{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.001 visninger | Oprettet:

Tea J
Tea J
Følger: 9 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 74

dyrlæge efter fødsel {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Efter at blive svinet til, på Facebook, bliver jeg lige nød til at høre jer andre "avlere" : Er det ikke normalt at få sin tæve og hvalpe tjekket kort tid efter fødsel ( og her mener jeg et par timer) for bla. Døde hvalpe, ufødte hvalpe, ganespalte og alm. Helbred?
Det har jeg fået ved alle de tre kuld jeg har haft, min tæve har også fået en sprøjte hver gang. Er det bare min dyrlæge der vil tjene penge, eller er det normen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  dyrlæge efter fødsel
  • #1   3. sep 2015 Bliver du svinet til fordi du får din tæve og hvalpene tjekket efter fødsel? Det er da al ære og respekt værdig at du gør det!!

• #2   3. sep 2015 Synes da også at det kun er al respekt værd smiley

• #3   3. sep 2015 Det er noget med et kuld hvor der kom en hvalp to dage efter fødsels var "slut"
    Jeg syns også det virker mærkeligt, ved ikke om de bare ikke har tjekket efterbyrden så

• #4   3. sep 2015 Men svinede de dig virkelig til??

• #5   3. sep 2015 Efter MIN mening skal man være en ualmindelig garvet opdrætter for IKKE at få tjekket tæve og hvalpe efter fødslen. Og stadig kan det gå galt (selvom man er en garvet opdrætter)

• #6   3. sep 2015 Jeg ved ikke om jeg ville, jeg har ikke prøvet at have hundehvalpe.

Jeg har prøvet at opdrætte tamrotter og dværghamstere, der tog jeg ikke til dyrlæge medmindre det så ud til at gå galt..

Og har overtaget kat med killinger der var 2 dage gammel, den var heller ikke ved dyrlæge, da den (og killingerne) så ud til at have det fint smiley

Så umidlbart ville jeg ikke gøre det ved hunde, men jeg ville heller ikke svine andre til for at gøre det smiley

• #7   3. sep 2015 Var lige inde og læse i tråden.. De var da godt nok hurtige til at angribe må man sige.

• #8   3. sep 2015 Min dyrlæge anbefaler det, dog siger han det godt kan vente, til helt op til et døgn efter sidste hvalp. Her kommer han altså ligeså snart jeg er sikker i min sag, på at der ikke er flere. Selvom man som jeg, sætter ægte, tavleløse hvalpe tilsalg, så skal de da have alt hvad jeg kan gi dem, for at være sikker på de har det godt.

• #9   3. sep 2015 Jeg synes også det er en god ting at få tjekket.
    Men jeg er modsat heller ikke én af dem som bare skriver "til dyrlægen" hver gang.
    Hvis man har fået røntgen af tæven og er stensikker på antal, det er et mindre kuld og hele fødslen forløber normalt og godt, så ville jeg ikke drage til dyrlæge hvis hun fødte natten til lørdag før mandag. For eksempel.

Mit sidste kuld blev tjekket ved vagtdyrlægen lørdag hvor hun fødte natten til lørdag. Men det var fordi det var et stort kuld og tæven havde brug for ekstra kalk og sammentrækkende. Plus det var hendes første kuld.

Så jo: synes det er en god ide, men er også forstående hvis nogle vælger at vente lidt hvis omstændighederne er til det.

• #11   4. sep 2015 Jeg har netop også modtaget besøg, fordi dyrlægen anbefalede det, det virker naturligt for mig, at sikre sig at alle har det godt. Før jeg planlagde mit første kuld, var jeg ikke klar over det, men har været glad for besøgene. Jeg tror gruppen var happy dogs -mix uden tavler.

• #15   4. sep 2015 Keg fik dyrlæge efter de to første kuld. Ikle til de sidste tre. Var jeg usikker eller kom der indikationer på nogert ville jeg selvfølgelig gøre det. Underligt folk ligefrem skælder dig ud TS. Det er jo da din hund og dine penge så må du vel selv om hvordan du gør tingene

• #17   4. sep 2015 Det er sgu nok fordi de forsøger at forsvare overfor sig selv, at de ikke selv får dyrlæge ud. For nogle er det bedste forsvar, at gå til angreb mod dem, der mener noget andet. :o)

• #18   4. sep 2015 CTS - det Ts skrev på Facebook lød ikke engang anklagende på noget tidspunkt, kun forundrende. Så det var en meget mærkelig måde at reagere på

• #20   4. sep 2015 Jeg vurderer fra gang til gang, har endnu ikke haft brug for et dyrlægebesøg til de nyfødte og morhunden, bliver jeg utryg eller undrer mig ved noget næste gang, ja så er det dyrlæge, men ikke som rutine, og det kan da aldrig være noget at folk kan tillade sig at skælde dig ud for, for at ville have tjekket dine dyr Tea J, ud til højre med dem der mener det.

