{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.845 visninger | Oprettet:

Valg af hunderace til familie {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Vi er en lille familie på 2 voksne og 2 børn, som ønsker at anskaffe os et ekstra familiemedlem næste år, helst omkring sommerferien (hvis alt kan gå op i en højere enhed)

Vi har 3 racer i tankerne, men har svært ved at vælge, da vi ser fordele og ulemper ved dem alle. Valget står pt. imellem Berner sennen, Eurasier og Golden retriever.

Vi har været ude og besøge 1 berner sennen kennel og 1 eurasier kennel, hvor vi nu er skrevet op på hvalpeliste. Der er stort set ingen ventetid hos den eurasier kennel vi er skrevet op til, hvor der gerne skulle komme en kuld omkring sommerferien. Vi har endnu ikke snakket med nogen goldel kennel.

Hvad tænker i ifht. de 3 racer? Berneren er selvfølgelig en del større, men er også bare en fantastisk "blid" og omsorgsfuld familiehund. De har et fantastisk sind. Min opfattelse af eurasieren er, at de er meget forskellige. Nogle er vildt gode familie hunde, hvor andre er meget egenrådige. Derudover er det jo en vildt smuk hund.

Golden er som en golden nu er. Det kan være en fantastisk familie hund, men den har et helt andet energi niveau end de 2 andre racer. Derudover er jeg ikke kæmpe fan af det helt "afblegede" hvide look de har fået. Jeg har vedhæftet et billede af en golden som jeg synes er virkelig smuk. Jeg synes ikke jeg kan finde nogen kennel, hvor de ikke er helt hvide.

Hvad tænker i ifht. de 3 hunderacer? Er det overhovedet muligt at få en DKK hvalp inden sommerferien næste år? Har i andre forslag til hunderacer?

Jeg vil gerne gå til hvalpetræning og lave alm. lydighedstræning, men tror ikke jeg kommer til at gå til agility eller stævner, medmindre jeg bliver bidt af det. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hunderace til familie
  • #1   17. nov 2019 Ift berneren så ville helbredet og den lave levealder afholde mig. Jeg ville nok kigge i retningen af Grosse Schweizer sennenhund.

    Ift til en golden, så ville jeg kigge efter en af brugslinjer fordi jeg personligt synes det er de rigtige goldens , både af sind og skind. Her skulle kennel Vesterlyng fx være god. Men er i parat til en sådan en fætter...? goldens er jo ret aktive.

    Ang. timingen så er det nok ikke umuligt, tænker jeg.


  • #2   17. nov 2019 Prøv at spørg Isabelle herinde fra ang eurasier.

    Vi har selv en eurasier, men hun er kun 5 mdr, så vi har ikke ret meget erfaring med racen, men indtil videre er hun klart den nemmeste hund jeg har haft i huset. Hun lærer lynhurtigt, hun var stort set renlig da hun kom hjem, hun er så sød og blid og meget kontaktsøgende uden at hænge i røven på os konstant og hun knuselsker børn


  • #3   17. nov 2019 efter sigende, og jeg har en kollega, samt en der kommer i vores hundeskov, de begge har haft Berner de har mange helbredsproblemer, specielt med cancer, og ja en del ikke en høj levealder .. Mht størrelsen ved jeg af selvsyn at den kan være meget forskellig, både om det er en han eller tæve, og opdrættere imellem .. jeg har ved selvsyn mødt dem fra stor golden størrelse til halv pony ... smiley

    Jeg ved også at en del Goldens har kløe problematik, om det er allergier ved jeg ikke... vi har venner der har golden, det er den sødeste hund, men den klistrer, vi passer den af og til og jeg er ved at falde over den konstant smiley .. men en venlig hund, helt sikkert

    eurasier ved Isabelle meget mere om, håber hun kommer på banen, men egentlig synes jeg ikke de har generelle helbredsproblemer ... dog synes det at de fleste racer efterhånden har et eller andet man skal være specielt obs på at der testes for hos den enkelte opdrætter ..


  • #4   17. nov 2019 Ja okay, tak for svar. Jeg håber Isabella kommer forbi tråden så. smiley Jeg har ikke meget forstand på eurasier, udover at de kan være meget forskellige. Jeg har både mødt kontaktsøgende eurasiere og totalt egenrådige eurasiere der ikke var til at træne for et godt ord.

