23.784 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

Nina H
Nina H
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 5

Hvor mange gange om dagen lufter i jeres hund? Hvor mange gange om dagen lufter i jeres hund?

Hej hunde-venner:)

Jeg har i sinde at lave et indlæg om hundeluftning på min blog - og i den forbindelse, vil jeg også høre jer her på hundegalleri.dk:

- hvor ofte lufter I jeres hunde og hvor lang tid af gangen?
- hvor lang tid "holder" jeres hunde sig højest? (eksempelvis, når de er alene hjemme)

- Og sidst; hvad er jeres personlige holdning ift. luftning og hvor lang tid en hund må holde sig?

Jeg ser frem til jeres svar - og på forhånd tak:)

dyrogdebat.wordpress.com

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor mange gange om dagen lufter i jeres hund?
  • #1   23. feb 2013 Jeg går min. tre gange om dagen med min.
    15 min om morgenen
    45 min til halvanden time om eftermiddagen
    15 min inden sengetid.

Jeg vil tro, at der godt kan gå 12 timer nogle gange for min. Han er dog aldrig alene hjemme mere end 10 timer (vil tro han har været alene 10 timer 10 gange i hans liv)
    Han skal nok sige til, hvis han skal ud, men det er sjældent, at han ikke kommer ud før, han gør det.
    Han er en hanhund, som elsker gåture højere end noget andet, så hvis han selv kunne bestemme, så ville han gå og tisse hele dagen.

• #2   23. feb 2013 2 gange om dagen 2 x 45 eller mere minutter

• #3   23. feb 2013 3-4 gange om dagen. Svinger mellem 15 min til en time pr gang.
    Hvis vi begge er i arb hvad vi desværre ikke er nu nogen af os,er det en arb dag de er alene

• #4   23. feb 2013 Så mange ganger jeg når, dog minst 3 gange. 30min-1,5 h om morgonen, 1.5 time om dagen og så en kort 15 min om aftenen. Og så tar vi ud og träner mellem gåturerne smiley

• #5   23. feb 2013 Du burde også spørge om hundens race i dette indlæg og man kan jo også lave meget aktivering ud over gåture eller slet ingen smiley

• #6   23. feb 2013 Mine hunde kommer vel ud en 5-6 gange om dagen, aner ikke hvor længe de kan holde sig, de er alene max 6 timer af gangen, men når det er koldt og vådt kan den gamle fint holde sig fra om eftermiddagen til næste morgen, så gider hun nemlig ikke ud:)

• #7   23. feb 2013 1 time om morgenen - (tur inkl. træning, så det er ikke fordi vi går voldsomt langt)
    30-45 min. om eftermiddagen.
    så er han ude i haven 3 gange ca. ud over det, så længe han gider.
    + af og til en lille tur om aftenen hvis han trænger.

Tiko er ikke hjemme i mere end højst 7 timer og kan fint holde sig. Han holder sig også pænt om natten, hvis vi er ude med ham ved 21-22 tiden kan han fint holde sig til 6-8 tiden om morgenen.

• #8   23. feb 2013 3-4 gange, 15-30 min om morgen- 1-2 timer om eftermiddagen og 30-40 min om aften og lige ud om aften og gøre det de skal,,mine hunde er alene 5-6 timer om dagen maks

• #9   23. feb 2013 Det afhænger af rigtigt mange ting... Om jeg arbejder hjemme eller ej, om vi skal til træning eller til prøve, om vi skal ud og besøge nogen osv.

I grove træk ser vores uge ca. således ud:
    Mandag: Hundene afleveres hos min svigerfar om morgnen og hygger sig der indtil jeg henter dem igen ca. kl. 22. Ingen gåture medmindre min svigerfar tager dem med på stranden, men det er vist ret sjældent.

Tirsdag: Kort morgentur (ca. 15 minutter) i snor inden jeg tager på job. Henter dem direkte fra arbejde, hvor de bliver hurtigt luftet og løbe lidt i ca. 15 minutter. Så ryger de i bilen mens jeg underviser. Herefter tager jeg dem ud og træner med dem i en times tid.

