1.427 visninger
|
Oprettet:
Avls pris?? {{forumTopicSubject}}
Under hvilken kategori skal et kuld hvalpe med en far, som er ren Formel 1 labrador og en mor, som er ren labrador retriever annonceres? Begge er med gode stamtavler. Og hvad vil prisen på sådan en hvalp som regel blive?
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 17 Hunde: 9 Emner: 60 Svar: 817
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 100
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
feb 2013
feb 2006
Men ja det bliver jo bare labrador. Hvilket de begge jo bare er
feb 2013
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 155 Svar: 1.030
feb 2013
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.700
Find et par gode bøger om opdræt, som minimum før du starter med at avle
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 155 Svar: 1.030
Nogen stamtavler er iK engang det papir de er skrevet på værd...
Men jeg tænker os at prisen og derved pengene for en hvalp ikke burde være det du tænker på først..
Avl er en stor ting og det kræver meget viden sådan at gå ind til det...
Så undersøg avl før prisen for hvalpene..
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Spørgsmålet er om bøgerne er fra samme klub for så kan hvalpene også få bøger.
Og hvad meningen med kuldet er selvfølgelig.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.759
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
At faren er F1 (som er engelsk/irske jagtlinier -ikke bare jagtlinier generelt) gør ingen forskel i den forbindelse -spørg en englænder hvad en F1 er, og han vil ikke ane det. Det er et udtryk der udelukkende bruges her i landet, og er sådan set blot "opfundet" af en journalist som et billede på nogen af de tidlige engelske importer af jagtlinier fordi de arbejde så meget bedre og hurtigere end de udstillingstyper vi hidtil havde haft her i landet.
Så en F1 er osse "bare" en labrador retriever, hverken mere eller mindre.
Ang pris, så ligger en lab-hvalp med tavle typisk et sted mellem 6-9000 +/- alt efter meritter. Det er dog værd at overveje at få nogen resultater på bogen -alts markprøver/udstillinger og yderligere self få deres helbred tjekket (læs evt retrieverklubbens regler/anbefalinger til labben)
Hvis du har tænkt dig at lave hvalpe uden tavle, vil prisen vel ligge omkring de 1500 -der er en milliard labbehvalpe og labbe-blandinger til salg, så man skal ikke forvente at de ligefrem bliver revet væk. Og at avle uden tavle på to forældre med, ville da osse være lidt dumt...
feb 2013
Milo er ved DJR og vores kommende ny er registreret ved DKK..
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.334
Men du kan jo self. flytte din tæve til DJR.
Du bør særiøst sætte dig noget mere ind i opdræt før du så meget som overvejer at lave hvalpe på dine hunde.
Er det desuden ikke lidt specielt at det første du fokuserer på er hvalpeprisen inden du overhovedet har fået din hvalp hjem, som skal være 2 år før den får hvalpe?
Du skal som hovedregel ikke forvente et overskud, det er jo kun glædeligt hvis det ender sådan ud, men i værste fald står du med dyrlægeregninger op over begge ører en død tæve, og evt. ingen overlevende hvalpe!
Det er muligt du har styr på det lovmæssige, men det lyder til der er noget andet du skal undersøge, for hvalpene får ikke tavle med mindre forældrene er i samme klub.
feb 2006
okt 2006
Om DJR bogen kan overføres til DKK kommer an på hvem der har opdrættet hunde og andet - dette kan i evt. undersøge. Ring og spørg dkk konkret til jeres sag. Kan jeres hund optages, Og forældrehundene lever op til avlsgodkendelsen kan hvalpene få DKK bøger.
Alt efter hvilke linier i vil opdrætte, så kan den ene eller den anden bog være en fordel for jer.
Der ud over tænker jeg som de andre - ro på, og se nu lige an om din kommende hund er egnet til avl inden du glæder dig for tideligt
jan 2007
Og en DJR-tavle kan, når der er tale om en retriever, overføres til DKK, uden at anerne bliver slettet.
