{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.356 visninger | Oprettet:

Italien og Holland nu slut med raceforbud {{forumTopicSubject}}

Italien har ophævet deres lov om forbud mod særlige hunderacer - Italien havde endvidere udover 15 andre racer også border collie og Corgys på deres liste. Holland har erfaret efter 15 år med raceforbud, at antallet af bid ikke er reduceret og har også annulleret forbudet. Canada vedholder dog stadigvæk deres lov, på trods af at der kun har været et enkeltstående fatalt tilfælde fra en af racerne på listen, mens slædehunde (som ikke er ulovlige) har været skyld i mere end 100.

http://www.examiner.com/dog-rescue-in-charlotte/breed-specific-legislation-failing-globally

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Italien og Holland nu slut med raceforbud
  • #1   12. dec 2011 wow.. håber danmark tænker sig om og finder en mere effektiv løsning. såsom højere straf til alle hunde ejere, hvis hunde bider. uanset om det er en puddel eller en stor hyrdehund.

• #2   12. dec 2011 Er enig med Signe M.

• #3   12. dec 2011 Holland er så flere år siden at de fjernede deres forbud mod pitbull - de skal afgøre i 2013 om der skal indføres forbud igen

• #4   12. dec 2011 Artiklen er fra 2009!!

• #5   12. dec 2011 Skulle lige til at skrive det, Lars.......

Freja, alt hvad du smider ind lige nu er fra 2009??

• #7   12. dec 2011 Håber nu os DK beholder den lov og hvis ikke de gør det så finde et andet alternativ der kan sikre at disse hunde ikk falder i de forkerte hænder

• #8   12. dec 2011 kathrine - vil lige sige at jeg følte mig mere tryg for den lov kom , disse hunde findes stadig i landet jo og går oftes uden mundkurv ,

• #9   13. dec 2011 Kathrine

De tal vil jeg gerne se, for der har ikke været nogen statistikker på hund/hund bid inden loven.

• #13   13. dec 2011 Imponerende sprogbrug.

• #15   13. dec 2011 pia

Snakker vi hund/hund-skader eller hund/menneske-skader?

• #16   13. dec 2011 Yep, vi har fattet det, andre hunde end på listen må godt skambide og slå ihjel, for der er jo mange af racen - hvilken logik !!

• #19   13. dec 2011 Pia:
    Den sammenligning er lige præcis et tænkt eksempel og det kan jeg ihvertfald ikke bruge til noget som helst.De tal holder ingen steder. Det retfærdiggør IKKE de mange bidskader fra adskillige andre STORE racer og der er rigtig mange.
    ( Lad os holde den sætning ude...jeg vil hellere bides af en chi end en listehund, den er så dum).

• #21   13. dec 2011 "Hvis man erkendte at det et godt stykke hen af vejen faktisk er /vilde/ dyr man har med at gøre, så ville meget være vundet."

Hvem er "man", hvilke hundeejere hentyder du til?Kun nogle eller alle? Nej det er ikke lovligt at holde ulve??

• #22   13. dec 2011 Pia

"vi kan jo snakke begge dele .."
    Jamen eftersom der kun er tal på menneske/hund-skaderne og ikke på hund/hund-skaderne (så vidt jeg ved) så syntes jeg det har betydning for debatten.
    Men ellers enig med A.V.N., vores nuværende lov er symptombehandling, ikke problemløsende.

• #23   13. dec 2011

Pia

Nogle af dine pointer er skam fine nok...

Men hold nu, der er HUNDE på lige vilkår med alle andre hunde, der er en høj tæning ved nogle af dem, det er TERRIEREN i dem... Men også der er avlen nået "langt" for det er skam ikke altid en god ide´at ændre for meget på en race, det kan skabe bange og nervøse hunde, OG de er om nogen langt farligere...

Og sidde og samligne dem med løver og tigere og ulve det er altså til grin...

• #25   13. dec 2011 Jeg vælger at have min viden ud fra praktisk erfaring, som jeg har ved at leve med en af racerne, og en del af dem oven i købet, og de er perfekte familiehunde, egner sig godt til et hjem hvor der kommer mange menensker og børn, egner sig godt til at komme med rundt på besøg..
    Fremmed hunde har de ikke brug for de har deres egen flok, og dette er ret så normalt for alle racer der lever i flok..
    Så ser det ikke som et problem at der ligger egenkøns agrreasivtet i nogle af individerne...(igen ikke et "problem" der ligger kun til denne race) problemet er dem der har anskaffet sig en sådan race og ikke indser denne "egenskab" )
    Men igen ikke et problem vi oplever med vores ud af dem har vi én med et sådan problem, som vi er ekstra obs på..

• #27   13. dec 2011 Det er jeg klar over, netop derfor jeg anfægter dine udsagn, alle de racer på listen bliver efterhånden sat over en kam.... med samme egenskaber, ulemper osv..

Og sådan hænger det jo ikke sammen...

Når man ved hvordan man håndterer en racer og er sit ansvar bevist, så er det netop ikke et problem, og det er netop det vi gør, og dermed ser vi også længere end egen næsetip, og derfor vores hunde aldrig har og aldrig kommer til at udgøre et problem;o)

Problemet er bare at den der før udgjorde problemet stadig kan fortsætte og gøre det i stor stil, nu er det bare blandinger af div. og alle vi ansvarlige og seriøse omkring vores racer, er de eneste der er blevet ramt...

