{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
813 visninger | Oprettet:

Er lidt ked af det {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har som tidligere nævnt næsten lige fået en hvalp der er chihuahua blanding. Hun har været hos os i en uge. Det går rigtog godt udover når hun får hendes energiflip et par gange om dagen. Selvfølgelig må hun gerne være energisk og lege og har fået at vide at det er naturlig hvalpeadfærd at knurre og gø af legetøj osv. Problemet er at hun lige pludselig begynder at jagte os i stedet for. Altså fødder og bukseben. Hun gør og bidder efter benene. Jeg er alene med hende nu og hun har været meget meget frisk siden jeg kom hjem for halvanden time siden. Jeg gik en tur med hende, har givet hende mad, har trænet kort og har givet hende udfordrende legetøj. Og lige for fem min siden gik jeg ud på altanen og hun spænede efter og gøede og jagtede mine fødder/ben. Jeg har ikke haft hund før og selvom jeg har fået at vide at det er normalt så må jeg altså indrømme at jeg bliver lidt bange for hende når hun er sådan. Ved godt hun ikke skader mig alvorligt, men hun virker virkelig ondskabsfuld når hun er sådan. Det er endt med at jeg kastede et tyggeben ud i gangen som hun løb efter og så har jeg lukket døren ind til stuen så jeg kan være i fred. Er faktisk meget frusteret og lidt ked af det nu. For det første er jeg bange for at hun finder ud af jeg er nervøs når hun opfører sig sådan og for det andet er jeg sur på mig selv over at jeg ikke takler det bedre. Ved godt jeg ikke kan bebrejde hunden noget som helst, men det er hårdt for hun er virkelig en dejlig hund når hun ikke er i det psykohumør. Vil høre om der er nogen der kan komme med et godt råd om hvordan mit kropssprog skal være for at hun lære at jeg ikke vil have det.. eller bare nogle råd til hvordan jeg skal lære at forstå hende og takle disse situationer.
Tusind tak på forhånd...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er lidt ked af det
  • #1   22. jul 2008 har du prøvet at sige et meget bestemt nej når hun gør det ? eller hyle op ?

det plejer da og stoppe en hvalp .. smiley

Og du har altså intet at være bange for , hun er bare en hvalp med krudt i rumpen ... smiley

• #2   22. jul 2008 Stop hende inden hun går helt i "jagte bukseben mode", og afled hende. Evt. med godbidder eller legetøj.

Lær hende nej, og brug det i situationen. Og så held og lykke herfra smiley

• #3   22. jul 2008 hej Alexandra

Det er helt naturligt for hvalpen at opføre sig sådan som din gør, det gør Ludwig os (han gør dog ikk) han jagter mine føder, bider i mine bukseben, driller ad helved til. Jeg inorere ham! og det plejer at hjælpe!

hvis du inorere den finder den på noget andet at gi sig til.. Hvis du reagere som fx "STOP SÅ" og skupper den væk eller lignende, sys hvalpen jo det er sjovt, og så blir den ved..

ka da godt forstå du er frusteret, men du burde måske ha vidst at hvalpe var sådan?

Ludwig er også min første hund, men jeg er godt klar over at hvalpe er nogle værre drillehoveder og de kræver en opdragelse (som med børn)

• #4   22. jul 2008 Prøv at sig " A A A" og klap hårdt i dine hænder samtidig. Det forstærker din lyd.

• #6   22. jul 2008 Malene: Tusind tak for det søde svar. Plejer at vende ryggen til og sige nej og det virker også nogen gange. Og ja frygt er en dårlig ting. jeg skal bare mande mig op. Ved oså godt hun ikke mener det ondt:-) Men det hjalp lidt på humøret at få nogle gode svar.

• #7   22. jul 2008 Alexandra,

Du har en skøn normal hvalp. Alt er interessant og nyt og skal udforskes. Hvordan smager det - kan det sige lyde - hvad sker der hvis??? Det er en ny spændende verden hvalpen er kommet til smiley

Hvalpens koncentration er meget lille og det er utroligt nemt at få den interesseret i noget, du synes er hensigtsmæssigt. Sålænge du kan det er det jo ikke nødvendigt med fy og nej.

Det er vigtigt at tænke på hvad er det du vil have hvalpen skal lære i stedet for det må den ikke. Når du ved hvad der er rigtig opførsel, kan du også meget nemt rose det. Og jeg lover dig hunde finder lynhurtigt ud af hvad der kan betale sig for dem smiley Bare husk at være konsekvent.