• #21   4. sep 2015 Jamen tak for svar. Jeg har bare været overbevist om at det var noget der var super vigtigt. For mig er det super vigtigt, for jeg kan godt tåle at der falder en hvalp fra under fødslen, men jeg ville ikke kunne bære at min tæve faldt fra pga jeg er egoistisk og vælger at få hvalpe på hende. Derfor er dyrlæge-hjemmebesøg et must for mig.

• #22   4. sep 2015 Anna - Jeg siger heller ikke, at TS har angrebet nogen. Bare at nogen måske føler sig truffet, fordi de gør noget andet. :o)

• #23   4. sep 2015 Det har været lidt blandet om vi har fået dyrlæge ud, besøgt en eller undladt det - som grundregel vil jeg det helst, lige at tæven bliver tjekket, får lidt kalk etc. - for så vidt også hvalpene men gennemgår dem grundigt selv omkring fødslen.

Men, det er bare lettere sagt end gjort heroppe - for det der med at gøre særlig meget ud af en hundefødsel, er åbenbart ikke normalt. Da jeg sidste gang tog til dyrlægen i nabobyen med tæven dagen efter fødslen, gloede de på mig som om jeg var åndssvag, fordi der jo ikke var noget - efterbyrderne var kommet (omend den ene en kende sent), tæven havde mælk, spiste, var frisk osv. - de anede ikke engang hvad de skulle sætte på mht. pris etc. smiley

Eller engang vi ventede 8 hvalpe (røntgen), 7 var kommet og nu var timerne ved at være nået dertil hvor jeg blev nervøs - jeg prøvede de forskellige 'tricks' for at selv sætte lidt gang i nogle veer etc. men uden held. Ringer til vagtdyrlægen siger, jeg ved der er en hvalp mere i hende, men der sker bare ikke mere. Ej men røntgen var jo ikke sikkert - når jeg få dage forinden har set 8 kranier på røntgen, så føler jeg mig en kende sikker på at der også ER 8 hvalpe!!!

Efter lidt tovtrækkeri får vi da lov til at komme med tæven mv - og så scanner dyrlægen tæven, nåerhja der var da en til - no s... sherlock!
    - Så fik hun lov til at få noget vefremkaldende og vi blev sendt hjem igen og så kom den sidste hvalp også. Men ikke meget opfølgning på det etc.

Det er nogle gange det jeg ikke bryder mig om ved at bo her i yderkanten, jeg har ikke lyst til at gå og 'shoppe' dyrlæger for at finde en dyrlæge herude som gør tingene ordentligt og tager det lidt seriøst - men det er lidt æv når der bare er situationer, hvor man ikke kan køre de 45min ind til egen dyrlæge.

Anyways, pointen var - jeg ser ikke nødvendigvis noget i vejen for at få tæve og hvalpe tjekket ved dyrlæge, afhængig af tæve og omstændigheder - hvis den ville stresse over det eller sygdomsrisiko ved at slæbe den afsted etc. ville jeg overveje det igen, men det er altså en rar lille ting at få gjort og lige give ro på! Især når det måske er ens første kuld etc og man godt liiiige vil sikre sig at alt er som det skal være!

• #24   4. sep 2015 Jeg er fløjtende ligeglad. Hvis man, som avler, har det bedst med lige at få tæven og hvalpene tjekket, så er det det man gør!! Det kan/skal andre da ikke blande sig i. SÅ traumatisk er det vel heller ikke for hverken tæve eller hvalpe at komme ud på en lille køretur eller få hjemmebesøg af dyrlægen.

• #26   4. sep 2015 Jeg plejer også at få tjekket mine tæver umiddelbart efter hvalpefødsel.
    Faktisk passede jeg for nogle år siden en yorkie, som skulle have hvalpe mens hun blev passet hos mig. Fødslen gik fint, der kom to små fine hvalpe. Jeg ringede til dyrlægen og bad om at få tæven tjekket, de sagde, at det sagtens kunne vente til næste dag, men jeg fortalte dem, at det ikke var min tæve, og jeg derfor ikke kendte dens signaler, så jeg følte mig bedst tilpas med et tjek samme dag. Jeg fik besked om bare at komme med det samme. Det viste sig at være en heldig beslutning, for der sad et stykke af en efterbyrd, og som dyrlægen sagde, så havde jeg risikeret at miste både morhund og hvalpe, for det går lynhurtigt med en omgang betændelse. Så jeg var glad for at jeg tog til dyrlægen umiddelbart efter fødslen, og det har jeg så også gjort efterfølgende da mine egne tæver fik hvalpe.

Jeg kan forstå, hvis nogen mener, at der er noget galt, at man opfordrer ejeren til at tage til dyrlægen med den nybagte hundemor, men jeg kan ikke forstå, at man bebrejder andre, at de får tæven tjekket.

Kommentér på:
dyrlæge efter fødsel

Annonce