2.070 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
68 Svar
alm. schæfer og en hvid schæfer. alm. schæfer og en hvid schæfer.
Er der forskæl på en alm. schæfer og en hvid schæfer.
Jeg tænker feks. på dens sind.
0 synes godt om
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
aug 2005
Følger: 67 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 272 Svar: 3.234
dette emne har været oppe mange gange;o)
Men den tråd som CH linker til fortæller ganske fint at der ikke er den store forskel på de to varinater... Det er farven der er den største forskel...
mar 2006
"Alm" schæfere deles jo også op i brugs/udstillingslinier
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 712
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 768
Du kan læse mere på: www.kfds.dk hvis du er interesseret
Søster McFluff er ramt plet ret generelt. Der er i dag flere linjer af schæfere, hvor de alm. udstillingsschæfere generelt knap er så brugsegnede som gennemsnittet, og brugsschæferne har sværer ved at tilpasse dem et liv som sofahunde. De hvide ligger midt i mellem.
aug 2005
Ja det ved jeg godt...
Men brugs/udstilling er jo stadig den variant af schæferen som er farvet schæfer, ik?
mar 2006
Det synes jeg var en lidt mere fyldestgørende beskrivelse end "de er allesammen stortset ens".
mar 2005
Øvs at du bor så langt væk. Gad godt lige og hilse på dine :o)
mar 2006
Ikke forstået.
mar 2006
aug 2005
Den hvide er så en anden variant...
aug 2005
Men ja der er godt nok noget afstand i mellem os...
Men hvis du er interesseret, skal jeg muligvis til udstilling i Hvidovre d. 1. juni, så der er du da velkommen til at kigge forbi;o) Ved godt der er lidt tid til...
mar 2005
Jeg har lige sendt en lille hilsen til dig i GB
aug 2005
Du aner vist ikke rigtig hvad du snakker om...
Endnu engang atg et kig i min hunds stamtavle og du kan se det har noget med hinanden at gøre... Ellers er det da lidt mærkeligt at han kan have farvet schæfer i sine aner...??
At DKK har valget at kalde det er hvid hyrdehund er jo deres valg, men det gør den ikke mindre schæfer af den grund!
aug 2005
At den hvide schæfer har en anden bygning er fordi man har valgt at den hvide ikke skal være så skrå som den farvet (bl.a. derfor vi valgte den hvide, da jeg synes den skrå er blevet alt for skrå)...
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 78 Svar: 1.577
he-he ... jo - jo da ... de langhårede der falder ud efter de "alm." schæfere er vel heller ikke schæfere...hmm... he-he
aug 2005
Nej det skulle man jo så heller ikke tro!!
Synes simpelthen det er plat at sige at den hvide ikke er en schæfer - jeg kan jo bevise at min den hvide har farvet aner i sin stamtavle, så jeg mener bestemt ikke de har noget at have det i når de skriver at den hvide ikke har noget at med en schæfer at gøre....
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
En hvid hyrdehund ER en schæfer af afstaming, men det betyder ikke, at de temperamentsmæssigt kan sidestilles med farvede schæfere, som jo i de to godkendte populationer jo også er store forskelle...
De hvide schæfere er kun avlet med henblik på udstilling, så brugsegenskaberne er stort set væk. Standarden for højalvslinjer og brugslinjer er den samme, og man kræver nogle minimumskrav til dem både hvad angår eksteriør og brugsegenskaber - derfor er de lidt tættere på hinanden end de to typer er fra den hvide.
Personligt synes jeg ikke den hvide schæfer er så tæt på de to farvede typer, som de er på hinanden på trods af den ellers forholdsvis store forskel.
En schæfer er det ikke længere... Og det er vel også ok, den er jo det, som den er avlet til, og som er ønskværdigt hos dem, der ejer den og opdrætter den...
aug 2005
Lige præcis...
aug 2006
Og en race defineres jo netop ved, at nogle mennesker i en organisation beslutter sig for det.
