{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.446 visninger | Oprettet:

Hvilken hund passer til mig ? {{forumTopicSubject}}

Ikke at vi skal ha' hund nu..
Vi har Laura.
Hun passer perfekt til mig og min familie.
En 14 kgs hund der lystrer godt, har fuld knald på ude og er rolig og medgørlig indenfor.
Hun får ikke mange timers motion og har altid været nummer sidst i familien. Selvfølgelig kommer vores små børn på 1 og snart 3 år jo først smiley
Men børnene bliver større og der bliver lige så stille mere tid til Laura !
Min fysik har også været med til at jeg ikke har kunne motionere hende så meget, men det bliver der rådet bod på nu !


Måske til næste år vil jeg overveje en hund nr 2.

Kriterier :

- Den skal helst ikke være over 20 kg (elsker store hunde, min yndlingshund og hvad jeg før har haft er Rottweiler) da vi bor på 85 m2 og en stor hund vil fylde for meget , nu vi er 2 voksne og 2 børn også..

- Det må gerne være en hund med gåpå mod. Ikke en fimseblød hund (Ikke negativt ment, er bare mest til hunde med et godt ego i bagagen)

- Den skal kunne leve på almindelig motion(de ca 3 gange dagligt 1-3 timer i alt) , hundetræfs, almen hundetræning, udflugter osv.. Jeg er meget ude med ungerne hvor Laura bare løber rundt "for sig selv" imens, selvfølgelig under opsyn. Tit har vi bolde med og tit møder vi også på turen andre hunde som Laura kender og leger med. Så det ville selvfølgelig også være det samme for hund nr 2 !


Staffordshire Bullterrier er både mig og manden facinerede af. En lille tæt hund, men mere som en stor hund i en lille hund. Masser af gå på mod og stort ego.
Rigtig Terrier...
Men med alt det fokus der er på den type hunde i øjeblikket, tror jeg at jeg ville blive dødtræt af at skulle forsvare mit valg af race overfor uvidende !

Malinois er jeg VILDT imponeret over, men der er AAALT for meget arbejde i den hund. Det må blive når ungerne er blevet store smiley

Jack Russel Terrier er en fantastisk hund, men tror måske at den er lige selvstændig og egenrådig nok. Også rigtigt meget hund i en lille hund..

Rottweiler er den PERFEKTE hund for mig, men har set hvor meget den fysisk fylder i sådan en hytte som vi bor i. SÅ det må vente til vi flytter til noget mere rummeligt.
+ at der også er meget arbejde i den, så det må OGSÅ vente til at ungerne er blevet ældre...



Hmm, tror måske at min tråd blev lidt langt, men har også mange overvejelser når det engang bliver til hund nr 2 !

Nogen gode bud ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hund passer til mig ?
  • #1   1. sep 2009 Boston Terrier?

  • #2   1. sep 2009 Nanna -
    Ja det er virkelig også en charmerende lille hund !
    Men så heller ikke mindre smiley
    Men jo, hár godt kigget på dem og synes godt om deres glade sind..


  • #3   1. sep 2009 Kviesgaard -
    Synes at de er fantastisk søde at se på smiley
    Men hvor mobile er de ? Synes ikke at de ser så adrætte ud med deres lave ben.
    Men hvis jeg skulle vælge på udseende alene så kunne jeg SAGTENS vælge en Corgi !


  • #4   1. sep 2009 Stine...
    Syntes også de er vildt lækre,
    også en hund jeg overvejer lidt som hund nr.2
    når det engang skal være smiley

    Corgi'er og de er bestemt ikk på den lade side,
    de er med hvor det sker og er faktisk meget adrætte
    trods deres små ben smiley


  • #5   1. sep 2009 Hvordan er Corgi'en sådan temperamentsmæssigt ?
    Er det en selvstændig hund ?
    Den må næsten ha' nogle gode samarbejdsevner nu det er en hyrdehund ?
    Og så er aktivitetsniveauet også godt skriver i !?...
    Ville den kunne holde til en frisk gåtur på 4-5 km uden snor (en strækning hvor man selvfølgelig kan tillade sig at gå uden snor på hundene)

    Synes bare at det ser besværligt ud at skulle bevæge sig uhindret rundt på de små ben..


