{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.125 visninger | Oprettet:

Depositum for hvalp? {{forumTopicSubject}}

Jeg har set dette brugt flere steder og vil lige dele min holdning til det...

Jeg har erfaret fra DKK at HVIS man har taget depositum for en hvalp, så kan man som opdrætter ikke fortryde og fra den dag depositumet er betalt, så har køber ret til en hvalp fra opdrætter fra det pågældende kuld.

Så er det jeg tænker at når jeg engang skal have hvalpe - så vil jeg i hvert fald ikke tage depositum, fordi jeg vil have ret til at "springe fra" eller ændre mening - hvis nu jeg hellere selv vil beholde hvalpen, eller jeg pludselig ikke føler at familien er den rette for hvalpen.

Hvordan har i andre det med depositum og den situation man kan ende med at stå i som opdrætter?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Depositum for hvalp?
  • #1   25. nov 2007 Jeg har aldrig givet noget form for forudbetaklig - og jeg kommer heller ikke til det..

    Jeg vil sig at det er tyveri, når man opkræver et beløb, når man bestiller en hund..

    I den forbindelse vil jeg sige, at opdrætter må tage det tab, hvis det er at man spriinger fra.

    Men der er mange små (køkkenopdræt) som taget et beløb., derfor vil jeg undgå et hvert køkkenopdræt..


  • #2   25. nov 2007 nicola: du er ikke mere bundet, end du er i det øjeblik at du siger til køber, at han gerne må købe en af dine hvalpe - det erlige så bindende som depositum, men du kan jo altid kræve at køber skal kunne bevise det

  • #3   25. nov 2007 man tager da ikke depositum førend man er HELT sikker på, at det er den rette familie der skal have hvalpen

  • #4   25. nov 2007 kan vel også være det bare er noget de skriver....?!

    Det har vi ihvertfald prøvet... Der stod klart... depositum 2500.. og da vi så fik kom ned og besøgte opdrætter osv... Sagde hun at det udelukkende var noget hun skrev fordi det var en lidt speciel race, og hun ikke gad der kom en masse for at se dem som egentlig ikke var interesseret og at vi selvfølgelig ikke skulle betale 1 krone før vi fik vores hund!


  • #5   25. nov 2007 Alle de jeg har på en liste der gerne vil købe en hvalp, har været hos os og er blevet godkendt til at få en hvalp. Når hvalpene så er født skriver jeg til alle om de stadig er intereseret og hvis de er skal de betale et depositum. Så har jeg nemlig også dækket det beløb ind som jeg skal af med til hanhunden + det er som en sikkerhed for at familierne nu også er 100% sikre.

  • #6   25. nov 2007 Sanne: det kan man faktisk ikke - du har indgået en aftale om salg og den skal du fuldføre, men de fleste vil jo acceptere, bare de får pengene retur

  • #7   25. nov 2007 Jeg betalte depositum da jeg bestilte min hvalp og det følte jeg som en slags tryghed... nu var han min! Syns det er i orden med despositum, der er trods alt en hel del udgifter forbundet med at have smårollinger.... og avleren står ikke lige pludselig i den situation at halvdelen af hvalpekøberne plusli springer fra fordi de har fundet en anden hvalp... der er lissom forpligtelser begge veje og jeg tror man skiller nogle af de useriøse købere fra.

  • #8   25. nov 2007 Jeg betalte 10% i depositum for Luna. Det havde jeg det helt fint med.

  • #9   25. nov 2007 DKK har sagt klart (deres jurist) at hvis man har taget depositum - så kan man ikke ændre mening - heller ikke ved at tilbagebetale det beløb en evt. køber har betalt...

    Jeg har hvalpene ve og vel som 1. prioritet og hvis jeg når den er 7 uger pludselig føler at det ikke er den rigtige familie til den hvalp - eller at familien alligevel ikke lever op til mine krav - så vil jeg forbeholde mig retten til at sige at de må finde hund et andet sted.