Daniel -hvad er formålet med at parre de to? Du ER klar over at typisk bliver en parring mellem en jagtlinie-labbe og en udstillingslabbe (afkommet kaldes osse dualhunde) hverken fugl eller fisk, ikke?
De udmærker sig ikke i hverken den ene eller den anden verden.
De kan self være søde og dejlige hunde, men med det store antal labber der avles, synes jeg det er lidt omsonst at avle på noget der i bedste fald kun bliver middelmådigt.
jan 2012
feb 2013
Jeg har undersøgt alt andet ang. Opdræt, nu er jeg bare nået til det punkt på listen som hedder pris, så det med at side og pege finger og sige alt muligt fis, det holder ikke!!
apr 2010
Og nu holder ikke når du ikke ser hvad vi skriver! og reflkekterer på det istedet for at reflekterer over noget helt fjerde...
feb 2013
jan 2007
Men hvis formålet er at lave gode jagthunde, hvorfor så avle på en tæve der ikke er ud af gode jagtlinier? Hunden kan da for så vidt godt være en ok jagthund selv (definer god jagthund, for der er dælme forskel på hvad det er, altefter hvem man spørger;)) men når jagtegenskaberne ikke har været højt vægtet i hundens linier, er sandsynligheden for at lave fremragende (ikke vare nogenlunde -fremragende) jagthunde altså mindre end hvis man lavede en parring mellem to dyr der faktisk har vist deres værd som jagthunde OG er ud af linier der osse har det.
Det skal ikke opfattes som om jeg mener jeres tæve er en dårlig hund. Men hvis det man vil avle er gode jagthunde, så giver det altså mening at avle på jagtlinier og ikke udstillingslinier.
feb 2013
Fortalte mig at man ikke kunne flytte fra DJR til DKK uden at tingene blev slettet..
feb 2013
jan 2012
feb 2013
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.018
Der kan komme kejsersnit en søndag aften med tab af tæve og ingen levende hvalpe = Tab på 16-20 tusinde.
Alt kan også gå godt. Ingen problemer med tæve eller hvalpe. 12 eller mere levedygtige salgbare hvalpe, som der aldrig bliver reklameret over da de aldrig kommer til at fejle noget alvorligt. = Minimale omkostninger og salgspris opvejer mere end rigeligt dem der er.
Har du behov for at vide det med sikkerhed så lad være. For sikkerhed kan du aldrig få. Du kan sikre dig så godt som muligt ved kun at parer sunde raske/gennem tjekket hunde. Men sikker kan du ikke være
jan 2012
Sådan Er Det Jo.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
feb 2013
dec 2012
Du kan risikere kejsersnit, at hvalpe eller tæve bliver syge, hvalpene kan splitte af for rigtig mange penge hvis man er uheldig og dertil kommer alle de mange timer man skal bruge det er ikke altid at alm ferie er nok måske må man tage ekstra fi det koster også! Det er ikke for pengene man skal gøre det:)
dec 2012
jan 2012
"Er nød til at vide og jeg ville tabe 20.000 på et kuld hvalp eller om det kan løbe rundt selv med dyrlæge regning osv"
Derfor bliver det forsøgt, at forklare dig, hvordan økonomien i hundeavl hænger sammen.
apr 2010
jan 2007
For retrievere i DJR KAN overføres MED aner (læs det Karin har sat ind).
Jeg siger ikke det er det du skal gøre -jeg siger det ville JEG gøre, simpelthen fordi DKK giver langt større mulighede med både forældredyr og hvalpe.
Og forældrene skal jo være i samme klub for at få tavle på hvalpene -skal en af dm overføres synes jeg derfor det giver god mening at overføre DJR-hunden til DKK. Jg ved ikke hvem du har nakket med i DKK, men måske det er en der ikke kender til den aftale der er med retrieverne.
Ang pris, så liggerprisen jo fot labber med tavle i DKK typisk omkring 6-9000kr som jeg osse skrev tidl.
Så antaget at alt går glat, så kan det løbe rundt... I hvert fald ved normal kuldstørrelse for labberne.