• #28   13. dec 2011 Pia H:

Hvilke racer er potente dyr, som potentielt udgør en trussel?

• #29   13. dec 2011 *Når man ved hvordan man håndterer en racer og er sit ansvar bevist, så er det netop ikke et problem, og det er netop det vi gør, og dermed ser vi også længere end egen næsetip, og derfor vores hunde aldrig har og aldrig kommer til at udgøre et problem;o)*

DET er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg har hele tiden sagt at det rammer de forkere. Det rammer de seriøse ansvarlige hundejere og ikke de stupide ½hjerner som nægter at se hvad de står med.

Jeg er, som sådan, imod hundeloven. Men jeg er enig i at noget skal der gøres. JEG har ikke løsningen, desværre.

Jeg vil bare sige at jeg er sq glad for at min nabos 2 hunde har mundkurv på når de bliver luftet nu. Så kan mine hunde måske slipper for flere overfald fra den kant. Det gør at jeg er meget mere rolig når jeg går med dem.

• #30   27. dec 2011 Hunden - uanset race tilhører samme 'familie'canine

og at forsøge at plukke visse hundelinier ud som værende af egen natur og oveni det pådrage dem særnatur som værende af de vilde dyrs art - det er altså helt ude i løgn og latin!

Det er meget fejlagtigt at sammenligne visse racer med løver, hyæner m.m.

alle hunde er domestiserede dyr - og kan dermed på ingen måde sammenlignes vilde dyrs egenskaber.

Men den opsætning kendetegner nok desværre meget vel nogle af de 'grundlag' man har forsøgt at lave lovgivning på.

Dermed følger flere myter og spekulationer, og det kræver et stort 'modarbejde' for forskere og naturkyndige at mane disse fantasier til jorden - og fremme sandheden i dens grundlæggende form.

De har således også kommet med flere konklusioner og redegørelser.
    Bl.a. er tvivlen om hvorvidt der skulle eksistere et såkaldt aggressionsgen blevet manet godt til jorden - ligeledes viser tal og fakta at vi skal over i en helt anden kategori af hunde før vi ser på dem der forvolder mest skade i ejeres hænder!

Derfor bliver jeg ærgelig og stødt - når jeg hører sådanne udtalelser - hvor udtaleren konkret beskylder visse racer at være instinktive vilde rovdyr, og forholder sig langt fra sandheden af dem som værende et dyr, en hund som alle andre der gennem tiden er formet og skabt af os, mennesker.
    Til det tillægger jeg forargelse over at man uden kilder eller henvisninger til statistikker slynger tal ud, som kender man til statistikkerne hurtigt ser er forvredet og forkerte.
    1.000 labradrors måles ikke med 1.00 pittbulls, visse versa, det er pjat og håndliggørelse af emnets alvor og dem der lider under disse løgne og forestillinger.

En statistik bliver naturligvis målt ud på fordeling og antal (nærmere bør jeg ikke fortælle, da det er almen folkeskolelærdom)

Så hvis man virkelig ønsker at forholde sig til tal, kan man end ikke tillægge de forbudte racer en plads på top ti, og det har intet med antallet at gøre.
    Populariteten giver sig et udslag, ikke der bliver flere, men fordi med popularitet følger sig en tilbagelænethed af falsk tryghed - hvilket bl.a. har mundet ud igennem mange år, at f.eks. retrievereb, som der er flest af i mange samfund også ligger mellem 1-3 pladsen af skambid på mennesker! dette har intet med racen at gøre andet end at dem som har anskaffet sig dem ikke er bevist over at på trods af deres popularitet og familiehundspotentiale, har den som stor race et vidst fysisk behov der skal dækkes, som hund har den et socialt behov og som race et tredie -

dette gør ikke retrieveren til en 'ond' race - men det gør ejerne til ugyldige hundeejere, så længe de ikke forstår deres ansvar.

Og dette er en ting der gør sig gældende for alle racer - eneste grund til at 13 racer er blevet forbudte i DK er fordi de længe og altid har været i undertal, og derfor ikke er nær så bekendt som visse andre racer der i et større antal længe har præget bybilledet. og mennesket er af natur nysgerrigt og frygtsomt overfor nyt.

Dette dilemma - at dømme før sagen er fremlagt. At beskylde før noget er sket. At generalisere fremfor at se på hver enkelte. At lukke af for opdateringer og ny viden, men holde sig til gisninger og fordomme istedet -
    dette burde vi, mennesker nu engang have lært er forkert.

-så jeg vil da mene det er på tide at stoppe op, og så få styr på sine tal og fakta før man bidrager til flyvsk had, frygt og forfølgelse.

og så generelt se det store billede før man vælger at dømme et andet menneske, og give hinanden plads til at lære hinanden at kende, ikke kun når det kommer til om et mennesker trives bedst med den ene eller anden hunderace, dette gælder ligesåvel andre valg vi mennesker står frie for at vælge.

• #31   27. dec 2011 Race forbud skal nok ophøre i Danmark, ligesom i alle andre lande der har prøvet.
    Det er kun et spørgsmål om tid, og hvor mange hunde der skal lade livet inden det kommer....,

Kommentér på:
Italien og Holland nu slut med raceforbud

Annonce