En definition af en race er menneskeskabt. Ergo - den hvide hyrdehund er IKKE en schæferhund. Ligegyldigt hvor meget den ligner og om de har de samme aner...
aug 2005
Jeg mener ikke at man kan sige at brugsegenskaberne er væk hos den hvide...
Du finder flere og flere af de hvide schæfer som også har gennemgået en IPO eller BHP...
Jeg mener ikke at det er ok at sige at det ikke er en schæfer, jeg synes de minder en del om hinanden (har selv haft en farvet)...
aug 2005
aug 2006
Men når en definition på en race konkluderer, at en given hund ikke tilhører racen, ja så gør den det bare ikke..
En hvid hyrde/schæfer er IKKE en schæfer... Og det er vel også inderligt ligegyldigt?
Med hensyn til brugsegenskaber, så har jeg kendskab til 1 hvid, der har en brugsprøve.. Ser gerne links til andre....
aug 2006
Den hvide har sin egen standard, som er anderledes fra de farvedes standard, hvilket bevirker, at de ikke er samme race..
Synes ikke det kan være så svært.
Og jeg forstår slet ikke det forsvar - det er vel ligegyldigt? Man har vel valgt sin race, fordi dens egenskaber passer til en, ikke på grund af dens navn?
aug 2005
Hvis du ser ud over DK's grænse er der flere af de hvide schæfere som har en sådan prøve...
Finder da gerne nogle...
aug 2006
De kan ikke være ens, hvis den ene ikke er i besiddelse af brugsegenskaber....
Det er en vigtig del af standarden hos de farvede....
aug 2006
aug 2005
Er ganske klar over at de ikke har sammen standard, men den hvide hedder jo heller ikke bare schæfer, men kaldes hvid schæfer, men ligefrem at kalde den hvid hyrdehund, og derved påstå at det ikke har noget med en schæfer at gøre, synes jeg er forkert...
Som skrevet længere oppe valgte jeg den hvide schæfer fordi jeg på ingen måder synes om den skrå stilling som man har valgt at avle frem på den farvede...
aug 2005
Der er da oz nogle af de farvede som ikke egner sig så godt til brugshunde arbejde som andre måske gør... Dette gør da ikke dem mindre til schæfere?
aug 2006
At de har samme aner betyder ikke længere, at det er samme race.
Racen defineres udelukkende af standarden, som mennesker har nedfældet..
Det er så enkelt så enkelt. Den hvide hyrde har samme aner som de hunde, er hører under schæferstandarden, men det betyder ikke, at de også er schæfere - de stammer bare fra dem.
Angående belgierne - her i landet har de fire belgiere hver sin standard.... dermed er de hver sin race...
Læser man i øvrigt standarden på den hvide hyrde og på schæferen, så er de ret langt fra hinanden...
aug 2006
Det gør de ikke hos de hvide.
mar 2005
Jeg syntes der kommer mange fine ting frem som jeg vil tænke nærmere over. Og ting jeg sagtens kan bruge hvis jeg en dag står og skal vælge hvilken hund jeg gerne vil have
aug 2006
Det er stadig standarden, der afgør hvad race det er..
Og hvid hyrde er i følge standarden ikke det samme som en schæfer..
Jeg har svært ved at se, hvorfor det er så svært at acceptere...
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 341
aug 2006
Synes det er dejligt, at der er enkelte i den store verden, der har valgt at fokusere på brugsegenskaber - hvis det da er det, at dens interessenter ønsker.
Tvivler dog på, at der bliver et væld af de hvide i de store konkurrencer i IPO/SCHH prøverne....
aug 2006
Ellers er det ligemeget.
Som det er nu, så siger standarden ekstremt lidt om brugsegenskaber, men en del om egenskaber som familiehund, og hvis det er det ejere og opdrættere synes er godt, så er det jo det, man bør dyrke.
