Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvid og alm schæfer hund
  • #1   9. dec 2007 Forskellene er ikke så store, bortset fra farven ;o)

Den hvide nedstammer fra den almindelige schæfer, og er efter mine erfaringer en anelse blidere af sind...

Den er lige så nem at træne som en alm schæfer..

Og så er det jo ellers to forskellige racer, og den hvide er endnu ikke endeligt FCI-anerkendt.

• #2   9. dec 2007 Chine, kan jeg kun give dig ret i *g*

• #3   9. dec 2007 Hvid schæferhund accepteres ikke af FCI og DKK, selv om denne variant findes og ikke er albino. Langhåret schæferhund bliver heller ikke accepteret som officiel variant af racen, men er alligevel en populær og ofte foretrukket brugshundevariant i mange miljøer.

• #4   9. dec 2007 Babett, hvd schæfer ER godkendt af DKK, blot under navnet hvid schweizisk hyrdehund.

• #5   9. dec 2007 Belinda

Du siger det selv: hvid schweizisk hyrdehund og så er den ikke anerkendt som schæferhund..

• #6   9. dec 2007 Babett, Det er jo samme race.

• #7   9. dec 2007 Spørgsmålet er vel ikke om den er anerkendt SOM en schæfer.

• #8   9. dec 2007 Nej den hvide schæfer er ikke fci godkendt, de der er godkendt kaldes bare hvid hyrdehund i DKK.
    Der er stor forskel på den hvide og den almindelige godkendte fci schæferhund.

At den hvide er lige så let at træne som den almindelige schæfer, tja hvorfor ser vi så ikke den hvide tage brugsprøver?
    Den hvide bliver avlet uden hensyn til brugsegenskaber, så resultatet er selvfølgelig blevet derefter...

• #9   9. dec 2007 Winther, der er da masser af hvide, der bliver trænet i andre lande som f,.eks service og redningshunde...

Og at den ikke bliver brugt så meget kan jo sagtens hænge sammen med at den først inden for de sidste 10 år er blevet optaget i DKK.

• #10   9. dec 2007 Chine, den er "på prøve" hos FCI.. Derfor FCI nummer.

• #11   9. dec 2007 Der er vel bare ikke tradition for at træne de hvide, som der er med den farvede..

Men dem, jeg kender, der har haft både hvid og almindelig har ikke kunnet mærke forskel i træningsevner..

Det har jeg såmænd heller ikke.. Både min hvide, og den almindelige schæfer, jeg har haft, har været dumme som døre, når det kommer til træning ;o)

Men stadig vil jeg holde fast i at den hvide generelt er lidt blidere end den almindelige.

• #12   9. dec 2007 Belinda
    <i>Det har jeg såmænd heller ikke.. Både min hvide, og den almindelige schæfer, jeg har haft, har været dumme som døre, når det kommer til træning ;o)</i>

Det er sq da ikke hunden den er gal med,, det er og bliver føreren, så er dummere end hunden.. *SS*

Belinda - Det er faktisk din egen skyld, da det er dig der laver fejl.... - Hunden kan alt, men den skal bare lære det på kommando mm.. *SS*

• #13   9. dec 2007 Babett, Tak for den "søde" kommentar...

• #14   9. dec 2007 Chine, takker .o)

• #15   9. dec 2007 Skal måske lige tilføje, at jeg da med min schæfer bestod et par prøver i Schæferhundeklubben, så dum som en dør er jeg da heldigvis ikke.. At jeg så modtog den DÅRLIGSTE vejledning i schæferhundeklubben, da jeg gik der er en helt anden historie...

Og hvad min hvide angår, så kan han lære alt, når blot jeg bruger klikker....

• #16   9. dec 2007 :9

• #18   9. dec 2007 Jeg vil altså også lige komme med mine modsatte mening.
    Jeg tror også at der er en naturlig forklaring på hvorfor vi IKKE ser de hvide schæfere som brugshunde herhjemme. Og jeg har talt med min træner (fra schæferhundeklubben) om den hvide schæfer. Og han rullede med øjnene og sagde "aldrig køb sådan en, hvis du vil opnå noget stort med din træning". Og jeg er sgu ret sikker på at han ved hvad han taler om! (erfaring)

Så jeg nægter at tro at den hvide og den almindelige (brugshund) schæfer er lige nemme at træne.

Og til helle: Det er ikke alle der synes at en langhåret schæfer er super super skøn!

• #19   9. dec 2007 Og det er muligt at den hvide schæfer bliver brugt i Schweiz som brugshund, men så er jeg nu også ret sikker på at de avler med mål dernede...

• #20   9. dec 2007 Tjah, som jeg har skrevet tidligere, så kan jeg lære Gilbert alt, når blot en klikker bruges..

Men den type træning, jeg blev udsat for i schæferhundeklubben ville han ikke overleve en dag...
    Måske derfor de hvide ikke gør sig så meget på brugsplan? Det er måske bare et spørgsmål om hvordan man griber træningen an...

• #21   9. dec 2007 Det er det man kalder hvid hyrdehund.De langhåret er det man kalder for arvelige fejl,og de kan ikke bruges som avlshund.Men det er en rigtigt smuk hund ingen tvilv om det.

• #22   9. dec 2007 Det er noget ævl at den hvide schæfer ikke kan trænes mindst ligeså godt som den farvede... Nu har jeg selv haft en farvet schæfer og synes ikke der er den store forskel!!
    At den hvide ikke bliver brugt på højt plan passer bestemt heller ikke... Vi møder flere og flere hvide schæfere som træner redningshundetræning og sportræning...
    Jeg mener det er en fordom at den hvide schæfer ikke har den samme drive som den farvet!
    Jeg synes det er synd at det skal være så meget negativitet omkring den hvide når amn vælger at kalde den hvid schæfer, men vælger man at kalde den en hvid hyrdehund så er det helt iorden... *LooooooL* latterligt er hvad jeg har at sige til den slags kommentare...
    De folk som siger sådan om den hvide har de overhovedet nogen erfaringer med den hvide??? Hmmm jeg tvivler sgu godt nok ind imellem, for ofte er det noget værre lort de lukker ud...
    Ja undskyld mit sprog men bliver sgu lidt harm når folk snakker om noget de ikke ved noget omk!!!

Så kathrine H som Belinda allerede har skrevet er der ikke den store forskel på den hvide og den farvede udover at de har hver deres farve... Og ønsker man en hvid schæfer med DKK stamtavle, så skal man bare kalde den en hvid hyrdehund...

• #23   9. dec 2007 For det første skal vi lige huske på at den hvide schæfer først for meget nyelig er blevet en populær hund i DK, der bliver eks. født omkring 2500 brune schæfere og kun omkring ca. 200 hvide om året så er det jo klart man ikke ser så mange rundt om på trænings pladserne, vil nok sige at den hvide er fremavlet mere mod at være en familie hund men de er stadig lige så kloge og hurtige til at lære som den brune schæfer ingen tvivl om det men lige som der sikkert er nogen brune schæfere der er langt bedre til træning end andre sådan er det også blandt de hvide, men generelt vil jeg sige at den hvide hurtigt står af hvis træning handler om magt og dominans hvorimod motivation og samarbejde er super med den hvide.

• #24   9. dec 2007 der er såmænd ca. samme forskel som på gul og brun labrador !!

• #25   9. dec 2007 Har haft 4 sort/ gule schæfere og nu en hvid...På trænings spørgsmålet og den ene er bedre eller nemmere at træne end den anden,
    Kan jeg bestemt svare NEJ !
    Der er INGEN forskel.......har trænet i civil hundeklub og har med både de sort/gule og vores Hvide, trænet i HJV regi, DE ER NØJAGTIG ! lige gode til at lære.

• #26   9. dec 2007 De hvide er lige så kvikke i pæren som de farvede. ja så er spørgsmålet; er menneskerne bag også.

• #27   9. dec 2007 Hov hov.... En hvis schæfer kan SAGTENS trænes... Det er vores da et levende eksempel på!!! Buddy er ikke en gang 9 mdr. og er rykket fra hvalpe 2 (som er dem fra 6 - 9 mdr.) og til C 2... Sååååå hvis den ikke kunne trænes ville træneren nok ikke sende ham vidrer så hurtigt????

• #28   9. dec 2007 Der er da ingen der siger at den hvide IKKE kan trænes!!!

De gulsorte/grå som er avlet til brugshunde har bare bedre drifter.

Men der er jo også gul/sorte som avles til udstilling, og de er nødvendigvis ikke specielt kvikke til at lære den slags..

• #29   9. dec 2007 Sabine: Har du selv prøvet at træne en hvid siden du udtaler dig om deres drift??

• #30   9. dec 2007 Ja. Og jeg har talt med flere om det, som har samme mening.

• #31   9. dec 2007 Den eneste forskel er farven og at den hvide er mere stolt og mere venlig af sind. Eller det er måske kun vores hvide schæfer der er sådan, men det tror jeg næppe. Inteligensen er i top begge slags.

• #32   9. dec 2007 Hmm jeg ved ikke hvad det er for nogle folk som du har snakket med, men jeg mener virkelig det er fejl at sprede sådanne rygter om den hvide schæfer, da jeg ikke mener at i har noget specielt at have det i!

• #33   9. dec 2007 Slap nu af.. Jeg siger jo ikke det er en dum hund!

• #34   9. dec 2007 Jeg har selv gennem 26 år trænet farvede schæfer og træner nu min hvide. Jeg mener ikke der er forskel på drift og indlænings evne. Nu skal vi jo også lige huske, for ca 10 år siden var hvide ikke velkommen på schæferhundeklubbens træningspladser, så det er måske ikke så underligt antallet er så lavt i dag

• #35   9. dec 2007 Sabine: det har jeg da heller ikke skrevet nogle steder...
    Så slapper da helt af smiley
    Jeg ahr da lov at sige at jeg synes det er det forkerte indtryk at give folk om den hvide, da den har en utrolig drift, jeg kan da bare nævne min egen tæve på ca. 6 mdr, som jeg forventer at komme langt med i hundesporten, hun har et fantastisk drive...

• #36   9. dec 2007 Betina, det da er super for dig. smiley

• #37   9. dec 2007 Betina -

hvad forventer du at komme langt i ???

• #38   9. dec 2007 Mette -

Hvad trænede du de der "farvede" schæferhunde i ??

• #39   9. dec 2007 Altså uden at fornærme nogle, hvis den hvide model er på højde drift messigt, men den alm model, hvorfor se vi dem så ikke til konkurrencer rund om, DM VM i ex IPO/BHP eller SPH ????

• #40   9. dec 2007 Rockeren:
    Jeg træner pt i DcH, men kunne godt tænke mig noget IPO træning senere...

Skælder.....:
    Jeg tror en af forklaringerne er at de ikke er velkommen hos DKK og i PH når vi snakker konkurrencer... Hvilket jeg jo synes er en skam...

• #41   9. dec 2007 Rockeren - Jeg trænede dem som brugshunde i schæferhundeklubben. Både spor, lydighed og forsvar.

• #42   9. dec 2007 personligt er de oplevelser jeg har med de hvide at de er meget flotte hunde, med et roligt sind og en anden form for drifter end, dem jeg se hos min model.

og det er oplevet på 5-8 hvide på div hvalpehold.

men måske jeg tager fejl.

• #43   9. dec 2007 Betina V
    Jamen de ses jo heller ikke i klubberne..

• #44   9. dec 2007 Betina - Tak for svaret. Grunden til at de ikke er velkomne i PH er at PH kræver en DKK stamtavle, men du kan da uden problemer træne med dem i Sch klubben.

Og hvordan kan du forvente en god arbejdshund når ingen af dens forældre eller bedste forældre har nogle prøver overhovedet ??

• #45   9. dec 2007 Mette -

Jamen opnåede du nogen resultater ?? Jeg mener, hvis du har trænet i 25 år, så har du vel været i konkurrencer og sån ...

• #46   9. dec 2007 Sabine s....Grunden til de ikke ses så meget i klubberne er, at de før i tiden IKKE har været velkomne til træning der. Det er først inden for de sener år, at nogle klubber har tilladt hvide på deres træningspladser.

• #47   9. dec 2007 Har sevkort og langhåret. Langhåret valgt på grund af charme, samt hun ikke skal bruges til avlsmateriale.

Jeg har hørt fra mange med hvid hyrdehund, at de ikke har de samme drifter som de farvede.

• #48   9. dec 2007 Den side som CHINE linker til viser jo også kun resultater i lydighed og spor .. ikke i IPO eller andet lignende. Så hvordan kan I sammenligne deres brugsmæssige egenskaber med de rigtige schæferhundes ???

• #49   9. dec 2007 Sabine:
    jeg kender mange der træner deres hunde i schæferhunde klubberne... så jo jeg vil da mene at de ses i nogle af klubberne...
    men igen er der jo ikk så mange af dem som der er af de farvede...

Rockeren:
    man skal jo starte et sted...
    den farvede har da heller ikk altid haft de avlsrestriktioner den har idag, de er oz startet et sted...
    den hvide schæfer er ikk så udbredt endnu...

• #50   9. dec 2007 Mette -

Schæferhundeklubben kreds 23 Slagelse tog deres første hvide hyrdehund ind i 94 ... det er 13 år siden, så de burde da have opnået nogle resultater nu, eller hvad ??

• #51   9. dec 2007 Holder også på de farvede ahr flere drifter!

• #52   9. dec 2007 inde ved os se vi tit en herre med 4-5 hvide han bruger kun sine til udstilling, han sige det andet duer di ski ikke til ??

Men til gengæld vinder de en masse på udstilling :o)

• #53   9. dec 2007 Betina -

Jamen, dengang hvor der ikke var restriktioner som idag, var det jo også væsentligt dårligere hunde rent arbejdsmæssigt man så .. så det er vel helt i tråd med den hvide hyrdehund nu ...

Den er ikke ret god træningsmæssigt, og derfor bliver den ikke brugt til noget seriøst ... ??

• #54   9. dec 2007 "De farvede" ... hahaha ... Fedt navn til dem :o)

• #55   9. dec 2007 Rockeren – Selvfølgelig her jeg det, men husk lige, at ikke alle er lige store konkurrencemennesker. Jeg har aldrig haft som mål at komme til hverken DM eller VM. Men jeg har bestået BHP 3 og SPH med mine hunde.

• #56   9. dec 2007
    .::.Skælder hele tiden ud::. :

En god veninde jeg har som træner
    redningshunde fortæller også at det dur de heller ikke til. Så jeg sidder stadigvæk og tænker på hvor det er de er ligeså gode som "de farvede" ...

• #57   9. dec 2007 Rockeren:
    Det vil jeg ikke give dig 100% ret i, men selvfølgelig er der nogle som ikke har det gode drive som man godt kunne tænke sig af en træningshund... Men jeg kender efterhånden nogle stykker som har hvid schæfer og som træner dem som redningshunde...

• #58   9. dec 2007 Mette -

Okay ... men så må du vel også kunne bestå BHP3 med den hvide hyrdehund du har ??

Det snyder bare lidt på din hjemmeside .. for der står kun om udstilling ... så det er lidt svært at forene det med en god brugshund. Kan du godt forstå det ?

• #59   9. dec 2007 Tror aldrig jeg har set en hvid i ærmet, men det er måske fordi de ikke bliver trænet til det ???

• #60   9. dec 2007 Hehe, hva er der galt med "de farvede" brugte bare et udtryk som var brugt tidligere i tråden, og emget kortere end at srkive den s/b schæfer og den grå schæfer, eller højavls schæferen og sportshunde, kært barn har mange navne. Eller den "farlige hund", som folk på gaden siger ;p

• #61   9. dec 2007 Rockeren - Ja, hvis det er seriøse hundefolk som vil træne deres hund til brugshund, så burde de ha opnået nogle resultater. Men mange kommer også i schæferhundeklubberne for lydighedstræning og forsvinder igen efter et stykke tid.

• #62   9. dec 2007 Betina -

Men der sidder jeg jo lige og fortæller dig at min veninde som træner Redningshunde fortæller at de ikke er ret gode til det.
    Mener du da, at hvis man bare træner hunden i noget, så er den pr automatik rigtigt go til det ??

Den skal da lige opnå nogle resultater før man kan regne med at det er noget værd ...

