{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.068 visninger | Oprettet:

Min listehund har angrebet en anden hund {{forumTopicSubject}}

Ja lige inden jeg ligger ud med at forklare osv. så har jeg kun brug for hvad der er relevant for det jeg skriver og har brug for hjælp til. det her er ikke en diskussion for om muskel hunde skal udryddes fra denne verden osv osv osv. you name it.


Når min historie og hvad i tror jeg kan forvente eller gøre.

Jeg selv var på mit uddannelses sted og blev ringet op af min mor som har gået tur med min hund, da hun kommer ind i opgangen tager hun snoren af ham så han kan løbe op til vores dør. (Desværre og dumt)

han møder så en anden hund i opgangen og de har jo hilst før. men den anden hund knurre og min hund knurre og så går det løs der fra. den anden hund bliver bidt i nakken (får en hjørne tands størrelse sår der) og bløder fra munden (sikkert fra en læbe som min hund har bidt i eller den selv har bidt i hvis det kan ske?)

også lidt skræmmer på poterne har den anden hund.

Min hund bliver revet væk fra den anden af både min mor og en anden person som ikke har noget med det at gøre men høre larmen.

Hunden der kommet tilskade bliver kørt til dyrlægen.
Jeg høre fra hende her senere. hun ringer til mig og vi snakker sammen, hun mener det bedst at politiet får det afvide som ren rutine. men vil ikke anmelde det uden at sige det til mig først.
Hun var chokeret og ked af det og ret vred, men hun tog det ret pænt, var selv gået sort hvis det var min så forstår hende skam godt. men hvad kan jeg så forvente nu?


- Min hund havde ikke mundkurv på.
- Var ikke i snor i opgangen.
- Er forsikret. minus udvidet forsikring.
- listehunden som er en Amstaff er 6 år gammel. og papire haves.

Hvad kan jeg forvente nu?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min listehund har angrebet en anden hund
  • #1   21. sep 2012 Aflivning. Desværre. Havde hunden haft mundkurv samt snor var det en anden historie.

  • #2   21. sep 2012 du kan sagtens forvente du bliver tvunget til aflivning.

  • #3   21. sep 2012 Hmm jeg tror du kan forvente en bøde af en vis størrelse men er ikke sikker.. ved ik om de kan kræve hunden aflivet ud fra dette.. sikke dog en trist trist situation

  • #6   21. sep 2012 Hunden kan blive krævet aflivet, hvis der vurderes at der er tale om skambid.
    Din mor står til en bøde på 4000Kr. for at forvolde skade. Den manglende mundkurv 3000kr.


  • #7   21. sep 2012 Mundkurv var taget af i opgang, snor var taget af i opgang, han var en fri hund i opgangen.

  • #10   21. sep 2012 Jeg tror jeg ville ringe til mit forsikringsselskab mht. erstatning, og så ellers vente på hvad politiet siger.

  • #11   21. sep 2012 Trist situation! Hvis jeg var dig ville jeg gøre alt hvad der stod i min magt for at undgå det blev politi anmeldt. Du risikerer højst sansynligt en bøde samt aflivning af din hund. Så gør hvad du kan for at rede din hund for de fejl du/din mor har begået...

  • #12   21. sep 2012 I værste fald aflivning.

  • #13   21. sep 2012 Jeg tror jeg ville ringe til mit forsikringsselskab mht. erstatning, og så ellers vente på hvad politiet siger.

  • #15   21. sep 2012 øv sikke dog en dum situation at være i.
    Jeg kender desværre ikke meget til loven eller hvad du kan gøre eller hvad der bliver krævet af dig, men jeg synes ihvertfald at det er ærgeligt at i er endt som det er nu.
    Hvad siger ejeren af den anden hund ?


  • #19   21. sep 2012 Hvis jeg var dig ville jeg ringe til Politiet eller en advokat og forhøre dig omkring om opgangen er offentligt, om der evt er forskel på om det er en låst eller ulåst opgang. (hvilket der jo burde være) Anses det som offentligt, så er jeg også alvorligt bange for, at den kan risikere at blive aflivet, men det er ikke sikkert. Snak med din nabo, og se om du kan undgå den politi anmeldelse, men slevfølgelig et krav om erstatning også vil jeg tro.. Ved ikke om forsikringen dækker erstatning hvis det ikke bliver politi anmeldt

  • #20   21. sep 2012 Som Housebuster er inde på, så siger loven at hvis hunden har skambidt en anden hund, så skal den aflives.
    Nu er "skambidt" en lidt vag formulering, men det er faktisk ikke meget der skal til før de kategoriserer det som sådan.


  • #21   21. sep 2012 Opgangen vil altid være et offentligt sted, da det ikke hører med til ens bopæl som sådan..

    Dernæst hvad du kan forvente..
    Tja en rimelig stor bøde som minimum, for overtrædelse af hundeloven..
    Men da den også har bidt en anden hund, så dyrlæge var nødvendigt tror jeg desværre godt du kan regne med at der bliver krævet en aflivning..


  • #23   21. sep 2012 Nu vil en evt aflivning af hunden jo ikke ske fordi den er listehund. men fordi den har skambidt en anden hund (hvis altså det er det politiet vurderer det som)

    Ifølge den "nye" hundelov, skal hunde (ingen racer nævnt) aflives hvis de skambider et andet dyr.

    Udover aflivningen, kan der så komme bøder til fordi det er en listehund der ikke var iført mundkurv og max 2m line.

    Men vurderes der at hunden skal aflives fordi den har skambidt, er det altså ikke bare pga dens race


  • #25   21. sep 2012 Trist ting der er sket :((

    Og så bliver jeg nødt til at høre - hvor er Ayshia? Har du hende endnu?


