1.114 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Høne, and, ged - er der forskel? Høne, and, ged - er der forskel?

Afledt af denne tråd: http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=138583
om pullehønens endeligt, poppede der et spørgsmål op i mit hovede..

Hvor går grænsen?

Hvad kan I tolerere at jeres hund gør?

Tager en familiens høne?
Tager en and på marken?
Tager en ged?

Det kan også være andre dyr, selvsagt - være kreativ og lad mig høre, hvor jeres grænse går, før I ser det som en adfærdsproblematik og ikke et naturligt aspekt af hundens liv..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Høne, and, ged - er der forskel?
  • #1   22. okt 2007 Irriterende fluer og klamme edderkopper *GGG*

Havde ikke været vildt stolt af min hund hvis den havde taget en høne...

• #2   22. okt 2007 det klart man ikke bliver stolt...men det jo hvad der kan ske...da det dyres natur!!!!

• #3   22. okt 2007 Joo - men hvor går grænsen for hvad I synes er normalt og acceptabelt at en hund "kommer til"?

• #4   22. okt 2007 Er ik voldsomt stolt af min tæve når hun er kommet med harer/kaniner eller katte hun har taget.. Og ged.. Så når vi op på en størrelse hvor jeg ik syns det er sjovt mere..

Dermed ik være sagt jeg ik ser det som noget naturlligt, men syns ik det er noget der gør mig specielt stolt af hende..

• #5   22. okt 2007 Har det lige som Anitha......fluer er iorden , ellers ikke .
    Vil naturligvis ikke få dem aflivet hvis de kom med en fugl eller lignende......men ville blive meget ked af det på det dyrs vegne som det var gået ud over .
    Rørte de nu familiens kat ville der nok blive et problem , men ikke aflivning..

• #6   22. okt 2007 Jeg har den holdning at mindre dyr, insekter, fugle, mus, HØNS, ja sågar en kat er hvad der kan ske (skal lige siges jeg elsker katte, så det er ikke derfor jeg skriver den med) men når det kommer til de større dyr, geder, får, dådyr osv. så ville jeg overveje at passe lidt mere på min hund (selvfølgelig afhænger det også af race) Men små dyr er lettere at fange og ligesom katte leger med en fugl og til sidst dræber den kan en hund også lege med mindre dyr og til sidst dræbe dem.. Hvis de går på større dyr vil jeg mere kalde det direkte "mord"..

• #7   22. okt 2007 Jeg havde ikke stået med et smil på læben hvis jeg så at Daisy var godt i gang med at bide en høne ihjel, så der går min grænse...
    Hvis det var sket, (hvad der nok ikke sker da jeg aldrig ville ha min hund fri hvor der var høns gående frit) ja så var der jo ikke så meget at gøre ved det.

• #8   22. okt 2007 Reese, ikke at fortælle det er vel at tabubelægge et område, som rigtig mange hundeejere faktisk stifter bekendtskab med?

Jeg er hverken stolt eller ikke stolt af min hund, når han forsøger sig med at jage vildt.
    Han får stimuleret sin byttedrift i sin træning og derfor ville det være unaturligt for ham ikke at reagere, når der der dukker et dyr op på marken.

Der, hvor filmen knækker i vores tilfælde og hvor vi som ejere skal arbejde os henimod er jo at tilføre så meget lydighed, at han kan stoppes i sit forehavende...

• #9   22. okt 2007 Og siger lige som Reese......kan ikke ikke lige se hvordan problemet skulle opstå her hjemme hos os .

• #10   22. okt 2007 Reese: Den er hegnet ind.. Det er nu heller ik li noget hun ynder at gøre mere.. Men da hun var yngre skete det en gang imellem..

• #11   22. okt 2007 Anita: jeg så eller hørte heller ikke da det skete.. Hønen var død da jeg fandt den.. Var bestemt heller ikke stolt, men blev heller ikke sur, for vi burde have lavet en gård til dem, så det var vores egen skyld.. Men Aiya har gået frit blandt dem siden vi fik hende uden hun så meget som har rørt dem..

• #12   22. okt 2007 Jeg vil pointere at jeg ikke mener det er acceptabelt og min hund får bestemt ikke ros, når den fiser efter en hare...
    Men jeg ser det som noget naturligt. Jeg ser det ikke som et adfærdsproblem. Men måske nok som et førerproblem fordi vi endnu ikke har styr på lydigheden....

Min grænse ved jeg faktisk ikke rigtigt hvor går. Det handler nok lidt om, hvordan "byttedyret" opfører sig, tror jeg.
    Et dyr der står stille på marken mener jeg vil være unaturligt for en hund at jage efter. Og så mener jeg, der er et problem...

• #13   22. okt 2007 Jeg ville rigtig gerne have en kommentar fra Reese, der mener man skal tie stille med den slags oplevelser - jeg vil gerne vide, hvilken fordel det vil give?

• #14   22. okt 2007 Min hund har taget en høne, en hane ( som overlevede), 3 katte og en kanin...

Ikke noget jeg synes er specielt godt, men heller ikke noget jeg går i koma over.