• #63   9. dec 2007 Mette -

Det er så bare et underligt sammentræf at samtlige at dem der har hvide hyrdehunde er dem der forsvinder ?? Det tror jeg ikke er derfor - det er nok snarere fordi de ser hvor gode de farvede er, og derfor ikke gider ligge under for dem altid tror jeg ...

• #64   9. dec 2007 Rockeren - Det kan jeg da nemt forstå men Andi er kun 20 mdr. gammel og du kan være helt sikker på han også får sin BHP 3 lige som mine almindelige schæfere har fået.

• #65   9. dec 2007 Rockeren:
    Ja det så jeg godt at du havde skrevet, men igen der er nogle som er bedre end andre ligesom hos den farvede...
    Nej jeg mener ikk at alle hunde bare man træner er god til det eller kan blive det... Det har jeg da vidst heller aldrig utrykt tidligere i denne tråd??
    Selvfølgelig er det noget man kan avle sig frem til det vil jeg da slet ikke modsige nogen...

• #66   9. dec 2007

En af dem i 23 blev forsøgt trænet til forsvarsarbejdet. Men den var så enormt bange for figuranten at vi frarådede hende at fortsætte med den, for det var synd for hunden ... trist ...

• #67   9. dec 2007 Rockeren:
    Hvad er dog det for en udtalelse at komme med?!

• #68   9. dec 2007 Rockeren:
    Du finder da oz bange schæfere blandt de farvede, eller er det mig der er helt galt på den???

• #69   9. dec 2007 Mette -

Det lyder da spændene, jeg vil kigge lidt ind på din hjemmeside og følge med i udviklingen ..

Betina -

Enig i at der er hunde der er bedre end andre. Men i jeres race - den hvide hyrdehund - er der jo INGEN af dem der fungerer ret godt. Så du kan jo ikke bare sammenligne med de dårlige schæferhunde og sige at så er det hele bare ens.
    Hvis du sammenligner så gør det med de brugshunde der ligger i top, og spørg dig selv om du seriøst tror på at den hvide hyrde er ligeså go ????

• #70   9. dec 2007 Rockeren:
    Nu synes jeg sgu du strammer den, hvor fanden har du fra at der er ingen af de hvide der dur til en skid, det var sgu da noget af en kommentar at komme med!!!!!!

• #71   9. dec 2007 Rockeren. Jeg tror nu det er fordi de fleste som køber en hvid schæfer køber den som familiehund og ikke brugshund. Ikke alle har nødvendigvis det samme ambitionsniveau for deres hunde. Nu er der jo også rigtig mange af de almindelige schæfere som aldrig får en BHP 3 fordi ejeren enten ikke orker, at træne dem eller hunden mangler drift.

• #72   9. dec 2007 Betina -

Hvad for en udtalelse mener du ??

Og jo, du kan finde dårlige og bange eksemplarer hos schæferhundene, men du kan alligevel finde RIGTIGT mange der har deres BHP3 prøver og fungerer som gode brugshunde, militærhunde, politihunde osv. Det er jo ikke tilfældet med den hvide hyrdehund .. så hvorfor drager du nu den sammenligning ??

• #73   9. dec 2007 Betina - Der er jo INGEN der har bevist noget til IPO VM, i IRO, i PH eller noget som helst. Ikke engang i DCH vinder de noget ...

så hvad er det jeg skriver der er så forkert ??

• #74   9. dec 2007 "Men i jeres race - den hvide hyrdehund - er der jo INGEN af dem der fungerer ret godt."

hmmm ja forstår ike lige hvor du har det fra...
    Jeg mener bestemt det er tilfældet med den hvide schæfere også, men der er ikke så mange af dem, derfor ser man dem heller ikk så tit...

• #75   9. dec 2007 Mener forsat ikke man skal sidestille de farvede og de hvide for mener bestemt der er meget stor forskel på dem og det da bestem ikke negativt, de farvede er brughunde og det oplever jeg ikke de hvide er på samme måde, der med ikke sag at de ikke kan træne , men brugshunde NEJ

og min tæve var nu ikke så gammel endda da hun bestod sin 1er prøve og lid over 2 1/2 da hun klarede sin 3er , men der er jo også forskellig fra hund til hund ;o)

• #76   9. dec 2007 Mette -

Så er det sådan lidt; hvem kom først, hønen eller ægget. Jeg er 100000% overbevist om at HVIS den hvide hyrdehund var go så ville folk også købe den til træning. Grunden til at det ikke er tilfældet er fordi den ikke er god nok.
    Malinois´en har jo heller ikke været i DK ret længe - men den ligger totalt i top både ii IPO og PH, som Redningshund osv ...
    Så det der med at det er fordi det er en ny race ser man den ikke til konkurrencer - nej, det tror jeg ikke på.

• #77   9. dec 2007 Betina -

Der er helller ikke ret mange maller - faktisk færre end den hvide hyrde .. og de ligger da i top både i IPO og PH .. så hvad har antallet med det at gøre ??

• #78   9. dec 2007 nu er der jo også andre racer der ikke er så mange af som men ser på højt plan, så mener ikke det har noget at gøre med hvor mange der, nok mere at den er en super familiehud og udstillingshund.

• #79   9. dec 2007 Min hund bliver brugt til noget helt seriøst, nemlig familie hund og det gør den til UG+ og den skal kun lære de ting som jeg/vi lærer den her hjemme.

• #80   9. dec 2007 <b>"Men i jeres race - den hvide hyrdehund - er der jo INGEN af dem der fungerer ret godt."

hmmm ja forstår ike lige hvor du har det fra...</b>

Manglende resultater .. Dér har jeg det fra.

• #81   9. dec 2007 <b>Min hund bliver brugt til noget helt seriøst, nemlig familie hund og det gør den til UG+ og den skal kun lære de ting som jeg/vi lærer den her hjemme.</b>

Jamen det tror jeg da også er en rigtigt god ide for sådan en hund Aase ... så forlanger du jo heller ikke noget af den den ikke kan indfri :o)

• #82   9. dec 2007 Man må jo sige at skal man måle om racen/hunden er en god brughund er der kun en ting der tæller og det er resultater....

• #83   9. dec 2007 Aase N: good point :o)

• #84   9. dec 2007 (link fjernet)

Hvid schæfer som har bestået sin BHP1
    Jeg tror bare ikke på at den hvide ikk skulle kunne gøre det ligeså godt som den farvede...

• #85   9. dec 2007 Betina -

Nej, det der kan du ikke mene !!

Du kommer med EN hvid hyrdehund som har bestået en BHP1 .. og så tror du på at den hellige grav er velforvaret og de er ligeså god som schæferhundene ??

• #86   9. dec 2007 Rockeren- Jeg tror mange ikke ser en hvid schæfer som brugshund incl. dig selv, men mere en familiehund og har derfor ikke de samme ambitioner om konkurrencer som dig. Det jeg siger er, at selvfølgelig kan en hvid også trænes som brugshund med udmærket resultater. Og i sidste ende har det jo også en held del med ejeren af hunden, at gøre. Jeg er overbevist om, at du med din erfaring vil kunne opnå lige så gode resultater med en hvid.

• #87   9. dec 2007 Rockeren:
    Det sagde jeg intet om, men du kan godt lukke med at den hvide ikke kan en skid....

http://www.ny-hviddueholm.dk/Andis-Resultater-Lydighed.htm

• #88   9. dec 2007 Og forresten er den født i 2002 .. så helt ærligt, 5 år gammel og en BHP1 ... Det er jo virkelig noget der rykker ..

• #89   9. dec 2007 Rockeren den hvide schæfer kan også bruges til brugshund, det handler kun om træning, men jeg tror ikke den er god til at være aggressiv for det ligger ikke til dem, men ellers er der ingen forskel.

• #90   9. dec 2007 Flotte resultater, i lydighed :o)

• #91   9. dec 2007 Betina -

Det er LYDIGHED !!! Det har da intet med en brugshund at gøre. En hvilken som helst hund kan da lære lydighed, det kræver da ikke noget særligt.

Og lad være med at sige jeg skal lukke bare fordi du ikke kan se at jeg har ret

• #92   9. dec 2007 Aase -

Og du udtaler dig på baggrund af hvad ?? Og hvem taler om aggression her ??

• #93   9. dec 2007 Jeg synes bare det er forkert af dig at skrive at den hvide schæfere ikke kan en skid!!! Jeg mener ikke at du har nok at have det i!!!

• #94   9. dec 2007 Mette -

Det er hypotetisk. Jeg er på den anden side overbevist om at jeg ikke ville kunne få det ud af en hvid hyrde som jeg har fået af mine to schæferhunde og som jeg vil få ud af min malinois.
    De hvide jeg har set er søde, men sky hunde, der bestemt ikke egnede sig til BHP sporten.

Lad være med at tage det som en kritik, det er bestemt ikke ment på den måde. Men når en bruger skriver ind om forskelle og I falder over hinanden for at fortælle om hvor ens de to er .. så nej, det er ikke rigtigt og det er bare det jeg skriver.

• #95   9. dec 2007 man måler en brugshund på resultater i A B C

i kun i lydighed.

for er det kun lydighed , ja så er selv en puddel en brugshund.

• #96   9. dec 2007 Betina -

Hvorfor mener du ikke det ? Jeg har været instruktør i Sch klubben og haft en 7-8 på mit hold (altså ikke på en gang) og set forsøgene på at få dem til at du som brugshunde .. og det gør de altså bare ikke !

Skælder hele tiden ud skriver jo også at det er hendes erfaring at de ikke virker ..

Jeg tror da nok på at den kan lære et par tricks og gå noget lydighed .. jeg har aldrig sagt at den ikke kan noget som helst.

Men i sammenligning med en schæferhund har den intet at komme efter !

• #97   9. dec 2007 Rockeren:
    Ja jeg vil heller ikke lægger skjul på at der er nogle som er sky, men dette gælder langt fra de fleste af de hvide...

• #98   9. dec 2007 Det har vel en hel del med temperament at gøre, når en hund skal udføre et job f.eks. politihund eller er jeg helt galt på den?
    Men nej, jeg har ikke en skid viden inden for træning af brugshunde. smiley

• #99   9. dec 2007 Betina -

Det er da godt at høre at jeg bare har været uheldig at alle dem jeg har set - også på udstillinger - har været sky og usikre, og at de slet ikke er det i virkeligheden.

• #100   9. dec 2007 Aase - Drifter og atter drifter har det noget at gøre med. Og lysten til at lære og blive ved og ved, og modet til at udføre opgaver uden at føreren står og holder den i hånden .. hvis du forstår ..

• #101   9. dec 2007 og hvis de nu hvar så super gode brugshunde er jeg da sikker på vi så langt flere på pladserne, for elitehunde folk vil jo gerne ha det bedste af det bedste

• #102   9. dec 2007 De her har to hanner som har BH og andre prøver
    http://www.taien.cz/_ovcak/index_en.html

Rockeren:
    Det sagde jeg ikke... Prøv lige at læse igen... Jeg har oz mødt nogle som har været sky, men som jeg skrev er det langt fra de fleste som er sky!

• #103   9. dec 2007 Det her er den 1. tråd jeg ser hvor der er folk der ligestiller den hvide med de "farvede" bare en lille bitte smule brugshundemæssigt...........

De hvide er super lækre hunde, ingen tvivl om det, men brugshunde tror jeg ikke mange vil kalde dem :o)

• #104   9. dec 2007 Rockeren ok så blev jeg så klog, og så vil jeg da lige sige at det er der så sandelig også forskel på blandt de "farvede" schæfer, så mon ikke det også er det blandt de hvide ?

• #105   9. dec 2007 Rockeren- Hvorfor lader du det ikke komme an på en prøve, hvis du er så overbevist? Jeg er sikker på du vil kunne gøre det og det er ikke pis :o) Med din erfaring vil du kunne træne mange hunde som en god brugshund. Meget handler om erfaring, vilje og en god hundeføre, hvilket jeg ikke tvivler på du er. Jeg tager det bestemt ikke som kritik og kan som mange årig schæferhunde ejer nemt forså, hvad du mener. Jeg skriver bare, at jeg bestemt mener, at også hvide vil kunne klare sig i BHP, hvis ejeren af hunden har de ambitioner og viljen til, at gøre det.

• #106   9. dec 2007 For at kunne klare sig godt inden for sporten skal hunden,besidde drift.. dette er noget der skal ligge i hunden og gerne meget af det..

• #107   9. dec 2007 nu er der som før skrevet jo efter min mening klart e årsag til det er som det er og har hunden ikke det der skal til så kan man have 100 års erfaring uden det hjælper en disse..

• #108   9. dec 2007 Betina -

Kender ikke alle de betegnelser der står ud for de to hunde derinde på dit link. BH er en lydighedsprøve og intet andet, og det er den eneste jeg kender. Hvad er de andre prøver for nogle ??

Du har mødt nogle der har været sky men mener at de fleste ikke er det - jeg har det så lige omvendt, for dem jeg har mødt har alle været sky .. Det var det jeg mente ..

• #109   9. dec 2007 Ja og mod

• #110   9. dec 2007 Kommer lige med nogle flere eksempler på hvide schæfere som brugshunde:

(link fjernet)

(link fjernet)

(link fjernet)

Og der er flere endnu:
    http://www.pedigreedatabase.com/dogs/white_shepherd/classifieds.html?gid=0

• #111   9. dec 2007 Aase - Jo, det er der da nok, men jeg har bare endnu til gode at se en hvid hyrde der klarer sig godt konkurrencemæssigt.

Mette -

Hvem skal så levere hunden til forsøget ??? Det holder ikke helt såvidt jeg ser det :o)

Og jeg har skam haft en anden race inde som jeg skrottede fordi den ikke duede til det .. så det er altså ikke alle hunde jeg kan træne.

Glad for at du ikke tager det som en kritik af dig og dine hunde - de ER sq flotte ...

• #112   9. dec 2007 Rockeren:
    Tror måske jeg har mødt lidt flere hvide end du har;o)

• #113   9. dec 2007 Betina -

Ja, det er der nok ikke nogen tvivl om. Forresten er der flere af de link du har lagt ind der fører til hunde UDEN prøver .. så det er vel ikke helt brugshunde.

og pas på jeg ikke begynder med schæferhundelinks til brugshunde - hunde med BHP3 OG konkurrencedeltagelse i DM og VM .. for så får du travlt med at åbne links og læse.

Og der er forøvrigt ingen af de hunde der har deltaget i større konkurrencer .. så jeg mangler stadig bevis for at de dur ligesom de farvede ... sorry, men jeg er svær at overbevise ..

• #114   9. dec 2007 Samtykker, er langt fra overbevist, men hold da op nogle kæmper der er id i mellem ;o)

• #115   9. dec 2007 .::.Skælder hele tiden ud::. :

Ja, prøv lige at se denne her !! Wauw en kæmpe !!!!

Og det der de siger med at den hvide hyrde er mere lige og derfor sundere i hofterne end schæferhunden .. puha, det passer ikke helt med denne her.

(link fjernet)

• #116   9. dec 2007 Når folk har denne indstilling til den hvide Schæfer er der jo inden som køber den til brugshund... Og det er bare SÅ synd, for den hvide er lige så god som den farvede....

Jeg synes bare det er så forkert at skrive at den alm. schæfer er "bedre" end den hvide... Det ved i jo ikke noget om, før i har haft en selv!!!

• #117   9. dec 2007 Hold da helt op , den er stor og sikke den er vinklet

• #118   9. dec 2007 Så se Buddy - mere lige kan man vidst ikke være!!!!!

• #119   9. dec 2007 Charlotte A: nu siger jeg ikke den er en bedre hund, siger den farvede er en bedre brugshund og der er stor forskel og igen igen, så er det resultater der måler hvilken der er den bedste.......

• #120   9. dec 2007 Charlotte -

Har du haft en af de farvede da ??

• #121   9. dec 2007 Ja det har jeg : )

• #122   9. dec 2007

Ja, de vinkler kan sq ikk være ret sunde .. øv, den er faktisk ikke ret køn :o(

• #123   9. dec 2007 Charlotte -

Der står at du er 24 år, så nu spørger jeg dig lige om det var din egen hund ??? Og om det var en du trænede med i BHP som er det vi sidder og taler om .. og om du træner BHP med din hvide hyrdehund ???

• #124   9. dec 2007 Ih hvor I hakker på hinanden *GG*

• #125   9. dec 2007 Anita -

Hvorhenne hakker vi ?? Vi er ikke enige, men vi hakker da ikke på nogen ...