  • #27   21. sep 2012 M T Ayshia har det godt, en veninde har haft hende siden, og er utrolig glad for hende... skriv i indbakke hvis du evt. vil høre nærmere. hun bor forresten stadig i fredensborg!

  • #28   21. sep 2012 Øv hvilken situation .
    Jeg tror også at du kan påregne en stor bøde og en politianmeldelse kan let ende med en aflivning.
    Jeg kan godt forstå at ejeren af den anden hund vil anmelde, det ville jeg også, men ud fra din situation tror jeg at jeg ville gøre alt for at hun ikke anmeldte men selv betale hendes hunds dyrlæge og evt en erstatning for jeg ville ikke blande forsikringsselskab ind i en sag hvor man måske måtte lyve for ikke at forsikringsselskabet anmelder sagen til politiet ( ved jeg ikke om de gør )


  • #29   21. sep 2012 Ansvarsforsikringen skal dække, men der er måske klogest at betale selv, når der ikke er tale om et stort beløb. Især hvis der ikke er en politianmeldelse.

  • #30   21. sep 2012 Birgitta, hun kan da ikke tilbyde at hunden skal have mundkurv på altid , det er lovpligtigt, ellers er jeg enig med dig .

  • #32   21. sep 2012 Christina..
    Du skriver "Dette er et uheld der kunne være sket for andre."
    Der er jeg så ikke helt enig med dig..

    Man ved at hundeloven er som den er, så selvom det er en skam at tingene er sket, så kunne det jo let ha været undgået hvis loven var overholdt..

    Jeg synes det er møg hamrende ærgeligt men desværre er loven der som den er...


  • #33   21. sep 2012 De andre har svaret på hvad loven foreskriver. Men du kan være heldig at politiet i dit område vælger at nøjes med advarsel og bøde hvis både du og den anden ejer henvender jer ...

    Jeg hader når hunde skal aflives pga. menneskers dumhed. Men vil dog lige påminde alle om at uheld kan se for os alle sammen (ikke at dette kan kaldes et hændeligt uheld da det nemt kunne være undgået, men alligevel ...)


  • #34   21. sep 2012 Det handler vel også om, om det er normal hundeadfærd hvad der er sket. Hvis du kan argumentere for at enhver anden hund kunne have reageret på samme måde, så kan du måske forsvare din sag. Men ja den er ikke helt god at den ikke havde mundkurv på.

  • #36   21. sep 2012 Der stod da at mundkurven var taget af - dvs den har været på under gåturen. Det kan på ingen måde handle om manglende information til moderen, bare et enormt kedeligt "uheld" da hun har valgt at tage mundkurv og snor af samt slippe hunden i opgangen!

  • #39   21. sep 2012 Ja M. Det må de da helt sikkert. Ganske som du også må bøde for alle "uheld" du kommer ud for i dit liv. Find lige empatien frem og lad vær med at smide møg i hovedet på Bala - der ikke engang var til stede da det skete!

  • #40   21. sep 2012 Desværre er du med til at ødelægge det for mange andre.
    Jeg forstå ikke dit spørgsmål.... "Hvad ska jeg forvente"
    Hvad regner du med? Listehund uden snor og mundkurv, i en opgang eller ej, der er da ingen forskel.


  • #41   21. sep 2012 Det undrer mig ikke smiley Du virker ikke som om du evner at have empati med nogle som helst andre end dig selv. Så fortsæt du bare den stil og spred glæde blandt folk som dig selv. God weekend!

  • #43   21. sep 2012 Jeg har absolut heller ingen empati for sådan noget....uanset om hun selv har været der eller ikke!

  • #44   21. sep 2012 Det er en rigtig dum situation du er kommet i med din hund.
    Jeg tager også halsbånd og snor af min hund, når vi kommer ind i opgangen, og kun fordi jeg ved, hun går ved siden af mig på vej op. Forskellen er så bare, dig og din hund skal indfinde sig under en lov, hvor dette ikke er tilladt.
    Jeg ville tage en snak med ejer af hunden der er blevet bidt og tilbyde betaling af egen lomme, og så håbe du har fået en lærestreg.


  • #45   21. sep 2012 Jeg tror ikke en boligopgang regnes som offentligt sted.
    Sådan som du beskriver biddet, er det ikke skambid, og hunden kan derfor kun blive påbudt snor og mundkurv.


  • #46   21. sep 2012 MT, jo det er Balas ansvar, hvis Bala er ejer af hunde, sorry men sådan er det.

    Christina, nu tror jeg ikke at alle hunde der overfalder aflives, det kommer vel an på situationen , skaderne m.m , men dette er en listehund og derfor burde den have haft mundkurv på , så jeg tror at man ser lidt skrappere på liste hundene fordi et bid jo ikke havde kunnet lade sig gøre hvis man har overholdt loven fra begyndelsen.
    Derfor ser jeg er stor risiko for aflivning hvis politiet og evt forsikring bliver indblandet.
    Kirsten din hund er ikke en listehund derfor har forsikringsselskabet ikke anmeldt det kan forholde sig anderledes med listehudene, pga der allerede findes en lov,, mundkurv, 2 m line og det kan gøre at forsikringsselskabet er nødt til at anmelde for ikke at medvirke til ulovligheder, men jeg er ikke sikker.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #48   21. sep 2012 Jeg syntes ikke det er uheldig men dumt.Hvis det nu var en lille hund den have mødt,kunne det ske at vi igen skulle læse om dødeligt overfald.Såfremt hunden ikke bliver aflivet må man godt nok håbe at man viser lidt mere ansvar for eftertiden.Der bor andre mennesker i den opgang som måske ikke gider møde din løse hund på gangen.

    Hvis forsikringen dækker forstår jeg det ikke.Når man vælger ikke at overholde loven,kan man vil ikke forvente nogen former for hjælp.


