2.003 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Bichon havanais - haleknæk Bichon havanais - haleknæk

Nogen der kender til racen og udstilling.
Jeg kan intet finde i racestandarten om at haleknæk er diskvalificerende og ej heller finder jeg noget under avlsrestrektioner.

Så vil en Bichon havanais med mærkbar(ej synlig) haleknæk kunne udstilles? hvordan dømmes halerne normalt til udstilling?
Vil en Bichon havanais med mærkbar haleknæk kunne bruges i avl ? her spørger jeg IKKE om folks personlige mening om det er ok at bruge en hund med haleknæk, men om fakta om der er nogle regler imod det.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bichon havanais - haleknæk
  • #1   12. feb 2014 Jeg mener bestemt at udstillingsreglementet siger, at en hund med fysisk fejl ikke må udstilles. Eller jo, men den diskvalificeres. Haleknæk er en fysisk fejl.

• #2   12. feb 2014 Jeg er også ret sikker på haleknæk er diskvalificerende fejl ved alle racer.
    Men håber da der kommer en på banen med lidt - mit gætværk kan du jo ikke bruge smiley

• #4   12. feb 2014 Malene og Tina: det er slet ikke korrekt - min race(boxer) både udstilles og avles der på hunde med haleknæk. Det er en mindre fejl, som det er op til dommeren at graduere - men har endnu til gode at se en dommer diskvalificere af den grund.

her er racestandarten for Brichon havanais og der står intet om at det er en fejl
    http://www.dkk.dk/xdoc/120/250-Bichon_Havanais.pdf

• #5   12. feb 2014 Maj-britt. som du kan læse så er det altså ikke tilfældet ved alle racer - langt fra.
    Og det er konkrete fakta om der kan avles jeg efterspørger. Personligt ser jeg slet intet problem i at avle på en hund med så minimal en fejl, som haleknæk. Hunden er trodsalt ligeglad smiley

• #7   12. feb 2014 Maj-Britt: Det kunne jo være rart at vide lidt om hvordan dommerne normalt reagere på det, inden man tropper op - mærkes halerne efter i denne race osv?

• #9   12. feb 2014 Maj-Britt: kender du race? eller antager du at alle racer får mærket helerne igennem?
    Hvis du kender racen, hvad sker der så når dommeren mærker et haleknæk? en laver præmiering? ifælge racestandarten så kan hunden jo ikke diskvalificeres.

• #11   12. feb 2014 Altså i min race har jeg aldrig set en dommer mærke haler super grundigt - de ser på placeringen og bæringen af halen. Og sidder knækket høj vil det jo kunne ses og evt. mærkes efter. Men sidder det i de yderste led, så tror jeg sagtens man kunne udstille hunden med ok resultater.

Opdages knækket kan den jo diskes på fysisk abnormalitet..

Vi er trods alt ofte inde ved de samme dommere.. Nogen går mere grundigt til værks end andre.. Jeg vil ikke sige de ALTID mærker haler efter. Nogen gør det mere eller mindre grundigt.

At det er fejl og den ikke bør bruges i avl er der jo ingen tvivl om! I hvert fald i en racen som har så stort avlsmateriale..

• #12   12. feb 2014 Ginne: det kan ikke ses på denne hund - den bære halen korrekt. Det er netop kun det med hvordan halen bæres, som der står noget om i racestandarten.

• #13   12. feb 2014 Men et knæk på halen er en fysisk abnormalitet - det burde være til disk.. Hvis det opdages..

• #14   12. feb 2014 Det hedder så vist en abnormitet.. Sorry for dårligt dansk..

• #15   12. feb 2014 Jeg har udstillet havanais i 7 år i både ind- og udland. Ja, hovedparten af dommerne føler også halen igennem. Hvordan de så bedømmer den, hvis der er knæk ved jeg ikke. Generelt er havanesen en sund race, så der er vel ingen grund til at bruge en hund med fejl i avl?? Prøver at fange vores racerepræsentant til at komme herind.

• #16   12. feb 2014 Det er en fejl, som ikke behøver at skrives i standarden. Det er en fysisk fejl.
    Jeg ved faktisk ikke hvor hårdt dommerne vil se på det. Det sker jo ikke så tit der kommer en hund med haleknæk (vel nærmest aldrig).
    Mange dommere checker halen og andre gør ikke, men "opdages" det vil det påvirke bedømmelsen.
    Jeg har i tidens løb kun hørt om een hund med halefejl, og den var ikke udstillet. Derfor kan der godt være et par stykker mere, men sandsynligvis meget få.
    Og vi ville ikke bruge den i avl.

Kommentér på:
Bichon havanais - haleknæk

Annonce