Onsdag: Kort morgentur i snor inden jeg tager på job. Lang ftermiddagstur fx på stranden eller i skoven (ca. 1 time). Aftentur i snor (ca. 15 minutter).

Torsdag: Kort morgentur i snor. Henter dem direkte fra arbejde, lufte af og den ene i bur mens jeg træner den anden i en time på hold. Herefter bytter vi.

Fredag: Som regel arbejder jeg hjemmefra, så ingen morgentur, lang eftermiddagstur eller med ud på besøg eller i kolonihaven om eftermiddagen.

Weekend: Hvis stævner ingen gåture. Hvis ingen stævner, enten selvtræning eller en lang tur ved vand eller skov minimum 1 af dagene.

Min den ældste tror jeg kan holde sig et døgn hvis hun ikke lige synes det er vejr til at gå ud i (hun kan ikke lide regn og sne)...

• #10   23. feb 2013 Mange mange gange hvalpen skal ud hele tiden. smiley

• #11   23. feb 2013 3-4 reele ture om dagen. Morgentur 20 min ca. eftermiddagstur 1 time måske lidt mere og så aftentur også ca. 20 min.(alle ture er incl. lidt leg og træning) om morgenen kommer han også lige en tur i haven og tisser lige når han står op og igen om aftenen lige før sengetid er han i haven og tisse. Kenzo er alene hjemme i 8 timer og det er umiddelbart der han skal holde sig længst.

• #12   23. feb 2013 4 gange. Forskellige længder. Den korteste er på 20 min. den længste på 4 timer.

• #13   23. feb 2013 Jeg går ikke så meget mere med Balder efter han er blevet overfaldet. Men vi har en stor have hvor han kan komme lidt på eventyr i, ned til en å hvor vi har en træbord over, masser af blomster, buske og træer alle mulige steder også er der lavet små stier imellem blomster bedene. Når jeg går med ham slipper jeg ham løs over på en mark med hegn rundt om.

• #14   23. feb 2013 til hverdag 1-1½ time eftermmiddag, og ca 15 minutter aften

I weekenden kan dags turen bliver til 2 , ellers det samme..

De er helst ikke alene mere end 5 max 6 timer... ved ikke hvor længe det er rimeligt, en enkelt dag af 8-10 timer kan vel gå hvis man ikke har andre muligheder, ellers vil jeg sig max 8 til en voksen hund, hvalpe er noget anderledes så alt efter alder 4-5 timer og så trappes op til de max 8 som voksen

• #15   23. feb 2013 1-2 gange om dagen.

• #16   23. feb 2013 Vi er ude min. 4 gange om dagen, men vi har ikke nogen fast rytme, nogle gange er vi kun lige ude at tisse af, andre gange er vi ude i flere timer. Jeg går dog altid efter, at hun får min. 2 timers aktivering om dagen - fysisk og mentalt.

Lia er ikke alene hjemme mere end 7 timer ad gangen, men hun kan holde sig meget længere, f.eks. i dag hvor der gik 12 timer mellem at hun tissede af i går aftes til hun tissede op på formiddagen - og det var ikke fordi hun ikke fik tilbuddet her i morges, men sådan er hun bare nogle gange.

• #17   23. feb 2013 3 gange om dagen

10-20 min om morgnen
    50 min til 1½time om eftermiddagen (som regel suppleret af noget leg og træning i haven når vi kommer hjem)
    20-30 min om aftenen

Thomsen holder sig nok 7-8 timer, fordi at han bliver gået med ligeså snart en kommer hjem.

• #20   23. feb 2013 Vi lufter tre gange om dagen af min. 30 minutter. Hvis vi er i skoven og trække, springer vi dog ofte eftermiddagsturen over, da hundene så sover bagefter.
    Vores hunde holder sig ikke på noget tidspunkt, da de altid har adgang til haven.