  • #49   21. sep 2012 Rikke: Man kan ikke være sikker smiley Vi ejer en X procentdel af vores fællesarialer, hvilket også indebærer en del af opgangen.
    Offentlig betyder noget som hører ind under, udgår fra eller varetages af statsmagten (stat, region eller kommune), og staten ejer jo sådan set ikke opgangen.


  • #50   21. sep 2012 M...tak tak, og det havde du behov for at fortælle mig fordi?

    Jordnødden...ved godt det er hans ansvar. Men det ændrer ikke på at han har taget sit ansvar ved at fortælle sin mor at hunden skal have line og mundkurv på. At hun vælger at tage tingene af hunden (uden at informere Bala om det før efterfølgende) er virkelig, pisse enormt dumt og meget, meget uheldigt på pågældende tidspunkt!
    Det ville jo heller ikke være mit ansvar hvis en person drak sig stiv fra mit sprutskab når jeg ikke var hjemme og efterfølgende kørte spritkørsel...


  • #51   21. sep 2012 Trist oplevelse, som jeg håber at du vil kunne klare gennem en samtale, med ejeren af den anden hund, samt betaling af dyrlægeregning.

    Jeg forstår simpelthen ikke at folk, vil være bekendte at komme med udtalelser som, at de håber at hunden bliver aflivet. smiley
    Hunden bliver normalt ført efter alle regler står der, det svarer til at man håber at en billist der normalt overholder reglerne, men en enkelt gang laver en tanketorsk og forårsager et mindre uheld, skal miste sit kørekort.

    Der er en hundeejer her, der muligvis står til at miste sin hund, samt en mor, der garanteret er ligeså ulykkelig over situationen, vis dog lidt menneskelighed, istedet for at fryde jer over andres ulykke.

    En fejl kan ske, og INGEN af os, kan sige sig fejlfri.


  • #53   21. sep 2012 Hundeloven gælder hvor der er offentlig adgang. Ikke kun på offentlige steder.
    Og en ansvarsforsikring skal dække selvom der måske gives en bøde.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #54   21. sep 2012 Thomas H.Så hvis det var dig der mødte den her hund og blev overfaldet i din egen opgang, ville du have samme mening.Hvis det nu var en lille hund der ikke ville overleve mødet, så er det ok fordi at det er første gang? kan garantere dig for at jeg ville melde den her hund og håbe den blev aflivet.Ikke så meget pga af hunden,men dem der ejer den.

  • #55   21. sep 2012 Skal lige siges at jeg har snakket med ejeren som ved jeg holder af min hund og derfor ikke har ville politi andmelde ham. jeg skylder hende alt og en buket blomster! samt chokolade som en skrev.


    jeg skal dog betale en dyrlæge regning på 2500 kr. som jeg self betaler.


  • #56   21. sep 2012 MT, Din sammenligning er ikke brugbar da det handler om 2 helt forskellige ting.
    Jo det er Balas ansvar, det kan man aldrig fraskrive sig så længe man er ejer, man kan ikke sige jamen jeg har sagt til min mor, far, eller hvem der nu går med hunden at den skal have snor , mundkurv el andet, og dermed fraskrive sig ansvaret man må være 110% sikker at den man overlader sin hund til gør som man siger. Jeg er sikker på at både Bala og Balas mor er ulykkelige så hvis skyld det er er jo ligemeget.
    Thomas, mange mister kørekortet pga en mindre uheld, hvis uheldet sker på grund af man har overtrådt andre færdelsregler, men jeg håber da at Bala finder en løsning med den angrebne hunds ejer og har lært en vigtig lektie idag for det kunne være endt meget værre med den anden hund. Jeg syntes det er synd at hunde skal lade livet fordi ejere eller fører er uansvalig.


  • #58   21. sep 2012 Bala, Godt, og husk så ALTID i fremtiden at have både mundkurv og 2 m snor på din hund også når andre går med den, du slap med skrækken denne gang.
    Og det skal være en STOR æske chokolade smiley


    Birgitte men måske skal forsikringsselskabet anmelde det hvis det er en listehund, uanset hvad så ville jeg betale selv og se glad ud .


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #59   21. sep 2012 Den eneste jeg syntes det er synd for er den anden hund og ejeren af den.Som så mange gange før,ser man at folk der har sin hund i snor kan komme galt afsted,fordi at andre folk ikke mener at love og regler gælder for dem.

  • #62   21. sep 2012 Max H
    Jeg ville helt sikkert i første omgang være rystet over episoden, og ville måske ikke tænke klart, men mon ikke at jeg med tiden, ville se det som os, der ikke er indblandet i denne episode.
    Nu var denne hændelse heldigvis ikke med dødelig udgang, og jeg kan se at modpartens ejer, trods omstændighederne ikke har anmeldt.



  • #63   21. sep 2012 Jeg takker for jeres hjælp og nogle af jeres hårde tone. det vigtigt med et wake up call. Hunde skal altid være i snor og altid liste hunde selv i opgangen.



  • #64   21. sep 2012 det er ihvertfald god stil af ts og meget stort af ejeren af den angrebet hund.

  • #67   21. sep 2012 Hvor er det dejligt og hører i fandt ud af en løsning!! smiley
    Men husk og sætte de mennesker ind i at de ikke må tage mundkurv og snor af din hund før de er inden for døren og den er lukket så der ikke sker noget smiley


  • #68   21. sep 2012 bala b måske endda især i opgangen da begge hunde kan føle det er deres domæne, og da det er trangt og de kan føle sig trængt op...

    men tillykke, heldigt du har en forstående nabo smiley


  • #69   21. sep 2012 Det som vist er sket er at begge hunde har prøvet at dominere opgangen smiley
    Vi har taget episoden til os og er nu blevet det bedre.

    Min forsikring dækkede regningen på de 2500,-.
    Damen med den anden hund får derfor en check ind af døren inden for 4 arbejdsdage.
    Forsikringen spurgte kun om skadens omfang, hundens race (den skadet) samt adresse på modparten.