  • #6   1. sep 2009 "Der er dog stor lighed mellem dem. Begge racer egner sig som familiehunde. De er kærlige og livlige hunde, der knytter sig til ejer og familie, og som regel er de glade for børn. Trods en stor selvbevidsthed er de intelligente, lærenemme og velegnede til lydigheds- og agilitytræning. Det er også gode hyrdehunde og modige vagthunde. De kan være ret dominerende over for andre hunde, og det er vigtigt at lære dem at omgås katte og andre hunde fra en tidlig alder.


    Foto: Hans JuhlTrods sine små, korte ben er corgien en hund, der befinder sig godt hos den aktive familie, men også utrolig godt hos den mere rolige familie med moderat motion. Vigtigst for en corgi er, at den har legetøj til beskæftigelse, og ligeledes kræver den samvær med sin familie. Det er meget vigtigt, at man husker på, at hunden skal være udvokset, inden man starter på lange traveture, agility og alt for mange trapper."
    _____________________________________________

    Det ser altså meget godt ud i forhold til hvad mine kriterier er !
    Vil helt klart tage en Corgi op til seriøse overvejelser når evt næste hund skal indfinde sig herhjemme smiley

    Tak for jeres godfe input !






    Flere gode bud modtages selvfølgelig stadig !


  • #7   1. sep 2009 En korthåret Collie skulle efter sigende været en hund i ca. 20 kg's klassen, meget venligsindet og meget lærenem, måske ikke med et kæmpe ego, men med et ego hvilende i sig selv - og som korthåret er pelsen "vedligeholdelsesfri" - og absolut en adræt hund... men lidt "stor" rent størrelsesmæssig i forhold til de andre nævnte racer smiley

  • #8   1. sep 2009 En miniature bullterrier smiley
    En kæmpe personlighed! - elsker børn - ja generelt alle mennesker - knytter sig ikke til én, men vægter alle i familien lige højt, og vil også ofte søge hen mod gæster istedet for at sidde hos ejeren.. Let at træne, når først man har overbevist den om, at det er spændende - f.eks med godbider. Ingen pelskrav. Kan sagtens klare kange gå ture og så videre smiley



  • #9   1. sep 2009 Lars & -
    Et godt bud, men Colliens udseende er slet ikke mig smiley

    Kviesgaard -
    Altså manden er liiiige gået med til at når børnene er 1-1½ år ældre, så kan vi godt overveje det .- så skal vist ikke presse citronen for meget smiley

    Og mht kagerne så kan du altid komme forbi og hente en hvis du kommer til Djævleøen smiley
    Kig i mit andet fotoalbum om hvordan jeg laver dem. Det er ikke så hjernekirugi som man tror når man først kommer igang smiley


  • #10   1. sep 2009 Danielle -
    Uuuh ja en Bull Terrier !
    Er vild med begge typer ....
    Har det bare lidt som med Staffordshire Bullterrieren som jeg beskriver længere oppe.


  • #11   1. sep 2009 Kviesgaard -

    Nej han er allerede lidt bælgøjet fordi at jeg sidder og kigger på Corgi kenneler smiley

    Det er meget simpelt..
    Bag en kage (Du behøver jo ikke engang at komme fyld i)
    Lidt smørcreme udenpå.
    Maizena på bordet og rul så fondanten ud (du behøver ikke engang at farve den)
    Fondanten udover..

    En smule pynt - og så er den ged barberet smiley


  • #12   1. sep 2009 Uuuh en Merle.... Vidste ikke at man kunne fo Corgier i Merle. Flot !!