• #126   9. dec 2007 Anita: vi hakker da ikke ;o)

Prøver bare at nå frem til at den hvide og den farvede ikke har de samme egenskaber og sind :o)

• #127   9. dec 2007 Mine forældres.... og nej jeg træner i DcH - og det som jeg hentyder til er de sunde hofter, og at man SAGTENS kan træne og lærer en hvid schæfer en masse... Og hvis folk som træner BHP ville prøve en hvid, er jeg sikker på at der ikke er forskel fra en alm......

Du kan jo ikke sige de ikke kan det, før du selv har prøvet!!!!

• #128   9. dec 2007 Jeg har også mødt nogle stykker i forbindelse med PH, og ingen af dem kunne bruges. Det bedste bidearbejde jeg har set , var da én af dem total ødelagde ejerens bil fordi den var sluppet ud af buret. Rat, højtalere, sæder, indtræk, alt der kunne ødelægges, det var bare kanon bidearbejde.

Men, den hvide er ikke avlet efter brugsegenskaber, så hvordan kan det blive anderledes. Et godt eksempel er faktisk den fra Blacktown, det første link, her skriver ejeren:

>>Desuden er min hanhund den eneste hvide schæfer i DK med BhP-prøver.<<

Men at påstå der ingen forskel er, det passer ikke, den er godt nok langt ude...

• #129   9. dec 2007 Charlotte ....... Alle racer er bedre end andre når man ønsker bestemte ting :o)

Og jeg er rimelig sikker på den hvide har kvaliteter de "farvede" halter efter med.

Men brugsegenskaber tror jeg så ikke lige på de hvide bare nærmer sig de "farvede" med.

• #130   9. dec 2007 Charlotte -

Men du kan godt sige at de er lige gode, selvom det var dine forældres hund og du slet ikke trænede den ?? Og selvom du træner i DCH og altså INTET aner om din hunds evner udi BHP sporten ??
    Og der står iøvrigt at det er din kæreste der træner hunden, men det er måske heller ikke rigtigt ??

Jeg har haft 7-8 i træning - har set dem i forskellige træningssituationer, så jeg kan sagtens udtale mig om racen. Og som vi også tidligere har nævnt .. hvor er resultaterne henne ??

Og hvorfor kan malinois´en komme ind på så kort tid og vinde så meget når den hvide hyrdehund ikke kan ??

• #131   9. dec 2007 Og nu kom Winther ind med hendes erfaring fra Politihundeforeningen og hun kan også fortælle at de ikke dur til den form for sport ...

Sig mig, hvor meget skal der til før I ser i øjnene at I har nogle pragtfulde smukke hunde - men at de brugsmæssigt bare overhovedet ikke er halvt så gode som "de farvede" ???

• #132   9. dec 2007 Rockeren- Ja det er et godt spørgsmål bare jeg kunne låne dig hunden. Ved god ikke alle hunde er egnet til brugshunde, men det har bestemt også en hel del med hundeføreren, at gøre *S* Ingen sure miner fra min side, som sagt kan jeg nemt forså dine holdninger. Mange køber bare en hvid fordi det skal være en familiehund og derfor kun vælger, at træne lydighed med den. Jeg kan også høre rundt omkring, at de tror det kun er den almindelig schæfer, som kan trænes som brugshund, hvilket jeg bare ikke er enig i.

• #133   9. dec 2007 Hmm okay.. Jeg er der hver gang men kæreste går til træning, da jeg selv er træner på holdet... Og jeg træner da også selv med Buddy...

Det som jeg ikke gider at have at folk skriver er bla.
    "han rullede med øjnene og sagde "aldrig køb sådan en, hvis du vil opnå noget stort med din træning". Og jeg er sgu ret sikker på at han ved hvad han taler om! (erfaring)"

I ved ikke hvad den hvide kan før i selv har prøvet det....
    Og hvor hurtigt hunde kommer "frem" kommer vel an på hvor meget føreren træner og kan...

• #134   9. dec 2007 Mette -

Jamen så er det jo bare igang med at træne så du kan vise at de dur til det, og det ikke kun er den fra Blacktown der kan stå med en BHP1 prøve her i Danmark :o)

Og jeg har vist rigeligt i min unge hanhund lige som det er nu - men det kunne nok være meget interessant at prøve trods alt ..

• #135   9. dec 2007 Hvad angår hjemmeværnstræningen, så er der heller ikke bidearbejde, det kan selv min gamle kat lære...

• #136   9. dec 2007 Mette giver dig ret i : )
    En alm schæfer er jo også en kanon familiehund...

• #137   9. dec 2007 Charlotte -

Man skal ikke være nedladende, det vil jeg gi dig ret i. Men mht at komme hurtigt frem. Da Malinois kom til DK var der jo heller ikke nogen der rigtigt trænede den, men alligevel blev den spottet nogle få steder og folk fik hurtigt øjnene op for dens kvalitieter. Derfor var der også ret hurtigt en del af DK´s bedste hundeførere der skiftede over til Malinois og så kom den frem i raketfart.

Det ville også ske med den hvide hyrde, hvis den var go nok. Folk der træner på topplan ermere eller mindre ligeglad med racen, det er resultater der tæller ...

• #138   9. dec 2007 Rockeren- Jeg er først tilfreds når BHP3 er bestået og vil da ikke nøjes med en BHP1 :o)
    Der findes faktisk mange hvide med drift men selvfølgelig også mange med manglende drift. Ham jeg har nu mener jeg bestemt har psyken i orden til at kunne klare en BHP3 så jeg vil arbejde for det.
    Jeg mener bestemt også det kunne være interessant, hvis du en dag prøvede, at gøre en hvid til brugshund. Netop fordi du har mange års erfaring inden for hundesporten og ved, hvad der skal til.

• #139   9. dec 2007 Rockeren *: nemerlig har prøvet at skrive det før meen.

Når enige bliver vi nok ikke men tilslutter mig ham der kommer forbi ved os, han har ski haft hvide i mange år, *SS*

• #140   9. dec 2007 Rockeren - det kan godt være du har ret i det... MEn som det bliver lagt ud her, kan man ikke bruge den hvide schæfer til noget som helst... Og det synes jeg er forkert... Efter min mening kan alle hunde lære - bare man selv vil...

Men hvis man vil til tops, og vil have en hund derefter, tør man jo ikke tage en chance og købe en "ny race"... Kender det selv : ) Den næste hund jeg skal have bliver da en border, da jeg gerne vil til tops i agility... Og jeg "tør" ikke tage chancen og købe en anden race, da jeg har set resultater men en border...

• #141   9. dec 2007 Det med at man ikke tør købe en ny , er ikke rigtigt, for tophundefører går efter resultater og ikke efter race sådan er det bare og ved at flere har testet mange racer og at de stadig gr med farvede schæfer eller maller.
    det er fakta..

• #142   9. dec 2007 Mette -

Jamen held og lykke med ham.

Jeg er blevet big fan af Malinois og kan ikke rigtigt forestille mig nogen anden race mere ... men selvfølgelig, hvis jeg finder en rig mand og ikke behøver at arbejde mere, kunne det da være et interessant eksperiment :o)

• #143   9. dec 2007 Okay... Jeg vil ikke købe en anden race end en border hvis jeg vil nå langt i agility... Hunden lever altså gerne i 10 år... Tilsidst har jeg da 10 hunde, før jeg har fundet en agilityhund : )

• #144   9. dec 2007 Charlotte -

Haha .. du er ikke et hak bedre når det kommer til stykket. Kan man ikke bruge de hvide til agility ?? Eller er de for store ??

• #145   9. dec 2007 Ingen siger at den hvide ikke kan bruges til noget som helst, det var påstanden om at der ingen forskel var i brugsegenskaberne, og det er der bestemt.
    Der er selvfølgelig også forskel inden for den godkendte farvede schæfer, men vil man have brugsegnethed så vælger man selvfølgelig sportshundelinjerne som i generationer har vist deres brugsegenskaber...

• #146   9. dec 2007 Tror de er for store ; ) hi hi og så er jeg også lidt vild med de border... Meeenn jeg siger ikke at den hvide ikke kan... Hi hi jeg har da en Coton de Tulear som klare sig rigtig fint : D

• #147   9. dec 2007 Rockeren- Hvis det en dag lykkes dig, at finde den der rige mand må du endelig skrive. Det er et projekt jeg rigtig gerne vil følge *S* Må indrømme jeg ikke kender til Malinois men jeg får da bestemt lyst til, at læse lidt mere om den, da den lyder som en rigtig spændende race. Har du nogle gode link?

• #148   9. dec 2007 Det kan en fransk buldog da også, endda ganske godt, - men hvorfor køre folkevogn hvis man kan vælge en jaguar?

• #149   9. dec 2007 Winther: Ja det er faktisk rigtige gode...

• #150   10. dec 2007 Mette -

Der er et par stykker her www.kennel-lafrenz.dk

eller

www.brugshundene.dk

På linksiden på brugshundene er der mange gode links til malinois,.

Og jeg skal nok sige til - men er nu ret glad for ham den langhårede jeg har lige pt, så det ligger nok lidt tungt .. :o)

• #151   10. dec 2007 Rockeren - Tak:-) Dem vil jeg lige kigge lidt mere på i morgen. Som sagt aner jeg intet om racen men håber da, at blive lidt klogere når jeg har læst om den *S*

• #152   10. dec 2007 nu handler det vel ikke om at man ikke træner fordi folk har en holdning til ens hund man kan jo træne andre steder en i schæferklubben, der er stadig ingen topresultater, fra de hvide.

Og hvis kun kan udtale sig hvis man har kendeskab til begge modeller, jo har set og gjort mig mine erfaringer så mener nu godt jeg ka udtale mig, men fred være med jer.

Der er og bliver forskel i brugsegenskaber.

• #153   10. dec 2007 Karina C -

Iflg din hjemmeside og din profil herinde har du to hvide hyrdehunde født i 2006, så hvis det er jo alt for tidligt at sige noget som helst om hvordan de er rent træningsmæssigt, og det er jo det vi taler om her.

Og som jeg også har skrevet tidligere i tråden - jeg har skam kendskab til den hvide hyrde, da jeg har haft 7-8 på mit hold gennem tiderne, og set dem falde igennem i især gr C, fordi de ikke har modet til at stå distancen der, så jeg udtaler mig bestemt ikke på et tomt grundlag.

Kan iøvrigt heller ikke se at man nødvendigvis er nødt til at eje en hund for at kunne udtale sig om den - inden køb af hvalp kigger man jo netop en del racer igennem, besøger måske et par kenneler / træningspladser, og taler med folk der har netop den race .. Det er vel at undersøge tingene, eller hvad mener du ?

Og det der med at schæferhundeklubben har en negativ holdning til den hvide hyrdehund ..
    Prøv du at købe dig en Malinois og tage en tur i Schæfehundeklubben - det er heller ikke den mest hjertelige modtagelse man får med sådan en, men hvis man nu ikke er så fintfølende og kan tåle at folk kigger lidt skævt til ens hund, så kan man jo bare træne og opnå resultater og derigennem lukke munden på alle tvivlerne ... kan man ikke ???

Det har Malinois´en som racen da klaret - så at den hvide hyrdehund ikke kan gøre det samme, må jo tilskrives dens manglende evner som BHP/IPO hund.

Jeg forstår ikke, at du ikke bare kan være glad for dine hvide hyrdehunde og så acceptere at de ikke arbejder ligeså godt som en schæferhund ...

Det er jo andet end blot farven der er forskel - og jeg synes da nok at ejerne af de hvide hyrdehunde har ENORMT travlt med at fremture om hvor sunde jeres race er i forhold til schæferhundene - så der ER jo åbenbart forskel ... OGSÅ på brugsdueligheden ...

og lige tilsidst - hvorfor er det så vigtigt for dig at racen bliver udbredt ?? Det er da aldrig nogensinde en fordel .. med mindre man måske er avler og skal af med sine hvalpe, men det er jo et rigtigt dårligt argument for at ønske større udbredelse, synes du ikke ??

• #154   10. dec 2007 Har mødt eller hørt om 6-8 mennesker med grå øjne, der ikke var så gode til Matematik - konklusion : mennesker med grå øjne er dårlige til matematik...hmmm...

De hvide schæfere er endnu ikke særligt udbredte i Danmark, har i mange år ikke været velkomne til træning i schæferhundeklubberne, de fleste har stambøger, der ikke kvalificerer dem til DM, VM osv., i schæferhundekredse hører man stadigt tåbelige udtalelser, som dem, der også har floreret i denne tråd, så hvorfor man ikke ser mange hvide med brugshundeprøver? Ja, det er da vist ikke så svært at se det indlysende svar på......

• #155   10. dec 2007 Christel -

De har været velkomne i ihvertfald én kreds i Schæferhundeklubben siden 94 - synes du ikke at de på 13 år skulle have vist at de duede til træningen ??

Malinois er heller ikke ret udbredt i Danmark, men den kan den vinde DM i IPO som var tilfældet i år, samt vinde DM i PH også - for 2 år siden ...

Og de kan da sagtens komme med til DM og VM - køb dem med DKK stamtavle og accepter at de hedder hvid hyrdehund - så er der ingen problemer med at deltage.

Og iøvrigt kræver det ikke nogen stambog at gå til prøver - det er kun hvis du skal til udtagelse eller DM du skal ha den --- og DCH kræver det jo heller ikke. Så hvorfor er der ikke en hel masse dygtige hvide hyrdehunde der ???

• #156   10. dec 2007 Rockeren > været velkomne i en kreds siden 94????
    behøver vist ikke yderligere kommentarer.

De fleste har og vil nok i mange år fremover have stambøger uden for DKK, da det er her det største avlsmateriale findes i DK.
    Og lad os så ikke vende denne debat til endnu en af de ørkesløse om stambøger i den rigtige forening...

Mener i øvrigt ikke, at du overhovedet kan sammenligne Malanois og Hvide schæfer, når vi taler fordomme... der er da stor forskel på, om man taler om en helt anden race (med den rigtige stambog) og en variant(med forkert stambog), som ikke anerkendes, medmindre den vil udgive sig for at være en helt anden race...

Fordomme skræmmer folk væk fra træningen i schæferhundeklubber, hvor man istedet burde fokusere på at få hundene (uanset farve og stambog) så langt som muligt fremfor at dømme på forhånd...

Vi har selv oplevet, at vore hvalpe ejere bliver mødt med tåbelige udtalelser som : hvide schæfere er dumme, døve, indavlede, tossede i hovedet og kan slet ikke bruges til træning...
    Heldigvis har vi så også oplevet flere trænere trække deres ord tilbage, fordi hundene hurtigt beviste deres evner...
    Fra vores sidste kuld har vi flere eksempler på, at hvalpene er blevet "spotett" af erfarne politihundetrænere, men måske er det bare ejerne, der praler....

Som svar på dit sidste spørgsmål : mener det er besvaret indtil flere gange i denne tråd.
    En vigtig faktor er bla. at den hvide endnu ikke har tiltrukket så mange ejere, der ønsker at træne på højere konkurrence niveau og forklaringen på dette, skal jo ikke mindst søges i fordommene.....

• #157   10. dec 2007 Der bliver helt konsekvent avlet på brugshunde "gener" hos den brune schæfer og det er der ikke så mange der gør blandt den hvide endnu, så ja hvis man sammenligner den type schæfer med den hvide så vil der nok være en forskel i hvor gode de er/bliver men den samme forskel vil der nok være hvis man tager to brune schæfere en "almindelig" og en fra en brugshunde linje, det vil jo nok også være en bestemt type der så går efter at købe en hvalp fra en brugshunde opdrætter, for dybest set tror jeg mere det handler om personen end om hunden hvor langt de når. det siges også at den grå schæfer er meget brugshunde avlet og derfor mere oppe på tæerne såå
    med hensyn til sky hvide schæfere så handler det ikke om at være sky men om en tendens til at være reserveret (lige som ulven)(der er så få hvide schæfere at hvis man har set EN hvid der er reserveret/sky så er de alle det og sådan er det med "nye racer" de får hurtigt et stempel på sig) men igen hvis der fandtes lige mange brune, hvide, sorte, grå schæfere så ville man nok se lige mange individuelle træk hos dem alle både hvad gælder træning og reservation osv. kombineret med gode/dårlige opdrættere og ejerens håndtering af hunden

• #158   10. dec 2007 for min skyld kan i godt kalde den hvide schæfer, men at påstå der ikke er forskel i brugsegenskaberne det er bare for langt ude.
    Har i et ønske om at forbedre den hvides brugsegenskaber, så hedder det altså prøver på avlsdyrene og kun avl på de der endnu har brugsevner i behold.
    Selv inden for den farvede er brugsevnerne i udstillingslinjerne ikke noget at skrive hjem om, igen fordi man har avlet efter andre kriterier, nemlig et smukt udseende som kan begå sig i en udstillingsring. De hvide har vel også et avlsmål, indtil videre har det jo bestemt ikke været avl efter gode brugsegenskaber...

