer om

Annonce