672 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Stimulering, sjov eller mishandling... Stimulering, sjov eller mishandling...

Min hund er tosset med at løbe efter bolde. Jeg har hørt flere sige at det er synd at gøre det fordi de bliver tosset i hovedet af det. Nogen af samme holdning der kan forklare det?
Når vi kaster bold har vi en "arm" der kan kaste rigtig langt, så han ikke bare styrter efter bolden, men skal søge efter den når han er i nærheden... det er her jeg tror stimuleringen kommer ind.
Tager jeg helt fejl? Kaster i bold med jeres hunde?
Hvad er for og hvad er imod?

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 6x gardinstangsbeholder 1.000 kr.
  • Skift af blandingsbatteri 1.000 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Kenwood røremaskine. Blender har sat sig fast 500 kr.
  • Reparation af skriveborde 800 kr.
  • Græsslåning 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stimulering, sjov eller mishandling...
  • #1   12. jul 2006 ja for pokker... -og min egen har det fint med det, -hun er måske lidt skør men har ikke taget skade..
    Kender dog en Parson Jack Russel som måske er blevet en tand for skør, -og ikke kan stoppe når han først er begyndt.. -Men tror at han lever et dejligt liv alligevel, -man er bare nød til at have nogle tider til bold og ellers lægge den væk.. -så han bliver begrænset med det.. smiley
    Kan ikke se det skulle skade, -det sgu da lige være tennisalbue *ss*

• #2   12. jul 2006 Jeg kaster også bold med Bella...

MEN jeg sætter grænsen og siger stop. For det gør hun ikke selv.

Og jeg har også hørt, at det er stressende og fuldstændig ligegyldig træning af hunden. Men så længe man holder det på et lavt plan, kan jeg ikke se der er noget i det.

Synes bestemt ikke at jeg har en dummere hund af den grund ;o)

• #3   12. jul 2006 Jeg sørger for at røre meget ved bolden, så den lugter af mig... Det der ligger i mit spørgsmål er at han jo skal søge efter bolden, så han på den måde får noget at "tænke" over.
    Er det en god træning eller...?

• #4   12. jul 2006 Battie har "mus" (pivedyr), bæver (dødt pivedyr) diverse bolde og nogle pinde..Han elsker at rende efter dem., når vi kaster - det må bare ikke være for langt så gider han ikke at hente.. Det er vel en del af stimuleringen, det er da vores indtryk og ikke mishandling for at gøre hunden skør. Men måske er det alt med måde?

• #5   12. jul 2006 Sakki elsker bolde i alle størrelser - vi finder størrelsen alt efter, hvad der skal leges..
    En rigtig læderfodbold : han stopper den og tror han er målmand..
    Een bold blir kastet på taget og han lytter sig til, hvor den lander i haven..
    2 halve stykker plastfodbold, dem leger han med alene, svinger dem rundt i luften og giber dem af og til..
    En som du har, hvor bolden kastes langt..
    En gribebold...
    En apportbold..
    Bolde kan bruges til meget forskelligt, for ham er det en udfordring...

• #6   12. jul 2006 Iben N:
    Tak for det gode svar. Vi lægger kastearmen lidt på hylden og laver nogle søge øvelser i stedet for.
    Hunden har bare så meget energi at han både skal have rigtig meget motion og stimuleres meget i hovedet. Det med stimuleringen kan vi jo klare både inde og på tur, men den lang gåtur er ofte ikke nok for ham... han har stadig energi når vi kommer hjem, selvom vi har leget tik i lang tid.
    Stesser tik-legen ham også?

• #7   12. jul 2006 Janni!
    Som Iben skriver kan bolde være en grund til hunde bliver stresset.

Hvis du ikke selv ser det som et problem, og de hunde ikke kører vildt op(i disse tilfælde ses der også større sansynlighed for aggresivitet), så må det jo være op til dig.

Jeg ville som Iben skriver prøve at lave en decideret søgning. Gerne med noget andet end bold, f.eks en gammel pung. Hvis hunden er uinteresseret i den, kan det ofte 'tænde' den lidt hvis man kaster apport med genstanden først.
    Mange hunde stresser kun op over Bolde, og ikke over andre mer uhåndterlige genstande.