• #159   10. dec 2007 Winther > at påstå det modsatte er bare for langt ude...

Hvorfra har du, at vi ønsker at forbedre de hvides brugsegenskaber? Vi er ganske godt tilfredse.

Man vil helt sikkert på sigt se, at også avlen indenfor de hvide deles mere op, så der kommer opdrættere til, der primært fokuserer på brugsegenskaber.
    Godt eller skidt - det kan diskuteres...man taler jo nu i schæferkredse om hunde, der kører så højt i drift, at ejeren skal bruge mere tid på at få hunden ned i stress end på den egentlige træning.....

Håber, at det indenfor de hvide vil lykkes at afholde sig fra avl på ekstremerne, så vi også i fremtiden ser hvide, der både kan begå sig som familiehunde, brugshunde og udstillingshunde.

• #160   10. dec 2007 Så kan vi jo diskutere hvad er brugshunde egenskaber? alle schæfere er brugshunde det har så ikke helt noget at gøre med hvor meget de opnår på en trænings plads kan lige fortælle en kort historie om den ene af mine hvide, hun er aldig blevet trænet da der ikke var et behov for det men på et tidspunkt ville jeg afprøve hende da hun er super "klog" så jeg gik ned og meldte hende på et hold i DCH som havde gået der i to år hun gennemførte hele DCH's program på lige fod med de andre hunde på trods af hun ALDRIG havde prøvet noget et det eks. stå/bliv og så gå fra den er noget der normalt er meget svært at lære en hund hun gjorde det første gang jeg bad hende om det lige som samtlige af øvelserne såå jo brugshunde det er de

• #161   10. dec 2007 Annette > du er såmænd inde på noget der... redningshunde, lavinehunde, hyrdehunde osv. er jo også brugshunde, men det er vist ikke lige det, de fleste taler om her ;o)
    Her handler det vist kun om BHP og IPO.....

Vi skal dog også lige huske, at DCHs lydighedsprogram ikke hører under kategorien brugshunde træning.
    Ved ikke om nogen her anfægter de hvides evner i forhold til lydighedstræning???

• #162   10. dec 2007 Christel -

Jeg skriver IHVERTFALD en kreds, jeg skriver ikke kun en kreds.

Hvorfra ved du hvordan fordommene er overfor Malinois ? Du må da endelig ikke tro at "fordommene" som du kalder dem, overfor den hvide hyrdehund har noget som helst med stambøger at gøre - det vi udtaler os om er dens manglende brugsduelighed, det har intet med stambog at gøre.
    Jeg påpeger bare at HVIS man vil til DM eller VM i IPO er man nødt til at ha en FCI godkendt stambog, så enkelt er det.

Jeg dømte bestemt ikke den hvide på forhånd, kan huske at jeg syntes det var spændene at den dukkede op. Men efter at jeg så flere og flere af dem i kredsen, og navnlig så deres væsen ikke var i orden falmede begejstringen rigtigt meget. Jeg har også set dem på udstillinger, og de er meget sky de fleste af dem.
    Du står jo forresten på en hjemmeside at
    <b>Begge hunde var rigtig gode og jeg er sikker på at når xxx bliver lidt mere tryg så vinder han stort.</b>..

- så helt fejl tager jeg jo ikke, når jeg skriver at det så sandelig også er mit indtryk af den race.

Jeg ved ikke rigtigt hvor seriøst jeg kan tage dine udtagelser om træningsegnede hunde, når jeg på din hjemmeside kan se at du ejer ikke mindre end 5 (!) hunde, hvoraf INGEN har bare den mindste prøve --- hvorfor synes du at jeg skulle tage dine ord for gode varer ??

Du skriver:

<b>En vigtig faktor er bla. at den hvide endnu ikke har tiltrukket så mange ejere, der ønsker at træne på højere konkurrence niveau og forklaringen på dette, skal jo ikke mindst søges i fordommene.....</b>

Det er IKKE rigtigt. Jeg vidste at jeg ville blive buet ud med min Ikea Schæferhund og tro mig, jeg hører RIGTIGT meget fordi jeg har valgt en gul bøjning frem for en rigtig hund - men det ændrer da ikke det faktum at racen vinder frem - også i konkurrencer herhjemme. HVIS den hvide viste resultater ville den også blive solgt til konkurrencehundeførerne.

Og der ER ikke fordomme mod den hvide i DCH - så der kunne I jo passende starte med at vise jeres race frem.

Men det evner I måske heller ikke ??

• #163   10. dec 2007 *Christel* *
    Selvfølgelig er i vel tilfredse, ellers skulle i jo have valgt en anden race. Husk lige påstanden var at der ingen forskel var i brugsegenskaber, det er det der ikke passer..

Annette E:
    Det er stadig kun lydighed, det er ikke intilligens de mangler, men den grundlæggende driftstyrke som som er basis for brugshundetræning som også omfatter forsvarsarbejde og spor. Det er den driftstyrke som gør at min hund står alene i en mørk skov og laver en tæt bevogtning på en figurant, det er den der får den til at afsøge skoven og give hals af en død genstand, det er den drift der får min hund til at søge små bitte ting på gerningssted, også selv om hun er træt og det pisregner, det er den der driver hende når der skal laves forsvarsarbejde og den der driver hende når vi går spor i kilometervis...
    En hund med mindre drift, ja nogle kan da nok lære de samme ting, men når de bliver lidt trætte så gider de ikke mere...

• #164   10. dec 2007 Christel -

Du skriver til Winther :

<b>Hvorfra har du, at vi ønsker at forbedre de hvides brugsegenskaber? Vi er ganske godt tilfredse.</b>

Jamen så vær dog det - og accepter at jeres race ikke kan begå sig i brugsarbejdet ligeså godt som en schæferhund ...

<b>man taler jo nu i schæferkredse om hunde, der kører så højt i drift, at ejeren skal bruge mere tid på at få hunden ned i stress end på den egentlige træning.....</b>

Et postulat af format synes jeg nok .. og overhovedet ikke noget der er i tråd med virkeligheden. Det er nok mere udefra kommende der har ondt et vist sted, og derfor kommer med den slags underlige udtalelser - for at fremme deres egen hund som værende bedre end reelt er tilfældet.

Og den der "hele hund" som du ønsker at avle dig frem til - det kommer aldrig til at lykkes for såden en at begå sig i konkurrence øjemed .. det ER forsøgt i schæferhundekredse og det kan bare ikke lade sig gøre, med de tårnhøje krav der stilles til en konkurrencehund idag.

• #165   10. dec 2007 Christel -

<b>Ved ikke om nogen her anfægter de hvides evner i forhold til lydighedstræning???</b>

Næ, det tror jeg bestemt ikke der er - jeg gør ikke ihvertfald.

• #166   10. dec 2007 Er DCH's program ikke det samme som de andre bare uden bide arbejde? Jeg oplevede ikke de store forskelle i schæferklubben/PH og DCH har trænet alle tre steder. (havde dog dårlige oplevelser med dominas/magt i PH og Jeg kender i øvrigt til en Chinese Crested som har taget den højeste prøve i hvad svare til PH bare i Sverige HA HA og de hvide tror også de er skøde hunde hi hi

• #167   10. dec 2007 Anette -

Det der du skriver med at konkurrence hundeførere vælger schæferhunde af brugslinien er rigtigt nok, men du må ikke glemme at en schæferhund af udstillingslinier jo er nødt til at ha en BHP/IPO3 prøve for at gøre sig den mindste forhåbning om at blive brugt i avlen. Så selvom udstillingshundene slet ikke er ligeså belastbare, vedholdene osv som brugsvarianten, er de stadigvæk langt bedre repræsenteret end den hvide hyrdehund - der er jo kun én i Danmark med en BHP1 prøve ...

• #168   10. dec 2007 <b>Er DCH's program ikke det samme som de andre bare uden bide arbejde?</b>

Nej da - og PH er heller ikke det samme som IPO ...

• #169   10. dec 2007 Anette -

Hvad er det for en prøve i Sverige der svarer til den højeste prøve i PH ??
    Og hvad skal man iøvrigt kunne i den højeste prøve i PH ??
    Og er du i det hele taget sikker på at du ved hvad du taler om - jeg mener, du troede jo at DCH var det samme som PH/IPO bare uden C-arbejde ....

hmmm ...

• #170   10. dec 2007 De hvide er super til spor det er et faktum, jeg starter med at lære mine små hvalpe at søge så snart de begynder at spise fast føde, og får tilbage meldinger fra hvalpefamilierne at de har en fantastisk næse og næsen altid er i jorden og dem der går til træning med dem rykker op før de andre på holdet.

• #171   10. dec 2007 Er der foskel på hvordan de er som familie hunde??

vi tænker nemlig på at vi godt kunne tænke os en schæfer, men vi ville først når vi viste hva det var for en race..

• #172   10. dec 2007 Rockeren nej jeg er ikke ekspert:-) nævnte lige den Chinese Crested for at understrege at det kan være meget individuelt uanset farve og race hvor gode de er på en trænings plads, fortæl mig lige hvad forskellen er på DCH's program og PH/schæferklubben jeg har gået alle tre steder og har ikke set en forskel ud over bide arbejdet men har da ikke trænet på et højere plan så måske du ved bedre?

• #173   10. dec 2007 Kathrine hvis du tænker på den hvide schæfer så er de super gode familie hunde så længe man netop husker på det er en brugshund:-) det vil sige den skal have opleveler/træne/arbejde udfordres psykisk og fysisk for at være en tilfreds hund ellers en stor kæledægge og en god vagthund

• #174   10. dec 2007 >>Jeg kender i øvrigt til en Chinese Crested som har taget den højeste prøve i hvad svare til PH bare i Sverige HA HA og de hvide tror også de er skøde hunde hi hi<<

Ku`da også godt tænke mig at vide hvad den højeste prøve i PH i Sverige består af smiley

• #175   10. dec 2007 Anette -

Jamen det gør jeg da - ved bedre altså.

Hvis jeg skal sidde og forklare forskellene i programmerne kommer det til at fylde en krig, så vil istedet for linke til de tre programmer - så kan du selv lige gå ind og læse om dem..

http://www.dch-danmark.dk/
    http://www.danskpolitihundeforening.dk/
    (link fjernet)

Og igen spørger jeg - hvad var det for et program i Sverige som svarer til PH´s højeste prøve som den der Chinese Crested har betsået ??

• #176   10. dec 2007 Karina -

uha, nu begynder du at tale med store bogstaver .. er det nødvendigt ?

Korrekt at du ikke skriver dirkekte at du ønsker den hvide mere udbredt - my mistake.

Jeg "ævler ikke" om en hund jeg overhovedet ikke ved en skid om. Jeg læser det du skriver på din hjemmeside om at din hund ikke er tryg .. hvad er det jeg skriver der er forkert ??

Og nej, det er da ikke normalt ( ikke hos en schæferhunde ihvertfald ) at den skal bruge over 14 dage for at blive tryg --- hvor i alverden har du den ide fra ?
    Derimod virker det som om - efter hvad man kan læse på jeres forskellige hjemmesider - at den hvide er meget mere sky end den farvede .. I bruger bare ord som "reserveret" eller endog "genert" ... Ulvelignende var også et udtryk jeg stødte på !!!

- og så er der vel ingen ko på isen ??? Hunden er IKKE sky eller usikker ... den er bare lidt genert ...jo jo ...

Og vil du ikke lige være rar at svare på mine spørgsmål :

<b>Kan iøvrigt heller ikke se at man nødvendigvis er nødt til at eje en hund for at kunne udtale sig om den - inden køb af hvalp kigger man jo netop en del racer igennem, besøger måske et par kenneler / træningspladser, og taler med folk der har netop den race .. Det er vel at undersøge tingene, eller hvad mener du ?</b>

og det her :

<b>Og det der med at schæferhundeklubben har en negativ holdning til den hvide hyrdehund ..
    Prøv du at købe dig en Malinois og tage en tur i Schæfehundeklubben - det er heller ikke den mest hjertelige modtagelse man får med sådan en, men hvis man nu ikke er så fintfølende og kan tåle at folk kigger lidt skævt til ens hund, så kan man jo bare træne og opnå resultater og derigennem lukke munden på alle tvivlerne ... kan man ikke ???</b>

• #177   10. dec 2007 Karina -

Vi taler om at du siger at fordommene holder den hvide væk fra sch-klubberne, og jeg fortæller dig at de skam også florerer mht Malinois. At du er ligeglad med en malinois har da overhovedet ikke noget med sagen at gøre, vi talte jo om at I ikke føler jer velkomne - og det gør man altså heller ikke med en malinois.

Har det ikke noget med racen at gøre ? Jo, det har det da i høj grad. Der er da racer, der er meget mere påvirkelige overfor miljø end andre - men det er du måske også ligeglad med ??

Når jeg ved selvsyn har oplevet 7 eller 8 der ikke havde det bedste væsen - Winther har også sine erfaringer fra PH, "Skælder hele tiden ud" har sine fra Schæferhundeklubben .. og vi alle tre uafhængigt af hinanden har set at de mangler noget både i deres drift og deres mod ... jamen, så er du måske bare ligeglad med det også ???

Min hund har været med til en udstilling - han var super glad og overhovedet ikke utryg på noget tidspunkt. Den forrige jeg havde var derimod enormt ked af at være på en udstilling - bange for alle menneskene og hundene ... men det var jo også en helt anden race.

Jeg har set den hvide hyrdehund på træningspladser, på udstillinger, har gået på hold hos en adfærdsterapeut sammen med to af slagsen - min brors kammerat har en af slagsen ....

hvor mange synes du jeg skal kende før jeg kan udtale mig om dem ???????????

Og hvordan vil du iøvrigt forklare at det direkte står på diverse hjemmesider at den ikke er ligeså stærk som en schæferhund ?? Men der er du igen måske også bare ligeglad ??

• #178   10. dec 2007 Karina -

Det der med at der er meget sygdom hos schæferhunden er jo ikke løgn .. Der er som regel noget om de ting og rygter der florerer om en race, så de mennesker der sagde sådan til dig havde jo ret.

Jeg mener ikke man behøver at stå som fører af en hund for at kunne vurdere om den dur til brugshund (eller hyrde eller jagthund eller whatever ...) En person der har forstand på at se på hund, kan sagtens spotte de gode kontra de mindre gode racer ...

Og jo, jeg kan SAGTENS tåle kritik af min hund ... ellers var jeg gået grædende hjem fra træningen i Sch-klubben mere end én gang ...

• #179   10. dec 2007 Karina -

Jamen det står dig jo frit for at smutte. Jeg tror jeg bliver hængene lidt endnu og vil vente spændt på bare ET lille argument der vil underbygge jeres påstande om den hvide er ligeså god rent brugsmæssigt som en schæferhund ....

hilsen "bokseren"

• #180   10. dec 2007 Karina -

Nå, der var du alligevel ... Jeg beskylder dig ikke for noget, jeg stillede dig en række spørgsmål.

Jeg behøver ikke at "få min vilje" - det har intet med det her at gøre. Jeg efterlyser bare ét eneste argument der underbygger jeres påstand om den hvide som en god brugshund.

Og det er der endnu ikke en eneste der er kommet op med, så jeg kan helt ærligt ikke forstå at du ikke kan forstå at jeg stiller mig tvivlende op overfor det faktum ??

• #181   10. dec 2007 Rockeren> hvad ved du om, hvilke prøver vores hunde har taget? Vores hunde er trænet i DCHs lydighedsprogram og har klaret sig ganske flot - de mennesker, der kommer her og møder vores hunde, kan til enhver tid se behørig dokumentation på dette.