  • #70   21. sep 2012 Ser først tråden nu.
    Dum dum situation, men dejligt I fandt en løsning på det, det er billigt sluppet.
    Du og din hund slap med skrækken denne gang, husk altid snor og mundkurv på hunden fremover når du går udenfor din dør så du ikke ender i den situation igen.


  • #71   21. sep 2012 Jeg vil gerne sige tak fordi du delte din erfaring med os andre. Dumt eller ej, i hvert fald bare rigtig ærgelig oplevelse.
    I sådanne delikate sager er det vigtigt at kunne drøfte det åbent. Held og lykke med din hund.


  • #72   21. sep 2012 Bliver nødt at være rigtig dum også,,jeg syntes det helt hul i hovedet og kan ikke tro din mor tager mundkurv af i opgangen,,sorry.
    Du skriver det først da nogen spørger til den mundkurv så tvivle den har haft den på på den gåtur.-((
    Jeg har aldrig mødt en liste hund med mundkurv og jeg ryster på hovedet hver gang.

    Tænk at man er så stædig og "dum" at man vile lade sin hund lade livet pga ens egne fordomme om det er synd
    Det loven og loven skal overholdes

    Forkæl du din nabo og vær så gald for det gik godt,,din hund har ikke fortjent at blive sat i denne situation


  • #73   21. sep 2012 Jeanette -fordi du aldrig har mødt en listehund med mundkurv betyder ikke at de ikke findes - jeg kender efterhånden en del med mundkurv på.

  • #74   21. sep 2012 De fleste her går med mundkurv på, og det gør vi fordi det er en lille by hvor alle snakker og de fleste vil bruge muligheden for at melde det. men fordi vi gennem længere tid har haft det roligt uden problemer i 6 år så har vi alle dummet os fordi vi har taget det roligt, og derved sløset i opgangen.

    jeg beskriver også udfra at min hund ikke havde snor eller mundkurv på i opgangen da det er der det er sket.


  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #75   21. sep 2012 nej og jag bruger heller ikke mundkurv, nej va e jag oansvarlig va. :S

  • #76   21. sep 2012 ja hvis du har en listehund er du uansvarlig...

  • #77   21. sep 2012 Nej men derfor kan Bala da godt have en mundkurv til hendes / hans - synes da bare ikke der er nogen grund til sådan en anklage / udbrud nu...

  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #78   21. sep 2012 varför inte, ni går alltid på och säger man e oansvarlig om man inte bruger mundkurv. Olyckan hade knappast skett om hunden va i snor right?

  • #80   21. sep 2012 My og Donsebarn - jeg kan desværre slet ikke forstå hvad du skriver smiley Det er jeg ked af !

  • #81   21. sep 2012 Orh Krumme dog - hvor er ham Hector altså bare en lækker en !!!

  • #83   21. sep 2012 Tak Rikke,,,det simpelthen utroligt som ord kan fortolkes når man vil

  • #84   21. sep 2012 hahaha åh hvor er det skønt at høre smiley :)

    han lyder da til at have nogle gode år endnu !!
    men okay, hvorfor skulle den race ikke kunne blive ret gamle med rigtig pasning smiley


  • #85   21. sep 2012 Smukt krumme,,,jeg har selv bull mastiff,,og elsker den race så hader ikke disse hunde..men syntes bare det er ski synd når deres ejer sætter deres liv på spil

  • #86   21. sep 2012 nå nå du kunne da bare selv have rettet mig -

    synes stadig den hentydning / anklage er over stregen .


  • #87   21. sep 2012 Jeanette Jeg læser også dit indlæg som om du skriver at TS lyver, når han skriver at mundkurven var på indtil de var i opgangen.


  • #88   21. sep 2012 Også her..

  • #89   21. sep 2012 bala b godt for din hund at du er sluppet i første omgang, og med det mener jeg at når du har meldt det til din forsikring kan der nemt kommer et efter spil, og det er da klart de ikke har spurt ind til din hunds race for den har de jo stående i forvejen så det er kun den anden de skal vide, nu hvor du har sat dem igang har du åbnet op for at de føgler procedure og måske selv anmelder det til politi samt vil kræve det beløb de har betalt til den anden hund ejer tilbagebetalt, da gerningen er sket ved at de gældene regler er overtrådt.
    jeg havde ikke turdet at tage den chance at have blandet forsikring ind over, når jeg lige var sluppet for en politianmeldelse en gang


  • #90   21. sep 2012 er glad for at det hele endte godt smiley
    når det så er sagt vil jeg lige sige at ifølge hunde loven så er det "alle hunde uanset race" der skal aflives hvis de skambider et andet dyr eller menneske.. så folk der ikke har "muskel hunde" burde måske lige hoppe ned af deres høje heste, for de fleste bid registret er faktisk schæfere og labrador..
    en anden ting er, hvis jeg ikke husker forkert så må politiet ikke hente en hund uden at ejeren har fået et varsels brev forinden, så hvis de en dag står i en dør og ejeren ikke har fået brevet kan man faktisk bede dem om at gå, med mindre de har en dommer/politi kendelse med selvfølgelig.


  • #92   21. sep 2012 Ulla det er noget vrøvl.. Forsikringen skal betale under alle omstændigheder.


  • #94   21. sep 2012 Ja en ansvarsforsikring skal betale de skader som hundeejeren er ansvarlige for. Det er derfor den er lovpligtig.
    Skulle et forsikringsselskab have mulighed for at få pengene tilbage fra hundeejeren, skal der være et forbehold i forsikringsbetingelserne.(som f.eks. spritkørsel og manglende kørekort når der er tale om et køretøj).