    Synes godtnok også at Corgien i det første link er flot !
    Er ellers normalt ikke til den type aftegninger til hunde, men flot til en Corgi ..


  • #13   1. sep 2009 Er 7500 standard prisen for en tavle-Corgi ?

  • #14   1. sep 2009 Jeg synes at det lyder til at du skal have dig en spidshund. Ville anbefale en pomeranian, men den bliver nok lidt for lille til dig. Ellers passer dine kriterier perfekt på min Louie.


  • #15   1. sep 2009 Julie -
    Ja en Poms er lidt for lille synes jeg.
    Men synes at der er RIGTIGT meget hund i den lille hund. Hvis den ellers får lov at være hund og ikke fin lille dukke.
    Kender en der har en han og hun træner og alting med den - og den er bare ENORMT meget hanhund !
    Så en skøn hund, men lige lille nok.


  • #17   1. sep 2009 Fransk bulldog smiley Stor hund i en ( lille ) krop.

  • #18   1. sep 2009 Skal det være en han eller tæve?

    Hvad med en dansk spids?


  • #19   1. sep 2009 Der findes mange forskellige spidshunderacer, som har en vægt på mellem 10 og 20 kg. Flere af dem er hyrderacer, som gerne vil samarbejde. De vil have det fint med de forhold, som du beskriver. De er generelt hårdføre og har massevis af gå-på-mod.

    Du kan se en oversigt over de racer der hører med under Spidshundeklubben her:
    http://www.spidshundeklubben.dk/Racer/index.html


  • #20   1. sep 2009 Hvad med en manchester Terrier ?

  • #21   1. sep 2009 Generelt tror jeg hyrder er et godt bud til jer :o)

    Corgien er helt sikkert et godt bud - sådan en drømmer jeg også om :o)

    Hvad med en aussie??? Også en kanon dejlig hund...


  • #22   1. sep 2009 De to små - Ja hun er en lille Bulldozer .. 45 cm høj ved skulderen smiley


    Søren -
    Ja bestemt, men tror ikke at det bliver en buller denne gang smiley

    Jeanett -
    En han, tror ikke at Laura vil kunne finde ud af det med en tæve..
    Nej ikke en Dansk Spids, de siger mig meget lidt.. Ved ikke rigtigt hvad det er der gør det..

    Susanne -
    Hvilke racer er samarbejdsvillige af spidshunde ?
    Er meget facineret af Amerikansk Akita, men den er for stor og for krævende tror jeg..

    Bettina -
    Njaeh, de siger mig ikke så meget .. (Ikke negativt ment !)

    Helle -
    Altså en Australsk Cattledog ?
    Uuh det tror jeg bestemt bliver for stor en opgave. Er det ikke lidt henad en Border aktivitetsmæssigt ?
    Altså jeg synes at det er en fantastisk flot hund og meget speciel, men den har aldrig været i mine overvejelser af samme grund som Borderen.
    Tror at den er et kæmpe arbejde og ikke en "3 ture om dagen hund" ? smiley
    Oplys mig smiley


  • #23   1. sep 2009 ..må lige tilslutte mig og sige miniature bull terrier smiley ..vi har Elton som er noget forgroet.. normalt bliver de vist ikke større end 15 kg.
    så jo der følger noget medie stigmatisering med.. men mon ikke den blæser over igen, ligesom det skete med rotterne i 80'erne.
    Jeg er sikker på du vil elske deres sind, godt nok ikke så lærenem som rotten, men til gengæld tonsvis af charme og så elsker de børn og gider godt at lege med dem.
    I høj grad en familie hund, som kun trives rigtig godt som en del af en større flok, -Elton kan blive helt ulykkelig når en af unger er på ferie andetsteds smiley
    -kan ikke lade være med at være lidt partisk her.. -håber i vil kigge på racen smiley


  • #24   1. sep 2009 Det var nu ikke lige cattleren jeg tækte på, men en australian shepherd.