8 timer er absolut max en hund bør skulle holde sig om dagen. 10 timer max om natten.

• #21   23. feb 2013 Vi går 3 gange om dage, i 15-20 min.
    Han må ikke gå så langt endnu, da han stadig vokser meget.. smiley

• #22   23. feb 2013 Mindst 4 gange dagligt,

morgen turen er den længste og tager typpisk et sted mellem 1½ og 2 timer alt efter hvor vi vælger at gå hen

Middag ca ½ times tid

Aften ca 1 times tur gerne med hundeleg indlagt

Sen aften/ før sengetid ca 15 min

Ud over gåturene har vi træningen i haven bruger ca 45 min - til en time dagligt /pr hund

synes ikke om at hundene skal holde sig mere en maks 8-9 timer ( natten) i dagtimerne er jeg helt nede på 4 timer da de er aktive der , dog er jeg hjemmegående så mine hunde sover jo ikke der som så mange andre der er på arbejde.

• #23   23. feb 2013 Vi går ca. 30 minuter morgen, og 1 -1½ time når jeg er hjemme. Ind imellem får Carlos også en aftentur.

Weekenden er en kort morgen tur, så afsted til træning. En times gå tur, og en 30 minutter aften. En af dagene kører vi også ud på spor.
    '
    Så gå tur fylder 1½-2 timer om dagen. Leg og træning er ud over, og haven når de lyster.

Mine holder sig 12 timer, uden problemer. Kiwi kan sagtens holde 1½ døgn hvis det virkelig er møg vejr.

• #24   23. feb 2013 Vi går 20-30 min om morgenen. 1 1/2-2 timer efter arbejde (hverdage) eller 2 -3 timer om eftermiddagen i weekenden. Inden sengetid går vi 15 min.
    På gåturene træner og leger vi også.

Mine ben trives bedst på denne måde. Har forholdsvis stillesiddende arbejde, og halvdårligt lymfe system. Hvis ikke jeg kommer ud og gå en masse (eller ligger med benene oppe - og så er det altså sjovest at være aktiv) får jeg lymfe fyldte ben som er ømme.

• #25   23. feb 2013 Vi går mellem 3 og 4 ture. Oftest 3.

Turene i hverdagene: (I weekenderne er de oftest længere)
    Morgentur: 1 time til halvanden
    Eftermiddagstur: 1 time til halvanden
    Aftentur: 20/30 min.

Efter jeg er startet på nyt studie går min mor morgenturen med hende, og passer hende indtil jeg kommer hjem hvor vi så går en lang eftermiddagstur hvor der også bliver trænet under turen. Så hun er ikke alene og skal derfor ikke holde sig.

• #27   23. feb 2013 Vi går 4-5 gange om dagen smiley
    Morgen: 15-20 minutter
    Formiddag/middag: varer fra 15 minutter til halvanden time smiley
    Aften: varer mellem 15-45 minutter
    Nat: ca 10 minutter

Min hund kan sagtens holde sig 7 timer alene, eller hvis kun min far er i huset, men længere tid er endnu ikke afprøvet. Nemo luftes hver gang han er trængende, haven siger ham nemlig ingenting smiley
    Og så er jeg altid vokset op med, at hunden skal luftes mange gange om dagen, få gange er det sket at nemo kunne nøjes med 3 ture, men det synes min mor er for lidt.

• #30   23. feb 2013 Gokke
    Jeg forstår ikke helt det du skriver?
    Jeg går turene for hundens skyld, han snuser løs på hele turen og tisser. Vi træner ikke ret meget i løbet af dagen, men har tidligere gået til lidt rally, så hver gang vi kommer hjem fra en tur laver vi lige et par øvelser, men intet stort.
    Vi leger ikke så meget på turene, min hund hører ingenting og jeg stoler ikke på ham uden snor, så det kan ikke lade sig gøre ... Men hilser gerne på andre hunde selvom nemo er i snor.
    Så leger vi meget indendørs, da vi bor i stort hus, men det var kun antal af gåture det handlede om smiley