    @Anne
    Jeg er ikke helt sikker på hvad en golden indebærer ifht. aktivering. Jeg synes at have læst noget om, at de mere "røde" goldens er avlet med fokus på drift og jagt, og derfor kræver mere motion og aktivering. Er der noget om snakken?

    @Hanne M
    Ja, nogle linjer af bernerne er plaget af helbredsproblemer. Der er dog også gode historier og avlere som har gode linjer med hunde op til 10-12 år. Der er bare længere imellem snapsene. Jeg må nok bare indrømme, at jeg er helt forelsket i deres sind.
    Det er en meget omsorgsfuld hund som knytter sig stærkt til sin familie. Ja, størrelsen varierer meget. Vores genbo har en tæve på knap 40 kg, hvor vi besøgte en kennel med en han på 55 kg.


  • #5   17. nov 2019 Altså min oplevelse, og hvad jeg høre fra folk, er at brugsgoldens er nemmere at have med at gøre. De har bedre tænd/slukknap, mindre tendens til egetkønsaggression, de er nemmere at træne mv. Men det er jo en jagthund , så man skal ikke forvente en sofakartoffel, men det skal man heller ikke med goldens af udstillingslinjer. Jeg ved ikke om det med farven passer, det ville jeg ikke antage...

  • #6   17. nov 2019 Hvis du vil gå lidt ned i størrelse, kan jeg varmt anbefale en keeshond (en af de tre recer, som ligger til grund for Eurasier en), en meget gammel Den er sjov, lidt selvstændig men også utroligt hengiven, intelligent og lærenem. Elsker tricks og træning og at spæne rundt og brænde krudt af, men kan også sagtens trives med, at der er et par "dovnedage", hvor man ikke lige får gået 5-10 km. De tyske linjer er (generelt) lidt mere "vagt" - agtige.. En fantastisk race, som i DK nok er lidt overset. Sundheden er stort set også okay, hvis man går efter linjer som i avl er frie for øjensygdomme og har god HD-status.


  • #7   17. nov 2019 @miemiv

    Jeg kender godt Keeshond, og den er utroligt smuk, men min kone er ikke så meget til den. Jeg må nok også indrømme at den bliver lidt for lille for mig. Men søde, det er de absolut. smiley

    @Anne Julie
    Nej, det kan sagtens være at det er et rygte jeg har læst. Mener dog egentligt at jeg har læst det herinde, for at det ikke skal være løgn. En golden er absolut stadig på tale, men igen har jeg svært ved at vurdere hvor meget motion/aktivering der skal til for at tilfredsstille den i hverdagen. I weekenden er vi klart villige til at dedikere tid til træning osv. Det er vi selvfølgelig også i hverdagen om nødvendigt, specielt imens den er hvalp. Er det mig der har misforstået eller er det nærmest ikke de helt hvide/gule der er mest "mainstream"? Synes klart de mørkere er pænere hunde. Men det er jo en smags sag


  • #8   17. nov 2019 De store hvide er typisk af udstillingslinjer, og mon ikke der er flest af dem....?

  • #9   17. nov 2019 Det har du nok ret i smiley

  • #12   18. nov 2019 Golden retrieveren er delt op i to typer, udstillings- og jagtlinjer. Typisk er udstillingshundene større og har lys pels, mens jagtlinjerne er mere adrætte og mørkere, men det er selvfølgelig altid undtagelser.

    Uden at være helt sikker, så vil jeg gætte på, at den golden på dit billede er en amerikansk udgaver (som på en måde er en tredje type), og dem finder du ikke mange af herhjemme, men der findes masser af kenneler, som laver jagtlinjer.

    Jeg har selv en "lille" aktiv fis på 26 kg. De kræver daglig aktivering, og de fleste elsker at træne, men så har de til gengæld også en fantastisk slukknap. Jeg bor i en et-værelses lejlighed på 19 kvm med min, og han er i ro, når vi er inde. Det vigtigste er dog næsten, at de kan få lov til at være en del af dagligdagen, da det er en meget social race.