Selv er jeg nok lidt partisk, da jeg synes alle racer bør have lov til at lave et eller andet.... Derfor har jeg også valgt min race, nemlig schæferen, som jo stadig har den mulighed i sig...
aug 2005
Denne hund har en schh:
http://www.pedigreedatabase.com/dogs/white_shepherd/classifieds/1542.html
Denne har bl.a. IPO:
(link fjernet)
Denne Kennel skulle også være kendt for at deres hunde har brugshunde prøver:
http://www.taien.cz/_ovcak/index_en.html
Denne hund har være til divers brugshunde prøver:
http://www.ny-hviddueholm.dk/Andis-Resultater-Lydighed.htm
Denne hvide schæfer har en BHP1:
(link fjernet)
aug 2006
Vil lige minde om, at IPO1, SCHH1 og BHP1 er anlægsprøver - altså et mindstemål for brugsegenskaber.
Det er mindstekravet, der stilles for avlsgodkendelse og avlskåring hos schæferen.
Lignende krav stilles ikke til de hvide, og det kan jo tydeligt ses på antallet der er repræsenteret ved de nationale og internationale brugsprøver.
aug 2005
Ja ved godt at det er et minimuskrav, men jeg synes da at det er med til at bevise at de godt kan...
Den ene af dem jeg lagde op havde da en SCHH3
Ved godt at der ikke stilles lign. krav, men jeg kan så informere dig om at der muligvis ville komme nogle krav, måske ikke helt så store krav som der er til den farvede, men vi er nogle som ønsker en brugshundeprøve som en del af avlskåringen...
aug 2006
Hvem ved, måske får I to populationer hos jeres race, som vi har hos vores? - Interesserne er jo ganske givet delte, og det er svært at få det hele.
I øvrigt dejligt at se nogle dejlige billeder af hunde, der arbejder.
nov 2004
Følger: 43 Følgere: 45 Hunde: 5 Emner: 37 Svar: 1.320
Ja, jeg forstår så ikke dette stærke behov for konstant at understrege, at Hvide Schæfer ikke er schæfere....
at de overhovedet ikke egner sig til brugshundearbejde....osv...osv....
Hyrdehunde...tjaaah...shepherd betyder jo hyrde
german shepherddog = Tysk hyrdehund.
Cannadisk hvid hyrdehund???
aug 2005
Ved nogle af de hvide vil jeg give dig fuldstændig ret i at det ligger lidt langt væk, men som du kan se er der bestemt nogle af dem som har egenskaberne...
Måske vi får til populationer, for som du siger er interesserene jo delte...
Har da lige et par film som jeg ville ligge op, ikke alle siger direkte at dette er brugshunde, men synes nu de er meget gode:
http://www.youtube.com/v/sG3HZt8fsEY&rel=1
http://www.youtube.com/v/JasL4FQQJ7Y&rel=1
http://www.youtube.com/v/W9hlq84iR4Q&rel=1
http://www.youtube.com/v/6jRh4_PNqGk&rel=1
http://www.youtube.com/v/sEL6Qryd-Es&rel=1
aug 2006
Der er ikke rigtig noget at diskutere.
Historien viser også, at brugshundeegenskaberne ikke er blevet prioriteret, hvorimod egenskaber eksteriørmæssigt og egenskaber som familihund er blevet prioriteret.
Det er et faktum - sådan er det bare. Og der er ikke noget at forsvare, men hvis man gerne vil lave det om, så er det jo bare om at få arbejdstøjet på....
Angående navnet - schäfer betyder også hyrdehund... Men det er på tysk - på dansk hedder de kulørte schæfer og de hvide defineres hos DKK som schweizisk hvid hyrde.
Standarden er forskellig, ergo er racerne ikke ens....
Hvorfor ikke erkende det og så være glad for racen uden at holde fast i et tudsegammelt slægtskab, som ikke længere er relevant.