Jeg har skam ikke noget sted påstået, at du eller andre har påstået at de hvides egenskaber har noget med deres stambøger at gøre!!
    Min påstand er, at det er en medvirkende faktor, når der spørges til deres manglende virke i schæferhundeklubberne og ved DM, VM m.m.
    Og ytrede håb, om at debatten netop ikke udviklede sig til endnu en debat om stambøger i den "rigtige" forening.

Jeg udtaler mig så sandeligt ikke om fordommene mod Malanois - jeg har ikke noget kendskab til disse. jeg udtaler mig om min holdning til, hvorfor jeg ikke mener du kan sammenligne...

Postulatet omkring hunde, "der kører så højt i drift....."
    er så sandeligt ikke mit, men kommer fra flere i Schæferhundekredse - men Ok, disse skal så nu udråbes til ikke at ane, hvad de taler om???
    Har ikke i sinde at forsvare eller debattere påstanden - dem som bla. også her på HG er frekommet med påstanden, må tage den debat.

Der spørges også til, hvorfor, hvis vi er tilfredse med vore hundes egenskaber og accepterer Jers påstande om, at de ikke kan begå sig i brugshundearbejde?
    Fordi det ganske enkelt ikke er korrekt! Påstandene bygger Jeres påstande på få erfaringer eller endnu oftere noget "man har hørt ..."

• #182   10. dec 2007 Rockeren > glemte at spørge, om du mener det er et problem, at vi ejer 5 hunde (faktisk 6)? eller hvordan skal jeg forstå dit (!) ????

• #183   10. dec 2007 *Christel* *
    jamen så er det da bare om at komme ud at vise flaget til IPO-prøverne, jeg glæder mig til at se de hvide til udtagelserne, DM og VM. Med så godt brugsmateriale må i jo nok kunne stille med nogle.

• #184   10. dec 2007 Winther> ??????

• #185   10. dec 2007 ja - ?

• #186   10. dec 2007 Christel -

Der står ved hver enkelt af dine hunde en masse udstillingsresultater men ingen resultater rent træningsmæssigt, så hvorfor skulle man få andet indtryk af dem, end som hunde der trissede rundt i familien og blev udstillet engang imellem ?
    Og hvor langt er de så nået i DCH´s program dine hunde ? Hvis man ellers må spørge.
    Og hvorfor skriver du på din side om alle deres udstillingsresultater, men ikke om det de har opnået i DCH? hvorfor er man nødt til at komme på besøg for at få det at vide ??

Jeg drejer ikke debatten hen på stambøger - jeg er langt fra fan af DKK, som jeg ser som en kynologisk forening der optager hunderacer som bare IKKE kan være sunde. Men igen - skal du til IPO DM eller VM er du nødt til at ha en DKK (FCI) stamtavle - den påstand står ihvertfald ikke til diskussion.

Din påstand om at det er en medvirkende faktor - nej, det tror jeg ikke.
    Jeg er stadigvæk af den overbevisning at de hvide vi har set i Schæferhundekredse er af en sådan kvalitet at de ikke ville kunne gøre sig - og heller ikke gjorde - i konkurrencer, og her taler jeg ikke kun DM og VM.

Jamen det er jo fint nok at du ikke mener man kan sammenligne modviljen mod malinois med dem mod den hvide ... det er bare ikke rigtigt - men lad nu det ligge. Det er jo nemmere for dig at bruge undskyldningen at alle schæferhundefolk nærmest står i kø for at svine jeres race til - og det er DERFOR den ikke kommer ret langt til træning. Istedet for at forholde sig til det faktum at den ikke indeholder det der gør en god brugshund.
    Sandhedsfornægtelse i mine øjne ...

Du smider en påstand på bordet - og vil ikke debattere den yderligere - jamen, så er der jo ikke ret meget jeg kan gøre ved det.

Hvordan kan du sige at vores påstande om at jeres race ikke kan begå sig i brugshundearbejde ikke er korrekte ?? Der er EN eneste hvid hyrdehund i Danmark der har EN (eller to) BHP1 prøver .. og hunden er fra 2002 eller 2003 ...
    Hvordan kan man se det anderledes end at .....
    de hvide hyrdehunde kan åbenbart ikke begå sig i brugshundearbejdet ???

Jeg forstår det virkelig ikke - og på mig lyder det som om at I ligger under for de farvede ... og hvorfor I gør det, jamen det kan man jo kun gisne om ...

• #187   10. dec 2007 Ja min folkevognsboble kan køre lige så stærk som din jaguar, hvis altså jeg ville køre om kap, men det vil jeg altså ikke, men det kan den!

• #188   10. dec 2007 Rockeren > Hvis du kigger igen, vil du opdage at mange af resultaterne er ret gamle - det betyder ikke, at hundene ikke er udstillet siden, men at resultaterne ikke altid bliver opdateret... Da vi i sin tid oprettede hjemmesiden valgte vi at offentliggøre udstillingsresultater - noget vi ikke vægter særligt højt længere!

Du må da gerne spørge til, hvor langt vores hunde er nået i DCH ? C og B - Hundene kunne helt sikkert nå meget længere, men vi har prioiteret andre ting end lydighedstræning på højt niveau.
    Der er mange aspekter i liv og hverdag med hund og ikke mindst avl. Træning/arbejde/aktiviteter er en del af det og hvordan, hvor meget og på hvilket niveau afhænger jo i høj grad af temperament m.m.

Winther > ja og tilbage til mit eksempel : "Jeg har mødt/hørt om 6-8 mennesker med grå øjne, der ikke var så gode til matematik. Konklusion : mennesker med grå øjne er dårligere end andre til matematik!"

• #189   10. dec 2007 Jeg gentager lige mig selv:

Ingen siger at den hvide ikke kan bruges til noget som helst, det var påstanden om at der ingen forskel var i brugsegenskaberne, og det er der bestemt.
    Der er selvfølgelig også forskel inden for den godkendte farvede schæfer, men vil man have brugsegnethed så vælger man selvfølgelig sportshundelinjerne som i generationer har vist deres brugsegenskaber...

• #190   10. dec 2007 Prøv lige at læse ovenfor igen.

• #191   10. dec 2007 Tror det bliver nemmere hvis du smider link på de hvide schæfere /hyrdehunde der har taget en BHP/IPO en jeg skal sende på dem der ikke har..

• #192   10. dec 2007 Nej svært at måle på prøver der ikke er taget..

• #193   10. dec 2007 Jeg kunne godt tænke mig at vide en ting, og det er af ren nysgerrighed.

Jeg har i mange mange år haft højavlsschæfere, men her sidst valgte jeg en grå da jeg gerne ville have mere "go" på.

Og jeg skal love for der er mere go på !

Næste år skal jeg på jagt efter en mere. En hund med drifter og knald i røven. En hund der skal trænes op til prøver og samtidig elske det.

Ville I med hvide schæfere seriøst og med god samvittighed råde mig til en hvid når I på forhånd VED hvad jeg søger?

Og hvis ja, hvor ville I råde mig til at kikke hen efter sådan en hund?

• #194   10. dec 2007 Janie< Nej det ville jeg bestemt ikke råde dig til, men ønsker du en rolig hund så ville jeg klart anbefale en hvid schæfer.

• #195   10. dec 2007 Tak Aase.....Det er lige mit indtryk af den hvide.

En smuk, intelligent, rolig og stabil schæfer :o)

• #197   10. dec 2007 Karina.......Jeg må da ærligt indrømme jeg har set smukkere hunde end de grå schæfere. En del ydermere.

Men jeg er ikke udstillingsmenneske, men træningsfreak, så jeg går ikke så højt op i hvordan min hund ser ud ;o)

Intelligent? Lynende !

Rolig? Kun hvis hun bliver brugt. Hun fiser baglæns på væggene i cirkler hvis jeg nøjes med lidt triks og hyggeture.

Stabil ? Ja.....Men tror nu godt hun kunne ende med at blive ustabil hvis hun var havnet ved Hr. Larsen der ikke er freak som jeg er.

Og det er jo lige hvad jeg søger..........Jeg er kun positivt overrasket efter mit skifte, og det skønt jeg vidste de løber stærkt og det alligevel kom bag på HVOR stærkt.

Du skriver "så længe der ikke kan vises beviser på det modsatte så må jeg holde mig til kendsgerningerne." Her mener jeg jo så de netop ER lagt på bordet ved der ikke kan fremvises noget brugbart for hvad jeg vil have.

• #198   10. dec 2007 Jeg synes debatten er lidt afsporet for påstanden fra nogen er jo åbenbart at gode brugshunde egenskaber kun kan bevises ved at opnå nogle konkurence resultater (undskyld men kan ikke finde rundt i de betegnelser) men hvad så med resten af den danske bestand af schæfere af alle farver som ikke har taget de prøver og bestået de har så ikke gode brugshunde egenskaber???
    ps skal nok lige få betegnelsen på de svenske prøver som den chinese crested har opnået i sverige

• #200   10. dec 2007 Ja jeg mener også at det at gå på udstilling er/kan være en hobby hvis ikke det er for avl, og jo mere man går op i at ringtræne sin hund osv. og den ellers har nogle fornuftige racetypiske gener med sig så kan den opnå meget fine titler, det samme må jo gælde brugshunde træning har man en brugshund der har gode egenskaber med sig og man så træner helt vild intensivt ja så kan den jo også opnå fine titler men det er jo ikke det samme som at sige at alle der ikke har opnået fine titler på udstilling og træning ikke ville egne sig til det

• #201   10. dec 2007 Janie F.: tak for de smukke ord om vores hvide.

Vil som svar på ditspørgsmål sige, at med de ønsker du har, ville du pt. skulle søge i udlandet, f.eks. Tyskland, hvor man har opdrættere, der fokuserer på at opdrætte spotshunde.

Charlotte> De fleste opdrættere af hvide fokuserer primært på at opdrætte gode familiehunde.

Det betyder så også, at få af de hvide kravler rundt på væggene, hvis der ikke trænes intensivt med dem, som Janie F er inde på, at hendes grå formentlig vil gøre, hvis hun nøjedes med lidt tricks og hyggeture.

Men det behøver ikke at betyde, at de ikke kan trænes som brugshunde.
    Det betyder heller ikke, at alle hvide er klappe kage hunde, der kan nøjes med lidt triks og hyggeture
    Der er naturligvis variationer, hvad angår egenskaber og drifter præcis som hos de farvede.
    .

• #202   10. dec 2007 Rockeren jeg kiggede på de link du satte ind men det gav mig ikke lige noget i forhold til mit konkrete spørgsmål, hvad er præcis anderledes i træningen ud over bidearbejde, er der nogle øvelser der konkret ud over bide arbejdet er anderledes end i DCH

• #203   10. dec 2007 hmm.... smid lige selv mellemrum ind efter behov og så skulle der selvf. stå sportshunde ;o)

• #204   10. dec 2007 I dch har man blandt andet feltsøg,det har man ikke i IPO,alm rondering,samt der blir ikke stillet de aller største krav til at hunden skal holde fuld focus på fører..

senere hen er der eftersøgning,man har ikke flugt spring i DcH programmet,samt flere ting.. det kan man lære ved at læse begge programmer,som der er linket til smiley

Ellers kan man ta mange af øvelserne og putte over i IPO,hvis man vel og mærke træner på de små detaljer,st hunden skal sidde lige,på plads og i "her" osv ..

I IPO skal tingene udføres meget præcist,kontra DHC og så endnu mindre i PH,som jeg oplever det

• #205   10. dec 2007 Ja der er måske nogle enkelte forskelle men den største forskel er vidst krav og intensitets forskelle som jeg har oplevet det i de forskellige klubber

• #206   10. dec 2007 Anette.. jeg har trænet begge programmer og syntes der er rimlig stor forskel..

Men det kommer nok osse an på hvad forventning man har til de trænere man har og dem man træner sammen med smiley

• #207   10. dec 2007 Min hund er datter af Tinka's Jazz, Danmarks eneste hvide med Bhp1.
    Ejeren og jeg har et væddemål om at min tøs skal overhale sin far!!
    MEN.... han siger også at træne bidearbejde er MEGET hårdere end med de farvede, de har ikke den "agressive" drift, men med træning kan man sagtens.
    Mht spor og lydighed mener han så at de faktisk er nemmere at træne, de er meget fokuseret.
    Hvilket jeg tydeligt ser i Bimbo, hun går spor som en prof!!
    De hvide med andre stamtavler end DKK kan "kun" tage Bhp og Sph i klubberne, ikke deltage i DM/VM, men det kan de godt i IPO, der er de velkomne til at deltage.
    Dette har jeg direkte fra formand Lene carlson fra schæferhundeklubben.
    Der er folk med farvede der spørger mig til råds ang apportering, hvordan har jeg lært hende det så hurtigt, og kan faktisk kun sige at det er et naturtalent, hun ELSKER det!!
    Der ER forskel, men jeg mener at de hvide nok skal bevise deres værd når flere og flere holder op med at "kun" betragte dem som en smuk familiehund. smiley

• #208   10. dec 2007 Jeg har opgivet at læse hele tråden, men vil blande mig lidt alligevel..

For det er noget, jeg ikke forstår - hvorfor ikke bare vedkende sig sin races egenskaber?
    Selvfølgelig er der da forskel på den hvide, på højavls og den grå schæfer og det gælder både på det ydre og det indre.

Og det er da ganske glimrende.... de bliver jo brugt forskelligt og der bliver avlet på de egenskaber, der bliver brugt.
    Det er da ikke nogen skam, at den hvide ikke driftsmæssigt ligger så højt som de øvrige (hvor højavlen jo ligger langt under den grå driftsmæssigt). De er jo bare forskellige....

Ligesom en grå schæfer ikke er avlet til de skrå udstillingsbrædder, så er den hvide hyrdehund ikke avlet til brugshundearbejde.
    De har hvert deres speciale og det kan jeg intet galt se i. Ingen behøver at forsvare noget, synes jeg...

• #209   10. dec 2007 Det har ikke noget at gøre med skam, men der er en fordom omkring den hvide schæfer og det er synd og skam, jeg mener jo at alle schæfere er brugshunde og har brugshunde egenskaber lige meget hvilken farve, racen schæfere er brugshunde, det kan vel ikke kun være dem som har vundet de meget høje titler som har brugshunde egenskaber, de er bare de bedste og der har vi så ikke endnu fået nogle hvide op men mon ikke det nok skal komme men jo de bliver mest opdrættet som familiehunde men det ændre ikke på at det er en brugshund som har de egenskaber som brugshunde skal have.

• #210   10. dec 2007 Imponerende !!!

Det faktum at der er EN hvid hyrde i Danmark med en BHP1 prøve er overhovedet ikke indikation for at racen ikke er ligeså god rent brugsmæssigt som de farvede ???

Jeres logik er da fuldstændig hen i vejret - og nu har jeg siddet og læst alle jeres indlæg igennem fra mens jeg har været på job - og ikke EN eneste gang kommer der et konkret eksempel på en hund fra jeres race der dur.

Og så sidder I og efterlyser links som understøtter det faktum at den hvide ikke er ligeså god ??
    Hvor mange beviser vil I ha ??

Det er jo ligemeget hvad vi lægger på bordet, så har I bare fastslået at den hvide er ligeså go, også selvom der kun er den ene i DK der har en prøve .. Men I TROR og føler jer OVERBEVISTE om at de er ligeså gode.

Ja tak - så er den jo helt i vinkel og bare man siger det rigtigt mange gange til hinanden så tror man tilsidst på at det er det rigtige.

Glæder mig stadigvæk til at se nogle af alle jer trænings-genier stille op med jeres hvide hunde til bare en eller anden form for prøve.

De er jo - som Tanja skriver - velkomne, så kom nu ud af hullerne og vis at jeres race er ligeså god som en schæferhund.

• #211   10. dec 2007 rockeren nu er det vist dig der er imponerende for du forstår vidst ikke dansk, min påstand går ikke på om de er lige gode eller ej og hvem er det så du mener der er lige gode??? har alle brune schæfere da BHP1? eller er de så heller ikke gode brugshunde?

• #212   10. dec 2007 Karina -

Der er heller ikke mange malinois i DK men de er da reprænsenteret i konkurrencer og til prøver alligevel. Der er jo trods alt ikke så få af de hvide at det er i orden at kun EN af dem har taget en prøve - og så endda kun en BHP1 ..