Tag på biblioteket og lån f.eks "Hvalpen" Lone Greva eller "Fra hvalp til hund" af Irene H. Jarnved og du vil blive meget klogere med hensyn til hvalpeadfærd og deres opdragelse.
    p.s det der trætter en hvalp mest er at bruge næsen og hovedet smiley

• #9   22. jul 2008 Det er vist en gammel skrøne smiley

• #12   22. jul 2008 smiley god tur

• #13   22. jul 2008 Alexandra B
    Jeg vil råde dig at begynde til hundetræning. Det kan hjælpe med at give indsigt i hvordan man opdrager en hund. Jeg er selv 1.gangshundeejer, og jeg ærgrer mig over idag, at jeg ikke startede til træning med hende. Jeg læste en masse hundebøger og fik råd fra forskellige. Men den viden jeg får til hundetræning er meget mere dyb. Forstået på den måde, at jeg har fået en helt anden bevidsthed som hundeejer. Jeg lærer mere om hvad det er for nogle signaler JEG sender ud, der gør at hunden har den adfærd.

Jeg vil sige, at det lyder som almindelig hvalpeadfærd din hvalp har. Og at du er bange for din hvalp lyder IKKE godt. Derfor er det SÅ vigtigt at du lærer noget om hunde, og hvordan man omgåes dem.

• #14   22. jul 2008 Tak igen for de gode råd.. Faktisk så har jeg lånt 5-6 bøger som jeg flittigt har læst i de sidste to måneder. Det har jeg også lært meget af, men det er ikke altid at det bøgerne beskriver og virkeligheden passer helt sammen. Ja jeg må bare klø på.. og tak:-)

P.s. fik forresten slettet mit sidste oplæg der hed "er lidt ked af det 2". Fik en advarende besked om at jeg ikke måtte genposte indlæg. Men der stod jo slet ikke det samme i. Det var en opfølgning..Nå pyt.

• #15   22. jul 2008 Alexandra B
    ...Når din forståelse for hunde, deres sprog/kommunikationsmetode, deres behov for en leder m.m. Vil det være MEGET lettere at træne din hund, det vil falde mere naturligt. Så find en hundetræningsklub du har tillid til, og gå igang smiley

• #16   22. jul 2008 Alexandra B
    Jeg læste også mange hundebøger- og problemet for mig var at det var med forskellige teorier og metoder, så jeg blev mere forvirret end klog ;-).

• #17   22. jul 2008 Ja har også tilmeldt mig hvalpetræning fra midt i august. det glæder jeg mig meget til. Tror det bliver godt. Det er rigtigt det med bøgerne. De siger nemlig ikke det samme allesammen så det er svært at vide hvad man skal gå efter.

• #18   23. jul 2008 Vi oplevede at Caine havde svært ved at finde ud af hvem der bestemte, da han var lille og derfor ikke altid forstod et "nej", men vi gjorde som Malene S og begyndte at "spise" af hans mad inden han fik den og det hjalp rigtig meget.. derefter oplevede vi at han reagerede bedre, når vi bad ham stoppe.. ja, generelt gav en kommando smiley
    Derudover findes der andre små tricks, hvis ens hvalp er blevet "konge" derhjemme, fx at lade den komme sidst ud og ind af hoveddøren smiley
    Held og lykke med den lille :-)))

• #19   23. jul 2008 Kan se, der er kommet en masse indlæg, så du har sikkert fået nogle gode råd allerede.

Jeg vil blot fortælle, at jeg synes det er fantastisk dejligt at læse en tråd, hvor der bliver spurgt til, hvad DU kan gøre bedre, meldt ud at du ikke bebrejder hunden og at du er frustreret over ikke at vide, hvordan DU gør det optimalt. Dejligt, dejligt, dejligt, at du tager ansvar, går op i tingene, tænker over det og virkeligt gør dig umage for at lære og gøre det godt!

Her kommer så mange sørgelige tråde, hvor folk vil have "kureret" deres hund, fordi "den" gør dit og dat "forkert". Skøøønt at støde på folk som dig! Skulderklap!

smiley :) smiley herfra!

Og så så jeg lige, at du bor i Århus ligesom mig. Jeg er ikke prof, men går meget op i hundeadfærd og træning. Så hvis du har lyst til et visit en dag, så kan jeg evt. komme og hilse på og giver mit besyv og et par tips med. Jeg skal ikke have penge for det, gør det bare af interesse og glæden ved at kunne bruge min viden til at hjælpe andre. Du kan bare sende en pb, hvis det var noget.

Kommentér på:
Er lidt ked af det

Annonce