Hunde er rovdyr... og sådan er det bare.
    Når der er noget i byttedyr størrelse, der bevæger sig hurtigt, så tændes jagtinstinktet.
    Og det må man så tage hensyn til.

Alle de dyr, der er blevet slagtet af min hund er kommet på den forkerte side af hegnet, så jeg vil ikke bebrejde hunden noget

• #15   22. okt 2007 Reese - ok - jeg må indrømme, at jeg finder det naturligt på en hundeside at dele alle aspekter af hundeholdet - også når en hund jager uden at have fået besked på det ;o)

• #16   22. okt 2007 Selvom man har en jagthund er det bestemt muligt at lære den at omgåes de andre dyr i husstanden - på fredelig vis.

Men dyr som ikke tilhører husstanden vil være et oplagt 'jagtbytte', såfremt de forvilder sig ind på matriklen - men at jage et fremmed dyr væk fra bopælen og til at 'nedslagte' det - ja der er stor forskel.

For mit vedkommende er det ganske uacceptabelt at hundenselv tager initiativ til at knække halsen på forskellige dyr - 'udenfor jagtsæsonen/situationen'.

• #17   22. okt 2007 Reese, ordet behov er måske også lidt malplaceret i denne forbindelse ;o)
    Når du skriver det på den måde får jeg en fornemmelse af, at det er noget du betragter som værende pinligt a' la toiletbesøg og vask af undertøj... ;o) - jeg kan meget vel tage fejl.

Her på stedet deles hundes skidevaner, deres madvaner, deres sovevaner og alle mulige andre vaner, der er ganske naturlige.
    At dele deres uvaner er for mig at se ligeså naturlig og ikke det mindste pinligt...

• #18   22. okt 2007 Min søster havde en hund, den var omkring 6 mdr, og hun havde også en kanin og et marsvin.

Hunden havde gennem tidlige hvalpeperiode været sammen med kaninen og marsvinet mange gange uden at virke synderligt interesseret, så min søster tog ikke specielle forholdsregler i den forbindelse ud over at gnaverne selvfølgelig var i deres bur, når dyrene var alene hjemme.

En dag kom min søster hjem og fandt hunden liggende i buret, den havde slået både kanin og marsvin ihjel...

Naturligt eller unaturligt? Er hunden syg i bolden?

• #19   22. okt 2007 For mig er der ikke nødvendigvis forskel på " en adfærdsproblematik" og "et naturligt aspekt af hundens liv"... Naturlig adfærd kan for mig sagtens være problemadfærd...

Men jeg vil sige at tager min hund noget levende er det mig der har fejlet - ikke hunden! i forhold til mange af dyrene ville jeg ligefrem forvente min hund ville tage dem, hvis den havde muligheden derfor... Og dette er så min opgave at sørge for den ikke får!
    Men jeg ville klart være mere ked af det hvis den tog en kat (i sær hvis det var en af vore egne) eller et større husdyr, end hvis den tog en and eller fugl nede i hundeskoven. Ellers må jeg også sige at tamdyr vægter højere for mig, end vilde dyr - ikke grundet dyrene som sådan, men grundet disse har en ejer, som man må forvente bliver berørt...

• #20   22. okt 2007 Syns bestemt heller ik det er iorden når min hund har taget noget.. Naturligt, muligvis, men ik iorden.. Vi søgte hjælp til at klare problemet for har hele tiden været klar over at det er mig dedr har lavet en fejl.. Og det hjalp at ha nogen andre med i baghånden..

• #21   22. okt 2007 Ville helt klart sætte grænsen ved geden.. Jeg kan leve med de mindre dyr så som fugle og katte (bryder mig ikke om katte)
    Det er jo hundens natur, men jeg ville da ikke være glad hvis han fangede noget..

• #22   22. okt 2007 Vega har en gang taget en hanekylling, der kom for tæt på... min fejl - jeg skulle have passet bedre på... Hun fik dog ikke lov til at spise den...

Nu har vi ikke selv geder/får - men hvis hun tog naboens får, ville jeg blive MEGET bekymret.

• #23   23. okt 2007 Karina og Marianne, hvad det der gør, at det lige er ved geden bekymringerne opstår?

• #24   23. okt 2007 Tror det har noget med størrelsen af byttedyret at gøre.......

Er det et lille er det mere "harmløst" end et der er større end hunden selv.

Alene det hunden tør gå på et dyr der er så "stort" tror jeg får mange tanker igang.

Mine har i haven nydt et par duer i sommerens løb........ikke noget jeg hverken praler af eller skammer mig over. Det er ikke noget jeg kan forhindrer med mindre jeg konstant våger over dem, og det gider jeg ærligt ikke i min egen have.

• #25   23. okt 2007 CH

Jeg vil nok sige størrelsen - Og så vil jeg bare tænkte hvad bliver det næste.. et barn!!

Det er min grund til at sætte grænsen ved geden eller fåret for den sags skyld - Uanset hunderace..

Kommentér på:
Høne, and, ged - er der forskel?

Annonce