  • #96   21. sep 2012 Mine pædagogiske evner er så ikke til at forklare dig det, men du kan da bare læse din egen forsikrings forsikringsbetingelser. Så vil du se at der ikke er forbehold.

  • #97   21. sep 2012 Jeg synes det er flot at TS tager kritikken til sig fra sådan en flok krager, som der er indimellem herinde smiley Og dejligt at det hele blev løst "fredeligt".

    Ærgeligt at situationen skete, du var dér ikke selv - men nu har I begge fået jer en lærestreg. Hvad der sker nu med forsikringen ved ingen jo noget om, så tag ikke sorgerne på forskud smiley

    Og ja, blomster og chokolade er vidst på sin plads til naboen smiley


  • #98   21. sep 2012 Jeg ville nok smide nogle godbidder til hunden sammen med blomsterne smiley
    Og et "Undskyld. God bedring" kort underskrevet Maxi


  • #99   21. sep 2012 Forsikringen dækker, også selv om loven ikke er overholdt.

    Sidste år blev Alfa overfaldet af en amstaff, der var ude at løbe på egen hånd.
    Den var sprunget over det 60 cm. høje hegn, der omkransede haven, hvor den boede.

    Ugen før, havde den overfaldet en golden retriever under samme omstændigheder, denne var bare betydelig værre tilredt end Alfa.
    Forsikringen dækkede begge overfald.

    Til gengæld blev hunden aflivet og ejer fik en ganske klækkelig bøde, da det via billeder og vidneudsagn kunne dokumenteres, at den adskillige gange havde været ude på egen pote.


  • #101   21. sep 2012 Dejligt der blev fundet en løsning i begge kunne blive enige om:)

    Situationen er jo ulykkelig for alle parter.


  • #102   22. sep 2012 ja Selvfølgelig går ens ansvars forsikring ind og dækker, der er bare ikke det samme som der ikke kommer et efterspil bagefter hvor de vil have pengene igen, når loven ikke er blevet overholdt, de eksempler i har fremme her har i da været henne og snakke med dem et par måneder efter og fået bekræftet at de så ikke skulle have deres penge igen.
    ved alle andre typer forsikringer er der jo netop en pulje det lægge ud, for den som har overtrådt loven, som så skal betales tilbage, så har meget svært ved at tror på at lige en hunde forsikring skulle have helt andre regler, men fedt hvis der er carte blank med hundeforsikringer


  • #103   22. sep 2012 My og donsebarn, jo det er sørme uansvarlig ,hvis du har en listehund så skal den have både mundkurv og max2 m line , så er det ligegyldigt om du mener at snoren kunne have løst problemet i denne sag. Sådan er loven og jeg kan ikke forstå at du tør udsætte din hund for den risiko. Og sorry men det er lige præcis den holdning der gør at jeg ikke vil afskaffe loven.
    Ts endnu engang godt at det løste sig og godt at du har lært og tager dine forbehold i fremtiden. God weekend.


  • #104   22. sep 2012 Hvor ville jeg synes det var skrækkeligt at stå i en sådan situation hvor andre havde svigtet den tillid det er at få ansvaret for min hund. At risikere at hunden står til aflivning smiley

    Jo, forsikringen dækker selv om loven ikke er overholdt,.

    Men lovteksten er den at hunden skal bære mundkurv på "offentligt tilgængelige områder" en ulåst opgang vil da altid være offentlig tilgængelig. Om en aflåst er, ville jeg være mere i tvivl om.

    Men dejligt at høre det er endt godt. Det var heldigt der ikke skete nogle af hundene mere. Men jeg håber i har forstået alvoren herfra.


  • #105   22. sep 2012 om en opgang et låst eller ej vil en listehund stadig skulle bære mundkurv og snor, da der færdes andre en en selv

  • #106   22. sep 2012 Nu er jeg tidligere forsikringsmedarbejder, og jeg kan fortælle jer, at

    1) forsikringsselskabet vil i første omgang ALTID dække den slags ansvarsskader.

    2) hvis forsikrede har handlet uansvarligt/ulovlig etc. så vil forsikringsselskabet gøre regres hos forsikrede, dvs. opkræve det udbetalte beløb hos forsikrede, da det er denne, der er ansvarlig for skaden.

    Og en opgang er et område med offentlig adgang, så der gælder de almindelige love og paragraffer. Det samme gælder i øvrigt et grønt område, en parkeringsplads etc., selvom arealet tilhører et boligselskab, en forretning etc., hvis bare der er offentlig adgang.


  • #108   22. sep 2012 Jeg snakkede med forsikringen om det med at anmelde, og det gør de ikke. så jeg får ikke noget efterspil med politi anmeldelse fra forsikringen.

  • #109   22. sep 2012 Ulla, typisk vil de kun gøre det, hvis det skønnes at forsikrede har gjort det noget meget uansvarligt, evt. at det kunne være med hensigt!
    Hvis skaderne som her er minimale, så tvivler jeg på, at et forsikringsselskab vil gøre det!
    Hvis det til gengæld sker igen, så vil hammeren sikkert falde......
    Det der i denne sag gør, at forsikringsselskabet betaler er formodentlig, at skaden er så lille, og at det er et "hændeligt uheld".


  • #111   22. sep 2012 Nu er det ikke altid at forsikringsselskabet ved hvilken race man ejer...
    Vi har landbrugsforsikring og der er ansvarsforsikring for op til 4 hunde med i den... og selskabet har aldrig bed om at få at vide hvilke hunde vi har :O)


  • #113   22. sep 2012 House buster ja det skriver jeg men det var jo ikke det f z skrev,,hun skrev at jeg sagde alle liste hunde ikke gik med mundkurv
    Ja fz jeg kan sagtens selv svare men kan nu ikke administere at Rikke skrev et indlæg før mig,,
    Men det bare så sjovt at nogen altid skal anklages når de skriver noget


  • #114   22. sep 2012 og sjovt som du efter emnet er skiftet ikke kan lade det ligge..

