to rækker tænder i overmunden - hjælp! to rækker tænder i overmunden - hjælp!
Hej alle
Min yorkie på snart seks måneder har desværre stadig både sine mælketænder og sine blivende tænder i overmunden, så ligenu er der to rækker tænder som sidder i alle mulige forskellige vinkler.
Jeg har aldrig haft hund før, så jeg har svært ved at vudere om det er normalt og har ikke nogen anden hund at sammeligne med.
Så jeg vil høre jer om de falder ud af sig selv eller om jeg skal ringe til dyrlægen?
jun 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 225
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 70 Svar: 587
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.576
Mange af de små hunde mangler et gen som får roden til at smuldre, derfor bliver bisserne siddende og SKAL derfor trækkes ud af dr.dyr, man kan se det på roden efter de er trukket ud, for der er normalt ingen rod på en mælketand som er faldet ud af sig selv. :o)
Men dr.dyr vil fortælle dig hvornår det er bedst at få dem fjernet.
De fleste af os har vist fået fjernet bisser på vores små i 6-8mdr`s alderen.
dec 2007
Hvalpen har 28 mælketænder. Hvalpens tænder er små og spidse. Mælketænderne ses først i 3-4 ugers alderen, mens alle tænder er fremme i 6 ugers alderen. Der bliver større og større afstand mellem tænderne når hvalpen vokser sig større. Hvalpe begynder at skifte deres fortænder i 4-5 måneders alderen, mens kindtænderne skiftes i 5-6 måneders alderen. Hjørnetænderne skiftes som de sidste, dvs. i 6-7 måneders alderen. Den voksne hund har 42 tænder.
I de fleste tilfælde foregår hvalpens tandskifte uden problemer. Hos visse hunde kan der dog ses problemer med tandskiftet. Her kan én eller flere mælketænder bliver siddende, hvorved de nye, blivende tænder får mindre plads i kæben. Hvis mælketænder bliver siddende, kaldes dette tilbageholdte mælketænder. Problemet kan ses blandt alle mælketænder i munden, problemet ses dog hyppigst ved hvalpens fortænder og / eller hjørnetænder.
Forskere kan endnu ikke helt forklare, hvorfor visse hunde og visse hunderacer har forøget risiko for at få tilbageholdte mælketænder, man regner dog med at tendensen er arvelig. Lidelsen ses især blandt små hunderacer, og ejere af små hunderacer bør derfor være ekstra påpasselige med at kontrollere hvalpens tandskifte.
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 70 Svar: 587
dec 2007
Men vi er da helt enige om tidspunktet og det er vist det vigtigste i denne sag ;o))
Og jeg vil ligesom dig sige at jo tidligere de kommer ud jo bedre er det for den kommende tandstilling, for er der 2 tandsæt i flere mdr."end de 6-8" så vil hunden kunne få huller i de blivende bisser el.betændelse i gummen pga tændrne sidder så tæt sammen at intet kan komme ned og rense madrester o.l. væk fra gummerne.
Susie. Jeg vil lige sige at dyrlæger IKKE er uddannede tandlæger, så de ved kun det mest basale indenfor hundenes tandpleje, så derfor kan man ikke forvente at ens dylle ved hvornår det er mest hensigtsmæssigt at fjerne bisserne.
Mange ejere ved som regel bedre hvornår det er tid, da mange har prøvet at ha flere hunde som har været "turen igennem" med blivende mælketænder.
Jeg har prøvet det nogle gange nu og jeg VED at jeg bestemt ikke er den eneste. ;o))
Det er sådan så når man får en hvalp nu, så tænker man allerede fra dag 1 på, om hunden nu er istand til at skifte bisserne selv el.om de skal trækkes ud under narkose.
dec 2007
Men jeg kan se at vi alle er enige hele vejen. :o))
dec 2007
Men GIDER altså ikke lige nu..*FNIS*
to rækker tænder i overmunden - hjælp!