Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forhave + have 1.500 kr.
  • Klipning af hæk 2.000 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Græsslåning 350 kr.
  • Hjælp til fjernelse af ukrudt i forhaven 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Labrador , hvad er forskellen
  • #1   12. aug 2010 Afstamningen. Formel 1 labben er efter irske jagtlinier.
    Det har intet med hundens opbygning.

• Dennis P
    Dennis P Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 11
    #2   12. aug 2010 heller ikke med størrelsen?

• #3   12. aug 2010 Nej. Kun stambogen kan fortælle om det er en formel 1

• #4   12. aug 2010 er formel 1 ikke mindre en en alm. labrador ?

• #5   12. aug 2010 Alle labber avles efter samme standard. Når folk skriver "almindelig labrador" menes der typisk udstillingslinierne, som oftest er tungere end jagtlinierne.
    En labrador af jagtlinier er så typisk lettere -og F1'en er så bare de engelsk/irske jagtlinier.

• #6   12. aug 2010 Så nej, men kan ikke se om der er tale om en F1 eller "bare" alle mulige andre jagtlinier.

• #7   12. aug 2010 Brug hjernen
    Ikke helt enig.

En del jagtlabber (populært kaldet formel 1) er mere spinkle og atletiske at se på. Dette kan skyldes at de er avlet på jagtegenskaber, fremfor et udstillingsmæssigt racetypisk udseende.

Udstillingslabberne er mere kompakte. De er avlet på racetypisk udseende, og ikke på jagtegenskaber.

Hvis du spørger om deres egenskaber, er de ret forskellige.
    Generelt er formel 1'erne langt mere aktive og hurtigere til at lære end udstllingslabberne.

• #8   12. aug 2010 Bella -ikke korrekt. Det er KUN de engelske/irske jagtliner som er F1'er. Men der findes jo altså osse tyske/danske/svenske/what ever jagtlinier.

Og ja det er rigtigt at en labbe af jagtlinier typisk vil være lettere end en labbe af udstillingslinier.

Men du kan IKKE se på hunden om den er af engelske/irske jagtlinier eller af f.eks. danske jagtlinier.
    Og dermed kan du altså ikke se om den er F1 eller ej

• #9   12. aug 2010 Michelle
    Jamen de jagtlinier i DK jeg tænker på, stammer også fra engelske og irske jagtlinier.
    Hvor mange led skal man tilbage for at det er F1'er så ?

• #10   12. aug 2010 Bella -nu er dte jo ikke alle jagtlinier der stammer fra england. Medmindre da vi snakker om at racen har sin oprindelse der, og derfor er alle labber F1'er.

Prøv at læse på labrador-retriever.dk Der kan du læse om hvordan udtrykket opstod. F1 er en betegnelse en journalist brugte til at beskrive de engelsk/irsk importerede hunde han så på en markprøve.

• #11   12. aug 2010 Maria -det er vidst som man tager det. Hvis man kigger på resultater er der da ganske mange hunde af andre jagtlinier der klarer sig fint:o)

• #12   12. aug 2010 Af labbefolk har jeg ladet mig fortælle at en af forskellene på de engelske linier og mange andre linier, er at englænderne avler efter en blødere hund med et udpræget "pleaser-gen" og som er yderst trænbar.

Og altså er de engelske linier typisk blødere hunde.

Om det er rigtigt vil jeg ikke lægge hovedet på blokken på. Men det har passet godt nok på de hunde jeg har mødt.

• #13   12. aug 2010 Ok, lad mig korrigere så smiley

Der findes 2 typer labradors:
    -Labrador af jagtlinier, som populært (og fejlagtigt?) kaldes formel 1. Naturligt nok, fordi det hentyder til en hurtigere labrador.
    -Labrador af udstillingslinier.

• #14   12. aug 2010 Bella -tæt på. For er det engelske/irske jagtlinier, så er det jo ikke forkert at kalde dem F1;o)

Og så hentyder F1 ikke bare til hurtighed, men ganske enkelt til at de er "toppen af poppen" indenfor jagt/markprøver.

• #15   12. aug 2010 Også det jeg mener med hurtighed smiley
    De er skarpe, altså kvikke i både hovedet og tempoet, som bar fanden. Har efterhånden mødt nogle stykker og FOR SATAN hvor de arbejder !!!!!

Her kan man gå grueligt galt i byen, hvis man tror man får en klappe kæle labbe. Det får man selvfølgelig også, men i den grad kun hvis den bliver brugt godt !!

• #16   12. aug 2010 Tja -det er vidts osse lidt som man tager det. Har en veninde som har lavet et kuld på en mor af (aner ikke hvilke) jagtlinier og så en F1 far.

De er nu ganske afslappede og cool (har mødt 3 fra kuldet). De er dygtige til deres arbejde, og de vil da osse gerne. men de er ikke hyper og kravler ikke på væggene.