    Den er knap så ernergisk som borderen og cattleren (min bliver sindsyg af en søndag alene med mig og tre gåture - men han er også vandt til at arbejde dagen lang :o)), af dem jeg har kendt i hvertfald. Men stadig har den meget energi :o)


  • #25   1. sep 2009 Racer som Finsk Lapphund, Norsk Buhund, Svensk Lapphund og Västgötaspids er hyrdende spidser. Keeshond er ikke en hyrdehund, men dem jeg har mødt har været meget samarbejdsvillige.
    Islandsk Fårehund har sin egen klub, så de er ikke med i Spidshundeklubben.



  • #26   1. sep 2009 Hvad med en ren mops?

    Altså, de mopser jeg har mødt, har et fantastisk gå på mod og stort ego smiley

    Da Mickey mødte Tine L's mops, kastede mopsen sig nærmest over Mickey, fuldstændig ligeglad med hans størrelse... smiley


  • #27   1. sep 2009 Eller en engelsk bulldog... De er satme sjove smiley

  • #28   1. sep 2009 Helle -
    "Ærgeligt" at Cattleren er så aktiv, det er en vildt facinerende hund smiley
    Njaeh, tror ikke at Aussien er noget for mig.

    Susanne -
    Har kigget lidt på racerne og lige umiddelbart så er der ikke noget der siger "DEN skal det være"
    Af spidshunde er det nok mest Amerikansk Akita der tænder mig.
    Og så Grønlandsk slædehund (er selv ½ grønlænder og har boet på Grønland) men synes ikke at den er allemandseje..

    Jeanett -
    Før jeg fik Laura ville jeg gerne ha' en Mops. Men nu synes jeg at de jeg har mødt taber pusten for hurtigt og de larmer alt for meget med deres snorkerallen, selvom at de ikke sover *G* ...
    Jeg værdsætter virkelig Lauras adrætte væsen..
    Men ellers, jo så er mopsen virkelig også en personlighed uden lige !


  • #29   1. sep 2009 Og nej ikke en Engelsk Bulldog .. De er sgu for ekstreme rent anatomisk til at jeg ville eje dem smiley

  • #30   1. sep 2009 Stine, så er det jo Shibaen du skal kigge nærmere på. Den er dog ekstremt stædig, og er ikke bare ude på at please dig ;o) En fantastisk og lækker hund, som jeg synes fortjener at blive brugt til et eller andet til hverdag smiley

    Deres sind er helt specielt, og ja det er bare en lækker race ;o) Tror ikke den passer tila lle dine krav, men den er helt sikkert værd at læse mere om.

    Ellers synes jeg også Corgien er en rigtig sød hund smiley

    Link:(link fjernet)
    lidt billeder: (link fjernet)
    og min egen: http://i274.photobucket.com/albums/jj276/noerby/P1010506.jpg




  • #31   1. sep 2009 Ann-Sofie -
    Ja det er en flot og speciel hund !
    Men kender du det....
    Hele min barndom var der nogen på vejen der havde Shibaer og de løb ALTID langs hegnet og gøede HELT VILDT når vi gik forbi. Så jeg hadede dem bare og synes at det var de dummeste hunde som barn..
    Så har lidt negative associationer til dem som jeg har svært ved at slippe smiley

    Men mange tak fordi at du har fundet links frem og det hele !!


  • #32   1. sep 2009 He he ja kender det godt, men tænkte nu når du var så vild med Akitaen, så ligger de 2 jo meget tæt også med sindet smiley

  • #33   12. sep 2009 Hmmm ... når du nu selv nævner rottweileren flere gange, så kan jeg jo ikke lade være med at tænke på Entlebucher sennenhund (der er også appenzelleren, som dog er lidt større og mere aktiv).

    /Carina


Kommentér på:
Hvilken hund passer til mig ?

Annonce