    Hvalpene ændrer sig meget hele tiden - og en hvalpetest laves først ved 7 uger - der kan ske meget!

    Folk kan vlære enormt overbevisende og sælge sig selv godt - hvis man pludselig som opdrætter føler at noget ikke er som det skal være - så vil jeg personligt ikke være bundet på hænder og fødder og kunne risikere at skulle udlevere en hvalp til nogen jeg ikke har det godt med.


  • #10   25. nov 2007 Det med at man har udgifter på at avle, det er noget man ved - at det koster noget..

    Men det er sq ikke køberen der skal dække det beløb.

    Sæt prisen på en hvalp.. og så er det det beløb det koster. og ikke andet.


  • #11   25. nov 2007 Har slet ikke hørt at man bruger depositum i newfverden... jo forresten så en fornyligt, men " ikke hos rigtige opdrættere"....

  • #12   25. nov 2007 Der blev også betalt depositium for Fie og det er helt fint med mig.

    Kan dog sagtens se problemet for en opdrætter der pludselig ombestemmer sig, men på den anden side, så er det vel "bare" at vente med at vælge hvalpe til købere efter testen er taget.....eller hvad ?


  • #13   25. nov 2007 Enig!

    Men måske er det fordi nogle opdrættere er bange for ikke at komme af med deres hvalpe.

    I min race ( Cavalieren ) bliver hvalpene revet væk, så derfor er jeg ikke spor bange for det - måske derfor man kan tillade sig at være lidt mere selektiv.

    Jeg frygter virkelig om man kan finde de helt rigtige købere - gider ikke bare sælge til nogen der forsvinder helt og hvor man aldrig ser hunden igen - den kommer ikke til at gå hos mig : )

    Alle mine hvalpe skal gå til hundetræning i mindst 1 år - starte med et hvalpemotivationskursus.
    Så skal de bedste udstilles og alle hvalpe skal hjertescannes og tjekkes for løse knæskaller.

    Jeg vil også se dem - mindst en gang om året indtil hunden er 4 år - jeg håber at man kan få etableret et godt forhold til alle hvalpekøberne så man på den måde kan se hunden...

    Jeg møder dagligt folk med hunde hvor jeg korser mig over den måde de har hund på - mine hvalpe skal bare ikke ende sådan et sted.



  • #15   25. nov 2007 Jeg har gerne kontankt til 4-6 opdrætter når jeg skal ha en ny hvalp..
    Når jeg har set hvalpen hos de forskellige opdrætter, kan jeg beslutte mig til hos hvilken kennel jeg vil handle hos.

    Og her er der ingen der forlanger depostium.


  • #17   25. nov 2007 Enig med nicola .

  • #18   25. nov 2007 Daisie - ja det kan man da sagtens sige...

    Men mine hvalpes velfærd kommer før eventuelle hvalpekøbers grad af "muggenhed"


  • #20   25. nov 2007 Vi betalte også depositum for Peekaboo.

    Vi havde snakket med kennelen inden hun blev født, og efter at vi så havde set hende første gang, skulle vi sige endeligt ja eller nej - og betale depositum hvis vi sagde ja.

    Jeg synes det var en god ide; der var kun 2 i kuldet, så de kunne sagtens få hende afsat til andre. På de måde viste de at vi var seriøse og at hun var den enste hvalp vi "havde lagt billet ind på".

    Jeg kan slet ikke se problemet med depositum.

    Hvis man ikke kan betale 3000 kr. inden, jamen hvordan skal man så kunne betale 10.000 kr. når hvalpen er slagsklar?

    Og hvis man ikke stoler nok på sælger til at ville give dem et depositum - ja så skal man måske heller ikke købe en hvalp derfra.

    Depositum viser at begge parter er seriøse omkring det....