Men opdræt er noget man kaster sig ud i når man for det første har hunde der har noget at byde på (udover at være søde hunde), og når man brænder for netop denne del ag hundehold.
-det handler ikke om hvorvidt andre tør kaste sig ud i det, men simpelthen om at der avles SÅ mange labber, at der ikke er grund til at avle hvis ikke man har virkeligt gode hunde, og selv er interesseret i opdræt (ikke bare "det kunen være hyggeligt").
feb 2013
jan 2012
okt 2006
Står du en søndag med et kejsersnit så ryger overskudet formentlig - og du står med et dunrende underskud. Går alt glat og du selv har en egnet han, så vil du måske kunne tjene lidt på det. Men da ingen ved om man overhovedet kan sælger labs til den tid - måske er markedet endnu mere mættet - og det er det allerede...
Derfor køb en god tæve et godt sted ud fra de linier du gerne vil arbejde med.
Vent og se om hun lever op til dine forventninger og krav til brugsegenskaber, eksteriør og sundhed. Vent og se om det ender ud med din han passer til hende. Vent og se om markedet er til endnu et kuld labradore hvalpe, om du kan finde købere til dem. og vent og se om du har tid, økonomi og plads til det til den tid.
Går det op i en højere enhed, så lav et drømmekuld!
Gør det ikke - så lad vær at lav et "nær ved og næsten"-kuld.
feb 2013
Hvis der skulle opstå komplikationer med fødslen, så er det godt at jeg har forsikret hundene..
apr 2010
apr 2010
jan 2012
jan 2007
Og anerne bliver IKKE slettet ved overførsel. Normalt er det sådan, at HVIS man får lov at flytte sin hund fra en eller anden klub til DKK vil anerne blive slettet. Men der er en undtagelse lige netop for retrieverne i DJR. De kan overføres inkl aner. Jegved ikke hvorfor du har fået andet at vide ved DKK, men vedkommende har altså fejlinformeret dig.
Ang "god stamtavle" så er det mere kompliceret end blot at have nogen champions i linierne. Det er self super -det viser at en del hunde i hans linier har kunnet arbejde og det er jo altid positivt.
Men det er ikke nok at der findes sådannr esultater hos faren, hvis moren ikke har tilsvarende resultater i bogen. Og er hun udstillingslinier er det noget mindre sandsynligt at hendes forfædre har udmærket sig på markprøver.
I øvrigt synes jeg ikke man bare skal kigge efter champion-titler... Jeg vil langt heller grave i resultater generelt.
Nu ved jeg ikke hvordan DJR's markprøvesystem fungerer, men ved DKK ville jeg kigge på hvilke præmieringer hunden har opnået. En champion har self mere end en gang opnået 1. præmie men det er jo æppe hver eneste forfader der er champion, så kig på de enkelte præmieringer. F.eks. ville jeg stille spørgsmål hvis jeg ser en hund der har en enkelt 1. præmie, men samtidig har opnået 0, 3. præmier osv... Det KAN være en hund med en dårlig fører, men det kan osse være en ikke særlig god hund (f.eks. med ekstrem ringe vildthåndtering) der bare en enkelt gang har været heldig.
Samtidig må man så kigge på både han og tæve -passer de overhovedet sammen? det er muligt begge er gode hunde hver for sig, men det betyder ikke at de passer sammen.
Alle hunde har stærke OG svage sider, og når der vælges han og tæve, skal de så gerne kunne opveje hinandens svage sider hvis det giver mening?
-og her kal man osse kigge bagud i linierne, og ikke bare på de to hunde man står med foran sig.
Ronja -jeg kan sige med 100% garanti at der var MANGE flere labradorkuld i 2012, osse med gule imellem. Så du har ikke kigget de rigtige steder. At DU kun kunne finde to, betyder ikke at der kun VAR de to.
jan 2007
Nu har jeg ikke labbe og får det nok heller ikke, men skulle jeg ud at købe labbe, ville jeg have en række krav, herunder self sundhedsmæssigt, men osse til brugsegenskaber. F.eks. ville jeg jo gå efter hunde med fornuftige markprøveresultater (jeg er ikke jæger, men resultaterne viser at hunden kan arbejde, er trænbar osv),
Yderligere har jeg et helt bestemt billede af hvordan JEG mener en labbes sind skal være.