• #33   23. feb 2013 Gokke

Nåå, på den måde smiley
    Jeg går pt ikke i skole, og arbejder kun 3 timer hveranden lørdag og søndag, så er næsten hele tiden hjemme, men stoppede i skole i december og indtil da var det således:
    Jeg bor hos mine forældre, og min far arbejder hjemme og min mor har ofte aftenvagt mandag og tirsdag og fri onsdag.
    Så når hun i løbet af formiddagen skiftede fra nattøj til alm. tøj, var Nemo meget overbevisende om, at han var trængende og skulle luftes - selvom det ofte ikke var tilfældet. derfor blev han luftet om formiddagen, fordi han havde lavet sit eget system med min mor - som også blev overført til mig i weekenderne.
    Ellers havde jeg ofte forholdsvis tidligt fri fra skole og var hjemme ved 14-15 tiden.
    Det er meget sjældent nu, at Nemo luftes om formiddagen, det er ofte ved tidlig eftermiddag mellem kl 13-15 han beder om det. Men det sker stadig, derfor jeg skrev dem med skråstreg imellem smiley

Natturen er heller ikke som sådan om natten, det er nærmere sen aften før jeg går i seng, det er mig der formulerede det dårligt smiley

Formiddagsturen vil han jo heller ikke kunne få, den dag jeg bor alene og har fuldtidsjob eller skole smiley
    Jeg kan godt se hvorfor du undrer dig smiley

• #35   23. feb 2013 3-4 gange om dagen. 2 korte turer morgen og før senge tid. En lang tur og en løbetur. Victor også tit haven. Hjemme alene 6 - 7 timer. Sker sjældent 8 timer
    På sejlturer prøver vi at holde os til 6-8 timer på vandet. Men vi har enkelte gange været oppe på 10 timer. Så skal der tisses når vi kommer i land

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 867
    #36   23. feb 2013 <i>Hvor ofte lufter I jeres hunde og hvor lang tid af gangen? </i>

Det afhænger meget af om vi er to der går med dem, hvordan vejret og stierne er og om vi skal noget specielt den dag (f.eks. til fødselsdag).

Vi går ca.
    30 minutter når vi står op,
    15-30 minutter ved 13 tiden,
    15-30 minutter ved 19 tiden,
    15 minutter inden vi går i seng.

Min kæreste arbejder hjemme fra, jeg studerer så de to dagture hvor han nogen gange er alene, og jeg nogen gange er hjemme hele dage, er "et menneske + to hunde = 15 Minutter" og "to mennesker + to hunde = 30 Minutter".

Hvis vi skal noget specielt bliver 13-turen rykket tilbage og/eller 19 turen rykket frem, så vi går 30-45 minutter med dem lige inden vi skal af sted og 30-45 minutter når vi kommer hjem.

I perioder uden sne/mudder kaster vi med bold i 30-45 minutter, hver dag på en af de to dag ture.
    I perioder med sne/mudder kaster vi med bold i 15-30 minutter, gennemsnitligt 1 gang om ugen, men leger ”hvem kommer først” så tit vi kan (læs når man kan løbe uden at falde).

<i>Hvor lang tid "holder" jeres hunde sig højest? (eksempelvis, når de er alene hjemme)</i>

Vi lader vores hunde være alene hjemme i max 9 timer. Vi har samtidigt en regel om at det vi regner ud fra og fortæller folk er max 8 timer. Altså når vi laver en rejseplan i forhold til at tage til en familie fødselsdag, finder vi ud af hvornår vi skal køre der fra/tage toget, for at komme hjem til hundene inden 8 de timer. Den sidste time er vores ”buffer”, hvis der lige pludselig er kø, der mangler benzin, togene ikke kører.