Jeg behøver ikke gå og sige til mig selv eller andre at den ikke er ligeså god ( jeg siger ikke den ikke kan du til andre former for sport, læg lige mærke til det ) - jeg kan kigge efter resultater .. laaaaangt ...

Det er bevis nok for enhver - åbenbart undtagen ejerne af den famøse race.

• #213   10. dec 2007 Fordomme syntes nu ikke det er fordomme , men fakta.

Og kan ikke forstå hvorfor, det skal gøre til et så stort et problem, de hvide er super familie/udstillings og lydighedhunde og det er vel godt nok, hvis de ikke opdrættes til at være brugshunde, hvorfor så holde så meget fast i at de er det???
    Se det fatter jeg overhovedet ikke.

• #214   10. dec 2007 Anette -

Nej, brugsmæssigt er udstillingsvarianten ikke ligeså god som brugsvarianten.

Men de har jo alligevel prøver - af den simple årsag at efter de er fyldt to år kan de ikke udstilles med mindre de har en min BHP1 prøve ... og hannerne har intet at komme efter med mindre de har en BHP3.

Læs starten og iøvrigt hele tråden. Igen og igen og igen skrives der at der ikke er nogen forskel - så du kan vel selv læse dig frem til hvem det er der skriver sådan ?

• #215   10. dec 2007 <b>Fordomme syntes nu ikke det er fordomme , men fakta.

Og kan ikke forstå hvorfor, det skal gøre til et så stort et problem, de hvide er super familie/udstillings og lydighedhunde og det er vel godt nok, hvis de ikke opdrættes til at være brugshunde, hvorfor så holde så meget fast i at de er det???
    Se det fatter jeg overhovedet ikke.</b>

Så er vi to ...

• #216   10. dec 2007 igen, ALLE schæfere er brugshunde det er da ikke noget der kan diskuteres det er fakta, om nogen af dem så er avlet mere frem mod at kunne klare en BHP1 kan da godt være men resten af den brune og andre farvet schæfer bestand i DK er da stadig brugshunde??????

• #217   10. dec 2007 Anette -

Kald dem brugshunde - kald dem hvad du vil ... de er bare ikke ligeså gode brugsmæssigt som den farvede .. det er ligesom det jeg ikke kan forstå I bliver ved med at argumentere imod.

• #218   10. dec 2007 Det er dig der generalisere og sammenligner den brune mod den hvide men det er jo altså ikke alle brune schæfere der har taget den BHP1 og så må de altså have det samme problem som de hvide at de ikke skulle være gode "brugshunde"

• #219   10. dec 2007 ps det er ikke mig der kalder dem brugshunde det er en betegnelse for racen sammen med andre brugshunde racer som har de gener som gør den til en brugshund, det er ikke kun hunde med bestået BHP1 der er gode brugshunde

• #220   10. dec 2007 ps men dem der har bestået BHP1 har bare et bevis på at den er en meget dygtig brugshund med en dygtig ejer som har trænet meget og intensivt

• #221   10. dec 2007 Annette -

99% af de "brune schæfere" som du kalder dem HAR bestået en min BHP1 inden de kommer i avl, af den simple årsag at de ikke kan avlskåres i schæferhundeklubben ellers.
    Hvis de ikke er avlskåret, kan deres afkom ikke komme mellem de 5 bedste til landsdelskuerne og heller ikke opnå AVKL (avlsklasse på Hovedavlsskuet).

Derfor er det uhyre sjældent du ser hvalpe opdrættet på forældre uden prøver ...
    At alle der køber en schæfer ikke træner og går til prøve med den er jo ganske naturligt.

Men hvorfor er der ingen af de hvide der har en BHP prøve inden avl ???

• #222   10. dec 2007 Annette: se jeg forstår stadig ikke hvorfor det er så vigtigt at de ha de samme egenskaber, hvorfor ikke fremhæve det er super i forhold til den alm. schæfer, et godt sind, en god familiehund osv.

i fokusere på at den bare skal være lige så "god" brugshund, hvorfor er det så vigtigt, når ingen er jeg bruger det, længer oppe er der en kommentar fra den eneste hvid med Bhp1 prøve selv han siger der er forskel, hvorfor bilver i så ved, det er de jeg har svært ved at forstå , det kan godt være jeg ikke er så kvik, men forstår det bare ikke

• #223   10. dec 2007 <b>ps men dem der har bestået BHP1 har bare et bevis på at den er en meget dygtig brugshund med en dygtig ejer som har trænet meget og intensivt</b>

En hund med en BHP1 er ikke en MEGET dygtig brugshund .. det er en udmærket hund, der viser anlæg for tingene .. og så meget og intensivt behøver man ikke at træne hvis man vel og mærke har en god hund rent brugsmæssigt.

• #224   10. dec 2007 og kender da rigtigt mange første gang schæfer ejere der har bestået en BHP 1, vel kræver det man træner og har en ok hund, men det er nu ikke en prøver der viser andet end det det er en anlægsprøve = hunden har anlæg for vidre træning

• #225   10. dec 2007 Jeg kan bare ikke lide den påstand at de hvide slet ikke har brugshundeegenskaber det er såmænd bare det, det er og bliver en brugshund og jeg ville aldrig sælge en hvid schæfer hvalp til en familie som udelukkende går efter en hyggelig familie hund for så skal de tage en Golden retreiver istedet, for de ville få problemer hvis ikke de er klar over at det ud over en dejlig familie hund altså også er en brugshund og har brug for netop træning, udfordring, arbejde for at være en glad og velfungerende hund
    Men jo vi i den nye klub for alle schæfer varianter overvejer da også at der måske skal indføres en eller anden form for lydigheds/brugshunde prøve

• #226   11. dec 2007 Hvordan kan man se, at hunden er dominant og ikke bare ulydig/uopdragen?
    At siddestille dominans/lederskab med at hunden viser tegn på manglende opdragelse mener jeg ikke er rigtigt.
    (Her i huset har vi en fantastisk ulydighed hund = vi har valgt ikke at lære den ting, som mange andre har lært deres hund, men lederskabet er helt på plads - det andet er en prioritering).

Nå, det var den teoretiske del - hvis du er utryg ved at din hund leger med den hvide schæfer, så skal du da bare lade være med at lade dem lege sammen.
    Det synes jeg er ret enkelt.

Opdragelsen af hunden er ejernes problem.

Og så i forhold til snakken om brugsegnetheden af den hvide hyrdehund.
    Selvfølgelig er den af en art hund, som kaldes brugshund, men det betyder ikke, at den er egnet til brugsarbejde.
    Det er fuldstændig det samme som at vores hunde er hyrdehunde, men det er langt fra alle, der kan lære hyrdning. Det gen er fortyndet gevaldigt og er derfor egenskaben svær at finde frem.

Fordi den hvide hyrdehund driftsmæssigt set ligger på at forholdsvis lavt niveau, er den ikke oplagt som brugshund. Der kan også være noget i modet, der er avlet væk fordi man ikke har haft fokus på brugsegenskaberne - således er det også sket for højavlen.
    Jeg kan ikke se, hvorfor det er så skidt, at den hvide ikke er så egnet - det er jo ikke det, den er avlet til.

At den som race kan lære det - ja, det kan den da, men det er langt sværere end med en hund, med et højere driftsniveau og mere mod.

• #227   11. dec 2007 Anette skriver.

>> Jeg kan bare ikke lide den påstand at de hvide slet ikke har brugshundeegenskaber det er såmænd bare det, det er og bliver en brugshund og jeg ville aldrig sælge en hvid schæfer hvalp til en familie som udelukkende går efter en hyggelig familie hund for så skal de tage en Golden retreiver istedet, for de ville få problemer hvis ikke de er klar over at det ud over en dejlig familie hund altså også er en brugshund og har brug for netop træning, udfordring, arbejde for at være en glad og velfungerende hund <<

Ingen siger de slet ikke har brugsegenskaber, men det er påstanden om, at der ikke er forskel i brugsegenskaberne på den hvide og den farvede der ikke passer.

I øvrigt har da også en golden brug for træning udfordring og arbejde for at blive en glad og velfungerende hund. Det er skal en brugshund lige så vel som schæferen, den bliver da også brugt til lige så mange ting mindst, som den hvide schæfer/hyrdehund. I øvrigt har langt de fleste hunde behov for at blive brugt til noget.

• #228   11. dec 2007 man kan vel egentlig konkludere lidt, at bare fordi at vi i danmark ( lille danmark) ikke har set hvide schæfere eller hyrdehunde til prøver at så kan de ikke... det er noget vrøvl...

jer med de hvide, bare klø på... de skal nok blive accepteret på et eller andet tidspunkt... iblandt schæferfolk, det tager bare tid. det er ligesom når de grå dukker op på skuerne, der er de heller ikke så velkomne, der er det kun højavlslinierne der er fine nok...

• #229   11. dec 2007 CH skriver :
    Jeg kan ikke se, hvorfor det er så skidt, at den hvide ikke er så egnet - det er jo ikke det, den er avlet til.

At den som race kan lære det - ja, det kan den da, men det er langt sværere end med en hund, med et højere driftsniveau og mere mod.
    --------------------------------------------------------------------
    Ch vi er ganske enig, den hvide schæfer er ikke avlet til at være brugshund, men til at være familie hund, men med den rette hund og den rette træning, vil den hvide også kunne komme langt som brugshund.

• #230   11. dec 2007 Aase, jeg tvivler på, at den hvide kommer langt som brugshund før der rent avlsmæssigt er sat ind i forhold til det lave driftsniveau....

Som det er nu, tvivler jeg på, at der er "materiale" til at bestå brugshundeprøver.

Men hvis opdrætterne vil, så kan det jo forfines over en årrække, det er der jo intet til hinder for...

• #231   11. dec 2007 Det lyder som om, jeg modsiger mig selv, kan jeg se.... ;o)

Jeg mener, at mange hunde principielt kan lære brugshundearbejde, men at der er stor forskel på, hvad der skal til.
    Og der er stor forskel på, hvordan hunden reagerer på træningen.

Således kan en hvid hyrdehund også lære brugshundearbejde, men jeg tror det er meget svært, og så tror jeg den vil blive for belastet af det til at det er sjovt og sundt for den.

Den kan lære det, men jeg tror ikke den vil komme langt - at bestå en BHP3 eller IPO3 mener jeg er ligeså sandsynligt som at gøre det med en labrador.

Det er bare noget andet, den kan ;o)

• #232   11. dec 2007 <b>jer med de hvide, bare klø på... de skal nok blive accepteret på et eller andet tidspunkt... iblandt schæferfolk, det tager bare tid. det er ligesom når de grå dukker op på skuerne, der er de heller ikke så velkomne, der er det kun højavlslinierne der er fine nok... </b>

Fine nok ??
    Nej, men det er den eneste af de to varianter der er avlet mhp kynologi, og derfor som oftest vil gå foran brugsvarianten, der jo er avlet mhp brugsegenskaber.
    Derfor et det jo ikke ret underligt, at netop udstillingsvarianten har sin force i udstillingsringen - og at brugsvarianten har den arbejdsmæssigt.

Og at det er noget vrøvl at vi påpeger at kun én hund i DK har en BHP1 .. jamen, så er det vrøvl ...

• #233   11. dec 2007 CH.. jeg er meget godt tilfreds med det den hvide inderholder og jeg synes det ville være en skam at ændre den, som den er nu, er den en super skøn og meget smuk familie hund og det er vel det de fleste går efter og ikke hvad den kan som brugshund.

• #234   11. dec 2007 Winter ja selvfølgelig har du ret alle hunde skal da have udfordringer og oplevelser osv. jeg kan se vi ikke kommer nogen vejne med denne tråd, hvor flere altså mener at have så stor erfaring med den hvide at de mener at brugsegenskaberne er helt avlet ud af den hvide ved at sammenligne små 2000 hvide som vi har i DK mod et par hundrede tusinde brune som der nok er i DK og hvis de hvide ikke har taget de prøver så har de ikke brugshunde egenskaber mens de brune der ikke har taget prøverne har fine brugshundeegenskaber det må jo så være konklusionen fra alle jer som ikke ejer en hvid schæfer, jeg kan kort fortælle at jeg har 3 og de 3 er da vidt forskellige men den ene af dem ville jeg slet ikke være i tvivl om den ville kunne tage hvilken som helst prøve hvis altså jeg bare havde det som interesse, men lad os se om et par år når den hvide er blevet mere almindelig i gadebilledet og når folk som har træning som en hobby og sport går efter en hvid hvalp for lige nu har den jo så ry for ikke at have gode brugsegenskaber kan jeg forstå, ja så er det klart ikke en hvid man vil gå efter men sikkert en grå som jo så har det ry at den har krudt i røven og fremme i tæerne:-) men det vigtigste er som opdrætter at være bevidst om hvilken type hund du tilbyder til hvalpekøbere og jeg ved at hvis ikke jeg får folk gjort opmærksom på at det er en brugshund de får hjem så kan de få problmer hen ad vejen, den eneste forskel jeg umiddelbart kan pege på er at den hvide skulle have et blødere sind end den brune men om det også bare er et ry den har fået sig kan jeg ikke sige da jeg ikke kender de par hundrede tusinde brune schæfere så jeg kan sammenligne:-)

• #235   11. dec 2007 Lige nøjagtig Aase ;o)

Derfor er det jo også fuldstændig ligegyldigt, hvad den kan eller ikke kan som brugshund - den er avlet til at være noget andet, og det er jo det, ejerne af dem er glade for.
    Så er det andet underordnet ;o)

Det er jo skønne hunde ;o)

• #236   11. dec 2007 Aase du har ret det er jo en fantastisk dejlig hund som egner sig fint som familie hund og det gør nok de par hundrede tusinde brune schæfere jo også ellers var den nok ikke så populær som den altid har været, schæferen er jo netop en meget alsidig hund:-)

• #237   11. dec 2007 Annette jeg kan love dig at den hvide har en meget blødere sind end den farvede, eller skal jeg sige at vores hvide schæfer har en meget blødere side end den farvede.

• #238   11. dec 2007 Annette Ja en schæfer er en utrolig dejlig hund, uanset farve, men jeg har dog aldrig mødt en schæfer som er så blid som den hvide vi har. Jeg har dog også kun mødt to hvide, hendes mor og hende vi har. smiley Men vi har haft farvede schæfer så jeg mener godt jeg kan sammenligne.

• #239   11. dec 2007 Annette -

Du forstår altså ikke, at når en hvalp står med forældredyr med konkurrence-resultater bag sig i flere generationer, så kan man forvente at den hvalp også indeholder et ret stort potentiale for den form for sport. Hvordan vil man ellers forklare at netop den grå variant er bedre træningsmæssigt end den sort/gule ?

At du mener at den hvide er ligeså god, jamen det er jo i og for sig irrellevant, da man ikke bare kan forvente at en hund indeholder nogle egenskaber som ikke er forsøgt avlet frem i den.

Og det er da flot at du mener at den ene af dine tre hunde kan tage en "hvilken som helst" prøve - men ved du overhovedet hvad der kræves af en hund at bestå en IPO3 prøve ?? Eller Vinderklassen i PH ?
    Det er altså ikke bare lige noget man gør - og det er langt fra alle hunde der dur til det.

Jeg er ved at finde ud af hvor mange Malinois der er i DK - men tror ikke de overskrider de 2000 som er det antal du nævner for de hvide.
    Og denne race er jo flot repræsenteret i ionkurrencer, både IPO, PH, Redningshunde, Militiærtjeneste osv ...

Hvordan kan det være at deres lille antal til trods kan de godt formå at opnå resultater ??

Aase -

Hvor er det dejligt at høre at du er glad for lige netop de egenskaber din race indeholder, istedet for at tillægge den nogle den slet ikke er i besiddelse af.

• #240   11. dec 2007 Rockeren Det er da utroligt når du kommer med denne påstand: "istedet for at tillægge den nogle den slet ikke er i besiddelse af" Det er det jeg står helt af på, kan se det ikke nytter at diskutere med dig da din erfaring med den hvide schæfer er så stor så må vi andre hvide schæfer ejere bøje os for din indsigt og viden, der er bestemt nogle ting jeg er enig med dig i men orker ikke mere at debatere med dig da du har totalt sky klapper på og mener at have den absolut største viden om den hvide schæfer

• #241   11. dec 2007 Annette, hvis de egenskaber var ligefor, så havde vi jo set dem ude i verden til blandt andet IPO-prøverne. Men det gør vi ikke?
    Hvilken forklaring mener du, der er på det, hvis det ikke er fordi, at folk, der træner på det niveau oplever at hunden ikke er driftig nok og har mod nok til det arbejde?