  • #21   25. nov 2007 Vi gav depositum for Enzo. Det var mig der tilbød det. For vi sku rejse til Grækenland, og jeg ville være sikker på at hvalpen var min også når jeg kom hjem. Så for mig var det en sikkerhed. Og så følte jge også at jeg viste dem at jeg virkelig ville ha ham.

  • #22   25. nov 2007 Ja selvfølgelig er det det - hvem skulle ellers bestemme det??

    Jeg ville fx. aldrig sælge hvalp til dig - fordi kemien bare ikke er i orden imellem os - det er vel meget klart?

    Ligesom jeg ikke kunne forestille mig at du ville have lyst til at købe en hvalp af mig?

    Kemi er virkelig vigtigt synes jeg - netop fordi jeg ikke vil have at mine hvalpe bare forsvinder når de går ud af min dør som 8 ugers.


  • #23   25. nov 2007 AnneMette - jeg har hørt det fra flere opdrættere som vist havde fået de at vide på DKKs opdrætter uddannelse....

    Men nej - har det ikke på skrift...


  • #24   25. nov 2007 Jo det gør jeg også når jeg når så langt...

    Har bare hørt fra flere mennesker jeg kender godt og stoler på - at det var tilfældet.

    Kender en der netop stod i katte pinen, men heldigvis accepterede familien at få pengene retur...

    Hun fik den besked af DKK - at depositumet binder


  • #25   25. nov 2007 Fandt dette på dkk

    (link fjernet)



  • #26   25. nov 2007 Nicola:
    Nu er jeg så heldig at vi har fået er rigtig godt forhold til Peekaboo's opdrættere.

    Men det er da et tilfælde. Når jeg køber en hvalp, så er interesserede i at kennelen er seriøse omkring deres hunde og hvalpeopdræt. Jeg er ligeglad med om de griner af mine vittigheder eller om de gider drikke rødvin med mig,
    Ja tilliden skal være der, men man kan da sagtens have tillid til en persom selv om kemien ikke passer.
    (og omvendt - der er nogle hvor kemien virkelig passer, men som jeg aldrig ville sælge en hundehvalp til).


  • #27   25. nov 2007 Hmm men den forklarer bare ikke rigtigt den omvendte situation

    Men jeg vil kontakte DKK og få et klart svar : )


  • #28   25. nov 2007 Hvis min hund endag gik hen og fik hvalpe..
    Ville jeg da tage et lille beløb for at være sikker på den person som henvendte sig er 110% sikker.. hvis der så skete det at personen efter att have reserveret en hvalp hopper fra, ved at kontakte mig og sige at de om bestemte sig.. Ville jeg da betale pengene tilbage! da de penge som satgt ikke er mine.. Dog vil jeg som sagt tage et lille beløb for den reserveret hvalp smiley


  • #29   25. nov 2007 Ja men hvad er en gyldig grund?

    Det er jo vildt svært at finde ud af...



  • #30   25. nov 2007 Jeg læser det også som aftalen er gældene for begge parter og så er den nok mere end svær at annulere igen, medmindre man har eget gode kort på hånden, og der tror jeg ikke ens mavefornemmelse gælder

  • #32   25. nov 2007 jeg har lige annulleret en handel på en af mine hvalpe selv om der var betalt depositum...
    Men med den historie der ligger bag - føler jeg at jeg er FULDT ud berettet til det..
    Hvalpen blev ikke afhentet da den blev 8 uger - kunne ikke få fat i hende - først 1 uge senere skriver hun at den skal blive til i midten af december hos mig. jeg ber hende så om at indbetale pengene for hunden, da det jo som sagt er sket før hun ikke dukker..
    Dette lover hun - meeen nej, de kommer ikke..
    Så efter yderligere 1 uge hvor jeg prøver at få fat i hende giver jeg så op..
    Jeg syntes jeg har handlet fair - da jeg jo ikke kan holde en hund i 3½ mdr. når ikke man ved om hun dukker op.
    Hun har endvidere ALDRIG været at se den..
    Syntes i ikke det er fair nok??


