Hvor mange gange om dagen lufter i jeres hund? Hvor mange gange om dagen lufter i jeres hund?
Hej hunde-venner:)
Jeg har i sinde at lave et indlæg om hundeluftning på min blog - og i den forbindelse, vil jeg også høre jer her på hundegalleri.dk:
- hvor ofte lufter I jeres hunde og hvor lang tid af gangen?
- hvor lang tid "holder" jeres hunde sig højest? (eksempelvis, når de er alene hjemme)
- Og sidst; hvad er jeres personlige holdning ift. luftning og hvor lang tid en hund må holde sig?
Jeg ser frem til jeres svar - og på forhånd tak:)
dyrogdebat.wordpress.com
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
15 min om morgenen
45 min til halvanden time om eftermiddagen
15 min inden sengetid.
Jeg vil tro, at der godt kan gå 12 timer nogle gange for min. Han er dog aldrig alene hjemme mere end 10 timer (vil tro han har været alene 10 timer 10 gange i hans liv)
Han skal nok sige til, hvis han skal ud, men det er sjældent, at han ikke kommer ud før, han gør det.
Han er en hanhund, som elsker gåture højere end noget andet, så hvis han selv kunne bestemme, så ville han gå og tisse hele dagen.
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 116 Svar: 1.404
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 138 Svar: 533
Hvis vi begge er i arb hvad vi desværre ikke er nu nogen af os,er det en arb dag de er alene
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 260
apr 2008
Følger: 51 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 228 Svar: 1.176
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 171
30-45 min. om eftermiddagen.
så er han ude i haven 3 gange ca. ud over det, så længe han gider.
+ af og til en lille tur om aftenen hvis han trænger.
Tiko er ikke hjemme i mere end højst 7 timer og kan fint holde sig. Han holder sig også pænt om natten, hvis vi er ude med ham ved 21-22 tiden kan han fint holde sig til 6-8 tiden om morgenen.
jan 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 3 Svar: 2
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
I grove træk ser vores uge ca. således ud:
Mandag: Hundene afleveres hos min svigerfar om morgnen og hygger sig der indtil jeg henter dem igen ca. kl. 22. Ingen gåture medmindre min svigerfar tager dem med på stranden, men det er vist ret sjældent.
Tirsdag: Kort morgentur (ca. 15 minutter) i snor inden jeg tager på job. Henter dem direkte fra arbejde, hvor de bliver hurtigt luftet og løbe lidt i ca. 15 minutter. Så ryger de i bilen mens jeg underviser. Herefter tager jeg dem ud og træner med dem i en times tid.
Onsdag: Kort morgentur i snor inden jeg tager på job. Lang ftermiddagstur fx på stranden eller i skoven (ca. 1 time). Aftentur i snor (ca. 15 minutter).
Torsdag: Kort morgentur i snor. Henter dem direkte fra arbejde, lufte af og den ene i bur mens jeg træner den anden i en time på hold. Herefter bytter vi.
Fredag: Som regel arbejder jeg hjemmefra, så ingen morgentur, lang eftermiddagstur eller med ud på besøg eller i kolonihaven om eftermiddagen.
Weekend: Hvis stævner ingen gåture. Hvis ingen stævner, enten selvtræning eller en lang tur ved vand eller skov minimum 1 af dagene.
Min den ældste tror jeg kan holde sig et døgn hvis hun ikke lige synes det er vejr til at gå ud i (hun kan ikke lide regn og sne)...
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.314
jun 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 11 Svar: 167
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
feb 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 5
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.905
I weekenden kan dags turen bliver til 2 , ellers det samme..
De er helst ikke alene mere end 5 max 6 timer... ved ikke hvor længe det er rimeligt, en enkelt dag af 8-10 timer kan vel gå hvis man ikke har andre muligheder, ellers vil jeg sig max 8 til en voksen hund, hvalpe er noget anderledes så alt efter alder 4-5 timer og så trappes op til de max 8 som voksen
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.479
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Lia er ikke alene hjemme mere end 7 timer ad gangen, men hun kan holde sig meget længere, f.eks. i dag hvor der gik 12 timer mellem at hun tissede af i går aftes til hun tissede op på formiddagen - og det var ikke fordi hun ikke fik tilbuddet her i morges, men sådan er hun bare nogle gange.