    Hav en god weekend smiley


  • #115   22. sep 2012 havde det også været aflivning hvis det var en anden race??

    hvor er det synd for dig , håber det bedste både for dig , din hund og den anden hund+ejer...


  • #116   22. sep 2012 hvordan kan en opgang være offenligt sted, det er da privat ejendom er det ikke? kan godt være alle kan gå ind fra gaden , men det kan de jo også i en lejlighed hvis døren ik er låst , bare fordi man kan, er det jo ikke ensbetydende med man skal....

  • #117   22. sep 2012 Caroline, hvis der f.eks. adgang for et postbud, så er det regnet for offentlig adgang.

    I en opgang har den enkelte lejer/ejer ikke helt egenhændig kontrol over, hvem der kommer - det er jo også adgangsvej til de andres lejligheder, derfor offentlig adgang. I din egen lejlighed kan du egenhændig bestemme, hvem der må komme ind, derfor privat.

    Det er i den henseende ligegyldigt, om døren er låst eller hvad.


  • #118   22. sep 2012 man skal da netop have adgang til en opgang caroline j, eller går du ud fra at de andre naboer bruger et klatre reb til af komme ud og ind af deres lejligheder

  • #119   22. sep 2012 nej men hvis man fx bor i ejer lejlighed andels bolig er det da ikke offenligt? så er man nogle private der ejer stedet

  • #121   22. sep 2012 ok jamen så blev man det klogere... stadig en forfærdelig situation for begge parter

  • #123   22. sep 2012 mb tjek nu liige din pb igen søde ven

  • #125   22. sep 2012 nej men som jeg skrev i pb , kunne dælme være rart ? skal vi bare tage den her istedet for?

  • #127   22. sep 2012 smiley godt i hygger jer

  • #128   22. sep 2012 Maj-Britt - jamen for pokker da... er det ikke rart, at få sådan en lille moralprædiken over PB? smiley
    Jeg tænker lidt... er du sikker på, at du har det fint? du har ikke brug for lidt medlidenhed? bare lidt? *GG*


  • #130   22. sep 2012 ja det ved jeg.... smiley tillykke med det smiley

    jamen så har du lidt medlidenhed på kontoen, til når du skal babysitte, og ikke får sovet smiley

    (elsker folk, der gerne deler ud af deres høje moral til glæde for alle os andre dååårlige mennesker smiley )


  • Mark J
    Mark J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #131   23. sep 2012 bala b

    Tillykke med det, jeg glæder mig oprigtig over, at hunden din forbliver i live.

    Tak fordi du deler din historie smiley


  • #132   24. sep 2012 Jeg er nu glad ved at denne historie endte som den gjorde og håber at nogen har lært af at læse den smiley
    Carolie: Du har vel så lært hvad der er offentligt rum?


  • #134   24. sep 2012 kan du ikke læse lise eller? for så var det da et dumt spydigt spørgsmål

  • #135   24. sep 2012 det er jo ikke anmeldt, så hvem vil du have skal give den bøde

  • #137   24. sep 2012 Jepper... Lige for lige - eller??

  • #138   24. sep 2012 Caroline J:
    Synes du? Nå... og??


  • #139   24. sep 2012 uhhh lise

  • aleks75
    aleks75 Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Svar: 138
    #141   24. sep 2012 Lærkegaard
    Hvad mener du med hunden skal aflives er du ikke selv hunde elsker? Jeg kun forstår hvis den bidt menneske, men hunde imellem kan har konflikte og er svert at vide hvem der starter og der siger ud til at de konfrontere hindende en gang i mellem det ved alle hunde ejer.
    Selvfølig kunne dette være undgår men der er IKKE HUNDERS SKYLD!


  • #142   24. sep 2012 Med hensyn til opgang, så er det da blevet kutyme i visse boligselskaber at opgangen tæller med i m2.
    Min veninde havde en lejlighed på 60 m2, men de 15 var altså opgang!
    Se det er smart, men er det så offentligt? Og hvad med dem der er låst....
    Interessant ikke?


  • #147   24. sep 2012 Bala: hatten af, for den måde du har håndteret dette - din forståelse for hvor fejlen lå, naboens vrede og at du tog imod de lidt hårde ord du fik med på vejen, på en super måde. Med en ejer som dig - uanset at der er sket en fejl - så er de fleste vist enig om at en anmeldelse er unødvendig. Er sikker på at du har lært af det og vil passe bedre på din hund i fremtiden.

  • #148   24. sep 2012 Så enig med dig Platugler!

  • #150   25. sep 2012 Majbrit - godt man ikke bor i stuen:-)
    Christian - jeg ville bestemt heller ikke blive glad for at møde en fremmed hund, jeg undrede mig bare, når opgangen rent faktisk tæller med til lejlighedens areal.

    Og i øvrigt enig med Platugler


  • #151   25. sep 2012 Benny Bomstærk og jeg
    hehe i følge din logik med de med talte m2. i opgang så skulle man jo også kun kunne bruge de 2 eller 8 m2, og så ikke måtte komme ud på de andres, så skal man da håbe man ejer de første m2 ud for sin dør og dermed kan nå at hoppe ud at gangdøren, der for er det jo netop af hele opgangen bliver betegnet som offentligt og der skal hundeloven så overholdes


  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #152   25. sep 2012 Om man har have då? Fogeden skal ju banke på dörren? För inte så länge sedan var det en hund som blev skjuten/avlivad då en polis med sin hund kom in i deras have.
    http://hd.se/hoganas/2012/07/23/jag-fattade-inte-att-brutus-var-pa/


  • #153   25. sep 2012 Generelt har jeg aldrig forstået at folk slipper deres hunde løs i opgange, hverken på vej til eller fra sin lejlighed.
    Har selv 2 dårlige oplevelser med det.
    Den ene gang besøgte vi kærestens søster. Vi stod uden for hendes dør da vi var på vej hjem. Ned af trappen i opgangen kom en cocker spaniels farende, og sprang lige i hovedet på vores staff. (som var i snor) Den skal være glad for, at han er meget forsigtig og rolig, samt at jeg ikke nåede at få fat i den før ejeren. Ejeren blev enda vrissen over, at der stod sådan en kamphund i deres opgang.