  • #33   25. nov 2007 Jeg er i hvert fald fast besluttet på IKKE at tage depositum - eller underskrive nogen som helst kontrakt før hvalpen flytter...

    Jeg vælger ikke hvem der skal hvorhen før efter hvalpetest som 7 ugers.


  • #34   25. nov 2007 Nu har jeg ikke læst samtlige svar i denne tråd... Men jeg vil godt kommentere det som købers syn på det - end sælgers...

    Jeg syntes det er helt iorden med depositum - og syntes det er en måde at garantere køber at han/hun får (hvis hunden kommer) det køber søger.. Da det jo kan være til avl. osv... Den ENESTE grund til (syntes jeg) at sælger har ret til at tilbagetrække købsretten og derved depositum, er hvis hunden mentalt ikke ville kunne fungere hos førsteretskøberen. (den der har betalt depositum) Og BESTEMT ikke fordi sælger får "lyst til" at beholde hvalpen... For mig ville det KUN udvise at sælger ikke er seriøs og er ligeglad med om køber får hvad hun/han forlanger/forventer/ønsker. Men kun er intr. i sin egen avl - og ikke hvad man vidrebringer andre potentielle avlers intr.


  • #36   25. nov 2007 Nicola: husk at hvis du mundlig har sagt til folk at de godt kan købeen hvalp hos dig, så er det lige så bindende, som en kontrakt - men hvis du gør meget ud af at fortælle folk at de ikke kan være sikker på en hvalp, inden de er 7 uger og du beslutter fordelingen, så tror jeg du har alt på det rene

  • #37   25. nov 2007 Maria E: Godt skrevet... det er så set fra sælgers side - og kan sagtens se det fra den side også... Godt formulleret. :o))

  • #39   25. nov 2007 Jeg har altid lagt depositum for mine hunde,når de er blevet født..
    selve hvalpen er først blevet valgt ud,ved 7 ugers alderen..
    Jeg bestiller som regel hvalpen,når jeg hører om selve parringen,altså at den er planlagt og har været første vælger..
    Finder hvalpen i samråd med opdrætter,som selvfølgelig er sat ind i,hvad hvalpen skal bruges til..

    Dog er de 2 unge tøser,valgt helt anderledes end hvad jeg normalt plejer smiley


  • #40   25. nov 2007 Og Nicola: Det er da ikke en naturlig indstilling som sælger at have - at hvis ikke "kemien" passer mellem dig og sælger så vil du ikke sælge... Troede du ville hundene det bedste - og det kan jo godt være køber er den perfekte til det - men du sælger ikke fordi DU ikke personligt kan man køber...
    jeg tror du blir for personlig til at kunne sælge hvalpe så... Så tænker du på hvad DU kan li og ikke hvad hunden har godt af...


  • #41   25. nov 2007 Heidi: jeg er nu enig i at kemien, på et eller andet plan, skal være i orden - for det er jo ikek bare at sælge en hvalp, men forhåbenlig mange års samarbejde der skal til at starte - så du kemien ikke, så starter man på et træls grundlag

  • #42   25. nov 2007 Heidi - jeg vil have kemien skal passe - og at hjemmet skal være dte rigtige for hvalpen...

    Som sælger vil jeg have lov til at bestemme - enevældigt : )

    Men det er nu engang den ret man har som sælger

    Platugler - ja jeg vil gøre som du skriver til sidst - ikke love noget før man skriver kontrakten under...

    Daisie - ja det var til dig...


  • #43   25. nov 2007 Og som køber af en hvalp - vil jeg da også sige....
    Efter sælger har solgt hvalpen til mig, har denne ingen ret til mere at sige "min hvalp" nu er det en andens hvalp - og er man ikke klar til at sige det, er man ikke klar til at sælge hvalpe... (i mine øjne)


  • #46   25. nov 2007 Nicola: Jeg kan forstå at du vil ha kemien til at passe imellem hunden og køber, men ville da ikke købe af dig hvis du "personligt" skulle kunne lide mig... Hundens ve og vel er vel det vigtigste som du selv skrev før.. Det er vel ikke så vigtigt om du personligt kan med personen hvis du ved hvalpen ikke kan få det bedre..??