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.909
10-20 min om morgnen
50 min til 1½time om eftermiddagen (som regel suppleret af noget leg og træning i haven når vi kommer hjem)
20-30 min om aftenen
Thomsen holder sig nok 7-8 timer, fordi at han bliver gået med ligeså snart en kommer hjem.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.767
Vores hunde holder sig ikke på noget tidspunkt, da de altid har adgang til haven.
8 timer er absolut max en hund bør skulle holde sig om dagen. 10 timer max om natten.
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
Han må ikke gå så langt endnu, da han stadig vokser meget..
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 642
morgen turen er den længste og tager typpisk et sted mellem 1½ og 2 timer alt efter hvor vi vælger at gå hen
Middag ca ½ times tid
Aften ca 1 times tur gerne med hundeleg indlagt
Sen aften/ før sengetid ca 15 min
Ud over gåturene har vi træningen i haven bruger ca 45 min - til en time dagligt /pr hund
synes ikke om at hundene skal holde sig mere en maks 8-9 timer ( natten) i dagtimerne er jeg helt nede på 4 timer da de er aktive der , dog er jeg hjemmegående så mine hunde sover jo ikke der som så mange andre der er på arbejde.
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.585
Weekenden er en kort morgen tur, så afsted til træning. En times gå tur, og en 30 minutter aften. En af dagene kører vi også ud på spor.
'
Så gå tur fylder 1½-2 timer om dagen. Leg og træning er ud over, og haven når de lyster.
Mine holder sig 12 timer, uden problemer. Kiwi kan sagtens holde 1½ døgn hvis det virkelig er møg vejr.
aug 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 759
På gåturene træner og leger vi også.
Mine ben trives bedst på denne måde. Har forholdsvis stillesiddende arbejde, og halvdårligt lymfe system. Hvis ikke jeg kommer ud og gå en masse (eller ligger med benene oppe - og så er det altså sjovest at være aktiv) får jeg lymfe fyldte ben som er ømme.
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 788
Turene i hverdagene: (I weekenderne er de oftest længere)
Morgentur: 1 time til halvanden
Eftermiddagstur: 1 time til halvanden
Aftentur: 20/30 min.
Efter jeg er startet på nyt studie går min mor morgenturen med hende, og passer hende indtil jeg kommer hjem hvor vi så går en lang eftermiddagstur hvor der også bliver trænet under turen. Så hun er ikke alene og skal derfor ikke holde sig.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 693
Morgen: 15-20 minutter
Formiddag/middag: varer fra 15 minutter til halvanden time
Aften: varer mellem 15-45 minutter
Nat: ca 10 minutter
Min hund kan sagtens holde sig 7 timer alene, eller hvis kun min far er i huset, men længere tid er endnu ikke afprøvet. Nemo luftes hver gang han er trængende, haven siger ham nemlig ingenting
Og så er jeg altid vokset op med, at hunden skal luftes mange gange om dagen, få gange er det sket at nemo kunne nøjes med 3 ture, men det synes min mor er for lidt.
sep 2011
Jeg forstår ikke helt det du skriver?
Jeg går turene for hundens skyld, han snuser løs på hele turen og tisser. Vi træner ikke ret meget i løbet af dagen, men har tidligere gået til lidt rally, så hver gang vi kommer hjem fra en tur laver vi lige et par øvelser, men intet stort.
Vi leger ikke så meget på turene, min hund hører ingenting og jeg stoler ikke på ham uden snor, så det kan ikke lade sig gøre ... Men hilser gerne på andre hunde selvom nemo er i snor.
Så leger vi meget indendørs, da vi bor i stort hus, men det var kun antal af gåture det handlede om
sep 2011
Nåå, på den måde
Jeg går pt ikke i skole, og arbejder kun 3 timer hveranden lørdag og søndag, så er næsten hele tiden hjemme, men stoppede i skole i december og indtil da var det således:
Jeg bor hos mine forældre, og min far arbejder hjemme og min mor har ofte aftenvagt mandag og tirsdag og fri onsdag.