    Anden gang var for 5 år siden, da min miniature bullterrier og vores staff var store hvalpe. Vi var på vej ud for at gå tur, og ud fra en bygning kom en rottweiler farende mod vores hunde. Heldigvis passede jeg svogerens hund også en rottweiler, og vi nåede at løbe imellem, og svogerens hund gav den anden et hak i tuden og fik den jaget væk. Ud af en opgang til et boligkompleks kommer så en narkoman type, som altid lader hans hund løbe ned alene, også selvom den selv kan åbne døren i bunden ud mod gaden.

    Jeg fatter ikke folk slipper deres hunde i opgange, der er så mange ting der kan gå galt. Behold da snoren på de få meter.


  • #154   26. sep 2012 Helt enig, Tonny & Maja....
    Min forhenværende overbo lod osse deres hund løbe uden snor på trappen, hvilket resulterede i at jeg en dag havde den halvvejs inde i lejligheden, da jeg åbnede døren.... Den havde godt nok fået røvfuld af Luka, hvis jeg ikke havde nået at stoppe den + 2 af mine katte med garanti havde fået hjertestop....


  • #155   27. sep 2012 Min tidligere nabo lod også altid hendes amstaff (som hun havde lige præcis ingen kontrol over) løbe fri i opgangen. Engang jeg havde været ude med min gamle rottweiler, fik jeg i første omgang ikke lukket hoveddøren ordenligt da vi kom hjem og pludselig kommer hendes hund stormende ind i min stue og angriber min rottweiler,og bider sig fast i halsen. Min tager naturligvis fast i nakken på amstaffen. Nu var min rotte en stor hund med meget tyk pels på halsen, så amstaffen fik en enorm bunke hår i munden, men der gik ikke hul. Amstaffen fik dog nogle skrammer og endnu flere skrammer fik min nabo (af sin egen hund), da hun forsøgte at få den til at slippe - jeg var tilgengæld taknemmelig for at jeg havde lært min hund en sikker slipkommando! Det skal lige siges at det var før den nye hundelov og fordi der ikke skete noget med min hund og fordi jeg tror hun fik sig noget af en forskrækkelse, gik jeg ikke videre med det. Men det er blot endnu et eksempel på hvor dumt det kan være at slippe sin hund løs i en opgang. Det kunne jo have endt helt galt.

  • #157   13. okt 2012 Tror ik du har læst tråden Allergisk 8-)

    TS og naboen har fundet ud af det for længe længe siden.


  • #158   13. okt 2012 TS: Hvordan gik det med det møde, der skulle afholdes? Får du lov at blive boende med din hund?

  • #161   14. okt 2012 Hvorfor egentlig svare på et gammelt indlæg, når man ikke gider læse de andre indlæg igennem..... I bedste fald er svaret bare kommet 20 gange før, ellers er det måske bare irrelevant - begge dele gælder vist dit svar Allergisk....., men i værste fald bringer det en sag op igen, som TS helst vil glemme.


  • #163   14. okt 2012 Allergisk, jeg er ikke negativ, opfordrer bare til en smule omtanke......

    Tænk, hvis TS havde været nødt til at aflive sin hund eller komme af med den på en anden måde, så ville dit indlæg bare have været så fejlanbragt.

    Nu var det bare overflødigt, heldigvis.

    Jeg hygger mig altid, men tak for tanken - og i lige måde!


  • #165   16. okt 2012 tja det ved vi jo faktisk ikke da vi ikke ved om hun fik besked på at skille sig af med hunden eller ej.

  • #167   16. nov 2012 Det er desvære ikke til at vide da TS ikke har været online siden den 27/9 hvor denne blev lavet
    http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/525400-efterspil_med_listehund_og_boligforening


  • #169   17. nov 2012 Nej..det er ikke underligt. Bala er generelt ikke ret meget på HG så intet nyt i det..

  • #171   17. nov 2012 En hund der bider en anden hund/menneske SKAL aflives uanset race, uanset hvordan og hvorledes.... I MIN verden...

  • #172   17. nov 2012 Jeg mener ikke bid er = aflivning, men jeg mener så til gengæld, at man er forpligtet til at sørge for det ikke sker igen (mundkurv,snor indhening osv).
    Hvis nogen har en hund som har snappet efter deres barn, kan jeg godt forstå de kan blive utryg ved hunden, men den vil sagtens kunne omplaceres i et andet hjem uden børn i stedet for aflivning.
    Hunde der bider i angst eller er meget egetkøns aggressive kan sagtens fungere uden problemer for andre, hvis de bare har en ansvarlig ejer.


  • #173   18. nov 2012 Hold da op Louise, det er da noget af en generalisering......

    Vores gl. bernerhan røg også i slagsmål med en ganske bestemt anden hanhund to gange, første gang i ret lille målestok ganske uden skader, anden gang væsentligt alvorligere - men de kunne simpelthen ikke tåle synes af hinanden.

    Selvfølgelig blev de skilt ad og efterfølgende var begge hold ejere meget påpasselig med at få hundene til at undgå hinanden, så det skete ikke mere, selvom vi færdedes på de samme hundelegearealer. Begge hunde kunne lege med andre hunde uden problemer.

    Skulle begge disse hanhunde aflives???