  • #47   25. nov 2007 Heidi: jeg har nu solgt mine hvalpe og uden problemer, men det er kun under bestemte vilkår - der skrives kontrakt - bla må køber ikke avle uden tavle, udenfor DKK, ikke aflive, ikke sælge eller vidreformidle - uden at jeg bliver kontaktet og giver accept - jeg har tilbagekøbsret til en fastsat pris. Så jo, jeg mener at det er meget vigtig at ejg kan lide de mennesker der skal købe en hvalp hos mig - det er da grundlaget for at jeg tror at hunden får det godt og at jeg ved at jeg bliver kontaktet, hvis der er problemer

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 32 Svar: 750
    #49   25. nov 2007 Synes sq efterhånden mange opdrættere lægger op til at man skal komme med en kandidatgrad i hundehold og et 400m2 hjem med dertilhørende 1 hektar have og et job på max 4 timer om dagen før man kan få lov at få en hvalp.

    Der er mange forskellige måder at holde hunde på, og de fleste af de måder er sq ligeså god som enhver anden. Jeg ville dælme blive godt sur i roen hvis jeg har fået at vide jeg kunne få en hvalp men sælger så kommer i tanker om at den kunne hun da godt tænke sig selv at beholde. Så er man langtfra proffesionel.


  • #50   25. nov 2007 Platugler: Må de overhovedet noget som helst med deres hund - uden dit samtykke?
    Jeg kan godt se det fra din side... Jeg er måske bare ikke den SÅ krævende person hvis det var mig.....


  • #51   25. nov 2007 Mit opdræt skal blandt andet være fordi jeg selv er interesseret i at beholde en hvalp.
    At de parringer jeg laver er af en kvalitet at jeg selv har lyst til at beholde noget derfra...
    For derigennem at udvikle mit avlsarbejde og kvaliteten af mit opdræt...

    Derfor er man også nødt til at se sit opdræt og kunne følge det

    Plus at det da er utroligt dejligt at have et tæt forhold til sin opdrætter - en ven, vejleder og støtte??

    Kan slet ikke se problemet - men det gode ved det hele er jo at man som sælger har fat i den lange ende : )

    Man bestemmer selv - og kan folk ikke lide det - så må de bare købe hund et andet sted!

    Nå jeg er nødt til at smutte - men kigger ind senere.

    God aften til alle.


  • #52   25. nov 2007 Daisie: jeg ønsker ikke at mine hvalpe skal ende i statistikken over de 15.000 danske hunde, der hvert år, bliver aflivet og vel at mærke er sunde og raske - ejerne har bare givet op, af mere eller mindre seriøse årsager. De skal heller ikke ende til salg i den blå avis og blive kasteboldt eller ende hos en hundefabrikant eller hos mennesker jeg ikke kan stå indefor. Mit avlsarbejde skal heller ikke gå til spilde ved at der avles tavleløst eller i en anden klub.

    De køber jeg har solgt til, har alle væres meget glade for at skrive under på den kontrakt - det giver den en vished om at jeg er meget engageret i hvalpene og deres fremtidige liv og at køberne aldrig vil henvende sig forgæves til mig.

    så nej, det er ikke mistillid, men er erkendelse af at man nu engang ikke kender folk, ind under huden


  • #53   25. nov 2007 Kan af og til blive helt bekymret for den dag jeg skal have en tavle hund.....

    Der er godt nok mange krav man skal opfylde....