    Vi købte Atlas i 2016, valgte kennel i april og fik en hvalp fra det kuld, som blev født i maj, så det er bestemt muligt at finde. Det er mit indtryk, at de fleste hvalpe er solgt inden fødslen, men kontakter I opdrættere nu, så burde I bestemt kunne finde en hvalp til sommerferien.


  • #15   18. nov 2019 jeg ved ikke om vores venners golden er den ene eller anden linie, men den er meget mørk og EJER ikke jagtinstinkt smiley ... var ved at dø af grin en gang vi gik tur sammen, der kom en kat og mine skotter SKREG DØD OVER KATTEN og var ved at rive mine arme af led, heldigvis var de i snor .... katten endte med at gå nysgerrigt rundt om Golden Retrieveren som ærlig talt stod og så små dum ud ....

  • #16   18. nov 2019 Men de er jo også apoterende jagthunde.

  • #17   18. nov 2019 hmm ... tja måske det er det, synes ikke den minder om det heller i dens væsen ... den er til gengæld voldsom kontaktsøgende overfor mennesker ...

  • #18   18. nov 2019 @isabelle tusind tak for svar. Det du skriver gør mig mindre hooked på eurasieren, da jeg gerne vil træne lidt og have en som mine unger også kan lege med i haven osv. En som måske er lidt mere kontaktsøgende og knytter sig tæt til os som familie. Især børnene med tiden. Beklager, hvis jeg har misforstået det du skrev ??

    Kender i nogle gode Berner eller golden kenneler? Umiddelbart tror jeg det vil være en bedre valg lige til vores familie


  • #19   18. nov 2019 Thomas
    Mit indtryk er bestemt at eurasieren knyttet sig meget til sin familie, men måske ikke er sådan suuuuuper interesseret i fremmede.
    Vores er meget træningsvillig og elsker at lege med børnene, men hun er som sagt kun 5 mdr, så det kan da være det ændrer sig


  • #20   18. nov 2019 @Ditte
    Ja okay, det har jeg heller ikke et behov for at den skal være. Altså begejstrede for fremmede. smiley Ifht. det træningsvillige, så har hende jeg har snakket med ang. hvalp også sagt at det er mere atypisk at de gider træning i mere end moderate mængder. Hun har dog haft 1 som godt gad, så det hænder tror jeg


  • #21   18. nov 2019 #15
    Nu hænger stort jagtinstinkt, og det at vær en god jagthund ikke altid sammen, det kommer i hvert fald an på, hvad hunden skal bruges til. En retriever skal kunne føres fri ved fod hos fører og først arbejde efter skuddet. Hvis den tændte helt op på vildt og begyndte at jagte rundt med det, så kom den ikke med på jagt en anden gang. Selvfølgelig skal de være på og opmærksomme under jagten.

    Atlas vil gerne jage katte, men det har været meget nemt at lære ham at ignorere dem, når vi møder dem på vores gåture. Det samme med fugle, men vi kæmper stadig med kaniner/harer.


  • #23   18. nov 2019 Hold nu op hvor er hun sød <3<3 det er så nemt at falde for eurasieren. Det er sådan en smuk hund. Tak for dine svar. Det giver lidt mere at tænke over!

  • #24   19. nov 2019 Berner folket må korrigere mig hvis jeg tager fejl ... men dem jeg har kendt har virket en anelse mere tunge i "måsen" end jeg fornemmer TS søger ....

  • #25   19. nov 2019 Jeg har ikke noget imod at de er lidt tunge i måsen, så længe de gerne vil være med og er en smule træningsvillige. Det er ikke en hund vi kommer til at gå til stævner osv med smiley

  • #26   19. nov 2019 nej ok .. der er jo også store variationer ... ved bare at specielt 3 ud af de 4 jeg har kendt fx under varme/bare lune forhold forår, sommer nærmest kun har orket at ligge grundet deres str og pels ...sådan ikke bare som mange andre hunde ligger i varmen men helt dvaske

  • #28   19. nov 2019 Det er klart også en del af overvejelserne. Det er derfor vi måske hælder lidt mere mod Golden. Havde en super god samtale med en Golden kennel her til aften. Det var virkelig positivt smiley

  • #30   20. nov 2019 De er begge helt vildt søde. Vi har snakket med en kennel som kan skrive os op til en han hund til februar ??

Kommentér på:
Valg af hunderace til familie

Annonce