949 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Hjælp magtkamp mellem 2 hvalpe... Hjælp magtkamp mellem 2 hvalpe...

Hej HG'ere..

Som overskriften lyder så har Hank en legekammerat på besøg, troede vi, Tyson er 14 uger, de mødtes første gang for nogle dage siden hvor de bare tumlede. Nu er Tyson så på besøg igen, og han er VIRKELIG dominerende!
Hank prøver med sin tålmodighed at sætte Tyson på plads, men nu har de alligevel været sammen i nogle timer, og Tyson vil slet ikke give op.
Hank lægger ham på ryggen, og står han op ligger han hovedet på hans ryg for at indikere (tror jeg) at det her er hans hjem og at han er den største.
Skal man gribe ind og sætte dem hver for sig, eller skal man blive ved til en af dem giver op?

Jeg har en lille smugle på fornemmelsen at Tyson er kommet (skriver forsigtigt) lidt for tidligt fra moren. For hans søde ejer, fortæller at han stort set ikke reagere på hans navn osv. Er han måske underudviklet rent mentalt, eller er det bare mig der er en bekymret hundemor?

Jeg er bare ked af det på Hanks vejne, da han somsagt gerne vil lege, rigtig gerne, men det er jo hans hjem....

Hjælp Hanks frustrerede mor... smiley

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til at få Husqvarna havetraktor til at starte 600 kr.
  • Fix misaligned door.. bonus: paint and polish 1.500 kr.
  • Klipning af hæk og rensning af fliser 2.010 kr.
  • Har højt græs på ca 3000m2 plæne som skal slås ned til normal niveau 2.500 kr.
  • Rengøre og mindre reparation til tagrender og nedløbsrør 4.000 kr.
  • Rydde lejlighed 3.499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp magtkamp mellem 2 hvalpe...
  • #1   24. sep 2011 Hvorfor opretter du den igen ?

• #2   24. sep 2011 Fordi jeg havde oprettet den i den forkerte kategori smiley

• #3   24. sep 2011 Så tror jeg du skal slette den anden smiley

• #4   24. sep 2011 Det er gjort... for lang tid siden smiley

• #5   24. sep 2011 Jeg ville klart afbryde de 2 og sætte grænser... ikke skælde ud men afbryde og aflede dem fra deres forehavende. Det er, efter min mening, vigtigt at hvalpe har god, positiv kontakt til andre hvalpe og hunde da de i denne vigtige periode præges rigtig meget.
    Jeg bemærker at du skriver ar de har været sammen i nogle timer da dette sker. Det er altså også lang tid fo 2 hvalpe og tænker at i måske skal afbryde tidligere og sørge for hvile/sovepause... overtrætte hvalpe kan jo blive umulige at omgåes..

• #6   24. sep 2011 Lise, tak for dit svar. smiley
    Jeg må ærligt indrømme at jeg bliver lidt frustreret, da jeg aldrig har set det før. Men når jeg tog dem fra hinanden "sovepause" var der heller ingenting. Jeg håber det bliver bedre mellem de to, for det er et vennepar der har Tyson, så det ville være en skam hvis de ikke kunne være sammen.
    Men vi vil prøve og aflede dem næste gang de mødes.
    Igen tak for svar smiley

• #8   24. sep 2011 De er 14 og 16 uger, så de skulle nok kunne klare synet af hinanden smiley

• #9   24. sep 2011 Det er lidt svært at sige når man ikke ser dem.. Hvor gammel er den anden hvalp?? For man skal huske på at hvalp - især helt små hvalpe leger rigtig voldsomt.. Hvis du ser et kuld hvalpe i 6-7 ugers alderen lyder det fandme som om de er ved at rive hovedet af hinanden.. Det mener jeg kaldes for hierakileg..

Uden at have set dem lege og være uddannet hundetræner ville jeg mene, at du ikke skal bekymre dig, så længe de er så små..
    Dog synes jeg heller ikke at de bør have lov til at være så meget sammen, når de er så små.. De har begge behov for ro .
    Min egen hvalp Bertha på 4 måneder har en fast rotweiler- legekammerat, der er 3 uger yngre end hende selv.. De mødtes første gang da den lille var 9 uger.. De første par gange var rotten meget "hidsig" og det var en typisk hiearileg/søskendeleg fra hendes side.. Efter et par gange legede de nogenlunde normalt..

MEn altså.. HVis det fortsætter og di stadig er bekymret, så spørg en hundetræner.. Måske de kan give dig et bedre svar

• #11   24. sep 2011 man lader da ikke uønsket adførd stå på i flere timer og så længe bør små hvalpe slet ikke lege sammen.
    ved uønsket adfærd, der skilles hvalpene ad, så de ikke kan lege - kan man ikke reglerne, så kan man ikke leget...

• #13   24. sep 2011 platugler og krumme: Selvfølgelig skal det afbrydes hvis det bliver FOR voldsomt (kan godt se, at det ikke fremgår af mit indlæg), men er det ikke meget normal adfærd for mange hvalpe???