Skal jeg være ærlig, så synes jeg tit folk gør aktive racer værre end de er. Naturligvis skal de aktiveres og ikke bare klappes på hjemme i sofaen.
    Men så er det altså heller ikke værre.

• #17   12. aug 2010 Ja Chaz' har formel 1 i sig fra sin mors side, men hun sover gerne til kl 11 smiley hihi

• #18   13. aug 2010 Missus: Hvordan ved du der er F1 i din vaps når den er uden tavle?

• #19   13. aug 2010 Det fik jeg oplyst smiley Så det er det jeg har at gå ud fra

• #20   13. aug 2010 F1 er helt rigtig efter engelske og irske jagtlinier.
    F 1 er meget brugte på markprøver og der er langt imellem at det er en alm. der vinder en markprøve der er næsten altid noget f 1 i de hunde der vinder prøverne.

• #22   13. aug 2010 Palle -nu er der jo altså ikke kun F1'er og udstillingslinier (som er den du kalder gammeldags)

Du kan IKKE se forskel på en F1 og andre jagtlinier. Og F1'en er i øvrigt ikke ødvendigvis mindre. Den er, ligesom andre labber af jagtlinier, typisk lettere. Men ikke (nødvendigvis) mindre.

• #23   13. aug 2010 Michelle: En F 1 labbe er sku da ikke klogere en den gammeldags type.... så må min gammeldagslabbe godt nok være et mirakel i sig selv for hun er yderst dygtig og meget samarbejdsdygtig ! Hun er bare lidt tungere i kroppen end en F1 :0)

• #24   13. aug 2010 Som Michelle så fint beskriver, så skal man huske at skelne mellem jagtlinjer generelt og så de jagtlinjer, der kaldes F1 - nemlig de engelske og Irske.

Man kan ikke på nogen mulig måde se forskel på dem.

Man kan se forskel på udstillingslinjer og jagtlinjer. Grunden til dette er, at de er avlet mod to forskellige mål.

Vi elsker retriever: Jeg kan ikke lige se, hvor Michelle skriver, at f1 labber er klogere end andre/udstillingslabberne.
    Men når det er sådan, at den ene type er avlet efter eksteriør, så har den sine forcer her, og det samme gælder for den anden type - de er avlet på deres brugsegenskaber og har derfor deres spidskompetencer der.

Racen er delt i to, og de kan hver deres, selvom de naturligvis alle stadig er labber med de helt grundlæggende og fælles ting det indebærer.

• #25   13. aug 2010 (link fjernet)

• #26   13. aug 2010 Michelle :SORRY jeg er vidst træt her til morgen hi hi læste vidst en del forkert i det du skrev ups

CH : enig det skriver hun ingen steder ups en retter for min side

• Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 143
    #27   13. aug 2010 Missus: Det er fordi Chaz's mor er en lille spinkel og spidssnuet labrador, som fejlagtigt af ejere kaldes F1.

Som flere har skrevet. F1 labrador er en labrador der er avlet på de engelske/irske marksprøve linier. Kravene til de markprøver er ret høje/specielle, men ikke nødvendigvis betydende med en F1'er er klogere end de andre.
    Men det er fint beskrevet i det tidligere link.

• #28   13. aug 2010 Tine: Kender du Chaz' mor siden du synes at have så meget styr på det`? smiley

• #29   13. aug 2010 Nej jeg har bestemt ikke skrevet at F1'er er klogere :o)

Men hvis vi antager at man ønsker at træne jagt/markprøver med hunden, så vil en f1 efter al sandsynlighed være lettere at arbejde med. En udstillingsmodel vil være noget "tungere" at arbejde med, ganske enkelt fordi fokus ikke har været på brugsegenskaberne.
    Dertil kommer englændernes fokus på trænbarhed -det vil altså osse betyde at en F1 er yderst trænbar, og dermed let at arbejde med.

Missus -uanset hvem moren er, er det usandsynligt at nogen importerer en jagthund fra england efter helt specifikke linier for så at avle tavleløse hvalpe med den.
    Og F1 kan man altså kun kalde sin hund hvis den har tavle, eftersom det 100% afgøres af hundens linier.
    Det betyder self ikke at moren til din hund var en dårligere hund. Men den har næppe været F1, selvom rigtig rigtig mange mennesker kalder deres labber sådan, fordi de tror at en F1 = en mindre, spinklere labbe.

• #30   13. aug 2010 Michelle det er helt rigtig det du skriver.

Der findes mange labber som er 100% F1 i DK, men rigtig mange hvor der er F1 blod i hvor man har parret en gammeldags og en F1 på et tidspunkt.

Kommentér på:
Labrador , hvad er forskellen

Annonce