• #242   11. dec 2007 Der eksisterer kun brugsschæfere for mig, men en hund som mallen, ikeaschæfer, bilkaschæfer her på vestkysten, må man tage hatten af for. Det er hunde med et kæmpe potentiale i forhold til al brugshundearbejde.
    Respekt for alle brugshunde og deres opdrættere som avler efter og viser de kvaliteter der skal til for at levere gode arbejds og konkurrencehunde. Hunde der, på grund af deres nedarvede egenskaber kan anvendes, uanset om det er som tjenestehunde i politi eller militær, til at finde landminer, i beredskabet eller som konkurrencehunde.
    En god brugshund har hverken farve eller race, så frem med de hvide, i skal nok vinde respekt hvis i kan vise noget godt brugshundearbejde som også indeholder forsvarsarbejde...

• #243   11. dec 2007 Anette -

Fint du går i forsvar - men det kunne være lidt mere interessant at du svarede på det jeg spørger om.

<b>Hvordan vil man ellers forklare at netop den grå variant er bedre træningsmæssigt end den sort/gule ?</b>

<b>Og det er da flot at du mener at den ene af dine tre hunde kan tage en "hvilken som helst" prøve - men ved du overhovedet hvad der kræves af en hund at bestå en IPO3 prøve ?? Eller Vinderklassen i PH ?</b>

<b>Hvordan kan det være at deres lille antal til trods kan de godt formå at opnå resultater ??</b>

Men jeg kan godt se at det er MIG der har skyklapper på .. eller .... ?????????

• #244   11. dec 2007 Annette -

Mens jeg lige husker det - hvad blev det til med forklaring på den der prøve som er ligesom den højeste klasse i PH som den Chinese Crested havde bestået i Sverige ??????

• #245   11. dec 2007 Til jer alle undskyld schæferen er jo slet ikke en brugshund men en hyrdehund ha ha, tror vi skal stoppe nu for vi gentager jo bare igen og igen det samme og det samme og bliver ikke enige og det er jo også helt ok bare ærgeligt at nogen skærer en racevariant (på trods af at de ikke har ejet en) over en kam og det medføre fordomme men det har vi jo set utallige gange før.
    Jeg sms'ede til den person i Sverige igår og det er lidt svært på grund af sprog vanskeligheder men den CC skulle være registreret "bevagtnings hund" nå det var nu også bare for at komme med et ret morsomt indslag:-) ha det nu godt alle sammen tak for debatten trods alt:-)

• #246   11. dec 2007 Hov - annette, helt uvidende om racen er jeg nu ikke, da min mor har haft hvid hyrdehund.... ;o)

Jeg gad bare godt høre svaret, og det synes jeg ikke jeg har...

• #247   11. dec 2007 CH prøv at læse HELE tråden hvis du orker det:-) synes jeg har svaret mange gange, jeg siger bare at man ikke kan påstå at en schæfer bare fordi den er hvid så overhovedet ikke har brugshundeegenskaber, den dag vi har lige så mange hvide som brune så kan vi lave en sammenligning, måske er det ikke hundene men menneskerne der er forskel på for ja hvis en person går rent efter en super brugshund til at dyrke brugshunde træning på højt plan med så vil de da nok gå efter hunde med det ry eks. den grå schæfer og så gå efter en kennel som avler rent på hunde til det formål så på den måde er der da en forskel men det gør ikke samtlige andre schæfere af alle farver(specielt de hvide) i DK til hunde uden brugshunde egenskaber, det er såmænd bare min påstand

• #248   11. dec 2007 Anette -

Og du vælger lige at oversætte "bevaktnings hund" med Vinderklasse i Politihundeforeningen ???
    Det er da vist det man kalder fri fantasi ...

Jeg synes det er lidt tankevækkende at du står som opdrætter, og alligevel overhovedet ikke vil vedkende dig at der er noget der hedder genetik og arv.

Og hvordan kan du iøvrigt tro at jeres avl af den hvide nogensinde skal blive anderledes og mere brugsrettet når jeres eneste krav til avlsdyr i jeres nye forening er

<b>Min. alder for tæver 18 mdr. / må ikke bruges før der foreligger HD-status.

Min. alder for hanner 16 mdr. / må ikke bruges før der foreligger HD-status.

Min. én 1. Præmie opnået efter at hunden er fyldt 9 mdr.

HD Hunden skal være 12 mdr. inden røntgen foto, resultatet skal foreligge inden parring.

Status der accepteres:

A må kun parres med Aog B
    B må kun parres med A og B
    Hunde med C , D og E status må ikke indgå i avl </b>

Og på jeres side under avlshanner kan man se en hanhund der overhovedet ingen prøver har opnået. Hvorfra kan man forvente at han vil vidergive brugsegenskaber til sit afkom ??

Jeg kan overhovedet ikke se logikken i at I kan tro at deres brugsegenskaber kan være på højde med dem af schæferhundens, hvor avlen i mange år har været målbevist på at fremme netop disse, og igennem alvsudvælgelse har man faktisk opnået hunde af international klasse, der kan begå sig i konkurrencer.

Hvordan kan I tro at jeres nogensinde vil kunne matche disse evner når I overhovedet ikke sætter krav til avlsdyrene ?? Udover HD og et UDSTILLINGSRESULTAT ??

Nej, det er der overhovedet ingen logik i.

Og hvad iøvrigt mht albuer ?? Dem er der måske ingen grund til fotografere ???

Ja, undskyld, men jeg sidder simpelthen her og tager mig til hovedet !!!!

CH -

Glem det - med mindre du har ejet en selv er du bare ikke i stand til at have nogen kvalificeret mening om den, så du skal nok ikke regne med at få svar på noget af det du spørger om.

• #249   11. dec 2007 ps det gavner heller ikke at mange incl. mig selv møder fordomme om de hvide når vi vil gå til træning i schæferhunde klubben eller PH, da jeg startede i schæferhundeklubben var der mange kommentarer og skæve grin fra inkarnerede schæfer folk at det da ikke var en rigtig schæfer, da jeg trænede i PH fik jeg at vide at vi ikke kunne fortsætte træningen efter hvalpe kursus da jeg ikke var medlem af Dansk Kennel klub (min hund har fine FCI papirer fra tyskland) jeg kontaktede bestyrelsen for ph og klagede over dette, fik en tilbagmelding at det var en aftale man havde haft med DKK i mange år, sååå jeg tror der er mange der står af på et tidligt tidspunkt også af disse grunde, heldigvis er holdningen vidst nok ved at vende så det er jo glædeligt

• #250   11. dec 2007 Rockeren ha ha du er godt nok en meget klog person du alene vide bedst ja ja ok som jeg sagde vi bliver vidst aldrig enige men jeg kan da glæde mig over at de hvide ikke har så mange problemer med HD som de brune så noget går jo i den rigtige retning:-)

• #251   11. dec 2007 Jeg taler ikke om sundhed - det har ikke været spørgsmålet her - jeg taler om at du mener at den hvide er ligeså god rent brugsmæssigt og jeg VÆLTER beviser på det modsatte i hovedet på dig .. og du tager det overhovedet ikke til dig, men bliver bare ved med at køre i samme rille.

Hvorfor kan du ikke bare svare på det jeg spørger dig om ???

• #252   11. dec 2007 Jeg forstår dig ikke Annette - hvorfor ikke være glad for hunde som den er?
    Den HAR ikke de egenskaber, havde den haft det, så havde vi da set den internationalt...

Racen havde været repræsenteret ved IPO-konkurrencerne og det er den slet ikke.

Det er der intet galt i, sådan er det bare.
    Men hvis man ønsker disse egenskaber, så er det opdrætterne der skal i gang - spændende arbejde, synes jeg, og det vil da gavne racen med alsidighed, ingen tvivl om det...

• #253   11. dec 2007 Og nej Anette, jeg er ikke klog - men kan godt se at når jeg står ved siden af dig, så virker det sådan .....

• #254   11. dec 2007 Ch du kan tro jeg er tilfreds med den hvide schæfer som den er det er jo bare en debat om den overhovedet ikke har brugshunde egenskaber eller hvad men jo der kunne sagtens avlet mere målrettet på lige de egenskaber og det gør vi ikke herhjemme endnu men at påstå at den slet ikke ejer de egenskaber er en stor fejl

• #255   11. dec 2007 Annette, den har brugsegenskaber, men ikke egenskaber, der kan bruges til brugshundesport på højt plan.
    De er ikke driftige nok og har ikke mod og kampdrift nok.

Havde de det, så havde vi set dem ude i verden, det er helt sikkert. Brugshundefolket finder jo dem, der kan bruges og bruger dem ;o)

• #256   11. dec 2007 Annette E

Hold da op, hvorfor fremturer du fortsat med at vi påstår at de overhovedet ingen brugsegenskaber har, det gør vi ikke, fat det dog, men brugsegenskaberne er ikke ens uanset hvor meget du bortforklarer...

• #257   11. dec 2007 Mange der har sort/gule schæfere, har dem jo´også kun som familiehund og er slet ikke interesserede i at træne hunden på konkurrence plan. Altså så er drifterne ikke en nødvendighed for dem.
    Det samme med de Hvide, mange er ikke interesseret i at gå til prøver og ønsker kun alm. lydighds træning.
    Alle hunde er født med drifter nogen mere end andre, men det er også et spørgsmål om at fremme og træne dem i byttedrift fra hvalpen er lille
    Desuden, som der er skrevet mange gange i denne tråd, så er der ikke mange Hvide i forhold til den Sort/gule og havde der været mulighed for, at gå op til nogle af de samme prøver, ja så kunne det jo´godt være, at der havde været mange flere i dag, der havde taget (Brugshundeprøver ) men det har der ikke været mulighed for, af flere årsager, stambøger o.s.v og måske manglende interesse.

Så er der dem, der går højt op i at tage brugsprøver og synes det er sjovt, at se hvor langt man kan komme med sin hund på konkurrenceplan, det er fint nok. Det kræver også megen træning for at nå langt og ikke alle der ejer en Schæfer, har samme ambitioner.

Det er vel kun en tvingende nødvendighed, med prøver, hvis man er interesseret i at avle, ( altså avlsgodkendelse ).

Det ville da være ønskeligt, at der også for de Hvide, blev indført en form for avlsgodkendelse / brugsprøver / mentaltest, hvilket har været på tale, fra en del som synes det ville være rigtig godt, at få indført. Men igen racen er forholdsvis ny i DK og Rom blev ikke bygget på en dag.

Kan kun sige til dem, der siger, at den Hvide, kun egner sig til lydigheds træning, ja så er det ikke helt rigtig og man kan ikke skære alle over en kam. Denne påstand gælder i hvert fald ikke for vores Hvide.

Vores er trænet i HJV regi og han er Super til spor, Super til feldtsøg, Super til fremadsendelse med halsgivning på figurent o.s.v og faktisk vil jeg vove den påstand, at i sammenligning med de 4 sort/gule vi har haft, som er trænet i de samme ting, så han faktisk bedre, til disse ting og er ikke nervøs og sky, som også er påstået i denne tråd.
    Han er selvstændig og har gå på mod og elsker det. Hvad angår drifterne, ja så ligger han på linie med de andre vi har haft, .
    De 4 sort / gule vi har haft, har stået meget forskelligt i drifterne, så der er også meget forskel på dem og hvad angår ærmet, ja så har vi aldrig prøvet det med vores Hvide, da vi overhovedt ikke har en DYT´at bruge det tit.

Har trænet det lidt med de Sort/gule, men ikke intenst. Og det er faktisk sådan i HJV, at du kun kan gå op til prøve, hvor ærmet indgår som diciplin 1 gang og så er det slut.
    For mig at se så er det kun en nødvendighed, hvis hunden skal bruges i politiet, eller i forsvaret.

Ved heller ikke hvorfor, det er så vigtig for mange, at driften skal være så høj, når rigtig mange kun har Schæferen som familiehund,
    Kan kun se det, er en nødvendighed, hvis man er avler og fremavler / sælger Schæfere, der skal bruges, f. eks i Politiet.

Bare min mening !

• #258   11. dec 2007 Det er kun Rockeren der påstår de SLET INGEN brugshunde egenskaber har læs tråden

• #259   11. dec 2007 Nina B - for schæferen synes jeg det er synd, at de sort/gule(højavlen) langsomt er blevet avlet tom for drifter, for det, der kendetegner en schæfer er en alsidig hund.
    For mig at se er brugsegenskaberne ligeså vigtige at holde fast i som det smukke eksteriør, og sundhed. Uden dem, er en schæfer ikke en schæfer. Heller ikke selvom langt den største del af schæferne går hjemme i stuerne og aldrig ser en træningsplads.

Hvis jeg havde hvid hyrdehund ville jeg have det på samme måde. De har samme aner som de andre schæfere og derfor ligger det også i deres gener. For mig at se er den hvide hyrdehund en dejlig hund, men den ville blive en mere hel hund, hvis brugsegenskaberne blev vægtet højere.

At der er få af slagsen i DK siger intet om, hvorfor de ikke bliver brugt internationalt ;o)
    Havde de været egnet til brugshundesport (inklusive C-arbejde), så var de blevet brugt til det.
    Det gør dem ikke til dårligere hunde....

• #260   11. dec 2007 >>> Ok Annette, men synes bestemt også jeg i denne LAAAAnge tråd har læst, at de kun duede til Lydighed, var bare den påstand, jeg ville afvise.

• #261   11. dec 2007 Jeg har aldrig påstået at de overhovedet ikke har nogle brugsegenskaber - de kan jo bruges til spor og lydighed - men C-arbejdet har de af den race jeg har set ikke de nødvendige drifter/mod til.

Prøv nu selv at læse tråden en gang til Anette - istedet for at postulere ting jeg overhovedet ikke har skrevet.

Nina -

Dvs at der kun er ide i at lave hunde, der kører højt i deres drift hvis de skal bruges i politiet eller lignende ? Hvad med alle os, der synes det er spændene at bruge hundene til IPO sporten eller i PH, som Redningshunde eller den slags ?
    Er det ikke OK at vi forventer en vis form for drift i vores hunde ?

• #262   11. dec 2007 Nina -

Kom frem med nogle resultater der viser at de dur til andre former for brugshundesport. Det er for mig ikke nok at du og Anette og alle mulige andre TROR eller føler jer OVERBEVIST om at de kan andet ...
    Hvis de er så egnede må der jo også findes resultater et eller andet sted for racen - jeg har så bare ikke kunne finde nogle endnu.

• #263   11. dec 2007 Nina mit svar var møntet på Winther jeg synes dit indlæg var super godt Nina:-)

• #264   11. dec 2007 > Rockeren, jo´lad mig så ændre til Politi / forsvar / PH IPO osv. selvfølgelig, men jeg mener nu at have set hunder der står så højt i drifterne, at jeg synes det er direkte synd for hunden / totalt stressede hunde.
    Jeg mener bare det er jo´måske et fåtal af Schæferejere, der har interesse i, at gå til prøver,o.s.v med deres hunde og derfor ikke er en tvingende nødvendighed,
    Hvorfor synes du en hund absolut skal gå i ærme, det har vi som privat personer intet at bruge til, med mindre, man bruger sin hund på konkurrence plan.
    Bemærkede du jeg skrev i HJV, kan du kun gå til prøve 1 gang, hvor ærme er en diciplin der indgår i prøven, så mener man det er nok. Nogen overdriver det ærmearbejde totalt.

> Ch kvinde 33 år, synes bestemt heller ikke at man skal avle hundene tomme for drifter, det er jo´gode egenskaber for en hund at besidde, når den skal arbejde.

• #265   11. dec 2007 Nina, pointen i denne tråd har jo været, at de mørke og de hvide schæfere er blevet sammelignet.
    De mørke er blevet beskrevet som mere driftige og ofte bedre at bruge i brugshundesporten end de hvide.

Det er det, Annette har opponeret imod.. Ingen har sagt, at de hvide SKAL have de egenskaber, det er jo helt ok at de ikke har. Dem der ejer dem, er jo glade for dem som de er.

