672 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
20 Svar
Stimulering, sjov eller mishandling... Stimulering, sjov eller mishandling...
Min hund er tosset med at løbe efter bolde. Jeg har hørt flere sige at det er synd at gøre det fordi de bliver tosset i hovedet af det. Nogen af samme holdning der kan forklare det?
Når vi kaster bold har vi en "arm" der kan kaste rigtig langt, så han ikke bare styrter efter bolden, men skal søge efter den når han er i nærheden... det er her jeg tror stimuleringen kommer ind.
Tager jeg helt fejl? Kaster i bold med jeres hunde?
Hvad er for og hvad er imod?
0 synes godt om
maj 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 15 Svar: 231
Kender dog en Parson Jack Russel som måske er blevet en tand for skør, -og ikke kan stoppe når han først er begyndt.. -Men tror at han lever et dejligt liv alligevel, -man er bare nød til at have nogle tider til bold og ellers lægge den væk.. -så han bliver begrænset med det..
Kan ikke se det skulle skade, -det sgu da lige være tennisalbue *ss*
apr 2005
Følger: 67 Følgere: 67 Hunde: 1 Emner: 209 Svar: 2.136
MEN jeg sætter grænsen og siger stop. For det gør hun ikke selv.
Og jeg har også hørt, at det er stressende og fuldstændig ligegyldig træning af hunden. Men så længe man holder det på et lavt plan, kan jeg ikke se der er noget i det.
Synes bestemt ikke at jeg har en dummere hund af den grund ;o)
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 337 Svar: 2.580
Er det en god træning eller...?
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 171 Svar: 4.186
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.266
En rigtig læderfodbold : han stopper den og tror han er målmand..
Een bold blir kastet på taget og han lytter sig til, hvor den lander i haven..
2 halve stykker plastfodbold, dem leger han med alene, svinger dem rundt i luften og giber dem af og til..
En som du har, hvor bolden kastes langt..
En gribebold...
En apportbold..
Bolde kan bruges til meget forskelligt, for ham er det en udfordring...
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 337 Svar: 2.580
Tak for det gode svar. Vi lægger kastearmen lidt på hylden og laver nogle søge øvelser i stedet for.
Hunden har bare så meget energi at han både skal have rigtig meget motion og stimuleres meget i hovedet. Det med stimuleringen kan vi jo klare både inde og på tur, men den lang gåtur er ofte ikke nok for ham... han har stadig energi når vi kommer hjem, selvom vi har leget tik i lang tid.
Stesser tik-legen ham også?
sep 2005
Følger: 121 Følgere: 122 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 974
Som Iben skriver kan bolde være en grund til hunde bliver stresset.
Hvis du ikke selv ser det som et problem, og de hunde ikke kører vildt op(i disse tilfælde ses der også større sansynlighed for aggresivitet), så må det jo være op til dig.
Jeg ville som Iben skriver prøve at lave en decideret søgning. Gerne med noget andet end bold, f.eks en gammel pung. Hvis hunden er uinteresseret i den, kan det ofte 'tænde' den lidt hvis man kaster apport med genstanden først.
Mange hunde stresser kun op over Bolde, og ikke over andre mer uhåndterlige genstande.
apr 2006
Følger: 83 Følgere: 85 Hunde: 5 Emner: 253 Svar: 6.286
Det kommer nok helt an på hvordan man griber legen an.
apr 2006
Følger: 83 Følgere: 85 Hunde: 5 Emner: 253 Svar: 6.286
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.266
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.239
Og vil da ikke mene de stresser af boldmotivationen.
Det er et super redskab i vores træning.
mar 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 1 Emner: 58 Svar: 469
feb 2005
feb 2005
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Hvis hunden kommer med bolden, lader jeg den være, det er ikke hunden der skal opfordre mig til at lege / kaste bold.
Nej, det er mig der styrre legen, så det er mig der tager bolden og begynder legen med hunden, og det er mig der afslutter legen.
Det er ikke hunden, der hverken skal starte eller afslutte legen kastning med bold eller lign.
Det er jo ikke smart, at hunden kommer og smider en beskidt bold, der er godt savlet inde, op i skødet på Moster Gerda, der har en hvid sommerkjole på. og hun vil blive lidt sur, hvis det skete..
Så et godt råd, at det er hf. der starter legen og afslutter den... p¨å denne måde, kan man undgå mange problemer... og så lære man samtidigt hunden lydighed.. Smart ik....
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 114 Svar: 1.127
Når man kaster bolden og hunden spurter efter den, så laver den jo oftest en meget hård opbremsning for at få fat i bolden - men stor belastning på skuldre.
Men ellers er jeg meget enig med det meste af det som Iben siger.
Boldmotivation (dvs. belønning under træning) er godt, men overdrevent leg er ikke godt.
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Citat Babett: Det er jo ikke smart, at hunden kommer og smider en beskidt bold, der er godt savlet inde, op i skødet på Moster Gerda, der har en hvid sommerkjole på. og hun vil blive lidt sur, hvis det skete..
Hvis hun havde haft een, -så helt sikkert ! JAP !! ;-))
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Grunden til dette, er som Berit beskriver: det kan være hårdt for nogle ! Præcis skuldrene, Agge tåler det ikke.
Geister har det med at geare op, og han tygger i bolde, en træls ting, om han lærte det med apporteringsemner, derfor får han ikke lov..
I huset har jeg lidt bolde, og hvis de finder dem under sofaen, så kan de få lov at leve lidt med dem, -for sig selv *s*
/Moster
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 85
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Havde glemt "moster Gerda" - kan være hvem som helst... *LOL*
Stimulering, sjov eller mishandling...