• #14   24. sep 2011 Maria. jeg var slet ikke nået til at læse dit indlæg... men jo det ts skriver får slet ingen alarm klokker til at ringe.... altså ikke ang hvalpene smiley

• #15   24. sep 2011 platugler: Ok.. Så er jeg ikke hel galt på den

• #17   24. sep 2011 Så i mener at hvalpe slet ikke skal lege sammen?
    Jeg ville tro at det var godt for dem.. Hmm. Selvfølgelig kan jeg godt se at det med deres knogler og led, og det vil jeg selvfølgelig tage med i mine overvejelser når de mødes igen. Og kan godt se nu at legen skal afbrydes, når det bliver for voldsomt. smiley

• #18   24. sep 2011 Cecilie og Lasse:

Der er da ingen der skriver at hvalpe ikke bør lege sammen?

• #19   24. sep 2011 stædig aka krumme. Jeg er helt med på den nu, men var helt magteløs, for vidste ærligt ikke om man skulle bryde ind eller ej. Men vi vil klart benytte os af timeout! smiley
    Tak for de gode svar.

• #20   24. sep 2011 Lise, Jeg skulle lige til at skrive... smiley
    Jeg havde læst helt forkert.. Og syntes også at det virkede lidt mærkeligt.

• #21   24. sep 2011 Ok :o))

• #22   24. sep 2011 Jeg mener at hvalpene skal have lov at lege sammen, de skal bare lige finde ud af hvem der bestemmer, jeg har lidt samme "problem" med min legesyge hvalp og min fars gamle hund, hun sætter ham på plads når det bliver nok, og så stopper han og hvis det er okay med min fars hund leger de videre smiley

• #23   24. sep 2011 Henriette: der er forskel på at en voksen hund sætter en hvalp på plads og så to hvalpe der køre op... i en flok ville de også blive stoppet af en voksen

• #24   24. sep 2011 Ja det er rigtigt. Men hvalpe skal da lege sammen og så må man jo skille dem ad hvis det bliver for meget smiley Men de skal jo stadig finde ud af hvem der bestemmer.

• #25   24. sep 2011 henriette: vi skriver jo også at de skal lege sammen og at de skal skilles ad når det bliver for meget... MEN at de selv skal finde ud af det, det er nu en ret så gammeldages tilgang til tingene, som ikke har noget hold. En godt tævemor eller anden flokmedlem, vil straks afbryde sådan et slagsmål og evt mule den der er bøllen - det er ikke noget de bare selv skal finde ud af

• #26   24. sep 2011 Jeg ved det godt smiley

• #27   24. sep 2011 Den med at mange franske ikke tåler andre hanner som voksne, har jeg godt nok aldrig hørt før må jeg indrømme... hverken fra bøger/opdrættere eller oplevet i praksis. Men vil rigtig gerne høre hvorfra du har den teori, Krumme?

De franske har dog en speciel måde at lege på, da de mosler/bryder mere end andre racer som hellere løber.

Jeg ville bestemt bryde ind og stoppe den adfærd. Som flokleder er det jeres opgave at vise hvalpene hvad i vil acceptere (god leg) og sige fra overfor uacceptabelt opførsel. (hård leg/dominans)
    Alfahunden i en flok bryder også ind hvis der er uacceptabelt opførsel imellem de andre hunde og det samme gør tæven (moderen) ved sine hvalpe når de "takker over", som sådan nogle små klumper jo gør i den alder for at afprøve deres grænser og finde deres plads.

Mht. til Tyson, så tror jeg ikke du skal være urolig, den franske bulldog er kendt for sit meget egenrådige sind og er bestemt ikke en hund der vil stå på 1 ben for at "please" dig. Det er vigtigt at gøre træningen spændende for den enkelte hund, og være konsekvent (læs: vedvarende) i sin træning af hunden.
    Hvis Tyson ikke synes sin ejer er jublende spændende når hun står og kalder, så ignorer han hende og fortsætter sin færd - meget typisk bully smiley
    Hvor længe har de haft ham? Det kan også være at han simpelhen ikke er klar over at ordet "tyson" er forbundet med ham? Og så må de igang med div. øvelser for at få ham til at se betydningen af dette ord.

• #29   25. sep 2011 Henriette: hvorfor så skrive det modsatte ?

Sabina: der er nu mange andre racer der leget på samme måde.

• #30   25. sep 2011 Krumme :
    okay smiley
    Der har vi så haft 2 helt forskellige oplevelser med racen. Jeg har, heldigvis, aldrig oplevet en fransk han med dette problem og har dog været i kontakt med utallige franskmænd, til træf, hos opdrættere og private, som glædeligt kunne valse ud og lege med fremmede hanhunde. Derfor dit indlæg forbavsede mig en smule.
    (levede lige så lykkeligt i min lille boble) *smiler*
    men mener da ikke racen generelt har en tendens til at være kønsdominerende?

Platugler: Ja, det er jeg godt klar over smiley Ville bare oplyse TS om denne form for leg, hvis TS ikke var klar over det, da det godt kan se ret så mærkeligt ud hvis man er vant til "løbe" racerne.

• #32   25. sep 2011 Det var da nogle knap så charmerende oplevelser du har fået med de franske smiley

-Knurrede en anden hund af Shorty så var man så godt som sikker på at få et 3. minutters lang danse/løbeshow hvor han spassede helt ud i samme stil som når hvalpe render rundt og driller deres mor i et forsøg på at få hende til at lege med.

Jeg har til gengæld oplevet at andre hunde har knurret eller vist utryghed/nervøsitet overfor de franske, da de ikke har kunnet tyde deres grynt og prusten.

Kommentér på:
Hjælp magtkamp mellem 2 hvalpe...

Annonce