• #8   12. jul 2006 Min Freddy spiller meget bold og elsker det og han er BESTEM IKKE stresset. Vi laver dog også en masse andre sjove ting.
    Det kommer nok helt an på hvordan man griber legen an.

• #9   12. jul 2006 Iben du har helt ret i at man ikke får en træt hund af boldspil. En rigtig træt hund har virkelig brugt sin hjerne med at løse opgaver. Boldspil er leg og det skal man også kunne

• #10   12. jul 2006 Ja, og det gode er : det kan kombineres : søge, slippe, afleverer, gribe, bliv ! (selvom man kaster bolden)...osv..

• #11   12. jul 2006 Hmmm vi bruger bold som trænings redskab, altså en bold med snor i.
    Og vil da ikke mene de stresser af boldmotivationen.
    Det er et super redskab i vores træning.

• #12   12. jul 2006 vi kaster også bold med hundene.. og vores gamle tæve ligger selv bolden væk når hun ikke gider mere... kanon smart.. så løber hun hen til hunde boksen vi har i haven og ligger bolden der..

• #13   12. jul 2006 Iben: når ja dert kan der måske være noget om, vi slutter altid træningen af med efter en rundering på banen at kaste bolden et par gange men måske oplever de det på en anden måde for der er det jo lidt en form for bytte jagt de vinde *S*

• #14   12. jul 2006 og ikke for at køre dem trætte men det er hygge leg ;o)

• #15   13. jul 2006 Selføllig kaster man bold med hunden, eller leger med hunden.

Hvis hunden kommer med bolden, lader jeg den være, det er ikke hunden der skal opfordre mig til at lege / kaste bold.

Nej, det er mig der styrre legen, så det er mig der tager bolden og begynder legen med hunden, og det er mig der afslutter legen.

Det er ikke hunden, der hverken skal starte eller afslutte legen kastning med bold eller lign.

Det er jo ikke smart, at hunden kommer og smider en beskidt bold, der er godt savlet inde, op i skødet på Moster Gerda, der har en hvid sommerkjole på. og hun vil blive lidt sur, hvis det skete..

Så et godt råd, at det er hf. der starter legen og afslutter den... p¨å denne måde, kan man undgå mange problemer... og så lære man samtidigt hunden lydighed.. Smart ik....

• #16   13. jul 2006 Jeg vil sige at der kan være andre problematikker i det med boldkast end stress.

Når man kaster bolden og hunden spurter efter den, så laver den jo oftest en meget hård opbremsning for at få fat i bolden - men stor belastning på skuldre.

Men ellers er jeg meget enig med det meste af det som Iben siger.

Boldmotivation (dvs. belønning under træning) er godt, men overdrevent leg er ikke godt.

• #17   13. jul 2006 *LooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooL*

Citat Babett: Det er jo ikke smart, at hunden kommer og smider en beskidt bold, der er godt savlet inde, op i skødet på Moster Gerda, der har en hvid sommerkjole på. og hun vil blive lidt sur, hvis det skete..

Hvis hun havde haft een, -så helt sikkert ! JAP !! ;-))

• #18   13. jul 2006 Jeg er så een af dem, der ikke leger boldlege med mine hunde..
    Grunden til dette, er som Berit beskriver: det kan være hårdt for nogle ! Præcis skuldrene, Agge tåler det ikke.
    Geister har det med at geare op, og han tygger i bolde, en træls ting, om han lærte det med apporteringsemner, derfor får han ikke lov..
    I huset har jeg lidt bolde, og hvis de finder dem under sofaen, så kan de få lov at leve lidt med dem, -for sig selv *s*

/Moster

• #19   13. jul 2006 Vi kører ikke bold på Beyla, det vil stresse hende for meget.

• #20   14. jul 2006 Moster Gerda *

Havde glemt "moster Gerda" - kan være hvem som helst... *LOL*

Kommentér på:
Stimulering, sjov eller mishandling...

Annonce