  • #54   25. nov 2007 Heidi: selvfølgelig må de det - de kan neutralisere den hvis de vil - de kan fodre med et de vil, selv om jeg har holdt en meget lang fordrag om foders vigtighed, de kan gå til træning eller ej, selv om jeg har ytret ønske om at de selvfølgelig træner deres hund, de kan vælge den dylle de vil - dog på nær hvis jeg skal betale 50% af HD foto, så skal det fortages hos en dyrlæge jeg anbefaler - Så jo jeg mener nu nok at de kan hvad de måtte ønske, indenfor rimlighed

  • #56   25. nov 2007 Rene: der er ingen at de krav ejg stiller op, som almindelige og fornuftige mennesker ikke let kan opfylde og jeg tager jo altid en god og lang snak om det, så folk forstår bagrunden for de krav og de kan godt forstå mig.

    Hvis man ikke kan leve med de krav, så er det jo ensbetydende med at man er en dårlig hvalpekøber, men så skal man bare ikke købe hos mig .... jeg tilbyder mine køber meget, men jeg forventer også den del. Bare fordi hvalpen er solgt, betyder det jo ikke at mit ansvar er væk


  • #57   25. nov 2007 Rene.. Nu er det ikke alle steder det er sådan smiley

    Samt er der en god kemi mellem dig og opdrætter,kommer tingene helt af sig selv smiley

    Visse ting nægter jeg at gå med til,så er det bare ikke der jeg køber mine hund..
    Samt Jeg har såmænd osse KRAV til opdrætter !


  • #58   25. nov 2007 Daisie: nå det nu er naturlig for di, så er der jo heller ingen problemer i at underskrive sådan en kontrakt - det må da give dig en glæde og sikekrhed, at vide at du har købt hvalp hos en opdrætte, der går så meget op i hvalpenes ve og vel at de ser frem i tiden og ikke indtil hvalpen er solgt. Det er det jeg oplever hos mine hvalpekøber.

  • #60   25. nov 2007 Stine: nemlig - en seriøs køber - har også krav til opdrætteren og vil man ikke gå med på kravene, ja så må man jo finde et andet sted.

    mine køber må også acceptere at det er mig der fordeler hvalpene og at de tidligst får at vide om der er en hvalp til dem, når hvalpene er 6 uger


  • #61   25. nov 2007 nej måsle du ikke forlanger meget *G*, synes bare snart at alle disse kontrakter minder mere om en udstationeringsaftale.....

    Skulle jeg en dag være nødt til at videreformidle en hund, ville jeg da altid kontakte opdrætter, men jeg ville holde på min ret til evt selv at finde et egnet hjem hos f.eks familie eller hos hundevenner, kunne jeg ikke det ville jeg levere den tilbage.

    Vil da hellere aflevere hunden hos mennesker der kender hunden og alle dens særheder.

    Hvis der var kontrakt på Fie og der skete noget, ja så kom hun ikke tilbage til opdrætter, om det så kostede mig et sagsanlæg.


  • #62   25. nov 2007 daisie: ved ikke hvor meget man kan hjælpe når det er allergi, men jeg ville have søgt højt og lavt efter hjælp og have sat jungletrommerne i gang og så ville jeg have lyttet til dig og ikke mindst, så skulle vi tale om refusion af købsprisen ..... og hvor ville det have gjort mig ked af det - rigtig øv

  • #63   25. nov 2007 Rene.. Jeg leverer så mine hunde retur til opdrætter,hvis der skulle ske noget tragisk smiley

    For det er folk jeg stoler på og som jeg har en kemi med,samt ved at de vil det bedste for de hunde smiley

    Jeg skal ha e tillid til sælger,ellers vender jeg om og går.. Har været i kløerne på en ikk fair opdrætter og ønsker det ikk igen


  • #64   25. nov 2007 Stine

    Nej håber da ikke det er sådan alle steder, for så ville det sgu se sort ud.....


  • #65   25. nov 2007 Hov de krydsede lige hinanden de indlæg Stine *G*

    Mener bare at hvis jeg skulle af med en hund og jeg havde den "perfekte" hjem til hunden, så ville jeg orientere opdrætter om hvor hunden nu var , men er forholdet iorden til opdrætter ville det nok heller ikke blive et problem................