  • #174   18. nov 2012 Jeg håber inderligt at du kan tale dig ud af en politianmeldelse, og hvis ikke, så at politiet er villige til at se det som et hæderligt uheld, som du og mor vil gøre alt i jeres magt for at forhindre i at ske igen. Måske skulle i endda selv anmelde det?

    I er også nødt til at fremstå meget yndmyge (og det synes jeg også at du gør her. Hatten af for det), for hvis det havde været en helt lille hund, som evt bare var på besøg, så kunne det være endt med alvorligere skade og en avisoverskrift.


  • #175   18. nov 2012 Hov.. Jeg havde så ikke lige luret hvor gammel tråden er.. Bare glem at jeg var her.

  • #178   25. nov 2012 jeg har nu skulle oplyse hvilke race jeg havde da jeg tegnede til mine to hos tryg forsikring

  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #179   25. nov 2012 Jag skulle også uppge min race hos dyrekassen.

  • #180   25. nov 2012 Vi blev også bedt om, at oplyse racer på vores 4...

  • #181   25. nov 2012 Sikke en rar slutning på den her historie! smiley En hund der overlever, selvom der er sket et hændeligt uheld.
    Og super flot, at du tager ansvar for din hunds skader og endda mere til, som tak for at hun ikke anmeldte dig :3


  • #183   25. nov 2012 Jeg har også forsikret ved Tryg, og der var ingen spørgsmål angående race.
    Forsikringen er tegnet i år, så det er nok afhængigt af hvem man taler med hos Tryg.


  • #184   25. nov 2012 Nina, fordi du hos Tryg ikke skal oplyse race, så betyder det jo ikke, at man generelt ikke skal i andre selskaber.
    Og så skal man da op lyse alle tingene igen, når man skifter hund. Jeg kender da til mindst tre selskaber, hvor man oplyser såvel race, alder, chipnr., evt. klubnr. (kan give rabat), etc.....
    Og ved du hvad, det synes jeg faktisk er en rigtig god ting, for så er risikoen for at der bliver svindlet med forsikringerne meget mindre. Ellers ville det bl.a. være lidt for nemt, at man som ejer af f.eks. tre schæferhunde nøjedes med at forsikre de to, selskabet kunne jo ikke skelne mellem dem alligevel.....


  • #185   25. nov 2012 mit fik også navne på mine hunde, men vil også heller have der er orden i det, end de pludselig siger den ikke dækker hvis uheldet er ude

  • #186   25. nov 2012 Kirsten R. Jeg kan kun give dig ret, men det er åbenbart ikke et krav fra forsikringsselskabet, at de får yderligere oplysninger om hunden.
    Da alle skal have en chip nu, kunne dette nummer da meget vel, figurere på forsikringen.


  • #187   25. nov 2012 mener da bestemt jeg skulle oplyse både race og hans "døbe" navn på tavlen. Er næsten sikker på de også bad om chip nr. Dette er hos Alm Brand og den er lidt over et år gammel.
    Jeg kan da godt være lidt bange for at Nina måske en dag kan opleve at forsikringen ikke dækker da den er tegnet på forlængst døde hunde.
    Det er ejers pligt at meddele ændringer. Der sidder ikke nogen på forsikrings selskaberne og gennemgår alle forsikringer for at tjekke alder og om det mon nu kan være muligt at pågældende hund er i live.
    Dette kan man dog godt risikere de gør den dag spørgsmålet er at betale 20000kr eller ikke at betale 20000kr til en kunde.

    PS: Kommer lige i tanke om de skulle se tavlen så den er god nok de skulle have alle oplysninger på Calle.


  • #189   25. nov 2012 Ja nu kender jeg ikke den forsikring da jeg ikke bor på en bondegård... desvære. Ville ellers være ret fedt 8-)

    Desuden skulle Calle have hele møllen også sygeforsikring. Måske det gør en forskel


  • #190   25. nov 2012 Jeg har også min hund forsikret hos Tryg og sidder også og tænker på, om sygeforsikringen gør forskellen, for de kender da også hendes race og endda hendes navn.

  • #191   25. nov 2012 Bente H.
    Det er da ikke usandsynligt, at det er der forskellen ligger.
    De vil jo nok gerne vide, om de reparerer på den rigtige hund.


  • #196   26. nov 2012 Nina, vi har skulle oplyse chipnr. og race på alle vores forsikrede hunde, og deraf er det kun de to, der har sygesikring. Den sidste har vi kun ansvar på, og jeg ved at også andre forsikringsselskaber kræver chipnummeret.
    Nina, jeg har arbejdet for flere forskellige forsikringsselskaber, sidst for ca. 2 år siden, og det er forskelligt hvad de forlanger, derfor siger jeg ikke, at det er generelt, men netop forskelligt!
    Og det var netop pga. svindel omkring hundeantal, der gjorde at det ene selskab ændrede oplysningsvilkårene, men det er i det tilfælde faktisk ca. 10 år siden. Jeg var nemlig med til at lave denne ændring i policevilkårene.


  • #200   27. nov 2012 Nina, nej reglerne for oplysninger til selskaberne er ikke ens, men til gengæld er der heldigvis lovgivet omkring, hvad en ansvarsdækning som minimum SKAL dække. Det er egentlig betryggende at vide. Til gengæld er sygedækningerne vidt forskellige fra selskab til selskab.
    Og ja, landbrugforsikringerne dækker som i siger alle hunde på matriklen, dog er evt. lejeres hunde ikke dækket, men det er vel næsten en selvfølge. Sådan er det jo også med andre type lejere, der dækker udlejers ansvarsforsikring heller ikke. Og heller ikke udlejers indboforsikring, men det er en anden sag.... smiley Desværre er der nogen der tror det, hvis de bare har lejet et værelse....


  • #201   20. jan 2013 Hvordan er det gået?

Kommentér på:
Min listehund har angrebet en anden hund

Annonce