Racerne skal jo udvikles efter de behov, som ejerne ønsker de har. Og det har indtil nu været forskelligt. Og det er vel i orden?
Betina - jeg sætter mig og ser klippene - glæder mig ;o)
aug 2006
Blev lige motiveret for at gå et spor i skoven i den nærmeste fremtid, så tak for det også ;o)
Tina - jeg har faktisk talt med min far om dette - hans far arbejdede med brugsschæfere (han døde så vidt jeg husker i 68, så det er længe siden). Min far husker brugsschæferen fra dengang som en meget meget lydig hund, men som en letantændelig og lidt ustabil hund rent temperamentsmæssigt specielt overfor fremmede.
En af årsagerne kunne vel være opdragelsen af dem - man oplærte dem i forsvarsdrift, hvilket altid gør en hund lidt utilregnelig og skarpere, om man vil....
mar 2006
Jeg hælder også til at der er tale om forskellige racer, selvom den ene er ud af den anden (ligesom westien "bare" er en hvid cairn). Når en race har sin egen standard, så er den jo godkendt som selvstændig race...
Min begrænsede erfaring siger mig også at de hvide har en mere medgørlig disposition end de farvede, der for mit vedkommende gør dem til bedre familiehunde (altså hunde som ikke kræver at man arbejder sig op til skyhøje brugspræmier - dermed ikke sagt at de ikke kan).
aug 2005
Ja det er dejligt at se;o)
Nu ved jeg ikk lige hvilke to du ikke kunne se, så ligger dem lige op alle sammen igen, for du kan måske dem her:
http://www.youtube.com/watch?v=sG3HZt8fsEY
http://www.youtube.com/watch?v=JasL4FQQJ7Y
http://www.youtube.com/watch?v=W9hlq84iR4Q
http://www.youtube.com/watch?v=6jRh4_PNqGk
http://www.youtube.com/watch?v=sEL6Qryd-Es
Søster:
Er fuldstændig enig i at det er to selvstændige racer... Men det gør den jo ikke mindre schæfer...
Synes din beskrivelse af den hvide er meget passende på mange af de hvide, men som skrevet tidligere er der bestemt nogle af de hvide som egner sig super godt som brugshunde... Ligesom der indenfor den farvede er forskel i deres brugsegenskaber...
aug 2006
Jeg mener ikke, at schæferen pr. afstamning var hårdere i filten før, men de blev opdraget hårdere... Og var også mere utilregnelige end de helt generelt er nu.
Jeg synes bedst om vor tids metode - og hund.
Hvis man vil have en driftigere hund, så kan man jo bare købe en malle ;o)
Betina, Tak skal du have, jeg prøver igen..
Angående det, du skriver til søster - hvis nu du erstatter ordet Schæfer med Hyrdehund, så er jeg helt enig.
Men i DK er ordet schæfer jo en definition på en bestemt race ud fra en bestemt standard - og der er den hvide hyrde jo ikke med under..
Hyrdehunde er de begge to... og fælles aner har de også. Men deres veje skiltes på et tidspunkt, og nu er deres fælleskab mest deres aner...
aug 2005
Ja helt enige bliver vi jo nok ikke;o)
Angående om den hvide går ind under ordet schæfer, så kommer det an på om du kigger under FCI eller UCI i DK...
Er enig med dig i at deres veje skiltes på et tidspunkt - de blev to selvstændige racer - men at den hvide derfor ikke skulle have lov at blive kaldt schæfer, synes jeg ikke er ok...
aug 2006
Det er ikke så vigtigt..
For mig er det ligegyldigt om den hedder hvid schæfer eller hvid schweizisk hyrdehund eller hvid canadisk hyrdehund...
Det, jeg synes man ikke behøver at lægge skjul på er, at det er forskellige racer med to forskellige standarder og forskellige egenskaber og forudsætninger - altsammen konsekvenser af den forædling der har været af de egenskaberne hos henholdsvis den ene og den anden race.