De hvalpe jeg kunne tænke mig, hænger ikke på træerne. Men de findes og jeg har kontakter jeg kunne alliere mig med, til at hjælpe mig med at finde den rigtige hvalp.
Og med det store antal labber der laves hvert år, VED jeg at lige den slags hund jeg ville have, osse avles indenfor rimelig fremtid.
-jeg ville jo så tilgengæld være fløjtende ligeglad med farven om så den var polkaprikket
jan 2007
jan 2012
jan 2007
Så opdrætteren skal jo have tid at sætte af til pasning og træning af hvalpe der evt når at blive ældre før deres hjem er fundet.
Andre avlere afliver, afleverer på internat eller hvad de nu kan finde på... der er jo ikke så mange muligheder -hvis ikke de kan sælges og man ikke selv vil eller kan beholde dem, ja så må de aflives...
jan 2007
Selv den bedste opdrætter kan self brænde inde med en hvalp, men jeg er alligevel af den overbevisning at en god og ansvarsfuld opdrætter, ikke avler på sin tæve hvis ikke han/hun er sådan nogenlunde sikker på at kunne finde gode hjem til hvalpene.
Og ang at hundene bare gik frit -jeg ved ikke hvor du har boet, men jeg bor i en lille landsby. Mine forældre bor på landet. Og ja der er da hunde der går frit omkring. Mine forældres gør, og mine gør osse når vi er hos mine forældre.
Men det betyder dælme da ikke at de bare får lov at strejfe over til naboerne og parre på kryds og tværs. Jeg har både han og tæve, ingen af dem er neutraliseret. Men jeg har altså ikke haft nogen smuttere af den grund.
Når min tæve er i løb, jamen så lukkes hun self ikke ud uden opsyn, og Reiki har altså endnu ikke forladt grunden (har haft ham i 5 år), selvom der da er tæver på nogen af abogårdene. Det hanlder om at tage ansvar for sin hund, osse selvom man bor på landet og ikke har grunden hegnet ind.
I øvrigt er det ikke bare et spørgsmål om om man kan afsætte hvalpene. Det er mildest talt dyreplageri at lade tæven få hvalpe i hver løbetid, så hvis det rent faktisk foregår sådan hvor du bor, så tænker jeg stakkels stakkels hunde.
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.018
Jeg kender en opdrætter (ikke Broholmer) som ikke har haft kuld sidste år, fordi hun brændte inde med 2 eller 3 hvalpe året før. Derfor havde hun ikke plads til flere hunde og hun vil under ingen omstændigheder aflive raske hunde.
jan 2007
Hvis du har tid, så tag et kig rundt i markedet herinde, på DBA e.l. Det er oversvømmet med blandingshvalpe til 2-3-4000kr hvoraf en del er mere end 8 uger og stadig ikke solgt.
Og når man så tilmed ikke aner hvem hannen er, og hvad racer der er i hunden letter det ikke ligefrem salget.
Og igen -en tæve der parres af tilfældigt omstrejfende hanhunde hver gang hun er i løb, det er simpelthen dyrplageri. Og før eller siden vil tæven jo osse være gammel, og burde ikke få flere hvalpe.
Det er self ikke din skyld at nogen er for tumpede til at passe på deres løbske tæver (og deres strejfende hanhunde), men jeg synes det er rigtig trist hvis dit indtryk af hvordan avl foregår, kommer fra den slags... for det er i DEN grad en uetisk måde at avle på, særligt overfor tæverne.
Det tager hårdt på en tæve at få hvalpe, så derfor bør hun ikke få for mange kuld, ikke få kuld når hun er alt for ung eller for gammel og i øvrigt have lov lige at komme sig ovenpå et kuld, før hun får det næste (dvs at der altså skal springes løbetider over indimellem)
Avls pris??