<i>Og sidst; hvad er jeres personlige holdning ift. luftning og hvor lang tid en hund må holde sig?</i>

Alle hunde er forskellige. Nogle hunde skal luftes meget, og har brug for at komme ud og løbe og bruge sig selv. Andre har det fint med at være i haven. Nogle hunde kan ikke holde sig særlig længe, og andre kan holde sig i virkelig lang tid. Det må være op til den enkelte ejer at finde ud af hvad dennes hund har brug for i forhold til luftning, hvor lang tid man mener man kan være bekendt at lade hunden ”holde sig”.

• #37   23. feb 2013 Det er der ingen tommelfingerregler for herhjemme. Det kan være alt fra mange tisseture på få minutter til få meget lange ture, på flere timer.

• #38   23. feb 2013 spørgsmål til dig:
    Lufte betyder det gåtur eller også ture i haven?

hvor ofte lufter I jeres hunde og hvor lang tid af gangen?
    vi går 2 ture med vores hunde. varighed fra 30 min til 1 time.
    vi har en rimelig stor have, hvor de er ude mange gange om dagen.

- hvor lang tid "holder" jeres hunde sig højest? (eksempelvis, når de er alene hjemme)
    jeg går hjemme, så ud over om natten, så bryder jeg mig ikke om at de er alene hjemme i mere end 6 timer og det er meget sjældent.
    De to store har dog prøvet at der er gået 10 timer - og der har de ikke tisset inde.
    Jowina og Fanny kan godt få den ide at de ikke vil tisse, der hvor vi er og ja så holder de sig et døgn.

- Og sidst; hvad er jeres personlige holdning ift. luftning og hvor lang tid en hund må holde sig?
    det er ikke til at svare på. med mine egne er min max 6-8 timer.

• #39   23. feb 2013 Her lyder dagsrytmen oftes som følgende:
    Ned i haven og morgentisse + morgenmad spredt i haven.
    En lille times tid senere følger vi børnene i skole, en gåtur på ca. 40 min i alt.
    Arbejde -hunden sover hjemme.
    Hjem og hente hund, ned og hente ungerne i SFO. (igen ca. 40 min.s tur)
    Aktiverings trænning/lydighed ude eller inde. Oftes i haven.
    Efter aftensmad en kort tur på omkring ti min eller ti-femtem min i haven.
    Og så er vi lige hurtigt ude og tisse af til natten omkring kl 23 inden jeg smutter i seng.

I weekenderne er det ikke helt så skemalagt men der kommer vi også ud en tre-fire gange, ofte en længere tur til skov eller strand i løbet af weekenden.

Derudover er der hundetræning/sporarbejde en-to gang ugentligt.

Min hund kan holde sig ufatteligt længe, men får hun dog ikke lov til da jeg synes det er synd. Men faldt en gang meget tidligt i søvn uden det var meningen, der var hun ikke ude mellem 18 og før næste morgen omkring kl. 7. Og den morgen havde hun ikke engang travlt med at komme ud, ingen piberi eller morgenvækning af hende pga det, men sikke en stor tissetår hun kunne lave.. hun tissede og tissede flere minutter.

• #40   23. feb 2013 Her har vi hundehvalp, og det er nok NOGET anderledes end "skemaet" for en voksen hund smiley

Hun bliver luftet min ca. 10-12 gange om dagen, en gang i timen når hun er vågen for at forebygge uheld. Halvdelen af turene er "bare ud og vende, tisse og ind". Resten er fordelt på "korte" og "lange" ture. En kort tur kan godt vare en time hvis vi møder en anden hund der vil lege - men har en kort distance.
    Den lidt længere tur har en længere distance. Hun går også til "hvalpeleg" 2-3 gange om ugen hvor hun leger 20-45min, og det bliver regnet som en "lang" tur da hun løber frem og tilbage smiley

Når hun er voksen foregår det nok ca sådan her:
    Ca. 5-10min når vi står op, ca 10min inden vi går ud af døren på arbejde. Alternativt ligges disse to sammen til en længere tur.
    Hjem fra arbejde 30-60min
    Efter aftensmad 20-70min
    Inden vi går i seng 10-15min