Så når hun i løbet af formiddagen skiftede fra nattøj til alm. tøj, var Nemo meget overbevisende om, at han var trængende og skulle luftes - selvom det ofte ikke var tilfældet. derfor blev han luftet om formiddagen, fordi han havde lavet sit eget system med min mor - som også blev overført til mig i weekenderne.
Ellers havde jeg ofte forholdsvis tidligt fri fra skole og var hjemme ved 14-15 tiden.
Det er meget sjældent nu, at Nemo luftes om formiddagen, det er ofte ved tidlig eftermiddag mellem kl 13-15 han beder om det. Men det sker stadig, derfor jeg skrev dem med skråstreg imellem
Natturen er heller ikke som sådan om natten, det er nærmere sen aften før jeg går i seng, det er mig der formulerede det dårligt
Formiddagsturen vil han jo heller ikke kunne få, den dag jeg bor alene og har fuldtidsjob eller skole
Jeg kan godt se hvorfor du undrer dig
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 67 Svar: 1.244
På sejlturer prøver vi at holde os til 6-8 timer på vandet. Men vi har enkelte gange været oppe på 10 timer. Så skal der tisses når vi kommer i land
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 867
Det afhænger meget af om vi er to der går med dem, hvordan vejret og stierne er og om vi skal noget specielt den dag (f.eks. til fødselsdag).
Vi går ca.
30 minutter når vi står op,
15-30 minutter ved 13 tiden,
15-30 minutter ved 19 tiden,
15 minutter inden vi går i seng.
Min kæreste arbejder hjemme fra, jeg studerer så de to dagture hvor han nogen gange er alene, og jeg nogen gange er hjemme hele dage, er "et menneske + to hunde = 15 Minutter" og "to mennesker + to hunde = 30 Minutter".
Hvis vi skal noget specielt bliver 13-turen rykket tilbage og/eller 19 turen rykket frem, så vi går 30-45 minutter med dem lige inden vi skal af sted og 30-45 minutter når vi kommer hjem.
I perioder uden sne/mudder kaster vi med bold i 30-45 minutter, hver dag på en af de to dag ture.
I perioder med sne/mudder kaster vi med bold i 15-30 minutter, gennemsnitligt 1 gang om ugen, men leger ”hvem kommer først” så tit vi kan (læs når man kan løbe uden at falde).
<i>Hvor lang tid "holder" jeres hunde sig højest? (eksempelvis, når de er alene hjemme)</i>
Vi lader vores hunde være alene hjemme i max 9 timer. Vi har samtidigt en regel om at det vi regner ud fra og fortæller folk er max 8 timer. Altså når vi laver en rejseplan i forhold til at tage til en familie fødselsdag, finder vi ud af hvornår vi skal køre der fra/tage toget, for at komme hjem til hundene inden 8 de timer. Den sidste time er vores ”buffer”, hvis der lige pludselig er kø, der mangler benzin, togene ikke kører.
<i>Og sidst; hvad er jeres personlige holdning ift. luftning og hvor lang tid en hund må holde sig?</i>
Alle hunde er forskellige. Nogle hunde skal luftes meget, og har brug for at komme ud og løbe og bruge sig selv. Andre har det fint med at være i haven. Nogle hunde kan ikke holde sig særlig længe, og andre kan holde sig i virkelig lang tid. Det må være op til den enkelte ejer at finde ud af hvad dennes hund har brug for i forhold til luftning, hvor lang tid man mener man kan være bekendt at lade hunden ”holde sig”.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
Lufte betyder det gåtur eller også ture i haven?
hvor ofte lufter I jeres hunde og hvor lang tid af gangen?
vi går 2 ture med vores hunde. varighed fra 30 min til 1 time.
vi har en rimelig stor have, hvor de er ude mange gange om dagen.
- hvor lang tid "holder" jeres hunde sig højest? (eksempelvis, når de er alene hjemme)
jeg går hjemme, så ud over om natten, så bryder jeg mig ikke om at de er alene hjemme i mere end 6 timer og det er meget sjældent.
De to store har dog prøvet at der er gået 10 timer - og der har de ikke tisset inde.
Jowina og Fanny kan godt få den ide at de ikke vil tisse, der hvor vi er og ja så holder de sig et døgn.