Når jeg skriver, så er det fordi Annette hårdnakket bliver ved med at påstå, at den hvide har de samme egenskaber som eksempelvis de grå i forbindelse med brugshundearbejdet generelt - altså inklusive Gr. C... Og DET er ihvertfald en påstand, der er svær underbygge. Det modsatte er lidt lettere...

• #266   11. dec 2007 Jeg synes hverken det er forkert eller en skam at sige, at den hvide bare ikke er til det - den er til noget helt andet.
    Fuldstændig på samme måde, som min grå vaps ikke er til udstillinger...

Ingen skam, de er bare forskellige..

• #267   11. dec 2007 Og så en gang til til dig Nina ;o)

Når en almindelig schæfer skal have de egenskaber der gør, at de kan gå i et ærme (god byttedrift, mod og kampdrift), så er det jo tildels for at sikre et godt avlsmateriale til dem, som bruger dem i tjenesteøjemed.- Og så selvfølgelig til os, der går til konkurrencer.

Men i det hele taget skal schæferhunden da bevare de egenskaber, som de oprindeligt havde. Og det er i høj grad brugsegenskaberne, som de jo har fået fordi vi som mennesker har haft brug for dem.
    Det er for mig at se en synd at avle disse egenskaber væk.
    Så er en schæfer ikke længere en schæfer....

• #268   11. dec 2007 > Rockeren, mener bestemt mit indlæg, er svar nok på, dit nyeste spørgsmål. Igen siger jeg den hvide race er forholdsvis Ny og Rom blev ikke bygget på en dag. Og nej der er sikkert ikke registreret resultater nogen steder. Igen fordi, fordi, fordi.

>>> Annette OK og Takker

• #269   11. dec 2007 Jeg gentager lige dette, du så måske ikke dette inden du skrev.

> Ch kvinde 33 år, synes bestemt heller ikke at man skal avle hundene tomme for drifter, det er jo´gode egenskaber for en hund at besidde, når den skal arbejde.

• #270   11. dec 2007 Nina, det er da ikke en ny race på verdensplan?

• #271   11. dec 2007 Nina, samtidig skriver du at du ikke kan forstå de skal have egenskaber til at gå i et ærme ... Det er jo det samme ;o)

• #272   11. dec 2007 CH læs lige tråden igen så vil du opdage at jeg netop ikke sammenligner den grå med den hvide og har ikke påstået nogen steder at de alle har lige gode brugshundeegenskaber men Rockeren påstår at den hvide slet ingen har det er helt ude i hampen

• #273   11. dec 2007 hehe.. I hvert sit ringhjørne..

Kunne I blive enige om, at den hvide hyrdehund HAR brugshundeegenskaber, men ikke i et omfang, der gør at den er anvendelig i BHP og IPO?

OG at det er en skøn hund alligevel ;o)

• #274   11. dec 2007 > CH kvinde 33år... du skriver...samtidig skriver du at du ikke kan forstå de skal have egenskaber til at gå i et ærme.
    Det er ikke det jeg mener, selvfølgelig skalhunden have drifter, til at gå i ærme...OK, men jeg siger, det er kun mennesker der bruger hunden i politi / militær / ph / ipo prøver osv, der har nytte af hunden har disse ting, det er ikke ten tvingende nødvendighed for privat personer.
    Igen.. jeg synes ikke man skal avle driften ud af schæferen, det er synd, men mener ikke alle har de samme behov for, at bruge de egenskaber den er i besiddelse af.

Ved ikke hvad der foregår på verdensplan, på konkurrenceplan m.h.t. den hvide, har kun haft hvid i
    i knap 3 år og herhjemme er den en forholdsvis ny race, giv os da en chance, muligvis er det fordi, man har prioteret udstilling højere, fra den indtrådte i DK, det ved jeg ikke, men jeg er en af dem der ønsker, at man indførte avlsprøver o.s.v

• #275   11. dec 2007 Nina, jeg mener ikke at den hvide hyrdehund død og pine skal have brugsegenskaber - det er jo noget I som ejere af dem og opdrætterne vurderer og styrer ;o)

Og så er jeg helt enig med dig i, at private mennesker ikke bruge de drifter i det omfang man gør, når man enten træner eller arbejder med hund..
    Men jeg tror, hunden også ville være anderledes i hjemmet uden dem.

• #276   11. dec 2007 Ch kbinde 33 år, ja vi kan blive enige om, at den hvide har brugshunde egeskaber PRust ! endelig.

Om den har det i det omfang, at den ville kunne anvendes i IPO / BHP kan jeg ikke udtale mig om generelt, vi har aldrig trænet i nogen af delene ( manglende interesse ) men vil påstå, vores kunne langt hen ad vejen måske med undtagelse af ærme, ved det ikke eftersom vi aldrig har prøvet, da vi ikke har noget at bruge det til.
    Ærgeligt vi ikke har et ærme, så kunne jeg afprøve med det samme.he he he

• #277   11. dec 2007 Niina, selvfølgelig ville din hund kunne bide i ærmet ;o)

Spørgsmålet er, om den driftsmæssigt ville kunne gå et helt program. Og om den ville kunne blive i den rigtige drift, som er sund og god for den.
    Og om den ville kunne klare den belastning rent mentalt, som de bliver udsat for, når de kommer lidt op i rækkerne...

Alle hunde kan hapse i et ærme, men det er ikke alle, der kan holde til at lave forsvarsarbejde på konkurrenceplan ;o)
    Hvis ikke de har modet, kampdriften, styrken og de rette drifter og alligevel fortsætter træningen, så vil de enten bliver bange hunde, eller de ville blive bidske hunde.

Derfor vælger man selvfølgelig sjældent at træne med en hund, der har svagheder inden for nogen af disse kategorier. Gør man det alligevel, når man ikke så langt...

• #278   11. dec 2007 CH kvinde 33 år...
    ja det kan jeg jo af gode grunde ikke svare på, eftersom, vi ikke har interesse i disse prøver og sådan er det måske med de mange af de hvide på lands plan, ved det ikke.
    Kan kun tale ud fra hvad vi har trænet ham i , i HJV regi, hvilket også kræver drift og udholdenhed i alle dicipliner.

Og derfor synes jeg bestemt, han er på lige fod med de 4 sort / gule vi har haft og derfor, synes jeg det er helt forkert, at sige de Hvide generelt slet ingen drifter har.

• #279   11. dec 2007 Selvfølgelig har den drifter - men helt generelt (og det ER en generalisering for der findes også mange almindelige schæfere uden skyggen af drift), så har de ikke det samme driftsniveau som schæfere med farver på ;o)

• #280   11. dec 2007 Nina B
    Selvfølgelig kræver HJV også drift, men ikke i den grad, som feks. kræves inden for politihundeforeningen. Der er overhovedet intet i den prøve der belaster hunden, og selv under ronderingen er kravene så små at hund og hundefører kan følges og hunden behøver ikke stå alene.

• #281   11. dec 2007 CH, kvinde, 33 år
    Det er netop lige det vi prøver at sige, ingen påstår andet bortset fra en enkel, som påstår der ingen forskel er smiley

• #282   11. dec 2007 Vores HVIDE schæfer...... er nu snart 7 mdr gammel, da vi startede til hunde træning i den lokale schæfer/ politi hunde klub, blev vi også mødt med en meget negativ tone.

vi kunne forstå på klubben at de før vores hund havde oplevet 3 andre Hvide og at de var sky og ikke ville lave de øvelser som andre hunde.

men allerede efter 3 gange måtte de tilstå at vores Hvide ikke er som dem de har set tidligere, og at de erkendte at det åbenbart ikke var alle Hvide som er sky m.v.

ved vores 7 træning kom nogle politibetjente som ville se på de forskellige hunde under træning, og vores kun daværende 4 mdr hund blev spottet og vi blev rådet til at starte politi hunde træning seriøst med hende.

vi har dog valgt at hun ikke skal være politi hund men nu når hun er gammel nok vil vi prøve at træning hende til redningshund.

skal også siges at vi en anden gang er blev spurgt/ spottet af nogle folk fra hjemmeværnet og spurgt om vores hund ikke skulle være vagt/ patrulje hund ved hjemmeværnet, og vi nu arbejder på at dette måske kunne være en god vej frem for vores hund til at blive rednings hund.

så nu håber vi da på at vi kan skrive at hun en dag bliver en af de Hvide hunde som der bliver efterlyst som værende en god brugshund her i tråden.

men vil da lige tilføje at hun samtidig altså stadig er en KANON familie hund, og det da for os er det vigtigste til at starte med, så må vi jo se hvordan det andet udvikler sig.

• #283   11. dec 2007 Heidi W
    Gammel nok, hvad mener du med det? Jo før jo bedre...

• #284   11. dec 2007 Uddannelsen af redninghunde foretages i Danmark af Redningsberedskabet, det som tidligere hed Civil Forsvaret. Uddannelsen af både hund og hundefører foregår på frivilligt basis rundt omkring ved de kommunale beredskabsafdelinger gennem aftenkurser og weekendtræning. Som udgangspunkt tager uddannelsen til redningshund og redningshundefører ca. 2 år. Alle hunde med den nødvendige arbejdsiver kan anvendes, når blot hunden ikke er aggressiv overfor andre mennesker eller hunde. Hunden skaæ være mellem 1 og 5 år, når uddannelsen påbegyndes. Hundeføreren skal være sund og rask og være fyldt 16 år. Alle hunde skal desuden aflægge optagelsestest inden start på uddannelsen.

• #285   11. dec 2007 Ja det har du ret i, men der er meget du kan gøre for at forberede din hund inden. HJV kan måske være en god forberedelse, ved ikke lige hvor omfattene det efterhånden er med diverse grundkurser for at blive hundefører der. Vær opmærksom på at nogle steder ved beredskabet optager de ikke hunde der har trænet bidearbejde af en eller anden årsag..

• #286   11. dec 2007 Hej alle sammen
    Jeg har nu brugt næsten en time på at læse de mange indlæg i denne tråd igennem, og sidder så med den smag i munden, at det er ærgeligt vi ikke alle husker både hunde og ejere er forskellige.

Nogle ejere vælger at bruge tiden med deres hund i den ene form for træning, andre vælger andre former for træning, udstilliinger osv., og det samvær der opbygges mellem hund og fører, samt andre hundeejre og deres hunde, er såmænd lige så værdifuldt som et godt ægteskab, hvor der er plads til der ryger en finke i ny og næ, og hvor der er plads til forskelligheder og forskellige interesse samt mål.

Jeg har selv haft glæden af at have Hvid Schæfer siden 1984, og har i alle årene glædet mig over at mødes med alle med hunde, hvad enten de var den ene farve, eller føreren / opdrætteren havde udviklet hunden i den ene eller ande interesse.

Desværre er det blevet et modefænomen at have hund, og det har skabt en mindre tolerance blandt hundefolk, som ingen fortjener, så istedet vil jeg da opfordre alle der har været med i denne lange tråd til at ønske alle hunde og deres opdrættere en god jul og et godt arbejde de kommende år over hele landet, sammen med vore dejlige hunde.

Der er forskellighed på mennesker, nogle dyrlker elitesport og andre dyrker bredde sporten, sådan er det også med hundefolk, men begge ting er da ligeværdigt og lige skønt.

Husk en fælles god hobby er både sjovt og livsbekræftende, og lad os så glæde os over at der er plads til forskelligheder.

Og endelig så husk at vi alle er ligeværdige og lige gode, med plads til forskellighed.

Ingen hverken hunde eller ejere bliver den perfekte, men vi kan alle lære noget ved at lytte og bruge hinandens erfaringer på en sober og positiv måde.

God jul og godt nytår til alle med og unden hunde

Frank

• #287   12. dec 2007 Nina -

<b>Hvorfor synes du en hund absolut skal gå i ærme, det har vi som privat personer intet at bruge til, med mindre, man bruger sin hund på konkurrence plan.</b>

Jeg træner min hund i IPO mhp konkurrencer når han bliver lidt ældre, så som privat person er jeg da rigtigt glad for at der findes opdrættere der prioriterer brugsegenskaber stadigvæk.

Og så kan man jo vende det om og spørge - hvad kan jeg bruge til at min hund kan gå spor ? Eller lydighed ? Eller dogdancing ? Eller agility ?

Det er jo alt sammen en variant af hundesport, og det er vel OK at vi ikke allesammen falder over den samme. Jeg synes bare det er lidt underligt, at hvor det er helt iorden at dyrke alle de andre former for discipliner skal man altid forklare sig hvis man bruger sin hund i forsvarsarbejdet.

• #288   12. dec 2007 Frank S skriver:

>Hej alle sammen
    Jeg har nu brugt næsten en time på at læse de mange indlæg i denne tråd igennem, og sidder så med den smag i munden, at det er ærgeligt vi ikke alle husker både hunde og ejere er forskellige <

Netop, forskel i driftniveau på de hvide og de grå, og selvfølgelig også forskel på hvilke ejere de har. Det følges jo ad.

• #289   12. dec 2007 Winther

ja det er nemlig det vi også tænkte, vi kunne bruge HJV til at start træne til at hun er gemmel nok til at blive redningshund,.

og det er rigtigt at de ikke ser bidearbejde på en redningshund som positivt, men heldigvis så valgte vi jo også fra over for politihundetræning med det samme, da vi ikke var vilde med at vores hund ville blive hentet ved "udrykning" og at vi selvfølgelig skulle indstille os på at vi kunne risikere at hunden kunne blive skudt.

og den alm. træning i den lokale politi hunde klub foresætter vi da også med (altså minus bide træning.)

men tak for rådet.

• #290   12. dec 2007 Heidi W

Heidi, du har fået forkert fat i det med politihundetræning. Der er altså ingen Hunde der bliver brugt i en skarp situation med mindre de er mønstret indet for politiet og føreren er tjenestehundefører, altså politimand. Så ingen risiko smiley I øvrigt anvender politiet kun hanhunde....
    Politihundeforeningen, som er både for civile og tjenestehundeførere, er udelukkende til konkurrencer i politihundearbejde, så når vi skyder i programmet så er det altså løst krudt. I øvrigt er det sjældent vi har skud med i konkurrencer.

Hjemmeværnet vil gerne starte med hvalpe. Men, der er tidsgrænse på, hvor længe man må træne før hunden skal godkendes.

Den der med at blive ringet op, det er netop det du risikerer når du har en godkendt redningshund. Så kan du risikere at blive sendt ud til jordskælv et eller andet sted i verden. Det er jo lige som det der er målet med den træning...

At man nogle steder afviser hunde der er trænet i forsvarsarbejde er fuldstændig hul i hovedet, det er heldigvis ikke alle steder de er så indskrænkede.

• #291   12. dec 2007 Hej Winther
    Her har du så evig ret, og jeg håber da både opdrættere og hvalpekøbere husker det lille faktum, at ingen er ens, men at man selvfølgelig prøver at finde den hund og ejer der passer sammen ud fra ens behov og interesser.

Om det så er den ene farve, eller race, eller om hunden er stor / lille, det er trods alt ikke det væsentlige.

Så lad os alle sammen give gode erfaringer videre til alle der har behov, og ønske om det, så vi på den måde sikre så mange hunde et godt indholdsrigt liv sammen med deres ejer.

Det kan man heldigvis gøre til daglig på mange måder, både til træning, prøver, udstillinger, på jobbet eller når familie og venner er sammen ligesom der findes mange gode specialklubber der kan give gode råd om de forskellige racer, og sidst men ikke mindst så spørg gerne flere opdrættere til råds inden familiens nye vidunder anskaffes.

OG husk man lærer altid mest af at lytte og spørge, fremfor selv at tro man er den eneste der kender sandheden.

Så kan det aldrig gå helt galt.

Mange hilsner

Frank

• #292   12. dec 2007 Heidi W

Ang. redningshunde, så er der altså steder der startes før. Men optagelsesprøven der skal de nok være over år gammel
    http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17506&ipc=64863

• #293   12. dec 2007 winther:
    Ja hold da op det ser godt ud, vi vil undersøge sagen, får totalt blod på tanden når man ser sådanne billeder!!

og ang politi, ja så må vi jo have misforstået noget, men alligevel er det nu rednings hund vi brænder mest for.
    selv om det godt nok lyder spændende med de prøver... men der jo som du nævner stadig det med bide træning......... ,men det må vi jo lige se på.

Kommentér på:
hvid og alm schæfer hund

Annonce