    Mht Fie så er der helt andre ting der spiller ind der, der er kun en jeg ville give hende til ellers blev det en sidste tur til dyrlægen.


  • #66   25. nov 2007 Jeg skriver ALDRIG under på at jeg SKAL kontakte oprætter hvis jeg af en eller anden årsag ser mig nødsadiget til at skille mig af med min hund.. JEG bestemmer hvor min hund kommer hen hvis jeg af en eller anden grud skulle af med een... Jeg har købt den... Batalt måske 8-10.000kr for den... Jeps den er min og den jeg har betalt de penge til - skal da overhovedet ikke bestemme en dyt mere over den...
    Det er min holdning...


  • #67   25. nov 2007 Heidi.. jeg gør det såmænd frivilligt;-)

    Ligesom jeg kontakter dem og fortæller lidt om,hvad vi render og laver af mulige og umulige ting..
    De blir osse kontaktet som de første,efter dyrlæge ved alvorlige skader/problemer..


  • #68   25. nov 2007 Altså tilbyder dem hunden først smiley

  • #69   25. nov 2007 Heidi - hvorfor??

    Hvorfor har du ikke tillid til din opdrætter??

    Hvorfor købe hund af en man på forhånd ikke har tillid til?

    Jeg vil ikke nødvendigvis have forkøbsret på - men jeg VIL kontaktes og hjælpe med at omplacerer den


  • #70   25. nov 2007 Rene: men fordi jeg har forkøbsret, betyder det jo ikke at jeg vil ha hunden - det er jo for at sikre mig at den komemr et ok sted hen. så kom du og fortalte at du skulle af med hunden og du selv havde fundet et super sted, så ville ejg kontakte det nye hjem og hvis jeg syntes at de var ok, så ville jeg skrive under på at hunden kunne vidreformidles til dem.

  • #71   25. nov 2007 ok, Platugler, så er vi ikke så uenige smiley

  • #72   25. nov 2007 Heidi: hvis du ikke tror på at opdrætteren vil dig og din hund, det bedste hvis det feks skulle komme til at hunden skulle finde et nyt hjem - hvorfor så købe hund det.

    hvis man ikke vil skrive under på kontrakten, få får man ikke lov til at købe hund hos mis - ingen af punkterne står til diskution


  • #73   25. nov 2007 Rene: nej - min ønske er det bedste for hunden og kender du nogle kompetente mennesker hunden kender, som kan overtage den, så vil jeg jo synes det var super.

  • #74   25. nov 2007 Nicola og Platugler: Jeg siger da på intet tidspunkt at jeg ikke har tillid til opdrætter - ellers ville jeg da slet ikke købe hund der... Men når jeg har købt en hund har jeg KØBT den.. Jeg går heller ikke ind i en butik - køber en bluse og derefter kontakter butikken igen når jeg gir den til en veninde..

    Self er en hund og en trøje ikke det samme - men i realiteten er det jo - da det er en "vare" jeg har købt....



  • #75   25. nov 2007 Heidi: nej det kan slet ikke sammenlignes - den hvalp jeg sælger er jo ikke bare en brugsgenstand - den er resultatet af mit arbejde - mine ideer om avl, om racen og jeg har nøje ideer om hvad der er et godt hundeliv - jeg kommer jo ikke og kigger over hækken, men forbeholder mig visse ting, at der har jeg det sidste ord - du køber vel ikke en hund for at have eneret til at beslutte om den skal aflives??