- Og sidst; hvad er jeres personlige holdning ift. luftning og hvor lang tid en hund må holde sig?
det er ikke til at svare på. med mine egne er min max 6-8 timer.
jun 2010
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 64
Ned i haven og morgentisse + morgenmad spredt i haven.
En lille times tid senere følger vi børnene i skole, en gåtur på ca. 40 min i alt.
Arbejde -hunden sover hjemme.
Hjem og hente hund, ned og hente ungerne i SFO. (igen ca. 40 min.s tur)
Aktiverings trænning/lydighed ude eller inde. Oftes i haven.
Efter aftensmad en kort tur på omkring ti min eller ti-femtem min i haven.
Og så er vi lige hurtigt ude og tisse af til natten omkring kl 23 inden jeg smutter i seng.
I weekenderne er det ikke helt så skemalagt men der kommer vi også ud en tre-fire gange, ofte en længere tur til skov eller strand i løbet af weekenden.
Derudover er der hundetræning/sporarbejde en-to gang ugentligt.
Min hund kan holde sig ufatteligt længe, men får hun dog ikke lov til da jeg synes det er synd. Men faldt en gang meget tidligt i søvn uden det var meningen, der var hun ikke ude mellem 18 og før næste morgen omkring kl. 7. Og den morgen havde hun ikke engang travlt med at komme ud, ingen piberi eller morgenvækning af hende pga det, men sikke en stor tissetår hun kunne lave.. hun tissede og tissede flere minutter.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
Hun bliver luftet min ca. 10-12 gange om dagen, en gang i timen når hun er vågen for at forebygge uheld. Halvdelen af turene er "bare ud og vende, tisse og ind". Resten er fordelt på "korte" og "lange" ture. En kort tur kan godt vare en time hvis vi møder en anden hund der vil lege - men har en kort distance.
Den lidt længere tur har en længere distance. Hun går også til "hvalpeleg" 2-3 gange om ugen hvor hun leger 20-45min, og det bliver regnet som en "lang" tur da hun løber frem og tilbage
Når hun er voksen foregår det nok ca sådan her:
Ca. 5-10min når vi står op, ca 10min inden vi går ud af døren på arbejde. Alternativt ligges disse to sammen til en længere tur.
Hjem fra arbejde 30-60min
Efter aftensmad 20-70min
Inden vi går i seng 10-15min
I de lange ture kan med fordel indgå træning, sporsøg, hundeleg, miljøtræning, kaste med bold eller anden leg osv. Når vi flytter i hus vil hun udover de andre ture have mulighed for at komme i haven og tisse oftere end nu hvor vi bor i lejlighed
sep 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 100
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.081
Eftermiddag en tur med søgeopgaver, motion, sjov og massere af hygge 40min-halvanden time.
Og 10-15 min om aftenen:)
Og så er hun i haven sammenlagt 2-3 timer dagligt..
Hun kan holde sig 7-8 timer tror jeg:)
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
Nogle dage får de flere gåture. Andre dage kun en gåtur og så haven for resten. Andre dage kører de med i bilen og bliver så luftet rundt omkring, nogle dage i skov, andre dage ved vand.
Når jeg er på job holder de sig i gennemsnit 7-8 timer alt i alt med kørsel frem og tilbage. Nogle dage mindre.
Jeg har en absolut max grænse der hedder 10 timer omkring det at holde sig. Og ikke 10 timer og 5 min. Nej MAX 10 timer må de holde sig.
Det sker måske 2 gange på 1 måned i forbindelse med mit job.
Om natten holder de sig max 7-8 timer, ikke fordi de ikke kan holde sig mere, men fordi jeg aldrig sover længere end 7-8 timer i træk.
jul 2017
Følger: 1 Svar: 1
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Hvor længe de kan holde sig? Læææænge. Ubeskriveligt længe. I weekenden hvor vi kan sove længe, og der ikke er nogen morgenrutiner, er vi nødt til at hive dem med ud, når vi på et tidspunkt synes, at nu kan det da ikke gå længere. De kan sagtens ligge og boble i 12 timer uden at gå til døren.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
De er aldrig alene så jeg ved ikke hvor længe de holder sig.
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
Trådens alder er irrelevant, sålænge alle racer stadig skal luftes med mellemrum
Hvor mange gange om dagen lufter i jeres hund?