Og den ene races egenskaber er ikke bedre end den andens - de er bare forskellige....
Nu fik jeg set de sidste to klip - og hvis jeg sammenligner med de hunde, jeg ser mest, nemlig schæfere af brugslinjer, så er der en enorm forskel i drift. Man kan tydeligt se det på hastigheden, hunden arbejder i og en smule i måden, den nogengange falder ud af drift. (Det er der selvfølgelig også en masse farvede schæfere der gør - det kan være et tilfælde)
En anden ting, der slår mig er, at den hvides standard for størrelse er større end den schæferens - og i det klip, der viser forsvarsarbejde er det virkeligt tydeligt.
Jeg tror, at skal man lave den type arbejde med racen, så skal de avles mod bunden af standarden - ellers ender det med at sundheden går tabt for den.....
Et gæt ;o)
aug 2006
Der er nogle gode nogle ind imellem.... Som ovenikøbet også har bevaret et sundt hoved... Det er dejligt.
aug 2005
Nej det er bestemt heller ikke kun navnet, men jeg kan ikke se det store probelm i at den hvide får lov til at gå under betegnelsen schæfer...Jeg vil på ingen måde ligge skjul på at du finde nogle af de hvide som ikke ligger på niveau med de farvede, da som du selv siger er de ikke avlet til det i lang tid...
Men da dette er blevet mere mere i avlernes interesse finder man også flere og flere hvide som har egenskaberne for brugshunde arbejde...
Jeg er selv meget ny indenfor arbejdet med brugshunde, så jeg ville ikke som du kunne se denne forskel, som du har lagt mærke til på filmene... Om det bare er et tilfælde ved jeg intet om...
Om man burde avle dem mindre for at kunne træne fx forsvarsarbejde med dem, ved jeg ikke så meget om... Som skrevet er jeg stadig ny inden for dette...
Men det lyder da ikke helt hen i vejret det du skriver...
aug 2006
Det er et godt udgangspunkt for at vurdere drifter og brugsegenskaber hos den enkelte hund. - Der er stor forskel og de er til at få øje på.
Herlig beskæftigelse ;o)
Tina - jeg kender intet til KNPV og ringsport, udover, hvad jeg kan finde af småklip, der viser noget om det. Ud fra det kan jeg ikke vurdere, om en brugsschæfer ikke er driftig nok.
Du skriver, at din hund mangler forsvarsdrift? Personligt har jeg det sådan, at en hund slet ikke skal i forsvarsdrift - det er en usund drift, som gør hunden tosset i hovedet.
Udfordringen er jo, at gøre den så sikker i sin byttedrift, at den vil kunne lave et kanon stykke arbejde her.
Alle kan få en hund til at bide i forsvarsdrift, så det ser fantastisk ud, men hunden har det ikke godt - og så er alt det sjove gået fløjten for mig.
Er vældig glad for BHP/IPO, hvor der netop lægges mere og mere vægt på den mentalt sunde hund, der viser frejdighed og glæde ved deres arbejde. Tryggede hunde, der arbejder i forsvarsdrift er mindre velsete efterhånden, og det synes jeg er en rigtig god udvikling i sporten... ;o)
aug 2005
Er jeg slet ikke i tvivl om;o)
Jeg træner lige nu med min tæve på 9 mdr i DcH i C-arbejde, men overvejer meget kraftigt at flytte til schæferhundeklubben i Hobro, da jeg meget gerne ville træne hende op til en BHP'er, så må vi jo se hvor langt vi kan kommer der indenfor...
Jeg kender ikk så meget til forskellene ved DcH og schæferhundeklubben...
Hun virker til at have nogle gode drifter, men igen jeg er ny inden for dette fag;o)
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.908
nov 2004
Læser man Schæferhunden nr. 3, 2007, side 8. ”Debatten om træningsmetoder”, så må de påstande om, hvilke metoder, der bl.a. bruges af eliten, få enhver fornuftig hundeejer til at tage skarpt afstand….