I de lange ture kan med fordel indgå træning, sporsøg, hundeleg, miljøtræning, kaste med bold eller anden leg osv. Når vi flytter i hus vil hun udover de andre ture have mulighed for at komme i haven og tisse oftere end nu hvor vi bor i lejlighed smiley

• #41   23. feb 2013 Jeg går en halv time med min hund inden skole(morgen) og en halvanden time om eftermiddagen. Udover det træner jeg jo også dagligt med ham og så kaster vi bold og øver lidt agility i haven. Jeg synes at han får mere ud af lange ture, end en masse små korte smiley Vi har en stor have som han tisser og løber rundt, i flere gange om dagen. Så det hjælper jo også en del.

• #42   23. feb 2013 Om morgenen en tur en "læse avis tur" på 20-30min
    Eftermiddag en tur med søgeopgaver, motion, sjov og massere af hygge 40min-halvanden time.
    Og 10-15 min om aftenen:)
    Og så er hun i haven sammenlagt 2-3 timer dagligt..

Hun kan holde sig 7-8 timer tror jeg:)

• #43   23. feb 2013 Ingen dage herhjemme er ens.
    Nogle dage får de flere gåture. Andre dage kun en gåtur og så haven for resten. Andre dage kører de med i bilen og bliver så luftet rundt omkring, nogle dage i skov, andre dage ved vand.

Når jeg er på job holder de sig i gennemsnit 7-8 timer alt i alt med kørsel frem og tilbage. Nogle dage mindre.

Jeg har en absolut max grænse der hedder 10 timer omkring det at holde sig. Og ikke 10 timer og 5 min. Nej MAX 10 timer må de holde sig.

Det sker måske 2 gange på 1 måned i forbindelse med mit job.
    Om natten holder de sig max 7-8 timer, ikke fordi de ikke kan holde sig mere, men fordi jeg aldrig sover længere end 7-8 timer i træk.

• Sonny D
    Sonny D Tilmeldt:
    jul 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #44   22. jul 2017 Til hverdag om morgen kl 03 30. 1time og 15 min. Igen kl 1400 ca i 30 til 45 min igen kl 1800 ca 1 time. Lørdag og søndag om morgen ved ca kl 0400 til 0800 igen ca kl 1400 1 time. igen til aften ca 1 time jeg prøver til hverdag at nå ca 10 til 15 km lørdag og søndag mellem 15 og 30 km. Hvis jeg leger med bold går vi lidt mindre har dem altid med mine hunde er schæfer har en hanhund og en tæve de er 3 og 4 år vi går meget i skoven tager også til stranden mine hunde kan snorkesove i mange timer af gangen når jeg går for meget med dem så vil min tæve bare lægge sig og så går vi hjem PS min kone bliver sur hvis hundene er for trætte jeg har gået til træning med dem spor og lydighed men gør det ikke mere.alt her fra

• #45   22. jul 2017 Tre gange om dagen i alt fra 15 minutter til flere timer. Dagene er aldrig ens, så synes ikke rigtig, det er til at sætte tid på. Nogle gange kun en kort tissetur rundt om blokken, nogle gange en tur i skoven i adskillige timer.

Hvor længe de kan holde sig? Læææænge. Ubeskriveligt længe. I weekenden hvor vi kan sove længe, og der ikke er nogen morgenrutiner, er vi nødt til at hive dem med ud, når vi på et tidspunkt synes, at nu kan det da ikke gå længere. De kan sagtens ligge og boble i 12 timer uden at gå til døren.

• #47   22. jul 2017 Almindelige dage 4 gåture, weekend og ferier lidt flere.
    De er aldrig alene så jeg ved ikke hvor længe de holder sig.

• #48   22. jul 2017 Efter behov, minimum 3 gange dagligt.
    Trådens alder er irrelevant, sålænge alle racer stadig skal luftes med mellemrum

Kommentér på:
Hvor mange gange om dagen lufter i jeres hund?

Annonce