  • #76   25. nov 2007 Platugler... Hvem snakker pludselig om at aflive?
    Ja - self hvis jeg stod i sådan en situation hvor aflivning kom på tale, ville jeg da gøre alt hvad der stod i min magt for at redde hunden... men det er jo heller ikke dette det handler om...? Eller er det? for ellers kan jeg da godt se problemet....
    Jeg køber i forvejem slet ikke en hund med henseende om aflivning... men JEG forbeholder mig retten som EJER at bestemme hvor min hund kommer hen.... Og ville da også kontakte opdrætter af mig self hvis jeg stod i sådan en situation. ;o)

    I må jo også kunne se den anden side af sagen - I har jo også købt jeres hund et sted... Skal de bestemme over jeres hund? Jer der kender deres personlighed og særheder. Jeg ser ikke opdrætter som en der kender min hund når den er tre fire eller fem år...


  • #77   25. nov 2007 Heidi: ja, jeg har købt min hund og jeg ville med glæde skrive unbder på det jeg selv beder folk skrive under på - alt andet ville da være mærkeligt

  • #78   25. nov 2007 Platugler: Ja self. Det siger jeg heller ikke - men jeg syntes bare man skal tænke lidt mere på hvem hunden kommer til - end, "hvad nu hvis" - hvis man mener man har fundet de rette købere, stoler man så ikke så meget på dem at de ville komme til opdrætter hvis dette var nødvendigt...? Opdrætter forventer køber er sådan og sådan - skriver under på det ene og det andet... Hva med køber...? De kommer ikke rendende med kontrakt hvor I skal skrive under på at I er kompetente opdrættere.

  • #79   25. nov 2007 Heidi: de har da købeloven i ryggen, som hjælp hvis vi ikke er kompetente opdrætter.
    og jeg har prøvet at sælge til nogen, der ikke var hvad jeg troede - der på trods af hvad jeg fortalte dem, satdig valgte at lade hunden sove alene i en tilstødende bygning - lod den gå på trapper da den var 8 uger og begyndte at cykle med den da den var 4 mdr - så nej, men kan ikke lære folk godt nok at kende og selv om man synes rigtig godt om dem, så kan de fejle


  • #80   25. nov 2007 Heidi.. Jeg får da skrevet ting i mine kontakter,som opdrætter så osse skriver under på.. Kontrakten går begge veje..

  • #81   25. nov 2007 Platugler: Nej self ikke - men det ville du jo aldrig kunne vide med sikkerhed... Enhver der læser herinde ville kunne snørre enhver opdrætter hvis de ville. Det er bare et spørgsmål om at kende de få alm adfærds-signaler osv. og ha de rette spørgsmål parat til sælger, så er de solgt... Man kan ALDRIG vide sig sikker - selv efter mange års erfaring.... Desværre...

  • #82   25. nov 2007 Hov glemte at svare...
    Købsloven........ HA..... Købsloven er lige så meget værd som Geo O´ ord på at det er en amstaff og ikk en Pitbull. ;o)


  • #83   25. nov 2007 Heidi: nej netop og derfor laver jeg kontrakt og derfor er der en bod på, hvis folk ikke overholder kontrakten


    det med købeloven passer altså ikke - hvis jeg som DKK opdrætter ikke efterkommer DKK's anvisninger om tilbagebetaling, så smider de mig ud og det er faktisk et ret godt middel til at mange betaler.




  • #84   25. nov 2007 Jeg vil bare sige at jeg har købt mit nyeste skud på stammen hos Platugler.
    Og den kontrakt sikre på en måde også mig. Lad os sige jeg får et barn med kraftig allergi og simpelthen ikke kan finde de rette mennesker til min elskede vovse, så er det da en tryghed at vide, han vil komme til et hjem, som jeg er 100% tryg ved og jeg er sikret min hund vil få det godt for jeg kender hende jo og hendes syn på hunde er netop en af grundene til mit valg faldt på hende.

    Jeg har på intet tidspunkt følt den kontrakt var voldsom, tværtimod, vi har haft gode lange samtaler om det hele. Men måske er det fordi jeg tænker på, hvis jeg nu selv var opdrætter, ville jeg gøre præcis nogen af de samme ting og ville nok kræve endnu mere ;O) For mig er det kun positivt at der bliver stillet krav.


Kommentér på:
Depositum for hvalp?

Annonce