Kan kun sige, at hvis det er tilfældet, at metoder som EL eller skarptslebet pig halsbånd og en elitegruppe, der måske ikke kan ”holde til” træning med skjult kamera, er forudsætninger for at nå langt i den verden, så er jeg da personligt glad for, at hvide ”schæfere” ikke er repræsenteret i den gruppe… men oprigtigt bekymret for de farvede schæfere, der måske er?
aug 2006
Du skifter fra en diskussion om to racers drifter og evner indenfor brugshundesporten til en moralsk diskussion?
Jeg forstår ikke pointen, det må jeg indrømme.
nov 2004
I denne tråd, som i alle andre med samme tema, efterlyses beviser på, at de hvide kan klare sig i den verden på lige fod med de farvede.
Præsenteres der så hvide med diverse prøver, så er næste krav : vis os, at de har gjort sig gældende i de virkeligt store betydningsfulde internationale konkurrencer………
I den forbindelse, synes jeg da så ikke, at det er uvæsentligt at debattere evt. metoder, der bruges for at nå ”op blandt eliten”
Men jeg vil da anbefale, at man læser debatten i omtalte blad, for det handler jo om, at der tilsyneladende i flere kredse pointeres, at hvis man vil nå langt, må man acceptere, at bruge omtalte metoder...
okt 2006
Om så de hvide fik så meget strøm at de blev helt selvlysende eller var gennemhullet som en si af, sagde du skarpslebne pighalsbånd?, så kan du aldrig tvinge drifter i en hund, hvem bilder dig dog sådan noget ind.
aug 2006
Emnet er dog meget relevant i andre forbindelser, men jeg kan overhovedet ikke se det her.
En hund får ikke flere drifter af at blive mishandlet til at udføre et stykke arbejde..
Drifter er noget medfødt, som vi kan vælge at stimulere med de stimuli, der er passende for driften.
Og som Winther siger - så kan man ikke mishandle en driftsvag hund til at få flere drifter. (Tænker man sig om, ved man, at den slags virker lige modsat).
nov 2004
Og sikke dog en konstruktiv måde at debattere på - nedladende og bedrevidende... :o(
Trækker mig fra debatten og beklager at have deltaget.
aug 2006
Det er fuldstændig rigtigt og en meget relevant diskussion generelt, at nogen går meget for vidt for at opnår resultater.
Men hvad har den diskussion med at gøre, hvordan schæferen og den hvide hyrde skiller sig fra hinanden rent driftsmæssigt.
Angående debatformen - så vidt jeg kan se, er det her udveksling af argumenter.... Det finder jeg da hverken nedladende eller bedrevidende. Men du er da velkommen til at føle sådan, hvis du synes... Personligt synes jeg det sjovere at diskutere emnet...
nov 2004
Jeg har argumenteret for mit bidrag til debatten og relevansen...og vilk da gerne lige understrege, at jeg ikke bilder mig noget ind med hensyn til EL og pig halsbånd, men det er der åbenbart andre, der gør ifølge debatten i "Schæferhunden" ....
Har ikke noget personligt behov for at vedblive i den samme uendelige diskussion om, hvorvidt den hvide schæfer er en schæfer eller ej.....
andre har et stærkt behov for at slå fast, at den hvide schæfer IKKE er en schæfer... sådan er vi forskellige ;o)
Uanset, hvad man kalder dem, så er det pragtfulde hunde, farvede, hvide, stock, langstock, schæfer, hyrde og eller.... :o)
Har ikke mere relevant til denne debat, så er det vel OK at smutte videre.. ;o)
aug 2006
Jeg tror ikke, der er nogen der vil løbe fra, at nogen bruger disse frygtelige ting for at få hunden til at makke ret, men at det skulle have noget at gøre med, om de hvide kan komme til tops i brugshundesporten mener jeg intet har med sagen at gøre..
Er stadig vældig forvirret over hvordan du kan få de ting til at hænge sammen.
Igen - den hvide får jo ikke flere drifter af at blive mishandlet, og det gør schæferen jo heller ikke. (Uden jeg skal være skråsikker, så tror jeg faktisk det er det omvendte, mishandlingen går ud på - at tøjle de drifter hunden har)
Ja, de er pragtfulde hunde - og vi skal da erkende at vi har, det vi har, og at vi er stolte af dem... Driftige eller ej... Med racebetegnelsen schæfer eller ej...
okt 2006
Men jeg ved faktisk noget om brugshunde og deres drifter, eller mangel på samme...jeg har bare lidt problem med at fremføre mine meninger så det lyder som om jeg ikke ved noget,- omvendt så er der nogen der ikke ved noget og ingen problem har med at lægge skjul på det, sådan er vi så forskellige...
nov 2004
Relevansen var i forhold til, nødvendigheden i at postulere, at de hvide ikke kunne nå langt.....
Min påstand er ikke, at man behøver bruge EL og pig halsbånd for at nå langt - det er et uddrag fra en debat omkring træningsmetoder....
Relevansen er, at det påståes i flere af schæfer klubbens kredse, at det er en nødvendighed at bruge disse ting og andre ubehagelige metoder overfor schæfere, hvis man vil nå langt... hvis det er tilfældet er der i min verden ingen grund til at ønske, at hvide kan nå langt - det er da i så fald ikke noget, man som ejer bør ønske for sin hund/hunde....
Ved dælme ikke, hvordan jeg ellers skal forklare mit belæg for at bringe det frem i denne debat, hvor der igen påståes, at hvide ikke vil kunne nå langt....
Min pointe er : hvis den slags metoder skal bruges for at bevise, at man kan tillade sig at kalde vores hunde for schæfere, så kan jeg godt affinde mig med, at vores hvide ikke regnes for schæfere.. :o)
nov 2004
Jeg referer udelukkende til kommentarer og debatform.
Jeg afholder mig fra, at udtale mig vidende om ting, jeg ikke ved noget om, herunder også, hvordan du er som person, for det ved jeg ikke noget om ;o)
aug 2006
Jeg giver dig ret i, at det ikke er ønskeligt at nå langt, hvis den eneste måde at nå langt på er at mishandle hunden. Her i huset har vi selv meget klare grænser for, hvad vi vil og ikke vil, og viser det sig, at hunden ikke kan nå langt inden for de grænser, så er det helt ok.
Da jeg bragte efterlysningen af eksempler på hvide hyrdehunde, er havde markeret sig inden for hundesporten var det for at se, om der rent faktisk er eksempler på meget driftige hunde blandt de hvide. Personligt tvivler jeg på det, fordi det ikke er en egenskab, man har vægtet i avlen i alle de år, den har eksisteret som selvstændig race.
Jeg synes ikke det er noget at skamme sig over - det er ikke noget i vejen med hunden, den er bare sådan. Og det er den, fordi dem, der holder af den har lavet den sådan.
Hvis ejere og opdrættere ønsker hvide hyrdehunde med formidable evner inden for brugshundesport, så ligger der et seriøst avlsarbejde og venter, for som det er nu, er drifterne i de hvide meget begrænsede og for begrænsede til at markere sig i verden på ligefod med schæferen.
Når jeg siger det, så værdisætter jeg det ikke - det er bare en konstatering.
En hvid hyrde er ikke så driftig som en schæfer - på samme måde er der også stor forskel på drifterne mellem de to schæferpopulationer - og det ses også på skamlerne rundt omkring til konkurrencerne...
Og i den forbindelse mener jeg, at brug af el og pig er en anden diskussion - men absolut relevant.
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 25
alm. schæfer og en hvid schæfer.